Ässäkin luopunut V8-dieselistä (?)
Ässäkin luopunut V8-dieselistä (?)
Tässä ote tämän vuoden S-sarjan esitteestä, S450 CDI loistaa poissaolollaan:
Koko esite ladattavissa täältä.
BMW:hän luopui omasta V8-nakuttimestaan 7:ssa E65:n muuttuessa F01:ksi.
Koko esite ladattavissa täältä.
BMW:hän luopui omasta V8-nakuttimestaan 7:ssa E65:n muuttuessa F01:ksi.
Juu, kasidieseliä ei saa enää kuin ML ja GL-maastureihin. Harmillista. Todennäköisesti OM629 ei saa enää seuraajaa eli ML:N ja GL:n tulevista sukupolvistakin kasidiesel jäänee pois.
Henkilöautodieseleissä pitää siis tyytyä OM642 veekuutosen 265 hv:n ja 620 Nm:n lukemiin, tosin onhan noissakin jo riittävästi normaaliin tielläliikkumiseen.
Henkilöautodieseleissä pitää siis tyytyä OM642 veekuutosen 265 hv:n ja 620 Nm:n lukemiin, tosin onhan noissakin jo riittävästi normaaliin tielläliikkumiseen.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Niin, ja myös ihan tavan S600 ja CL600 malleissa on tämä M275 turbomoottori 5,5 litraisena, tuossa S65:ssä on sitten 6 litran versio hieman ruudikkaammilla kutitteluilla (yli 600 hv ja 1000 Nm).Laaksonen kirjoitti:Ai niin, S65 AMG, tosiaankin
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Phaetonia sai juu "vanhoina hyvinä aikoina" V10-dieselinä:
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Phaeton ... sche_Daten
Kauankohan Mercedes vielä tekee V12-bensamyllyä
http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Phaeton ... sche_Daten
Kauankohan Mercedes vielä tekee V12-bensamyllyä
Isokokoiset moottorit tippuvat pikkuhiljaa useiden valmistajien ohjelmistosta pois, ja ne korvataan pienempikokoisilla mutta yleensä ahdetuilla moottoreilla. Ja kaikkihan tähtää pienempään kulutukseen ja päästöihin, koska rajat tiukkenevat koko ajan. Mutta yllättävän hyvin valmistajat saavat autojen suorituskyvyn pysymään ja jopa paranemaan vaikka kulutus pienenee. Viisaita insinöörejä. Tietysti moottorit tulevat myös koko ajan monimutkaisemmiksi, elektroniikka lisääntyy yms., lieneekö sitten myös vikaherkkyys.
Tuo Mersun M275 V12 on myös uhanalaisten lajien listalla, MB ilmoitti jo vuosi-pari sitten että V12 tulee jäämään pois ja korvataan ahdetulla V8-moottorilla. No, ehkä johonkin Maybachin kaltaiseen marginaalituotteeseen M275 vielä jää (Maybachissahan se on koodilla M285).
Tuo Mersun M275 V12 on myös uhanalaisten lajien listalla, MB ilmoitti jo vuosi-pari sitten että V12 tulee jäämään pois ja korvataan ahdetulla V8-moottorilla. No, ehkä johonkin Maybachin kaltaiseen marginaalituotteeseen M275 vielä jää (Maybachissahan se on koodilla M285).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Iso diesel ei oikein puolla paikkaansa noin kalliissa autossa, tai ainakaan minä en keksi yhtään syytä ostaa jotain dieseliä jos on autoon laittaa +100k€. Tosin jos pitäisi ostaa kallis dieseli niin mieluummin moottorin kokoinen silti eikä mitään ruohonleikkuria.
Mutta näin vertailun vuoksi ajattelin koota kevyen listan eri valmistajien dieseleiden tehoversioista ja eri kokoisista moottoreista mitä nyt löytyy myynnistä. Kuitenkin rajasin teholla sen seuraavasti, eli mukana on vain +160kW(218hv) moottorit, muuten oli tullut hieman liian laaja listaus.
Audi/VAG/Porsche
3.0 TDI V6 176kW(240hv)/500Nm
4.2 TDI V8 258kW(351hv)/800Nm
6.0 TDI V12 368kW(500hv)/1000Nm
BMW
3.0 R6 180kW(245hv)/540Nm
3.0 R6 220kW(300hv)/600Nm
3.0 R6 225kW(306hv)/600Nm
Chrysler/Jeep
3.0 CRD V6 160kW(218hv)/510Nm
(tais olla mersun kone alkujaan?)
Citroen
3.0 HDI V6 177kw(241hv)/450Nm
Hyundai
3.0 CRD V6 176kW(240hv)/???Nm
(kenen valmistama kone?)
Jaguar
3.0 D V6 177kW(241hv)/500Nm
Land Rover
3.0 V6 180kW(245hv)/600Nm
3.6 V8 200kW(272hv)/640Nm
4.4 V8 230kW(313hv)/700Nm
MB
3.0 CDI V6 170kW(231hv)/540Nm
3.0 CDI V6 195kW(265hv)/620Nm
4.0 CDI V8 225kW(306hv)/700Nm
Nissan
3.0 dCi V6 170kW(231hv)/550Nm
(kenes moottori? eihän nissani nuita nyt osaa tehä)
Toyota
4.5 D-4D V8 195kW(265hv)/650Nm
Näinhän se tekniikka vaan etenee, eli pienemmistä koneista aletaan ottamaan jo kohtalaisesti tehoja mutta joillakin valmistajilla on edelleen myös isoja koneita mallistossa. Voi olla kuitenkin että siirtymä pienempään/tehokkaampaan/taloudellisempaan on nopeampi kuin voisi luulla. Pienet koneethan on ottanu aimoharppauksen eteenpäin, mutta tämä juttu koskikin noita isompia.
Mutta näin vertailun vuoksi ajattelin koota kevyen listan eri valmistajien dieseleiden tehoversioista ja eri kokoisista moottoreista mitä nyt löytyy myynnistä. Kuitenkin rajasin teholla sen seuraavasti, eli mukana on vain +160kW(218hv) moottorit, muuten oli tullut hieman liian laaja listaus.
Audi/VAG/Porsche
3.0 TDI V6 176kW(240hv)/500Nm
4.2 TDI V8 258kW(351hv)/800Nm
6.0 TDI V12 368kW(500hv)/1000Nm
BMW
3.0 R6 180kW(245hv)/540Nm
3.0 R6 220kW(300hv)/600Nm
3.0 R6 225kW(306hv)/600Nm
Chrysler/Jeep
3.0 CRD V6 160kW(218hv)/510Nm
(tais olla mersun kone alkujaan?)
Citroen
3.0 HDI V6 177kw(241hv)/450Nm
Hyundai
3.0 CRD V6 176kW(240hv)/???Nm
(kenen valmistama kone?)
Jaguar
3.0 D V6 177kW(241hv)/500Nm
Land Rover
3.0 V6 180kW(245hv)/600Nm
3.6 V8 200kW(272hv)/640Nm
4.4 V8 230kW(313hv)/700Nm
MB
3.0 CDI V6 170kW(231hv)/540Nm
3.0 CDI V6 195kW(265hv)/620Nm
4.0 CDI V8 225kW(306hv)/700Nm
Nissan
3.0 dCi V6 170kW(231hv)/550Nm
(kenes moottori? eihän nissani nuita nyt osaa tehä)
Toyota
4.5 D-4D V8 195kW(265hv)/650Nm
Näinhän se tekniikka vaan etenee, eli pienemmistä koneista aletaan ottamaan jo kohtalaisesti tehoja mutta joillakin valmistajilla on edelleen myös isoja koneita mallistossa. Voi olla kuitenkin että siirtymä pienempään/tehokkaampaan/taloudellisempaan on nopeampi kuin voisi luulla. Pienet koneethan on ottanu aimoharppauksen eteenpäin, mutta tämä juttu koskikin noita isompia.
Viimeksi muokannut Mulqvist, 09.1.2011 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Juu, kun katsoo vaikkapa tuota MB:n tehokkainta veekutvos-dieseliä, niin tehossa ja väännössä ollaan jo niin lähellä 4-litran veekasia että ainakin henkilöautokäytössä tuo V6 lienee täysin riittävä. Maastureissahan tuo kahdeksikko edelleen toistaiseksi on tarjolla ja vaikkapa ison vaunun vedossa on varmaan tarpeenkin, joskin uskoisin niissäkin 265 hepan ja 620 Nm:n riittävän.
Ja sitten jos ja kun tuon veekuutosen ohjelmoi hieman pirteämmällä softalla niin......
OM642 V6 on kyllä sekin jo kohtalaisen iäkäs moottori, tuli markkinoille 2005, joten saanee sekin uuden sukupolven seuraajan kohtapuolin eli samaa sarjaa tämän neloskoneen OM651 kanssa. Veikkaan moottorikoodiksi OM652.
Ja sitten jos ja kun tuon veekuutosen ohjelmoi hieman pirteämmällä softalla niin......
OM642 V6 on kyllä sekin jo kohtalaisen iäkäs moottori, tuli markkinoille 2005, joten saanee sekin uuden sukupolven seuraajan kohtapuolin eli samaa sarjaa tämän neloskoneen OM651 kanssa. Veikkaan moottorikoodiksi OM652.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Parit:
Nissanin kone on Renaultin kanssa yhteystyönä rakennettu.
Citroënin poikittaisasennus, kuten kaikilla, ei mahdollista yhtä raakoja vääntölukemia, koska tilanahtaus ei salli vielä rakentaa riittävän kestäviä automaattilaatikoita vrt pitkittäismoottoriset. Sama kone Jagessa ja Land Roverissa puhkuu enemmän kun on fyysisesti isommat askit perässä=kestävät vääntöä.
Jokeri:
Missä tynnyrissä te oikein elätte?
Aina melkein kun tulee puhe Hyundaista "Kenen tekemä kone? Minkä merkin vaihteisto?" Hyundai Kia konserni on maailman viidenneksi suurin valmistaja! Ei tarvitse muitten osia ellei erityisesti ole syitä.
Nissanin kone on Renaultin kanssa yhteystyönä rakennettu.
Citroënin poikittaisasennus, kuten kaikilla, ei mahdollista yhtä raakoja vääntölukemia, koska tilanahtaus ei salli vielä rakentaa riittävän kestäviä automaattilaatikoita vrt pitkittäismoottoriset. Sama kone Jagessa ja Land Roverissa puhkuu enemmän kun on fyysisesti isommat askit perässä=kestävät vääntöä.
Jokeri:
Missä tynnyrissä te oikein elätte?
Aina melkein kun tulee puhe Hyundaista "Kenen tekemä kone? Minkä merkin vaihteisto?" Hyundai Kia konserni on maailman viidenneksi suurin valmistaja! Ei tarvitse muitten osia ellei erityisesti ole syitä.
Scanian V8:lla puolustetaan vielä rajojamme vesillä:
http://www.boy.fi/atk/index.php/compone ... -moottorit
http://www.boy.fi/atk/index.php/compone ... -moottorit
On sentään hienoa, että Brabuksella on munaa tehdä se, mihin ei esim. ///AMG kykene; +300 hv 6-diesel:
-tällä forumillahan on minut lukemattomat kerrat haaveineni tuollaisesta diesel-koneesta tyrmätty tyyliin: -Mersulla ei katsota tarpeelliseksi tuollaista, blaa, blaa, blaa...
-Miten sitten esim. Audilla ja BMW:llä sitten koetaan tarvetta tarjota asiakkaille tuollaisia koneita Sitä paitsi Mersun kuuluisi olla diesel-tekniikan kehityksen kärjessä,koska mainostaa tehneensä maailman ensimmäisen diesel-henkilöauton (myös Citroën väittää itsestään samaa) ja Mersun imagolle tuo olisi tärkeää myös siksi, että merkki tekee myös kuorma-autoja.
GL 350 CDI BRABUS D6S-versiona:
310 hv (228 kW)
690 Nm
http://www.brabus.com/en/deliver.php?id ... %20D6S.pdf
-Voisiko joku vielä selittää.mitä tarpeetonta on tuollaisessa dieselissä, joka kuitenkin kuluttaa selvästi vähemmän kuin bensa, mutta pärjää myös Autobahneilla
-tällä forumillahan on minut lukemattomat kerrat haaveineni tuollaisesta diesel-koneesta tyrmätty tyyliin: -Mersulla ei katsota tarpeelliseksi tuollaista, blaa, blaa, blaa...
-Miten sitten esim. Audilla ja BMW:llä sitten koetaan tarvetta tarjota asiakkaille tuollaisia koneita Sitä paitsi Mersun kuuluisi olla diesel-tekniikan kehityksen kärjessä,koska mainostaa tehneensä maailman ensimmäisen diesel-henkilöauton (myös Citroën väittää itsestään samaa) ja Mersun imagolle tuo olisi tärkeää myös siksi, että merkki tekee myös kuorma-autoja.
GL 350 CDI BRABUS D6S-versiona:
310 hv (228 kW)
690 Nm
http://www.brabus.com/en/deliver.php?id ... %20D6S.pdf
-Voisiko joku vielä selittää.mitä tarpeetonta on tuollaisessa dieselissä, joka kuitenkin kuluttaa selvästi vähemmän kuin bensa, mutta pärjää myös Autobahneilla
Laaksosen pitää kyllä nyt osoittaa kysymyksesnsä suoraan Daimler AG:lle, kun asia noin kovasti vaivaa...
Tuskinpa täällä foorumilla kukaan osaa tehtaan linjauksia selittää, ainahan voi jotain arvailla. Syystä tai toisesta MB:n tehokkain dieselpata henkilöautoissa nyt vaan on OM642 ja se 250-265 hv. Se on fakta.
Ja kuten tuossa linkitit, Brabus tarjoaa vaihtoehdon tehonnälkäisille dieselkuskeille, ja lastuttamalla vakiostakin irtoaa taatusti se kolmisensataa kaakkia.
Tuskinpa täällä foorumilla kukaan osaa tehtaan linjauksia selittää, ainahan voi jotain arvailla. Syystä tai toisesta MB:n tehokkain dieselpata henkilöautoissa nyt vaan on OM642 ja se 250-265 hv. Se on fakta.
Ja kuten tuossa linkitit, Brabus tarjoaa vaihtoehdon tehonnälkäisille dieselkuskeille, ja lastuttamalla vakiostakin irtoaa taatusti se kolmisensataa kaakkia.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Tätä minäkin olen ihmetellyt, tuo säästäminen kun ainoa järkevä käyttötarkoitus dieselille, eikä tuollaista V8 dieseliä voi sano kovinkaan taloudelliseksi jos sitä vertaa saman kokoluokan ja mukavamman luonteen omaavaan bensa V8ram kirjoitti:Miksi joku ostaa suurikulutuksisen dieselauton
Enkä nyt sanoisi että edes noilla ihan pienempien nykybensojen väännöillä tarvii mitenkään kitkutella kun alkaa olemaan lootissa vaihteita siinä määrin että parhaalle vääntöalueelle on aina pykylä tarjolla.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Onhan 420 CDI:n kulutus 221 korisessa liki kaksi litraa satasella pienempi kuin lähinnä vastaavan bensakoneen (pienin V8 bensa) kun taas V6 CDI:llä kulutusero bensaan on (vähän) pienempi. Katsoin kyllä vain noita ilmoitettuja keskiarvolukuja mutta eikö siitä ole syytä lähteäkin kun ei parempaa tietoa ajo-olosuhteista ole.sonikki kirjoitti:Tätä minäkin olen ihmetellyt, tuo säästäminen kun ainoa järkevä käyttötarkoitus dieselille, eikä tuollaista V8 dieseliä voi sano kovinkaan taloudelliseksi jos sitä vertaa saman kokoluokan ja mukavamman luonteen omaavaan bensa V8ram kirjoitti:Miksi joku ostaa suurikulutuksisen dieselauton
Minä olen kyllä sitä mieltä että jos esimerkiksi Mersun nykyisen 350CDI:n/Bluetecin teho ei riitä niin vika on jo ennemminkin kuskissa kuin autossa. Ja sitten jos ei kertakaikkiaan riitä niin joutaa jo hommaamaan jonku bensa-V12:n mieluiten AMG:n kutittelemana...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"