2.0 190E käynnistyy huonosti lämpimänä
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 19.11.2012 10:13
- Paikkakunta: Hyvinkää
2.0 190E käynnistyy huonosti lämpimänä
Otsikko kertoo olennaisen. Kyseessä 1989 w201 190E 2.0 KE-jetronic.
Kun kone on tietyssä lämpötilassa niin ei tahdo enään lähteä käymään. Saa sahata todella pitkään ja pitää kaasua painettuna jotta lähtee vaivalla käyntiin. Aina kuitenkin lopulta lähtenyt käymään.
Lopulta kun lähtee käymään, niin lähtee täristen ja koko auto hytkyy, mutta kun kaasun pitää päällä, niin ravistaminen lakkaa kun kierroksia tulee koneeseen. Tyhjäkäynnillä pysyy normaalisti käynnissä. Tosin normityhjäkäynti hieman "ravistaa" autoa satunnaisesti, aivan kuin jättäisi sillointällöin jonkun pytyn sytyttämättä.
Tässä vaiheessa fiksuin jo miettii että selvä sytytyshäikkä. Mutta miten auto muuten toimii aivan normaalisti, lukuunottamatta tuota tyhjäkäynnillä hytkymistä? Eli ei sammuile ja kierroksia ottaa kuten pitääkin.
Sen saisi helpolla tutkittua kun vika päällä, että tuleeko kipinää vai ei. Sillä tietäisi onko vika sytytyspuolella vai bensan puolella ja pääsisi tekemään lisää johtopäätelmiä...
Sen verran tutkittu että kylmänä lähtee hyvin käymään, kuin lähtee myös yli 80 asteessa (koneen normaali lämpötila). Tosin jos kone lämmin ja käy esim kaupassa ja kun tulee takaisin, niin taaskaan ei lähde käymään helpolla. Eli ilmeisesti kerennyt viiletä sen verta että vika jälleen esiintyy.
Autoa on koitettu korjata omatoimisesti sieltä sun täältä ja etsien infoa interweberistä, mutta vika ei ole poistunut.
Seuraavia osia on vaihdettu:
Sytytystulpat
Sytytyspuola
Sytytysjohdot tsekattu silmämääräisesti läpi
Virranjakajan kansi + pyörijä
Alipaineletkut tarkistettu ja putsattu
Tyhjäkäynnin säädin sekä lisäilmaluisti putsattu ja öljytty
Ruiskunohjainrele
YJ relettä tsekattu silmämääräisesti
Kuten jokainen tietää niin näihin on mennyt jokunen satanen €€, mutta vika silti päällä. Enään ei viitsisi huvikseen osia ostella jos vika ei korjaannukaan sillä.
Apua tarvitaan, anyone?
Kun kone on tietyssä lämpötilassa niin ei tahdo enään lähteä käymään. Saa sahata todella pitkään ja pitää kaasua painettuna jotta lähtee vaivalla käyntiin. Aina kuitenkin lopulta lähtenyt käymään.
Lopulta kun lähtee käymään, niin lähtee täristen ja koko auto hytkyy, mutta kun kaasun pitää päällä, niin ravistaminen lakkaa kun kierroksia tulee koneeseen. Tyhjäkäynnillä pysyy normaalisti käynnissä. Tosin normityhjäkäynti hieman "ravistaa" autoa satunnaisesti, aivan kuin jättäisi sillointällöin jonkun pytyn sytyttämättä.
Tässä vaiheessa fiksuin jo miettii että selvä sytytyshäikkä. Mutta miten auto muuten toimii aivan normaalisti, lukuunottamatta tuota tyhjäkäynnillä hytkymistä? Eli ei sammuile ja kierroksia ottaa kuten pitääkin.
Sen saisi helpolla tutkittua kun vika päällä, että tuleeko kipinää vai ei. Sillä tietäisi onko vika sytytyspuolella vai bensan puolella ja pääsisi tekemään lisää johtopäätelmiä...
Sen verran tutkittu että kylmänä lähtee hyvin käymään, kuin lähtee myös yli 80 asteessa (koneen normaali lämpötila). Tosin jos kone lämmin ja käy esim kaupassa ja kun tulee takaisin, niin taaskaan ei lähde käymään helpolla. Eli ilmeisesti kerennyt viiletä sen verta että vika jälleen esiintyy.
Autoa on koitettu korjata omatoimisesti sieltä sun täältä ja etsien infoa interweberistä, mutta vika ei ole poistunut.
Seuraavia osia on vaihdettu:
Sytytystulpat
Sytytyspuola
Sytytysjohdot tsekattu silmämääräisesti läpi
Virranjakajan kansi + pyörijä
Alipaineletkut tarkistettu ja putsattu
Tyhjäkäynnin säädin sekä lisäilmaluisti putsattu ja öljytty
Ruiskunohjainrele
YJ relettä tsekattu silmämääräisesti
Kuten jokainen tietää niin näihin on mennyt jokunen satanen €€, mutta vika silti päällä. Enään ei viitsisi huvikseen osia ostella jos vika ei korjaannukaan sillä.
Apua tarvitaan, anyone?
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 19.11.2012 10:13
- Paikkakunta: Hyvinkää
Voisikohan noita suuttimia puhdistaa jollain bensan sekaan laitettavalla aineella? Tai ainahan voi, mutta hyödyttääköhän se mitään? Itseltä löytyisi ainakin Fortén Gas Treatmenttia pari pönttöä...
Mutta jotenkin on semmoinen tuntuma että edellinen omistaja olisi maininnut suuttimien olevan vaihdetut.
Mutta jotenkin on semmoinen tuntuma että edellinen omistaja olisi maininnut suuttimien olevan vaihdetut.
Aavistelisin että suuttimet on saanu bensan mukana vettä joskus ja kärjet piloilla, ne kun ei ole vaihdettavat niin silloin jääpi vaihtoehdoksi uusiminen. Mutta vähän kikkailemalla ruiskun kanssa pystyy kyllä vilkaseen että mitkä suuttimista vuotaa, nyppäsemällä koko paketti pilleineen päivineen imusarjasta ylös. Mutta kuten sanoin menee kikkailuksi, tosin testipenkkikin kertoo vähän että millä paineella aukeaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Eli ei neloskoneeseen niin tyyriit edes vaihtaa, kannattaa valmistella ruiskupaketti niin että saa nostettua suuttimet ylös kun koneen sammuttaa kuumana ja sitten pienet purkit alle ja kattoo mitkä suuttimet tiputtaa, tulee ihan pisarana yleensä. Normaali avautumispaine taisi olla K-jetin suuttimissa 3 tai 3,5bar, jos testipenkissä tykkää kattella eli siitä lähtee aukeemaan. Tarkoittanee sitä että aina ne vähän tirauttaa sammuttaessa, mutta kärjet kun on piloilla niin valuu rankemmin tyhjäksi.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 19.11.2012 10:13
- Paikkakunta: Hyvinkää
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 19.11.2012 10:13
- Paikkakunta: Hyvinkää
Se ei vain meikäläiselle aukea että miten tuo lämpötila vaikuttaa suuttimien toimintaan/vuotoon? Elikkäs miten toimii kylmänä käynnistyksissä hyvin, mutta hetken seisomisen jälkeen lämpimänä ei meinaa lähteä käyntiin?
Miksei suuttimet tee vikaa aina?
Kun ei ole mitään tietoa noista suuttimista niin siksi kyselen tyhmiä...
Kysymys #2:
Tarviiko myös viides suutin eli jonkinsortin kylmärikastussuutin vaihtaa myöskin uuteen?
Miksei suuttimet tee vikaa aina?
Kun ei ole mitään tietoa noista suuttimista niin siksi kyselen tyhmiä...
Kysymys #2:
Tarviiko myös viides suutin eli jonkinsortin kylmärikastussuutin vaihtaa myöskin uuteen?
kk-suutin taas harvemmin vuotaa, kylmästä koneesta taas polttoaine on kerinnyt haihtua/valua alakertaan, mitä taas ei lämmin kone kerkiä tehdä, kun bensa tulee pyttyyn pisaroina. Miksi sitten suutin vuotaa mahdollisesti lämpimänä on niinkin yksinkertainen kuin lämpölaajenema, aikanaan w201 käyttäytyi itsellä juuri noin, kylmä suutin ei tihrunnut. Kylmä kone ei muutenkaan ole kovin ronkeli rikkaalle seokselle, tietysti kuuma kone vähän pyrkii olemaan. Joo, tuli teksti yhteen pötköön kun kännyllä tuli naputeltua tämä taasem.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Mulla teki ascona ihan samaa aikoinaan, ja vuotavat suuttimet oli syypää siinäkin. Homma varmistui kun sammutti bensapumpun ja antoi koneen sammua omia aikojaan, niin auto lähti käymään ihan normaalisti puolilämpöisenäkin.RaneMaster kirjoitti:Se ei vain meikäläiselle aukea että miten tuo lämpötila vaikuttaa suuttimien toimintaan/vuotoon? Elikkäs miten toimii kylmänä käynnistyksissä hyvin, mutta hetken seisomisen jälkeen lämpimänä ei meinaa lähteä käyntiin?
Miksei suuttimet tee vikaa aina?
Kun ei ole mitään tietoa noista suuttimista niin siksi kyselen tyhmiä...
Kysymys #2:
Tarviiko myös viides suutin eli jonkinsortin kylmärikastussuutin vaihtaa myöskin uuteen?
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 19.11.2012 10:13
- Paikkakunta: Hyvinkää
Nyt sain auton edelliseltä omistajalta tiedon, että tähän on suuttimet vaihdettu tänä vuonna täydellisesti toimivasta purkuautosta. Ja suuttimet on paineettomana tarkisteltu kaikki (ei siis missään testipenkissä). Vika ei muuttunut suuntaan eikä toiseen.
Eli jos vika ei ole suuttimissakaan, niin missä se voi enää olla?
Onko näissä mitään lämpöantureita yms. jotka voisi tehdä vikaa kun kone lämpiää?
Eli jos vika ei ole suuttimissakaan, niin missä se voi enää olla?
Onko näissä mitään lämpöantureita yms. jotka voisi tehdä vikaa kun kone lämpiää?
No ainoa mikä enään voi olla niin sitten lämpöanturi joka on alueelta poies, en tosin käsitä miten voisi niinpäin olla alueelta poies.
Mittaas bensanpaineet, tarkasta tankin huohotin että toimii niinkuin pitää ja palataan sitten niihin suuttimiin mitkä tod. näk. vuotaa siltikin, oli vaihettu mistä vain käytetystä.
EDIT: Hyppylankaviritelmä bensapumpulle ja lanka pois auton käydessä, sitten annat seistä ongelman vaatiman ajan ja täräytät uusiksi käymään normaalisti rele paikallaan. lähtee tod. nak. ongelmitta ja silloin ei muuta jää kuin suuttimet.
Mittaas bensanpaineet, tarkasta tankin huohotin että toimii niinkuin pitää ja palataan sitten niihin suuttimiin mitkä tod. näk. vuotaa siltikin, oli vaihettu mistä vain käytetystä.
EDIT: Hyppylankaviritelmä bensapumpulle ja lanka pois auton käydessä, sitten annat seistä ongelman vaatiman ajan ja täräytät uusiksi käymään normaalisti rele paikallaan. lähtee tod. nak. ongelmitta ja silloin ei muuta jää kuin suuttimet.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr