Renkaiden vaihto 310 D.
Renkaiden vaihto 310 D.
Viikko sitten alkoi olla sellaiset kelit että tuntui ajankohtaiselta vaihtaa pussimersuun kesärenkaat alle.
No mikäs siinä, renkaat varastosta esiin, ilmanpaineiden tarkastus, hallitunkki ja ristikkoavain pihalle ja töihin.
Ristikkoavain pyöränpulttiin, reipas vääntö ja
Eipä siinä sitten muuta kuin romut takaisin talliin ja sisälle kyselemään voisiko emäntä sivellä Mobilattia nyrjähtäneeseen niskaan.
------------------------
Väliaika (viikko )
------------------------
Tänään homma alusta paitsi rengaspaineiden tarkastus.
Ristikkoavain (Made in Germany ) Suzukista ja
eli pari kierrosta vartta "puneelle" eikä tietoakaan että pultti aukeaisi.
No, sittenpä otetaan Kamasan sarjasta väännin ja siihen jatkoa, kun kerran varsinaiset pitemmät vääntimet ovat hukassa.
Väännetään:
Seuraavaksi hypätään Suzukiin ja ajetaan paikalliseen autotarvikeliikkeeseen ostamaan "joo, kestävä on" King - ristikkoavain.
Ajetaan takaisin kotiin ja väännetään.
Kuvassa kohta josta laadukas ristikkoavain otti ensimmäisen kimmokkeen maasta, noin 40 metriä tapahtumapaikasta:
Ja tässä avain:
----------------
Rauhoitutaan ja juodaan hitaasti pari lasillista vettä; ristikkoavaimen lentorata oli aika läheltä Suzukin kylkeä.
----------------
Pussimersun tavaroista löytyy tällainen ristikkoavain :
Johon laitetaan vanha pakoputki jatkovarreksi:
Kuten kuvasta näkyy, jatkovarsi katkeaa kerran ja ukko lentää ns. turvalleen, mutta sillä ei ole enää merkitystä.
Miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä, enää mikään ei voi pysäyttää tätä projektia.
Nyt on renkaat vaihdettu ja käsien vapina lakkaamassa pikkuhiljaa, pystyn jopa ajattelemaan lähes selkeästi.
No mikäs siinä, renkaat varastosta esiin, ilmanpaineiden tarkastus, hallitunkki ja ristikkoavain pihalle ja töihin.
Ristikkoavain pyöränpulttiin, reipas vääntö ja
Eipä siinä sitten muuta kuin romut takaisin talliin ja sisälle kyselemään voisiko emäntä sivellä Mobilattia nyrjähtäneeseen niskaan.
------------------------
Väliaika (viikko )
------------------------
Tänään homma alusta paitsi rengaspaineiden tarkastus.
Ristikkoavain (Made in Germany ) Suzukista ja
eli pari kierrosta vartta "puneelle" eikä tietoakaan että pultti aukeaisi.
No, sittenpä otetaan Kamasan sarjasta väännin ja siihen jatkoa, kun kerran varsinaiset pitemmät vääntimet ovat hukassa.
Väännetään:
Seuraavaksi hypätään Suzukiin ja ajetaan paikalliseen autotarvikeliikkeeseen ostamaan "joo, kestävä on" King - ristikkoavain.
Ajetaan takaisin kotiin ja väännetään.
Kuvassa kohta josta laadukas ristikkoavain otti ensimmäisen kimmokkeen maasta, noin 40 metriä tapahtumapaikasta:
Ja tässä avain:
----------------
Rauhoitutaan ja juodaan hitaasti pari lasillista vettä; ristikkoavaimen lentorata oli aika läheltä Suzukin kylkeä.
----------------
Pussimersun tavaroista löytyy tällainen ristikkoavain :
Johon laitetaan vanha pakoputki jatkovarreksi:
Kuten kuvasta näkyy, jatkovarsi katkeaa kerran ja ukko lentää ns. turvalleen, mutta sillä ei ole enää merkitystä.
Miehen on tehtävä mitä miehen on tehtävä, enää mikään ei voi pysäyttää tätä projektia.
Nyt on renkaat vaihdettu ja käsien vapina lakkaamassa pikkuhiljaa, pystyn jopa ajattelemaan lähes selkeästi.
wiimax.fi
Voi isäkissan v*ttu että osaa koskea mahaan, hullu nauraa selällään....
Asiaan:
Minkä kumman takia se pitää ammattimiehen pelehtiä noitten ristikkoavainten kanssa? Ja kuka kumman lahopää ne pultit on viime syksynä murjonut p*rsemomenttiin?
Osta sellainen teleskooppivartinen vääninsarja jossa on mustat voimahylsyt, semmonen miula on. Ostin sen 80-luvun loppupuolella kun Lennättimen entisestä Ford Customista räjähti eturengas öiselle korpitaipaleelle kesken purku-auton haku keikan, sain kertapierulla tarpeekseni näistä pili-pali vehkeistä. Sillä aukeaa kaikki pultit jos joku ei ole räkinyt niitä hitsillä kiinni.
Ps. et sitten ole raaskinut vielä luopua tuosta 80-luvulla taltioidusta Taunuksen pakoputkesta? No, taas nähtiin että aika tavaran kaupitsee.
Asiaan:
Minkä kumman takia se pitää ammattimiehen pelehtiä noitten ristikkoavainten kanssa? Ja kuka kumman lahopää ne pultit on viime syksynä murjonut p*rsemomenttiin?
Osta sellainen teleskooppivartinen vääninsarja jossa on mustat voimahylsyt, semmonen miula on. Ostin sen 80-luvun loppupuolella kun Lennättimen entisestä Ford Customista räjähti eturengas öiselle korpitaipaleelle kesken purku-auton haku keikan, sain kertapierulla tarpeekseni näistä pili-pali vehkeistä. Sillä aukeaa kaikki pultit jos joku ei ole räkinyt niitä hitsillä kiinni.
Ps. et sitten ole raaskinut vielä luopua tuosta 80-luvulla taltioidusta Taunuksen pakoputkesta? No, taas nähtiin että aika tavaran kaupitsee.
Lue kunnolla ennenkuin kyselet tyhmiä.
Kirjoitin:
"...varsinaiset pitemmät vääntimet ovat hukassa"
Minulla ON sellainen teleskooppivartinen kaikki-aukeaa-eikä-asentaja-loukkaa-itseään- avain jossa voimahylsyt mutta se on hukassa.
Toissasyksynä ostin kompuran ja pulttikoneen "loppuu se hikoilu renkaanvaihdossa" , nuukuuksissani semmoisen 90 euron pilipali-italialaisen joka jauhaa 10 minuuttia että saa paineet pulloon, sitten kun painat pulttipyssyn liipaisinta niin kuuluu "FLÄPfläp fläp fläääp fläp" eikä muuta tapahdukaan paitsi että taas kompura huutaa 10 minuuttia.
Ja mitä se sinulle kuuluu kuka ne pultit syksyllä kiristi, ja millä avaimella.
Siltä varalta että josko joku lukijoista luulee että tässä aletaan tosissaan riitelemään:
Kirjoitin:
"...varsinaiset pitemmät vääntimet ovat hukassa"
Minulla ON sellainen teleskooppivartinen kaikki-aukeaa-eikä-asentaja-loukkaa-itseään- avain jossa voimahylsyt mutta se on hukassa.
Toissasyksynä ostin kompuran ja pulttikoneen "loppuu se hikoilu renkaanvaihdossa" , nuukuuksissani semmoisen 90 euron pilipali-italialaisen joka jauhaa 10 minuuttia että saa paineet pulloon, sitten kun painat pulttipyssyn liipaisinta niin kuuluu "FLÄPfläp fläp fläääp fläp" eikä muuta tapahdukaan paitsi että taas kompura huutaa 10 minuuttia.
Ja mitä se sinulle kuuluu kuka ne pultit syksyllä kiristi, ja millä avaimella.
Siltä varalta että josko joku lukijoista luulee että tässä aletaan tosissaan riitelemään:
wiimax.fi
Joo, miula on saman kaliiperin kompura. Ei sillä tee mitään jos ei ensin löysytä pultteja käsin, (jota sinä et tässä tapauksessa "älynnyt" tehdä) sitten se kyllä nopeuttaa vaihtoa jos löysää ne pultit ensin. Sama kiinni päin, pultit on väännettävä momenttiin liikennemerkillä, pulttipyssy ei siihen kakki-kompuralla pysty.
Ei hyvää päivää, naapurit herää kun meikäläinen räkättää selällään
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Tulee vaan mieleen, jospa tässä asiassa olisikin jotain asiantynkää
viewtopic.php?t=3466&highlight=
Vaikka taitaa se suurin renkaidenvaihto olla ohitse jo huoltamoilla
viewtopic.php?t=3466&highlight=
Vaikka taitaa se suurin renkaidenvaihto olla ohitse jo huoltamoilla
BUAHHAHAHAHA!!!JS kirjoitti:Tulee vaan mieleen, jospa tässä asiassa olisikin jotain asiantynkää
viewtopic.php?t=3466&highlight=
Vaikka taitaa se suurin renkaidenvaihto olla ohitse jo huoltamoilla
Haha, kyllä sai repeillä ekalle viestille, itellä oli meinaan pari vuotta sitten sama kohtalo, noin keväällä kaiketi... Ei voi muistaa, mutta rengasvaihtoa kumminkin
Oli sprintterissä meinaan oikean takapyörän pultit niin tiukassa, että yks (talon vanha luottoristikko ) meni poikki, toinen solmuun, ja sprintterin omakin avain kierteelle...
Ei muuta ku naapurin AD korjaamosta kysymään mitäs tehään...
"lyö lekalla pari kertaa napakasti, ja sitte pyörittelen kiltisti auki"...
No näin tehtiin...
Siitä lähtien on tullu laitettua aina "SISU-tervaa" pultteihin, pysyy kiinni, lähtee auki, ei ruostu, ja ennenkaikkea, tulee hyvä tuoksu pultteja aukaistessa...
Suosittelen, Tervaa pultteihin!
Oli sprintterissä meinaan oikean takapyörän pultit niin tiukassa, että yks (talon vanha luottoristikko ) meni poikki, toinen solmuun, ja sprintterin omakin avain kierteelle...
Ei muuta ku naapurin AD korjaamosta kysymään mitäs tehään...
"lyö lekalla pari kertaa napakasti, ja sitte pyörittelen kiltisti auki"...
No näin tehtiin...
Siitä lähtien on tullu laitettua aina "SISU-tervaa" pultteihin, pysyy kiinni, lähtee auki, ei ruostu, ja ennenkaikkea, tulee hyvä tuoksu pultteja aukaistessa...
Suosittelen, Tervaa pultteihin!
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tuo edellämainittu terva on raskaalla puolella ihan yleisesti käytetty tuote pyöränmuttereihin. Se on tosiaan hyvä myöskin kevyemmässä kalustossa. Eli kuten sanottu se estää ruostumista ja kiinnijuuttumista mutta toimii kuivahdettuaan myös "lukitteena", voitelee kierrettä kiristäessä ja kaupanpäälle tuoksuu hyvälle. kun se aikaa myöten jäkittyy pieksi, voi sitä renkaita alle ruuvatessa notkistaa CRC:llä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
kyllähän kierteisiin kannattaa aina laittaa vähän vaseliiniä itellä on vanha tee purkki mihin laitoin vaseliinin ja sentin levynen pensseli,sillä kun pyöräyttää ruuvin niin siinä on just passelisti salavaa eikä mene jarruihin ruuvi irtoo hyvin ja pysyy kiinni sitten vielä varmistaa momentti avaimella
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Itse olen suosinut tuota kuparipastaa sen jälkeen kun esittelyauto focuksen , kyllä silloin ford oli kova sana , takavanteet jämähtäneet vanteen keskiöstä kiinni, siis pultit jo aikaa irti ja vanne vaan röhnöttää paikallaan. Naputtelua, vetoa, kaksi ukkoa töihin, ei lähde, sisuuntuuhan tässä - > no hullukun on, ilman kunnon välineitä ja sunnuntai niin, pikkasen löysäystä pulteille, sopiva mutka, sopiv vauhti ja klonks, tais lähteä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Tuossa kohti auttaa jos mahtuu kalauttamaan pyörää auton alta koolingin pätkällä. Tietysti pelkän saksitunkin varassa ei viitti paljoa heilutella. Joskus rekan kärryn vanteet jässähtää aivan tautisesti kiinni kun ei ole pahimmillaan kymmeneen-viiteentoista vuoteen auottu. Ei auta ulosvetovivut eikä kosanilla kuumentelut, tuo pultit auki kurvailu pihalla on joskus tepsinyt. Tuosta pultit auki ajelusta tuli mieleen kun olikohan D-Kadettiin laitettu liian pienellä keskireijällä olevat vanteet, ja väkisin vedetty pulteilla pohjaan. No eihän ne irronnut millään. Kaveri otti sitten pultit pois etupyöristä ja läks ajelemaan parkkipaikalla, että kyllä ne lähtee kun jarruttaa. No ei sillä sitten käynyt mielessä että ne jarrulaikat on samoilla pulteilla kun vanteet. Pusikkokeikkahan siitä tuli, kun laikat pysähty vaan pyörät jatko pyörimistä.jtv000 kirjoitti:Itse olen suosinut tuota kuparipastaa sen jälkeen kun esittelyauto focuksen , kyllä silloin ford oli kova sana , takavanteet jämähtäneet vanteen keskiöstä kiinni, siis pultit jo aikaa irti ja vanne vaan röhnöttää paikallaan. Naputtelua, vetoa, kaksi ukkoa töihin, ei lähde, sisuuntuuhan tässä - > no hullukun on, ilman kunnon välineitä ja sunnuntai niin, pikkasen löysäystä pulteille, sopiva mutka, sopiv vauhti ja klonks, tais lähteä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Tulipas tiilerin jutusta mieleen nuoruus, täyteen lastattu 309D:n ja räjähtäneen takarattaan vaihto kelirikkoisella (savea ja vettä ihan reilusti) soratiellä no ratas vaihtui koska auto oli täynnä työkaluja mutta ukko oli himpun märkä ja savinen
niin ja niihin pyöränpultin kierteisiin pannaan sitten vai ja ainoastaan tervaa
niin ja niihin pyöränpultin kierteisiin pannaan sitten vai ja ainoastaan tervaa
Easy Rider kirjoitti:]Tuossa kohti auttaa jos mahtuu kalauttamaan pyörää auton alta koolingin pätkällä. Tietysti pelkän saksitunkin varassa ei viitti paljoa heilutella. Joskus rekan kärryn vanteet jässähtää aivan tautisesti kiinni kun ei ole pahimmillaan kymmeneen-viiteentoista vuoteen auottu. Ei auta ulosvetovivut eikä kosanilla kuumentelut, tuo pultit auki kurvailu pihalla on joskus tepsinyt. Tuosta pultit auki ajelusta tuli mieleen kun olikohan D-Kadettiin laitettu liian pienellä keskireijällä olevat vanteet, ja väkisin vedetty pulteilla pohjaan. No eihän ne irronnut millään. Kaveri otti sitten pultit pois etupyöristä ja läks ajelemaan parkkipaikalla, että kyllä ne lähtee kun jarruttaa. No ei sillä sitten käynyt mielessä että ne jarrulaikat on samoilla pulteilla kun vanteet. Pusikkokeikkahan siitä tuli, kun laikat pysähty vaan pyörät jatko pyörimistä.
Varmaan yksi ooppeleiden monista tyyppivioista nuo liian tiukat keskireiät. Mulla oli joskus A-Omegassa semmoset hienot alkuperäisen oloiset aluvanteet joita ei meinannut saada takanavasta millään irti. Puolitoistametrisellä reilunpaksuisella koivukarahkalla sitten pieksin auton altapäin sitä takanakkia pois siitä, mutta toiseksi viimeinen lyönti meni hitusen ohi ja tietysti iskari kieroon ja jumiin. Oli niin kovaa kyytiä sen jälkeen että oli pakko amputoida koko takaiskari ja ajella muutama kuukausi ilman siihen asti että myin koko auton.
® Mesen V8 Klubi
Ei muuta ku naapurin AD korjaamosta kysymään mitäs tehään...
"lyö lekalla pari kertaa napakasti, ja sitte pyörittelen kiltisti auki"...
No näin tehtiin...
Siitä lähtien on tullu laitettua aina "SISU-tervaa" pultteihin, pysyy kiinni, lähtee auki, ei ruostu, ja ennenkaikkea, tulee hyvä tuoksu pultteja aukaistessa...
Suosittelen, Tervaa pultteihin! [/quote]
täs tulee ihan jakomielitautinen olo...
Siis juuri näin ja heti perään,ei missään tapauksessa.
Tämän pitäis olla ihan perustietoutta merssumiehil.Melk.poikkeuksetta,ainakin yksi pultti on hirttäny kartiostaan vanteeseen kiin.Se on vain täräkkä kajautus pitkän voimahylsyn perään ja käännä auki.
Tuo terva asia taas tarviis oikeesti lailla kieltää laittamasta sitä kierteisiin.en keksi mitään muuta paikkaa ajoneuvoissa mihin terva on hyvä,ku kuorma auton reaktiotangon puslat.
terva on kovaa kampetta,jopa niin kovaa,että kierteille käy tosi huonosti.se pirulainen kuivuu jopa kierteen sisään ja aukaistessa alkaa leikkaan kierrettä.tarvii ku pari kautta vaihtaa tervasia muttereita,ni saa laittaa pultteineen uusiksi.Te tervan vannoutunee fanittajat,kun seuraavan kerran avaatte mutterin jonka pulttiin olette sipaissut sitä ihme ainetta,mutteri auki ja paljaaseen kätteen se,se on huomattavasti lämmenny,jos ei ihan jpa kuumentunu.kai se jotain kertoo.
Mistä sitten tuo väärinkäsitys on saanu tällasen lumipalloefektin,jota ei tunnu saavan millään oikaistuksi,minä uskon sen tietäväni.
viiskyt-kuuskytluvulla oli MAN kuorma autoja,joiden oikeanpuoleiset pyörät oli vääränkätisellä kierteellä.sinne automies laitto topakasti tervaa,ei sen vuoksi että saisi sen nättiin irti,vaan sen vuoksi että ne pirulaiset pysyiis kiinni..ne kun tuppas aukeaan omia aikojaan ilman tervaa,siitä sitten on suusta suuhun kertomalla jääny jossain vaihees se pää asia välille ja on vain alettu litkuttaan sitä paholaisen keksintöä joka pulttiin ja mutteriin joka on käteen sattunnu.
Viel tervan haitoista ja vaarallisuudesta pyörän muttereis:
kun se tervattu pultti saa mutterin selkäänsä ja sitä aletaan kirimään,on todennäköistä että vedättä ns.luomella sen kiin ja tuntuu et ny se on jeti.todellisuudes voi käydä niin et mutterit jää löysälle..no pysyyhän se vanne aikansa siel,kunnes katkoo pultit,vanteen hakatessa niitä löysällä ollessaan.kuukausi takasin käsin ku maalasin firman väreihin yhden kuorma auton(sattumoisin oli MAN)pyörät käytettiin irti vanteiden maalauksen takia.siinä kivasti tervan haistessa ja mutterin savutessa aloin tarkistaan oliko kaikki kunnossa..no ei ollu,vanteet oli mallia jotka keskittyi napaan,eli takapäässä kun olivat,ei aiheuttanu värinöitä,mutta edellisellä renkaanvaihtajalla oli jääny tervan vuoksi vanteet valekiristykseen ja pultit oli puoleenväliin syöny ja vanteiden reijät soikeat.tapauksia on kymmeniä raskaskonepuolella minunkin tiedossa ja useita omia kokemuksia.
Laitatte te kuitenkin viel tervaa kierteisiin tämänkin yrityksen saada terva pois auto ja koneosastolta iäksi jälkeen,mutta seuratkaa tilannetta ja ajatelkaa omilla aivoilla,voisiko asia sittenkin olla näin.kuitenkin mistään asiasta en elämässäni ole näin varma ku tästä:))
AAMENi:0
kaikkiaan oli kyllä hauskaa ihan koko rahalla topikin alkuosassa,täytyy sanoo ettei sua dealer voi ainakaan yrityksen puutteesta moittia,sinnikäs pirulaine taiat olla
"lyö lekalla pari kertaa napakasti, ja sitte pyörittelen kiltisti auki"...
No näin tehtiin...
Siitä lähtien on tullu laitettua aina "SISU-tervaa" pultteihin, pysyy kiinni, lähtee auki, ei ruostu, ja ennenkaikkea, tulee hyvä tuoksu pultteja aukaistessa...
Suosittelen, Tervaa pultteihin! [/quote]
täs tulee ihan jakomielitautinen olo...
Siis juuri näin ja heti perään,ei missään tapauksessa.
Tämän pitäis olla ihan perustietoutta merssumiehil.Melk.poikkeuksetta,ainakin yksi pultti on hirttäny kartiostaan vanteeseen kiin.Se on vain täräkkä kajautus pitkän voimahylsyn perään ja käännä auki.
Tuo terva asia taas tarviis oikeesti lailla kieltää laittamasta sitä kierteisiin.en keksi mitään muuta paikkaa ajoneuvoissa mihin terva on hyvä,ku kuorma auton reaktiotangon puslat.
terva on kovaa kampetta,jopa niin kovaa,että kierteille käy tosi huonosti.se pirulainen kuivuu jopa kierteen sisään ja aukaistessa alkaa leikkaan kierrettä.tarvii ku pari kautta vaihtaa tervasia muttereita,ni saa laittaa pultteineen uusiksi.Te tervan vannoutunee fanittajat,kun seuraavan kerran avaatte mutterin jonka pulttiin olette sipaissut sitä ihme ainetta,mutteri auki ja paljaaseen kätteen se,se on huomattavasti lämmenny,jos ei ihan jpa kuumentunu.kai se jotain kertoo.
Mistä sitten tuo väärinkäsitys on saanu tällasen lumipalloefektin,jota ei tunnu saavan millään oikaistuksi,minä uskon sen tietäväni.
viiskyt-kuuskytluvulla oli MAN kuorma autoja,joiden oikeanpuoleiset pyörät oli vääränkätisellä kierteellä.sinne automies laitto topakasti tervaa,ei sen vuoksi että saisi sen nättiin irti,vaan sen vuoksi että ne pirulaiset pysyiis kiinni..ne kun tuppas aukeaan omia aikojaan ilman tervaa,siitä sitten on suusta suuhun kertomalla jääny jossain vaihees se pää asia välille ja on vain alettu litkuttaan sitä paholaisen keksintöä joka pulttiin ja mutteriin joka on käteen sattunnu.
Viel tervan haitoista ja vaarallisuudesta pyörän muttereis:
kun se tervattu pultti saa mutterin selkäänsä ja sitä aletaan kirimään,on todennäköistä että vedättä ns.luomella sen kiin ja tuntuu et ny se on jeti.todellisuudes voi käydä niin et mutterit jää löysälle..no pysyyhän se vanne aikansa siel,kunnes katkoo pultit,vanteen hakatessa niitä löysällä ollessaan.kuukausi takasin käsin ku maalasin firman väreihin yhden kuorma auton(sattumoisin oli MAN)pyörät käytettiin irti vanteiden maalauksen takia.siinä kivasti tervan haistessa ja mutterin savutessa aloin tarkistaan oliko kaikki kunnossa..no ei ollu,vanteet oli mallia jotka keskittyi napaan,eli takapäässä kun olivat,ei aiheuttanu värinöitä,mutta edellisellä renkaanvaihtajalla oli jääny tervan vuoksi vanteet valekiristykseen ja pultit oli puoleenväliin syöny ja vanteiden reijät soikeat.tapauksia on kymmeniä raskaskonepuolella minunkin tiedossa ja useita omia kokemuksia.
Laitatte te kuitenkin viel tervaa kierteisiin tämänkin yrityksen saada terva pois auto ja koneosastolta iäksi jälkeen,mutta seuratkaa tilannetta ja ajatelkaa omilla aivoilla,voisiko asia sittenkin olla näin.kuitenkin mistään asiasta en elämässäni ole näin varma ku tästä:))
AAMENi:0
kaikkiaan oli kyllä hauskaa ihan koko rahalla topikin alkuosassa,täytyy sanoo ettei sua dealer voi ainakaan yrityksen puutteesta moittia,sinnikäs pirulaine taiat olla
W163 400CDI
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jengat menee perseiks ja mutterit kuumenee kun mutterin ulkopuolella oleva osa pinnapultin kierteestä mätänee. Nupin välitelissä viisi vuotta suolassa muovihatun alla olleet pahimpia. Terva ei pasko kierrettä, elä usko itekään. Eikä tuo myöskään jätä pyörää löysälle. Kiristys on menny mehtään, jälkikiristys unohettu sekä vanteen ja navan väliin jäänyt ruostetta/muuta sontaa.
Henkilöauton peltivanne on pultinreiän ympäriltä lautasjousi, siihen jää pänninki. KA:n levypyörät tai aluvanteet eivät jousta. Ainoa joustava elementti on pultti. Venymä on pieni, eli pieni ruoste- tai savikikkare navan välissä riittää löysäämään liitoksen karistessaan sieltä ajossa pois. Nämä on aina syytä jälkikiristää hetken ajon jälkeen.
Keskireikä on suora, ei kartio. Siinä on välys. Se ei siis kanna kuormaa, vaan ainoastaan keskittää vanteen asentaessa tietyllä tarkkuudella. Ainoa joka kuorma-autoissa kantaa navalla kuorman, on navan ja vanteen sekä mutterien ja vanteen välinen kitka. Tasopintaa ei siis tule rasvata tai tervata. Tämä kitka kun häviää niin kuvatun kaltainen pulttikehävaurio on valmis.
Vääränkätiset kierteet vasemmalla oli ennenvanhaan arkipäivää, sotien aikoina ja jälkeen kaiketi jopa yleisempikin ratkaisu raskaammassa kalustossa. Vääränkätinen juurikin siksi, ettei pyöränmutterit löystyttyään irtoaisi kokonaan, pyörän seuratessa esimerkkiä. Suurempi osa irti asti karisseista pyöristä on lähtenyt vasemmalta, mikä on sikäli ikävämpää että sekä pyörä, että auto alkaa kammeta vastaantulijan päälle.
Ratkaisusta on lähestulkoon kokonaan luovuttu, kai enimmäkseen tuotannollisista-/kustannussyistä. Pankkiiri menee nokkimajärjestyksessä insinöörin edelle. Jenkeiltä, japseilta ja Vennään pojilta niitä vielä löytyy, jos jostain.
Henkilöauton peltivanne on pultinreiän ympäriltä lautasjousi, siihen jää pänninki. KA:n levypyörät tai aluvanteet eivät jousta. Ainoa joustava elementti on pultti. Venymä on pieni, eli pieni ruoste- tai savikikkare navan välissä riittää löysäämään liitoksen karistessaan sieltä ajossa pois. Nämä on aina syytä jälkikiristää hetken ajon jälkeen.
Keskireikä on suora, ei kartio. Siinä on välys. Se ei siis kanna kuormaa, vaan ainoastaan keskittää vanteen asentaessa tietyllä tarkkuudella. Ainoa joka kuorma-autoissa kantaa navalla kuorman, on navan ja vanteen sekä mutterien ja vanteen välinen kitka. Tasopintaa ei siis tule rasvata tai tervata. Tämä kitka kun häviää niin kuvatun kaltainen pulttikehävaurio on valmis.
Vääränkätiset kierteet vasemmalla oli ennenvanhaan arkipäivää, sotien aikoina ja jälkeen kaiketi jopa yleisempikin ratkaisu raskaammassa kalustossa. Vääränkätinen juurikin siksi, ettei pyöränmutterit löystyttyään irtoaisi kokonaan, pyörän seuratessa esimerkkiä. Suurempi osa irti asti karisseista pyöristä on lähtenyt vasemmalta, mikä on sikäli ikävämpää että sekä pyörä, että auto alkaa kammeta vastaantulijan päälle.
Ratkaisusta on lähestulkoon kokonaan luovuttu, kai enimmäkseen tuotannollisista-/kustannussyistä. Pankkiiri menee nokkimajärjestyksessä insinöörin edelle. Jenkeiltä, japseilta ja Vennään pojilta niitä vielä löytyy, jos jostain.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
kun se vain on näin:eritoten raskaskalustolla pyörän vaihtajia on auton elinkaaren aikana useita.yksi laittaa tervaa,viisi vetää ilman mitään voidetta.näiden viiden kirimät mutterit menee vanhan kuivuneen tervan päälle joka kiertyessään kasautuu kierteen pohjaa nostaen.on paree että se yksikin jättää tervapullonsa suksivarastoon nuoskakelejä varten.koitas saada joskus puhdistettua se tervattu kierre..ei ole aikaa liuotella edes tuntitolkulla..rälläkkään/porakoneeseen kuppiharjaa ja toimeen on se vain niin ihan älyttömän kovaa paskaa saada irti kierteistä,että saa mutterin taas meneen rasvan kanssa perille asti.
eletään 2000 lukua,kaikenlaisia voitelu aineita on kehitetty juuri tätä varten..tosi asiassa hydauliikka öljykin on parempaa.
kuparitahna,vaseliini(löytyy varmasti valikoimasta kaikille sopivaa)
jos kierre ahdistaa,ei se vedä levypyöriä tarpeeksi kiinni.
kertomassani Mannissa juuri tuo valekiristys sai aikaan sen että sitä mainitsemaasi kitkaa levypyörien välissä ei ollut .kevutkuorma auto puolella mm. ivecon vanne keskittyy pelkästään navassa olevaan kiinteään huullokseen ja kylla se entis ajan vääränkätinen mutteri aukesi omia aikojaan,ei oikeenkätinen.jos olis toisinpäin,miksi se parempi puoli hylättiin ja jätettiin vaarallisempi oikeakätinen joka hylkää renkaa tienposkeen?Tästä mulla ei ole muuta tieto tietoa,ku n.30.vsitten,sillon jo seitenkymppisen entisen autoilijan kertoilut tervasta ja vääristä kierteistä,rauha hänen muistolleen.minäkin jääräpää sittemmin käänsin takkini tervan olemuksesta tietyissä asioissa.
Täs ois VTT:lle tutkimus matskuu:)
eletään 2000 lukua,kaikenlaisia voitelu aineita on kehitetty juuri tätä varten..tosi asiassa hydauliikka öljykin on parempaa.
kuparitahna,vaseliini(löytyy varmasti valikoimasta kaikille sopivaa)
jos kierre ahdistaa,ei se vedä levypyöriä tarpeeksi kiinni.
kertomassani Mannissa juuri tuo valekiristys sai aikaan sen että sitä mainitsemaasi kitkaa levypyörien välissä ei ollut .kevutkuorma auto puolella mm. ivecon vanne keskittyy pelkästään navassa olevaan kiinteään huullokseen ja kylla se entis ajan vääränkätinen mutteri aukesi omia aikojaan,ei oikeenkätinen.jos olis toisinpäin,miksi se parempi puoli hylättiin ja jätettiin vaarallisempi oikeakätinen joka hylkää renkaa tienposkeen?Tästä mulla ei ole muuta tieto tietoa,ku n.30.vsitten,sillon jo seitenkymppisen entisen autoilijan kertoilut tervasta ja vääristä kierteistä,rauha hänen muistolleen.minäkin jääräpää sittemmin käänsin takkini tervan olemuksesta tietyissä asioissa.
Täs ois VTT:lle tutkimus matskuu:)
Viimeksi muokannut G280E, 28.4.2015 16:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
W163 400CDI