Pakkanen ja automaatin häiriöt
Pakkanen ja automaatin häiriöt
Nyt kun pakkanen tuli niin automaatin toiminta alkoi tökkiä. Kylmänä D ei vaihda isommalle ja se valitsimen D-valokaan ei silloin pala (vilkahtelee välillä). On siis tullut ajeltua 4-asennolla kaupungissa. Jonkin ajan päästä D alkaa toimia.
Missä lie vika? Öljyt on vaihdettu syksyllä ja ongelmat tosiaankin alkoivat vasta näiden runsaampien pakkasten myötä.
Onko muuten ihan sama ajaako kaupunkinopeuksia D:llä tai 4:lla?
290TD ja 5-vaihteinen.
Missä lie vika? Öljyt on vaihdettu syksyllä ja ongelmat tosiaankin alkoivat vasta näiden runsaampien pakkasten myötä.
Onko muuten ihan sama ajaako kaupunkinopeuksia D:llä tai 4:lla?
290TD ja 5-vaihteinen.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Pakkanen ja automaatin häiriöt
D -valo palaa kun keppi on D:llä ja jos polttimo sekä valon johdot ja sen liitokset ovat kunnossa.
Siinä valossa kun ei ole mitään älyä sen suhteen, onko mikäkin vaihde kulloinkin päällä.
On aivan normaalia, että kylmä laatikko ei vaihda heti isommalle.
Pitää ensin lämmetä riittävästi.
Itse annan pakkasella moottorin ja laatikon lämmetä paikoillaan useamman minuutin ja senkin jälkeen ajelen pintakaasulla, kunnes lämpötilat ovat vähintään +60 ºC paremmalla puolella.
Siinä valossa kun ei ole mitään älyä sen suhteen, onko mikäkin vaihde kulloinkin päällä.
On aivan normaalia, että kylmä laatikko ei vaihda heti isommalle.
Pitää ensin lämmetä riittävästi.
Itse annan pakkasella moottorin ja laatikon lämmetä paikoillaan useamman minuutin ja senkin jälkeen ajelen pintakaasulla, kunnes lämpötilat ovat vähintään +60 ºC paremmalla puolella.
Ahaa. Ehdinkin jo miettimään edellisiä vastauksia ja sitä, että jos mersun laatikot ei vaihda kylmänä isommalle, niin miksi 4-asento sitten vaihtaa omalla alueellaan ihan nätisti, vaikka D ei.AM kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärrän vikakuvauksen niin kyllähän tuo vaikuttaa kepinpohjan vialle. Ei tunnista että D päällä kun ei kerran se valokaan kunnolla syty.
Jos se on kepinpohjan vika niin mikä sen korjaa, kun lämmöt nousevat?
Sen "kepinpohjan" eli boxin vika tuo on, siellä on liukukynsissä "hapettumaa" ja kuluneisuutta senverran ettei ne ota kontaktia piirilevyn vastakappaleisiin kylmänä/pakkasella. KL myy uutta boxia jossain satasen kantturoissa. Boxin saa myös korjattua, olen sen tehnyt pariin kertaan eri autoille ja tännekkin johonkin selittänyt. Pääpiirteittäin näin: Verhoilumuovit kepin ympäriltä pois niin saat sen koko keppihässäkän näkyville ja irrotettua. Boxi aukee ruuvien aukasun jälkeen kun sitä kiinni pitävät muovikynnet varovasti vääntelee auki ja nytkyttelee puolikkaat erikseen. Sisältä löytyy se piirilevy johon pienet metallikynnet vastaa. Puhdista kaikki liitoskohdat vaikka hienolla hiomapaperilla ja taivuta niihin kynsiin pikkasen lisää jännitystä. CRC tms kontaktisprayta liitospintoihin ja vaseliinia muihin liikkuviin osiin ja boxi kasalle. Ei järin vaikea operaatio ja kustannus olematon. Jos homma mänöö persiilleen niin et ole menettänyt yhtään mitään Ittellä on tuo korjaus toiminut jo yli 80tkm....
Viimeksi muokannut ikilika, 20.12.2012 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-98 300diesel turbo