No se tulee muillekin öljymerkeille, "kuin Castrol", vuoden vaihtuessa vastaan, että noi 1 loppuset sit vaan sopii jatkossa vain partikkeli vehkeisiin
Castruulilla on toi muutos on jo nyt ainoana toimittajista.
Ketutti pikkusen toi muutos, mutta minkäs teet.
Ja samalla, ei missään nimessä saa laittaa besna vehkeisiin 1 loppusia ölppiä.
Nyt pitää Lucky-Dogilta kysyä että ymmärränkö varmasti oikein. Halpakaupassa on myynnissä kohtuu edukkaasti 10l pänikässä Diamondia, jolla on hyväksyntä 229.31 ja 229.51.
Tätäkö ei nyt sitten saa laittaa vanhempaan CDI-moottoriin jossa ei ole partikkelisuodatinta
Tuota öljytaulukkoa ku kattelee nii vaikuttas että tuo hiukkasöljykielto koskee vaan pesnamoottoreita, eikä niitäkään ihan kaikkia. Hiukkaskiihdyttämättömiin tiisseleihin näyttäs voivan laittaa lähes mitä vaan.
Eos tuon Diamondin kohdalta sanoa mitään ja Castrolin öljyt menee niinkuin kerroin.
Öljyn valmistajan suositukset kannattaa tarkistaa eli tuon PDF :n ohjeen mukaan en Castrolin kanssa toimi
Lucky-Dog kirjoitti:Eos tuon Diamondin kohdalta sanoa mitään ja Castrolin öljyt menee niinkuin kerroin.
Öljyn valmistajan suositukset kannattaa tarkistaa eli tuon PDF :n ohjeen mukaan en Castrolin kanssa toimi
Aki P kirjoitti:
Joo.
Tullu lienee näppihärö aikoinaan. Liekkö sitä 229.5 öljyä olemassakaan.
Tuossa jälkimmäisessä linkissä näyttäs olevan semmonenkin luokitus
Miksihän tuossa tuoteselosteessa lukee kuitenkin: Castrol EDGE Professional C3 0W-30 soveltuu autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin valmistaja suosittelee ACEA C2, C3, API SN/CF tai aikaisempien luokituksien mukaista 0W-30 voiteluainetta.
Lucky-Dog kirjoitti:Ma ei tieta miksi, toimitaan sen mukaan mitä edustaja ohjeistaa
Mitenkäs sitten autonvalmistajan ohjeistukset? Voiko niihin luottaa, kun kuuluu jupinaa, että huoltovälit ovat liian pitkät ilmanputsarille ja öljyille yms?
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Useimmat, ei viralliset korjaamot, osaavat kyllä teherä asiat maalaisjärkeä käyttäen ja oikaista ne hölömöimmät valmistajan aivopierut
Itekki noita pitkiä öljyn vaihtovälejä funtsinut, mut kerran vuoteen ne on syytä vaihtaa tuli niitä kilsoja tai ei.
Toisaalta eipä noita konerikkoja tai kestovaikeuksia juurikaan ole ollut, et ota ny tuosta selevää
Kuvassa W211 280cdi toinen moottorin ilmansuodattimista jolla ei huoltokirjan mukaan ole ajettu niin pitkään että vaihtaminen olisi ajankohtaista mikäli mennään valmistajan suositteleman huoltovälin puitteissa.
Tämähän on tulopuoli eli likaa ei liene moottoriin päässyt, kaikki siis kunnossa
Jooh, kaipa noiden keulalle joku ihme pyörre tulee ajossa joka kerää roskat juuri ilmanottoon.
Valtaosa veekuutosten putsareista todella törkyisiä ajomäärään nähden.
dealer kirjoitti:Kuvassa W211 280cdi toinen moottorin ilmansuodattimista jolla ei huoltokirjan mukaan ole ajettu niin pitkään että vaihtaminen olisi ajankohtaista mikäli mennään valmistajan suositteleman huoltovälin puitteissa.
Tämähän on tulopuoli eli likaa ei liene moottoriin päässyt, kaikki siis kunnossa
Lucky-Dog kirjoitti:Toi on kyllä enämpi kuin normaali näky, nuare koneiren kans.
Toki muihinkin saa putsarin melekeen aina vaihtaa kun sen käteensä ottaa, mutta ei ne yleensä nua ryättääsiä oo
Laittakaapas Sepät johonkin topiksi todellisista huolto-ohjelmista, niin voidaan sitten unohtaa Stuttgartin suositukset.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Lucky-Dog kirjoitti:Eos tuon Diamondin kohdalta sanoa mitään ja Castrolin öljyt menee niinkuin kerroin.
Öljyn valmistajan suositukset kannattaa tarkistaa eli tuon PDF :n ohjeen mukaan en Castrolin kanssa toimi
Tiedä sitten olenko yksinkertainen vai mikä siinä on että en tajua. Mielestäni asian pitäisi olla yksinkertainen: Autonvalmistaja on tehnyt voiteluöljyille omat luokituksensa, joista selviää että mikä öljy sopii mihinkin autoon. Asia on edelleen yksikertainen, kun lukee esimerkiksi nimimerkin "Matka" liittämää valmistajan suositusta: Ilman partikkelisuodatinta eli hiukkaskiihdytintä oleviin CDI-moottoreihin sopii 229.3 ja 229.5, mutta myös hiukkaspöntöllä varustettujen autojen öljy 229.31 ja 229.51.
Hiukkaspöntöllä varustettuihin autoihin laitetaan ainoastaan 229.31 tai 229.51. Tämän minä ymmärrän.
Nyt sitten yksittäisen öljymerkin edustaja alkaa vetämään omia johtopäätöksiään, joita täällä foorumilla yritetään ymmärtää vaikka ei ymmärretäkään = 1-loppuista öljyä ei saisi laittaa ilman hiukkaskiihdytintä olevaan CDI-moottoriin.
Mistä se moottorin sisuskalu tietää että onko siellä pakoputkessa hiukkassuodatin (esimerkkinä W211 CDI ilman hiukkassuodatinta ja suodattimen kanssa)? Ei mistään ja saman ilmoittaa valmistaja öljyluokitussuosituksessaan.
Lucky-Dog kirjoitti:Eos tuon Diamondin kohdalta sanoa mitään ja Castrolin öljyt menee niinkuin kerroin.
Öljyn valmistajan suositukset kannattaa tarkistaa eli tuon PDF :n ohjeen mukaan en Castrolin kanssa toimi
Tiedä sitten olenko yksinkertainen vai mikä siinä on että en tajua. Mielestäni asian pitäisi olla yksinkertainen: Autonvalmistaja on tehnyt voiteluöljyille omat luokituksensa, joista selviää että mikä öljy sopii mihinkin autoon. Asia on edelleen yksikertainen, kun lukee esimerkiksi nimimerkin "Matka" liittämää valmistajan suositusta: Ilman partikkelisuodatinta eli hiukkaskiihdytintä oleviin CDI-moottoreihin sopii 229.3 ja 229.5, mutta myös hiukkaspöntöllä varustettujen autojen öljy 229.31 ja 229.51.
Hiukkaspöntöllä varustettuihin autoihin laitetaan ainoastaan 229.31 tai 229.51. Tämän minä ymmärrän.
Nyt sitten yksittäisen öljymerkin edustaja alkaa vetämään omia johtopäätöksiään, joita täällä foorumilla yritetään ymmärtää vaikka ei ymmärretäkään = 1-loppuista öljyä ei saisi laittaa ilman hiukkaskiihdytintä olevaan CDI-moottoriin.
Mistä se moottorin sisuskalu tietää että onko siellä pakoputkessa hiukkassuodatin (esimerkkinä W211 CDI ilman hiukkassuodatinta ja suodattimen kanssa)? Ei mistään ja saman ilmoittaa valmistaja öljyluokitussuosituksessaan.
Anteeksi nyt vain, mutta ei edustaja noita ajatuksia ole ihan hatusta vetänyt. Itse puhun Castrolista en muista öljyistä ja minun mielestäni asia on erittäin yksinkertainen kun noudattaa maahantuojan edustajan ohjetta
SLX 0W/30 oli .31 ja .51 öljy ja sitä sai laittaa molempiin. Öljy ja nimi muuttui sekä ohjeet, lisäaineistus jne.
Minulle on ihan sama mitä kukin koneeseensa laittaa, mutta minä toimin näin
tähtikuljettaja kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Päivän tietoisku.
No se tulee muillekin öljymerkeille, "kuin Castrol", vuoden vaihtuessa vastaan, että noi 1 loppuset sit vaan sopii jatkossa vain partikkeli vehkeisiin
Castruulilla on toi muutos on jo nyt ainoana toimittajista.
Ketutti pikkusen toi muutos, mutta minkäs teet.
Ja samalla, ei missään nimessä saa laittaa besna vehkeisiin 1 loppusia ölppiä.
Acea tms. on noita jutskia kiristelly ja pikkusen on hankalampaa nyt niillä pakkaajilla jne joiden kannuista löytyy ihan kaikki "luokitukset"
USA:ssa MBUSA on tuon ohjeen antanut jo varmaan vuosi sitten.
Mulla on harrastekäytössä MB Atego ja siinä km-perusteinen öljynvaihtoväli olis 90.000 km! Käytännössä tulee ajettua vuodessa n. 3000 - 5000km. Tarkoittais sitä, että vaihdetaan öljyt 18 - 30 vuoden välein!!
En tiedä, miten hyvin nuo huoltovälinäytöt huomioi todellisen käytön luonteen, mutta jos käytännössä aikarajoitus tulee ensin vastaan, kannattaa käyttää halvinta speksit täyttävää öljyä. Toisaalta, jos kilometrit tulee ensin vastaan, on järkevintä käyttää sitä parasta spesifikaatioiden mukaista öljyä.
pjj53 kirjoitti:Mulla on harrastekäytössä MB Atego ja siinä km-perusteinen öljynvaihtoväli olis 90.000 km! Käytännössä tulee ajettua vuodessa n. 3000 - 5000km. Tarkoittais sitä, että vaihdetaan öljyt 18 - 30 vuoden välein!!
En tiedä, miten hyvin nuo huoltovälinäytöt huomioi todellisen käytön luonteen, mutta jos käytännössä aikarajoitus tulee ensin vastaan, kannattaa käyttää halvinta speksit täyttävää öljyä. Toisaalta, jos kilometrit tulee ensin vastaan, on järkevintä käyttää sitä parasta spesifikaatioiden mukaista öljyä.
MB Actrocksessa oli öljynvaihtoväli aikoinaan n.100Tkm. Koneen vaihtoväli oli noin 300Tkm. 2543 -98, -99, -00 yksilöissä. V8 koneiset Actrockset kesti paremmin, kun öljyä kului koko ajan 10-15l/10Tkm. Niissä pääsi yli millin koneella ilman täystuhoa.
pjj53 kirjoitti:Mulla on harrastekäytössä MB Atego ja siinä km-perusteinen öljynvaihtoväli olis 90.000 km! Käytännössä tulee ajettua vuodessa n. 3000 - 5000km. Tarkoittais sitä, että vaihdetaan öljyt 18 - 30 vuoden välein!!
En tiedä, miten hyvin nuo huoltovälinäytöt huomioi todellisen käytön luonteen, mutta jos käytännössä aikarajoitus tulee ensin vastaan, kannattaa käyttää halvinta speksit täyttävää öljyä. Toisaalta, jos kilometrit tulee ensin vastaan, on järkevintä käyttää sitä parasta spesifikaatioiden mukaista öljyä.
MB Actrocksessa oli öljynvaihtoväli aikoinaan n.100Tkm. Koneen vaihtoväli oli noin 300Tkm. 2543 -98, -99, -00 yksilöissä. V8 koneiset Actrockset kesti paremmin, kun öljyä kului koko ajan 10-15l/10Tkm. Niissä pääsi yli millin koneella ilman täystuhoa.
Meil on ajettu jo 450tkm tolla 100tkm öljynvaihtovälillä (2546 -08 Artturi)
Suuttimia kyllä tuntuu menevän tai ainakin jotenkin kiusaavan noi suuttimet. 2 vaihdettu ja vieläkin käy välillä viidellä.
Järjettömiä vaihtoväljeä sanon minä, olkoonkin että sitä öljyä on siellä koneessa reilu 30 litraa ja kierrokset on melko matalat, ja öljynlaadut (ehkä) parantuneet...
Silti yli 60tkm tuntuu kuorma-autoissakin aika paljolle öljynvaihtoväliksi.
No, eipä se ensimmäinen omistaja yleensä kärsi tästä pitkästä vaihtovälistä, jos vaikka jossain 6-800tkm paikkeilla vaihtaa uuteen, kyl se kone sen kestänee.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Lucky-Dog kirjoitti:Eos tuon Diamondin kohdalta sanoa mitään ja Castrolin öljyt menee niinkuin kerroin.
Öljyn valmistajan suositukset kannattaa tarkistaa eli tuon PDF :n ohjeen mukaan en Castrolin kanssa toimi
Aki P kirjoitti:
Joo.
Tullu lienee näppihärö aikoinaan. Liekkö sitä 229.5 öljyä olemassakaan.
Tuossa jälkimmäisessä linkissä näyttäs olevan semmonenkin luokitus
Miksihän tuossa tuoteselosteessa lukee kuitenkin: Castrol EDGE Professional C3 0W-30 soveltuu autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin valmistaja suosittelee ACEA C2, C3, API SN/CF tai aikaisempien luokituksien mukaista 0W-30 voiteluainetta.
Joko minä en oo ymmärtäny tai sitten asia on huonosti esitetty, mutta M-B :n ohjeiden mukaan voi öljyt valita luokitusten jne osalta
Eli jos M-B :n ohje autoosi on luokitusten osalta .3 /.5 ja .31 / .51 ja autossa ei ole partikkelisuodinta, niin .31 tai .51 öljyä voi huoleti sinne kaataa oli se merkki sitten mikä tahtoo
No se tulee muillekin öljymerkeille, "kuin Castrol", vuoden vaihtuessa vastaan, että noi 1 loppuset sit vaan sopii jatkossa vain partikkeli vehkeisiin Wink
Castruulilla on toi muutos on jo nyt ainoana toimittajista.
Ketutti pikkusen toi muutos, mutta minkäs teet.
Ja samalla, ei missään nimessä saa laittaa besna vehkeisiin 1 loppusia ölppiä.
Acea tms. on noita jutskia kiristelly ja pikkusen on hankalampaa nyt niillä pakkaajilla jne joiden kannuista löytyy ihan kaikki "luokitukset" Laughing
Eli jatkossa näire uurempien kanss saa olla aikas tarkkana, mitä sinne koneeseen laitetaan.
Hetihän ei ongelmia tule, välttämättä, mutta pitkäs juoksus.
Yllättävän paljon vaan tulee noita DPF vikasia ja täytyykin jatkossa katella tarkemmin mitä sinne koneeseen on laitettu liukasteeksi.
Ja, et juu on ölppää iliman ykköstä, long life
Mitä muutoksia tuo aiheuttaa niille öljynvalmistajille joilla on tarjolla erikseen sekä 229.3 / 229.5 että 229.31 / 229.51 öljyjä ?
Sen ymmärsin että enää ei saa kaataa 1-loppuisia kuin hiukkasvehkeisiin, korjaamolle siis lisätyötä myydä varmuudella oikeaa öljyä.
Huom Teboilin Öljyillä Millään ei ole Mb hyväksyntää .Teboili ei hae mihinkää Moottorivalmistajan hyväksyntää??? Takaava vaan itse että toimii!! Kysykääpä Mersun paperit Teboililta niitä EI LÖYDY'
SORRY VÄÄRÄÄ TIETO ON NÄKÖJÄÄN HAKENEETKIN BEXIT H-AUTOIHIN
VARMAAN LUKOIL TULEE MARKKINOILLE KOVAA VAUHTIA
Viimeksi muokannut heke66, 05.12.2012 10:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
heke66 kirjoitti:Huom Teboilin Öljyillä Millään ei ole Mb hyväksyntää .Teboili ei hae mihinkää Moottorivalmistajan hyväksyntää??? Takaava vaan itse että toimii!! Kysykääpä Mersun paperit Teboililta niitä EI LÖYDY
Miks tossa teboilin öljypurkissa sitten lukee MB 229.31? Meinaatko että se on virheellinen tieto?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Luulin että noita vaatimuksia testataan jossakin riippumattomissa laitoksissa jotka sitten kertoo että täyttäkö se vaatimikset vai ei? Ei kai niitä noin vaan saa printata purkin kylkeen ja "taata" että se toimii.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Öljyyhtiöt lähettää öljystä tiedot Moottorinvalmistajille ja valmistajat hyväksyy merkin ps joka hyväksyntä maksaa kymmenituhansia eroja ja nykyään joutuu antaa vielä tuotosta prosentteja moottorinvalmistajille.Siksi Tb ei hakenut aikanaa hyväksyntöjä ja monet muutkin merkit esim halpahalliketjun öljyt ei varmasti ole esim Mb hyväkyntöjä vaikka purkissa lukeekin vaikka 229.51