200d hehkutus

Vastaa Viestiin
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

200d hehkutus

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Morjentes tässä kun pakkaset tuli niin piru vie alkoi merssu empimään käyntiin lähtiessä....

Hehkuja eppäilen...

Elikkä autohan on se vm90 200d om601?? menihän moottori koodi oikein??

Onko tässä joku lämpötilan mukaan hehkutus kun aina hehkuttaa saman ajan (minusta tosi vähän aikaa max 10sek oli kylmä -15 aamulla tai kesällä 20 hellettä kylmä tai lämmin kone...)
Ite muistelen kun tuttavan mersua pakkasella w124 käynistin viime talvella että hehkutti niin hiton pitkään ja sitten laakistä käymään olisiko ollu 17 pakkasta....

Mimmoiset hehkut tuohon kuuluu??? kun tarvikeliikkeessä eivät oikein tuntunu tietävän (oli pari eri vaihtoehtoa...)

Auto muuten lähtee hiton hyvin käyntiin ja käy hyvin ei hukkaa öljyjä tai mitään ja suihkutkin on vaihettu justiin....
aamulla meinaa rykiä ja yskiä tovin (syttyy vajailla)

Kiitoksia jo nytten etukäteen vastauksista (yritin hakua käyttää mutta hitot mitää taaskaa löytäny)
Lestrange
Tunnollinen
Viestit: 449
Liittynyt: 17.2.2011 16:22

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Mittaa hehkut hehkureleestä.

Rele löytyy konehuoneesta kuskinpuolen lokarin päältä. Musta boksi, johon menee johtonippu liittimen kera.

Liittimessä on jokaiselle hehkulle oma numero josta tiedät minkä sylinterin hehkua mittaat. Hehkujen pitäisi näyttää 0,3-1,3 ohmia vastukseksi, jos näyttää jotakin muuta niin hehku on sökö.
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

ja lämpöantura on termostaatin vieressä, n. 10 sentin päässä sitä koneen etupäässä lohkossa. yhdellä johdolla tulee hehkun releeltä ja se johto yleensä hieroutuu rikki ja hehkuttaa minimi ajan :?
kantsii mitata ja eristää.
® Mesen linttaklubi
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Hehkutulpan tyyppi on vaihtunut 2/89, jolloin tulivat 11,5 V hehkut. Eli, jos auto on valmistettu tuon ajankohdan jälkeen, niin tuo "uudempi" malli on oikea. Moniventtiilikoneissa on sitten vielä erilaiset hehkut.

Kaikissa autoissa ei ole tuota hehkureleen lämpöanturia. En tiedä, riippuuko vuosimallista vai mistä. :?:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Moro kokeilin mittailla noita hehkuja mutta oikein tuosta mittarista tiiä mimmoinen on niin antoi kaikille hehkulle arvoa 0,75 mutta ykkösen ja nelosen hehkuille välillä 2,5 tiiä sitten oliko mittarissa häikkää vai mikä....

Tuo anturi löytyi olisiko suunillee lohkon puolessa välissä yksi piuha ja menee hehkujen piuhojen kanssa samaan nippuun... toista päätä en löytänyt mihin meni... joten en voinu mitata onko kunnossa....

taasen aamulla ku usiamman kerran hehkutti ja tarttasi niin lähti kyllä mutta ontuen....

en tiiä onko hehkuista vai mistä kiinni maksimissaa tuo sen 10sek aamulla malttoi hehkuttaa......

Vai onko sitten niinku naapuri sanoi että "onhan tuoki jo niin sohlo jäteöljyvatkain että ihme jos ei ilman roikkaa lähekkää ku valkoisen lakanan kantaa viereen yöksi" :lol: jatketaan tutkintoja
Lestrange
Tunnollinen
Viestit: 449
Liittynyt: 17.2.2011 16:22

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

tyhtis kirjoitti:Moro kokeilin mittailla noita hehkuja mutta oikein tuosta mittarista tiiä mimmoinen on niin antoi kaikille hehkulle arvoa 0,75 mutta ykkösen ja nelosen hehkuille välillä 2,5 tiiä sitten oliko mittarissa häikkää vai mikä....
Olihan maadoituskohta puhdas kun mittasit hehkuja?
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Juu oli puhdas maa kohta puhdistelin siinä samalla ne releen liittimetkin kaikki läpi...

Muuten on unohtunu tuo että joskus kun käynistää auton niin hehkun valo syttyy uudestaan ja silloin palaa melko pitkään sitten sammuu???

Hittoko muistanu tuotakaa aluksi kun pitkää aikaa tehny nyt teki ku kaupan pihasta lähin.... :oops:
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Perussääntönä on se että joku hehkuista on pimiänä jos hehkun valo pelaa miten sattuu.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
JiiTee
Viestit: 648
Liittynyt: 03.11.2011 20:38
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

JiiTee_ kirjoitti:Perussääntönä on se että joku hehkuista on pimiänä jos hehkun valo pelaa miten sattuu.
Ja jos hehkut on kuitenkin ehjät niin vika releessä.
® Mesen linttaklubi

w203 x2, w638 x2 + muuta romua
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

noniin nyt on meesuun ostettu uudet bosh hehkut 11,5v huomenna jos alakisi tutkimaan jahka nuo vaihtaisi.... Heh vähän jänskättää mittarissa alkaa olemaan kaksikymmentä raitaa pakkasta ja ei saa roikkaan mitenhän meesu syttyy aamulla :roll: noo oli tänään aamulla oli 17 ja lähti kolmannella yrityksellä eiköhän tuo huomenaki lähde ei vain vanhus tykkää ja itellä itkua vääntää ku joutuu pakolla kankiaa käyntii.... Pitää toivoa että paranisi tuo käynistyvyys uusilla hehkuilla :) kiitoksia vinkeitä ja neuvoista!
Lestrange
Tunnollinen
Viestit: 449
Liittynyt: 17.2.2011 16:22

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Ota tuplahehkutus aamulla, jos ei meinaa käynnistyä!

Ja sen toisen hehkutuksen jälkeen odota hehkun merkkivalon sammumisen jälkeen, että kuuluu konehuoneesta naksahdus, jolloinka saat enemmän virtaa startille kun hehkurele ei ole enää mukana viemässä virtaa.

Hehkut kuitenkin käyvät niin kuumina, että eivät kerkeä jähtyä siinä 10-20s aikana kun kuuluu se naksahdus.

Toivottavasti tästä ois apua. Jos et halua oottaa tuota hehkureleen pois jäämistä, niin hehkuta, virrat pois, hehkuta ja starttaa. Pitäs lähtiä helpommin..
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

noniin mittari näyttää -23 ei muutako mersun koppiin toivoa täynnä viereinen tatsuni terraano ei syttyny mies sanoi että ei kannata edes yrittää hehkutus valopaloi 7sek uudestaan hehkutus valo sammui odottelin hetken (hiluksissa opin jo) tarttaus vähän lupaili noniin uudestaan hehkutus tarttaus ja niin alkoi tuttu napsutus kuulumaan jälleen..... Viereinen tatsuni kuski oli kadonnut johonki yhtäkkiä.... miten ku en ole koskaan vielä tässä jaksanu odottaa että tuo rele naksahtaisi kuuluuko kuin selvään?? Kun hiluksissa se naksaus oli enemmänki pamaus ja sitten kyllä huomasi merkkivaloista milloin loppu hehkutus ja siinä piti aina odottaa niin pitkään ku naksahti muuten ei toivoa käyntiin edes kesällä...... jaaha jos tänään vaihtaisi nuo hehkut lauhtuisi nyt vähän ilmat niin mukavempi jos auttaisi tuohon käynistymiseen.... Miksi tuo hehkutus tuntuu niin lyhkäseltä ajalta pakkasellaki? Vai olenko tottunut siihen jaappanin hehkuun että väännetään avaimesta hehkutus käärimmä sätkän sytytämme sen ja sitten valosammuu.... Hittoko tässä kerkiä ottaa ees kamppeita hollille kun hehkuttaa..... :lol: kiitoksia neuvoista!
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

200D on mersuista paras, luotettavin ja taloudellisin :!:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin nyt on uudet hehkut vaihdettu... Kaksi kolmosen ja nelosen hehkut oli ihan mustat ja sen näköiset että ei ole vähään aikaan hehkunu ainakaan kunnolla....

Heh melkoinen rojekti parituntia meni kaikki tallin nivelet jatkot magneetit yms härvelit käytössä että sai vaihettua :D en tiennytkään että ranteet taipuu noin mutkalle miullaki :D

Ainakin vaikutti kun kylmetty että paremmin lähti käyntiin ku normaalisti :fu: kahtoopi miten sitten käypi tojellisuudessa....

Juu olen jovihava samaa mieltä ja niin on isännyskin!!! tuntuu että vaikka atomipommi räjähtäisi niin tuo 200d raksuttaa menemään :kuski: :rock:
Ja hittolainen tuossahan tarkeneekin näillä pakkasilla vielä ei mitää pahveja tms keulassa silti kone lämpiää ja niin lämpiää koppiki ei tarvi pipo ja kintaat käessä ajella takkikin saapi olla auki :fu:
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

jovihava kirjoitti:200D on mersuista paras, luotettavin ja taloudellisin :!:
TYKKÄÄ!
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Lestrange
Tunnollinen
Viestit: 449
Liittynyt: 17.2.2011 16:22

Viesti Kirjoittaja Lestrange »

Sen releen jäämisen pois pelistä huomaa siitä, jos on esimerkiksi puhallin päällä 2.asennossa. Se alkaa puhaltamaan paljon kovemmin, koska saa enemmän virtaa.

Itellä ainakin tuossa 250 20v kuuluu selvä napsahdus, kun rele ei ole enää mukana.
Entiset:
E220Cdi -02
E250TD -95
230TE -89
200D -89
200D -89
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

tyhtis kirjoitti:Ainakin vaikutti kun kylmetty että paremmin lähti käyntiin ku normaalisti :fu: kahtoopi miten sitten käypi tojellisuudessa....
Ainaki arvokkaannäköisesti kaartoi vanahus varusmiesten parkkipaikalle! :whisper: :ope:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

juuu vieläku pesisi niin olisi fiksun näköinen vanhus..... Hyvin toimi ja tarkeni ajella vaikka kemissä oli yli 20 pakkasta! tai no eihän tämä ole mikkää vanhus vielä 90vuosimallia ja vasta pyörähti 560thkm lasiin parhaimmassa iässä alkaa olemaan! kiitoksia neuvoista ja vinkeistä
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Juu eipä ollu kylmänä käynistymiseen vaikutusta hehkujen vaihdolla....
Noo piämmä rönttää roikassa kun mahdollista niin lähtee nättiin käyntiin 8) tänään 18 pakkasta ja voi jetsus että saipi jälleen hehkutella ja tarttailla :D vaan syttyse piru vie...
En tiä alkaa kääntyyn ajatus että joko hehkurele kettuilee (ei hehuta kylmänä tarpeeksi EIKÄ NAKSAHA vaikka oottaisi juhannukseen) sitten yksi voi olla ennakko onko kohillaan ja onko pumppu enään iskussa.... yksi sitten tieten että voihan jo noilla kilometreillä konekkin olla väsynyt pakkasiin... Tutkitaan ja huntataan..... :ei_tajuu:

Tuossa intin jälkeen keväällä olisi tarkoitus jos vaihauttaisi jakopään ketjun ja käyttäisi ppd:llä pikkuhoidossa :wink: sähköpostia lähettelin syksyllä ja sieltähän tuli moista tekstiä että pakkohan sitä on ajella siellä päin keväällä mutka :nerd: :contract: :kuski:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ootko mitannu tuleeko kaikille hehkuille virta?
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

hittolainen tuo ei ole edes käynyt mielessä :D tuossahan oli joka hehkulle oma piuha pitääpä mittoa kun kerkiää huomena nuo että tuleehan jokaiseen hehkuun virtaa että alkaa hehkumaan....
Kiitoksia vinkistä!!!
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Noniin nyt on hommattu uusi hehkurele ja laiteltu paikoilleen entinen heitti hehkuttamasta kokonaan tai hehkutteli milloin sattuu mm ajossa.....
Katsoopi huomen aamulla miten lähtee käyntiin kuin rykii ja pätkii... ottaa huomenna videota kun tarttailee käyntiin laittaa johonni vaikka esille niin voitte antaa tuomiota mikä on ku yskii.....
olen koittanu katella ku käyntii laittaa että vetääkö ilmoja jostain mutta ei siinä esisuotimessa ainakaa näy ilmaa ku käy....

Heh ei tuo oikein sohlo voi olla ku oli 15 pakkasta eihän tuo suostunu juuri silloin hehkuttamaan ei mitenkään no neljännellä tarttauksella lähti ja jäi käymään sitten sen jälkeen ku lähti käyntiin syttyi iloisesti hehkun valo :lol: :twisted: :twisted:

noniin muokkausta sen verta että tuosa olisi viteota kun laittaa käyntiin pikku pakkasesta yön jälkiin puhelimella kuvatti niin laatu ei ole ehkä se parhain.....
http://www.youtube.com/watch?v=IhXpr40i ... e=youtu.be
nyt hehkuttaa ainaski sen verta parannusta asiaan.... miksi minusta tuntuu että ilmoja tuo jostain kehittää.... kun yskähtelee lähtee kyllä aina heti käyntiin aina ei jaksa käydä kunnolla ilman kaasua mutta nytkin tuossa lähtee käyntiin mutta pätkii vähän mutta ei savuta edes.... sitten tasoittuu hetken päästä tuo käynti ja käy niin hiton hyvin :)
tyhtis
Viestit: 180
Liittynyt: 12.12.2010 18:07
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja tyhtis »

Hip hei nyt pelittää tuo hehkutus hommaki kaikken mahdollisten pähkäilyjen jälkeen hoksasin tarkistaa tuon lämpöanturin!!!
Vaihoin sen niin jopa pakkasilla hehkuttaa pitkään ja hartaasti!! Ja räjähtää komiaan käyntiin het ekasta vaikka oli aamulla 25 pakkasta!!!!

Kiitoksia vinkeistä ja neuvoista!!!! :P 8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”