
CDI hehkutulpan vaihto. Jumissa on.
Tuossa tuli eilen "kokeiltua" vaihtaa hehkua jolla oli jo keretty ajelemaan reippaasti yli 20tkm.
Reippaalla ajolla hallin pihaan kuumalla koneella, ja ei muuta ku myrkkyjä sekaan. No kokeilemaan auki, pikkasen kiinni ja auki tyylillä mutta poikkihan se män oikein kauniisti.
Siinä sitte sattu käymään niin hianosti että katkesi juuri kierreosan alaosasta ja sen sai vielä pyöriteltyä nätisti irti.
Loppu kuva kertoo sitten loput miten kotikonstein saadaan jumi hehku irti

Kerrankin näin, soitin jo ylämaalle ja koitin varata aikaa mutta viikonpäähän sekin olisi menny "kesä lomien" takia
Reippaalla ajolla hallin pihaan kuumalla koneella, ja ei muuta ku myrkkyjä sekaan. No kokeilemaan auki, pikkasen kiinni ja auki tyylillä mutta poikkihan se män oikein kauniisti.
Siinä sitte sattu käymään niin hianosti että katkesi juuri kierreosan alaosasta ja sen sai vielä pyöriteltyä nätisti irti.
Loppu kuva kertoo sitten loput miten kotikonstein saadaan jumi hehku irti


Kerrankin näin, soitin jo ylämaalle ja koitin varata aikaa mutta viikonpäähän sekin olisi menny "kesä lomien" takia

Pitikin purkaa se, nyt sit mietitään miten se kasataan
Lähtötilanne: E220cdi josta yritetty vaihtaa hehkuja ja heti ensimmäinen katkennut, kaikki hehkutulpat vaihdetaan.
Aluksi ajetaan moottori kuumaksi, sitten hehkun yläpään irrotus "vastakierreholkilla" vääntäen.
Sitten poravehkeet käyttöön:

Porattu:

Tehdään hehkun sisään jengat:

Vetäjä kiinni ja vääntämään:

Lähti:

Reiänpuhdistustyökalut:

Kakkosen ja nelosen tulpat lähtivät ongelmitta, kolmonen oli jumissa joten kokeilin pulttikoneella:

Kesti, ja lähti pikkuhiljaa liikkumaan joten lisää tunkeuma-ainetta ja pulttikonetta:

... ja lähtihän se lopulta katkeamatta.
Aluksi ajetaan moottori kuumaksi, sitten hehkun yläpään irrotus "vastakierreholkilla" vääntäen.
Sitten poravehkeet käyttöön:

Porattu:

Tehdään hehkun sisään jengat:

Vetäjä kiinni ja vääntämään:

Lähti:

Reiänpuhdistustyökalut:

Kakkosen ja nelosen tulpat lähtivät ongelmitta, kolmonen oli jumissa joten kokeilin pulttikoneella:

Kesti, ja lähti pikkuhiljaa liikkumaan joten lisää tunkeuma-ainetta ja pulttikonetta:

... ja lähtihän se lopulta katkeamatta.
Käytätkö paineeenalenninta vai täysillä vaandealer kirjoitti: Kakkosen ja nelosen tulpat lähtivät ongelmitta, kolmonen oli jumissa joten kokeilin pulttikoneella:
Kesti, ja lähti pikkuhiljaa liikkumaan joten lisää tunkeuma-ainetta ja pulttikonetta:
... ja lähtihän se lopulta katkeamatta.

autodidakti
Tänään taas taikinoitiin jo aiemmin katkennutta hehkau ylös. Oli katkennut kierteen alapäästä eli periaatteessa muuta ku vetää pois. Keskinaulan kun sai poikki niin nuo edellämainutut poraushommelit ja ulosvetäjä kiinni. Kas, napsahti ja hehkun holkista mureni vain se ulosvetäjässä kiinni oleva osuus irti ja hehku edelleen reiässä
Mutta kyllä sitten viisaampi anto periksi (hehku).
Oikeasti jos käy niin hullusti että hehku katkeaa vaihtaessa niin ei kannata hätäpäissään alkaa poraileen eikä hisaileen mitään omia patentteja. Hehkun poraus oikeilla vehkeillä noin 100€ ja kansihommat cdi:hin hykyään 1000-2000€

Oikeasti jos käy niin hullusti että hehku katkeaa vaihtaessa niin ei kannata hätäpäissään alkaa poraileen eikä hisaileen mitään omia patentteja. Hehkun poraus oikeilla vehkeillä noin 100€ ja kansihommat cdi:hin hykyään 1000-2000€

Pittääpä kokeilla tuota konstia tuohon V kutvoseeen. Mulla on pikku pulttikone. Iskutyyppisesti pultit kestää paremmin kuin raakaa vääntöä. Pitkässä raakassa väännössä teräksen venymäraja tulee vastaan ja silloin kuuluu naps. Pulttikoneella nopea isku pulssittaa kierrettä tehokkaammin. Energia saadaan näin turvallisemmin sinne missä sitä tarvitaan.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Mitenkäs kannattaisi yrittää hehkua irti kun kierteiltä irti mutta ei nouse ylös? 2,5 tuntia nitkuttelin tulppaa pois kierteiltä kun oli hieman jumissa... loppu ei sitten tunnu lähtevän kovinkaan helpolla, tavaraa kai hehkun kärjessä. Puoli senttiä heiluu ylös-alas mutta ei sitten millään iri
Ulosvetäjää, liukuvasaraa? Uskaltaako sitä miten väkivalloin kiskoa?

Tervetuloa hehkun katkaisijoiden jalosukuiseen kerhoon...AM kirjoitti:Mitenkäs kannattaisi yrittää hehkua irti kun kierteiltä irti mutta ei nouse ylös? 2,5 tuntia nitkuttelin tulppaa pois kierteiltä kun oli hieman jumissa... loppu ei sitten tunnu lähtevän kovinkaan helpolla, tavaraa kai hehkun kärjessä. Puoli senttiä heiluu ylös-alas mutta ei sitten millään iriUlosvetäjää, liukuvasaraa? Uskaltaako sitä miten väkivalloin kiskoa?
Noin se tekee mullakin. Luovutin tuossa vaiheessa. 5/6 hehkusta onnistui moitteetta ja se viimenen katkesi. Se ulkokehä pyörii sen keskitapin ympärillä. Tilasin ajan Ylivieskaan poraushommiin. Se ei kumminkaan vuoda vaan pitää paineet joten voi ajaa. Hehkureleen kun vaihdoin niin antaa virtaa nyt niille 5:lle. Pääsin nyt ainakin eroon litium patteri hehkutuksesta.

Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Ei tuo katkennnut, lähti kierteiltä pois mutta hehkun päässä oleva "möntti" esti tulemasta pois reiästä. Homma hoitui "Mika T":n vinkillä: auto käyntiin ja pulttipyssyllä pyörittelin hehkua. Melkoisen pian sylkäisi vanhan pihalle.
No oli siitä näköjään toinenkin vielä pimeänä. Sekin jumissa...Tunnin edestakaisin nitkuttelun jälkeen pyörähti kanta siloiseksi
No eikun imusarja irti ja löin hehkuun 11mm hylsyn kiinni. Sitten taas vartti nitkuttelua ja hehku lähti irti.
Eli tällä kertaa selvittiin ilman katkenneita hehkuja. Osaa näköjään jumia nuo 290 hehkutkin...eipä ole aiemmin tuota tehnyt.
Omasta mielestä tuo rauhassa edestakaisin nitkuttelu on viisain konsti TSI(ei se volkkari) miehelle. Väkisin kääntämällä katkeaa Varmasti jos jumissa. Korjaamolla eri asia kun ei ole järkevää tuntikaupalla yhtä hehkua veivata. Mutta ihan hyvän tuntipalkan itselle saa kun rauhassa irrottelee, muutama tunti siinä voi vierähtää ja käsi on kipeä
No oli siitä näköjään toinenkin vielä pimeänä. Sekin jumissa...Tunnin edestakaisin nitkuttelun jälkeen pyörähti kanta siloiseksi

Eli tällä kertaa selvittiin ilman katkenneita hehkuja. Osaa näköjään jumia nuo 290 hehkutkin...eipä ole aiemmin tuota tehnyt.
Omasta mielestä tuo rauhassa edestakaisin nitkuttelu on viisain konsti TSI(ei se volkkari) miehelle. Väkisin kääntämällä katkeaa Varmasti jos jumissa. Korjaamolla eri asia kun ei ole järkevää tuntikaupalla yhtä hehkua veivata. Mutta ihan hyvän tuntipalkan itselle saa kun rauhassa irrottelee, muutama tunti siinä voi vierähtää ja käsi on kipeä

Oikeat kalut
Näppärästi hoituu katkenneen hehkun irroitus, kun on oikeat laitteet ! http://www.youtube.com/watch?v=HTceuf9L-j8
Re: Oikeat kalut
Kyllä. Tosin videon hehkutulppa ei ole jumissa, kuten ei suutinkaanmakis kirjoitti:Näppärästi hoituu katkenneen hehkun irroitus, kun on oikeat laitteet ! http://www.youtube.com/watch?v=HTceuf9L-j8

Olipa muuan 211 320cdi joka kiihdytyksessä alkoi jossain 4000 kierroksella naputtaa voimakkaasti, aiemmin kokeiltu vaihtaa runsaasti polttoainejärjestelmän osia.
Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.
No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.
Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
Uutta reikään ja siihen loppui naputukset, asiakas oli sanotaanko tyytyväinen.
Onneksi ei ollut hajonnut mitään suurempaa.

Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.
No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.
Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
Uutta reikään ja siihen loppui naputukset, asiakas oli sanotaanko tyytyväinen.
Onneksi ei ollut hajonnut mitään suurempaa.

dealer kirjoitti:Olipa muuan 211 320cdi joka kiihdytyksessä alkoi jossain 4000 kierroksella naputtaa voimakkaasti, aiemmin kokeiltu vaihtaa runsaasti polttoainejärjestelmän osia.
Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.
No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.
Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
Uutta reikään ja siihen loppui naputukset, asiakas oli sanotaanko tyytyväinen.
Onneksi ei ollut hajonnut mitään suurempaa.
Vissiin joku suutin epidemia liikkeellä täälläpäin. Ohivuotoja, noita holkki ja sitä myöte muuta ongelmaa ja prikkojen vaihtoja varaillaan huomattavan paljon. Ja jätkät haisee (erityisen) pahalle kahvihuoneessa

Välillä menee kuukausi ettei vaihdeta kuin pari prikkaa ja pulttia....

V6 3.0 vai suora 3.2? Onko tuo magneettisuutin vai piezo? Onko DPF pöntöllisissä koneissa aina piezosuuttimet? Paljonkohan noilla suuttimilla oli ajettu?dealer kirjoitti:Olipa muuan 211 320cdi joka kiihdytyksessä alkoi jossain 4000 kierroksella naputtaa voimakkaasti, aiemmin kokeiltu vaihtaa runsaasti polttoainejärjestelmän osia.
Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.
No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.
Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4311
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Kuva taittaa olla R6 koneesta (ei piezo) dpf systeemisä molempiaHannuS kirjoitti:V6 3.0 vai suora 3.2? Onko tuo magneettisuutin vai piezo? Onko DPF pöntöllisissä koneissa aina piezosuuttimet? Paljonkohan noilla suuttimilla oli ajettu?dealer kirjoitti:Olipa muuan 211 320cdi joka kiihdytyksessä alkoi jossain 4000 kierroksella naputtaa voimakkaasti, aiemmin kokeiltu vaihtaa runsaasti polttoainejärjestelmän osia.
Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.
No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.
Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4311
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Niin eikös ensimäiset MB CDI:it tullet 1998XUX63 kirjoitti:Eiköhän nämä oo jo aika vanhoja jos viime vuosituhannelta ensimmäiset ja silti hyvin näitten kans pärjääMika.T kirjoitti:Oottakaas muutama vuos eteenpäin kun nämä hitlerin kostot alkaa kunnolla vanhentua.
tosin ensimäinen oli kuusenalla...

eli ihan alusta ei ole

mutta tuskin niissä alku pään vekotimissa on 20v päästä mitään mitään semmoista vikaa mitä niissä ei jo nyt olisi
ja samoja vikoja on kuin esim 124 näytää olevan kun palstaa lukee
E: varsinaiseen aiheeseen liityen saapa nähdä kuinka lähtee hehku irti,
tosin olllut rikki vasta muutaman päivän valo syttyi justiinsa ennen pks-oulu-rovanniemi-ruotsi-pks reissua joulun jälkeen taitaa ola ainoa yli 5vuotta vanha hehku ko kulkimes
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä