W123 ja W124 Dieselit talvella ja muutenkin
Mutta tottakai se vuoto muuallekkin päin mahdollinen? Meinaan palotilaan jne.
Kuinkas yleisiä on mittariongelmat esim öljynpainemittarin satunnainen heittelehtiminen tai bensamittarin?
Niin ja paljos sen nyt kuuluu ajon jälkeen sihahtaa kun korkin avaa? Tää ois ykköskysymyksiä vrt oma kokemushistoria.
Kuinkas yleisiä on mittariongelmat esim öljynpainemittarin satunnainen heittelehtiminen tai bensamittarin?
Niin ja paljos sen nyt kuuluu ajon jälkeen sihahtaa kun korkin avaa? Tää ois ykköskysymyksiä vrt oma kokemushistoria.
Omat kokemukset kannentiivistevioista:
(huom. rajoittuu vain omista autoistani kertyneisiin kokemuksiin, ei mikään absoluuttinen totuus)
Bensakoneissa alkaa tiiviste vuotamaan öljytilasta jäähdytysnesteen puolelle, ja toisaalta ulospäin sotkien moottorin kylkeä nimenomaan pakosarjan puolelta.
Dieselkoneisissa taas on tullut vastaan sellaista että öljyä vuotaa ilmeisesti johonkin paluukanavaan, aiheuttaen nostajien nakutusta pienillä kierroksilla kun paine/virtaus ei riitä.
Nämä myös ovat vuotaneet pakosarjan puolelta ulospäin.
Mutta kuten sanoin, otanta on hyvin pieni ja analysoijakin vähän mitä sattuu
(huom. rajoittuu vain omista autoistani kertyneisiin kokemuksiin, ei mikään absoluuttinen totuus)
Bensakoneissa alkaa tiiviste vuotamaan öljytilasta jäähdytysnesteen puolelle, ja toisaalta ulospäin sotkien moottorin kylkeä nimenomaan pakosarjan puolelta.
Dieselkoneisissa taas on tullut vastaan sellaista että öljyä vuotaa ilmeisesti johonkin paluukanavaan, aiheuttaen nostajien nakutusta pienillä kierroksilla kun paine/virtaus ei riitä.
Nämä myös ovat vuotaneet pakosarjan puolelta ulospäin.
Mutta kuten sanoin, otanta on hyvin pieni ja analysoijakin vähän mitä sattuu
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Niin, ja kun täällä päristeltiin partoja noista om61X moottoreista
Tuo allekirjoituksen V123 on alkuperäisellä moottorillaan ja takana on raakasti yli miljoona kilometriä
Tuo allekirjoituksen V123 on alkuperäisellä moottorillaan ja takana on raakasti yli miljoona kilometriä
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
No ens alakuun tuli mieleen pari muutosta.Karpovs kirjoitti:
Jos ei moniventtiilitekniikkaa lasketa niin onko noissa viimisimmissä 90-luvun w124sissa mitään muutoksia teknisesti vanhempiin nähden?
Esikammiot ja suuttimet on vaihtuneet ~89 Uudemmilla osilla käynti on siistimpää.
Syöttöpumpun nokka-akseli on muuttunut jyrkemmälle nostolle nopeamman ruiskutuksen aikaansaamiseksi, samassa rytäkässä on moottoreiden tehot nousseet muutaman hevosvoiman.
Ja toki pakokaasunkierrätys on tullut.
Turbokoneissa hukkaportin ohjaus on muuttunut ylipaineesta alipainetoimiseksi, ja "tietokoneen" ohjaamaksi.
Sattuipa Veikko käymään osien ostossa niin haastattelin samalla aiheesta 123 dieselkoneiden kestävyys.
Meinaili ettei suinkaan kaikki ole kuluneet väljiksi tai muuten rikkoutuneet muutaman sadan tuhannen kilometrin ajolla vaan eniten ajettu avaamaton jonka hän tietää on noin 750tkm mennyt, suurin remontti siinä ollut kk-laakerien vaihto. KK-laakereita on noihin kuulemma jouduttu vaihtamaan kuten uudempiinkin.
Välijistymistä on ollut aiemmin kuin uudemmissa koneissa, no se tiedettiin jo täälläkin.
Kansista kyselin että niitä ei kai ole mennyt, sanoi että no meni niitä kyllä. En ehtinyt tarkentaa mikä tuli ongelmaksi niiden osalta.
Yleensä ottaen todettiin että hyvin kestävä moottori verraten aikalaisiinsa, miksei moneen uudempaankin.
Erehdyin kysymään onko Veikko koskaan turbottanut 123 dieseliä; kuulemma ei mutta 115-koppaisen oli aikoinaan, oman autonsa.
Sitten oli pitänyt ajaa kilpaa ja männät menneet halki.
Nämä on muistikuvia tämänpäiväisestä keskustelusta, ei sanasta sanaan, eikä näitä kannata muistella vuosikausia että "silloin kirjoitit niin ja niin", enkä vastaa siitä että olen ymmärtänyt Veikon puheet juuri oikein eikä alussa mainittu 750tkm tarkoita että jokaisella vastaavalla moottorilla pääsee juuri sen matkaa, tai että ei pääse, tai yleensäkään yhtään mitään
Meinaili ettei suinkaan kaikki ole kuluneet väljiksi tai muuten rikkoutuneet muutaman sadan tuhannen kilometrin ajolla vaan eniten ajettu avaamaton jonka hän tietää on noin 750tkm mennyt, suurin remontti siinä ollut kk-laakerien vaihto. KK-laakereita on noihin kuulemma jouduttu vaihtamaan kuten uudempiinkin.
Välijistymistä on ollut aiemmin kuin uudemmissa koneissa, no se tiedettiin jo täälläkin.
Kansista kyselin että niitä ei kai ole mennyt, sanoi että no meni niitä kyllä. En ehtinyt tarkentaa mikä tuli ongelmaksi niiden osalta.
Yleensä ottaen todettiin että hyvin kestävä moottori verraten aikalaisiinsa, miksei moneen uudempaankin.
Erehdyin kysymään onko Veikko koskaan turbottanut 123 dieseliä; kuulemma ei mutta 115-koppaisen oli aikoinaan, oman autonsa.
Sitten oli pitänyt ajaa kilpaa ja männät menneet halki.
Nämä on muistikuvia tämänpäiväisestä keskustelusta, ei sanasta sanaan, eikä näitä kannata muistella vuosikausia että "silloin kirjoitit niin ja niin", enkä vastaa siitä että olen ymmärtänyt Veikon puheet juuri oikein eikä alussa mainittu 750tkm tarkoita että jokaisella vastaavalla moottorilla pääsee juuri sen matkaa, tai että ei pääse, tai yleensäkään yhtään mitään
EX-200d:llä oli ajettu Miljoonakaksitoistatuhatta täältä lähtiessä, ja kone oli koskematon. Kansipahvi ja KK-laakerit alkuperäiset, ja alipainepumppukin sitä vanhempaa mallia ja alkuperäinen Laatikko, kytkin ja peräkin olivat alkuperäisiä, eikä voimansiirto edes huutanut vielä. Oli talossa reilun puolenmiljoonan kilometrin ajan, ja aikaisempikin historia oli tiedossa, oli tutulla melko pitkään.
Poonuskuva miljoonan rullatusta 200D:stä
Pohjaltaan oli kova, mutta pintaruostetta alkoi jo olla
Tuolla vedettiin myös asuntovaunua ja kaikkea muuta mahdollista. Monen talven ajan joutui laittamaan lämmittämättä käyntiin kelillä kuin kelillä, kun lämmitysmahdollisuutta ei ollut. Lähti vielä yli -30 asteen pakkasella ilman roikkaa.
Tuo oli äärimmäisen luja yksilö.
Poonuskuva miljoonan rullatusta 200D:stä
Pohjaltaan oli kova, mutta pintaruostetta alkoi jo olla
Tuolla vedettiin myös asuntovaunua ja kaikkea muuta mahdollista. Monen talven ajan joutui laittamaan lämmittämättä käyntiin kelillä kuin kelillä, kun lämmitysmahdollisuutta ei ollut. Lähti vielä yli -30 asteen pakkasella ilman roikkaa.
Tuo oli äärimmäisen luja yksilö.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
hei, toi hannun mese on nyt mulla! mielenkiintoista kuulla historiaa, kerro toki lisää. yritin sitä jossain vaiheessa kaupitellakin, mutta ei kelvannu ees mustalaisille
nyt taulussa on jotain 1061000 ja eteenpäin mennään.
leimallakin käytin, ei mitään vakavaa. alapalloa ja käsijarrua.
ei kyllä ole enää noin hyvännäköinen
nyt taulussa on jotain 1061000 ja eteenpäin mennään.
leimallakin käytin, ei mitään vakavaa. alapalloa ja käsijarrua.
ei kyllä ole enää noin hyvännäköinen
...
Viimeksi muokannut eseestie, 04.1.2013 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Molemmat liikkuvat, jos on pidetty huolta. Ei pitkästi toista miljoonaa ajettu 211 maannut korjaamolla, vaan oli päivittäin tuottavassa ajossa.eseestie kirjoitti:Toisin kun cdi vehkeet.dealer kirjoitti:Nämä liikkuu vielä toisella miljoonallakin eikä makaa korjaamolla
Onko eseestiellä kokemuksia korjaamolla makaavista paljon ajetuista cdi vehkeistä?
...
Viimeksi muokannut eseestie, 04.1.2013 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Mukava kuulla että ORK- palvelee edelleen hyvinHulk kirjoitti:hei, toi hannun mese on nyt mulla! mielenkiintoista kuulla historiaa, kerro toki lisää. yritin sitä jossain vaiheessa kaupitellakin, mutta ei kelvannu ees mustalaisille
nyt taulussa on jotain 1061000 ja eteenpäin mennään.
leimallakin käytin, ei mitään vakavaa. alapalloa ja käsijarrua.
ei kyllä ole enää noin hyvännäköinen
Avaahan oma topikki, olisi mukava seurata mitä sille kuuluu
Huomasinkin tuon nettiautossa, "lammas suden vaatteissa "
Mitähän siitä osaisi kertoa....
Se on vanha taksi. Toinen kuskinpenkki siinä on menossa, ja varmaankin neljännet Tammer-päälliset, kuluivat aina puhki
Alapallot laitettiin jossain 600tkm paikkeilla, hyvinhän nuo sitten kestivät. Takajarrut on uusittu 3-4 vuotta sitten.
Se on ylimaalattu kertaalleen vuonna -02 tjsp. Ei tullut hyvä vaikka oli oikea automaalaamo, maalipinta on todella pehmyt ja kiveniskut menevät helposti peltiin asti. Pysyi muutaman vuoden siistinä ja sitten niitä pintakukkia alkoi ilmestyä. Konepellin laita ja ovien alalaidat kukkivat jo täältä lähtiessä.
Tuossapa kuva kun tuli nollat tauluun
Perä- ja laatikkoöljyt vaihdoin Miljoonan kohdalla. Iskarit ja jouset siihen on laitettu viitisen vuotta sitten. Starttihan siinä lyö välillä tyhjää, se on vaihdettu pari-kolme vuotta sitten mutta ei ole kovin kaksinen laadultaan. AD-tarvikeosa
Juudealer kirjoitti:Eikös siitä vuoden päivät ole kun Hannu myi mersun pois ja näyttää että 50000 kilometriä tullut lisää mittariin ?
Nämä liikkuu vielä toisella miljoonallakin eikä makaa korjaamolla
Viimeksi muokannut Hannu.H, 04.1.2013 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Anteeksi nyt taas aiva saatanasti että kirjoitan tänne foorumille!onre kirjoitti:Ehkä vähän turhaa hommaa huudella puskista jos kokemukset perustuu nettikeskustelujen lukemiseen.eseestie kirjoitti:Ei onneksi. Lukemani perusteella cdi vehkeet on mielestäni vikaherkempiä.-jorkki- kirjoitti:Onko eseestiellä kokemuksia korjaamolla makaavista paljon ajetuista cdi vehkeistä?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Taitaa ne cdi vehkeet olla joka tapauksessa vikaherkempiä kuin vanhemmat, näin mulle sanoi yksi ammattilais Mersukorjaaja joskus, mutta kestäähän ne kilometrejäkin, toki niin kalliita autoja että tuntuu että ne korjataan nopeammin ja tarvekin saada nopeammin kallis romu ajoon kuin nuo vanhat kerkee hetken seistäki remontissa, ovat jo hintansa ajaneet Mutta mutta, kyllähän on cdi:tä tullut nähtyä joissa 500-700tkm mittarissa ja tuntuvat toimivan.eseestie kirjoitti:Anteeksi nyt taas aiva saatanasti että kirjoitan tänne foorumille!onre kirjoitti:Ehkä vähän turhaa hommaa huudella puskista jos kokemukset perustuu nettikeskustelujen lukemiseen.eseestie kirjoitti: Ei onneksi. Lukemani perusteella cdi vehkeet on mielestäni vikaherkempiä.
® Mesen Porkkana-klubi
joo, ÖRKki palvelee vielä hyvin. tulee töitten takia ajettua aika paljon ja on sillä käyty pari euroopanreissuakin. ja kaverit lainas sitä ja kävivät jossain norjassa ajelemassa.Hannu.H kirjoitti: Mukava kuulla että ORK- palvelee edelleen hyvin
Avaahan oma topikki, olisi mukava seurata mitä sille kuuluu
Huomasinkin tuon nettiautossa, "lammas suden vaatteissa "
Mitähän siitä osaisi kertoa....
Se on vanha taksi. Toinen kuskinpenkki siinä on menossa, ja varmaankin neljännet Tammer-päälliset, kuluivat aina puhki
Alapallot laitettiin jossain 600tkm paikkeilla, hyvinhän nuo sitten kestivät. Takajarrut on uusittu 3-4 vuotta sitten.
Se on ylimaalattu kertaalleen vuonna -02 tjsp. Ei tullut hyvä vaikka oli oikea automaalaamo, maalipinta on todella pehmyt ja kiveniskut menevät helposti peltiin asti. Pysyi muutaman vuoden siistinä ja sitten niitä pintakukkia alkoi ilmestyä. Konepellin laita ja ovien alalaidat kukkivat jo täältä lähtiessä.
Perä- ja laatikkoöljyt vaihdoin Miljoonan kohdalla. Iskarit ja jouset siihen on laitettu viitisen vuotta sitten. Starttihan siinä lyö välillä tyhjää, se on vaihdettu pari-kolme vuotta sitten mutta ei ole kovin kaksinen laadultaan. AD-tarvikeosa
vois joskus avata oman topikinkin kunhan sais aikaseks.
tuli tosiaan tehtyä "koneenvaihto", lätkäsin takapeltiin 300E-merkin
ajattelinkin, että onko vanha taksi kun on sisävalot semmoiset. mutta koelauta on kuitenkin tavallinen, onko se vaihdettu vai onko näitä saanut jollain "puolitaksivarustuksella"?
pinta tosiaan kuoriutuu, puhkenee kevällä kukkaan
tommosia öljynvaihtojuttuja on hyvä tietää, pitänee vaihtaa ne taas kohtapuoliin. öljyt lienee vaihdettu aika säännöllisesti kun voimansiirto ei päästele asiaankuulumattomia säveliä?
luulin tuossa jo että perä oli alkanu ääntelemään, mutta ääni tulikin kardaanin kannatinlaakerista, jonka antautunut takapään rättinivel oli särkenyt. se oli ihan päreinä. etupään rätin vaihdoin vuosi sitten ja laakerin kanssa, mutta nyt meni takapää. ja laakeri kanssa. ei kivoja hommia lumihangessa. startti jatkaa kujeilujaan
ja mitä tuohon cdi-inttämiseen niin, näitä laitteita ei tarvi maattaa korjaamolla, kun huollot onnistuu tämmöisiltä ei-ydinfyysikoiltakin
No onko toi 500tkm nyt sit mikään lukema kun semmosiin kykeni 1,3l kakkokoppasella golffillakin ja ihan yhellä koneella, eikä tossa mun 220 cdi:ssä ole vieläkään 500tkm vaikka on jo -99 malliaJussi L. kirjoitti:Taitaa ne cdi vehkeet olla joka tapauksessa vikaherkempiä kuin vanhemmat, näin mulle sanoi yksi ammattilais Mersukorjaaja joskus, mutta kestäähän ne kilometrejäkin, toki niin kalliita autoja että tuntuu että ne korjataan nopeammin ja tarvekin saada nopeammin kallis romu ajoon kuin nuo vanhat kerkee hetken seistäki remontissa, ovat jo hintansa ajaneet Mutta mutta, kyllähän on cdi:tä tullut nähtyä joissa 500-700tkm mittarissa ja tuntuvat toimivan.eseestie kirjoitti:Anteeksi nyt taas aiva saatanasti että kirjoitan tänne foorumille!onre kirjoitti: Ehkä vähän turhaa hommaa huudella puskista jos kokemukset perustuu nettikeskustelujen lukemiseen.
Juu. Tuolla on aiemminkin reissattu pitkin eurooppaaHulk kirjoitti:joo, ÖRKki palvelee vielä hyvin. tulee töitten takia ajettua aika paljon ja on sillä käyty pari euroopanreissuakin. ja kaverit lainas sitä ja kävivät jossain norjassa ajelemassa.
vois joskus avata oman topikinkin kunhan sais aikaseks.
tuli tosiaan tehtyä "koneenvaihto", lätkäsin takapeltiin 300E-merkin
ajattelinkin, että onko vanha taksi kun on sisävalot semmoiset. mutta koelauta on kuitenkin tavallinen, onko se vaihdettu vai onko näitä saanut jollain "puolitaksivarustuksella"?
pinta tosiaan kuoriutuu, puhkenee kevällä kukkaan
tommosia öljynvaihtojuttuja on hyvä tietää, pitänee vaihtaa ne taas kohtapuoliin. öljyt lienee vaihdettu aika säännöllisesti kun voimansiirto ei päästele asiaankuulumattomia säveliä?
luulin tuossa jo että perä oli alkanu ääntelemään, mutta ääni tulikin kardaanin kannatinlaakerista, jonka antautunut takapään rättinivel oli särkenyt. se oli ihan päreinä. etupään rätin vaihdoin vuosi sitten ja laakerin kanssa, mutta nyt meni takapää. ja laakeri kanssa. ei kivoja hommia lumihangessa. startti jatkaa kujeilujaan
Ei ole kojelautaa vaihdettu, tuo on tosiaan "puolitaksi". Taksamittariteline on ilmeisesti ollut kiinni siinä keski-ilmasuuttimien alla, taisi olla pari reikää muistona. Keskikonsoli ja kattovalokin on normimallia, niitäkään ei ole vaihdettu...
Rättinivelet on vaihdettu viimeksi jossain 700-800tkm paikkeilla
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi