Onko metalliavain sittenkin elektronista turvallisempi?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Onko metalliavain sittenkin elektronista turvallisempi?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Eivät nuo uudet kontaktittomat avainjärjestelmät näytä olevan este päättäväisille rosvoille, joilla on läppäri ja oikeat softat. :shock: Kliks.

t.
Risto

EDIT: Kas, kas. Neljässadas viesti. :D
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Onnittelut pyöreistä :D

Ja sitten vähän ooteettäkin
Onkohan lie jossain tuolla lailla "siepattu" singnaalia :roll:
Ameriikkalainen kirjoittaa että eurooppalaiset on edellä..
Mutta vain varkaina :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve taas,

Täällä on näköjään lisätietoa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Huonosti kestäviä nämä älyavaimet ainakin ovat, itellä on toisen älyavaimen lukituspainike haljennut, siis se kuori ja nyt ovien lukitus takkuaa kyseisellä avaimella. :evil: Ja avain ei siis ole kulkenut kuin 90000:nen taipaleen. Onneksi on toinen "uusi" avain, jota on nyt tullut käytettyä. :roll:
Saakohan tuota muovinpalasta purettua mitenkään, jotta pääsisi katsomaan onko sieltä se "nappula" jotenkin irronnut. :roll:
Onhan näissä muovi-avaimissa tosin hyviäkin puolia, mm. taskun pohjat eivät kulu juuri nimeksikään, verrattuna rauta-avaimiin. Ja onhan nuo tyylikkäämpiäkin. "Älä vaan sano, että tuo on virta-avain" kommentteja kuulee aina välistään. Miksiköhän nuo aiheuttavat niin paljon epäilyksiä. :lol:
BMW 318d -09
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Roisto kirjoitti:Terve taas,

Täällä on näköjään lisätietoa.

t.
Risto
Tätä en enää jaksanut lukea :D

Mutta kuvista tuli mieleen se kun joskus aikanaan eräs suomalainen konepaja toimitteli teräsosia venäjälle ja joku pieni politrukki keksi ruveta hankalaksi..

Toimitukseen sisältyi myös todella järeitä ketjuja ja naapuri keksi sitten että onhan sen ketjun pakkasenkestävyys koeistettava.
-No kukapa muu kuin VTT avuksi.

Koelaboratorio oli kuulemma todella vaikuttava kun armaat naapurimme saapuivat koeistustilaisuuteen. Härveliä ja himmeliä oli esillä ja "viritetty" toimintavalmiiksi jos jonkinlaista. Lämpötilaakin ( -40 selssiusta ) kuulemma vahdittiin kolmen desimaalit tarkkuudella.

Ongelma oli siinä että VTT:n pakkaslaboratorioon ei saanut niin järeitä vetolaitteita millä ketjun olisi saanut lähellekkään poikki. Näppärät suomalaiset olivat sitten kerännyt niitä vakuuttavan näköisiä mittauslaitteita vähän kaikenmoisia ja suorittanut pakkaskokeen niin että painavia teräsmurikoita pudoteltiin ketjun päälle :wink:

Ei mennyt ketju rikki teräsmurikoita pudottelemalla lämpötilan ollessa kolmen desimaalin tarkkuudella miinus neljäkymmentä astetta celsiusta.
Tavarantoimitus saattoi jatkua.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

J.T.S kirjoitti:Ja onhan nuo tyylikkäämpiäkin. "Älä vaan sano, että tuo on virta-avain" kommentteja kuulee aina välistään.

Ne Mersun mölikät ovat kyllä sen kokoisia, etteivät ne tarvitse avaimenperääkään. :D Tuleeko noiden uusien Mersujen mukana semmoista perinteistä "lompakkoavainta"? Tuo normiavain on kyllä sen kokoinen, ettei vara-avainta viitsi kmukana kanniskella.

Mersun muoviavain taitaa muutenkin olla pikkuisen hankalampi väärentää, koska se muistaakseni keskustelee virtalukon kanssa infrapunalla. Ts. virtalukko antaa sille haasteen ja avain vastaa infrapunalla. Haasteen pystynee lukemaankin mutta jos avain on taskussa tai virtalukossa, ei vastausta pysty kovin helposti lukemaan. Eri asia ovat sitten nämä Keyless-Go -systeemit.

Kerran testasin isämiehen Transportterista tuota ajonestoa, kun hoksasin, että avaimen sisällä jokin helisee. Avain aukesi kätevasti ja ajonestopiirin sai otettua ulos. Pirssi käynnistyi helposti, vaikka piiri oli vänkärin penkillä. Ei tullut kokeiltua, olisiko toiminut, jos piiri olisi ollut esim. puhelinpöydällä. :shock:
Arto N kirjoitti:Näppärät suomalaiset olivat sitten kerännyt niitä vakuuttavan näköisiä mittauslaitteita vähän kaikenmoisia ja suorittanut pakkaskokeen niin että painavia teräsmurikoita pudoteltiin ketjun päälle :wink:
Jees. Pääasiahan on, että mittauslaitteisto näyttää uskottavalta ja käppyrää syntyy. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Roisto kirjoitti:...Tuleeko noiden uusien Mersujen mukana semmoista perinteistä "lompakkoavainta"? Tuo normiavain on kyllä sen kokoinen, ettei vara-avainta viitsi kmukana kanniskella...
Varsinaista "lompakkoavainta" ei näiden mukana tule, mitäpä sillä tekisikään. Mutta tuon "IR-avaimen" sisään on piiloitettu sellainen pieni metalliliuska avain, jolla saa kuskin oven auki/lukkoon, hanskalokeron mekaanisen lukon kiini/auki ja takakontin auki.
BMW 318d -09
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Tuli tässä juuri mieleen, että saakohan mersun käyntiin, jos avaimen paristot ovat loppuneet. :roll: Eli jos avaan oven sillä metalli-avaimella ja tyrkkään patterittoman ir-avaimen virtalukkoon. :? Täytynee suorittaa joskus tieteellinen tutkimus. :roll:
BMW 318d -09
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

J.T.S kirjoitti:Tuli tässä juuri mieleen, että saakohan mersun käyntiin, jos avaimen paristot ovat loppuneet. :roll: Eli jos avaan oven sillä metalli-avaimella ja tyrkkään patterittoman ir-avaimen virtalukkoon. :? Täytynee suorittaa joskus tieteellinen tutkimus. :roll:
Kyllä pitäisi saada – ajonestopuolen pitäisi olla riippumaton pattereista. Elikkä virtalukko antaa avaimelle haasteen ja samalla antaa tunnistuspiirille virtaa (vrt. muuntaja). Tuolla sähkömäärällä avain antaa sitten virtalukolle vastauksen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Näinpä juuri asia on....

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1020
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Niitten pitäis vaihtaa 256bitin salaukseen 128:sta kiireen vilkkaa, uusissa koneissa alkaa tuo laskentateho riittää murtaan tuo 128 aika helposti...

USAssahan on ollu juttua, niillä on kait huoltsikoilla sellasia avaimenperäsysteemejä, jotka tunnistaa asiakkaan ja antaa tankata. Oliko niis 64b salaus ja sitä murrettiin jo aika tahtia ja ne bensavarkaudet toisen nimiin oli siellä jo riesa.

Kyllähän nuo turvallisia vehkeitä olis jos olis järeempi salaus, 256 ja kovempaa niin alkaa oleen niin pirusti eri vaihtoehtoja koodissa, että ei ikänä onnistu laskea nykykoneilla, ellei halua vuosia seurata jotakin autoa yrittäen murtaa avainkoodi...
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mariini kirjoitti:Niitten pitäis vaihtaa 256bitin salaukseen 128:sta kiireen vilkkaa, uusissa koneissa alkaa tuo laskentateho riittää murtaan tuo 128 aika helposti...
Niin ja jutun mukaan koodi taitaa monestikin olla vain 40 bittinen. :shock: Jopa 128 on varsin harvassa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”