
t.
Risto
Koodi: Valitse kaikki
kierroksilla
CO 0,60 %
HC 123 ppm
O2 0,85 %
tyhjäkäynti
CO 0,03 %
HC 92 ppm
O2 0,58 %
λ 1,017
Mulla oli katti kolmikutosessa toisesta pöntöstä irti ja lie aika tukossakin kun jo kulkupuolella tunti sen vaikutuksen. Olihan siinä varmaan jotain muutakin... Päästöt oli paremmat kuin uudessa kunhan muisti sen perinteisen että pakkokakkosella 10 km suuntaansa ja heti mittari kiinni rööriin. Muistithan mitata kunnolla lämmitetystä....Roisto kirjoitti:Terve,
Ei tullut leimaa, ei.Muuten kippo on kuosissa mutta päästöissä on taas ongelmia. Varmaan on jotain muutakin ongelmaa, jos pari vuotta kesti katti. Tämmöisiä tuloksia sain paperille:
Lambda yleismittarilla mitattuna seilaa "normaalisti" 0,2-0,8 voltin välillä pari kertaa sekunnissa. Tulpat / ilmansuodatin ovat pari kuukautta vanhat, joten tuskin on niistä kiinni. Toisaalta bensa on tuntunut maistuvan vähän enemmän kuin esim. vuosi sitten.Koodi: Valitse kaikki
kierroksilla CO 0,60 % HC 123 ppm O2 0,85 % tyhjäkäynti CO 0,03 % HC 92 ppm O2 0,58 % λ 1,017
Liekö vuotavilla venttiilinvarrenkumeilla kattia heikentävää vaikutusta? On ollut suunnitelmissa, että kun käytän tuon kannen irti, niin vaihdatan nekin samalla. Ei vaan ole niitä tiloja, joissa tuo tehdä ja ulkopuolisella teetettynä maksaisi vähintään pari tonnia.
t.
Risto
Todennäköisesti kierroksilla – se oli erillään noista muista arvoista.felmit kirjoitti:Olikos tuo lambda arvo kierroksilla vai tyhjäkäynnillä?
kierroksilla vain tarkkaillaan sitä
näin minä tehen ennen päästöjen mittaamistaeero1989 kirjoitti:mun mielestä nuin pieni pahapäästöisyys korjaantuu helpoiten sillä että ajaa sillä pikkupykälillä hiukan pisempiä siivuja että katti lämpee ja ja
sillon kun mulla oli 300-24 niin ajoin sillä muistaakseni kolmosella ja kakkosella tästä konttorille eli vähän vajaa 30km maantienopeutta eli kesäaikaan 100sta eli kolmosta tarvi vaihtaa kun kakkosella kulki muistaakseni rajotintavasten 80, kolmosella joku 160, nelosella 200 ja vitosella loput
Tuota, nyt en muista että missä tilanteessa noissa m104:ssa ottaa sen itseoppimisjutun. Silloin se aina höräyttelee silleen omiaan. Oisko semmoisesta kyse? Muutoin tuntuu ihan kunnossa olevalta m104 koneeltaRoisto kirjoitti:Moro,
Olen tässä miettinyt, mistä tämmöisessä hukkakipinäsytytyksessä voisi johtua silloin tällöin tapahtuvat sytytyskatkot. Moottorissa tuntuu tyhmäkäynnillä silloin tällöin pientä "tärähtelyä".
Tulpat on vaihtettu syksyllä ja ko. ilmiö esiintyi jo ennen sitä (oikeastaan koko ajan). Tulpan johdot on vaihdettu kolmisen vuotta sitten. Puolat ovat alkuperäiset tai ainakaan minä en niitä ole vaihtanut. Ilmamassamittarin vaihdoin pari vuotta sitten, kun se oli kerran Motonetissa alennuksessa.
Mitenkä, jos pakoventtiilien kumit falskaavat öljyä pakopuolelle? Sehän on ainetta, jota ilmamassamittari ei ole "mitannut". Lambdahan todennäköisesti sen huomaa ja saattaa säätää seosta hieman laihemmalle. Voineko seos mennä välillä sen verran laihalle, että sen takia jäisi välillä joku pytty väliin?
Eipä tuossa mitään niin erikoista – edellinen teki samaa. Toisaalta KE:ssä oli paljon enemmän liikkuvia osia sytytyksessä ja suihkutuksessa.
t.
Risto
En ole Starin päässä käyttänyt mutta sillä omatekoisella lukijalla ei muita vikoja näy kuin se ilmapumpun herja. Kiinnostaisi kyllä nähdä, mitä näin vanhasta kiulusta näkisi Starilla.AK47 kirjoitti:Tuota, nyt en muista että missä tilanteessa noissa m104:ssa ottaa sen itseoppimisjutun. Silloin se aina höräyttelee silleen omiaan. Oisko semmoisesta kyse? Muutoin tuntuu ihan kunnossa olevalta m104 koneeltaNäkyykö sytkähäiriöitä starilla yhtään, nehän näkyy kyllä jos on jotain pulmaa. Ootkos sen johtosarjarempan yhteydessä myös ne kaasuläppäkopan johdot uusinu. Ne on kanssa ihan samaa "laatua"kun muutkin johdot. Just rassausmiitissä viime vuoden lopulla yksi c36 kotelo tuli nähtyä ja sen kun askartelivat johtopuolelta uusiksi niin loppui oudot käyntikummittelut.
Kattikin voisi olla paskana.. Tosin lamda-arvokaan ei saisi olla yhtään yli 1VRoisto kirjoitti:Terve,
Koodi: Valitse kaikki
kierroksilla CO 0,60 % HC 123 ppm O2 0,85 % tyhjäkäynti CO 0,03 % HC 92 ppm O2 0,58 % λ 1,017
t.
Risto
Joo. Pitääpä tässä Tapsukalta kysäistä, kiinnostaisiko sitä kurkata, mitä tuosta näkyisi.Mika.T kirjoitti:Tuossahan on aikalailla sama moottorinohjaus kuin 600ssa , nii kyllä sieltä staarilla näkee kaikenlaista.
Samoin vikakoodeja paaaaljon monipuolisemmin vs. se vilkkukoodijuttu.
Sanoiko joku puola?Roisto kirjoitti:Moro,
Kävinpä tässä iltapuhteina mittailemassa sytytysosat. Puolille annetaan tämmöiset raja-arvot: ensiöpuoli 0,3-0,4 Ω ja toisiopuoli 5,2-8,5 kΩ. Nuo olivat aikalailla linjassa – ensiö: 0,5-0,6 Ω ja toisio 6,9-7 kΩ. Ensiöpuolella oli pikku ero raja-arvoihin mutta tuo mittari näyttää n. 0,2 Ω, kun johdot pistää yhteen.
Sitten johdot ja sensemmoiset. WIS:ssä sanotaan M111/M104:lle, että jokaisessa korkeajännitepiirissä pitäisi olla vähintään 2 kΩ vastusta. Tarkoittaakohan "korkeajännitepiiri" hukkakipinäsysteemissä koko kahden tulpan piiriä vai yhtä tulppaa?
Puolan ja tulpan välisten irtohattujen vastus oli 1,8-1,9 kΩ (hatussa lukee 2 kΩ). Johtojen vastus oli luokkaa 1,78-1,85 kΩ. Enpä muista, mitä lukemia noista sain uutena vai mittasinko edes.Hatut ovat Beruja ja johdot Bremiä.
Katti ja kansiremonttiosatkin tulivat. Jännä, ettei kansipahvisatsissa ollut kiristimen tiivisteitä. Tilasin ne kaiken varalta, kuten pari muutakin tiivistettä, jotka kuitenkin satsista löytyivät.
t.
Risto
Ei ollut matkassa, erikseen piti tilata, niinku kopanki riiveet. Merkkiä en niin tarkkaan vielä kahtonu mutta tilasin Teutoniasta ihan originellit, tähdelliset satsit. Sai melekolailla samaan rahaan kuin täältä tarvikkeet.Easy Rider kirjoitti:Oliko riiveijen matkassa venttiilivarren kummit? Mulla tais puuttua ne. Ostitko muuten minkä nimisen tilikesatsin? Reinzin kansikartonkiin on se ykköskattilan viereisen öljypainekanavan seutu jo vahvennettu läkkipeltilapuilla ettei ku5ta tillitäsi tynamon niskaan.
Aution Auto OyRoisto kirjoitti:Tapio puhui, että Übervieskassa olisi joku laatuisa moottorikoneistamo. Muistaako kukaan sen nimeä?
Eikö vain.tapio89 kirjoitti:Käteviä nuo nenässä olevat HC-analysaattorit
Jep. Voisihan sitä kysäistä esim. tuosta naapurikorjaamosta, onnistuisiko niiltä mittaus. Saisi selvyyden, minne se vuotaa, jos vuotaa. Toisaalta jonkinmoisen osviitan vuodon suunnasta saattaisi saada pistämällä paineilmaa pyttyyn.tapio89 kirjoitti:Onhan tuo kutosen heitto jonkunlainen, olisi se vuotava venttiili-äänen syy?
Sehän osaisi sotkea päästöt pyllylleen.
Tokihan mulla semmoinen ontapio89 kirjoitti:Joo, kävisi biltemasta hakemassa tulpan tilalle tulevan paineilmaliittimen.
Minähän tuommosen tein joskus kultaisella 80-luvulla kaivoksen korjaamolla mutta missä se oikein on... Se on taas SE juttuRoisto kirjoitti:Tokihan mulla semmoinen ontapio89 kirjoitti:Joo, kävisi biltemasta hakemassa tulpan tilalle tulevan paineilmaliittimen.– ostin jo edelliseen. M104:ssa on tulpat vaan niin syvällä, että tuohon pitäisi kehitellä liittimen paikalle joku jatko / letku, että sen saa paikoilleen ja vielä poiskin.