W124, E300D, OM 606 mesen elämää
vuosi 2007
Vuosi 2007
- Auton omat kapeat sisälokarit vaihdettu koko peittäviin
- Motonetin takajarrupalat kiljui märkänä, vaihdettu uusiin laadukkaisiin + levyt + letkut
- Monitoimiviiksi alkoi savuamaan ajossa. Uusittu
- A000 230 30 65 Pierburg alipainepumppu, vanhaa vai uutta?
- A000 230 31 65 vaihdettu tilalle. Yhdellä laakerilla ja vanha oli kahdella.
Ilmeisesti vanha kuulat tiputtavan mallin kansi on ruuvattu
- Monniurahihna
- Ilmastoinnin kuivaimesta painekytkin
- Uudet kumimatot
Tyypillinen huollettava / korjattava vika vanhemmiten, hehkujen vaihto
Hehkun merkkivalo lakkasi toimimasta ennen starttausta ja sen jälkeen syttyi hehkut vaihtoon.
CDI koneiden hehkujen vaihtoa oli peloteltu foorumilla.
Töihin. Ilmeisesti ensimmäinen virhe, konetta ei ajettu kuumaksi.
Irrotusta:
- Imuputki letkuineen
- kaasuvaijeri kiinnityksineen
- muovisuoja koneen päältä
- huohotusletkut
- imusarja letkuineen, likoamaan
- ruosteen irroitinta hehkujen juureen. Ei tahdo pysyä, vaan heti valuu alas.
Tarvitaan 12 mm pitkä hylsy
- 3 lähtee suosiolla liikenteeseen (1, 2, 4)
- 1 tuntuu katkeavan heti (5)
- 2 muuta tosi tiukassa (3, 6) Puolimiljoonaa edestakaista nytkytystä, välillä kuumailmapuhallinta runsaasti sekaan. Irti ovat.
- välillä kokeillaan 5:sta, samalla metodilla. Poikki meni.
Aletaan tutkimaan hehkujen anatomiaa...
Hehkun kärki menee läpi alumiinirungon. Alkupätkä paksumpaa ja loppupätkä ohuempaa, välillä kiinnitysura.
Alkujärkytyksestä tärinän lakattua.
Hehkuun porattiin 5 mm kierre, niin syvälle kun jenkatapilla sai.
Alettiin poraamaan about 8 mm vastaporalla reikää suuremmaksi hehkunrungon jengan kohdalta, siinä toivossa, että alkaisi liikkumaan. EI. EI. EI
Välillä porattua reikää lämmitetty pillillä, irroitinta sekaan.....
Ai niin, kokeiltiinhan Mac Toolsin irrotustyökaluakin, ei auttanut !
Reikään hakataan sellainen tuurna, jossa kohoumarihloja ja vääntöä.
Tuumaustauolla
Pitäisi yrittää saada ilmeisesti 10,2 mm reikä porattua. Kierre on ymmärtääkseni 12 mm x 1,25 nousulla Eikös silloin 10,2 pora ole hyvä ?
Tosin lämmityslaitteen putki on edessä, että porakoneen saa pitkällä poralla oikeaan kulmaan.
Vettä on laskettu ja huomenna ensi töikseen putken irrotukseen. On kiinni öljynsuodin jalassa.
Aikaisemmin raivasin tilaa sähköjohtokourujen irrottamisella.
Sinänsä kaikkein helpoin reikä porattavaksi, jos haluaa myönteistä etsiä.
5 mm kierre odottaa loppu päässä liukuvasaraa.
Onnistuuko? Kyllä!
Hehkut hankittu, Bosch 0 250 201 035, samat oli koneessa kiinni. KL:n sivuilta selvisi, että vanhat hehkut on ilman ajonestolaitetta. Ura päässä, mihin hehkun johto kiinnitetään.
Netistä löysin ohjeen:
Mercedes, kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613
Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään 35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5 minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V). Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste) sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu.
Kierrettäessä työkalua sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm vääntömomentilla.
- Auton omat kapeat sisälokarit vaihdettu koko peittäviin
- Motonetin takajarrupalat kiljui märkänä, vaihdettu uusiin laadukkaisiin + levyt + letkut
- Monitoimiviiksi alkoi savuamaan ajossa. Uusittu
- A000 230 30 65 Pierburg alipainepumppu, vanhaa vai uutta?
- A000 230 31 65 vaihdettu tilalle. Yhdellä laakerilla ja vanha oli kahdella.
Ilmeisesti vanha kuulat tiputtavan mallin kansi on ruuvattu
- Monniurahihna
- Ilmastoinnin kuivaimesta painekytkin
- Uudet kumimatot
Tyypillinen huollettava / korjattava vika vanhemmiten, hehkujen vaihto
Hehkun merkkivalo lakkasi toimimasta ennen starttausta ja sen jälkeen syttyi hehkut vaihtoon.
CDI koneiden hehkujen vaihtoa oli peloteltu foorumilla.
Töihin. Ilmeisesti ensimmäinen virhe, konetta ei ajettu kuumaksi.
Irrotusta:
- Imuputki letkuineen
- kaasuvaijeri kiinnityksineen
- muovisuoja koneen päältä
- huohotusletkut
- imusarja letkuineen, likoamaan
- ruosteen irroitinta hehkujen juureen. Ei tahdo pysyä, vaan heti valuu alas.
Tarvitaan 12 mm pitkä hylsy
- 3 lähtee suosiolla liikenteeseen (1, 2, 4)
- 1 tuntuu katkeavan heti (5)
- 2 muuta tosi tiukassa (3, 6) Puolimiljoonaa edestakaista nytkytystä, välillä kuumailmapuhallinta runsaasti sekaan. Irti ovat.
- välillä kokeillaan 5:sta, samalla metodilla. Poikki meni.
Aletaan tutkimaan hehkujen anatomiaa...
Hehkun kärki menee läpi alumiinirungon. Alkupätkä paksumpaa ja loppupätkä ohuempaa, välillä kiinnitysura.
Alkujärkytyksestä tärinän lakattua.
Hehkuun porattiin 5 mm kierre, niin syvälle kun jenkatapilla sai.
Alettiin poraamaan about 8 mm vastaporalla reikää suuremmaksi hehkunrungon jengan kohdalta, siinä toivossa, että alkaisi liikkumaan. EI. EI. EI
Välillä porattua reikää lämmitetty pillillä, irroitinta sekaan.....
Ai niin, kokeiltiinhan Mac Toolsin irrotustyökaluakin, ei auttanut !
Reikään hakataan sellainen tuurna, jossa kohoumarihloja ja vääntöä.
Tuumaustauolla
Pitäisi yrittää saada ilmeisesti 10,2 mm reikä porattua. Kierre on ymmärtääkseni 12 mm x 1,25 nousulla Eikös silloin 10,2 pora ole hyvä ?
Tosin lämmityslaitteen putki on edessä, että porakoneen saa pitkällä poralla oikeaan kulmaan.
Vettä on laskettu ja huomenna ensi töikseen putken irrotukseen. On kiinni öljynsuodin jalassa.
Aikaisemmin raivasin tilaa sähköjohtokourujen irrottamisella.
Sinänsä kaikkein helpoin reikä porattavaksi, jos haluaa myönteistä etsiä.
5 mm kierre odottaa loppu päässä liukuvasaraa.
Onnistuuko? Kyllä!
Hehkut hankittu, Bosch 0 250 201 035, samat oli koneessa kiinni. KL:n sivuilta selvisi, että vanhat hehkut on ilman ajonestolaitetta. Ura päässä, mihin hehkun johto kiinnitetään.
Netistä löysin ohjeen:
Mercedes, kaikki dieselmoottorit: 611, 612, 613
Hehkutulppien vaihto
Mercedeksen yllä mainittujen dieselmoottoreiden hehkutulpat saattavat rikkoontua irrotuksen yhteydessä.
Noudata siksi tarkasti seuraavaa menettelytapaa:
1. Suihkuta hehkutulppien kierteille kiinnileikkautumisen estoainetta.
2. Saata moottori käyttölämpötilaan ajamalla.
3. Suihkuta kierteille uudestaan kiinnileikkautumisen estoainetta.
4. Kierrä rikkoutuneet hehkutulpat ensin auki enintään 35 Nm voimalla. Jos arvo ylittyy, lämmitä moottori uudestaan käyttölämpötilaan ja suihkuta kierteet uudestaan.
5. Syötä kaikkiin toimiviin hehkutulppiin virtaa noin 5 minuutin ajan (erillisellä kaapelilla suoraan 12 V). Tämä saa aikaan itsepuhdistuksen. Kierrä myös vahingoittumat hehkutulpat auki enintään 35 Nm voimalla. Toista menettely tarvittaessa.
6. Poista mahdolliset palojäljet (hiili, ruoste) sylinterinkannen aukosta, ennen kuin asennat
uudet hehkutulpat. Tätä varten on saatavana useilta työkaluvalmistajilta erikoistyökalu.
Kierrettäessä työkalua sylinterinkannen sisään epäpuhtaudet tarttuvat rasvaan.
7. Kiinnitä uudet hehkutulpat paikoilleen 18 Nm vääntömomentilla.
Viimeksi muokannut felmit, 12.11.2012 21:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
Vuosi 2008
- Pyyhkijän moottori
- Alusta ja kotelosuojaus
- Etuiskarit yläpään kumien kanssa
- Vaihdelaatikon takastefa
- Rainbow etukaiuttimet
- Inverteri asennettu apumiehen jalkatilaan. 300 W
- Alusta ja kotelosuojaus
- Etuiskarit yläpään kumien kanssa
- Vaihdelaatikon takastefa
- Rainbow etukaiuttimet
- Inverteri asennettu apumiehen jalkatilaan. 300 W
Viimeksi muokannut felmit, 12.11.2012 21:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
Vuosi 2009
- Internetin kautta tilattu säädettävällä tihkutoiminolla Kae:n monitoimirele, mahtava!
- Uusi öljykorkki
- Hihnan keinu, pultti ja iskari
- Oikea alapallo
- Ylimaalaus, samalla vaihtoon:
o Uudet takavalot; Hellat, joihin tuli halkeamia ½ käytön jälkeen. Sain takuuna uudet, joissa sama ongelma?
o Manuaalinen antenni Mersun oma, tosin kuuluvuus ei parantunut. Sähköinen vaatii paljon hoitamista, siksi vaihtoon (Suomen talvi)
o tuulilasi, maalattuun autoon ei viitsinyt laittaa ”vanhaa” vaikka hyvä
o Ensimmäiset päivävalot:
viewtopic.php?p=329500#329500
- Internetin kautta tilattu säädettävällä tihkutoiminolla Kae:n monitoimirele, mahtava!
- Uusi öljykorkki
- Hihnan keinu, pultti ja iskari
- Oikea alapallo
- Ylimaalaus, samalla vaihtoon:
o Uudet takavalot; Hellat, joihin tuli halkeamia ½ käytön jälkeen. Sain takuuna uudet, joissa sama ongelma?
o Manuaalinen antenni Mersun oma, tosin kuuluvuus ei parantunut. Sähköinen vaatii paljon hoitamista, siksi vaihtoon (Suomen talvi)
o tuulilasi, maalattuun autoon ei viitsinyt laittaa ”vanhaa” vaikka hyvä
o Ensimmäiset päivävalot:
viewtopic.php?p=329500#329500
Viimeksi muokannut felmit, 12.11.2012 21:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
autodidakti
vuosi 2010
- Kaikki tukivarret ja kumipuslat taakse
- Taakse kaikki jarruosat uusiksi, levyt, kengät, vaijerit, palat ja letkut
- Nelipyöräsuuntaus
- Takimmainen pönttö
- Kardaanin etummainen kumi ja keskilaakerointi
- Vetonivelten kumit
- Akun aluspelti 100 Ah akulle sopiva, vanhasta päätyreunat vain taivutettu alas
- Nopeusmittarin vaijeri
- Laturi
- Ketjun kiristin
- Uudet etu-umpiot päivävaloineen
- Paint sealant, kestovahaus
Useiden osien vaihto johtui RTO tuonnin konkurssista, Mersun omistaja hyödynsi tilannetta
- Taakse kaikki jarruosat uusiksi, levyt, kengät, vaijerit, palat ja letkut
- Nelipyöräsuuntaus
- Takimmainen pönttö
- Kardaanin etummainen kumi ja keskilaakerointi
- Vetonivelten kumit
- Akun aluspelti 100 Ah akulle sopiva, vanhasta päätyreunat vain taivutettu alas
- Nopeusmittarin vaijeri
- Laturi
- Ketjun kiristin
- Uudet etu-umpiot päivävaloineen
- Paint sealant, kestovahaus
Useiden osien vaihto johtui RTO tuonnin konkurssista, Mersun omistaja hyödynsi tilannetta
Viimeksi muokannut felmit, 12.11.2012 21:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
autodidakti
vuosi 2011
- Vesipumppu, oli alkuperäinen. 520 tkm mittarissa
- Termostaatti, Behr. Ei kannata ostaa tarvikeosaa!
- Peruutusvalokatkaisin
- 13 napainen pistorasia > nykyaikaan. Saa perävaunun sumuvalon, latauksen ja peruutusvalot toimintaan. viewtopic.php?p=402543#402543
- Takakonttiin kunnollinen pistoke jääkaappia varten
- penkkien verhoilu, vihreillä nahkareunoilla
- ratti ja vaihdekepin nuppi sai samalla nahkapeitteen
- hihnankiristäjän jousi, sitkeä ajoittainen pärinä kuuluu. Aiemmin vaihdettu 2 x iskari, keinu pyörineen ja pultteineen, laturi, vesipumppu ja luonnollisesti marmoritiskin myymä hihna.
- Termostaatti, Behr. Ei kannata ostaa tarvikeosaa!
- Peruutusvalokatkaisin
- 13 napainen pistorasia > nykyaikaan. Saa perävaunun sumuvalon, latauksen ja peruutusvalot toimintaan. viewtopic.php?p=402543#402543
- Takakonttiin kunnollinen pistoke jääkaappia varten
- penkkien verhoilu, vihreillä nahkareunoilla
- ratti ja vaihdekepin nuppi sai samalla nahkapeitteen
- hihnankiristäjän jousi, sitkeä ajoittainen pärinä kuuluu. Aiemmin vaihdettu 2 x iskari, keinu pyörineen ja pultteineen, laturi, vesipumppu ja luonnollisesti marmoritiskin myymä hihna.
Viimeksi muokannut felmit, 31.12.2011 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
akun ja laturin kunto, tarkistus kotioloissa
Ilmojen kylmettyä on monella ollut virtavaivoja ...
Akkua voi tarkistaa kotioloissakin, suuntaa antavasti, yleisvirtamittarilla. Paljonko lepojännite
pitäisi olla yli 12 V (akku pitää olla latautunut)
ja jos startatessa putoaa alle 10 V > akkukauppaan
Heillä on paremmat mittarit loppulliselle tuomiolle.
laturi tarkistetaan auton ollessa käynnissä, jännite pitää olla 14 V ja vähän päälle.
Akkua voi tarkistaa kotioloissakin, suuntaa antavasti, yleisvirtamittarilla. Paljonko lepojännite
pitäisi olla yli 12 V (akku pitää olla latautunut)
ja jos startatessa putoaa alle 10 V > akkukauppaan
Heillä on paremmat mittarit loppulliselle tuomiolle.
laturi tarkistetaan auton ollessa käynnissä, jännite pitää olla 14 V ja vähän päälle.
autodidakti
moniurahihnan pärinä
aiemmin vaihdettua:
- 2 x iskari, yläpultti laitettu kiinnikeen (lukite) kanssa paikoilleen. Kierteet hieman löysät. Pultti ei heilu yhtään
- keinu pultteineen ja pyörineen
- laturi
- vesipumppu
- hihna (alkuperäinen). Osta oikea pituus AD tarjoaa GATES - 6PK2153 - Moniurahihna. Alkuperä numero on 010 997 79 92, 21.36X2140 eli 13 mm lyhyempi
- (alipainepumppu)
pärinää välillä, tyhjäkäynnillä oli lämmin tai kylmä moottori. Kuulee sisälle asti.
iskari joutuu koko ajan tekemään liikettä, enemmän kuin muissa näkemissäni autoissa. Esim. 2000D oli linkun liike erittäin tahmeaa verrattuna omaani. Iskari oli tiukempi. Iskaria olen epäillyt, mutta vaihdettu jo kaksi kertaa mallia Merteil. Pitäiskö käydä vielä marmoritiskillä
luulin löytäneeni vian ilmastoinnin hihnapyörästä. On päässyt kulumaan akselista väljäksi. Laitettu lukitteella kiinni.
Ohjaustehostimen hihnapyörässä ainoa välys on hieman akselin pituus suunnassa
Värinänvaimenninta on jotkut epäileet. (603 030 01 03 VIBRATION ABSORBER) Miten testaataan Kädellä heiluttamalla hihnapyörästä ei tunnu mitään outoa.
Viimeisin ostos on jousi No 606 993 03 10
jousen vaihto vaikutti tasoittavasti pärinään omassani, pärisee tasaisen vaimeasti. Elämään voi sen kanssa, mutta kun on oppinut kuulemaan äänen
- 2 x iskari, yläpultti laitettu kiinnikeen (lukite) kanssa paikoilleen. Kierteet hieman löysät. Pultti ei heilu yhtään
- keinu pultteineen ja pyörineen
- laturi
- vesipumppu
- hihna (alkuperäinen). Osta oikea pituus AD tarjoaa GATES - 6PK2153 - Moniurahihna. Alkuperä numero on 010 997 79 92, 21.36X2140 eli 13 mm lyhyempi
- (alipainepumppu)
pärinää välillä, tyhjäkäynnillä oli lämmin tai kylmä moottori. Kuulee sisälle asti.
iskari joutuu koko ajan tekemään liikettä, enemmän kuin muissa näkemissäni autoissa. Esim. 2000D oli linkun liike erittäin tahmeaa verrattuna omaani. Iskari oli tiukempi. Iskaria olen epäillyt, mutta vaihdettu jo kaksi kertaa mallia Merteil. Pitäiskö käydä vielä marmoritiskillä
luulin löytäneeni vian ilmastoinnin hihnapyörästä. On päässyt kulumaan akselista väljäksi. Laitettu lukitteella kiinni.
Ohjaustehostimen hihnapyörässä ainoa välys on hieman akselin pituus suunnassa
Värinänvaimenninta on jotkut epäileet. (603 030 01 03 VIBRATION ABSORBER) Miten testaataan Kädellä heiluttamalla hihnapyörästä ei tunnu mitään outoa.
Viimeisin ostos on jousi No 606 993 03 10
jousen vaihto vaikutti tasoittavasti pärinään omassani, pärisee tasaisen vaimeasti. Elämään voi sen kanssa, mutta kun on oppinut kuulemaan äänen
autodidakti
Jos mittarivalot, mittarit, etuoikea parkit ja takavalot pimenee.
Tarkista sulake 3 ((58 R) 8 A valkoinen) ohjaa mm. valaistusta; rekisterikilpi, oikea parkki, mittaristo, katkaisimet, valosummeri, radio, sytkäri, lampun pesurit, peilit, takaniskatuet penkin muisti, turvavyövaroitus.
Jos sulake palaa, tarkista, onko rekisterikilvenvalon johdot poikki - oikosulussa , saranan kohdilta (tai vetokoukun pistoke)
Tarkista sulake 3 ((58 R) 8 A valkoinen) ohjaa mm. valaistusta; rekisterikilpi, oikea parkki, mittaristo, katkaisimet, valosummeri, radio, sytkäri, lampun pesurit, peilit, takaniskatuet penkin muisti, turvavyövaroitus.
Jos sulake palaa, tarkista, onko rekisterikilvenvalon johdot poikki - oikosulussa , saranan kohdilta (tai vetokoukun pistoke)
autodidakti
Re: moniurahihnan pärinä
lisätään listaan:felmit kirjoitti:aiemmin vaihdettua:
- 2 x iskari
- keinu pultteineen ja pyörineen
- laturi
- vesipumppu
- hihna (alkuperäinen).
- (alipainepumppu)
- jousi No 606 993 03 10
- visko
aiemmin yritin lisätä silikoniöljyä, näyttää tuleen pihalle
On oikeat kelit varmistaa kesän jäähdytkset (-20 C)
autodidakti
raitisilmasuotimien vaihto
selkeä ohje raitisilmasuotimien vaihtoon
http://www.micronair.com/files/products/MP010.pdf
http://www.micronair.com/files/products/MP010.pdf
autodidakti
Re: moniurahihnan pärinä
Viskollahan tarkoitetaan nyt tuulettimen propellia viskokytkintä, eikös? Ostitko marmoritiskiltä vai mistä? Itsellä pitäis kans uusia visko tuohon 300D:hen.felmit kirjoitti:lisätään listaan:felmit kirjoitti:aiemmin vaihdettua:
- 2 x iskari
- keinu pultteineen ja pyörineen
- laturi
- vesipumppu
- hihna (alkuperäinen).
- (alipainepumppu)
- jousi No 606 993 03 10
- visko
aiemmin yritin lisätä silikoniöljyä, näyttää tuleen pihalle
On oikeat kelit varmistaa kesän jäähdytkset (-20 C)
E300D:ssä lienee sama visko kuin 300D:ssä tai ainakin KL näyttää tarjoavan molempiin samaa:
261, Viskokytkin, 165.00€
Motonet:
13-1517, viskokytkin MB-250D/300D, 88.50 €
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
merkkiä Sachs
AD:n kautta saa
Visko kytkin / tuuletin
Behrin olisi saanut paljon halvemmalla
http://alvadi.ee/kataloog/varuosa/75089/17382
AD:n kautta saa
Visko kytkin / tuuletin
Behrin olisi saanut paljon halvemmalla
http://alvadi.ee/kataloog/varuosa/75089/17382
autodidakti
Lapin reissu tuli heitettyä. Vantaa - Ivalo - Savukoski - Haapajärvi - Vantaa
Kulutus laski koko matkan ajan
Ylös noustesa 6,72 L / 100 km
ja alas tullessa Rovaniemeltä Hartolaan oli enää 6,14 L / 100 km
Suurin osa matkasta oli 80 km /h nopeurajoitus, aika jurraamista. mutta näkyihän tuo kulutuslukemassa
Aamuisin auto laitettiin -20 - -25 asteen pakkasista käyntiin eberillä, joka on myös kulutuksissa mukana.
Kulutus laski koko matkan ajan
Ylös noustesa 6,72 L / 100 km
ja alas tullessa Rovaniemeltä Hartolaan oli enää 6,14 L / 100 km
Suurin osa matkasta oli 80 km /h nopeurajoitus, aika jurraamista. mutta näkyihän tuo kulutuslukemassa
Aamuisin auto laitettiin -20 - -25 asteen pakkasista käyntiin eberillä, joka on myös kulutuksissa mukana.
autodidakti
uusi hinattava lähtee perään
putsataan välillä jarrulevyjä ja moottoria
karavaanari lähtee tänään
eikös tämä ole vaunujen mersu
autodidakti
530 tkm huolto vähän paisui:
aloin vaihtamaan vaihteensiirron vipuun 2 € O-rengasta.
viewtopic.php?t=36974&highlight=
pakki lähti lipettiin, joten laatikko alas
tehdäänpä samalla kytkinremontti, joten pilkun paikka remonttikustannuksissa vaihtuu
aloin vaihtamaan vaihteensiirron vipuun 2 € O-rengasta.
viewtopic.php?t=36974&highlight=
pakki lähti lipettiin, joten laatikko alas
tehdäänpä samalla kytkinremontti, joten pilkun paikka remonttikustannuksissa vaihtuu
autodidakti
Minä oon menossa pikkasen alemmas, mutta saattaa olla että jos mulla on tilaa mersussa eräille pyöreille ja kiiltäville esineille ni ajelen samaan pyrähdykseen sitte ouluunki..on mulla jossaki felmitin numeroki tallessa, pitää vaan ettiä sefelmit kirjoitti:Auto taas ajossa
- kampiakselin stefa
- kytkinpaketti Sachs
- neulalaakeri
Ylihuomenna kohti Oulua
felmit perässä
Tai sitte laitat sen mulle yyveenä
Ois kiva tavata taas ku meijän etelän käynnit siinä felmitin nurkilla rajoittu muutamaan tuntiin ja kiireiseen aikatauluun muutenki ja muista tämän kesä menoista ku ei uskalla mitään luvata oman terveydentilan takia, tänään tuli 2 viikkoa lisää saikkua ja nyt vasta alko ekat tutkimukset,, seuraavat tämän hetken tietojen mukaan on sitte elo-syyskuun vaihteessa.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Vuosi 2012 yhteenveto
- visko uusittu SACHS 2100 082 031
- nelipyöräsuuntaus
- huolto 530 tkm + 2 v huolto (mm. avainparistot 2X2 CR2025) + lisätyöt 60 tkm
- takaluukun valokatkaisin 201 820 21 10
- vaihdelaatikon vaihdevivun O-renkaat. josta syntyikin työmaa:
osat 57, 91 ja 126
-vivun ruuvia löystyttäessä pitää olla huolellinen loppuvaiheessa, ettei laatikon sisällä oleva siirtovipu liikkuisi, jotta pultin saisi takaisin paikalleen. Varottava ylikiristämästä, ettei jengat kärsi
- vaihdettava O-rengas löytyy vaihdelaatikon ulkopinnalta, pari milliä tasosta.
- Osa 126 siitä aloitetaan: varsi on alimpana ja siitä eniten öljyä tihkuu.
otin ensin yläpropun (ajon jälkeen) irti. Öljy alkoi valumaan välittömästi. Eli paljoa öljyntaso ei ole laskenut. Vaikka tihkumista oli tapahtunut.
Tosin alaproppua aukaistessa huolestuin. Propun magneetissa oli kiinni n. 50 mm pitkä rautalangan pätkä. Aika suoran oloinen.
Mitään ylimääräisiä ääniä en ole kuullut ja kaikki vaihteet menee hyvin päälle. Osasta 147 pätkä
- Itse O-renkaan vaihto helppo juttu. varren kiinnitysruuvin takaisin saaminen oikeille jengoille ei meinaa onnistua millään. M8 kuusiokoloruuvi. Jouduttiin ottamaan laatikko alas ja samalla
vaihdettiin kytkinpaketti, joka hankittiin moottorinumeron mukaan. Tietysti oli väärä
piti valita edellinen malli eli oikea Sach paketti oli 3000 317 001, eikä 3000 317 003
- neulalaakeri, jota ei löytynyt helpolla. Veholla olisi mennyt Saksan tilaukseen. Yleinen tarjolla oleva mitta oli 50 mm halkaisijalla. Piti olla 48 mm ja sisäreikä 15 x 11 mm. Merteil 40675
- kampiakselin stefa. Sain kauluksineen. Elring 746400
Stefa ja painelaakeri olivat vaihtokuntoiset. Kytkinlevy ja asetelma vaikuttivat erittäin hyviltä. Mutta mitään vanhaa ei jätetty.
Laatikko otettiin myös auki.
Todettiin, ettei pakki / 5 vaihteen vivun O-rengasta pysty vaihtamaan paikallaan. Pultista pitäisi vetää koko ajan ulospäin. Mutta milläs sitten voit vivun ottaa irti, jos pulttia ei voi jengalta irrottaa
Vipu kääntyy vinoon, vaikka ei putoa paikoiltaan. Etkä saa enää oikeaan asentoon, jos et avaa laatikkoa.
Jousiteräksen pätkän paikka löytyi, eikä ole suurta merkitystä hännällä onko vai ei. osa 147.
Yhteenvetona: anna öljyn vuotaa vaihteensiirtovipujen juuresta. Halpa osa vaihdettavaksi, mutta paikallaan työnsuorittamista en suosittele
Katsastuskaan ei mennyt kerralla läpi miesmuistiin. Parivuotta sitten vaihdettu kaikki tukivarret takana. Yksi pultti oli löystynyt ;-}
- nelipyöräsuuntaus
- huolto 530 tkm + 2 v huolto (mm. avainparistot 2X2 CR2025) + lisätyöt 60 tkm
- takaluukun valokatkaisin 201 820 21 10
- vaihdelaatikon vaihdevivun O-renkaat. josta syntyikin työmaa:
osat 57, 91 ja 126
-vivun ruuvia löystyttäessä pitää olla huolellinen loppuvaiheessa, ettei laatikon sisällä oleva siirtovipu liikkuisi, jotta pultin saisi takaisin paikalleen. Varottava ylikiristämästä, ettei jengat kärsi
- vaihdettava O-rengas löytyy vaihdelaatikon ulkopinnalta, pari milliä tasosta.
- Osa 126 siitä aloitetaan: varsi on alimpana ja siitä eniten öljyä tihkuu.
otin ensin yläpropun (ajon jälkeen) irti. Öljy alkoi valumaan välittömästi. Eli paljoa öljyntaso ei ole laskenut. Vaikka tihkumista oli tapahtunut.
Tosin alaproppua aukaistessa huolestuin. Propun magneetissa oli kiinni n. 50 mm pitkä rautalangan pätkä. Aika suoran oloinen.
Mitään ylimääräisiä ääniä en ole kuullut ja kaikki vaihteet menee hyvin päälle. Osasta 147 pätkä
- Itse O-renkaan vaihto helppo juttu. varren kiinnitysruuvin takaisin saaminen oikeille jengoille ei meinaa onnistua millään. M8 kuusiokoloruuvi. Jouduttiin ottamaan laatikko alas ja samalla
vaihdettiin kytkinpaketti, joka hankittiin moottorinumeron mukaan. Tietysti oli väärä
piti valita edellinen malli eli oikea Sach paketti oli 3000 317 001, eikä 3000 317 003
- neulalaakeri, jota ei löytynyt helpolla. Veholla olisi mennyt Saksan tilaukseen. Yleinen tarjolla oleva mitta oli 50 mm halkaisijalla. Piti olla 48 mm ja sisäreikä 15 x 11 mm. Merteil 40675
- kampiakselin stefa. Sain kauluksineen. Elring 746400
Stefa ja painelaakeri olivat vaihtokuntoiset. Kytkinlevy ja asetelma vaikuttivat erittäin hyviltä. Mutta mitään vanhaa ei jätetty.
Laatikko otettiin myös auki.
Todettiin, ettei pakki / 5 vaihteen vivun O-rengasta pysty vaihtamaan paikallaan. Pultista pitäisi vetää koko ajan ulospäin. Mutta milläs sitten voit vivun ottaa irti, jos pulttia ei voi jengalta irrottaa
Vipu kääntyy vinoon, vaikka ei putoa paikoiltaan. Etkä saa enää oikeaan asentoon, jos et avaa laatikkoa.
Jousiteräksen pätkän paikka löytyi, eikä ole suurta merkitystä hännällä onko vai ei. osa 147.
Yhteenvetona: anna öljyn vuotaa vaihteensiirtovipujen juuresta. Halpa osa vaihdettavaksi, mutta paikallaan työnsuorittamista en suosittele
Katsastuskaan ei mennyt kerralla läpi miesmuistiin. Parivuotta sitten vaihdettu kaikki tukivarret takana. Yksi pultti oli löystynyt ;-}
autodidakti
Näin "745" ilmoituksen: lahjoitetaan ropelit
Aikanaan kuumailmapuhaltimella olin pilannut oman sisäpuhaltimenpropellini kieroksi. Onneksi pilasin vain toisen. Venähtää helposti pois tasapainostaan.
Vasaralla akseliin naputtamalla en pitänyt. Akseli alkoi liikkumaan moottorin sisällä asemastaan.
Parhaaksi konstiksi edelleen väitän > 8 mm kiintoavaimia laittaa rungon ja propellin väliin ja ruuvarilla pyöräyttää. lisää 8 mm väliin ja taas pyöräyttää. Lähtee väkivallattomasti ja propellit pysyy muodossaan.
"745" antamissa propelleissa toinen oli käyttökelpoinen ja puhallin alkoi pyörimään tasapainossa ja epätasapainon aiheuttama volina täydellä puhalluksella katosi. Samalla vaihdoin **tonet myymät WIX:in raitisilmasuotimet, joita kostutin ilmastoinnin puhdistus aineella. Ei tullut pullosta ulos sprayna.
Aikanaan kuumailmapuhaltimella olin pilannut oman sisäpuhaltimenpropellini kieroksi. Onneksi pilasin vain toisen. Venähtää helposti pois tasapainostaan.
Vasaralla akseliin naputtamalla en pitänyt. Akseli alkoi liikkumaan moottorin sisällä asemastaan.
Parhaaksi konstiksi edelleen väitän > 8 mm kiintoavaimia laittaa rungon ja propellin väliin ja ruuvarilla pyöräyttää. lisää 8 mm väliin ja taas pyöräyttää. Lähtee väkivallattomasti ja propellit pysyy muodossaan.
"745" antamissa propelleissa toinen oli käyttökelpoinen ja puhallin alkoi pyörimään tasapainossa ja epätasapainon aiheuttama volina täydellä puhalluksella katosi. Samalla vaihdoin **tonet myymät WIX:in raitisilmasuotimet, joita kostutin ilmastoinnin puhdistus aineella. Ei tullut pullosta ulos sprayna.
autodidakti
huolto 545 tkm
lisäksi vaihdettu (edellinen kerta v. 2004 vaihdettu polttoaineputket ja pumppuun O-renkaat) polttoainelinjan O-renkaat.
Karkeasuodattimen letkuun ilmestyi aina suuri ilmakupla.
Polttoaine putket tarvitsevat 3 kpl No: 6019970445 ja 5 kpl No: 6019970345. Jos putket ovat kovin hauraat (kynnet kiinnityksissä katkeavat. kannattaa miettiä putkien ostoa. Hinnanero ei ole suuri)
Karkeasuodatin ja huomaa siihen pitää ostaa erikseen O-rengas 6019970148.
Ilmakuplan aiheuttaja ei ilmeisesti ollutkaan O-renkaat vaan huono Framin suodattimen O-rengas. (Olin vaihtanut hieno suodattimen keväällä)
Parin viikon päästä saa viedä katsastussedälle
lisäksi vaihdettu (edellinen kerta v. 2004 vaihdettu polttoaineputket ja pumppuun O-renkaat) polttoainelinjan O-renkaat.
Karkeasuodattimen letkuun ilmestyi aina suuri ilmakupla.
Polttoaine putket tarvitsevat 3 kpl No: 6019970445 ja 5 kpl No: 6019970345. Jos putket ovat kovin hauraat (kynnet kiinnityksissä katkeavat. kannattaa miettiä putkien ostoa. Hinnanero ei ole suuri)
Karkeasuodatin ja huomaa siihen pitää ostaa erikseen O-rengas 6019970148.
Ilmakuplan aiheuttaja ei ilmeisesti ollutkaan O-renkaat vaan huono Framin suodattimen O-rengas. (Olin vaihtanut hieno suodattimen keväällä)
Parin viikon päästä saa viedä katsastussedälle
autodidakti
vuosi 2013
yhteenveto kaudesta löytyykin oikeastaan edellisestä viestistä
huolettomia kilometrejä on ollut.
Katsastus-setäkään ei paljoa auton kunto kiinnostanut. Savutkin oli 1,5 ilman kikkailuja...
Akku osoittaa hiipumista. Ostettu 3/2007.
Jos eberiä käyttää ½ h -20 C, ei tahdo riittää virta käynnistykseen. Vaihdettu pari vuotta nuorempi akku. Ja vanha vaunu käyttöön.
Joku suuttimista ei enää sumuta kylmänä kunnolla... kylmänä kalistaa hetken. Olleet 11 vuotta käytössä
1½ vuoden takainen vaihdelaatikon O-renkaiden vaihto remontti jäänyt vähän vaivaamaan, kun öljyvuoto ei vähentynyt vaan vaihtoi paikkaa.
Kun laatikko, jouduttiin avaamaan, on saumasta jäänyt tihku päälle.
Huoltovälillä ei ollut öljyn pinta vajentunut, heti tuli propusta öljyä ulos. Sisätallissa lusikallinenkin sotkee lattiaa
Kohti uusia seikkailuja... Kesän alussa suunnitelma lähteä helmihääpäivä matkalle Suomen korkeimmille paikoille, muistelemaan häämatkaa Ei teltan kanssa vaan vaunulla
huolettomia kilometrejä on ollut.
Katsastus-setäkään ei paljoa auton kunto kiinnostanut. Savutkin oli 1,5 ilman kikkailuja...
Akku osoittaa hiipumista. Ostettu 3/2007.
Jos eberiä käyttää ½ h -20 C, ei tahdo riittää virta käynnistykseen. Vaihdettu pari vuotta nuorempi akku. Ja vanha vaunu käyttöön.
Joku suuttimista ei enää sumuta kylmänä kunnolla... kylmänä kalistaa hetken. Olleet 11 vuotta käytössä
felmit kirjoitti: VUOSI 2003
Ostohetkellä autolla oli ajettu 375 000 km.
- Suuttimet (Monark) ja ylivuotoletkut (Suuttimien tehokas ikä n. 200 tkm. )
1½ vuoden takainen vaihdelaatikon O-renkaiden vaihto remontti jäänyt vähän vaivaamaan, kun öljyvuoto ei vähentynyt vaan vaihtoi paikkaa.
Kun laatikko, jouduttiin avaamaan, on saumasta jäänyt tihku päälle.
Huoltovälillä ei ollut öljyn pinta vajentunut, heti tuli propusta öljyä ulos. Sisätallissa lusikallinenkin sotkee lattiaa
Kohti uusia seikkailuja... Kesän alussa suunnitelma lähteä helmihääpäivä matkalle Suomen korkeimmille paikoille, muistelemaan häämatkaa Ei teltan kanssa vaan vaunulla
autodidakti
Re: vuosi 2013
Omaan kolomisatkuun edellinen omistaja oli teettänyt suutinrempan muistaakseni 2002, jolloin autolla oli ajettu 200 tkm. Nyt on mittarissa 450 tkm ja kylmänä käynissä on mielestäni ylimääräistä kalinaa. Täytynee itsekin rueta harkitsemaan suutinremppaa...felmit kirjoitti: Joku suuttimista ei enää sumuta kylmänä kunnolla... kylmänä kalistaa hetken. Olleet 11 vuotta käytössäfelmit kirjoitti: VUOSI 2003
Ostohetkellä autolla oli ajettu 375 000 km.
- Suuttimet (Monark) ja ylivuotoletkut (Suuttimien tehokas ikä n. 200 tkm. )
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde