S124/W124 sähköpenkit toimimaan?

Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

S124/W124 sähköpenkit toimimaan?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Olen hankkinut kahdesta eri purkuautosta näpertelyosia: yhdestä -88 mallisesta sähköpenkit ja 90-> jotain alkuperäisen sähkölasisarjan. Nyt mieleeni onkin tullut kysymys, että olenko hankkinut itselleni vaikeuksia noiden toimimaan saamisen kanssa.

Sähköpenkkien johdotus oli simppeli. Sulakerasialta tulee sulakkeista E ja F johdot penkeille päin. Kun katselin lankun sähkökaavioita (ETM), siellä on kuvissa mukana rele K5 (Power Seat Relay) paikalla A releboksissa. Tässä johtosarjassa ei kuitenkaan ollut mukana mitään tuollaista relettä.

Ettei asia menisi liian helpoksi, niin otetaanpas mukaan sähkölasisarjan johdotus. Tämä johtosarja oli uudemmasta lankusta (jotain väliltä 90-95). Tässä johtosarjassa on mukana rele K24 paikalla F (Convenience Relay). Näin ollen johtosarjassa oli mukana myös tuo Comfort-boksi, joka on tarkoitettu laitettavaksi kuskin puoleisen takamatkustajan penkin alle.

Kysymys 1:
Puuttuukohan hallussani olevasta sarjasta tuo K5-rele sähköpenkeille? Relettä on automallin iästä ilmeisesti pelkkänä K5-releenä ja vanhemmissa malleissa lisäksi erityisen diodin kanssa. Sähkökaavion mukaan releestä menisi piuhat ainakin sulakkeille 2 ja 9. Jos puuttuu, niin voikohan systeemiä modifoida toimimaan ilman relettä K5?

Kysymys 2:
Nythän tilanne sähkölasisarjan suhteen on se, että lasisarjassa ei tarttisi olla tuota comfort-boksia lainkaan (auto, johon sarja on menossa, on mallia -87). Toisin sanoen, mulle olisi riittänyt lasisarja, jossa olisi ollut rele K4 releen K24 sijasta. Nyt mulla ei tulisi tuohon penkin alle laitettavaan comfort-boksiin mitään ylimääräisiä johtoja muilta komponenteilta (kattoluukku jne.) eli se on siellä vähän niin kuin tyhjän panttina. Tuohon releeseen K24 on syöttönä myös piuha ovikytkimeltä. Jos ovikytkintä ei käytä (ei kytketä lainkaan) ollenkaan, toimiikohan systeemi siitä huolimatta? Ja koska tuohon comfort-boksiin ei tule mitään ylimääräisiä johtoja muilta komponenteilta, pitäisikö systeemin toimia siitä huolimatta?

Toivottavasti jollain olisi edes jonkinlaisia vastauksia näihin kysymyksiin...
Viimeksi muokannut Andy, 05.4.2006 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kysymys 1:
Puuttuukohan hallussani olevasta sarjasta tuo K5-rele sähköpenkeille? Relettä on automallin iästä ilmeisesti pelkkänä K5-releenä ja vanhemmissa malleissa lisäksi erityisen diodin kanssa. Sähkökaavion mukaan releestä menisi piuhat ainakin sulakkeille 2 ja 9. Jos puuttuu, niin voikohan systeemiä modifoida toimimaan ilman relettä K5?
Olisikos kellään ajatuksia tämän kysymyksen suhteen? Kyse on siis vanhemmasta alta -89 autosta.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Omaan rönttään laitoin s.penkit ja lasit.Ja sama tilanne,vanhemmat pankit ja uudemmat lasit..Tosin s.penkkien kanssa oli hieman hankalempi tilanne kun mukana ei tullut katkaisijoita releitä bokseja...ei oikeastaan mitään,pari johdon pätkää ja liittimiä.No niistä kytkennöistä ei sinulle varmaan mitään hyötyä kun ovat ihan päästä vedettyjä :roll: Eikä edes omaa tuotosta suunnittelun osalta..

Sähkölasien mukana tuli rele,numerosta ei mitään hajua.Enkä sen ihmeemmin kytkentöjä ihmetellyt,virtaa maata ja herätettä,ja lasit toimii :roll: Comfort pokseista sun muistakaan ei mitään hajua :lol:

Elöi eipä tästäkään sinulle mitään hyötyä,kunhan nyt edes joku vastas jotain..
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

No niin, jatketaanpas tätä aihetta hieman.

Kova halu olisi saada etupenkit paikalleen, mutta tähän saakka on ollut hieman ongelmia sähköjen kanssa. Selvitetäänpäs tätä asiaa hieman lisää. Otan avuksi kaksi kuvaa: sähkökaavio sähköpenkeistä ja sähkölaseista.

Kuva
Kuva

Ja todettakoon vielä, että mulla EI ole tuota toisessa kuvassa esitettyä K5-relettä liittyen sähköpenkkeihin. Eikös K5-releen tehtävä pohjimmiltaan ole päättää, milloin penkeillä on virtaa käytettävissä. K5-releen 1-liitännästä menee sitten piuha sulakkeille E ja F. Kaiken järjen mukaan tuo K5-rele ei ole lainkaan pakollinen, jos sulakkeille vaan menee poweria jostain.

No niin, ettei asia mene liian helpoksi, niin otetaan mukaan sähkölasit. Sähkölasikaavion mukaisesti mulla on autossa K24-rele (mukavuusrele). Rele ottaa sisään virransyötön (X4), piuhat sulakkeilta 2 ja 9 ja piuhat ovikytkimeltä (nastaan 5, kts. kuva). Nastasta 6 lähtee johto comfort-boksille (N57) ja nastasta 5 lähtee poweria sulakkeelle A, joka ohjaa powerin edelleen sulakkeille G ja H.

Roiston aiemmin toiseen aiheeseen lähettämästä kuvasta (alla) käy ilmi, että sulakkeet E, F, G ja H ovat yhteydessä toisiinsa.

Kuva

Sähkölasisarjan mukana tuli tuo "teline" sulakkeille E, F, G ja H ja telineen alle tulee paksu johto sulakkeelta 2 sähkölasisarjan kaavion mukaisesti (johto on juotettu kiinni telineen alle). KYSYMYS 1: Eikös tässä tule samalla toimintavirta KAIKILLE sulakkeille E, F, G ja H, koska ne ovat toisissaan kiinni? Eli sähköpenkkikaavion mukaista poweria K5-releeltä ei tarvita lainkaan...?

Toinen kysymys liittyy releen K24 toimintaan. Tällä hetkellä mulla ei ole etuoven kytkin (S17/3) kytkettynä lainkaan. KYSYMYS 2: Toimiiko rele oikein, jos jätän tuon kytkemättä? Eli antaako rele poweria nastasta 1 ja nastasta 6, jos jätän tuon ovikytkimen kytkemättä? Ja ylipäätänsä, miten tuo rele K24 sisäisesti toimii?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Jos penkkejä ja ikkunoita ei säätele yhtäaikaa, yksi rele (K24 tai K5) pitäisi riittää. Ne kytkeytyvät kuitenkin aina yhtäaikaa päälle.

Rele toimii silläviisiin, että se kytkee virran kun virtalukon pyöräyttää radioasentoon (2-sulake, 15R) taikka avaa kuskin tai vänkärin oven (se "door input..."). Jos tuota ovikatkaisijan johtoa ei kytketä, toimivat ikkunat/penkit vain virrat päällä. Se 9-sulakkeelta tuleva piuha on releen logiikan käyttövirta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Andy hei, rupeappas ajattelemaan noita sähkökytkentöjä peilikuvana. Selität koko ajan, että releeltä menee poweria sulakkeille? Eiköhän se poweri mene aina sulakkeilta releelle. Sulakkeelta menee jännite releen koskettimelle jonka kautta se menee ohjattavalle moottorille ja ohjauksesta ( esim. ovikytkin ) releen käämille ja se on aina näinpäin. Toivottavasti en sekoillut. :oops: Ne releet on aina kytkemässä sitä kovaa virtaa ja sillä pienemmällä virralla aina ohjataan eli ovikytkimien kautta ei kannata ohjata suoraan moottoria.

Peruutan ylläolevan, nyt vasta tajusin mitä Andy kertoi. :oops:
Viimeksi muokannut mjo33400, 05.4.2006 20:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Andy, saisikos noita sinun kuviasi paiskoa mekkaan? :roll:
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tuskin Andyllä on mitään sitä vastaan kun kaikki kytkennät löytyy täältä:
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Program/ETM/ETM.pdf
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Otetaanpas tämä aihe levosta takaisin käyttöön.

Tänään yritin saada etupenkkien asennusta eteenpäin ja sainkin - ainakin puoliksi. Laitoin ensin apukuskin penkin, pistokkeet paikalleen penkin alle ja voilá - sehän liikkuu niin kuin pitääkin.

No, eikun kuskin penkin kimppuun. Vanha penkki pois ja sähköversio tilanne. Pistokkeet paikalleen penkin pohjassa ja kokeilua kehiin. Ovesta väänsin ohjaimia jos johonkin suuntaan, mutta penkki pysyi lunkisti paikallaan :shock: :roll:. Mitä mitä mitä?

Apukuskin penkki toimii, mutta kuskin ei. Kuskin penki toimi ihan normaalisti, kun se otettiin irti purkuautosta. Mulla sattui olla varakappale oven ohjausyksiköstäkin, ja koitin toimintaa silläkin, mutta tulos oli ihan sama - ei minkäänlaista liikettä.

Olisko jollain antaa hyvää jatkoehdotusta siitä, mihin kohdistaa toimimattomuus. Yksi tapa tietenkin olisi mitata penkin alle tulevista pistokkeista, että tuleeko sinne ohjaussignaalia. Mistäköhän nastoista mittausta tekisi?

Tietenkin penkin moottori(t) voisi olla rikki. Toisaalta, siellä on kuitenkin useampi erillinen moottori, joten tuskin ne kaikki nyt yhtäkkiä yhtäaikaa olisivat menneet rikki.

Sulakkeet ovat ehjät (olikos ne nyt E ja F). Johdotushan menee siten, että sulakerasialta lähtee erilliset "piirit" suoraan kummallekin penkille. Tietenkin mittarilla voisi mitata, että tuleeko sulakkeelle E ja F virtaa auton ollessa käynnissä. Jos toinen olisi pimeänä, niin silloin vika olisi siellä. Toiselle virtaa ainakin tulee, koska apparin penkki toimii.

Olisiko jollain hyviä ehdotuksia vikapaikan paikantamiseksi?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tarkista oven haitarikumin alla olevat johdot. Kuskin ovea auotaan paljon useammin kuin apparin ovea. Aika usein vika löytyy sieltä auton merkistä riippumatta.
Eikö sinulla ollut se kytkentäkuva ohjauksesta? Olihan ne kuvat ylempänä. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Tarkista oven haitarikumin alla olevat johdot. Kuskin ovea auotaan paljon useammin kuin apparin ovea. Aika usein vika löytyy sieltä auton merkistä riippumatta.
Niin tarkoitat varmaan, että johdot olisivat sieltä vioittuneet...? Vähän kyllä epäilen tätä vaihtoehtoa. Johdot ovat olleet tässä autossa oven sisällä "vasta" tämän vuoden helmikuusta lähtien ja nuo sähköpenkkeihin liittyvät johdot menevät yhden sukan sisällä samassa nipussa. Mutta kyllä mä tuonkin vielä tarkistan.
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mittarin äsken yleismittarilla ja molemmille penkin sulakkeille tulee normijännite eli voitaneen olettaa, että tuohon saakka kaikki on ok. Pitää vielä tarkistaa sulakerasian alapuolinen liitin, josko se olisi heikossa hapessa.

Olisko jollain vikkejä siihen, mihin penkin alle tulevien pistokkeiden nastoista pitäisi tulla mikäkin ohjaus(jännite)? Siellä on kaksi pistoketta, pienempi jossa on muistaakseni neljä reikää ja suurempi jossa taisi olla kahdeksan reikää.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jos en noita kytkentäkuvia ihan väärin lukenut niin toiseen suuntaan ohjattaessa plussaa ja toiseen suuntaan miinusta. Ovikytkin vaihtaa jännitteen suuntaa moottorille, mikä on tietenkin ihan luonnollista koska pitäähän säädön toimia kumpaankin suuntaan. Tossa ylhäällä olevassa linkissä on enemmänkin kuvia joista saattaa asia selvitä, sivulta noin 147:stä ylöspäin. Pistokeasiaan en osaa vastata.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mittasin äsken sulakkeiden alta ja siellä kaikki oli kunnossa - poweria lähtee sieltä eteenpäin niin kuin pitääkin. Eli vika näyttäisi olevan joko johtosarjassa, kuskin penkin kaikissa moottoreissa yhtä aikaa tai sitten oven ohjausyksikössä. Olen koittanut hommaa kahdella eri ohjausyksiköllä (joiden pitäis olla kunnossa), joten vika näyttäisi iteroituvan enemmän johtosarjaan.

Sitten varsinaisiin kysymyksiin. Alla on pari kuvaa siitä, kuinka piuhat tulee sulakkeilta ohjausyksikölle ja siitä eteenpäin penkeille.

Kuva
Kuva

Osaisiko joku valaista mua siitä, miten homma toimii säätimestä eteenpäin ja mihin kohtaan säätimelle tulee signaaleja? Säätimen takana olevissa liitinpistokkeissa on kaksi "isompaa" piikkiä, tuleekohan näihin piikkeihin 12V sulakkeilta? Mitä signaaleja mahtaa lähteä säätimeltä penkeille päin? Lähinnä haluaisin yleismittarilla todeta, tuleeko/lähteekö säätimelle/säätimeltä oikeanlaisia signaaleja.
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Lisäksi kiinnostaisi tietää se, miten käyttöjännite välitetään penkille? Menekkö homma siten, että käyttöjännite "kiertää" ohjausyksikön kautta ja ohjausyksikkö sitten antaa säätimien asentojen mukaan + tai - jännitettä sopiviin johtoihin?
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Asia on iteroitunut seuraavaan pisteeseen.

Kaikki johtotukset ovat kunnossa. Kuskinkin puolen säätimille tulee maa ja jännite. Penkin alla olevan yhteen liittimeen tulee lisäksi jatkuva jännite virran ollessa päällä virtalukosta.

Mutta mutta, kuskin penkki ei liiku minnekään :shock:. Missä vika?

Vika voi olla enää kahdessa paikassa. Penkin ohjausyksikössä tai penkissä itsessään. Kokeilin toimintaa eilen kahdella erillisellä (aiemmin toimineella) ohjausyksiköllä eikä homma toiminut kummallakaan. Lisäksi kokeilin äsken mitata, mitä jännitettä tulee penkin alle piuhoihin, kun ohjausyksikön tikkuja käännetään. Penkin alle tuli jännitteet tikkujen käänteilyiden seurauksena ihan kuin pitääkin. Eli tällä hetkellä vika iteroituisi penkkiin.

Voisiko penkin moottoreihin johtaa suoraan jännitettä vaikka irtoakusta, niin näkisi toimiiko moottori vai ei?
Avatar
JTY
Mobilemultimediameedio
Viestit: 290
Liittynyt: 24.4.2006 1:15
Paikkakunta: Selangor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Andy kirjoitti:Asia on iteroitunut seuraavaan pisteeseen.

Kaikki johtotukset ovat kunnossa. Kuskinkin puolen säätimille tulee maa ja jännite. Penkin alla olevan yhteen liittimeen tulee lisäksi jatkuva jännite virran ollessa päällä virtalukosta.

Mutta mutta, kuskin penkki ei liiku minnekään :shock:. Missä vika?

Vika voi olla enää kahdessa paikassa. Penkin ohjausyksikössä tai penkissä itsessään. Kokeilin toimintaa eilen kahdella erillisellä (aiemmin toimineella) ohjausyksiköllä eikä homma toiminut kummallakaan. Lisäksi kokeilin äsken mitata, mitä jännitettä tulee penkin alle piuhoihin, kun ohjausyksikön tikkuja käännetään. Penkin alle tuli jännitteet tikkujen käänteilyiden seurauksena ihan kuin pitääkin. Eli tällä hetkellä vika iteroituisi penkkiin.

Voisiko penkin moottoreihin johtaa suoraan jännitettä vaikka irtoakusta, niin näkisi toimiiko moottori vai ei?
Sen voisit tehdä että mittaat virran kulutuksen säätimen ja moottorin välistä kun kytket jännitteen.
Jos virtaa ei mene yhtään moottori on kaput (käämit palanu), jos taas menee mittarin skaalan yli, moottori on jumissa.

Yleensä nuo moottorit on vaan jumissa, rasva kuivunu kovaksi klöntiksi.
Jos saat moottorit vielä irti niin avaa ja puhdista, muuten yritä uittaa CRC:tä moottorin navoille (laakerit).
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

JTY kirjoitti:Sen voisit tehdä että mittaat virran kulutuksen säätimen ja moottorin välistä kun kytket jännitteen.
Jos virtaa ei mene yhtään moottori on kaput (käämit palanu), jos taas menee mittarin skaalan yli, moottori on jumissa.

Yleensä nuo moottorit on vaan jumissa, rasva kuivunu kovaksi klöntiksi.
Jos saat moottorit vielä irti niin avaa ja puhdista, muuten yritä uittaa CRC:tä moottorin navoille (laakerit).
Lähinnä ihmetyttää se, että mikään neljästä tai viidestä moottorista ei inahdakaan. Tämän perusteella vika ei välttämättä olisi moottoreissa itsessään, vaan jossain muualla.

Kuten sanoin, penkin alla tulee myös jatkuva jännite riippumatta ohjausyksikön namiskoiden vääntelyistä. Lisäksi ohjausyksikön säätimestä (esim. väännetään nuppia ylös/alas) menee suorat johdot moottorille. Kun nuppia väännetään ylöspäin, jännitettä tulee yhteen johtoon ja kun alaspäin, jännitettä tulee toiseen johtoon. Nämä kaksi johtoa tulevat siis suoraan moottorille ohjausyksiköltä. Tämä mielestäni viittaisi siihen, että nämä kaksi johtoa tuovat "kytkinsignaalin" moottorille eikä niinkään siihen, että ne antaisivat suoraan käyttöjännitteen mootorille. Käyttöjännite tulisi siten "jatkuvasta" jännitepiuhasta ja nämä suorat johdot ohjausyksiköltä moottorille antaisivat vaan signaalin siitä, kumpaan suuntaan moottoria pitää pyörittää.

Penkin alla olisi lisäksi jonkinlainen pieni musta irrotettava boksi, jossa oli kuusi urosliitintä. Boksin sisällä on kaksi pientä muuntajaa ja kummallakin muuntajalla oma 74ohmin vastus. Osaisiko joku kertoa tämän boksin merkityksestä?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Andy kirjoitti:
JTY kirjoitti:Sen voisit tehdä että mittaat virran kulutuksen säätimen ja moottorin välistä kun kytket jännitteen.
Jos virtaa ei mene yhtään moottori on kaput (käämit palanu), jos taas menee mittarin skaalan yli, moottori on jumissa.

Yleensä nuo moottorit on vaan jumissa, rasva kuivunu kovaksi klöntiksi.
Jos saat moottorit vielä irti niin avaa ja puhdista, muuten yritä uittaa CRC:tä moottorin navoille (laakerit).
Lähinnä ihmetyttää se, että mikään neljästä tai viidestä moottorista ei inahdakaan. Tämän perusteella vika ei välttämättä olisi moottoreissa itsessään, vaan jossain muualla.

Kuten sanoin, penkin alla tulee myös jatkuva jännite riippumatta ohjausyksikön namiskoiden vääntelyistä. Lisäksi ohjausyksikön säätimestä (esim. väännetään nuppia ylös/alas) menee suorat johdot moottorille. Kun nuppia väännetään ylöspäin, jännitettä tulee yhteen johtoon ja kun alaspäin, jännitettä tulee toiseen johtoon. Nämä kaksi johtoa tulevat siis suoraan moottorille ohjausyksiköltä. Tämä mielestäni viittaisi siihen, että nämä kaksi johtoa tuovat "kytkinsignaalin" moottorille eikä niinkään siihen, että ne antaisivat suoraan käyttöjännitteen mootorille. Käyttöjännite tulisi siten "jatkuvasta" jännitepiuhasta ja nämä suorat johdot ohjausyksiköltä moottorille antaisivat vaan signaalin siitä, kumpaan suuntaan moottoria pitää pyörittää.
Kerrohan Andy, miten mittasit pekin alla tuleviin liittimiin jännitteen? Mihin kytkit mittarin, kytkitkö suoraan moottorin napoihin?
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Kerrohan Andy, miten mittasit pekin alla tuleviin liittimiin jännitteen? Mihin kytkit mittarin, kytkitkö suoraan moottorin napoihin?
Nyt en ole enää edes varma siitä, onko tuo ohjauskytkimeltä tuleva jännite "kytkinjännite" vai oikea syöttöjännite...

Mittasin penkin alle tulevan jännitteen niin, että mittarin musta johto oli maissa ja punainen johto mitattavassa liittimessä. Kaikki mittaukset on tehty ilman penkin paikallaoloa. Eli vääntelin penkin liikuttamiskytkimiä ja mittailin mihin piuhaan ilmestyy jännitettä.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mittaustapasi on väärin, koska ohjaukytkimillä käännetään jännite moottorille, Pitää kytkeä molemmat mittarin johdot liittimelle. Sinulta saattaa olla maajohto poikki ja silloin kytkimen kääntely ei auta kun aina toisesta johdosta puuttuu maa. Katsoppa tota kytkentäkuvaa tarkemmin niin huomaat, että se maa on siellä ovikytkimillä ja jos se on poikki niin , että kytkimille ei tule maata niin maa puuttuu silloin kaikilta kytkimiltä ja mikään moottori ei toimi. Kun otat maan muualta niin saat mittarille kyllä jännitetiedon, mutta et maa tietoa.
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Homma on nyt pulkassa, penkki liikkuu ja mieli on hivenen keveämpi. Jep, kuten sanoit mittaustapani oli väärin.

Kuskin penkki tosiaan liikkuu nyt niin kuin pitääkin. No, mitä tehtiin liikkumisen aikaansaamiseksi? Ei mitään :shock: . No, missä oli vika? Luultavasti AINOASTAAN hapettuneissa liittimissä. Kaikki johdot olivat oikeilla paikoillaan. Hyvä kysymys onkin, miksi penkki ei liikkunut kahdella edellisellä kerralla, kun sen paikalleen laitoin. Jos olisin ollut alussa viisaampi, olisin heti alussa putsannut liittimet varmuuden vuoksi. Tällä tavoin olisi varmaan säästynyt aika paljon aikaa ja hermoja :oops: .
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onneksi olkoon hyvästä työstä. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Onneksi olkoon hyvästä työstä. :lol:
Nyt pitää mielen antaa levätä vähän aikaa tästä työstä. En edes viitsi laskea, montako "turhaa" tuntia tuli vietettyä lavetin kanssa (siis sellaista tuntia, jotka olisi voinut välttää hieman miettimällä tarkemmin). Nyt kun on penkit hoidossa, voi alkaa miettiä sähkölasien uittamista paikalleen. Johdot on tosiaan vedetty ja kaikki muut nippelit ovat paikallaan; moottorit pitäisi vaan laittaa oikein paikalleen.

Jotenkin musta tuntuu, että myös lasien laitosta tulee itseaiheutettua päänvainaa...
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Nyt kun kaikki penkkien laittoon liittyvt vaikeudet on jo onnellisesti unohdettu, niin lyhyt paluu sähköpenkkien laittoon tarinan muodossa.

Tarkoitus oli vetää sähköt sähköpenkeille ja valmiiksi myös sähkölaseille. Sähköpenkit oli hommattu vuotta "uudemmasta" uhrista, jonka osaksi koitui osiin purkaminen. Kun kävin hakemassa sähköpenkit, niin ensimmäinen huomio oli, että nämä (etu)penkit PAINAA :shock:. Painoero tavallisiin penkkeihin on melkoinen. No ei se mitään, penkit kyytiin ja kotiin odottamaan asennusta.

Sain yhdeltä tutulta lainaan hallitilaa viikonlopuksi sähköjen vetämistä varten. Olin yrittänyt mahdollisimman paljon tutustua erilaisiin asennusohjeisiin ja räjähdyskuviin sisustan purkamiseksi ja takaisin kokoamiseksi. Sähköjen vetämistä varten piti ottaa tietenkin vanhat penkit kokonaan pois, kaikista ovista ovipahvit pois ja lattian "vuorausmatto" tietenkin myös. Keskikonsoli piti purkaa pois tieltä. Kaiken kaikkiaan purkaminen oli aika suoraviivaista hommaa, jos edes jotenkin tiesi, missä järjestyksessä edetä. Alla tulos purkamisvaiheesta.

Kuva

Kun tarvittavat kohteet oli purettu, alkoi johtojen vetäminen. Sulakerasiaan laitettiin ylimääräinen rivi paikalleen ja muutamia johtoja piti laittaa olemassa olevien sulakkeiden alapuolisten ruuvien alle. Täytyy sanoa, että muutaman johdon laitossa oli aika lailla hommaa, koska ne johdot olivat tietenkin niitä, jotka olivat kaikkein hankalimmissa ja ahtaimmissa paikoissa :). Konetilan ja jalkatilan välissä on aika ahdas läpivienti, josta kaikki johdot pitää viedä läpi. Läpivieminen ei olisi onnistunut ilman sopiva jäykkää ja pitkää rautalankaa, johon aina kiinnitti halutut johdot, ja sen avulla sitten vedettiin johdot läpi. Tuo läpivienti oli vielä helppo verrattuna etuovien läpivienteihin (joista myöhemmin lisää).

Onneksi käytössäni oli alkuperäiset johtosarjat sähköpenkeille ja sähkölaseille. Näin valmiina oli heti myös oikeanlaiset liittimet. Kyllä saksalainen insinööri on oikeasti (hyvin) suunnitellut sisustan ja ylipäätänsä korin purkamisen ja takaisin kokoamisen. Seuraavassa kuva kuskin penkin alta kun johdotuksia oli saatu vedettyä sinne saakka.

Kuva

Tässä vaiheessa muutama sananen johtojen vetämisestä oviin. Varsinkin etuovien läpiviesti on TODELLA ahdas. Lisäksi sähköpenkkien johtojen päässä oli liitin, joka ei millään mahtuisi kulkemaan kiumuraisen läpiviennin läpi. Ainoa keino oli ottaa liitinkotelo. Ja taas saksalainen engineeri loisti. Liitinkotelon kanteen oli merkitty eri nastojen paikat eri johtojen väreillä. Näin johdot pystyi huoletta ottamaan irralleen ja vielä saamaan myöhemmin oikeassa järjestyksessä takaisin paikalleen. Läpivienti oli tosiaan erittäin ahdas ja johtojen vetämiseen oville meni melkoisesti aikaa. Ainoa tapa saada johdot onnellisesti läpi oli käyttää samaista rautalankaa apuna. Ensin rautalanka pujotettiin reitin läpi ja sen jälkeen johto teipattiin kiinni rautalangan päähän. Ja sitten vaan vetämään ja rynkyttämään johtoa läpi. Kyllä se lopulta onnistui monien sadatteluiden jälkeen. Lopputulos ilman ovipahveja näytti tältä. Tietenkin ovipahveja piti vielä muokata, jossa tuo sähköpenkin ohjausmokkula saadaan esille. Muokkaus oli kuitenkin helppoa pelkästään puukkoa käyttäen. Ai niin, vanha oven avauskahvan kupeessa oleva musta muoviosa ei olekaa enää sopiva, koska muoviosan toiseen reunaan kiinnittyy sähköpenkin ohjauksen musta peitelevyosa. "Tavallisessa" kahvan muoviosassa on erilainen sivureuna, johon ei tuota peitelevyä saa nätisti kiinni sitten millään. "Oikeassa" muoviosassa on valmiiksi kohdat, joihin peitelevy sivussa kiinnittyy.

Kuva

Sähkölasien johdot vedin vaan "hollille" ovien sisällä odottamaan lasien hamaa tulevaa paikalleenlaittoa. Tietenkin (saksalaiseen tapaan) lattiamatossa oli valmiiksi merkitty paikka, josta sähköpenkkien johdot voi tuoda maton läpi. Ei ollut tarvetta itse lähteä viiltelemään parasta arvauskohtaa johdoille.

Kuva

Kun kaikki johtojen laittovaiva oli koettu ja hikoiltu, niin sitten vaan reverse-engineerinkiä peliin. Täytyy sanoa, että hämmästyttävän vähän saksalainen insinööri on käyttänyt ruuveja ratkaisuissaan. Ja silti kaikki pysyy paikoillaan kitinöittä. Lopuksi vielä mieltä rauhoittava kuva tilanteesta, kun melkein kaikki paitsi penkit ovat takaisin paikoillaan.

Kuva

Nyt vaan pitää kerätä lisää rohkeutta, että uskaltaisi yrittää laittaa nuo sähkölasitkin paikoilleen.
Viimeksi muokannut Andy, 19.5.2006 12:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Loistavaa Andy! :D Tuikkaatko tuon juttusi myös mekkaan niin se löytyy helpommin kun joku sitä tarvitsee. :wink: Luo tunnukset jos ei jo ole, ja tallenna myös kuvat Mesen serverille.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mistäs toi lisäsulake rivistö sai virtansa, siellä lisärivistön alla on 2 pyöreetä natsaa mihin ilmeisesti laitetaan virtaskaa jostain , vai toiseen pelkästään ? .

Itellä menossa sama härdelli :lol:
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

epk kirjoitti:mistäs toi lisäsulake rivistö sai virtansa, siellä lisärivistön alla on 2 pyöreetä natsaa mihin ilmeisesti laitetaan virtaskaa jostain , vai toiseen pelkästään ? .

Itellä menossa sama härdelli :lol:
Mulla oli onni tässä suhteessa siinä, että tuo lisäsulakerivistö tuli sähkölasisarjan mukana. Lisärivistön _persauksiin_ oli valmiiksi juotettuna virransyöttöjohto. Johdot oli jopa numeroitu pienillä numerolapuilla, jotta TI-mies sitten osaisi yhdistää johdon oikean ruuvin alle.

Tjaa, nyt kyllä muistelen, että virtapiuha tuli releen kautta. Toki virtapuha releelle tulee joltain sulakkeelta. Voin tarkistaa tuon omasta lankusta illalla.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kytketty jo :D

lisärimalle otin 2 sulakkeelta virran. Nyt toimii penkit ja lasit, lasille oli comfort boksi jonka sain myös toimimaan ilman täydellistä "comfort rele-johto-hässäkkää" .
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko kukaan mitannut, että paljonko ne ikkunamoottorit vie virtaa, eli kestääkö ikkunakytkimet suoran ohjauksen tai jos tulee poksilta suoraan niin kestääkö poksi? Jos poksilla on tarkoitus ohjata relettä niin kestääkö moottorin ottamaa virtaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”