Ketjunkiristimen asennus
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Ketjunkiristimen asennus
On nostimien remontti loppusuoralla ja ketjunkiristimen asennuksesta jäi homma tekemättä.
Ketjunkiristin on tosi tiukka, kun käännän momenttiavaimella joka on säädetty 80Nm tiukkuuteen kiristin ei mene loppuun saakka vaan kierrettä jää näkyviin noin 2cm.
Kiristimen tapin pää on sinertävä.
Voiko kiristin olla jumissa eikä sen vuoksi mene paikoilleen.
En uskalla kiristää enempää ettei kierre vaurioidu.
Olikos kiristimessä jokin esijännitys tehtävä ennen paikalleen asennusta?
Ketjunkiristin on tosi tiukka, kun käännän momenttiavaimella joka on säädetty 80Nm tiukkuuteen kiristin ei mene loppuun saakka vaan kierrettä jää näkyviin noin 2cm.
Kiristimen tapin pää on sinertävä.
Voiko kiristin olla jumissa eikä sen vuoksi mene paikoilleen.
En uskalla kiristää enempää ettei kierre vaurioidu.
Olikos kiristimessä jokin esijännitys tehtävä ennen paikalleen asennusta?
Se kiristäjä täytyy tavallaan nollata. Eli työntää kiristin purettuna se sisäosa läpi ja toisesta päästä sisään uusiks. Se lukkorengas napsahtaa yhen kerran nii jätä siihen ja kiristä se momenttiin kiinni. Sit vaan jousi ja päätymutteri kiinni. Näin ainakin olen kasannut ja toiminut on. Öljynpaineen noustua kiristää oikeaan tiukkuuteen ketjun.
Nyt jos sulla on "kireämmällä" se kiristimen tappi nii käynnistäessä ketju rupee vonkumaan kun on niin kireällä ja katkaisee nokan. Tämä on todettu kantapäänkautta
Toivottavasti oli apua vaikka huono olen selittämään
Nyt jos sulla on "kireämmällä" se kiristimen tappi nii käynnistäessä ketju rupee vonkumaan kun on niin kireällä ja katkaisee nokan. Tämä on todettu kantapäänkautta
Toivottavasti oli apua vaikka huono olen selittämään
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Olen nyt töissä mutta kolmen jälkeen tutkailen ketjua tarkemmin.
Kun eilen laitoin nokan hammaspyörää paikoilleen, niin konetta piti hieman kääntää taaksepäin (pari milliä korkeentaan)jotta nokan pyörän sai paikoilleen.
Olis varmaan pitänyt pyöräyttää nokkaa putkipihdellä oikealle kohdalle.
Onko mahdollista että pyöräytyksen aikana ketju on hypännyt yhdellä hampaalla yli ja lenkki on ruiskutuspumpun- ja kampiakselin hammasrattaan välissä löysällä.
Mites jos ottais alipainepumpun irti niin näkiskö sieltä ketjun paremmin.
Kun eilen laitoin nokan hammaspyörää paikoilleen, niin konetta piti hieman kääntää taaksepäin (pari milliä korkeentaan)jotta nokan pyörän sai paikoilleen.
Olis varmaan pitänyt pyöräyttää nokkaa putkipihdellä oikealle kohdalle.
Onko mahdollista että pyöräytyksen aikana ketju on hypännyt yhdellä hampaalla yli ja lenkki on ruiskutuspumpun- ja kampiakselin hammasrattaan välissä löysällä.
Mites jos ottais alipainepumpun irti niin näkiskö sieltä ketjun paremmin.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Nyt selvis vika.
Kiristin on väärillä kierteillä.
Näytti olevan ketjunohjaimen lirpake jotenkin jumissa ja kun eilen koetin laittaa kiristintä paikoilleen niin sitä piti väkisin työntää ja samalla koettaa kiertää paikoilleen.
Silloin lähti väärille kierteille.
Nyt sain lirpakkeen liikkumaan ja ketjunkiristin ei mene sen pitemmälle kuin eilenkään.
Ketjukotelosta näkee että on varaa mennä paljon syvemmmällekin.
Uskaltaisikohan vetää kiristimen väärillä kierteillä pohjaan asti. Jääköhän vuotamaan öljyä kiristimen juuresta?
Kiristin on väärillä kierteillä.
Näytti olevan ketjunohjaimen lirpake jotenkin jumissa ja kun eilen koetin laittaa kiristintä paikoilleen niin sitä piti väkisin työntää ja samalla koettaa kiertää paikoilleen.
Silloin lähti väärille kierteille.
Nyt sain lirpakkeen liikkumaan ja ketjunkiristin ei mene sen pitemmälle kuin eilenkään.
Ketjukotelosta näkee että on varaa mennä paljon syvemmmällekin.
Uskaltaisikohan vetää kiristimen väärillä kierteillä pohjaan asti. Jääköhän vuotamaan öljyä kiristimen juuresta?
Viimeksi muokannut kardaani99, 27.1.2013 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Kunpa olis arvannut jättää ketjunkiristimen löysästi paikoilleen niin ei olis tullut tälläistä vahinkoa.
On tosi vaikea saada se menemään enää oikeille kierteille, täytyy vissiin ottaa kansi irti ja viedä se koneistamolle. Tuleepahan samalla kansipahvi vaihdettua.
Vai onko jotain keinoa millä sais vanhat kierteet pelastettua.
On tosi vaikea saada se menemään enää oikeille kierteille, täytyy vissiin ottaa kansi irti ja viedä se koneistamolle. Tuleepahan samalla kansipahvi vaihdettua.
Vai onko jotain keinoa millä sais vanhat kierteet pelastettua.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Kierretappisarja on monesti pelastanut pulasta, pitää vain olla tarkkana, että saa senkin lähtemään oikein vanhoille kierteille! En vain kuollaksenikaan muista, saako sitä kannen kohtaa esille mitenkään, ettei lastuja tipu öljytilaan. Muutoin otattaa kannen pois enivei.kardaani99 kirjoitti:Kunpa olis arvannut jättää ketjunkiristimen löysästi paikoilleen niin ei olis tullut tälläistä vahinkoa.
On tosi vaikea saada se menemään enää oikeille kierteille, täytyy vissiin ottaa kansi irti ja viedä se koneistamolle. Tuleepahan samalla kansipahvi vaihdettua.
Vai onko jotain keinoa millä sais vanhat kierteet pelastettua.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Menihän se viimein paikoilleen
Pajavasaralla kun kevyesti naputteli ja kierti pikkuhiljaa syvemmälle niin meni suorassa paikoilleen.
Eipä ollut remontista kalkatuksen poistoon mitään hyötyä.
Taitaa olla kannentiiviste vaihtokunnossa.
Multivirillä on todella hyvälaatuista dokumettia tiivisteenvaihtoon.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista
Pajavasaralla kun kevyesti naputteli ja kierti pikkuhiljaa syvemmälle niin meni suorassa paikoilleen.
Eipä ollut remontista kalkatuksen poistoon mitään hyötyä.
Taitaa olla kannentiiviste vaihtokunnossa.
Multivirillä on todella hyvälaatuista dokumettia tiivisteenvaihtoon.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Kyllä taitaa mersu tarvita uusia nostajia.
Katsoin Mobil Delvac Super 1400 10w/30 öljyn suosituksia niin Volvo VDS-2 suositus löytyy mutta ei mersulle.
Voiskohan öljylaadun vaihto auttaa nostimien kalinaan, jos delvakki ei jaksa mennä nostimen sisään.
Otin noin vuosi sitten alipainepumpun irti ja huomasin vuoristoradan korkeimmassa kohdassa epätasaisuutta.
Kalina kuuluu eniten 1-2 sylinterien paikkeilta.
Onko mahdollista että ääni kantautuu vuoristoradasta.
Olisko mahdollista käyttää autoa alipainepumppu irroitettuna?
Katsoin Mobil Delvac Super 1400 10w/30 öljyn suosituksia niin Volvo VDS-2 suositus löytyy mutta ei mersulle.
Voiskohan öljylaadun vaihto auttaa nostimien kalinaan, jos delvakki ei jaksa mennä nostimen sisään.
Otin noin vuosi sitten alipainepumpun irti ja huomasin vuoristoradan korkeimmassa kohdassa epätasaisuutta.
Kalina kuuluu eniten 1-2 sylinterien paikkeilta.
Onko mahdollista että ääni kantautuu vuoristoradasta.
Olisko mahdollista käyttää autoa alipainepumppu irroitettuna?
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Kannentiiviste vuotaa joka on miltei sääntö näissä -> öljynpaine jää vajaaksi kannessa -> nostajat kalisee.
Miltei pääsee helpommalla jos on kyseessä iskemätön moottori, niin suosiolla plaanaa sen kannen, vaihtaa tiivisteen ja nostajat. Ei tarvitse montaa kertaa purkaa ja koota. Nuo pitää kumminkin tehdä jollei nyt niin huomenna.
Apua ei siis tule mistään öljynlaaduista. Vuotavalla tiivisteellä jopa vain muutaman kannenpultin kiristäminen on poistanut kalinan. Vuoto on siis moottorin sisäistä, se ei (vältämättä) näy ulos päin, eli vuotaa öljykanavasta jakokoppaan ja sieltä takaisin öljynkiertoon.
P.S Älä unohda tiivisteprikkaa kiristimestä, niinkin voi käydä kun ekaa kertaa tekee
P.P.S ja tosiaan noita kiristimiä ja tiivisteprikoja on kahta kokoa, taas jos menee väärä niin vuotaa, lähinnä siis se prikka ja kiristin piti olla samaa paria
Miltei pääsee helpommalla jos on kyseessä iskemätön moottori, niin suosiolla plaanaa sen kannen, vaihtaa tiivisteen ja nostajat. Ei tarvitse montaa kertaa purkaa ja koota. Nuo pitää kumminkin tehdä jollei nyt niin huomenna.
Apua ei siis tule mistään öljynlaaduista. Vuotavalla tiivisteellä jopa vain muutaman kannenpultin kiristäminen on poistanut kalinan. Vuoto on siis moottorin sisäistä, se ei (vältämättä) näy ulos päin, eli vuotaa öljykanavasta jakokoppaan ja sieltä takaisin öljynkiertoon.
P.S Älä unohda tiivisteprikkaa kiristimestä, niinkin voi käydä kun ekaa kertaa tekee
P.P.S ja tosiaan noita kiristimiä ja tiivisteprikoja on kahta kokoa, taas jos menee väärä niin vuotaa, lähinnä siis se prikka ja kiristin piti olla samaa paria
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Kiristin kannenpultit noin 45tkm sitten.
Pahvista ei ole tietoa onko ikinä vaihdettu.
Ketjunkiristimen vedin vanhalla tiivistysrikalla kiinni, on ainakin vielä pitänyt.
Pystyykö auton todellisista kilometreistä antamaan mitään arviota vuoristoradan kuluneisuudesta.
Luulishan vuoristoradan mittarissa olevat kilometrit kestävän.
Voiko olla jo miljoonakerholainen.
Mittarissa on 451tkm.
Pahvista ei ole tietoa onko ikinä vaihdettu.
Ketjunkiristimen vedin vanhalla tiivistysrikalla kiinni, on ainakin vielä pitänyt.
Pystyykö auton todellisista kilometreistä antamaan mitään arviota vuoristoradan kuluneisuudesta.
Luulishan vuoristoradan mittarissa olevat kilometrit kestävän.
Voiko olla jo miljoonakerholainen.
Mittarissa on 451tkm.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
En nyt äkkiseltään päättelisi mitään ajokilometreistä verraten siihen vuoristorataan. 451tkm on jo jonkinlainen määrä sekin, lisäten vielä mahdolliset käyttötunnit koneelle. Eikä pois voi sulkea öljynvaihtojen tiheyksiäkään (onko vaihdettu ölpät 5, 10, 15 vai 20tkm välein).
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli