"Ilman" määrä pakoputkessa
"Ilman" määrä pakoputkessa
Tuli tämmönen miehleen: onkhaan kelhään käsitystä, minkäkö verran esim 603 vapari/turpo lykkää ilmaa yms roitoa pakoputkesta ulos ko painasee paikahlaan tollon pohjaan? Niinko ltraa minuutissa tai jotaki sinne päin
No hö! Mie ainakhaan nuista kuution jaloista mithään ymmärrä, omat ketarat mennee suunile puolentoista litran tennareihinSivonen kirjoitti:Jotenkin olisi hämärä muistikuva että 280E tvinkämi vakiokuntoisena puhaltelee semmoiset 680cfm (kuutiojalkaa minuutissa). Hönkiskö diisseli sitten jotain 500cfm?
Tilavuusvirta on vaikea laskea suht tarkasti. Jokatapauksessa pakokaasuja tulee enemmän kuin imuilmaa menee moottoriin.
Pakokaasujen MASSAvirta = Imuilman massavirta + Polttoaineen massavirta (ydinreaktioita ei tapahdu joten massa säilyy)
Tuolla kaavalla se menee mutta en nyt ainakaan tähän hätään ehdi laskea, voipi myös olla että jotain unohtui. Ongelmaksi muodostuu lähinnä pakokaasun tiheys jota tarvitaan massavirran muuttamisessa tilavuusvirraksi.
Sivosen heittämä 500cfm on noin 14 000 litraa minuutissa eli 14kuutiometriä. Kuulostaa ihan realistiselta.
Nyrkkikaavalla 3-litraisen koneen imuilman määrä kun kierroksia 5000rpm 3 x 5000 x 0,5 = 7500 l/min
1 bar ahtopaineella teoriassa tuplat tuosta, joten luultavasti 300 turbo puskee pakokaasuja jopa enemmän kuin tuon 14 000 litraa.
Pakokaasujen MASSAvirta = Imuilman massavirta + Polttoaineen massavirta (ydinreaktioita ei tapahdu joten massa säilyy)
Tuolla kaavalla se menee mutta en nyt ainakaan tähän hätään ehdi laskea, voipi myös olla että jotain unohtui. Ongelmaksi muodostuu lähinnä pakokaasun tiheys jota tarvitaan massavirran muuttamisessa tilavuusvirraksi.
Sivosen heittämä 500cfm on noin 14 000 litraa minuutissa eli 14kuutiometriä. Kuulostaa ihan realistiselta.
Nyrkkikaavalla 3-litraisen koneen imuilman määrä kun kierroksia 5000rpm 3 x 5000 x 0,5 = 7500 l/min
1 bar ahtopaineella teoriassa tuplat tuosta, joten luultavasti 300 turbo puskee pakokaasuja jopa enemmän kuin tuon 14 000 litraa.
I drive an Opel. What's your excuse?
Kyllä vain, tosin pakokaasunkierrätystähän siinä alkaa tulemaan äkkiä kun kone toisaalta myös tarvii ilmaa, suljetussa tilassa sitten kiertää ne putkesta tulleet tavarat takaisin moottoriin.pp d kirjoitti:Elikkä kuitenki melkosta pölliä siltä tunkee, tuohan tarkottaa suunihleen sitä että normikokonen autotalli täyttyy muutamassa minuutissa jos ovet on sulki
Aina kun joku kuulee ensimmäistä kertaa kuinka paljon polttomoottori tarvii oikeasti ilmaa niin ilme on ei voi olla totta. Niin se vaan on, ilmaa menee tehokkaammissa peleissä valtava määrä moottorin läpi.
I drive an Opel. What's your excuse?
Juu niinhän se alakaa minunkin auton vakioilmanputsari olla ahdas, se kun virtaa hikisesti 380cfm, kone imee sellaiset 350-360cfm. Sitten jotkut sanoo ettei vaparifilsusta ole mitään hyötyä.Melitos kirjoitti:Aina kun joku kuulee ensimmäistä kertaa kuinka paljon polttomoottori tarvii oikeasti ilmaa niin ilme on ei voi olla totta.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Jaaha, alan miehiä paikalla.J.T.S kirjoitti:Ilmamiäristä minulla ei ole tietova, mutta semmonen havainto on (mopoajoilta ) että 50cc mopedin kone poksauttaa ison ilmapallon noin 10:ssä sekunnissa, jos antaa kunnolla hanaa niin pallo räiskähtää jopa sekunttiin. Oli muuten hupija aikoinaan tuo ilmapallojen räjjäyttely kylillä.
Miula oli papitsiinin (pappa-tunturi) pakoputkessa (lavuaarin putki ja hajulukko) Tajunkankaan ensimmäinen katalysaattori, eli 200L jätesäkki putken päässä. Pakokaasut sai kuleteltua näppärästi taajaman ulkopuolelle, eli lienen oikeastaan pelastanut maailman pakokaasu-klopalisaatio-kasvihuone-ilmiöltä kun tarkemmin ajatellaan.
Oli kivan näkönen se säkki täynnä, kiinnitti jopa hieman huomiotakin. Luulen että sen säkin ansiosta sain ensimmäisen kerran p*rsettäkin HVÄMMÄLTÄ, mutta vahvistakoon hieho itse asian jos asiakseen katsoo.
Veikkaan HVM:n ilmamäärän pakoputkessa oleva keskimääräisesti huomattavasti keskiverto suomalaista korkeampi Näin ollen epäilen myös pakopaineiden nousevan normaalille blackhorse-laadulle jopa kestämättömäksi Henkilökohtaisesti voin ainakin todeta oman liikailman tulevan fysiikanlakien vastaisesti sisääntuloreittiä pitkin takaisin ulos aiheuttaen tullessaan hornet-tyyppistä äänivallin rikkoutumista
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.