Väyrynen ei suostu kulkemaan suoraan, mites ohjaustanko?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W202.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Aki P kirjoitti:Michelin talvella ja Mercedes on liika monta M-kirjainta :roll: Itsellä huonoja kokemuksia moisesta kombinaatiosta....

Etualatukivarren sisemmät puslat ovat usein löysät vaikkei heti huomaakkaan ja farkun takapäässä on ne etummaiset ylemmät tangot alumiinia ja niiden puslissa usein vikaa ja hankala huomata. Löytyy vain kuin kässäri päällä yrittää pyörittää rengasta auto ylhäällä.
Mikäs mishelinissä ahistaa...mulla on hyviä kokemuksia kun maksoivat oikein palkkaa aikanaan muutaman vuoden renkaiden kuluttamisesta. :wink:

.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Alustasta ja sen alkuperäisyydestä ei mitään käsitystä, eikä mitään dokumenttejä löydy asian tarkistamiseksi. 540tkm kun mittarissa, luulis et jotain jo kertaalleen vaihdettukin. Mut mistäs näitä tietää.. :( No nyt vasta on sekarengastus, edessä 205/55/15, vähän tosiaan käytös rauhoittui. Oli tosin niissä etukumeissa 3006 leima, et oli ne jo maailmaa nähneet vaikkei ehkä auton alla. Takana 4011, vähän tuoreemmat

Tallipaikan puutteessa pitää yrittää tuo saada jonnekin vielä tarkisteltavaksi, pakkohan siellä jotain on ollu vialla. Voihan sekin olla mahdollista et kaikki oli kunnossa kun ylämaalla vääntelivät ja nyt pyöränsuuntauksen yhteydessä sieltä joku vääntyny, pultti menny poikki tahi jotais semmosta. Olettais nyt ainakin että jousen katkeaminen olisi tullu havaituksi..

Oliskos tuo mainittu osa siis KL:n listalta:
15074
30.90€
Taka-akseliston tukitanko ylempi etu

tai

17244
68.90€
Taka-akseliston tukitanko ylempi etu, ei sis. pultteja

Näyttäis takakelkan kumityynyt olevan kokonaista 10€ kalliimmat kuin motonetin vastaavat, eipähän tarvi miettiä kummasta tarvittaess hakee..


EDIT: lähtisköhän tällä satsilla nyt menemään suoraan?

Tuote Hinta à KPL Yhteensä
Takajousi (kts. tuotekuvaus) 55.40 € 110.80 €
Taka-akseliston tukitanko ylempi etu 30.90 € 61.80 €
Takakelkan kumityynysarja takimmainen 53.10 € 53.10 €
Takakelkan kumityynysarja etummainen 49.40 € 49.40 €
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

sv22 kirjoitti:No joo, lupasivat paperit toimittaa, mutta kuulemma edelleen on ohjearvoissa pyöränkulmat..

Kävin kumeja näyttämässä rengasliikkeessä, apukuskin eturenkaassa rungossa vikaa, pullisteli sisäreunalta aika ikävästi, nyt kun pääsi valoisaan talliin kattomaan. Asenneltiin eteen käytetyt hakka7:at ja koeajolenkki. Tärinä väheni huomattavasti, hieman vakaampi ajettava mutta selvästi vetelee, nyt parin päivän aikana tuntuu että enemmän kuitenkin oikealle.
Olikos runkovikaa niissä renkaissa vai oliko sisäreuna kulunut hampaalle?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Apparin puolella edessä runkovikaa, parista kohtaa oli selkeästi pullistumaa siinä kontaktipinnassa, niiltä kohdin myös sisäreuna paikoitellen sileämpi. Eli ku edestä kattoi, ulkoreuna noin puoleenväliin asti (kontaktipinta) tasainen, sisä puolikkaan kohdalla ainakin kahdessa kohdassa selkeä paukura. Kuskin puolella ei niin varmuutta, oli sisäreuna tasaisemmin kulunut, mutta ei sekään täysin yhdenmukaisesti koko kehältä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No niin, taas ylämaalla käynti, oli tällä kertaa itse pomo haalarit päällä. Elikkäs kuskin puolelta edestä pyörän laakeri finaalissa ja apparin puolelta takaa jousi poikki. Aavistus väljyyttä apparin puolella edessä alapallossa, samoin kuskin puolella narinahelassa. Kesään mennessä jos vaihtelis, ei pitäisi olla vaikutusta. Mutta siis jousi ja laakeri vaihdettu. Muuten alustassa ei mitään havaittavaa väljyyttä, myös renkaat nyt uusiksi kateltu samalla läpi.

Mutta itse ongelmaan, kuskin puolelta hydrauli pallo paskana, täynnä öljyä, eli ei ihme että kolistelee kun kuskin puoli takaa ei käytännössä jousta yhtään.. Oli kyllä selkeästi mukavampi ajaa, mutta edelleen kun ratista irrottaa niin vetää oikealle ja on vähän levoton, mutta selkeästi vähemmän kuin aikaisemmin. Enää tulee vaan mieleen että pyöränkulmat päin veetä ja vetää siitä syystä. Mahdollisesti nyt huomenna saan sen suuntausraportin jos siihen suuntaan ajellaan jossain kohtaa työvuoroa, jos siitä selkeis.

Mutta, mites noiden pallojen vaihdon jälkeen, onko pyörät suunnattava uusiksi? Ihan nyt vaan sillä koska tuon tekisi uusiksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29269
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laita kaikki mainitut vialliset osat uusiksi ja suuntauta sitten.
Ennen suuntausta asenna / asennuta myös eteen säätöpultit poistamaan puoltamista ellei jo ole asennettu.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitää heti alkuviikosta hakea narinat ja se pallonivel. Jos tuonne nyt kohta ehtis ihan ite alle kurkkimaan, ei ole ollut mitään mahdollisuutta toistaiseksi.

Meinaa hiukan ahdistaa tuo palkkojen vaihto, ite en viitsi lähteä kokeilemaan, ja mitään kustannusarviota ei osattu sanoa, työhön menee parista tunnista koko päivään, ettei nyt tiedä mihin pitäis varautua.

Nyt pitemmän pätkän kun ajeli, kyllähän se tasaisempi oli, on ne jouset jostain syystä olemassa :)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Onhan se nyt perkule, pallot toki edelleen vaihtamati, mutta mutta..

vika tuntuu muuttuvan monta kertaa päivässä. Ymmärrän toki jos yksi nurkka ylempänä/alempana, aiheuttaa yhtä sun toista puoltamista mutta miksi ihmeessä vaihtelee suuresti?

Esimerkiksi, pari päivää pohjanmaalla, mennessä ihan ok, kunhan ratista piti kiinni selvisi pienellä seilaamisella, ei hätää. Aloitin pallojen liitosten liuottamisen ja apparin etunurkka kävi ylhäällä webaston vuoksi.

Takasin tullessa kyyjärvelle (n.100km) ihan ok, ei huomattavaa vetelyä. Vartin tauko, koirien pikapissatus ja taas matkaan. Selkeästi veteli enemmän, ratista sai pitää kunnolla kiinni ja jatkuvasti sai ohjailla. Ihan käsittämätöntä.. Pallot nyt menee vaihtoon heti kun vaan pystyy/joutaa, mutta vian jatkuva muuttuminen hämmentää..

Ja muuten, saako tässä olla klappia?

Kuva

Eli tuosta liitoksesta (kuvassa tuo noin alakolmannes, johon putket ja pultit tulee) pyörii käsin ja heilutellessa on selkeää väljyys. Tuohon alaosaan nähden siis nämä liikkeet. Voisko tuon seurauksena etupyörät päästä välillä elämään vähän? Toisaan ajoittain kun rattia kääntää yli neljännes kierroksen, tuntuu siinä pieni mutta selkeä klappi eikä tätä paikoillaan rattia pyöritellessä saa tuntumaan..
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

sv22 kirjoitti:Onhan se nyt perkule, pallot toki edelleen vaihtamati, mutta mutta..

vika tuntuu muuttuvan monta kertaa päivässä. Ymmärrän toki jos yksi nurkka ylempänä/alempana, aiheuttaa yhtä sun toista puoltamista mutta miksi ihmeessä vaihtelee suuresti?

Esimerkiksi, pari päivää pohjanmaalla, mennessä ihan ok, kunhan ratista piti kiinni selvisi pienellä seilaamisella, ei hätää. Aloitin pallojen liitosten liuottamisen ja apparin etunurkka kävi ylhäällä webaston vuoksi.

Takasin tullessa kyyjärvelle (n.100km) ihan ok, ei huomattavaa vetelyä. Vartin tauko, koirien pikapissatus ja taas matkaan. Selkeästi veteli enemmän, ratista sai pitää kunnolla kiinni ja jatkuvasti sai ohjailla. Ihan käsittämätöntä.. Pallot nyt menee vaihtoon heti kun vaan pystyy/joutaa, mutta vian jatkuva muuttuminen hämmentää..

Ja muuten, saako tässä olla klappia?

[img9]Tässä oli kuva. XUX63[/img]

Eli tuosta liitoksesta (kuvassa tuo noin alakolmannes, johon putket ja pultit tulee) pyörii käsin ja heilutellessa on selkeää väljyys. Tuohon alaosaan nähden siis nämä liikkeet. Voisko tuon seurauksena etupyörät päästä välillä elämään vähän? Toisaan ajoittain kun rattia kääntää yli neljännes kierroksen, tuntuu siinä pieni mutta selkeä klappi eikä tätä paikoillaan rattia pyöritellessä saa tuntumaan..
klappia missä, kallistuksen vakaimessa vai ohjauksen osissa ?
onko tämä sun ensimmäinen väyrynen ?....nehän on meinaan aika sivutuuliherkkiä...ettei vaan olis tätä "vikaa" ?

.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Selvennykseksi, tuosta ympyröidystä kun ottaa kiinni ja heiluttelee, tuntuu klappi nuolen osoittamassa liitoksessa. Pitkittäin ei, mutta sivuille joka suuntaan. Pyörii myös suht vapaasti, liike tosin tuntuu siltä et saattaa olla normaaliakin.

Kuva

Eka omistuksessa, ei eka jolla ajelen.. Ja työkseen ku mm sprinttereillä tulee ajeltua, niin olettaisin sivutuulen tunnistavani. En siis sano ettei sillä olisi tekemistä, mutta ei ole selittävä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 alusta”