Molempien Termostaatien vaihto CDI koneesen

masterrontti
Viestit: 36
Liittynyt: 19.11.2012 10:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja masterrontti »

tuli vaihdettua nyt tämä paljon puhuttu termostaatti, w203 200 cdi 85kw -03.
lämmöt oli 70 km lenkin jälkeen n. 55 ast ja nyt rempan jälkeen 15km ~80 ast. homma oli helppo, klemmarit oli ainoa hankala kun tilaa vähän ja ei kunnon työkaluja.

Kuva
aripekka220
Viestit: 6
Liittynyt: 26.11.2012 18:53
Paikkakunta: vantaa

MB 220 cdi -vm06

Viesti Kirjoittaja aripekka220 »

Morjesta!
Olen lukenut koko viestiketjun. Minulla sama ongelma että lämmöt ei nouse yli 60 asteen ikinä. Eli termostaatin vaihto. Tutkiskelin autoani ja siinä ei ole tätä "pientä" termostaattia. Liekö facelift mallissa otettu pois. Kysymykseni kuuluukin että tarvisin vaihto ohjeita päätermostaatin eli minun tapauksessani ainoan termostaatin vaihtoon. Onnistuuko se kotona vai pitääkö viedä pajalle?
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Onnistuu myös kotona.
Pitää olla varovainen, ettei riko polttoaineputkia.

Sattuneesta syystä tiedän mitä kirjoitan. :(
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
MHe
Viestit: 1158
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
aripekka220
Viestit: 6
Liittynyt: 26.11.2012 18:53
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja aripekka220 »

Tyhmänä englannin kieli on todella hakusessa. Missä se termari sijaitsee että mahtuuko sitä vaihtamaan ilman auton nostamista?
MHe
Viestit: 1158
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Siinä se on railiputken alla koneen päässä, seuraa vesiletkua :)
tommone pöllykkä suunnilleen:
http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=& ... 4190796211

yläpuolelta paljon helpompi tehdä kun koneen alta :lol:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
aripekka220
Viestit: 6
Liittynyt: 26.11.2012 18:53
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja aripekka220 »

Täytyy vklp katsoa ja yrittää vaihtaa. Kiitos paljon todella nopeista vastauksista!
MHe
Viestit: 1158
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Tuossa on kuvakin sijainnista, letkut on siinä jo irroitettu:
http://images.forum-auto.com/mesimages/ ... durite.jpg
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

aripekka220 kirjoitti:Täytyy vklp katsoa ja yrittää vaihtaa. Kiitos paljon todella nopeista vastauksista!
Termostaatin koppia on erilaisia ja termostaateja eri "lämpöisiä"
Yleensä sen termostaatin kopan sisällä oleva itse termostaati
On ristiin vaihdetavissa kopasta toiseen(jos tule vahingossa väärä tai ei oikealla kopalla ole sopivaan lämpöistä)
Samoin se lämpö anturi
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Termarin vaihto:
1.Irroita etummainen pohjamuovi. Kiinni alhaalta päin 4*8mm avainvälillä olevaa ruuvia, pyöräkotelosta molemmmin puolin kahdella samanlaisella. Vedä taaksepäin niin irtoaa.

2. Laske nesteet pois, syylärissä kuskinpuoli päässä on roppu. Käännä roppua vasemmalle 90 astetta ja vedä ulos. Nesteet astiaan.

4. Irroita vesiletkut termarista.

5. Irroita lämpöanturin pistoke termarista.

6.Irroita termari, 5*8mm avainvälillä olevaa pulttia. Kolme pulttia menee kanteen, yksi on termarin oikealla puolen (naftaputkien kiinnike) ja yksi on termarin etupuolella (joku tukirauta). Kanteen tulevat pultit on melko ahtaissa paikoissa, älä pudota pultteja

7. Kääntele termaria niin että se mahtuu tulemaan pois.

8. Kääntele uusi termari paikalleen.

9. Pultit kiinni kanteen. Varovaisuutta myös tässä ettei pultteja häviä.

10. Behr:n termarissa ei ollut nuille kahdelle kiinnikkeen pultille kierrettä, kierre tehdään kun pultit kiristetään termariin. Eli laita pultti hollille ja ala kiertämään.

11. Letkut kiinni, proppu kiinni.

12. Nesteet koneeseen. Voi laittaa REST toiminnon päälle niin kv-pumppu pyörii.

13. Mahdollisten vuotojen havainnointi.

14.Pohjamuovi kiinni, kone käyntiin ja nesteiden tarkastus.


Tuossa homma s211:een, pitäisi olla melkolailla samanlainen homma 203:een.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
aripekka220
Viestit: 6
Liittynyt: 26.11.2012 18:53
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja aripekka220 »

Kiitos hyvistä ohjeista! Kysyisin vielä miksi pohjamuovi pitää irrottaa?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Mersun insinöörit eivät suuressa viisaudesssaan ole tehnee reikää mistä laskea nesteet pihalle, ainakaan itse en 211:ta semmoista löytänyt :D Voi tosin olla ettei tarvitse edes nesteitä juurikaan laskea pois termarin vaihdon yhteydessä :roll:
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

aripekka220 kirjoitti:Kiitos hyvistä ohjeista! Kysyisin vielä miksi pohjamuovi pitää irrottaa?
Ei tarvitse, joko ne nesteet päästää siitä suoraan siitä termarin kopan välistä
tai sitten jos haluaa talteen niin lappo letkulla suoran pintaa alemas
paisunta säiliöstä(letkun työntää sinne lähtöön niin pitkääe kun menee)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
aripekka220
Viestit: 6
Liittynyt: 26.11.2012 18:53
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja aripekka220 »

Sain termarin vaihdettua. Ei ollut kummoinen homma ainoastaan tilaa oli vähän ottaa se pois, mutta sehän on nykyautoissa tavallista. Nyt nousee lämmöt 90. Kiitos vastauksista!
jtap
Viestit: 2
Liittynyt: 22.8.2013 11:20
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja jtap »

Kumpi kannattais köyhänä vaihtaa ensin, auto on w202 200cdi ja on tuo kylmien alueiden jäähdytin, lämmöt normaaliajossa about 60, välillä käy viisarin verran yli, mutta laskee saman tien yleensä vielä viisarin paksuuden alle 60. Äsken kävin polettelemassa kakkosella reipasta vauhtia jonkun matkaa niin sain nousemaan 80 hujakoille ja ihme kyllä siitä lähti laskemaan todella hitaasti. Ajon jälkeen kokeilin ja tuo pikkujäähdytin ei ainakaan lämmennyt yhtään. Pakkasta semmoset 11 astetta auton mittarin mukaan. Niin ja pahvin laitoin keulalle, ei tullut hirveetä eroa, saatto himpun nopeemmin lämmetä mutta ei normaaliajossa noussut lämmöt silti ylemmäs.

Edit: Sellanen huomio tuli tehtyä tänään, että ei tee mitään eroa lämpöihin, onko webasto päällä vai ei, ainakin kellon kanssa toimii kyllä ihan normaalisti. Onko mahdollista, että esim. kellon asennuksen yhteydessä on tehty kytkennät niin, että ei lähde enää ajaessa päälle?
ahonekal
Viestit: 93
Liittynyt: 14.10.2012 8:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ahonekal »

Olko nyt niin että w211 -04 ei ole tuota pikkutermaria?
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jtap kirjoitti:Edit: Sellanen huomio tuli tehtyä tänään, että ei tee mitään eroa lämpöihin, onko webasto päällä vai ei, ainakin kellon kanssa toimii kyllä ihan normaalisti. Onko mahdollista, että esim. kellon asennuksen yhteydessä on tehty kytkennät niin, että ei lähde enää ajaessa päälle?
Ei se webastollakaa paljoa yli 60c mene jos termostaatti on rikki.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

ahonekal kirjoitti:Olko nyt niin että w211 -04 ei ole tuota pikkutermaria?
Ei oo
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
ahonekal
Viestit: 93
Liittynyt: 14.10.2012 8:51
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ahonekal »

hotari kirjoitti:
ahonekal kirjoitti:Olko nyt niin että w211 -04 ei ole tuota pikkutermaria?
Ei oo
Ok eli ylätermari vaihtoon. Taidan kokeilla tuota letkun sisään laitettavaa.
muju
Viestit: 32
Liittynyt: 21.7.2007 17:33
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja muju »

Sergey kirjoitti:Pitäskö sinne laittaa hana? Nyt ku on tuota -20 pakkasta ollut niin taaskaan ei taho lämmöt nousta 75 yli. -10 kelissä pysyttelee viisarin verran yli 80.
Auto w203 220cdi vm.2002

Keula on aina talvella ollut muovilla tukossa, kylmää.. Toissatalvena pikkutermari, päätermari ja sähköinen lisälämmitin vaihtoon, kylmää... Viime talvena pikkutermari ja päätermari vaihtoon, kylmää... Tänä syksynä pikkutermari vaihtoon, kylmää... Äskettäin otatin oikkariin menneen sähköisen lisälämmittimen pois käytöstä, pirun kylmää...

Nyt kyhäsin sulkuhanan pikkutermarin eteen, kuumaa!!
Lämpötila -3 astetta ajomatka 15km ja koneen lämpötila 90 astetta! ':lol:'

Anteeksi vain M-B tietäjille, mutta minusta sulaa hulluutta olla rakentamatta tuollaista "talvihanaa" autoon. Kovilla pakkasilla hana kiinni ja ilmojen lauhtuessa hivenen raolleen ja kesällä auki. Suottakait tuota tiisseliä muka jäähdytetään -20...-40 asteen pakkasilla, eiköhän tuo polttoaine jäähdy hyytävän kylmissä paluuputkissa ihan muutenkin... Luulisin suurempaa hallaa tekee kun jyskyttää kovilla pakkasilla koneen lämpöjen ollessa 50-60 astetta.

Mätänetistä sulkuventtiili & putkiteippi LVI-hyllystä, messinkiset supistajat & letkuliittimet paineilmahyllystä.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

muju kirjoitti:
Sergey kirjoitti:Pitäskö sinne laittaa hana? Nyt ku on tuota -20 pakkasta ollut niin taaskaan ei taho lämmöt nousta 75 yli. -10 kelissä pysyttelee viisarin verran yli 80.
Auto w203 220cdi vm.2002

Keula on aina talvella ollut muovilla tukossa, kylmää.. Toissatalvena pikkutermari, päätermari ja sähköinen lisälämmitin vaihtoon, kylmää... Viime talvena pikkutermari ja päätermari vaihtoon, kylmää... Tänä syksynä pikkutermari vaihtoon, kylmää... Äskettäin otatin oikkariin menneen sähköisen lisälämmittimen pois käytöstä, pirun kylmää...

Nyt kyhäsin sulkuhanan pikkutermarin eteen, kuumaa!!
Lämpötila -3 astetta ajomatka 15km ja koneen lämpötila 90 astetta! ':lol:'

Anteeksi vain M-B tietäjille, mutta minusta sulaa hulluutta olla rakentamatta tuollaista "talvihanaa" autoon. Kovilla pakkasilla hana kiinni ja ilmojen lauhtuessa hivenen raolleen ja kesällä auki. Suottakait tuota tiisseliä muka jäähdytetään -20...-40 asteen pakkasilla, eiköhän tuo polttoaine jäähdy hyytävän kylmissä paluuputkissa ihan muutenkin... Luulisin suurempaa hallaa tekee kun jyskyttää kovilla pakkasilla koneen lämpöjen ollessa 50-60 astetta.

Mätänetistä sulkuventtiili & putkiteippi LVI-hyllystä, messinkiset supistajat & letkuliittimet paineilmahyllystä.
kun noita termareita vaihtelee niin
Myös tarkistella että ne uudet oikeasti toimii
Varsin usein tuo pikku termari jää hiukan auki
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
kaskuilija
Viestit: 10
Liittynyt: 02.1.2013 19:54
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Tuollasen ku laittaa,ni loppuu lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja kaskuilija »

Itelle laitoin viime talvena suoraan ylävesiletkuun,ennen termostaattikoppaa...oma termari on siellä vielä kotelossa paikallaan,mut eipä tuo ole siellä ahistanut...Lämpöä piisaa kovimmillakin pakkasilla ja kulutus tippuu

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=476
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

letku termostaattit

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuvatus letkuun tulevasta
Kuva
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
masterrontti
Viestit: 36
Liittynyt: 19.11.2012 10:04
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tuollasen ku laittaa,ni loppuu lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja masterrontti »

kaskuilija kirjoitti:Itelle laitoin viime talvena suoraan ylävesiletkuun,ennen termostaattikoppaa...oma termari on siellä vielä kotelossa paikallaan,mut eipä tuo ole siellä ahistanut...Lämpöä piisaa kovimmillakin pakkasilla ja kulutus tippuu

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=476
tyhmä kysymys, kummin päin tuo laitetaan termarin ja ylävesiletkun väliin ?..
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Tuollasen ku laittaa,ni loppuu lämpöongelmat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

masterrontti kirjoitti:
kaskuilija kirjoitti:Itelle laitoin viime talvena suoraan ylävesiletkuun,ennen termostaattikoppaa...oma termari on siellä vielä kotelossa paikallaan,mut eipä tuo ole siellä ahistanut...Lämpöä piisaa kovimmillakin pakkasilla ja kulutus tippuu

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=476
tyhmä kysymys, kummin päin tuo laitetaan termarin ja ylävesiletkun väliin ?..
"Häntä" moottorinpäin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Jarppi57
Viestit: 2
Liittynyt: 22.11.2015 9:25
Paikkakunta: Turku

Pikkutermari

Viesti Kirjoittaja Jarppi57 »

Moi!
Kylmä on täälläkin , ja auto on w210 220CDI mallia 2001 Facelift , pitäiskö tästäkin löytyä tollanen pikkutermari , ei osunut silmiin kun koitin nokalta sitä etsiä?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4283
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Pikkutermari

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jarppi57 kirjoitti:Moi!
Kylmä on täälläkin , ja auto on w210 220CDI mallia 2001 Facelift , pitäiskö tästäkin löytyä tollanen pikkutermari , ei osunut silmiin kun koitin nokalta sitä etsiä?
Muistaakseni laitoin kuvan siitä mistä kohdin löytyy jos on
tuonne missä on juttu 210 mallista

jos siinä on pikku syyläri niin on termarikin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
rphx
Viestit: 43
Liittynyt: 27.8.2006 12:20
Paikkakunta: PaulAnka

Viesti Kirjoittaja rphx »

mjo33400 kirjoitti:Se pieni termostaatti on polttoaineen lämmittimen termari joka menee letkujen kautta pikkujäähdyttimelle. En menisi tukkimaan sitä vaan vaihtaisin sen pikkutermoistaatin. Vaikuttaa tosi paljon moottorin lämpöihin jos se vuotaa koko ajan.
Tuolla viesteissä mainittu, että on kylmienalueiden jäähdytin se pieni, eli jäähdyttää riittävästi tällä pienellä kylmillä alueilla ja lämpimämmissä olosuhteissa käyttää myös isoa jäädytintä ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”