W123 alkuperäisen vararenkaan nopeusluokka?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

W123 alkuperäisen vararenkaan nopeusluokka?

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Elikkäs, tuossa omassa meni eturengas ja vaihoin vararenkaan alle. Se on ilmeisesti varsin alkuperäistä saksalaista laatua.
Nopeusluokkaa siinä ei ole, mutta koko ja SR merkintä löytyy.
Paljonko sillä saa posottaa?
Motarilla (120) ei ainakaan tuntunut oudolta, eikä rengas juuri lämmennytkään.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Yli 20-vuotias rengas... :shock: En ajaisi metriäkään enempää kuin on pakko. Kovasta vauhdista puhumattakaan. :?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ei tuo rengas näytä yhtään huonokuntoiselta, eikä sen kumikaan ole juuri parivuotiaasta kumista poikkeavaa... Mutta valmistusmaa ja erilainen renkaan kylki kielivät renkaan vanhuudesta.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Se kumiseos on kovettunut ajan saatossa niin paljon, että se voi räjähtää milloin vain. :?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Jotain tällaista arvelinkin, mikäköhän on kumien max käyttöikä???
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Vyöthän sen renkaan koossa pitävät joten kumiseoksen kovettuminen tuskin mitään räjähdyksiä aiheuttaa. Vyörenkaat eivät muutenkaan "räjähdä".
Vararengas säilyy hyvänä koska se on hyvin suojattu valolta ja lämmöltä. Saattaa olla täysin käyttökelpoinen ja suorituskykykin sama kuin uutena (ei tosin kannata käyttää nykykumien kanssa koska niiden ominaisuudet ihan eri luokkaa).

Eikös se vararengas ole kuitenkin alkuperäiskokoa? Nopeusluokka on varmaan jotain 180 km/h. Kuitenkin samaa luokkaa kuin auton huippunopeus.
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Njaa'a, ainakin vuosimallin 90 nissanista poksahti iloisesti alkuperäinen rengas vuonna 2002... :roll: Pintaa oli jäljellä vielä melkein yhtä paljon kuin uudessa.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Joo no jos se olis ollu kuivumassa ulkoilmassa auringossa koko historiansa niin sittenhän se olis valmista kamaa...ihan hyvin kesti pikkuusen ajoa angliassa olevat talvirenkaat(siirtoajon) ja vm. on ainakin alle 1982 koska silloin viety talliin lepäämään ja odottamaan parempia aikoja...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Joku tiesi ettei yli kuusivuotiaita kumeja kannattas käyttää,
vaikka olis ollu pakastimessa (lompsassa olleista puhumattakaan). :wink:
Pro HVM
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kyselin tänään rengasliikkeessä, mikä olisi maksimi ikä kumeille.
Jäi epäselväksi.
Ja sitten tuon vararenkaan kumi on kimmoisampaa, kuin takarenkaiden kumi. Hmmm.
Mitenkäs renkaan iän näkee? Onko renkaissa jotain merkintöjä, joilla selviää valmistusvuosi, tms?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Sami R kirjoitti:Kyselin tänään rengasliikkeessä, mikä olisi maksimi ikä kumeille.
Jäi epäselväksi.
Ja sitten tuon vararenkaan kumi on kimmoisampaa, kuin takarenkaiden kumi. Hmmm.
Mitenkäs renkaan iän näkee? Onko renkaissa jotain merkintöjä, joilla selviää valmistusvuosi, tms?
Guttenbergin aikaisista kumeista en tiedä, mutta uudempien kupeissa on merkintä valmistusviikosta ja vuodesta. Esim. 3405.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Eiku tsiikaamaan...
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

Rässi66 kirjoitti:Joku tiesi ettei yli kuusivuotiaita kumeja kannattas käyttää,
vaikka olis ollu pakastimessa
Tuolla sanotaan näin:
"Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettumaan ajan myötä. Nopeiten se tapahtuu silloin kun rengas on käytössä auton alla altistuen lämmölle ja auringon valolle. Ikääntymisen vaikutus tuntuu selvimmin Pohjoismaisissa, pehmeäseoksisissa talvirenkaissa. Käytännössä, jos renkaita kausivarastoidaan oikein, rengas on menettänyt parhaat talviominaisuutensa noin viiden vuoden kuluttua siitä, kun rengas on otettu käyttöön. Riippumatta siitä, kuinka paljon kulutuspintaa on jäljellä.


Kesärenkaissa ikääntyminen ei vaikuta renkaan ominaisuuksiin läheskään yhtä paljon kuin talvirenkaissa. Toki kesärenkaidenkin suorituskyky kärsii iän myötä emmekä suosittele yli kahdeksan vuotta vanhojen kesärenkaiden käyttämistä."
Avatar
PK
Autoencyklopedia
Viestit: 1481
Liittynyt: 01.10.2005 20:18

Viesti Kirjoittaja PK »

HVM kirjoitti:Guttenbergin aikaisista kumeista en tiedä, mutta uudempien kupeissa on merkintä valmistusviikosta ja vuodesta.
Tuolta em. linkistä löytyi tällaistakin tietoa:
"Euroopassa hyväksytyissä renkaissa on 80-luvun alusta lähtien käytetty ns. DOT koodia, joka sijaitsee renkaan sivuvallissa. Tämä koodi kertoo renkaan valmistusajankohdan. Merkin kaksi ensimmäistä numeroa kertovat valmistusviikon. Yksi tai kaksi (2000 alkaen) seuraavaa valmistusvuoden. Jos renkaan kyljestä ei tällaisia koodeja löydy on rengas valmistettu 70-luvulla tai aikaisemmin tai sitä ei ole hyväksytty Eurooppalaiseen käyttöön. Molemmissa tapauksissa renkaan käyttö johtaa turvallisuusriskiin."

Elikös se Guttenberg vielä silloin? :? :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”