ML430 & vaihdelaatikko
ML430 & vaihdelaatikko
Viimeisen kuukauden kun sai keskittää energiansa epäolennaisien asioiden tuunaukseen oli jo oikeiden vikojen aika astua esiin.
Eli yksi aamu huomasin että auton alle oli ilmestynyt ylimääräinen öljypisara. Maku, haju ja sijainti täsmäsivät vaihdelaatikkoöljyyn ja pikainen silmäily autonalle vahvisti havainnon: vaihdelaatikosta jäähdyttimelle menevä letku vuotaa ilmeisesti letkun ja putken liittoksesta.
Varaosaa myydään vain koko sarjana, eli meno ja paluu letkut pitäisi vaihtaa kerralla.
Onnistuisikohan tuon korjauttaminen jossain hydrauliikka tms. pajalla? Koko sarja maksaa about 250e joten kaikki vaihtoehtoiset ratkaisut ovat tervetulleita.
Eli yksi aamu huomasin että auton alle oli ilmestynyt ylimääräinen öljypisara. Maku, haju ja sijainti täsmäsivät vaihdelaatikkoöljyyn ja pikainen silmäily autonalle vahvisti havainnon: vaihdelaatikosta jäähdyttimelle menevä letku vuotaa ilmeisesti letkun ja putken liittoksesta.
Varaosaa myydään vain koko sarjana, eli meno ja paluu letkut pitäisi vaihtaa kerralla.
Onnistuisikohan tuon korjauttaminen jossain hydrauliikka tms. pajalla? Koko sarja maksaa about 250e joten kaikki vaihtoehtoiset ratkaisut ovat tervetulleita.
..vähän päivitystä
..näköjään tuon letkuhärdellin saa vain alkuperäisosana ja hinta Oulun MB-osan kautta 246e. Ebaysta löytyi vain jenkeistä ja postimaksut&tulli tulee aikalailla kalliimmaksi.
Onneksi vuoto ei ole kovin paha ja mittatikun mukaan öljyt oli vielä +80c tason alapykälässä. Vähän kun nuo ilmat lämpenee niin vaihdan öljyt ja letkun.
Mikähän on ero tuon vaihdelaatikon (722.6) mittatikun min. ja max. tason välillä?
Onneksi vuoto ei ole kovin paha ja mittatikun mukaan öljyt oli vielä +80c tason alapykälässä. Vähän kun nuo ilmat lämpenee niin vaihdan öljyt ja letkun.
Mikähän on ero tuon vaihdelaatikon (722.6) mittatikun min. ja max. tason välillä?
mulla ML 320 oli just sama vika.
laatikoltahan lähtee kumiletku joka muuttuu putkeksi ja lauhduttimella taas
letkuksi eli 4 liitintä per letku,ja näitähän on kaksi.
mulla valskasi melkein kaikki liittimet ja letkufirmassa olisi tullut uusien letkujen teettäminen lähes yhtä kalliiksi.
pari päivää ajelin paskajäykkänä että milloin losahtaa öljyt tielle,
tollasta panssarivaunua ei paljo jokkistrailerilla liikutella eikä automaattia hinata,
rauhotti kummasti uudet orkkisletkut olotilaa vaikka lompakko huutaa
hoosiannaa
laatikoltahan lähtee kumiletku joka muuttuu putkeksi ja lauhduttimella taas
letkuksi eli 4 liitintä per letku,ja näitähän on kaksi.
mulla valskasi melkein kaikki liittimet ja letkufirmassa olisi tullut uusien letkujen teettäminen lähes yhtä kalliiksi.
pari päivää ajelin paskajäykkänä että milloin losahtaa öljyt tielle,
tollasta panssarivaunua ei paljo jokkistrailerilla liikutella eikä automaattia hinata,
rauhotti kummasti uudet orkkisletkut olotilaa vaikka lompakko huutaa
hoosiannaa
Itsellä vuotaa onneksi vain yhdestä kohtaa joten päätin olla hätäilemättä vaihdon suhteen. Kyselin paikalliselta hydypajalta ja ihmettelivät kun putket on tuuma-koossa. Sanoivat että voivat yrittää korjata, mutta eivät lupaa että tulee tiivis. Toisaalta jos tuon yhden kohdan olisi korjauttanut niin tietäähän että kohta se porsisi jostain muualta..
Lopulta päädyin tilaamaan letkun (+tarvittavat tiivisteet) saksasta alkuperäisosana (online-teile.com) 197 +14e. Samaan pakettiin tilasin myös ohjaustehostimen uuden öljysäiliön sekä takapuskuriin irroitettavan vetokoukun peitepalan. Postikuluineen paketille tuli hintaa 290e.
Vähän kyllä ihmetyttää nuiden letkujen laatu, sillä käydessäni auton kuitteja läpi, huomasin että vastaava osa on vaihdettu jo kertaalleen 55tkm sitten. Tosin eipä ole ainoa laatuongelma mitä näissä mölleissä on..
Lopulta päädyin tilaamaan letkun (+tarvittavat tiivisteet) saksasta alkuperäisosana (online-teile.com) 197 +14e. Samaan pakettiin tilasin myös ohjaustehostimen uuden öljysäiliön sekä takapuskuriin irroitettavan vetokoukun peitepalan. Postikuluineen paketille tuli hintaa 290e.
Vähän kyllä ihmetyttää nuiden letkujen laatu, sillä käydessäni auton kuitteja läpi, huomasin että vastaava osa on vaihdettu jo kertaalleen 55tkm sitten. Tosin eipä ole ainoa laatuongelma mitä näissä mölleissä on..
Joku aika sitten mulla kävin toisen mallisen mesen kanssa sama juttu. Otin alkuperäisen letkun/putken irti ja vein hydrauliikkapajalle ja pyysin toimivan syteemin tilalle. Bolt-on. Mittatilaustyönä tehty letku meni paikalleen ja kustannukset joku kymppi ; Enkä usko, että se letku brakaa auton elinikänä
Jos päässä ja toisessa on kierrenippa (vai mikä lie nimeltään), löytyy siihen hydrauliikkapajalta vastaava liitin. Eri juttu on nämä muoviset pikaliittimet
Jos päässä ja toisessa on kierrenippa (vai mikä lie nimeltään), löytyy siihen hydrauliikkapajalta vastaava liitin. Eri juttu on nämä muoviset pikaliittimet
Tuollainen hökötys on se koko komeudessaan. Taitaa olla banjoliitin tms. nimeltään tuo nippula letkujen päissä. Viimeiset jäät kun sulaa pihalta niin pääsee vaihtamaan.
Aamulla puuhastelin ohjaustehostimen uuden öljysäiliön paikalleen. Kaikenkaikkiaan yllättävän helppo operaatio, aikaa meni ummikolta noin 30 minuuttia + 15 minuuttia ilmaukseen.
Meinasi olla hymy kuskilla herkässä kun pitkään vaivannut tehostimen ylimääräinen urina loisti poissaolollaan.
Aamulla puuhastelin ohjaustehostimen uuden öljysäiliön paikalleen. Kaikenkaikkiaan yllättävän helppo operaatio, aikaa meni ummikolta noin 30 minuuttia + 15 minuuttia ilmaukseen.
Meinasi olla hymy kuskilla herkässä kun pitkään vaivannut tehostimen ylimääräinen urina loisti poissaolollaan.