190e 2.3-16v cosworth

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

190e 2.3-16v cosworth

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Moro! Ensimmäistä viestiäni tänne laitan niin toivottavasti etes jollain tapaa saatte viasta selvää :D Tuommonen -85vm mersu ja ongelmana on todella huono kiihtyvyys. Tyhjäkäynti on aika korkea n.1200 ja kun lähtee liikenteeseen ja koittaa kiihdyttää niin alkaa kauhea röpötys tai booaaminen tai miksi sitä kutsuisi eikä yli 3000rpm tapahdu enää juuri mitään.

Osia on vaihdettu vaikka kuinka paljon ja ainoa mikä on parantunu on tyhjäkäynti tasaiseksi joka aikasemmin rynkytti ja ravisti koko autoa.

Ja ABS-valo syttyy melkein heti liikenteeseen lähdettäessä, että jotain vikaa siinäkin. Joskus sattaa hiljaakin jarruttaessa naputtaa poljin takaisin niinkuin olisi lukkojarrutus.

Releistä on juotettu liitokset uudestaan ja käytetty jopa k-Jetin boksi mikroskoopissa juotokset tarkistettavana mutta ei siitä mitään löytynyt.

YJ-releen kun ottaa käydessä pois niin tyhjäkäynti putoaa huomattavasti eikä anna otta kierroksia ollenkaan. Venttiilit antaa hieman ääntä, että lieneekö imuventtiilit jääneet kantamaan ja ampuu siksi takaisin imusarjaan, kun tämmöstäkin esiintyy?

Vaihettuja osia on iso lista jo:
2x bensapumppu, VJ-osat, puola, imuilmanlämpötila-anturi, ebaystä löytyi uusi ilmamääräanturi potikkoineen kaikkineen, kumikaukalo yms.......
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Moottorin lämpöanturi mittalies joutessas, se mikä antaa sytkälle ja KE-jetille tiedot. Seuraavaksi alkasin katteleen imuvuotoja, sitten tulis kysymys että ruiskun toimiessa mekaanisena ei ota ollenkaan kierroksia?

Sivu 71, kattele että saa maat ohjainyksiköltä, jos maat hukassa niin saattaa tehä mitä sattuu, samoin arvot toisiinsa verrannolliset.
http://www.w124performance.com/service/ ... /30010.PDF

Tuolla siis muutakin hauskaa kaikkee tarjolla
http://www.w124performance.com/service/ ... ine102.htm
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

ABS-vikaan auttaa se putsaat edestä anturit ja hammaskehät navoista sekä käyt anturien johtoliitokset läpi... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Pitääpä ekana mittailla se anturi ja ettii niitä imuvuotoja. Joo kun ottaa YJ-releen irti ja antaa kaasua niin rykii hirveesti ja tukehtuu. Ja kaasua pumppaamalla saa nostettua kierroksia hieman mutta varmaan tuon pitäis toimii mekaanisenaki jollain tavalla?
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

mekaanisessa putoo tyhjäkayntisäädin, eha(kylmärikastus ja kiihytysrikastin) poier. Toinen voisi olla virranjakaja jonka varmaan olet tutkinut. Lämpöanturin ohmit pitäs näillä keleillä olla 400-900 ohmia. Kylmällä koneella. Alta kilon kuitenkin. Sori kun on sekava teksti, kännyl naputeltu.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Mittasin tuon anturin (se vihree 2 -napanen?) ja taulukon mukaan sen pitäs olla kunnossa. Kylmällä koneella joitaki k ohmeja ja korkeemmassa lämpötilassa putos alle kilo ohmin. Ja lämpötilan katoin anturin juuresta laserilla.

Imuvuotoja en oo kerenny vielä sen kummemmin ettimään jotta se olis sit seuraava vaihe. Ja virranjakaja on tarkistettu pariinki kertaan ja siihe vaihettu kansi ja pyörijä ja toisilla johoillaki koitettu.

Auto kyllä seissy jokusen vuoden tallissa, että voisko se vaikuttaa mitenkään?
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Ai, se olikin sillä anturityypillä. Joo, 290-370 ohmie on kuumana ja kylmänä 2.2-2.8 kiloa. Varmistetaan nyt vielä että mittasithan maita vasten etkä pinnistä toiseen. Mulla oli yksi anturi juuri niin rikki että maat uupu.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Joo molemmista navoista maita vasten mittasin ja lukemat vastas taulukon arvoja.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: 190e 2.3-16v cosworth

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Samiiiw kirjoitti:Moro! Ensimmäistä viestiäni tänne laitan niin toivottavasti etes jollain tapaa saatte viasta selvää :D Tuommonen -85vm mersu ja ongelmana on todella huono kiihtyvyys. Tyhjäkäynti on aika korkea n.1200 ja kun lähtee liikenteeseen ja koittaa kiihdyttää niin alkaa kauhea röpötys tai booaaminen tai miksi sitä kutsuisi eikä yli 3000rpm tapahdu enää juuri mitään.

Osia on vaihdettu vaikka kuinka paljon ja ainoa mikä on parantunu on tyhjäkäynti tasaiseksi joka aikasemmin rynkytti ja ravisti koko autoa.

Ja ABS-valo syttyy melkein heti liikenteeseen lähdettäessä, että jotain vikaa siinäkin. Joskus sattaa hiljaakin jarruttaessa naputtaa poljin takaisin niinkuin olisi lukkojarrutus.

Releistä on juotettu liitokset uudestaan ja käytetty jopa k-Jetin boksi mikroskoopissa juotokset tarkistettavana mutta ei siitä mitään löytynyt.

YJ-releen kun ottaa käydessä pois niin tyhjäkäynti putoaa huomattavasti eikä anna otta kierroksia ollenkaan. Venttiilit antaa hieman ääntä, että lieneekö imuventtiilit jääneet kantamaan ja ampuu siksi takaisin imusarjaan, kun tämmöstäkin esiintyy?

Vaihettuja osia on iso lista jo:
2x bensapumppu, VJ-osat, puola, imuilmanlämpötila-anturi, ebaystä löytyi uusi ilmamääräanturi potikkoineen kaikkineen, kumikaukalo yms.......
Onkos niitä vikakoodeja luettu? KE-jettihän antaa jonkinverran tietoa toiminnastaan vaikkei mikään kovin monimutkainen ole vikakoodien osalta.
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Eipä ole ja kun taitaa vielä olla k-jetti, kun ei köydy lambdaa vai onko ke-jetissä jotai muutakin erilaista? Pystyykös ne vikakoodit sit miten lukemaan vai onko ne luettavissa vaan tuosta ke-jetistä?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Samiiiw kirjoitti:Eipä ole ja kun taitaa vielä olla k-jetti, kun ei köydy lambdaa vai onko ke-jetissä jotai muutakin erilaista? Pystyykös ne vikakoodit sit miten lukemaan vai onko ne luettavissa vaan tuosta ke-jetistä?
Kyllä siinä pitäisi olla bosch ke-jet.

diagnostiikkapistoke on pyöreä, muistaakseni kuskin puolen loksussa. Sieltä saa lamdan arvon ja pulssisuhteen joka kertoo onko vikaa vai ei. 50/50 pulssisuhteella ei pitäis olla mitään vikaa. koodeja saa sekä moottorin käydessä että sytytysvirta päällä asennossa.

Listaa löytynee googlella.... * ei mahtane näin vanhoista ymmärtää...
Maakenz
Viestit: 36
Liittynyt: 14.6.2012 20:23

Viesti Kirjoittaja Maakenz »

Ota venakoppa pois ja tarkista nokkien jako ja ketjun jäykkyys. Mulla temppuili ja röpötteli ku ketju oli löystyny js jako hypänny. Tosin pahemmin tyjäkäynnillä.
Nokka-akselien hammasrattassa on pienet tarkistus reiät joiden pitää olla vastakkain kun kampiakseli on O/T merkissä..
Pyöritä käsin konetta ja kato tuleeko ne reiät kohdakkain.vikakoodeja näistä ei saa paitsi
Asd perälle voi lukea vikakoodin sieltä akun eestä. Mut sulla taitaa olla normi kitkalukko ku ton ikänen. Seoski voi olla pielessä. Sen voi tarlkistaa siitä x11 pistokkeesta volttimittarillaki. Pitäis näyttää 50% akun volteista tyhjäkäynilä ku kone lämmin, pinneistä 2 ja 3. 2on maa ja 3 virta.
Jos sulla on vänkärin penkin alla piuha happitunnistimelle nii ota se irti ja kokeile paraneeko. Se jos on irti nii eku menee tavallaan varaohjelmalle. Ainakin mulla.
Mites se sytytys ennakon potikka? Missä asennossa se on? Laita S asentoon jos ajat 98lla. Itellä tosin tuo 2.5 malli mut ei näissä paljoa eroa pitäs olla.
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Joo itekki oon miettiny tuota jaon tarkistamista ja venttiilien välyksien jos vaikka imupuolen venttiilit kantaa.Lambdaa ei oo ja sytkäennakossa oli muistaakseni vaan 1-6? numerot? Sitä on joskus pyöritelty ja sen asento on arvotus, että missä sen pitäs olla 98:lle?
Maakenz
Viestit: 36
Liittynyt: 14.6.2012 20:23

Viesti Kirjoittaja Maakenz »

kannattaa kattoa se jako.
mulla hävis kaikki käynti ongelmat ku vaihoin ketjun ja kiristimen, oli niin löysällä vanha että ihime on et ei ollu hypänny enempää.
itekki ehin vaihtaa jo aika paljon osia ennen tota ite ongelman aiheutttajaa.

yks mikä vois olla kans jos et oo kattonu niin bensapumpun rele, kannattaa tinata varalta uuestaan jos et oo jo tehny..

ne venttiilit kyllä ääntää täsä koneessa,isot pojat sanoo et parempi ku ääntää entä ei äännä ollenkaan :)
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Eipä ollu jaossa tai välyksissä mitään vikaa.... ja releet on kaikki käyty kolvilla läpi

Mites tuon vikakoodien luvun kanssa, kun katoin sitä x11 pistoketta niin 2 pinnissä on metallikontakti mutta 3 pinni on tyhjä?
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Nyt huomasin että ihankun mese toimis paremmin kylmällä koneella, heti käynnistyksen jälkeen kun mukana on vielä kylmäkäynnistys suutin (eikös se sumuta vielä käynnistyksen jälkeen?) Mutta kylmällä koneella se tuntus käyvän vähän paremmin ja heti kun kone lämpiää niin käy rykimään kaasuttaessa

Suuttimien sumukuvionkin katoin testipumpulla mutta ei toiminu mittari josta olis nähny paineen jossa suutin avautuu
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Samiiiw kirjoitti:Eipä ollu jaossa tai välyksissä mitään vikaa.... ja releet on kaikki käyty kolvilla läpi

Mites tuon vikakoodien luvun kanssa, kun katoin sitä x11 pistoketta niin 2 pinnissä on metallikontakti mutta 3 pinni on tyhjä?
Oliko se niin että lambda malissa on nuo pinnit vain ja lambdattomassa ei. Harmi kun on kytkikset tuolla 600km+ päässä... Mullakin tais 2.0 8v mallissa puuttua joku pinni sieltä pistokkeesta juuri lambdan puuttumisen takia...
Maakenz
Viestit: 36
Liittynyt: 14.6.2012 20:23

Viesti Kirjoittaja Maakenz »

kannattaa tarkistaa se nelinapainen lämpötila anturi ekulle, siinä venakopan päässä tavallaan, jos se antaa väärää tietoa ni sehä nakkaa seokset iha sekasin heti ku lämpenee.
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

Päivitystä tilanteeseen. Eli ostin käytetyn sytytysohjaus-boksin (ezl?), joka sijaitsee kuskinpuolen sisälokarissa mutta sillä ei ollu vaikutusta.

Kone sammuu, kun irrottaa vihr. 2-napasen lämpötila-anturin toisen johdon mutta se on kai tarkotuski. Toisella joholla ei vaikutusta. Ja napojen ohmi arvot heittää toisistaan n. 10ohm

Tyhjäkäyntimoottorin liittimen irrotus ei vaikuta tyhjäkäyntii millään tavoin. Eikä kierroksilla.

Mites tarkka on tulpista, koska tällä hetkellä taitaa olla 2.0l sopivat tulpat?

Kylmänä tuntus käyvän hetken normaalisti mut vähä lämmettyään alkaa taas pätkimään.

Tyhjäkäynti tällä hetkellä n. 1000rpm kun sen alle ei taho käydä kunnolla vaan seilaa pikkusen ja rumpsuttaa koko autoo.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

En muuten osaa neuvoo, mut vaihda sinne oikeet tulpat... Nämä M102.xxx koneet on ranttuja tulppien suhteen... Ainakin mitä itellä on ollu pari noita peruskippoa... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Maakenz
Viestit: 36
Liittynyt: 14.6.2012 20:23

Viesti Kirjoittaja Maakenz »

mites sulla edenny tuo homma? ootko paikantanu vikaa?
semmonen tuli tässä mieleen eetä ootko tarkistanu sitä määräjakajan läppää? aika ranttu on sen asennosta tuo.. joisaki tapauksisa se voi jopa vääntyä se vipu missä se läppä on kiinni jos lyö kovasti takasin..
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

ei oo paikallistettu vieläkään vikaa... ja vaihettu on koko ilmamäärä anturimötikkä joten se lautanen pitäs olla ok. vaihettu taas lisää osia: eha ja koitettu myös 3-napasta tyhjäkäyntimoottoria mutta ei muuttunu mihinkään. pakokaasutesteri putkessa kiinni pyöritelty seosruuvia mut co pysyy kokoajan 0.30 vaikka miten pyörittäs lisää ainetta kunnes sammuu. kohta soitan jollekin manaajalle jos sieltä löytys apu :D
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5974
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Samiiiw kirjoitti:ei oo paikallistettu vieläkään vikaa... ja vaihettu on koko ilmamäärä anturimötikkä joten se lautanen pitäs olla ok. vaihettu taas lisää osia: eha ja koitettu myös 3-napasta tyhjäkäyntimoottoria mutta ei muuttunu mihinkään. pakokaasutesteri putkessa kiinni pyöritelty seosruuvia mut co pysyy kokoajan 0.30 vaikka miten pyörittäs lisää ainetta kunnes sammuu. kohta soitan jollekin manaajalle jos sieltä löytys apu :D
Tuleeko nyt ihan varmasti eculle astti virtasta?
Maakenz
Viestit: 36
Liittynyt: 14.6.2012 20:23

Viesti Kirjoittaja Maakenz »

ootko mitannu venttiilivälykset? kylmänä pako 0.25-0.35 ja imu 0.10-0.20..
itellä oli pako puoli iha päi helvettiä..meni tossa kansiremontin yhteyvessä uusiksi pakovenat,kaikki ohjarit ja kumet..
saatko kiertään sitä konetta ollenkaan? röpöttääkö se kylmänäki jos antaa kaasua? varmaan oot suuttimet tarkistanu..? vois kyllä olla sökö/tukkonen määräjakajaki.. jos vuojen seissy nii bensapuolelta ettisin vikaa..
Samiiiw
Viestit: 11
Liittynyt: 25.9.2012 14:03

Viesti Kirjoittaja Samiiiw »

joo venttiilinvälykset on tarkistettu ja ne oli kunnossa. kylmänä kone kiertää ihan normaalisti mutta ajossa kone ei jaksa viiä autoo ollenkaan. suuttimien kuvio on tarkistettu penkissä ja näytti ihan hienolta sumulta ja tosiaan seissy monta vuotta tallin perällä
Maakenz
Viestit: 36
Liittynyt: 14.6.2012 20:23

Viesti Kirjoittaja Maakenz »

ootko tarkistanu et lämpötila-anturin tieto menee eculle asti?
paikkaan "21"..ja muut kans, eha yms?
jos tuo seos ei muutu vaikka kuin pyörittäs nii kuulostas et on limppimoodi päällä. joku anturi ei anna eculle asti tietoa tai antaa mutta heittelee arvot miten sattuu..ehkä

mainittit et pensapumput on vaihettu, entäs se paineenvaraaja tai mikä se on siellä pumppujen vieressä?
tai sit se paineentasaaja imusarjan alla sylintereiden 1&2 välissä.
noi osat käy mistä tahansa suuripiirtei samaikäsestä pensamersusta.

tuosa on jotaki jelppiä ja kytkentäkaaviot eculle just tohon myllyyn jos et oo jo löytäny..http://www.startekinfo.com/StarTek/outs ... 40001a.pdf
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”