Kyllä.Kone kirjoitti:Pitäisi olla plug and play...?
Arin S211 E 320 CDI (nyt myös videokuvaa).
Ei kai siinä mitään sovittamista ole jos on samanlainen kuin orkkis? Tai mitäpä tuota arvailemaan kun cdi203 kumminkin tietää miten asia on
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Ei tarvii mutta pitäisi.
Eli jos sulla on se Star niin simulaattorilla selviää mitä pitää tehdä osien vaihdon jälkeen. Myös WIS:istä kannattaa lukea ohjeita.
Tässä tapauksessa uusi osa ei välttämättä ole samanlainen kuin vanha vaikka varaosanumero olisi sama (vähän niin kuin suuttimet joissa kalibrointiarvot).
Eli jos sulla on se Star niin simulaattorilla selviää mitä pitää tehdä osien vaihdon jälkeen. Myös WIS:istä kannattaa lukea ohjeita.
Tässä tapauksessa uusi osa ei välttämättä ole samanlainen kuin vanha vaikka varaosanumero olisi sama (vähän niin kuin suuttimet joissa kalibrointiarvot).
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Siis anturissa ei ole mitään erikoista älyä mutta siellä moottorin ohjainyksikössä on, sehän anturin lukee.ChiquitaT kirjoitti: en usko että siellä mitään älyä/laskentaa ja anturivakioita on.
Tyypillisesti ohjainyksikkö adaptoituu anturin muutoksiin (siis ensisijaisesti yksilön muutoksiin ajan myötä mutta sama adaptaatio auttaa yksilöiden eroihin adaptoitumiseen).
sähköisessä mittaustekniikassa anturit ovat yleisesti spesifisiä ja yksilöitä. kullakin on sille ominainen kalibroitu (penkissä teststtu) anturivakio. ko vakio pitää kertoa vahvistimelle, jotta vahvistin osaa tehdä muuntolaskennan oikein.
alaan joskus tutustuneena, valistunut arvaukseni on että tässä mittauksessa (ja autotekniikssa laajemminkin) käytetyt anturit evät ole yksilöitä vaan massatuotantoa samalla speksillä. yksilölliset kalibroinnit puuttuvat.
Ko mittausperiaate on mitata ilmamassavirtauksen jäähdytysvaikutusta. laitteen 'älyn' (keskusyksikö) seuraama suure on virran kulutus läpi ohmisen elementin ts tuon anturin mitauspiirin. On täysin analoginen piri. Tätä tarkoitn passiivisella anturilla.
yksilölliset anturit olisivat selvästi kalliimpia kuin autoteollisuudessa on vara maksaa.
Näin muodoin, voi vaihtaa ilman uudelleen kalibrointeja (jos ohmisuus on vastaava).
alaan joskus tutustuneena, valistunut arvaukseni on että tässä mittauksessa (ja autotekniikssa laajemminkin) käytetyt anturit evät ole yksilöitä vaan massatuotantoa samalla speksillä. yksilölliset kalibroinnit puuttuvat.
Ko mittausperiaate on mitata ilmamassavirtauksen jäähdytysvaikutusta. laitteen 'älyn' (keskusyksikö) seuraama suure on virran kulutus läpi ohmisen elementin ts tuon anturin mitauspiirin. On täysin analoginen piri. Tätä tarkoitn passiivisella anturilla.
yksilölliset anturit olisivat selvästi kalliimpia kuin autoteollisuudessa on vara maksaa.
Näin muodoin, voi vaihtaa ilman uudelleen kalibrointeja (jos ohmisuus on vastaava).
.
Ilmamassamittari, ehken vastoin yleistä luuloakin, kuluu käytössä.
Siihen tarttuu epäpuhtauksia, jotka eristää lankaa ja muuttavat paluujännitettä, jonka perusteella ohjelma päättelee läpivirtaavan ilman (hapen) määrää.
Tälle "kulumiselle" on valmistajan kokemusperäistä tietoa mukaillen laitettu ohjelmaan kerroin, joka aikain kuluessa muuttaa, tai oikeastaan pyrkii korjaamaan tätä käytön mukanaan tuomaa palujännitteen muuttumista suhteessa ilman määrään.
Kerroin on tieten pieni ja täysin hatusta tempaistu, mutta se on kuitenkin siellä.
Siksi on hyvä anturin vaihdon yhteydessä vaikkapa staarilla vihjaista asiasta.
Se kyllä kalibroituu pikkuhiljaa itsekkin, ilmeisesti tyhjäkäynnillä tapahtuvan jatkuvan vertailun avulla.
Mutta näin saatu lopputulos ei tietenkään välttämättä tarkkuudeltaan vastaa staarilla kerrottua "alkuarvoa"
Ilmamassamittari, ehken vastoin yleistä luuloakin, kuluu käytössä.
Siihen tarttuu epäpuhtauksia, jotka eristää lankaa ja muuttavat paluujännitettä, jonka perusteella ohjelma päättelee läpivirtaavan ilman (hapen) määrää.
Tälle "kulumiselle" on valmistajan kokemusperäistä tietoa mukaillen laitettu ohjelmaan kerroin, joka aikain kuluessa muuttaa, tai oikeastaan pyrkii korjaamaan tätä käytön mukanaan tuomaa palujännitteen muuttumista suhteessa ilman määrään.
Kerroin on tieten pieni ja täysin hatusta tempaistu, mutta se on kuitenkin siellä.
Siksi on hyvä anturin vaihdon yhteydessä vaikkapa staarilla vihjaista asiasta.
Se kyllä kalibroituu pikkuhiljaa itsekkin, ilmeisesti tyhjäkäynnillä tapahtuvan jatkuvan vertailun avulla.
Mutta näin saatu lopputulos ei tietenkään välttämättä tarkkuudeltaan vastaa staarilla kerrottua "alkuarvoa"
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
*:rila vanha "opineisuu" palutettaan alkutilaan minkä jälkeen se alkaa opimaan uusia arvoja(joskus käy niin että jostain syystä jää jumittaman siihen vanhaan eikä ala oppimaan enne nollausta) nopeutta myös sitää "oppimista" nollausta ei ole pakkotehdä mutta ilman sitä on mahodolisuus että ei saa täytä hyötyä sen anturin vaihdosta(suurimassa osassa ei sitä silti huomaa juuri mitenkään vaikka olis jäänyt jumitamaan niihin vanhoihin arvoihin, on myös käynnyt niin että nollauksen jälkeen on kulutuksessa tapahtunut näkyvä muutos)
suutimen kalibrointi arvojakan ei tarvitse asetta...
(ainkaan niiden korjamoiden mukaan millä ei ole siihen työkaluja...
silti niitenkin asetamisella on ollut vaikutusta kulutuksen...
vaan sehän on vaan polttoa aineta ja kaikki se kuitenkin kuluu mitä tankiin laittaa ja huolto asemilta sitä voi ostaa lisää...)
suutimen kalibrointi arvojakan ei tarvitse asetta...
(ainkaan niiden korjamoiden mukaan millä ei ole siihen työkaluja...
silti niitenkin asetamisella on ollut vaikutusta kulutuksen...
vaan sehän on vaan polttoa aineta ja kaikki se kuitenkin kuluu mitä tankiin laittaa ja huolto asemilta sitä voi ostaa lisää...)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Uskoakseni anturipinnan likaantuminen ei muuta anturin ohimista arvoa, eikö niin. anturielementin lämmöneristävyyttä se muuttaa ts vaikuttaa siihen ilmanmassavirtuksen jäähdytysvaikutuksen korrelaatioon. toiminta karkeasti on: seurataan paljonko pitää pukata lämmitystehoa piiriin jotta naapuritapissa delta T säilyy haluttuna. Oletan että siellä on siis kaksi anturitappia? Jos olettama pitää paikkansa,tuikku kirjoitti:.
....Siihen tarttuu epäpuhtauksia, jotka eristää lankaa ja muuttavat paluujännitettä, jonka perusteella ohjelma päättelee läpivirtaavan ilman (hapen) määrää.
Tälle "kulumiselle" on valmistajan kokemusperäistä tietoa mukaillen laitettu ohjelmaan kerroin, joka aikain kuluessa muuttaa, tai oikeastaan pyrkii korjaamaan tätä käytön mukanaan tuomaa palujännitteen muuttumista suhteessa ilman määrään.
Kerroin on tieten pieni ja täysin hatusta tempaistu, mutta se on kuitenkin siellä. Siksi on hyvä anturin vaihdon yhteydessä vaikkapa staarilla vihjaista asiasta. Se kyllä kalibroituu pikkuhiljaa itsekkin, ilmeisesti tyhjäkäynnillä tapahtuvan jatkuvan vertailun avulla.
Mutta näin saatu lopputulos ei tietenkään välttämättä tarkkuudeltaan vastaa staarilla kerrottua "alkuarvoa"
on mahdollista 'helpostikin' rakentaa valvontaluuppi anturipariin jossa likaantumisaste päätellään olettamalla tiedetyiksi muut muuttujat paitsi likaisuuden aiheuttana haitta lämmön siirtymiselle ( esim tsekkaus tietyssä ajotilanteessa).
Lämmöneristyksen muutokset voivat olla olla helposti 2 .... 10% haarukassa. Siis suurehkoja, siksi kompensoiti on paikallaan. Happea olettaman mukaan lie se 21%. Sitä, O2:ta ei mitata suoraan vaan päätellään.
Monimuuttuja kompensaatiota seillä ei voi olla (kuluminen/liikaantuminen)
Vain toinen. Likaantumien on ilmeistä sitä kompensoidaan.
Jos anturissa on sähköisiä muutoksia mitattavissa, mikään edellä tehdyistä mittauksen oletamista/kompensoinneista ei osu kohdalleen ja säätötulos on huono..
Edellinen ei perustu MB tietoihin, päättelyä vain analogioden kautta...
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Adaptointiarvojen nollaus tehtiin eilen.
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa
Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.
Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa
Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.
Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin
muistittko aktivoida anturin peittämällä sen?Ari66 kirjoitti:Adaptointiarvojen nollaus tehtiin eilen.
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa
Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.
Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin
S 212 350 CDI Avantgarde Sport -11
[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
[miitit]011111111111001001110101[/miitit]
Täysin mykkä ? Ja Starilla katsoen kuitenkin näkyy etäisyydet ?Ari66 kirjoitti:Adaptointiarvojen nollaus tehtiin eilen.
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa
Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.
Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin
Onkohan johto siitä mutkasta poikki joka menee anturille. Itsellä oli hapettunut melkein poikki ja herjasi anturin viallisuutta...korjaus purkamalla (vuolemalla ) johdonpään liitin palasiksi ja tinaamalla kunnolla kiinni toisiinsa. Nyt toimii, vaihtoehtona olisi varmaan ollut ostaa uusi johtosarja. On aivan liian heiveröinen se johtosarja ja kun koko ajan kuralle, lumi-/jääpaakuille alttiina pakoputken pöntön lähellä...olisi toivonut olevan paremmin suojattu systeemi.
Ari66 kirjoitti:Adaptointiarvojen nollaus tehtiin eilen.
Ja samalla kerrottiin Starilla autolle, että sillä on uudet ilmansuodattimet
Kumma kun se tuommoisenkin tiedon haluaa
Ja sitten lisäongelmiin....
Aiemmin vialliseksi todettu oikea takaparkkianturi vaihdettiin.
Vika ei vaan korjaantunut.
Vikakoodit nollattu ja uusia ei saa millään ilmaantumaan, silti vaan ei toimi vaikka Starin mielestä kaikki on erinomaisen hyvin
S211 280 CDI A Avantgarde -07
S212 200 CDI A Classic 2012
S212 200 CDI A Classic 2012
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kylläpä sitä vieläkin vaan voi tuntea itsensä tyhmäksi
Vai onkohan tämä kuitenkin yhä useammin toistuva havainto, sittenkin...
Olin nimittäin jo pari-kolme kertaa ihmetellyt ilmastointivikaa.
Jossain vaiheessa matkantekoa puhallin alkaa ikään kuin puhaltamaan päin seinää, aivan kuin joku ilmaläppä olisi kiinni.
Mikään ohjauspaneelista tehty toimenpide ei poista ongelmaa, vaan ilmaa ei tule kabiiniin riittävästi.
Raitisilmasuodatinkin on uusi, sekään siis ei kelvannut selitykseksi.
Kunnon "buutin" jälkeen kuitenkin kaikki toimii ok
Noh... tänään se teki sitten saman tempun taas, kun ajeltiin Inarista Angelin kautta Karigasniemelle.
Kohta Angelin jälkeen alkoi tulla autossa hiki
Pähkäilin siinä sitten päissäni asiaa ja ajattelin kurkata konehuoneeseen, josko ilmastoinnin putket ja letkut ovat jäässä.
Ja olivathan ne.
Siitä sitten päättelin että jos ne ovat jäässä, niin varmaan on kennokin aivan ummessa.
Eihän silloin ilma puhise tietenkään läpi, kuten on tarkoitettu.
Kompressori pois päältä napista (eli kenno sai hetken sulaa rauhassa) ja kas, kylmää pukkasi edelleen, heikohkosti tietenkin.
Mutta hetken matkaa taitettuamme ilma alkoi taas virrata normaaliin tapaan suulakkeista.
Lopppäätelmä:
Pitkillä matkoilla kenno voi jäätyä umpeen.
Varsinkin jos polttelee tupakkia ikkuna raollaan ja kylmästöinti taistelee ulkoilman lämpötilaa vastaan.
Ja kun se ikkuna tuppaa unohtumaankin raolleen pitkiksikin ajoiksi.
Tulevat korjaustoimenpiteet:
a) tupakkilakko
b) vielä norttiakin lyhyemmät tupakit
c) poltetaan vain parkissa ollessa ulkona
ö) vian ilmetessä tökätään kompura hetkeksi napista pois päältä (tämä vaihtoehto valittu)
Vai onkohan tämä kuitenkin yhä useammin toistuva havainto, sittenkin...
Olin nimittäin jo pari-kolme kertaa ihmetellyt ilmastointivikaa.
Jossain vaiheessa matkantekoa puhallin alkaa ikään kuin puhaltamaan päin seinää, aivan kuin joku ilmaläppä olisi kiinni.
Mikään ohjauspaneelista tehty toimenpide ei poista ongelmaa, vaan ilmaa ei tule kabiiniin riittävästi.
Raitisilmasuodatinkin on uusi, sekään siis ei kelvannut selitykseksi.
Kunnon "buutin" jälkeen kuitenkin kaikki toimii ok
Noh... tänään se teki sitten saman tempun taas, kun ajeltiin Inarista Angelin kautta Karigasniemelle.
Kohta Angelin jälkeen alkoi tulla autossa hiki
Pähkäilin siinä sitten päissäni asiaa ja ajattelin kurkata konehuoneeseen, josko ilmastoinnin putket ja letkut ovat jäässä.
Ja olivathan ne.
Siitä sitten päättelin että jos ne ovat jäässä, niin varmaan on kennokin aivan ummessa.
Eihän silloin ilma puhise tietenkään läpi, kuten on tarkoitettu.
Kompressori pois päältä napista (eli kenno sai hetken sulaa rauhassa) ja kas, kylmää pukkasi edelleen, heikohkosti tietenkin.
Mutta hetken matkaa taitettuamme ilma alkoi taas virrata normaaliin tapaan suulakkeista.
Lopppäätelmä:
Pitkillä matkoilla kenno voi jäätyä umpeen.
Varsinkin jos polttelee tupakkia ikkuna raollaan ja kylmästöinti taistelee ulkoilman lämpötilaa vastaan.
Ja kun se ikkuna tuppaa unohtumaankin raolleen pitkiksikin ajoiksi.
Tulevat korjaustoimenpiteet:
a) tupakkilakko
b) vielä norttiakin lyhyemmät tupakit
c) poltetaan vain parkissa ollessa ulkona
ö) vian ilmetessä tökätään kompura hetkeksi napista pois päältä (tämä vaihtoehto valittu)
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Eiköhän listaan saa lisätä ilmastoinnin huollon (täyttö ja mahdollinen vuodon korjaus).Ari66 kirjoitti: Tulevat korjaustoimenpiteet:
a) tupakkilakko
b) vielä norttiakin lyhyemmät tupakit
c) poltetaan vain parkissa ollessa ulkona
ö) vian ilmetessä tökätään kompura hetkeksi napista pois päältä (tämä vaihtoehto valittu)
Se höyrystinhän ei jäädy jos kaikki toimii oikein. Lämpötila-anturi mittaa höyrystimen lämmön ja pitää sen plussan puolella (vain vähän).
Vähäinen kylmäaineen määrä aiheuttaa sen että höyrystin jäähtyy toispuoleisesti ja alkaa jäätyä vaikka lämpötila-anturi mittaa vielä plussaa. En muista kumpi puoli ohjaamosta kärsii jäätymisestä ensin mutta sama puoli noissa pitäisi aina oireilla ensimmäisenä.
Ja näitten autojen ilmastoinnin pitäisi toimia Marokossa ja Saudi-Arabiassa. Eihän ne pelaa edes jäämeren rannikkolla! Ei ymmärrä.Ari66 kirjoitti:Ei se ilmastointi kauhian vajaa voi olla, kun ei vielä "kihinää" kuulu.
Ja kuulemma en ole ongelmani kanssa yksin.
No, jos Suomeen myytävät mallit on suomi-autoja Tai... jos kylmäainetta pitää tosiaan olla ihan piripinnassa, että auton ilmastointilaite toimisi niin kuin sen pitää toimia.
Kuulostaa vähäiseltä aineen määrältä, sitten himpun liian kova puhallus kennolta läpi ettei kerkiä luovuttaan riittävästi niin saattas tehä moista. Tosin aavistelen että puhallinnopeus ei Arin käytössä kovin kovalla ole.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr