IsoT:n mölli
IsoT:n mölli
Jaettu ilo on paras ilo. (sekä tuskan sekainen ahdistus!) Eli nyt kun harrastaa yhtä w163:sta niin helpointa purkaa kokemuksiaan omaan ketjuun
Kaksi viikkoa sitten kävin konttorilla ja tuomioksi tulivat oikea taka alapallonivel ja vasen taka poikittainen tukivarsi (tie rod). Kermana päälle vielä kallistuksen vakaajan kumet edessä, mutta vielä selvittiin pelkällä huomautuksella.
Ainakin noita alapalloniveliä saa vähän joka paikasta, alkaen motonetin 20e varaosaan, mutta mielestäni aika kriittinen osa joten päädyin tilaamaan vähän laadukkaampaa suoraan saksanmaalta. Kyselin kustannuksia vaihtotyölle MB-osalta, mutta tietoisena siitä että iso auto syö näitä osia hauskuuttaan, päätin tehdä työn itse.
Suoraan saksanmaalta:
Mielen HD pallonivel 67e
Lemföeder tukivarsi 102e
Kallistuksen vakaajan puslat 11e
Postit 20e
(www.carmaster.de)
Osat saapuivat saksanmaalta vajaassa viikossa. Sitten alkoikin se hauskin vaihde, niiden asentaminen. Ikinä en ole alustaan / jousitukseen koskenut edes pitkällä tikulla, joten puuhastalua oli tiedossa aikalailla. Etukäteen osasin kuites ebaysta tilata sellaisen hammastetun jättiholkin jolla alapallonivel (aikaisemmin prässäytty, uusi kiristimellä) saadaan paikalleen. Postikuluineen 35e.
Auto etupihalle ja lidlistä 4 vuotta sitten ostettu työkalusarja esiin. Rengas, jarrulevy ja käsijarrun hilppeet irtosivat aika helposti. (kahta viimeistä ei tarvi välttämättä irroittaa). Seuraavaksi piti naksutella niveliä irti, joten motonetin kautta jatkamaan ja ylä, ala, sekä poikittaistukivarsi irtosivat navasta hommaan tarkoitetulla työkalulla. Tai no, alatukivarren pallonivelen kanssa sai taistella yhden illan kun ylämutteri pyöri tyhjää ja lopulta poraamisoperaation jälkeen ostin rälläkän millä sen silppusin hyväksi. Loput nivelestä lähti mosalla paukuttaen
Tässä vaiheessa olin hakenut jo motonetistä isojen poikien momenttiavaimen millä alapallonivel (300nm) saataisiin oikeaa momenttiin, mutta remontin realiteetit iskivät vastaan kun huomasin että pallonivel ei istu paikalleen ilman navan irroittamista.. ja miten vääntää napa auki kun kaikki tuenta on irti..
Kompuraa kun ei ole, niin seuraavaksi biiltemaan hakemaan sähkökäyttöinen (450nm) pulttipyssy. (yllättävän hyvä, vaikka aika isokokoinen). Naps ja kops, navan mutteri irtosi ja sitten hakkasin kaksin käsin napaa irti vetarista. Pallopää vasara oli oiva filtteri vetoakselin ja mosan välillä, joku viisaampi osasi neuvoa että muuten vetarin pää leveää. CRC:stä ja raivokkaita iskuja jälkeenpäin napa lähti irtoaamaan ja napaan pulttipyssyllä ammuttu uusi pallonivel taittui alatukivarren reikään. Voitto!
Tämän jälkeen kaikki takaisin kassaan ja toiselle puolelle vielä poikittais tukivarsi paikalleen. Siihen ei mennyt edes tuntia.
Kallistuksenvakaajan kumien kanssa alkoi vituttamaan niin paljon kun napapultit alkoivat pyörimään tyhjää (isolla pulttipyssyllä ei mahtunut alatapäin) että päätin vaihdattaa ne kesällä jossain paikallisessa nyrkkipajassa.
Mitä tulee alapallonivelen vaihtoon, on oppimiskäyrä aika jyrkkä, mutta tekemällähän näitä oppii. ..ja kysyä saa!
Kaksi viikkoa sitten kävin konttorilla ja tuomioksi tulivat oikea taka alapallonivel ja vasen taka poikittainen tukivarsi (tie rod). Kermana päälle vielä kallistuksen vakaajan kumet edessä, mutta vielä selvittiin pelkällä huomautuksella.
Ainakin noita alapalloniveliä saa vähän joka paikasta, alkaen motonetin 20e varaosaan, mutta mielestäni aika kriittinen osa joten päädyin tilaamaan vähän laadukkaampaa suoraan saksanmaalta. Kyselin kustannuksia vaihtotyölle MB-osalta, mutta tietoisena siitä että iso auto syö näitä osia hauskuuttaan, päätin tehdä työn itse.
Suoraan saksanmaalta:
Mielen HD pallonivel 67e
Lemföeder tukivarsi 102e
Kallistuksen vakaajan puslat 11e
Postit 20e
(www.carmaster.de)
Osat saapuivat saksanmaalta vajaassa viikossa. Sitten alkoikin se hauskin vaihde, niiden asentaminen. Ikinä en ole alustaan / jousitukseen koskenut edes pitkällä tikulla, joten puuhastalua oli tiedossa aikalailla. Etukäteen osasin kuites ebaysta tilata sellaisen hammastetun jättiholkin jolla alapallonivel (aikaisemmin prässäytty, uusi kiristimellä) saadaan paikalleen. Postikuluineen 35e.
Auto etupihalle ja lidlistä 4 vuotta sitten ostettu työkalusarja esiin. Rengas, jarrulevy ja käsijarrun hilppeet irtosivat aika helposti. (kahta viimeistä ei tarvi välttämättä irroittaa). Seuraavaksi piti naksutella niveliä irti, joten motonetin kautta jatkamaan ja ylä, ala, sekä poikittaistukivarsi irtosivat navasta hommaan tarkoitetulla työkalulla. Tai no, alatukivarren pallonivelen kanssa sai taistella yhden illan kun ylämutteri pyöri tyhjää ja lopulta poraamisoperaation jälkeen ostin rälläkän millä sen silppusin hyväksi. Loput nivelestä lähti mosalla paukuttaen
Tässä vaiheessa olin hakenut jo motonetistä isojen poikien momenttiavaimen millä alapallonivel (300nm) saataisiin oikeaa momenttiin, mutta remontin realiteetit iskivät vastaan kun huomasin että pallonivel ei istu paikalleen ilman navan irroittamista.. ja miten vääntää napa auki kun kaikki tuenta on irti..
Kompuraa kun ei ole, niin seuraavaksi biiltemaan hakemaan sähkökäyttöinen (450nm) pulttipyssy. (yllättävän hyvä, vaikka aika isokokoinen). Naps ja kops, navan mutteri irtosi ja sitten hakkasin kaksin käsin napaa irti vetarista. Pallopää vasara oli oiva filtteri vetoakselin ja mosan välillä, joku viisaampi osasi neuvoa että muuten vetarin pää leveää. CRC:stä ja raivokkaita iskuja jälkeenpäin napa lähti irtoaamaan ja napaan pulttipyssyllä ammuttu uusi pallonivel taittui alatukivarren reikään. Voitto!
Tämän jälkeen kaikki takaisin kassaan ja toiselle puolelle vielä poikittais tukivarsi paikalleen. Siihen ei mennyt edes tuntia.
Kallistuksenvakaajan kumien kanssa alkoi vituttamaan niin paljon kun napapultit alkoivat pyörimään tyhjää (isolla pulttipyssyllä ei mahtunut alatapäin) että päätin vaihdattaa ne kesällä jossain paikallisessa nyrkkipajassa.
Mitä tulee alapallonivelen vaihtoon, on oppimiskäyrä aika jyrkkä, mutta tekemällähän näitä oppii. ..ja kysyä saa!
Meillä on kimppatallilla ollut jo muutaman vuoden tuosta 2xkalliimpi bilteman sähkönen pulttipyssy ja hyvin toimii edelleen..ou812 kirjoitti:Oliko biilteman pulttipyssy hyvä, eikös se maksa jotain 40€? Joskus kävin hiplaamassa ennen kesärenkaiden vaihtoo...
Kovassa käytössä on, ainakin 6:n auton renkaiden kausivaihdot ja remontit päälle..
Oi mikä ihana mies. Naisten ja eläinten ystävä ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Re: IsoT:n mölli
isoT kirjoitti:Tai no, alatukivarren pallonivelen kanssa sai taistella yhden illan kun ylämutteri pyöri tyhjää ja lopulta poraamisoperaation jälkeen ostin rälläkän millä sen silppusin hyväksi. Loput nivelestä lähti mosalla paukuttaen
Tuon tyylisellä pallonivelen irroitustyökalulla saa irti jos ite mutterin saa irti ja on kartiosta jumissa, no joo tiiän tätähän ei haettu.
Mutta käännäppä tuo avain toisinpäin ja kiristä, niin saat painettua tukivartta kokonaisuudessaan niin että kartio tiukkenee napaan tms ja saat mutterin pyöritettyä auki.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
4vk mökillä irti sivistyksestä joten tämä vastaaminen vähän venähti.
Bilteman pulttipyssy oli tosiaan älyttömän oiva kamepe, isohan se on, mutta helpottaa tuota askartelua aikalailla. Ja taisivat jonkinmoisen takuunkin siihen luvata.
Mitä tulee v8 möllin ahneuteen niin matka-ajossa pääsee leveällä rengastuksella (jos se siihen vaikuttaa) 12l pintaan ja kaupunkiajossa 16l pintaan jos ajelee "normaalisti". Tosin itse olen päättänyt jo aikaisemmin että jos kerran on pirssiä alla millä on kallista pöristellä kaupungissa, niin pöristellään sitten koko rahalla eikä tuohon normi kaupunkiajoon lisättynä se 4-5 lisälitraa tunnu niin pahalta. Pitäähän sitä saada nautiskellakin
Kaikenkaikkiaan remontti onnistui hyvin, tosin käydessäni nelipyöräsuuntauksessa, hommaa ei saatu loppuun asti kun toisenkin puolen alapallo oli kuulemma välijä! Tämän lisäksi olin onnistunut rikkomaan puuhastellessani jo vaihdetun puolen vetarin ulomman suojakumen, joten saa sitten molemmat puolet käyttää vielä auki. Suojakumi hilppeineen saksanmaalta kustansi 20e joten rahallisesti ei iso tappio, mutta pientä lisäpuuhastelua vielä siis tiedossa.
Bilteman pulttipyssy oli tosiaan älyttömän oiva kamepe, isohan se on, mutta helpottaa tuota askartelua aikalailla. Ja taisivat jonkinmoisen takuunkin siihen luvata.
Mitä tulee v8 möllin ahneuteen niin matka-ajossa pääsee leveällä rengastuksella (jos se siihen vaikuttaa) 12l pintaan ja kaupunkiajossa 16l pintaan jos ajelee "normaalisti". Tosin itse olen päättänyt jo aikaisemmin että jos kerran on pirssiä alla millä on kallista pöristellä kaupungissa, niin pöristellään sitten koko rahalla eikä tuohon normi kaupunkiajoon lisättynä se 4-5 lisälitraa tunnu niin pahalta. Pitäähän sitä saada nautiskellakin
Kaikenkaikkiaan remontti onnistui hyvin, tosin käydessäni nelipyöräsuuntauksessa, hommaa ei saatu loppuun asti kun toisenkin puolen alapallo oli kuulemma välijä! Tämän lisäksi olin onnistunut rikkomaan puuhastellessani jo vaihdetun puolen vetarin ulomman suojakumen, joten saa sitten molemmat puolet käyttää vielä auki. Suojakumi hilppeineen saksanmaalta kustansi 20e joten rahallisesti ei iso tappio, mutta pientä lisäpuuhastelua vielä siis tiedossa.
Re: IsoT:n mölli
Hyvä pointti! Onnistuu kuulemma myös sillä että kun auto on ylhäällä, niin tunkilla nostaa nitkautuksen ylöspäin suoraan pallonivelen kohdalta, jolloin kartio kirraa nätisti kiinni.JiiTee_ kirjoitti:isoT kirjoitti:Tai no, alatukivarren pallonivelen kanssa sai taistella yhden illan kun ylämutteri pyöri tyhjää ja lopulta poraamisoperaation jälkeen ostin rälläkän millä sen silppusin hyväksi. Loput nivelestä lähti mosalla paukuttaen
Tuon tyylisellä pallonivelen irroitustyökalulla saa irti jos ite mutterin saa irti ja on kartiosta jumissa, no joo tiiän tätähän ei haettu.
Mutta käännäppä tuo avain toisinpäin ja kiristä, niin saat painettua tukivartta kokonaisuudessaan niin että kartio tiukkenee napaan tms ja saat mutterin pyöritettyä auki.
Nyt on sitten toinenkin alapallonivel vaihdettu. Aika nopeasti kävi kun tiesi mitä teki. Tässäkin nivel alkoi pyörimään mutterin mukana, mutta antautui kun apukädet väänsivät napaa linkkuun ja pulttipyssyllä paukutteli. Vetarin ulomman suojakumen vaihto teetetti vähän työtä kun nivel piti ensin hakatairti ja ei ollut uutta c-klipsiä vanhan tilalle joka vähän venähti irroituksessa. Toinen ongelma oli suojakumen mukana tullu metallipanta, jonka kiinnitykseen olisi tarvinnut jonkin sortin erikoispihdet. Tyydyin hakemaan motonetistä vähän yksinkertaisemman pannan joka lopulta asettui ilman ongelmia.
Huomenna pitäisi vaihtaa suodattimia ja kohta olisi öljynvaihtokin edessä.
Huomenna pitäisi vaihtaa suodattimia ja kohta olisi öljynvaihtokin edessä.