Asentovaunu; kimppaosto-opasta idiootille ja vatulointia
Asentovaunu; kimppaosto-opasta idiootille ja vatulointia
Alotetaas tämmönen kyselytopiksi kun ei 5 sek haulla vastaavaa howto-osiota löytänyt:
Lähipiirissä on muutaman perheen miesväen kesken käyty keskustelua käytetyn matkailuperävaunun ostamisesta vähänniinkuin yhteishyödykkeeksi.
Käyttönä tulisi olemaan toimia talvien yli sekalaisena taukotupana/pilkkimajana ja kesäkaudella/välikausina joitakin satunnaisia pitempiä reissuja. Rahasta ei vielä ole puhuttu mitään, mutta kovin uusia vaunuja tuskin pystytään hankkimaan.
Lämmitykselle ei tällä ym käytöllä sen isompaa käyttöä, mutta ei kait tuosta haittaakaan olisi. Varsinaiselle talvivaunulle ei kuitenkaan tarvetta, oma käsitys että juuri näissä lisäeristetyissä vaunuissa tavataan eniten kosteusvaurioita, vai mitenkä on? Mites vesilaitteet ja vessat ja kaasuhellat, liittyykö noihin jotain ihmeellisiä salaisuuksia?
Mitäs tuommoisesta härpättimestä noin yleisesti ottaen tulisi katsoa ennen luovareiden tekoa? Vesivuodot ja homeet + tekninen toimivuus noin ylipäätään? Onko tiedossa merkkejä ja malleja joiden omistamisessa ja ylläpidossa on jotain erikoisen negatiivista, toki myös positiiviset kokemukset tervetulleita?
Vetokalustona tällä tietoa noin Klasse E:n kokoiset 2-pyörävetoiset autot eli johonkin reilun tonnin haminoihin taitaa paino jäädä.
Edit #1: Topiksin otsikkoa muokattu ulkoisesta vinkistä kuvaavammaksi
Lähipiirissä on muutaman perheen miesväen kesken käyty keskustelua käytetyn matkailuperävaunun ostamisesta vähänniinkuin yhteishyödykkeeksi.
Käyttönä tulisi olemaan toimia talvien yli sekalaisena taukotupana/pilkkimajana ja kesäkaudella/välikausina joitakin satunnaisia pitempiä reissuja. Rahasta ei vielä ole puhuttu mitään, mutta kovin uusia vaunuja tuskin pystytään hankkimaan.
Lämmitykselle ei tällä ym käytöllä sen isompaa käyttöä, mutta ei kait tuosta haittaakaan olisi. Varsinaiselle talvivaunulle ei kuitenkaan tarvetta, oma käsitys että juuri näissä lisäeristetyissä vaunuissa tavataan eniten kosteusvaurioita, vai mitenkä on? Mites vesilaitteet ja vessat ja kaasuhellat, liittyykö noihin jotain ihmeellisiä salaisuuksia?
Mitäs tuommoisesta härpättimestä noin yleisesti ottaen tulisi katsoa ennen luovareiden tekoa? Vesivuodot ja homeet + tekninen toimivuus noin ylipäätään? Onko tiedossa merkkejä ja malleja joiden omistamisessa ja ylläpidossa on jotain erikoisen negatiivista, toki myös positiiviset kokemukset tervetulleita?
Vetokalustona tällä tietoa noin Klasse E:n kokoiset 2-pyörävetoiset autot eli johonkin reilun tonnin haminoihin taitaa paino jäädä.
Edit #1: Topiksin otsikkoa muokattu ulkoisesta vinkistä kuvaavammaksi
Viimeksi muokannut JuMu S, 19.7.2013 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
No eikö tästä saakaan 20-sivuista vatulointia syntymään?
Juu on sitä oikeat foorumitkin olemassa valkoisten koppien tosiharrastajille, mutta kun Suomen johtavalta tiede- ja parisuhdefoorumilta tuntuu löytyvän lääkkeet kaikkiin muihinkin pienen ihmisen vaivoihin ja oireiluihin niin miksei sitten tähän?
Tiedossa on että voorumilla vaikuttaa eräskin yyberkaravaanari ja rakenneasiantuntija...
Juu on sitä oikeat foorumitkin olemassa valkoisten koppien tosiharrastajille, mutta kun Suomen johtavalta tiede- ja parisuhdefoorumilta tuntuu löytyvän lääkkeet kaikkiin muihinkin pienen ihmisen vaivoihin ja oireiluihin niin miksei sitten tähän?
Tiedossa on että voorumilla vaikuttaa eräskin yyberkaravaanari ja rakenneasiantuntija...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Oli kerran kimppavaunu ostettuna puhtaasti erästelytarkoitukseen. Yksi pahasti alkoholisoitunut (en välttämättä minä) rikkoi koko kimpan. Se siitä.
Pelisäännöt pitää tehdä selviksi ja niitä tulee jokaisen noudattaa, ainakin minun kaveripiirissäni.
Pelisäännöt pitää tehdä selviksi ja niitä tulee jokaisen noudattaa, ainakin minun kaveripiirissäni.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2333
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Näyttäis pahasti siltä ,että jumestappi ei porukkaan sovi.
No en sopinut minäkään,siksi ostin yksin. Kuivia vanuja vain löytyi yhdeltä merkiltä ja se oli cabby. Otanta oli aika suuri ei tosin kaikenkattava kun siitä kuvuudesta ja rahasta ei niin mielellään luopuisi. Kuivuutta on jatkunut dry sekoitusten muodossa eikä ole "kaverit"kiusana.
No en sopinut minäkään,siksi ostin yksin. Kuivia vanuja vain löytyi yhdeltä merkiltä ja se oli cabby. Otanta oli aika suuri ei tosin kaikenkattava kun siitä kuvuudesta ja rahasta ei niin mielellään luopuisi. Kuivuutta on jatkunut dry sekoitusten muodossa eikä ole "kaverit"kiusana.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Vesisanko ja solokkuämpäri riittää oikein hyvin.JuMuS kirjoitti:Mites vesilaitteet ja vessat ja kaasuhellat, liittyykö noihin jotain ihmeellisiä salaisuuksia?
Nyt kun päästiin exit only osastolle, olisi hyvä jos sovittaisiin riukuetiketistä, eli käydäänkö asioilla kimpassa kuten alla --->
vai käytetäänkö kaksikerroksista moduulikämppää. Tietystä syystä suosin yläkertaa, jos yhtäaikaisia käyttäjiä on samaan aikaan muitakin...
Oma suosikkini on riukumallin luxusversio. Varovainen pitää olla pallien kanssa, jos vaikka ylälaudan tuki sattuu pettämään Hyvässä lykyssä pääsee Vatikaanin poikakuoroon, pahimmassa tapauksessa päätyy hortoilemaan pakoputki kipiänä Kolkatan kujille.
Sitä saa mitä tilaa.
Niin, vakavalla asialla ollaan liikkeellä. Ei sovi kukaan meistä porukkaan, eli siinä mielessä lähtökohdat kimppaostokselle ovat mitä parhaimmat. (Kukaan ei tiettävästi sukua ole toisensa kanssa.)
Enempivähempi humoorimiehiä ollaan kaikki ainakin kukin yksinänsä, ei tätä liittoa alkoholismi, konkurssi tai hullun paperit muuksi muuta.
Vessavaihtoehtoja ja mieltymyksiä tuossa jo kiitettävästi tulikin, kuka uskaltaa laittaa kuvia ja kokemuksia kaasulaitteistoista?
Niin, vakavalla asialla ollaan liikkeellä. Ei sovi kukaan meistä porukkaan, eli siinä mielessä lähtökohdat kimppaostokselle ovat mitä parhaimmat. (Kukaan ei tiettävästi sukua ole toisensa kanssa.)
Enempivähempi humoorimiehiä ollaan kaikki ainakin kukin yksinänsä, ei tätä liittoa alkoholismi, konkurssi tai hullun paperit muuksi muuta.
Vessavaihtoehtoja ja mieltymyksiä tuossa jo kiitettävästi tulikin, kuka uskaltaa laittaa kuvia ja kokemuksia kaasulaitteistoista?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Kaasulaitteet?
Minä vastaisin tiukoilla faktoilla oitis, hyvine perusteluineen, mutta kun en asiasta mittään tiijä
Ainoa rekisteröitynyt knoppitieto jäi yhdeltä työkaverilta joka on jokusen vaunun ostanut lievästi kosteusvahinkoisena, meinasi että tuommoisen kunnostaminen ei ole kovin ihmeellinen laji, ainakin jos vauriot ovat kohtuu rajalliset
Minä vastaisin tiukoilla faktoilla oitis, hyvine perusteluineen, mutta kun en asiasta mittään tiijä
Ainoa rekisteröitynyt knoppitieto jäi yhdeltä työkaverilta joka on jokusen vaunun ostanut lievästi kosteusvahinkoisena, meinasi että tuommoisen kunnostaminen ei ole kovin ihmeellinen laji, ainakin jos vauriot ovat kohtuu rajalliset
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Niin hyviä kavereita ei olekkaan että kimppa-vaunua/autoa edes harkitsisin... oma pitää olla. Kosteudesta, kattoluukkujen reunat tuppaa vuotamaan useastakin vaunusta ja samoin ikkunoiden reunat. Tiivisteenä käytettävä butyylimassa kovettuu ja halkeilee, jopa 5-vuotta vanhoissa vaunuissa massa on kovettunut. Jos vaunua/asuntoautoa on säilytetty kuivassa tallissa talvet niin massa kovettuu vielä nopeammin, ulkona katoksessa säilyy vähän paremmin. Vitsinä kuulee että vanhoihin solifer ja kafi vaunuihin ei saa palovakuutusta koska ne ovat jo niin märkiä, jos ne syttyy niin tahallaan on sytytetty... Etsi jostain purettu as.vaunu, tutki seinän ja katon liitos... soliferissä ainakin on semmoinen kun kumilista vähänkin kutistuu lämmön vaikutuksesta niin sen jälkeen oikein imee vettä rakenteisiin. Kaasulaitteet kannattaa testata ihan ammattilaisen toimesta... Vähänkin pidempään seisoneesta vaunusta kannattaa käyttää pyöränlaakerit irti ja rasvata ne kunnolla, samalla herkistellä jarrut. Jossain eurooppalaisessa vaunussa (olikohan tabbert) on käytetty semmoista kattorakennetta että kattopelti laskeutuu vähän matkaa seinän päälle... yksi vuotokohta eliminoitu.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Älä välitä, en tiedä minäkäänjovi kirjoitti: mutta kun en asiasta mittään tiijä
Tässä kosteusvauriot oli kohtuulliset, mutta ne sai näppärästi poistettua, kun möi vaunun vakuutusyhtiölle, eikä ollut ihmeellinen temppu.jovi kirjoitti:Ainoa rekisteröitynyt knoppitieto jäi yhdeltä työkaverilta joka on jokusen vaunun ostanut lievästi kosteusvahinkoisena, meinasi että tuommoisen kunnostaminen ei ole kovin ihmeellinen laji
Kaasusta asuntovaunukäytössä en tykkää
No nii, taas löyty Jovilta aiheseen liittyvä refeenssikuva.jovihava kirjoitti:Kaasulaitteet?
Noista vaunukaluston vesivuodoista ja kaasun kanssa käyneistä likeltäpiti-tilanteista kaikkine seurauksineen niin paljon tullut kuultua legendoja että silläpä noita kyselen. Juurikin mahdollinen kimppaomistus on suurimpana syynä siihen että homeremontinkorjaus ei heti kärkeen kiinnostaisi. Eikä tietenkään lahojen puunpalikoiden ja villojen lääppiminen kiinnosta vaikka iolisivat omiakin.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Jos mersulla meinaatta vetää, niin tällainen on sopiva vallattomalle poikaporukalle, etenkin jos jollain porukasta on hullunpaperit.
Passaa tuossa tynnyrissä vaikka mopolla päristellä! Miten niin?
No, kerran satuin yöpymään mettäkämpällä, jossa on entuudestaan porukkaa majoittuneena. Muuten yönseutu meni kohtuu hyvin ja sai sateelta olla suojassa, mutta yksi herroista oli niin kova kuorsaamaan, että tuntui siltä, kuin joku olisi ajanut mopolla pitkin kämpän seiniä....ja pakoputki poikki!
JuMuS kirjoitti:Enempivähempi humoorimiehiä ollaan kaikki ainakin kukin yksinänsä, ei tätä liittoa alkoholismi, konkurssi tai hullun paperit muuksi muuta.
Passaa tuossa tynnyrissä vaikka mopolla päristellä! Miten niin?
No, kerran satuin yöpymään mettäkämpällä, jossa on entuudestaan porukkaa majoittuneena. Muuten yönseutu meni kohtuu hyvin ja sai sateelta olla suojassa, mutta yksi herroista oli niin kova kuorsaamaan, että tuntui siltä, kuin joku olisi ajanut mopolla pitkin kämpän seiniä....ja pakoputki poikki!
Vaikka toi toveri Kondivon ehdotus omaa silmää miellyttää ja on rakenne taatusti helpommin korjattavaa kuin muovi/puu/villa/uretaanikombo ei taida porukkaan tai niiden sidosryhmiin isommin iskeä.
Olis pitäny toimia tämän hankkeen suhteen toistakytävuotta sitten poikamiehinä kun oli vielä tileillä rahaakin.
Joo, on tiedossa että painoluokka sanelee ulkoiset ja sisäiset ulottuvuudet aika pieniksi. Tämä nyt vaan oli niitä ennalta päätettyjä juttuja joista sitten tarpeen tulleen tottakai tingitään siten että kohta meillä on telivaunu jota ei yhdenkään auto oikein laillisesti vedä ja mitä ei sitten saa raktorillakaan sinne mökkirantaan talveksi...
Olis pitäny toimia tämän hankkeen suhteen toistakytävuotta sitten poikamiehinä kun oli vielä tileillä rahaakin.
Joo, on tiedossa että painoluokka sanelee ulkoiset ja sisäiset ulottuvuudet aika pieniksi. Tämä nyt vaan oli niitä ennalta päätettyjä juttuja joista sitten tarpeen tulleen tottakai tingitään siten että kohta meillä on telivaunu jota ei yhdenkään auto oikein laillisesti vedä ja mitä ei sitten saa raktorillakaan sinne mökkirantaan talveksi...
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Asentovaunu; kimppaosto-opasta idiootille ja vatulointia
Ei se siihen jää, vaan vaihteistosta riippuen 1900-2100 kg.JuMu S kirjoitti:Vetokalustona tällä tietoa noin Klasse E:n kokoiset 2-pyörävetoiset autot eli johonkin reilun tonnin haminoihin taitaa paino jäädä.
Manuaalilla vähemmän ja automaatilla enemmän.
Itse hankkisin vaunun tunnetusta matkailuvaunuliikkeestä.
Näin hankinnalla on olemassa ainakin jonkinlainen takuu.
Ja lämmitystavalla on merkitystä.
Keskuslämmitys on huomattavasti hiljaisempi, kuin puhallinlämmitys.
Kesälläkin joskus pitää lämmittää.....
Alle 12 000 euron vaunuja välttelisin itse.
http://www.nettikaravaani.com/solifer/550/1390910
tuo vaunu on tullut tuonne liikkeeseen tällä vikolla
tunnen edellisen omistajan ei lapsi perhe
on ostanut sen uutena eli yksi omistaja
hyvin vähän on vedetty ja aina säilytetty kuivassa tallissa
kosteutta tuskin löytyy
tuo vaunu on tullut tuonne liikkeeseen tällä vikolla
tunnen edellisen omistajan ei lapsi perhe
on ostanut sen uutena eli yksi omistaja
hyvin vähän on vedetty ja aina säilytetty kuivassa tallissa
kosteutta tuskin löytyy
No sanos muuta!man 12-224 kirjoitti:Matkalintta olisi se oikea valinta...
On vaan jäämässä mobiilikäyttö tällä tietoa niin vähälle ettei kannattane hankkia omalla moottorilla liikkuvaa makuu-/oleskelutilaa. Samoin on kimppaverojen ja kimppakatsastusten hoitamisessa enempi jännättävää.
Toisaalta, jospas jättäis koko porukan...
Jos lauantaina arvaan ne 7 (tai edes 6 numeroa oikein) niin Matkalintta siirtyy kyllä JuMulaan.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Hävität henkilöpirssin pois ja ajelet matkalintalla kesät/talvet. Emäntä laittaa ulkoruokintaan niin aina on turvakoti lähellä, tai viikonloppuna kaupungilla riekkuessa ei tarvii etsiä kyytiä kun on oma "loma-asunto" odottamassa seurahuoneen nurkalla. Eikä tarvitse tapella nakkikioskin jonossa kun lämmittää lihapiirakan omalla mikrolla (invertteri autossa), ottaa kylmän oluen tai muun virvokkeen jääkaapista kyytipojaksi
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
No jukra!
Nopeestiko toi kiihtyy nollasta sataan, onko kahdet renkaat?
Ei vaiskaan... Mitäs tommosen laitteen verot on vuodessa ja paljonko tuolla neloskoneessa saa löpöä palamaan poronkusemalla?
Täytyis keksiä jokunen järkiperuste lisää, ei noilla vielä riippumattoman ja omaehtoisen miesjoukon päätä käännetä.
Nopeestiko toi kiihtyy nollasta sataan, onko kahdet renkaat?
Ei vaiskaan... Mitäs tommosen laitteen verot on vuodessa ja paljonko tuolla neloskoneessa saa löpöä palamaan poronkusemalla?
Täytyis keksiä jokunen järkiperuste lisää, ei noilla vielä riippumattoman ja omaehtoisen miesjoukon päätä käännetä.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1112
- Liittynyt: 26.10.2010 16:17
- Paikkakunta: sonkajärvi
Nollasta sataan??? Saa ajaa kahdeksaa kymppiä... Yhdet renkaat + vararengas. Verot ja käyttömaksut yhteensä noin 800e vuodessa muistaakseni, vakuutukset aika halvat, en muista summaa. Muutaman tuhannen km:n perusteella kulutus on 12-15L/100 km... Riippuu kelistä ja kaasujalan asennosta, kun malttaa ajella 80-85km/h niin ihan vähimmällä kulkee.
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Olipahan taas oppitunti ja jälki-istunto aiheesta kimppahankinnan järkevyys ja tilanteiden muuttuminen. Nyt ei voi kuin olla iloinen siitä ettei tuossa ole omaa rahaa latin latia kiinni.
Oman voisi toki joskus ostaa, toistaiseksi ei ole kotiavainta kerätty pois.
Oman voisi toki joskus ostaa, toistaiseksi ei ole kotiavainta kerätty pois.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2333
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
No sitä meinasin että kannattais olla askeleen edellä. Illuusio kun on särkynyt että jumistappi ja arto N oin rajatilamitoitus olisivat viimeiset työssäkäyvät Pirkkalaiset.JuMu S kirjoitti:
Oman voisi toki joskus ostaa, toistaiseksi ei ole kotiavainta kerätty pois.
Voihan sitä olla ilman työvelvoitettakin.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... dia=107773
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
http://forums.offipalsta.com/showthread ... 471&page=9
Metkailuauto minun mieleen. Hyvin passaa tonne arkkupakastimien joukkoon.
Metkailuauto minun mieleen. Hyvin passaa tonne arkkupakastimien joukkoon.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.