Kiertovesipumppu
Kiertovesipumppu
Miten tärkeä kiertovesipumppu on 124:sessa?Mulla näyttäs olevan jumissa,virtaa tulee kyllä liittimelle,ei oo tällä kertaa "sulakepalanu" heh..heh..niin kovalla -30 pakkasella ei ollu ennää kaupunti ajossa liian kuuma,ei kyllä nousseet lämmötkään ihan normmaaliin..n.70'c,maantiellä lämmöt nousee normaaliin reiluu 80 asteeseen keulassa pahvi,taitas tarvita termarin vaihtoo??Tämmöstä tällä kertaa
No sitä pumppuahan ei tarvitse muuhun kuin sisätilojan lämmitykseen, eli veden kierrätykseen lämppärin kennolle. Ilmankin tulee toimeen, paitsi talvella.
Omiin vehkeisiin olen aina laittanut het ens'kärkeen 87-asteisen termarin, näissä tuontivehkeissä kun on aika yleisesti se 82-asteinen versio=ei hyvä Suomessa.
Omiin vehkeisiin olen aina laittanut het ens'kärkeen 87-asteisen termarin, näissä tuontivehkeissä kun on aika yleisesti se 82-asteinen versio=ei hyvä Suomessa.
Missäs tilanteessa/vaiheessa tuon punpun pitäis lähtee päälle? että vois tesitä toiminnan
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Jumissa se on minunkin kiertovespumppu Pystyykö tuon ehjäämään vai ostanko suosiolla uuden. KL:ssä näytti 90 eeroo maksavan.
Mikähän noista jumiutuu?
Mikähän noista jumiutuu?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Taidanpa paskarrella jossain vaiheessa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Joo, sen katoinkin ensimmäisenä. Suihkuttelin elektrokliineriä sinne.Daimler kirjoitti:Helposti hapettuu se 2-napainen liitin;sehän kannattaa ensin tarkastaa.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Terve,
Aukaisin tuossa eilissäiltana yhden puolikuntoisen pumpun (pyörii, kun päätyä vääntää), jonka hommasin tuon oman tilalle (toimii lämpimillä ilmoilla – tosi käytännöllinen).
Hiilet näyttivät olevan lopussa, toinen huonommassa hapessa kuin toinen. Kollektorissa oli vähän kulumaa mutta niinhän vanhoissa vehkeissä tuppaa olemaan.
HVM aikoinaan Mursufoorumin "Termodilemma"-topikissa mainitsi, että uudet hiilet olisivat kolmen eypon hujakoilla. Oliko tuo tieto fakta vai valistunut arvaus? Issellä kun ei ole joutilaita rälläköitä teuraaksi.
t.
Risto
Aukaisin tuossa eilissäiltana yhden puolikuntoisen pumpun (pyörii, kun päätyä vääntää), jonka hommasin tuon oman tilalle (toimii lämpimillä ilmoilla – tosi käytännöllinen).
Hiilet näyttivät olevan lopussa, toinen huonommassa hapessa kuin toinen. Kollektorissa oli vähän kulumaa mutta niinhän vanhoissa vehkeissä tuppaa olemaan.
Tuossa näyttää olevan 4 mm * 4 mm * n. 7 mm hiilet. Onko tietoa, missä hiiliä ylipäätään myydään? Jos löytyisi edes lähelle, niin voisi kokeilla askarrella p*skarrella koneelle uuden sielun.AM kirjoitti:Hiilethän niistä loppuu.Jotkut pystyy purkamaan, ja vaihtamaan hiilet,mutta ei kaikkia.Valmiita hiiliä ei taida olla saatavilla,mutta helppo hioa kun löytää lähelle samankokoiset..Pientä värkkäämistähän siinä on,tosin tuo 90e:n hinta innostaa hieman askartelemaankin...
HVM aikoinaan Mursufoorumin "Termodilemma"-topikissa mainitsi, että uudet hiilet olisivat kolmen eypon hujakoilla. Oliko tuo tieto fakta vai valistunut arvaus? Issellä kun ei ole joutilaita rälläköitä teuraaksi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terveeks,
Löytyihän niitä hiiliä. Paikallisesta autosähkökorjaamosta sain viidellä eurolla parin. Olisipa saattanut lähteä halvemmallakin jostain muualta mutta pitää kysellä lisää, jos fiksaan autossa paikoillaan olevan pumpun.
Pumpun (ainakin SWF:n) pää on kasattu peltiliuskoilla, jotka auki vääntämällä pään saa poikkeen.
Hiilet olivat tottakai liian isot mutta viilallahan ne pienenevät näppärästi. Kannattaa hommata hiilet, joissa johto lähtee kyljestä eikä päästä tai kulmasta. Pumpun saa näet näppärästi kasattua, kun hiilet pukkaa sopivasti huulelle, pistää hiilipään paikoilleen ja kopsauttaa päätä pari kertaa vasaraa vasten (siis kylkeen hiilien kohdalta, ei päähän). Hiilet lipsahtavat liikkeelle ja jouset painavat ne kollektoria vasten.
Pumpun juoksupyörän päätä ei tarvitse purkaa hiilien vaihdon takia mutta pitihän ne ruuvit uteliaisuuttaan avata. Sieltä löytyy jännä kapistus. Moottori ei pyöritä suoraan juoksupyörää vaan kupin muotoista magneettia. Siihen kuppiin tulee toinen magneetti, joka pyöritää juoksupyörää – sisempi magneetti vain on muovisen kupin sisällä, eikä moottoriin pitäisi siis päästä nestettä vaikka juoksupyörän tiiviste (liekö edes moista) vuotaisi.
Iltasella testailin pumppuja ja huomasin, että paikollaan olevan pumppu ei enää pyörikään. Pitänee pistää vaihtoon ja purkaa sekin. Samalla jätin hölmöyksissäni kuskin oven raolleen ja huomasin aamulla, että penkille oli satanut yöllä kunnolla vettä. Prkl!
t.
Risto
Löytyihän niitä hiiliä. Paikallisesta autosähkökorjaamosta sain viidellä eurolla parin. Olisipa saattanut lähteä halvemmallakin jostain muualta mutta pitää kysellä lisää, jos fiksaan autossa paikoillaan olevan pumpun.
Pumpun (ainakin SWF:n) pää on kasattu peltiliuskoilla, jotka auki vääntämällä pään saa poikkeen.
Hiilet olivat tottakai liian isot mutta viilallahan ne pienenevät näppärästi. Kannattaa hommata hiilet, joissa johto lähtee kyljestä eikä päästä tai kulmasta. Pumpun saa näet näppärästi kasattua, kun hiilet pukkaa sopivasti huulelle, pistää hiilipään paikoilleen ja kopsauttaa päätä pari kertaa vasaraa vasten (siis kylkeen hiilien kohdalta, ei päähän). Hiilet lipsahtavat liikkeelle ja jouset painavat ne kollektoria vasten.
Pumpun juoksupyörän päätä ei tarvitse purkaa hiilien vaihdon takia mutta pitihän ne ruuvit uteliaisuuttaan avata. Sieltä löytyy jännä kapistus. Moottori ei pyöritä suoraan juoksupyörää vaan kupin muotoista magneettia. Siihen kuppiin tulee toinen magneetti, joka pyöritää juoksupyörää – sisempi magneetti vain on muovisen kupin sisällä, eikä moottoriin pitäisi siis päästä nestettä vaikka juoksupyörän tiiviste (liekö edes moista) vuotaisi.
Iltasella testailin pumppuja ja huomasin, että paikollaan olevan pumppu ei enää pyörikään. Pitänee pistää vaihtoon ja purkaa sekin. Samalla jätin hölmöyksissäni kuskin oven raolleen ja huomasin aamulla, että penkille oli satanut yöllä kunnolla vettä. Prkl!
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Jep, jep – moottorilta ei ole kiinteää yhteyttä juoksupyörälle. Itsekin yllätyin kovasti, kun värkin aukaisin (ilmeisesti niin paljon, etten älynnyt ottaa kuvia ). Pitänee räpsäistä pari kuvaa, kun tuo pumppu on vielä olohuoneessa.mjo33400 kirjoitti:Tarkoitatko, että pumppu on kalvaanisesti erotettu siipipyörän ja moottorin osalta eli magneettivetoinen. Olen itse luullut sitä suoravetoiseksi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Primus lämmittimien kiertovesipumppuja ( magneettivetoinen ) vaihdetaan juuri tohon samaan pumppuun ja minulla oli käsitys, että pumppu on suoravetoinen. Aina oppii jotain uutta tässäkin iässä.
Kyseinen pumppu maksaa Motonetissa 74,50 euroa ja til.nro: 38-6750.
Kyseinen pumppu maksaa Motonetissa 74,50 euroa ja til.nro: 38-6750.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Oiskohan tässä Roisto ainesta Mekkaan?Roisto kirjoitti:Terveeks,
Löytyihän niitä hiiliä. Paikallisesta autosähkökorjaamosta sain viidellä eurolla parin. Olisipa saattanut lähteä halvemmallakin jostain muualta mutta pitää kysellä lisää, jos fiksaan autossa paikoillaan olevan pumpun.
Pumpun (ainakin SWF:n) pää on kasattu peltiliuskoilla, jotka auki vääntämällä pään saa poikkeen.
Hiilet olivat tottakai liian isot mutta viilallahan ne pienenevät näppärästi. Kannattaa hommata hiilet, joissa johto lähtee kyljestä eikä päästä tai kulmasta. Pumpun saa näet näppärästi kasattua, kun hiilet pukkaa sopivasti huulelle, pistää hiilipään paikoilleen ja kopsauttaa päätä pari kertaa vasaraa vasten (siis kylkeen hiilien kohdalta, ei päähän). Hiilet lipsahtavat liikkeelle ja jouset painavat ne kollektoria vasten.
Pumpun juoksupyörän päätä ei tarvitse purkaa hiilien vaihdon takia mutta pitihän ne ruuvit uteliaisuuttaan avata. Sieltä löytyy jännä kapistus. Moottori ei pyöritä suoraan juoksupyörää vaan kupin muotoista magneettia. Siihen kuppiin tulee toinen magneetti, joka pyöritää juoksupyörää – sisempi magneetti vain on muovisen kupin sisällä, eikä moottoriin pitäisi siis päästä nestettä vaikka juoksupyörän tiiviste (liekö edes moista) vuotaisi.
Iltasella testailin pumppuja ja huomasin, että paikollaan olevan pumppu ei enää pyörikään. Pitänee pistää vaihtoon ja purkaa sekin. Samalla jätin hölmöyksissäni kuskin oven raolleen ja huomasin aamulla, että penkille oli satanut yöllä kunnolla vettä. Prkl!
t.
Risto
Voisipa ne sinnekin jossain vaiheessa suikata, kunhan otan kuvatukset siitä propellihässäkästäkin.HVM kirjoitti:Oiskohan tässä Roisto ainesta Mekkaan?
BTW: Mekkakysymys.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Lähetä minulle yksi. Ota yv:nä yhteyttä.-jarkko- kirjoitti:Kyllä ovat.Voin tarkistaa mallinumeron jos kiinnostaa.mjo33400 kirjoitti:Onko siis yllä olevan kuvan mukainen?-jarkko- kirjoitti:Löytyy muutama mersun UUSI BOSCH-kiertovesipumppu,2-putkimallinen hintaan 50e/kpl + pk.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling