Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.
Pitäis kyllä piruvie tilata tuolta tuota cer... ceriumoksidia. Bemarissa on kuskin sivulasissa gauheita naarmuja, jotain p**kaa ollu välissä. Ja Toki tuulilasin hiominen siitä ja Lancerista ois ihan ajankohtaista.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Noniin.
Tänään kävin työmaalla autolla ja eikö se unohtunut päiväksi sinne halvatun lehmuksen alle.
Nyt on koko auto päällystetty sillä lehmuskirvan kusella.
Mikä olisi sellanen vahaystävällinen shampoo, jolla tuon voisi nyt pestä? Mistä sitä saa muualta kuin postimyynnistä tilaamalla?
Tänään kävin työmaalla autolla ja eikö se unohtunut päiväksi sinne halvatun lehmuksen alle.
Nyt on koko auto päällystetty sillä lehmuskirvan kusella.
Mikä olisi sellanen vahaystävällinen shampoo, jolla tuon voisi nyt pestä? Mistä sitä saa muualta kuin postimyynnistä tilaamalla?
Kein siknatuur
Jokaisessa suuremmassa kaupungissa on lehmuksia, se auton tuhoajapuu on sellainen kiusa että en todellakaan ymmärrä miksi niitä suositaan. Se riittää tekemään autoon tahmat että ajat vain pätkän sellaista katua missä on lehmuksia, vaikka ajaisit kaksi kaistaisella sillä uloimmalla kaistalla niin se siirappi sataa kyllä takuuvarmasti auton päälle.
Se ei lähde millään tavallisilla pesuaineilla, kokeileppa esim. turtlen hyönteisten poistoaineella reilusti sumuttaen ja sienellä hangaten.
Se ei lähde millään tavallisilla pesuaineilla, kokeileppa esim. turtlen hyönteisten poistoaineella reilusti sumuttaen ja sienellä hangaten.
Mersuja
Motonet, Clas Ohlson, muistaakseni Robin Hood/Hong Kong löytyy Sonax Full Effect Wheel Cleaner joka on raudanpoistoon tarkoitettu.boogieman kirjoitti:Mistee tuota kannattas kysellä Iron X:ää tahi muuta raudanpoistolientä, halavalla tietty? Ei nuo autotarvikeliikkeet moista kaupittele, vaikka monensortin muuta tököttiä hyllystä löytyy.
Shineld.fi löytyy Autobrite Purple Rainia
Projectech.fi löytyy Bilthamber Korrosol maalipinnalle, Bilthamber Auto-Wheel samaa kamaa geelimäisenä lisättynä muilla pesuaineille vanteille, Autofinesse Iron Out maalipinnalle, CarPro IronX maalipinnalle sekä Wolfs Chemicals Deironizer.
Nuista mä valkkaisin, itelläni on käytössä Bilthamberin Korrosol ja Auto-Wheel. Noita muitakin käyttäneenä voin sanoa että tuo Korrosol on parhaimman tuoksuista, kaikki muut haisee aivan viemärille ja kuolemalle, tuo Korrosol haisee vähän kuin hubbabubba purukumille Autofinesseä ja Autobriteä en kyllä vielä ole kokeillut mutta Autobriteä haistoin kerran.
Tehokkuudeltaan nuo on kyllä melkolailla kaikki tasan samalla linjalla toisiinsa verrattuna.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Pesasin auton pesukintaalla ja lähtihän ne kirvankuset suht kivuttomasti. Samalla tuli testattua tuollaista mätänetin kauppaamaa turtlen krominehostuslientä. Tökötti oli kyllä melkoinen pettymys, ensinnäkin veti kromin enemmän mataksi kuin kiiltäväksi ja toiseksi ei paljon alkuperäiseen verrattuna ollut muutosta. Paitsi että vähä kiilto muuttui mataksi.
Muita ehdotuksia kromin kiillotukseen?
Muita ehdotuksia kromin kiillotukseen?
Kein siknatuur
Chemigal Guyssin metallinkiilloitusaine on ollut melko hyvää ja helppokäyttöistä.
Löytyy tuolta:
http://projectech.fi/metallipinnat.html
Löytyy tuolta:
http://projectech.fi/metallipinnat.html
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Oottako koskaa putsaillu kojelaudan alta niitä ilmaräppänöiden putkistoja? Ritilät ensi pois ja sit jotain pulloharjaa vai mitälie mikrokuitua mä sinne koittaisin tunkea?? Muita konsteja?? w201 mese saanu vhä turhan paljon hiiltä järjestelmään ja tarvisi jollakin konstia liotella Liottaminenkin tuli mieleen mut se taitaa siirtyä se lika vaan mun upouudelle kennolle ja siitä valutella kabiinin lattialle ja jää sopivasti sinne tiivisteisiin niin avot kun taas haisee
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Joko purat putket pois sieltä ja peset kunnolla.
Jos paikoillaan halajat pestä niin jollain pulloharjalla ehkä joo, mutta pesuaineeks suosittelisin CRC:n tai vastaavan valmistajan semmosta vaahtoavaa nimenomaan tämmöseen hommaan tarkoitettua puhdistusainetta. Niissä tulee mukana semmonen apaut 30-40cm letkunpätkä putelin päähän kiinni ja toisessa päässä hajottava suutin. Letku sullotaan ilmaräppänästä niin syvälle ku uppoaa, liipasin pohjaan ja vedetään letku ulos. Koko rööri täyttyy vaahdosta. Antaa sen muhia tovin ja jos tahtoo ni pulloharjalla avustaa lian liikkeelle. Yhellä putelilla käsittelee pariin kertaan kaik röörit.
Eri asia sitten tuleeko se ulos se lika sieltä vai mihnä se menee, mutta nää tämmöset tuntuis olevan vähiten sotkevia ja suurinpiirtein toimivia litkuja paikoillaan käytettäviksi.
Desinfiointiin sitten ne semmoset Autoglymin ja vastaavien mallit missä puteli laitetaan jalkotilaan, hoppa käyntiin, sisäkierto päälle, liipasin pohjaan ja se puteli sumuttaa aineen ilmaan, sisäkierto kierrättää sumun myös kennon lävitte jne. Ne tappaa hajut melkein parhaiten.
Jos paikoillaan halajat pestä niin jollain pulloharjalla ehkä joo, mutta pesuaineeks suosittelisin CRC:n tai vastaavan valmistajan semmosta vaahtoavaa nimenomaan tämmöseen hommaan tarkoitettua puhdistusainetta. Niissä tulee mukana semmonen apaut 30-40cm letkunpätkä putelin päähän kiinni ja toisessa päässä hajottava suutin. Letku sullotaan ilmaräppänästä niin syvälle ku uppoaa, liipasin pohjaan ja vedetään letku ulos. Koko rööri täyttyy vaahdosta. Antaa sen muhia tovin ja jos tahtoo ni pulloharjalla avustaa lian liikkeelle. Yhellä putelilla käsittelee pariin kertaan kaik röörit.
Eri asia sitten tuleeko se ulos se lika sieltä vai mihnä se menee, mutta nää tämmöset tuntuis olevan vähiten sotkevia ja suurinpiirtein toimivia litkuja paikoillaan käytettäviksi.
Desinfiointiin sitten ne semmoset Autoglymin ja vastaavien mallit missä puteli laitetaan jalkotilaan, hoppa käyntiin, sisäkierto päälle, liipasin pohjaan ja se puteli sumuttaa aineen ilmaan, sisäkierto kierrättää sumun myös kennon lävitte jne. Ne tappaa hajut melkein parhaiten.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Märkäimurin tai tekstiilipesurin avustuksella, imu päälle toiseen röörin päähänWolfie kirjoitti:Joko purat putket pois sieltä ja peset kunnolla.
Jos paikoillaan halajat pestä niin jollain pulloharjalla ehkä joo, mutta pesuaineeks suosittelisin CRC:n tai vastaavan valmistajan semmosta vaahtoavaa nimenomaan tämmöseen hommaan tarkoitettua puhdistusainetta. Niissä tulee mukana semmonen apaut 30-40cm letkunpätkä putelin päähän kiinni ja toisessa päässä hajottava suutin. Letku sullotaan ilmaräppänästä niin syvälle ku uppoaa, liipasin pohjaan ja vedetään letku ulos. Koko rööri täyttyy vaahdosta. Antaa sen muhia tovin ja jos tahtoo ni pulloharjalla avustaa lian liikkeelle. Yhellä putelilla käsittelee pariin kertaan kaik röörit.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
No mutta sehän edellyttäis taas jo melkein koko röörin purkamista irti jolloin sen voi melkeinpä nykästä kokonaan poiskin autosta ja pestä kraanan alla
Muttajoo, mikäjottei. Saattais jopa toimia jos vaan saa sen alapään irti ja imurin mahdutettua sinne.
Muttajoo, mikäjottei. Saattais jopa toimia jos vaan saa sen alapään irti ja imurin mahdutettua sinne.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Tässä on keskusteltu siitä miten maalipinnan kunnostaminen vie aikaa ja tulee tietysti sen vuoksi myös maksamaan jonkin verran, usein enemmän kuin asiakas joka aikoo kyseisen työn tilata osaa odottaa.
Asiasta on tietysti moneen kertaan ollut juttua ... jos teettää tuollaisen perusteellisen maalipinnan kunnostuksen miten sen jälkeen ?
Osaajat voisivat heittää muutaman vaihtoehdon vahaksi ja pesuaineeksi ja ottaa kantaa siihen kuinka usein em. vahoilla pitäisi maalipinta käsitellä jotta se pysyy kunnossa.
JaniH, Wolfie, muut ?
Asiasta on tietysti moneen kertaan ollut juttua ... jos teettää tuollaisen perusteellisen maalipinnan kunnostuksen miten sen jälkeen ?
Osaajat voisivat heittää muutaman vaihtoehdon vahaksi ja pesuaineeksi ja ottaa kantaa siihen kuinka usein em. vahoilla pitäisi maalipinta käsitellä jotta se pysyy kunnossa.
JaniH, Wolfie, muut ?
Myllytyksen jälkeen joko hyväksi tiedetty vaha taikka niinsanottu kestopinnoite taikka nanopinnoite.
Hyväksi tiedettyjä vahoja on esimerkiksi Collinite 476, Collinite 915, Autoglym High Definition, Finish-Kare 1000P High Temp Sealant noin muutama mainitakseni. Noilla kestää oikein laitettuna, oikeasti puhtailla pohjilla noin 6-9kk riippuen pesutavoista. Eli 2-3krt vuodessa laitettuna on kokoajan suojaa pinnassa.
Toki jos kerran kuukaudessa tai parin kuukauden välein pesun jälkeen heittää pintaan vielä Quick Detailerin eli sumutettavan pikavahan niin ne yleensä vähän avittaa vielä vahan kestoa. Näitä on monia mutta oikeasti pitempikestoisia ja toimivia on muutamia.
Kesto- tai nanopinnoite kestää vuodesta kahteen, kolmeen. Vähän riippuen pinnoitteesta, kestää jopa harjapesuja vuoden. Käsinpestynä vähänkään nätimmin kohdeltuna helposti kaksi. Oikein hyvässä tapauksessa jopa kolme.
Näistä kestävimmät ovat Optimum Opti-Coat sekä CarPro CQuartz. Tosin nämä ovat molemmat äärimmäisen hankalia käyttää eikä voi suositella kuin vähän pidemmälle päässeelle harrastelijalle taikka ammattilaiselle. Pinnoitteen "asentamisen" voi todella helposti tehdä keturalleen ja silloin on 50e puteli pinnoitetta mennyt hukkaan.
Helpommin käytettäviä ovat sitten Wolfs Chemicals Body Wrap sekä Hard Body, Nanolex Ultra, Premium ja Professional sealantit ja joku varmaan vielä jäi välistäkin. Nämä ovat helpompia laittaa pintaan ja onnistuu aloittelijaltakin kun vähänkään keskittyy hommaan. Kesto on melkolailla vähintään 6kk kaltoin kohdeltuna ja normaalissa käytössä helposti vuoden. Hellittynä vielä pidempään. Hinnat pyörii siellä 30-50/pullo ja pullollisella tekee aineesta riippuen kymmenkunta autoa.
Pesuaineissa pääasia on vahaturvallisuus.
Kaikista tärkeimpänä on esipesu. Eli pesuaine joka tavalla tai toisella nakataan likaiselle pinnalle, annetaan vaikuttaa ja huuhdellaan pois. Pointtina saada mahdollisimman paljon likaa irti ja pois auton pinnalta ennenkuin siihen kosketaan ensimmäisen kerran.
Esipesuaineita on järkyttävän monia. Suurin osa on niinsanottuja Snow Foameja eli vaahtopesuaineita. Näitä käytetään yleensä painepesuriin liitettävällä vaahdottimella joka lantraa pesuaineen pullosta sekoittaen sen painepesurin läpi virtaavaan veteen. Vaahdottimen keulilla on verkko jonka läpi sekoitus työnnetään paineella ja sekaan sekoittuu ilmaa. Ulos tulee vaahtoa. Vaahdoittimen pulloon voi laittaa melkein mitä vain ja se tulee ulos vaahtona. Pointtina tässä on se että vaahto pysyy auton pinnalla pidempään kuin sumutinpullosta sumutettu pesuaine. Vaikutusaika pitenee, pesuaine puree ja irroittaa likaa paremmin.
Snow Foameja on nykyään varmaan jo liki satoja erilaisia. Harrastelijat ovat näitä testailleet ja todenneet ettei yhtä poikkeusta lukuunottamatta mikään toimi valmistajan ilmoittamalla ohjeistuksella. Suurin osa Snow Foameista ohjeistetaan lantraamaan vaahdottimen pulloon mallia 0.5dl pesuainetta, 9.5dl vettä, sekoitus ja menoksi. Näin ne eivät toimi. Vaahto on komiaa ja sitä riittää, mutta puhdistustehoa ei ole. Saman tuloksen saa pelkällä painepesurilla huuhtelemalla.
Bilthamber Auto-Foam on todettu moneen kertaan parhaimmaksi pesuteholtaan. Mutta sitä käytetään vaahdoittimen pullossa raakana. Joten ei ihme että se toimii paremmin kuin muut koska lopullinen seossuhde auton pinnalla on jotain aivan muuta kuin muilla. Mutta, jos muitakin Snow Foameja lataa raakana vaahdottimen pulloon ja ampuu auton pintaan samaan tyyliin kuin Bilthamber Auto-Foamia niin erot niiden välillä pienenee ja muutkin Foamit alkavat puhdistamaan jotain. Silti Auto-Foam on edelleen karvan verran parempi muita puhdistusteholla.
Näitä Snow Foameja voi käyttää myös painepumppupullossa jos siltä tuntuu eikä vaahdotinta ole painepesuriin liitettäväksi. Muista Foameista en voi sanoa kun en ole kokeillut, mutta Auto-Foam toimii 8% seoksella painepullosta kohtuullisesti. Irroittaa likaa vähän enemmän kuin pelkkä huuhtelu painepesurilla.
Snow Foamit ovat järjestäen kaikki vahaturvallisia. Joten niiden käyttö on suositeltua.
Bioliukkareita, tehopesuaineita, taxi cleanereitä ja muita ei kannata käyttää vahatulla pinnalla. Toki ne puhdistavat järkyttävän hyvin mutta ne tuhoavat vahattua pintaa paljon enemmän kuin Snow Foamit. Pahimmassa tapauksessa jo yhdellä esipesulla tämmöisillä aineilla saat poistettua vahapinnan kokonaan. Nämä ovat hyviä pesuaineita silloin kun tarkoitus vahata pesun jälkeen.
Shamppoo sitten. Nämä ovat makuasioita. Nykypäivänä melkein mikä tahansa harrastelijoiden käyttämä ja suosittelema shamppoo on erittäin hyvää. Pieniä eroja näissä tietysti on. Toiset ovat hajustettuja, toiset ei. Toisissa on kuivausapuja ja jättävät jälkeensä ohuen vahakerroksen, toiset ei. Se mistä tunnistaa nykyaikaisen hyvän shamppoon ja markettishamppoon on laimennusohje. Markettishamppoota ohjeistetaan käyttämään neljästä kahdeksaan korkillista ämpärilliseen vettä. Kunnon shamppoon sekoitussuhde on lähemmäs 1:2000, eli puhutaan 5-10millilitraa ämpärilliseen.
Käytössäkin eron huomaa helposti. Kunnon shamppoo on erittäin liukas eikä tunnu yhtään nihkeältä maalipintaa vasten. Vaahtoavuus on toissijaista ja toisten mielestä vähemmän vaahtoava shamppoo on parempaa. Jälleen kerran makuasioita.
Muutamia erittäin hyviä shamppoita mainitakseni;
Bilthamber Auto-Wash, DodoJuice Born to Be Mild, Autofinesse Lather, Chemical Guys Citrus Wash and Gloss.
Periaatteessa juurikaan yksikään harrastelijoille suunnattu shamppoo ei ole huono. Markettishamppoista ainut minkä itse henkilökohtaisesti voin hyväksyä hätätapauksessa on Autoglymin shamppoo ja mielellään ei sitäkään. Markettishamppoot ovat halvempia ostaa, mutta sekoitussuhteensa vuoksi ne tulevat loppujenlopuksi kalliimmaksi kuin harrastelijashamppoot. Esimerkiksi autoglymin shamppoo kustantaa muistaakseni 15e/pullo ja sillä tekee noin 15 pesua. Bilthamber Auto-Wash kustantaa muistaakseni 20e/200ml ja sitä käytetään 5ml per pesu eli pullolla tekee 40 pesua.
Pesuväline ei ole niin tärkeä kuin itse pesutapa. Pesuväline voi olla sieni, mikrokuitukinnas, synteettinen karvakinnas tai lampaanvillainen kinnas. Harjoja en suosittele kuin vanteille. Pesuvälineestä ainut mikä kannattaa opetella on pitää pesuväline puhtaana. Pesuvälinehän on suunniteltu irroittamaan lika pinnasta jolloin osa liasta valuu shamppoon mukana pintaa myöten alas ja osa tarraa kiinni pesuvälineeseen. Muista siis huuhdella pesuväline puhtaaksi mielellään joka kerta kun se poistuu maalipinnalta ja ennenkuin se kastetaan shamppooämpäriin. Näin et hinkkaa likaisella pesuvälineellä maalipintaa ja aiheuta ylimääräisiä naarmuja.
Itse pesemiseen taas niin yleensä pintaa ei tarvitse hinkata hirveän paljoa. Ja pesuvälinettä ei tarvitse painaa lujasti. Hellä pieni paino riittää ja pari pyyhkäisyä pinnan yli on yleensä tarpeeksi. Mitä enemmän hinkkaat sitä enemmän aiheutat naarmuja. Vaikka käytössä olisi markkoiden paras shamppoo, kourassa markkinoiden paras pesuväline, auton pinnassa markkinoiden paras vaha tai pinnoite niin silti pintaan tulee ja joka kerta naarmua kun siihen kosket. Sitä et voi välttää millään. Siksi pyritään aina koskemaan pintaan mahdollisimman vähän jolloin naarmuja tulee myös vähiten.
Kuivaukseen kannattaa hommata mikrokuituinen kuivausliina. Näitä saa vaikkapa honkkarista viidellä kuudella eurolla tai harrastelijoille suunnatuista nettikaupoista 15-40e/kpl riippuen merkistä ja koosta.
Tietysti jos mahdollisuus on niin paras olisi kuivata pinta puhaltamalla. Paineilmalla tai imurilla jossa on puhallustoiminto tai vaikka lehtipuhaltimella. Tällöin pintaan ei kosketa lainkaan ja naarmuja ei pitäisi teoriassa syntyä. Mutta puhalluksessa pitää olla varma ettei puhalletun ilman mukana tule kompurasta öljyä tai sähkövermeistä pölyä, hiekkaa yms mitä nyt niissä saattaa sisällä olla tai ne saattavat imeä läheisyydestään. Eli riskinsä niissäkin.
Alotellaan nyt noilla ja jatketaan myöhemmin Siinä on jo vähän asiaa pyöriteltäväksi ja mietittäväksi.
Hyväksi tiedettyjä vahoja on esimerkiksi Collinite 476, Collinite 915, Autoglym High Definition, Finish-Kare 1000P High Temp Sealant noin muutama mainitakseni. Noilla kestää oikein laitettuna, oikeasti puhtailla pohjilla noin 6-9kk riippuen pesutavoista. Eli 2-3krt vuodessa laitettuna on kokoajan suojaa pinnassa.
Toki jos kerran kuukaudessa tai parin kuukauden välein pesun jälkeen heittää pintaan vielä Quick Detailerin eli sumutettavan pikavahan niin ne yleensä vähän avittaa vielä vahan kestoa. Näitä on monia mutta oikeasti pitempikestoisia ja toimivia on muutamia.
Kesto- tai nanopinnoite kestää vuodesta kahteen, kolmeen. Vähän riippuen pinnoitteesta, kestää jopa harjapesuja vuoden. Käsinpestynä vähänkään nätimmin kohdeltuna helposti kaksi. Oikein hyvässä tapauksessa jopa kolme.
Näistä kestävimmät ovat Optimum Opti-Coat sekä CarPro CQuartz. Tosin nämä ovat molemmat äärimmäisen hankalia käyttää eikä voi suositella kuin vähän pidemmälle päässeelle harrastelijalle taikka ammattilaiselle. Pinnoitteen "asentamisen" voi todella helposti tehdä keturalleen ja silloin on 50e puteli pinnoitetta mennyt hukkaan.
Helpommin käytettäviä ovat sitten Wolfs Chemicals Body Wrap sekä Hard Body, Nanolex Ultra, Premium ja Professional sealantit ja joku varmaan vielä jäi välistäkin. Nämä ovat helpompia laittaa pintaan ja onnistuu aloittelijaltakin kun vähänkään keskittyy hommaan. Kesto on melkolailla vähintään 6kk kaltoin kohdeltuna ja normaalissa käytössä helposti vuoden. Hellittynä vielä pidempään. Hinnat pyörii siellä 30-50/pullo ja pullollisella tekee aineesta riippuen kymmenkunta autoa.
Pesuaineissa pääasia on vahaturvallisuus.
Kaikista tärkeimpänä on esipesu. Eli pesuaine joka tavalla tai toisella nakataan likaiselle pinnalle, annetaan vaikuttaa ja huuhdellaan pois. Pointtina saada mahdollisimman paljon likaa irti ja pois auton pinnalta ennenkuin siihen kosketaan ensimmäisen kerran.
Esipesuaineita on järkyttävän monia. Suurin osa on niinsanottuja Snow Foameja eli vaahtopesuaineita. Näitä käytetään yleensä painepesuriin liitettävällä vaahdottimella joka lantraa pesuaineen pullosta sekoittaen sen painepesurin läpi virtaavaan veteen. Vaahdottimen keulilla on verkko jonka läpi sekoitus työnnetään paineella ja sekaan sekoittuu ilmaa. Ulos tulee vaahtoa. Vaahdoittimen pulloon voi laittaa melkein mitä vain ja se tulee ulos vaahtona. Pointtina tässä on se että vaahto pysyy auton pinnalla pidempään kuin sumutinpullosta sumutettu pesuaine. Vaikutusaika pitenee, pesuaine puree ja irroittaa likaa paremmin.
Snow Foameja on nykyään varmaan jo liki satoja erilaisia. Harrastelijat ovat näitä testailleet ja todenneet ettei yhtä poikkeusta lukuunottamatta mikään toimi valmistajan ilmoittamalla ohjeistuksella. Suurin osa Snow Foameista ohjeistetaan lantraamaan vaahdottimen pulloon mallia 0.5dl pesuainetta, 9.5dl vettä, sekoitus ja menoksi. Näin ne eivät toimi. Vaahto on komiaa ja sitä riittää, mutta puhdistustehoa ei ole. Saman tuloksen saa pelkällä painepesurilla huuhtelemalla.
Bilthamber Auto-Foam on todettu moneen kertaan parhaimmaksi pesuteholtaan. Mutta sitä käytetään vaahdoittimen pullossa raakana. Joten ei ihme että se toimii paremmin kuin muut koska lopullinen seossuhde auton pinnalla on jotain aivan muuta kuin muilla. Mutta, jos muitakin Snow Foameja lataa raakana vaahdottimen pulloon ja ampuu auton pintaan samaan tyyliin kuin Bilthamber Auto-Foamia niin erot niiden välillä pienenee ja muutkin Foamit alkavat puhdistamaan jotain. Silti Auto-Foam on edelleen karvan verran parempi muita puhdistusteholla.
Näitä Snow Foameja voi käyttää myös painepumppupullossa jos siltä tuntuu eikä vaahdotinta ole painepesuriin liitettäväksi. Muista Foameista en voi sanoa kun en ole kokeillut, mutta Auto-Foam toimii 8% seoksella painepullosta kohtuullisesti. Irroittaa likaa vähän enemmän kuin pelkkä huuhtelu painepesurilla.
Snow Foamit ovat järjestäen kaikki vahaturvallisia. Joten niiden käyttö on suositeltua.
Bioliukkareita, tehopesuaineita, taxi cleanereitä ja muita ei kannata käyttää vahatulla pinnalla. Toki ne puhdistavat järkyttävän hyvin mutta ne tuhoavat vahattua pintaa paljon enemmän kuin Snow Foamit. Pahimmassa tapauksessa jo yhdellä esipesulla tämmöisillä aineilla saat poistettua vahapinnan kokonaan. Nämä ovat hyviä pesuaineita silloin kun tarkoitus vahata pesun jälkeen.
Shamppoo sitten. Nämä ovat makuasioita. Nykypäivänä melkein mikä tahansa harrastelijoiden käyttämä ja suosittelema shamppoo on erittäin hyvää. Pieniä eroja näissä tietysti on. Toiset ovat hajustettuja, toiset ei. Toisissa on kuivausapuja ja jättävät jälkeensä ohuen vahakerroksen, toiset ei. Se mistä tunnistaa nykyaikaisen hyvän shamppoon ja markettishamppoon on laimennusohje. Markettishamppoota ohjeistetaan käyttämään neljästä kahdeksaan korkillista ämpärilliseen vettä. Kunnon shamppoon sekoitussuhde on lähemmäs 1:2000, eli puhutaan 5-10millilitraa ämpärilliseen.
Käytössäkin eron huomaa helposti. Kunnon shamppoo on erittäin liukas eikä tunnu yhtään nihkeältä maalipintaa vasten. Vaahtoavuus on toissijaista ja toisten mielestä vähemmän vaahtoava shamppoo on parempaa. Jälleen kerran makuasioita.
Muutamia erittäin hyviä shamppoita mainitakseni;
Bilthamber Auto-Wash, DodoJuice Born to Be Mild, Autofinesse Lather, Chemical Guys Citrus Wash and Gloss.
Periaatteessa juurikaan yksikään harrastelijoille suunnattu shamppoo ei ole huono. Markettishamppoista ainut minkä itse henkilökohtaisesti voin hyväksyä hätätapauksessa on Autoglymin shamppoo ja mielellään ei sitäkään. Markettishamppoot ovat halvempia ostaa, mutta sekoitussuhteensa vuoksi ne tulevat loppujenlopuksi kalliimmaksi kuin harrastelijashamppoot. Esimerkiksi autoglymin shamppoo kustantaa muistaakseni 15e/pullo ja sillä tekee noin 15 pesua. Bilthamber Auto-Wash kustantaa muistaakseni 20e/200ml ja sitä käytetään 5ml per pesu eli pullolla tekee 40 pesua.
Pesuväline ei ole niin tärkeä kuin itse pesutapa. Pesuväline voi olla sieni, mikrokuitukinnas, synteettinen karvakinnas tai lampaanvillainen kinnas. Harjoja en suosittele kuin vanteille. Pesuvälineestä ainut mikä kannattaa opetella on pitää pesuväline puhtaana. Pesuvälinehän on suunniteltu irroittamaan lika pinnasta jolloin osa liasta valuu shamppoon mukana pintaa myöten alas ja osa tarraa kiinni pesuvälineeseen. Muista siis huuhdella pesuväline puhtaaksi mielellään joka kerta kun se poistuu maalipinnalta ja ennenkuin se kastetaan shamppooämpäriin. Näin et hinkkaa likaisella pesuvälineellä maalipintaa ja aiheuta ylimääräisiä naarmuja.
Itse pesemiseen taas niin yleensä pintaa ei tarvitse hinkata hirveän paljoa. Ja pesuvälinettä ei tarvitse painaa lujasti. Hellä pieni paino riittää ja pari pyyhkäisyä pinnan yli on yleensä tarpeeksi. Mitä enemmän hinkkaat sitä enemmän aiheutat naarmuja. Vaikka käytössä olisi markkoiden paras shamppoo, kourassa markkinoiden paras pesuväline, auton pinnassa markkinoiden paras vaha tai pinnoite niin silti pintaan tulee ja joka kerta naarmua kun siihen kosket. Sitä et voi välttää millään. Siksi pyritään aina koskemaan pintaan mahdollisimman vähän jolloin naarmuja tulee myös vähiten.
Kuivaukseen kannattaa hommata mikrokuituinen kuivausliina. Näitä saa vaikkapa honkkarista viidellä kuudella eurolla tai harrastelijoille suunnatuista nettikaupoista 15-40e/kpl riippuen merkistä ja koosta.
Tietysti jos mahdollisuus on niin paras olisi kuivata pinta puhaltamalla. Paineilmalla tai imurilla jossa on puhallustoiminto tai vaikka lehtipuhaltimella. Tällöin pintaan ei kosketa lainkaan ja naarmuja ei pitäisi teoriassa syntyä. Mutta puhalluksessa pitää olla varma ettei puhalletun ilman mukana tule kompurasta öljyä tai sähkövermeistä pölyä, hiekkaa yms mitä nyt niissä saattaa sisällä olla tai ne saattavat imeä läheisyydestään. Eli riskinsä niissäkin.
Alotellaan nyt noilla ja jatketaan myöhemmin Siinä on jo vähän asiaa pyöriteltäväksi ja mietittäväksi.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Noita nanopinnotteita ei taida pahemmin kauppojen hyllyiltä vielä löytää vaan netistä joutuu tilaamaan?
Mielenkiintoista olis kokeilla vaikka eipä tuo vahaaminen muutaman kerran vuodessa mikään mahdoton rasti ole.
Mielenkiintoista olis kokeilla vaikka eipä tuo vahaaminen muutaman kerran vuodessa mikään mahdoton rasti ole.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Itseasiassa, Sonaxin mikäsenytolikaan niin sitä saattaa saada Fixukselta yms millä vaan on Sonaxin edustus. Täytyy tarkistaa se nimi vielä mikä se oli.
Mutta esimerkiksi Opti-Coattia, Wolfs Chemicalsia ja CarPro Cquartzia saa www.projectech.fi Laitilassa, saapuu matkahuollolla yleensä seuraavaksi päiväksi perille. Tai jos asustaa Laitilan suunnilla niin saa haettua paikanpäältä myös.
Mutta esimerkiksi Opti-Coattia, Wolfs Chemicalsia ja CarPro Cquartzia saa www.projectech.fi Laitilassa, saapuu matkahuollolla yleensä seuraavaksi päiväksi perille. Tai jos asustaa Laitilan suunnilla niin saa haettua paikanpäältä myös.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Yksi mitä voisin tuonne suositella pinnoitteiden ja vahojen välimaastoon on Dodo Juicen Iron Gloss, kestoa luvataan 6-12 kuukautta ja käytöltään yhtä helppoa kuin esim glymin punainen. Levitys pintaan, annetaan hetki olla ja pyyhitään pois. Omakohtaista kestokokemusta tosin ei ole vielä kuin muutamasta kuukaudesta ja sekin testikohde on jo seuraavalla omistajalla. Tosin ko aine on tullut markkinoille viime vuoden vaihteessa joten koko vuoden kestokokemuksia ei ole varmasti kellään...
Wolfie antoi hyvinkin tyhjentävän vastauksen johon ei ole juurikaan lisättävää. Laadukkaat hybridivahat (Collinite, Bilt Hamber Finis-wax, Dodo Juice Supernatural Hybrid, yms) kestävät sen puolisen vuotta, laadukkaat sealantit 6-12 kuukautta ja pinnoitteet vuodesta eteenpäin niin oikeastaan on omasta hoitohalukkuudesta kiinni että mitä käyttää. Ja ennenkaikkea unohtaa ne Prestat yms vastaavat fiksarimömmöt, minulle Presta kaupitteli pinnoitettaan siten että luvataan uudelle autolle 5 vuoden kesto mutta auto käy kerran vuodessa "tarkistuksessa" jolloin pinnoite uusitaan... Fiksareissakin on tosin eroja nuiden suhteen, kävin viime vuoden lopulla kysymässä töitä Autofiksaamo Kari Varikselta jossa tuota "pinnoitetta" käytettiin ihan perusvahana.
Laiskalle puunaajalle täytyy suositellaq Optimumin Opti-Sealia, kestoa luvataan useita kuukausia ja se käyttö... Pari-kolme suihkausta levittimeen, levitys paneeliin tasaisesti ja kohti seuraavaa paneelia... Tätä siis ei kiilloiteta lainkaan...
Käytetty esimerkiksi tähän:
Wolfie antoi hyvinkin tyhjentävän vastauksen johon ei ole juurikaan lisättävää. Laadukkaat hybridivahat (Collinite, Bilt Hamber Finis-wax, Dodo Juice Supernatural Hybrid, yms) kestävät sen puolisen vuotta, laadukkaat sealantit 6-12 kuukautta ja pinnoitteet vuodesta eteenpäin niin oikeastaan on omasta hoitohalukkuudesta kiinni että mitä käyttää. Ja ennenkaikkea unohtaa ne Prestat yms vastaavat fiksarimömmöt, minulle Presta kaupitteli pinnoitettaan siten että luvataan uudelle autolle 5 vuoden kesto mutta auto käy kerran vuodessa "tarkistuksessa" jolloin pinnoite uusitaan... Fiksareissakin on tosin eroja nuiden suhteen, kävin viime vuoden lopulla kysymässä töitä Autofiksaamo Kari Varikselta jossa tuota "pinnoitetta" käytettiin ihan perusvahana.
Laiskalle puunaajalle täytyy suositellaq Optimumin Opti-Sealia, kestoa luvataan useita kuukausia ja se käyttö... Pari-kolme suihkausta levittimeen, levitys paneeliin tasaisesti ja kohti seuraavaa paneelia... Tätä siis ei kiilloiteta lainkaan...
Käytetty esimerkiksi tähän:
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Kun Bilt Hamberia on monesti ylistetty ja kehuttu niin laitan omia kokemuksia valkoisen auton pesusta.
eli lyhyesti, ei toimi omakohtaisestikin tuli viimetalvena ylistettyä kyseistä ainetta mutta omassa talven kestäneessä testissä olikin harmaa auto joka ei kertonut totuutta, valkoinen kertoo ja olen kyllä aika yllättynyt miten "pesuteho laski".
eihän tuo olekaan kun esipesuaine mutta silti heräsin ihmettelemään.
eli lyhyesti, ei toimi omakohtaisestikin tuli viimetalvena ylistettyä kyseistä ainetta mutta omassa talven kestäneessä testissä olikin harmaa auto joka ei kertonut totuutta, valkoinen kertoo ja olen kyllä aika yllättynyt miten "pesuteho laski".
eihän tuo olekaan kun esipesuaine mutta silti heräsin ihmettelemään.
Mersuja
Kerros vähän tarkemmin, mikä Bilthamberin tuote?mcee kirjoitti:Kun Bilt Hamberia on monesti ylistetty ja kehuttu niin laitan omia kokemuksia valkoisen auton pesusta.
eli lyhyesti, ei toimi omakohtaisestikin tuli viimetalvena ylistettyä kyseistä ainetta mutta omassa talven kestäneessä testissä olikin harmaa auto joka ei kertonut totuutta, valkoinen kertoo ja olen kyllä aika yllättynyt miten "pesuteho laski".
eihän tuo olekaan kun esipesuaine mutta silti heräsin ihmettelemään.
Jos Auto-Foam niin kuinka usein käytettynä, millä seoksilla, millä vaikutusajalla, mikä vaha suojana, säilytetäänkö aina pihalla vai tallissa/parkkihallissa?
Jos Auto-Wash niin millä annostuksella käytetty, millä pesuvälineellä, mikä vaha suojana, säilytetty pihalla vai sisällä?
Jos Auto-Clay, Surfex HD, Korrosol tai Auto-Wheel niin miten ei toiminut?
Avaa pikkuisen enempi niin pohditaan kimpassa
Olettaen että nyt puhutaan Auto-Foamista niin ei se ihme aine ole. Suola on kuitenkin semmosta tavaraa että se sulaa kiinni auton pintaan vaikka minkä tekisit. Siksipä ensinnäkin suojana pitää olla hyvä ja kestävä vaha taikka pinnoite joka kestää joko jatkuvaa pesemistä antautumatta taikka erittäin harvaa pesemistä jolloin sen pitää kestää erittäin hyvin suolan kiinnipalaminen. Myöskin tärkeää suojan eli vahan tai pinnoitteen osalta on kuinka paljon se kestää kemikaaleja. Carnaubavaha antautuu todella nopeasti yhtään tujummilla pesuaineilla ja vahaturvallisillakin pesuaineilla helposti. Kunnollinen kemiallinen vaha taikka ns kestopinnoite taas ei ole moksiskaan vaikka pesisit kymmenen kertaa putkeen bioliukkarilla. Joku autoglymin punainen esimerkiksi antautuu yleensä jo kertapesulla vähänkään rankemmilla aineilla pestynä.
Tässä tullaan myöskin siihen auton parkkeeraamiseen. Ulkona säilytettyyn autoon ei pala suola kiinni yhtään niin pahasti kuin autoon joka viettää yönsä tai työpäivän ajan puolilämpimässä/lämpimässä tallissa suht kuivassa. Ulkona säilytetystä autosta saa pestyä parin viikon jopa kuukauden suolat suht helposti pois. Sisällä säilytetystä autosta taas joutuu rankalla kädellä pesemään että saa edes parin päivän suolat pois.
Kolmas erittäinkin tärkeä pointti on pesutavat ylipäätään. Pelkkä auto-foam huuhtelu ei poista kuin irtolian ja pölyn vaikka pesisit sata kertaa peräkanaa. Suojattuun pintaan tulee aina likafilmi, semmoinen harmahtava, rusehtava paskakalvo joka ei lähde muutakuin mekaanisesti eli kintaalla/sienellä pestynä. Jos siis autoa on pelkästään huuhdeltu autofoamilla silloin tällöin niin en yhtään ihmettele ettei mitenkään positiivinen mielikuva aineesta jää. Mutta ei kyllä jää mistään muustakaan pesuaineesta samalla tavalla käytettynä...
Auto-foamin pointti ei olekaan saada täysin puhdasta koskematta autoon. Se on mahdotonta. Paitsi tujulla liuottimella taikka oksaalihapolla, mutta silloin pinnassa ei myöskään ole enää suojaa.
Auto-Foamin pointti on olla mahdollisimman vahaturvallinen mutta silti mahdollisimman puhdistava; poistaa pinnasta mahdollisimman paljon likaa tuhoamatta pinnassa olevaa suojaa ja helpottaa näin käsinpesua.
Toki, tuoreeltaan hyvin suojattuun pintaan, kevyeen likaan ja sopivan tiuhasti käytettynä Auto-Foamillakin voi saada täysin puhdasta pintaa joka ei tarvitse käsinpesua. Mutta se on sitten kesällä kun puhutaan kevyestä pölystä ja ehkä vähäisestä mudasta. Suola ei poistu pinnasta koskaan koskematta.
Ja se miksi se näkyy nimenomaan vaaleissa ja eritoten valkoisessa autossa johtuu nimenomaan siitä likafilmistä. Sopivan värisessä autossa sitä ei näekään vaikka kuinka yrittäisi, mutta valkoisessa näkyy vähäinenkin määrä.
Ja viimeisenä vielä, henkilökohtaisesti todella todella monia esipesuaineita kokeilleena ja käyttäneenä voin sanoa että Bilthamber Auto-Foam on paras mitä vastaan on tullut kun puhutaan vahaturvallisesta esipesuaineesta. Ihmeaine se ei kuitenkaan ole
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Snow Foam kyseessä. Yllättänyt vaan todella valkoisen auton kanssa, kun pidin sitä jopa ihmeaineena harmaaseen käytettynä.
Autossa on Glymin HD vaha, Snow Foamhan on vahaturvallinen, eli ei haurastuta vahaa. Säilytys ulkosalla / syksyn lehdet nypittyinä koska lehdet pilaavat maali / vahapinnan. Pelkällä pesurilla ruiskutus kerran pari viikkoon, Foamin kanssa pesu noin keskimäärin 1,5 viikon välein, joskus väli on 2 viikkoa.
Autossa on Glymin HD vaha, Snow Foamhan on vahaturvallinen, eli ei haurastuta vahaa. Säilytys ulkosalla / syksyn lehdet nypittyinä koska lehdet pilaavat maali / vahapinnan. Pelkällä pesurilla ruiskutus kerran pari viikkoon, Foamin kanssa pesu noin keskimäärin 1,5 viikon välein, joskus väli on 2 viikkoa.
Mersuja
eikös se snow foam ollut auto finessen tuote.
Ei se autuaaksi tee mutta ei parempaakaan ole ja ilman ei pärjää (ite vedän auto foamilla)
kysymys: potilas on vanha metallihohtoinen auto, väri on semmoinen ettei pikku naarmut näy.
Löytyy jo 3M 80349 (keltahattu) ja 50383 (holopoisto violettihattu). Otanko karkeemmaksi 50417 vai 09375:sta ? 09374 oli vissiin mallia raju ?.
Ei se autuaaksi tee mutta ei parempaakaan ole ja ilman ei pärjää (ite vedän auto foamilla)
kysymys: potilas on vanha metallihohtoinen auto, väri on semmoinen ettei pikku naarmut näy.
Löytyy jo 3M 80349 (keltahattu) ja 50383 (holopoisto violettihattu). Otanko karkeemmaksi 50417 vai 09375:sta ? 09374 oli vissiin mallia raju ?.
Menipä hiukan ajatus sivuun tuon nimen suhteen
Tarkoitin juurikin Auto Foamia. Tuon valkosen värin kanssa huomaa muuten aika hyvin että ilman saasteet on lisääntyny aika rajusti tai sitten asutaan jollain laskeuma alueella, mustat kellukkamaiset täplät ympäri autoa varsinkin tasopinnoilla ja C pilareissa tahtoo jämähtää niin ettei edes kintaalla pesten lähde jos joskus laiskottanut ja parikin viikkoa pesemättä ollut
Tarkoitin juurikin Auto Foamia. Tuon valkosen värin kanssa huomaa muuten aika hyvin että ilman saasteet on lisääntyny aika rajusti tai sitten asutaan jollain laskeuma alueella, mustat kellukkamaiset täplät ympäri autoa varsinkin tasopinnoilla ja C pilareissa tahtoo jämähtää niin ettei edes kintaalla pesten lähde jos joskus laiskottanut ja parikin viikkoa pesemättä ollut
Mersuja
Sehän se justiinsa noissa vahaturvallisissa esipesuaineissa on kaikissa. Ne on ensin vahaturvallisia ja pesuteho tulee toissijaisena. Varsinkin talvikelissä niin viikko kaks pesujen välillä on aivan liian pitkä aika pelkälle foamipesulle. Kesällä voi pärjätä parin viikon välein pesemällä mutta talvella pitäis foamilla vedellä joka toinen päivä vähintään ja kunnon käsipesu sitten viikon parin välein. Muuten jämähtää ja kunnolla. Kaikista paras olis jos sais huuhdeltua jokaisen ajon jälkeen ja sen lisäksi foamilla kerran viikossa, joka toinen kerta käsinpesu vielä kaveriksi.
Se on se harmahtava likafilmi, se ei vaan poistu koskematta pintaan vaikka millä pesisi jos vahaturvallisena pysytään. Talvilika vaan tarraa niin paljon nopeammin kuin kesälika että periaatteessa talvella on aika turha edes pestä koskematta pintaan.
Mutta mitä itse Bilthamberin Auto-Foamiin tulee niin kyllä se on paras noista vahaturvallisista esipesuaineista. Muita foameja on tullut kokeiltua kymmenittäin ja muistaakseni paria muutakin ei foam tyyppistä esipesuainetta ja jokainen häviää valmistajan ilmoittamilla laimennussuhteilla Auto-Foamille. Asia eri sitten kun kokeilee samaan tyyliin kuin Auto-Foamia eli raakana vaahdottimen pulloon ja siitä pinnalle, alkaa se puhdistustehojen ero kaventua huomattavasti. Mutta silti ne ovat vielä muut hävinneet marginaalisesti Auto-Foamille.
Jotkut taas ei foam tyyppiset ovat muuten ihan toimivia ja jopa puhdistavia, mutta syövät vahapintaa nopeammin kuin Auto-Foam. Esimerkiksi olikohan se nyt ValetPron Traffic Film Remover joka nimensämukaisesti on suunniteltu poistamaan se harmaa likakalvo joka muilta jää jälkeensä, se kyllä ohjeen mukaisestikin lantrattuna tuhoaa vahapintaa reippaasti enemmän kuin foam tyyppiset.
AutoFinessellä taas oli Avalanche nimellä foamtyyppinen.
Noista tahnoista, mä vähän sanoisin että kokeile enste sillä keltakorkkisella ja leikkaavalla vaahtomuovilaikalla (jos sulla 3M:n laikat on vihreä-keltainen-sininen niin sillä vihreällä) ja katso kuinka käy. Jos ei leikkaavuus riitä niin mä suosittelisin mielummin vihreäkorkkista 50417:aa. Tuo mustakorkkinen on mulle vähän vieraampi tuttavuus mutta pikaisella lunttaamisella menee vielä karkeammaksi kuin vihreäkorkkinen ja on enempi semmoseen erittäin karkeaan louhintaan tarkoitettu. Vihreäkorkkinen pitäis riittää useimmissa tapauksissa varsinkaan kun ei puhuta mistään erittäin kovasta nanolakkaisesta mustasta pinnasta.
Mutta saatat ehkä pärjätä tuolla keltaisella ja sinisellä, riippuen vähän laikoista ja koneestakin.
Se on se harmahtava likafilmi, se ei vaan poistu koskematta pintaan vaikka millä pesisi jos vahaturvallisena pysytään. Talvilika vaan tarraa niin paljon nopeammin kuin kesälika että periaatteessa talvella on aika turha edes pestä koskematta pintaan.
Mutta mitä itse Bilthamberin Auto-Foamiin tulee niin kyllä se on paras noista vahaturvallisista esipesuaineista. Muita foameja on tullut kokeiltua kymmenittäin ja muistaakseni paria muutakin ei foam tyyppistä esipesuainetta ja jokainen häviää valmistajan ilmoittamilla laimennussuhteilla Auto-Foamille. Asia eri sitten kun kokeilee samaan tyyliin kuin Auto-Foamia eli raakana vaahdottimen pulloon ja siitä pinnalle, alkaa se puhdistustehojen ero kaventua huomattavasti. Mutta silti ne ovat vielä muut hävinneet marginaalisesti Auto-Foamille.
Jotkut taas ei foam tyyppiset ovat muuten ihan toimivia ja jopa puhdistavia, mutta syövät vahapintaa nopeammin kuin Auto-Foam. Esimerkiksi olikohan se nyt ValetPron Traffic Film Remover joka nimensämukaisesti on suunniteltu poistamaan se harmaa likakalvo joka muilta jää jälkeensä, se kyllä ohjeen mukaisestikin lantrattuna tuhoaa vahapintaa reippaasti enemmän kuin foam tyyppiset.
Snow Foam on yleisnimitys kaikille näille foam tyyppisille. ValetProlla oli kyllä muutamakin tuote ihan Snow Foam nimellä, ainakin Advanced Snow Foam ja PH Neutral Snow Foam...epk kirjoitti:eikös se snow foam ollut auto finessen tuote.
Ei se autuaaksi tee mutta ei parempaakaan ole ja ilman ei pärjää (ite vedän auto foamilla)
kysymys: potilas on vanha metallihohtoinen auto, väri on semmoinen ettei pikku naarmut näy.
Löytyy jo 3M 80349 (keltahattu) ja 50383 (holopoisto violettihattu). Otanko karkeemmaksi 50417 vai 09375:sta ? 09374 oli vissiin mallia raju ?.
AutoFinessellä taas oli Avalanche nimellä foamtyyppinen.
Noista tahnoista, mä vähän sanoisin että kokeile enste sillä keltakorkkisella ja leikkaavalla vaahtomuovilaikalla (jos sulla 3M:n laikat on vihreä-keltainen-sininen niin sillä vihreällä) ja katso kuinka käy. Jos ei leikkaavuus riitä niin mä suosittelisin mielummin vihreäkorkkista 50417:aa. Tuo mustakorkkinen on mulle vähän vieraampi tuttavuus mutta pikaisella lunttaamisella menee vielä karkeammaksi kuin vihreäkorkkinen ja on enempi semmoseen erittäin karkeaan louhintaan tarkoitettu. Vihreäkorkkinen pitäis riittää useimmissa tapauksissa varsinkaan kun ei puhuta mistään erittäin kovasta nanolakkaisesta mustasta pinnasta.
Mutta saatat ehkä pärjätä tuolla keltaisella ja sinisellä, riippuen vähän laikoista ja koneestakin.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
oukei, kiitoksia. Täytyy hakea varuiksi se 50417, tarvetta karkeemmalle muissa kohteissakin kuin auton maalipinta. Ja se vihreä laikka.
Kummalla suosittelet lähteä liippaamaan, löytyy das6pro epäkeskorälläkkä ja normaali suoravetoinen rälläkkä. Dassilla tuntuis että tämmöinen aloittelija sais vähemmän vahinkoa aikaan ?
Kummalla suosittelet lähteä liippaamaan, löytyy das6pro epäkeskorälläkkä ja normaali suoravetoinen rälläkkä. Dassilla tuntuis että tämmöinen aloittelija sais vähemmän vahinkoa aikaan ?
Riippuu autosta eli lakan kovuudesta. Myrkkymaalattuihin W123/W124 ei meinaa saada edes suoravetoisella ja karvalaikalla ja jyrkimmällä litkullakaan mitään aikaiseksi.
Jos taas joku ylipehmeä japanialainen niin hologrammitonta jälkeä ei meinaa saada edes epäkeskolla.
Vähän riippuu aina tapauksesta. Mä sanoisin että kokeile ensin dassilla ja katso miltä näyttää. Jos naarmut loivenee tai katoaa niin jatka sillä, on ainakin turvallinen vaihtoehto. Mutta suoravetoinen on yleensä naarmunpoistossa vähintäänkin nopeampi jos ei myös tehokkaampi häätämään syvempiäkin naarmuja. Eikä silläkään mitään vahinkoa saa aikaiseksi kun muistaa että aina kun kone on käynnissä niin konetta myöskin liikutetaan johonkin suuntaan. Kertaakaan ei saa jäädä junnaamaan samaan paikkaan paria sekuntia pidempään varsinkaan karkeilla aineilla.
Oikeasti siis suoravetoisella saa ajaa kierrokset tapissa karkeimmalla laikalla ja karkeimmalla aineella puolesta minuutista minuuttiin ennenkuin se palaa lakasta läpi. Paitsi jossain ylipehmeässä japskissa... Eli ihan helposti et saa silläkään vahinkoa aikaiseksi. Mutta on se epäkesko turvallisempi. Sillä vaan ei välttämättä kovalakkaiseen saa mitään aikaiseksi, sillon turvaudu suoravetoiseen naarmunpoistovaiheessa ja viimeistely sitten epäkeskolla.
Jos taas joku ylipehmeä japanialainen niin hologrammitonta jälkeä ei meinaa saada edes epäkeskolla.
Vähän riippuu aina tapauksesta. Mä sanoisin että kokeile ensin dassilla ja katso miltä näyttää. Jos naarmut loivenee tai katoaa niin jatka sillä, on ainakin turvallinen vaihtoehto. Mutta suoravetoinen on yleensä naarmunpoistossa vähintäänkin nopeampi jos ei myös tehokkaampi häätämään syvempiäkin naarmuja. Eikä silläkään mitään vahinkoa saa aikaiseksi kun muistaa että aina kun kone on käynnissä niin konetta myöskin liikutetaan johonkin suuntaan. Kertaakaan ei saa jäädä junnaamaan samaan paikkaan paria sekuntia pidempään varsinkaan karkeilla aineilla.
Oikeasti siis suoravetoisella saa ajaa kierrokset tapissa karkeimmalla laikalla ja karkeimmalla aineella puolesta minuutista minuuttiin ennenkuin se palaa lakasta läpi. Paitsi jossain ylipehmeässä japskissa... Eli ihan helposti et saa silläkään vahinkoa aikaiseksi. Mutta on se epäkesko turvallisempi. Sillä vaan ei välttämättä kovalakkaiseen saa mitään aikaiseksi, sillon turvaudu suoravetoiseen naarmunpoistovaiheessa ja viimeistely sitten epäkeskolla.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->