722.6 Mahdollista remonttia
722.6 Mahdollista remonttia
Kun tuo laatikko tuntuu oireilevan yhdellä jos toisellakin tavalla, niin mielessä on pyörinyt, että josko tuota keräilis tarvittavat osat varastoon ja pistäis laatikon uuteen uskoon joku kaunis päivä tulevaisuudessa, kun sattuu aikaa olemaan enemmän.
Mitä sinne nyt kannattais sitten uusia, jos sitä purkamaan lähtee? Venttiilikoneiston vaihto tai kunnostus ja vapaakytkimet tietysti, mutta mikä muu sieltä kuluu? Kitkalevythän ei taida näissä nimeksikään kulua. Mitkä osat siellä aiheuttaa pakkojen vuotamisen?
Ongelmat alkoi viime talvena öljynjäähdyttimen putken puhkiruostumisen aikoihin. Liekö yhteydessä siihen vai ei, mutta laatikko alkoi luistatella kylmänä ensimmäiset 1-2km melko reippaasti, niin, että kierrokset saa hölkkävauhdissakin vaikka rajoittimelle asti kiihtyvyyden ollessa suht vaisua. Hetken ajelun jälkeen veto tulee hevosenpotkuna takaisin. Lämmettyään vaihdot venyy pitkiksi, ~0,5-1,5s riippuen oikean nilkan asennosta. Suurimman huolen aiheutti muutaman päivän takainen aamulähtö: seisoin punaisissa vaihde päällä muutamankymmentä sekuntia, ja vihreiden vaihtuessa lähdin kevyesti valoista. Luistoa ei esiintynyt, mutta muutaman metrin ajon jälkeen veto lähti 100% pois parin nykäyksen kera. Pudotin kierrokset jonnekin tonnin korville auton rullatessa, ja veto tuli parin sekunnin päästä paukauksella takaisin.
Nyt on taas muutaman päivän toiminut ihan "normaalisti", eikä ylimääräisiä ulinoita tai toimintahäiriöitä tunnu.
Laatikkoon on vaihdettu muutama tonni sitten suodatin ja öljyt huuhtelemalla (15l), ja samalla käytin venttiililohkon auki ja putsailin kertyneet töhnät. Öljypohjassa näkyi jonkin verran pronssihilettä
Kaiken kaikkiaanhan tuo oireilu vaikuttaa venttiilikoneiston vuodoilta ja pian antautuvalta vapaakytkimeltä, vai? Kummallista on tosiaan se, että laatikko pelasi täysin moitteetta siihen asti, kunnes öljyputki alkoi vuotaa. Laitoin erillisen jäähdyttimen ja lisäsin kadonneet 1,5l öljyä, mutta oireet jäi.
EDIT: Ja autohan oli W211 320CDI -04, mittarissa 450tkm.
Mitä sinne nyt kannattais sitten uusia, jos sitä purkamaan lähtee? Venttiilikoneiston vaihto tai kunnostus ja vapaakytkimet tietysti, mutta mikä muu sieltä kuluu? Kitkalevythän ei taida näissä nimeksikään kulua. Mitkä osat siellä aiheuttaa pakkojen vuotamisen?
Ongelmat alkoi viime talvena öljynjäähdyttimen putken puhkiruostumisen aikoihin. Liekö yhteydessä siihen vai ei, mutta laatikko alkoi luistatella kylmänä ensimmäiset 1-2km melko reippaasti, niin, että kierrokset saa hölkkävauhdissakin vaikka rajoittimelle asti kiihtyvyyden ollessa suht vaisua. Hetken ajelun jälkeen veto tulee hevosenpotkuna takaisin. Lämmettyään vaihdot venyy pitkiksi, ~0,5-1,5s riippuen oikean nilkan asennosta. Suurimman huolen aiheutti muutaman päivän takainen aamulähtö: seisoin punaisissa vaihde päällä muutamankymmentä sekuntia, ja vihreiden vaihtuessa lähdin kevyesti valoista. Luistoa ei esiintynyt, mutta muutaman metrin ajon jälkeen veto lähti 100% pois parin nykäyksen kera. Pudotin kierrokset jonnekin tonnin korville auton rullatessa, ja veto tuli parin sekunnin päästä paukauksella takaisin.
Nyt on taas muutaman päivän toiminut ihan "normaalisti", eikä ylimääräisiä ulinoita tai toimintahäiriöitä tunnu.
Laatikkoon on vaihdettu muutama tonni sitten suodatin ja öljyt huuhtelemalla (15l), ja samalla käytin venttiililohkon auki ja putsailin kertyneet töhnät. Öljypohjassa näkyi jonkin verran pronssihilettä
Kaiken kaikkiaanhan tuo oireilu vaikuttaa venttiilikoneiston vuodoilta ja pian antautuvalta vapaakytkimeltä, vai? Kummallista on tosiaan se, että laatikko pelasi täysin moitteetta siihen asti, kunnes öljyputki alkoi vuotaa. Laitoin erillisen jäähdyttimen ja lisäsin kadonneet 1,5l öljyä, mutta oireet jäi.
EDIT: Ja autohan oli W211 320CDI -04, mittarissa 450tkm.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En koe itseäni varsinaiseksi asiantuntijaksi tässä asiassa, mutta mielestäni on selvää että tuon öljyvodon seurauksena on joku paikka kerennyt käymään kuivana ja siellä on vario/vaurioita, jota ei voi laatikkoa avaamatta varmuudella sanoa.
Kun sitä pronssihilua nyt sieltä laatikon pohjasta löytyy, niin joku paikka sitä päästää kiertoon ja sitä on varmaakin myös venttiilikoneistossa aiheuttaen kummallisia oireita. Saataa tulla stoppi koko laatikon toiminnalle jollakin aikavälillä.
Jos minulla olisi tuommoinen tapaus, niin ostaisin toimivan vaihtolaatikon esimerkiksi ylivieskasta ja sitten aukoisin ajan kanssa tuon ongelmalaatikon. Kunnostustoimet sitten sen mukaisesti mitä sieltä löytyy ja jos on isompia vaurioita niin lsittaisin vanhan laatikon romukuuppaan.
Kun sitä pronssihilua nyt sieltä laatikon pohjasta löytyy, niin joku paikka sitä päästää kiertoon ja sitä on varmaakin myös venttiilikoneistossa aiheuttaen kummallisia oireita. Saataa tulla stoppi koko laatikon toiminnalle jollakin aikavälillä.
Jos minulla olisi tuommoinen tapaus, niin ostaisin toimivan vaihtolaatikon esimerkiksi ylivieskasta ja sitten aukoisin ajan kanssa tuon ongelmalaatikon. Kunnostustoimet sitten sen mukaisesti mitä sieltä löytyy ja jos on isompia vaurioita niin lsittaisin vanhan laatikon romukuuppaan.
Menoputki. Ja ei, ei ole termostaattia. Talvella lämpenee silti mukavan nopeasti, eikä kesälläkään telivaunua vetäessä laatikon lämpöjen kanssa ole ongelmia. Eihän siellä alkuperäisessäkään ole termostaattia, ja se syyläri on kuitenkin kesällä tulikuuma ja talvella reippaasti pakkasen puolella. Joten en näe sille tarvetta.
Autolla on ajettu jäähdyttimen vaihdon jälkeen ~20tkm, ja tässä ajassa ei ole muutosta tapahtunut, lukuunottamatta tuota yhtä vedonkatkaisua. Tuo kylmän laatikon luiston määrä tosin riippuu vähän aamusta, mutta uskoisin sen liittyvän siihen, kuinka kauan auto ehtii käydä tyhjäkäyntiä ennen lähtöä.
Ensi kesänä vaihdan kübin, öljyt ja suodattimen, niin näkee taas, onko öljyt tuning-malliset metallinhohtoöljyt. Sitä hilettä ei tosiaan paljoa kuitenkaan ollut, ehkä 10-20 pientä lastua eikä ollenkaan sitä pienenpientä hilettä. Liikaahan se kuitenkin on. Mutta ajellaan menemään, ja hommaillaan jostain varalaatikko tilalle ja remppaillaan se.
Mitä eroja 4-, 5- ja 6-mukisen laatikoissa on kitkalevyjen määrän lisäksi? Pystyykö pikkumoottorisen laatikosta rakentamaan isompaan sopivan, jos laatikon joka tapauksessa käyttää auki?
Autolla on ajettu jäähdyttimen vaihdon jälkeen ~20tkm, ja tässä ajassa ei ole muutosta tapahtunut, lukuunottamatta tuota yhtä vedonkatkaisua. Tuo kylmän laatikon luiston määrä tosin riippuu vähän aamusta, mutta uskoisin sen liittyvän siihen, kuinka kauan auto ehtii käydä tyhjäkäyntiä ennen lähtöä.
Ensi kesänä vaihdan kübin, öljyt ja suodattimen, niin näkee taas, onko öljyt tuning-malliset metallinhohtoöljyt. Sitä hilettä ei tosiaan paljoa kuitenkaan ollut, ehkä 10-20 pientä lastua eikä ollenkaan sitä pienenpientä hilettä. Liikaahan se kuitenkin on. Mutta ajellaan menemään, ja hommaillaan jostain varalaatikko tilalle ja remppaillaan se.
Mitä eroja 4-, 5- ja 6-mukisen laatikoissa on kitkalevyjen määrän lisäksi? Pystyykö pikkumoottorisen laatikosta rakentamaan isompaan sopivan, jos laatikon joka tapauksessa käyttää auki?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Ei ole tuossa laatikko/auto-kombinaatiossa semmoista mittausta, että laitteisto tietäisi automaattilaatikon öljymäärän, eli siitä ei tule herjoja, jos ajaa vähillä öljyillä.
Mistä tiedät, että laatikon öljyt lämpeävät nopeasti? Sinulla täytyy olla jatkuvati Stari kiinni autossa jos pystyt tuon toteamaan.
Alkuperäinen jäähdytin sisältää lämmönvaihtimen, joka siirtää moottorin lämpöä laatikkoöljyihin ja toisinpäin poistaa laatikon tuomaa lämpöä jäähdytimeen. Normaalisti tällä järjestelmällä, sekä moottorin, että vaihteiston lämpötila nousee nopeasti ihannelämpötilaan 87-94 celssiusta ja pysyy siinä.
Edellä esitettiin termostaarin laittamista laatikon öljyn kiertoon ja se on suositeltavaa kun käytössä on erillinen öljynjäähdytin.
Vaikka laatikon öljynlämpötilat olisivat mitä tahansa, sen ei pitäisi lyödä tyhjää tai luistaa. Kylmän öljyn ainoa vaikutus on että käytetään pientä vaihdetta pidempään, että öljyt lämpenesivät, eli moottori käy kylmässä ilmassa tavallista korkeammilla kierroksilla.
Mistä tiedät, että laatikon öljyt lämpeävät nopeasti? Sinulla täytyy olla jatkuvati Stari kiinni autossa jos pystyt tuon toteamaan.
Alkuperäinen jäähdytin sisältää lämmönvaihtimen, joka siirtää moottorin lämpöä laatikkoöljyihin ja toisinpäin poistaa laatikon tuomaa lämpöä jäähdytimeen. Normaalisti tällä järjestelmällä, sekä moottorin, että vaihteiston lämpötila nousee nopeasti ihannelämpötilaan 87-94 celssiusta ja pysyy siinä.
Edellä esitettiin termostaarin laittamista laatikon öljyn kiertoon ja se on suositeltavaa kun käytössä on erillinen öljynjäähdytin.
Vaikka laatikon öljynlämpötilat olisivat mitä tahansa, sen ei pitäisi lyödä tyhjää tai luistaa. Kylmän öljyn ainoa vaikutus on että käytetään pientä vaihdetta pidempään, että öljyt lämpenesivät, eli moottori käy kylmässä ilmassa tavallista korkeammilla kierroksilla.
On totta, että termostaatti olis poikaa, ja se on kyllä ollut mielessäkin, mutta yhtä paljon se alkuperäinen lämmönvaihdinkin sitä tarvitsee. Kovilla pakkasilla termostaatti ei juuri aukeile, ja vaikka aukeilisikin, niin syylärissä olevan jäähdytysnesteen lämpötila on hyvin lähellä ulkoilman lämpötilaa. Tietysti kaupunkiajossa tilanne on toinen, mutta toisaalta ajan erittäin harvoin kaupunkiajoa niin pitkästi, että kone termostaatti kerkeäisi aueta. Pakkasilla taas jäähdytin tulee peitettyä samalla kun syylärikin, jolloin jäähdyttimellä ei juuri jäähdyttävää vaikutusta ole. Kyllä tuossa viime talven kovilla pakkasillakin paluuletku oli kuuma, näppituntumalla ~60-70-asteinen. Toisaalta taas kesähelteillä vaununvedossa menoputki pysyy alle 100-asteisena. Eli kovin kaukana oikeasta lämpötilasta ei olla.
Mutta tosiaan, se mikä minua nyt kiinnostaa, on se, voiko pienikoneisen laatikosta rakentaa isompaan sopivan, ts. onko näissä muuta eroa kuin kitkalevyjen määrä vai eroaako rakenne muutenkin niin paljon, että kannattaa suosiolla hommata varalaatikoksi (kallis ja harvinainen) 320CDI:n laatikko?
Rakentelisin mielelläni kaikessa rauhassa uuden laatikon kerralla hyväksi tulevaisuutta varten. Valmiiksi rempatun laatikon ostaminen ei kuitenkaan persaukiselle tule kysymykseenkään.
Mutta tosiaan, se mikä minua nyt kiinnostaa, on se, voiko pienikoneisen laatikosta rakentaa isompaan sopivan, ts. onko näissä muuta eroa kuin kitkalevyjen määrä vai eroaako rakenne muutenkin niin paljon, että kannattaa suosiolla hommata varalaatikoksi (kallis ja harvinainen) 320CDI:n laatikko?
Rakentelisin mielelläni kaikessa rauhassa uuden laatikon kerralla hyväksi tulevaisuutta varten. Valmiiksi rempatun laatikon ostaminen ei kuitenkaan persaukiselle tule kysymykseenkään.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4273
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Planeta pyörästö on eri välityksellämazza kirjoitti:On totta, että termostaatti olis poikaa, ja se on kyllä ollut mielessäkin, mutta yhtä paljon se alkuperäinen lämmönvaihdinkin sitä tarvitsee. Kovilla pakkasilla termostaatti ei juuri aukeile, ja vaikka aukeilisikin, niin syylärissä olevan jäähdytysnesteen lämpötila on hyvin lähellä ulkoilman lämpötilaa. Tietysti kaupunkiajossa tilanne on toinen, mutta toisaalta ajan erittäin harvoin kaupunkiajoa niin pitkästi, että kone termostaatti kerkeäisi aueta. Pakkasilla taas jäähdytin tulee peitettyä samalla kun syylärikin, jolloin jäähdyttimellä ei juuri jäähdyttävää vaikutusta ole. Kyllä tuossa viime talven kovilla pakkasillakin paluuletku oli kuuma, näppituntumalla ~60-70-asteinen. Toisaalta taas kesähelteillä vaununvedossa menoputki pysyy alle 100-asteisena. Eli kovin kaukana oikeasta lämpötilasta ei olla.
Mutta tosiaan, se mikä minua nyt kiinnostaa, on se, voiko pienikoneisen laatikosta rakentaa isompaan sopivan, ts. onko näissä muuta eroa kuin kitkalevyjen määrä vai eroaako rakenne muutenkin niin paljon, että kannattaa suosiolla hommata varalaatikoksi (kallis ja harvinainen) 320CDI:n laatikko?
Rakentelisin mielelläni kaikessa rauhassa uuden laatikon kerralla hyväksi tulevaisuutta varten. Valmiiksi rempatun laatikon ostaminen ei kuitenkaan persaukiselle tule kysymykseenkään.
jokunen akseli taisi lisäksi olla eri paksuinen
ja lisäksi levyjen määrä
(saa pienemän koneen laatikostakin rakennettu paremman)
mikä 320CDI kyseesä jos laatiko on harvinainen
ainakaan 210"väyrsen" laatiko ei ole mitenkään harvinainen
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä