7G-Tronic -automaattivaihteisto ja asuntovaunun veto?
Mihin ihmeeseen tarvii 9-vaihteista vaihetoosaa
Just kävin ajelemassa tuolla jenkkilotkottimella syksyn viimeisiä ajoja ja ihan hyvin tulee toimeen kolmellakin pykälällä.
Yhtään enempää ei tarvi
Mutta Arin esittämään alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Mikä vaihde on 7g:ssä suoraksi välitetty?
Sillä ajaen vaihteisto rasittuu vähiten.
Just kävin ajelemassa tuolla jenkkilotkottimella syksyn viimeisiä ajoja ja ihan hyvin tulee toimeen kolmellakin pykälällä.
Yhtään enempää ei tarvi
Mutta Arin esittämään alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Mikä vaihde on 7g:ssä suoraksi välitetty?
Sillä ajaen vaihteisto rasittuu vähiten.
Oma muistikuva on että 7g:ssä viitonen on suora.
Vaihteiden lukumäärällähän pyritään pitämään kierrosluku koko ajan optimialueella taloudellisuuden ja suorituskyvyn suhteen. Mutta kyllä tuo lähes kymmenen pykälää alkaa kuulostamaan jo paljolta ja eiköhän niihin vaihtotapahtumiin huku jo sitä hyötysuhdetta kun koko ajan tulee niitä vaihtoja...
Vaihteiden lukumäärällähän pyritään pitämään kierrosluku koko ajan optimialueella taloudellisuuden ja suorituskyvyn suhteen. Mutta kyllä tuo lähes kymmenen pykälää alkaa kuulostamaan jo paljolta ja eiköhän niihin vaihtotapahtumiin huku jo sitä hyötysuhdetta kun koko ajan tulee niitä vaihtoja...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Luulen, että tuo 10 tulee varmaankin olemaan maksimimäärä vaihteita automaateissakin, sen jälkeen aletaan ehkä taas kehittämään portaattomia voimansiirtoja.
Viimeksi muokannut Laaksonen, 20.10.2013 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Hyvä pointtiMika.T kirjoitti:Mutta Arin esittämään alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Mikä vaihde on 7g:ssä suoraksi välitetty?
Sillä ajaen vaihteisto rasittuu vähiten.
Eldo jo jotain arvailikin, olisikohan jollain ihan faktaakin?
Vaihdemääristä tuli mieleen polkupyörät.
Niissäkin on joissain jo alun kolmattakymmentä vaihdetta
Toiset pärjää kolmella ja osalle riittää se yksikin
Itse olen pitänyt semmosta viittä sopivana, joista tosin käytössä lienee vain kolme....
(Siis fillarissa).
Traktoreissakin kilpailtiin aikoinaan vaihteiden lukumäärällä, mitäpä sanotte esim. Lamborghinin 72 eteen- ja taaksepäin lootasta:Ari66 kirjoitti: Vaihdemääristä tuli mieleen polkupyörät.
Niissäkin on joissain jo alun kolmattakymmentä vaihdetta
Toiset pärjää kolmella ja osalle riittää se yksikin
Itse olen pitänyt semmosta viittä sopivana, joista tosin käytössä lienee vain kolme....
(Siis fillarissa).
http://www.konedata.net/Traktorit/Lambo ... um1100.htm
Sittemmin on noissa T-luokan ajokeissa alettu siirtyä portaattomiin CVT-voimansiirtoihin. Puimureissahan ne ovat jo kauan olleetkin vakiokäytäntö.
Audin Multitronicista, joka on kehitetty yhdessä mm. kytkimistään tunnetun LuKin kanssa ei ainakaan vielä ole tullut mitään suurmenestystä.
Aika näyttää saadaanko tällaisesta variaaattorityylisestä ratkaisusta kehitettyä riittävän hintaansa nähden toimiva ratkaisu. Audin järjestelmässä oli ensimmäisissä versioissa 6 keinotekoisesti tehtyä pykälää ja myöhemmissä 8:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multitronic
Viimeksi muokannut Laaksonen, 20.10.2013 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuossa 9G vaihteistossa on yksi oleellinen uutuus vanhoihin 5G ja 7G-laatikoihin verratuna parin lisävaihteen lisäksi. 9G-vaihteisto kykenee kytkemään suoraan minkä tahan vaihteen päälle ts. pystyy hyppäämään vaihteiden yli esimerkiksi ohitustilanteessa, joissa perinteiset mersun automaatit tekee kick-downilla kolme vaihtoa (kaksi alas, yksi ylös) ennen kuin varsinaisesti lähdetään mihinkään, niin 9G kykenee laittamaan suoraan oikean vaihteen päälle ja sitten lähdetään vain latomaan suurempia vaihteita silmään. Säästyy monta sekunttia ohitustilanteessa.
Se onkin sitten eri asia kuinka paljon takseissa on osteltu 350 mallia joka on toistaiseksi ainut E mihin ysin saa.Laaksonen kirjoitti:Koskapa tuo 9-portainen on otettu käyttöön ensimmäisenä juuri E-mallissa, tuleekin olemaan mielenkiintoista kuulla taksikuskien kommentteja lootan toimivuudesta.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
7G-tronic osaa hypätä vaihteiden yli, en muista kuinka vapaasti mutta ainakin yhden pykälän jättää välistä tarvittaessa. Näissä uutuuksien julkistuksissa usein listataan ominaisuuksia iso lista ja annetaan ymmärtää että kaikki on uutta. Myyntimiehen ei kannata mainostaa kuinka paljon hienoja ominaisuuksia uutuudessa on ja sitten heittää perään tarkennus että suurin osa noista hienouksista on tuttuja jo vanhemmasta polvesta.Meissenkeri kirjoitti:Tuossa 9G vaihteistossa on yksi oleellinen uutuus vanhoihin 5G ja 7G-laatikoihin verratuna parin lisävaihteen lisäksi. 9G-vaihteisto kykenee kytkemään suoraan minkä tahan vaihteen päälle ts. pystyy hyppäämään vaihteiden yli esimerkiksi ohitustilanteessa, joissa perinteiset mersun automaatit tekee kick-downilla kolme vaihtoa (kaksi alas, yksi ylös) ennen kuin varsinaisesti lähdetään mihinkään, niin 9G kykenee laittamaan suoraan oikean vaihteen päälle ja sitten lähdetään vain latomaan suurempia vaihteita silmään. Säästyy monta sekunttia ohitustilanteessa.
Tähän ei mitään lisättävää!tähtikuljettaja kirjoitti: Näissä uutuuksien julkistuksissa usein listataan ominaisuuksia iso lista ja annetaan ymmärtää että kaikki on uutta. Myyntimiehen ei kannata mainostaa kuinka paljon hienoja ominaisuuksia uutuudessa on ja sitten heittää perään tarkennus että suurin osa noista hienouksista on tuttuja jo vanhemmasta polvesta.
Ai niin, mistäs täällä puhuttiinkaan?
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jep vähän sama kuin autokaupiaiden myynti ilmoituksettähtikuljettaja kirjoitti: Myyntimiehen ei kannata mainostaa kuinka paljon hienoja ominaisuuksia uutuudessa on ja sitten heittää perään tarkennus että suurin osa noista hienouksista on tuttuja jo vanhemmasta polvesta.
"CDIMersu missä lisä varusteissa lukee isolla TURBO
ja lähes kaikki muutkin mitä niissä on vakiona"
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä