Primus 2450:stä kysymyksiä
Primus 2450:stä kysymyksiä
Vaihdoin vanhan LMC:ni toiseen vanhaan LMC:hen. Siis myin edellisen pois ja ostin tilalle hiukan isomman ja jopa vuotta uudemman
Tässäpä tuntuu tuo lämmitys olevan aivan erilainen, kuin edellisessä, vaikka molemmissa Primus 2450 ja vesikiertoinen...
1) Kun pistän kaasulla tai sähköllä päälle, alkaa kuulua pannun sisältä kovaääninen surina. Kiertovesipumppuko se on, vai mikä? Ei sen metelissä kyllä nukkua voi kun vuoteet on siinä keulapäässä. Edellisessä vaunu kyllä lämpeni ilman mitään surinoita. Liekö siinä toiminut kiertovesipumppu, mutta ainakin se vaunu lämpeni
2) Miksi sähköohjauksen merkkivalot palaa, vaikka katkaisen 230 V:n sähkön? Ei kai tuossa sentään 12 volttinen sähköpatteri ole? Ei se ole, toisen sängyn alla on sähkömötikkä, jonka voi kytkeä pistorasiaan.. Tällä hetkellä toiminnan testaus meneillään. Täytyy kohta käydä vilkaisemassa, onko sisällä lämmennyt lainkaan, vai onko vaunu palanut maan tasalle
3) Ei toimi kaasulla näemmä. Ei lämpene pannu yhtään. Hehku kuulemma vaihdatettu viime kesänä. Muuta vikaa ei kai kaasulla käyttäessä voi ollakaan 2450:ssä Kaasupullo on täysi ja pannullekin kaasuhana auki... "Vikavirtakytkin" ei ole lauennut, koska jos sen käsin vedän toiseen asentoon, loppuu kiertovesipumpun(?) surina samalla..
4) Mitä on ne kaksi vipua siellä pannussa? Siis sellaiset vivut siinä etupuolella, joita pitää vetää vähän ulos, jotta voi kääntää 0-1 asentojen välillä.. Vaikuttaako ne jotenkin toimintaan?
Tässäpä tuntuu tuo lämmitys olevan aivan erilainen, kuin edellisessä, vaikka molemmissa Primus 2450 ja vesikiertoinen...
1) Kun pistän kaasulla tai sähköllä päälle, alkaa kuulua pannun sisältä kovaääninen surina. Kiertovesipumppuko se on, vai mikä? Ei sen metelissä kyllä nukkua voi kun vuoteet on siinä keulapäässä. Edellisessä vaunu kyllä lämpeni ilman mitään surinoita. Liekö siinä toiminut kiertovesipumppu, mutta ainakin se vaunu lämpeni
2) Miksi sähköohjauksen merkkivalot palaa, vaikka katkaisen 230 V:n sähkön? Ei kai tuossa sentään 12 volttinen sähköpatteri ole? Ei se ole, toisen sängyn alla on sähkömötikkä, jonka voi kytkeä pistorasiaan.. Tällä hetkellä toiminnan testaus meneillään. Täytyy kohta käydä vilkaisemassa, onko sisällä lämmennyt lainkaan, vai onko vaunu palanut maan tasalle
3) Ei toimi kaasulla näemmä. Ei lämpene pannu yhtään. Hehku kuulemma vaihdatettu viime kesänä. Muuta vikaa ei kai kaasulla käyttäessä voi ollakaan 2450:ssä Kaasupullo on täysi ja pannullekin kaasuhana auki... "Vikavirtakytkin" ei ole lauennut, koska jos sen käsin vedän toiseen asentoon, loppuu kiertovesipumpun(?) surina samalla..
4) Mitä on ne kaksi vipua siellä pannussa? Siis sellaiset vivut siinä etupuolella, joita pitää vetää vähän ulos, jotta voi kääntää 0-1 asentojen välillä.. Vaikuttaako ne jotenkin toimintaan?
Niin tämännäköinen pannu kyseessä?
Muusta ei tietua, mutta eikös noista pannun vipuloista saada annettua lisää hönkää? 0 -0 = pienin liekki, 1 -0 = keskisuuri, 1-1= täysi liekki...
Kulkeeko se kaasu pannulle saakka, eli kuuluuko sihinää kun napsautat kaasupuolen toimintaan? Sehän tosin katkaisee kaasun tulon mikäli ei syty.
Muusta ei tietua, mutta eikös noista pannun vipuloista saada annettua lisää hönkää? 0 -0 = pienin liekki, 1 -0 = keskisuuri, 1-1= täysi liekki...
Kulkeeko se kaasu pannulle saakka, eli kuuluuko sihinää kun napsautat kaasupuolen toimintaan? Sehän tosin katkaisee kaasun tulon mikäli ei syty.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
-
- Jenkki-mies
- Viestit: 394
- Liittynyt: 28.3.2006 11:34
- Paikkakunta: Vapaala city
oletkos käynyt katsastamassa tälläsen sivun
jos et niin tuosta
http://karavaanari.info/modules/newbb/
siellä on kanssa samoja herroja kun täällä.. eri jutut vaan
jos et niin tuosta
http://karavaanari.info/modules/newbb/
siellä on kanssa samoja herroja kun täällä.. eri jutut vaan
Mercedes 220 T CDI Combi
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Cadillac Coupe de Ville 1958
SMV 12 1967 ja SMV 525 Electronic 1983
Ei se näyttäny oikein toimivan.. Sitäpaitsi, käytän vain yhtä foorumia: mese.fi Jos ei täältä saa vastausta, niin sitten pitää vain opetella kantapään kauttadollarihymy kirjoitti:oletkos käynyt katsastamassa tälläsen sivun
jos et niin tuosta
http://karavaanari.info/modules/newbb/
siellä on kanssa samoja herroja kun täällä.. eri jutut vaan
-
- Jenkki-mies
- Viestit: 394
- Liittynyt: 28.3.2006 11:34
- Paikkakunta: Vapaala city
Näin ne on yleensä käyntiin lähtenet.
- roikka kiinni verkkoon ja tarkistus että akkulaturi toimii.
- lisämaadoitus esim. starttikaapelilla pannunkyljestä rukoaisaan.
- jos pumppu pyörii niin virtaakin tulee.
- napsahtaako magneettiventtiili ja kuuluuko kaasun sihinä (haiseeko kaasu)
- jos napsahtaa onko pullo auki ja tuleeko kaasu läpi paineenalentimesta
- jos ei napsahda maadoita hehkunjohto ja jos nyt napsuu uusi hehku
Koska koko pannun virta tulee yhtä ohutta johtoa pitkin ohjauspanelilta olen itselle vetänyt suoraan akulta paksumman johdon ja liittänyt sen suoraan pannuun tavallisella lisävaloreleellä . Käskynsä rele saa siitä entisestä virtajohdosta. Tällä konstilla jännite nousi melkein o,5 v ja syttyminen helpottui huomattavasti
Ja se pumpun äänikin hiljenee kummasti kun irroitat sen kiinnityksestään ja jätät letkujen varaan.
JK Käy tuolla " toimimattomalla " linkillä vaikka kaverin koneelta, siellä näky olevan vissiä tietoa ja neuvoja priimuksista.
- roikka kiinni verkkoon ja tarkistus että akkulaturi toimii.
- lisämaadoitus esim. starttikaapelilla pannunkyljestä rukoaisaan.
- jos pumppu pyörii niin virtaakin tulee.
- napsahtaako magneettiventtiili ja kuuluuko kaasun sihinä (haiseeko kaasu)
- jos napsahtaa onko pullo auki ja tuleeko kaasu läpi paineenalentimesta
- jos ei napsahda maadoita hehkunjohto ja jos nyt napsuu uusi hehku
Koska koko pannun virta tulee yhtä ohutta johtoa pitkin ohjauspanelilta olen itselle vetänyt suoraan akulta paksumman johdon ja liittänyt sen suoraan pannuun tavallisella lisävaloreleellä . Käskynsä rele saa siitä entisestä virtajohdosta. Tällä konstilla jännite nousi melkein o,5 v ja syttyminen helpottui huomattavasti
Ja se pumpun äänikin hiljenee kummasti kun irroitat sen kiinnityksestään ja jätät letkujen varaan.
JK Käy tuolla " toimimattomalla " linkillä vaikka kaverin koneelta, siellä näky olevan vissiä tietoa ja neuvoja priimuksista.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Re: Primus 2450:stä kysymyksiä
Kiitos vastauksista tähän mennessä Jospa viikonlopun aikana ehtisin tuota remppaamaan. Pitää ensin vaihtaa toinenkin kattoluukku ja pesaista vaunu päältä päin ja sitten tekniikan kimppuun
Kirjoitin alle mjo33400:n vastauksen puhtaaksi, kun tuo imageshack ainakin mun koneella meinaa vetää valkoiseksi koko kuvan alan..
Kävin vielä kertaalleen kokeilemassa. Pumppu tosiaan on kaput, ei enää jaksanut kuin vinkua tuskissaan
Pannulle oli jo joku tehnyt sokeripalakytkentöjä. Ei näyttänyt kovin alkuperäisiltä. olisiko lisätty sähköpannu jälkikäteen
Tuosta kun vertailin tuohon mjo33400:n "2450normaalikytken7jk" kuvaan, niin näyttäisi olevan samalla tavoin kytketty. Ja selvisi sekin, että tuossa mun kuvassa ne on tosiaan diodeja ne mustat möykyt tuossa yhdessä sokeripalassa
Täytyy tosiaan tarkistaa kytkennät, ennenkaikkea liitokset + tuo hehkun kunto. Olisi vain myyjältä ikävä temppu väittää, että just on hehku uusittu, jos se ei olekaan sitten kunnossa
Minusta tuossa ei naksahda mikään siinä vaiheessa, kun kaasulla yrittää laittaa päälle, joten voisiko olla sitten tuo kaasuventtiili myös kaput? Kuinka yleinen vaiva se on ja onko kallis osa? Voiko itse vaihtaa, vai tarviiko viedä johonkin kaasukorjaamoon?
Kirjoitin alle mjo33400:n vastauksen puhtaaksi, kun tuo imageshack ainakin mun koneella meinaa vetää valkoiseksi koko kuvan alan..
Ylläolevassa punaisella kirjoitettu siis mjo33400:n alkuperäistä tekstiä. Voin poistaa, jos näet, etten ilman lupaa saanut tähän kopioida!veppe kirjoitti:Vaihdoin vanhan LMC:ni toiseen vanhaan LMC:hen. Siis myin edellisen pois ja ostin tilalle hiukan isomman ja jopa vuotta uudemman
Tässäpä tuntuu tuo lämmitys olevan aivan erilainen, kuin edellisessä, vaikka molemmissa Primus 2450 ja vesikiertoinen...
1) Kun pistän kaasulla tai sähköllä päälle, alkaa kuulua pannun sisältä kovaääninen surina. Kiertovesipumppuko se on, vai mikä? Ei sen metelissä kyllä nukkua voi kun vuoteet on siinä keulapäässä. Edellisessä vaunu kyllä lämpeni ilman mitään surinoita. Liekö siinä toiminut kiertovesipumppu, mutta ainakin se vaunu lämpeni
Kiertovesipumppu joka on pannun takana on kaput. Voit yrittää rasvata sitä, mutta kannattaa ostaa Motonetistä Wolkkarin pumppu, joka on erittäin hyvä ja puolet halvempi kuin Primuksen pumppu. Primuksen pumppu on magneettivetoinen (ei suoraa yhteyttä siipipyörään) ja motonetin pumppu on suoravetoinen ja kuluttaa virtaa huomattavasti enemmän kuin Primus, mutta relekytkennällä sekin asia hoituu.
2) Miksi sähköohjauksen merkkivalot palaa, vaikka katkaisen 230 V:n sähkön? Ei kai tuossa sentään 12 volttinen sähköpatteri ole? Ei se ole, toisen sängyn alla on sähkömötikkä, jonka voi kytkeä pistorasiaan.. Tällä hetkellä toiminnan testaus meneillään. Täytyy kohta käydä vilkaisemassa, onko sisällä lämmennyt lainkaan, vai onko vaunu palanut maan tasalle
Sähköohjauksen merkkivalot palaa, jos ohjauspaneelin napit yksi salama ja kaksi salamaa ovat päällä. Ohjausjännite patruunalle on 12 volttia. Yksi salama on 1000 wattia ja kaksi salamaa on 2000 wattia, mutta siten, että yksi salama on oltava päällä, jos haluaa myös 2000 wattia. Patruunassa on kaksi 1000 wattista vastusta (49 ohmia), joita kytketään päälle salamanapeilla.
3) Ei toimi kaasulla näemmä. Ei lämpene pannu yhtään. Hehku kuulemma vaihdatettu viime kesänä. Muuta vikaa ei kai kaasulla käyttäessä voi ollakaan 2450:ssä Kaasupullo on täysi ja pannullekin kaasuhana auki... "Vikavirtakytkin" ei ole lauennut, koska jos sen käsin vedän toiseen asentoon, loppuu kiertovesipumpun(?) surina samalla..
Ensimmäiseksi mittaa hehkun jännite, pitää olla käynnistyshetkellä 2,4-2,7 volttia, mutta jos on selvästi alhaisempi, on jossain liitoksessa hapettumaa ja liian suuri ylimenovastus ja jännite hukkuu siihen liitokseen. Hehku vie 2 Ampeeria virtaa hehkutushetkellä. Jos hehkun jännite on 12 volttia mitatessa, niin hehku on rikki (lanka palanut poikki)
Kyllä noissa 2450:ssä pannuissa on paljonkin muuta vikaa kuin hehku ja suurin syy vikoihin on johtoliitokset (Abikoliittimet), jotka pitää puhdistaa.
Älä mene vetämään ajastinreleen vivusta silloin, kun se ei ole lauennut, rakenne on sellainen, että saattaa vaurioittaa releen kosketinliuskaa. Ajastinrele on lämpörele, joka laukeaa 2 minuutin päästä käynnistyksestä, jos pannu ei ole syttynyt, mutta jos pannu syttyy, niin pyrostaatti katkaisee jännitteen ajastinereleeltä 50 sekunnin kuluttua
Kävin vielä kertaalleen kokeilemassa. Pumppu tosiaan on kaput, ei enää jaksanut kuin vinkua tuskissaan
Pannulle oli jo joku tehnyt sokeripalakytkentöjä. Ei näyttänyt kovin alkuperäisiltä. olisiko lisätty sähköpannu jälkikäteen
Tuosta kun vertailin tuohon mjo33400:n "2450normaalikytken7jk" kuvaan, niin näyttäisi olevan samalla tavoin kytketty. Ja selvisi sekin, että tuossa mun kuvassa ne on tosiaan diodeja ne mustat möykyt tuossa yhdessä sokeripalassa
Täytyy tosiaan tarkistaa kytkennät, ennenkaikkea liitokset + tuo hehkun kunto. Olisi vain myyjältä ikävä temppu väittää, että just on hehku uusittu, jos se ei olekaan sitten kunnossa
Minusta tuossa ei naksahda mikään siinä vaiheessa, kun kaasulla yrittää laittaa päälle, joten voisiko olla sitten tuo kaasuventtiili myös kaput? Kuinka yleinen vaiva se on ja onko kallis osa? Voiko itse vaihtaa, vai tarviiko viedä johonkin kaasukorjaamoon?
- Ari66
- Mesen Invaryhmä®
- Viestit: 13054
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: Primus 2450:stä kysymyksiä
Tuskinpa mjo33400 tuosta pahastuu.veppe kirjoitti:Voin poistaa, jos näet, etten ilman lupaa saanut tähän kopioida!
Miehen "Elektroniikkaguru" -tittelin perään voisi hyvin lätkäistä myös "Herrasmies" -tittelinkin.
Vaan tuon tekstikentän pituus taitaa olla rajoitettu....
Pitäisikös mese.fi:lle perustaakin oma Caravan -osasto ?
Sinne voisi tuuppia just tällaisia juttuja ja niin asuntovaunuista, kuin asuntoautoistakin.
Joskus nuo SFC:n "Etuteltan puheet" ja "karavaani.infot" jää lukematta, kun täälläkin on mielenkiintoisia viestejä niin, ettei päivä tahdo riittää
Ja siellä (ainakin Etuteltassa) pyörii niin se oma porukkansa, ettei välillä tohdi edes sotkeentua juttuun, kun tietää mitä siitä taas tulisi...
Kun tätä rekisteröityneiden jäsenten -ja varsinkin aktiivisten- kirjoa katselee, niin kovasti monella on vaunua ja autoa.
Siksipä voisi olla Caravan -osasto paikallaan ?
Ja jos yhden otsakkeen alle alkaa tosissaan tarinaa kertyä erilaisista aiheista, sitä voitaneen sitten pilkkoa jatkossa alaotsakkeiden alle, vaikkapa tyyliin:
-lämmitys
-kylmälaitteet
-sähköt
-kori
-jne
Saaneekohan ajatus kannatusta laajemmalti?
Pitääkö perustaa oikein äänestys?
------------
Edit:
Myöhäistä, perustin jo.
Olisitte vastanneet ajoissa
Äänestys on täällä:
viewtopic.php?t=4064
Veppe kirjoitti:
Täytyy tosiaan tarkistaa kytkennät, ennenkaikkea liitokset + tuo hehkun kunto. Olisi vain myyjältä ikävä temppu väittää, että just on hehku uusittu, jos se ei olekaan sitten kunnossa
Minusta tuossa ei naksahda mikään siinä vaiheessa, kun kaasulla yrittää laittaa päälle, joten voisiko olla sitten tuo kaasuventtiili myös kaput? Kuinka yleinen vaiva se on ja onko kallis osa? Voiko itse vaihtaa, vai tarviiko viedä johonkin kaasukorjaamoon?
Pitää tarkistaa, että pannulle tulee 12 volttia kun lämmityskäsky ohjaupaneelilta tulee. Yksi vikapaikka on vesitermostaatti, meneekö jännite sen läpi?.
Voit tuoda vaunun minulle korjattavaksi, tosin en tiedä kuinka pitkällä asut Otalammelta.
Täytyy tosiaan tarkistaa kytkennät, ennenkaikkea liitokset + tuo hehkun kunto. Olisi vain myyjältä ikävä temppu väittää, että just on hehku uusittu, jos se ei olekaan sitten kunnossa
Minusta tuossa ei naksahda mikään siinä vaiheessa, kun kaasulla yrittää laittaa päälle, joten voisiko olla sitten tuo kaasuventtiili myös kaput? Kuinka yleinen vaiva se on ja onko kallis osa? Voiko itse vaihtaa, vai tarviiko viedä johonkin kaasukorjaamoon?
Pitää tarkistaa, että pannulle tulee 12 volttia kun lämmityskäsky ohjaupaneelilta tulee. Yksi vikapaikka on vesitermostaatti, meneekö jännite sen läpi?.
Voit tuoda vaunun minulle korjattavaksi, tosin en tiedä kuinka pitkällä asut Otalammelta.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Enpä sitten ehtinyt viikonlopun aikana vielä mittailla. Noo, täytyy mittailla huomenissa, kun olen sopivasti vapailla vielä
Muurame on Jyväskylästä 15 km etelään, eli matkaa tulee Vihtiin hiukan liikaa Koitetaan hoidella se kuntoon omin käsin ja toisten neuvoilla
Onnistui muuten viimein kirjautuminen karavaanari.infoon.. kolmannella kerralla Ja piti heti alkaa siellä pätemään
Muurame on Jyväskylästä 15 km etelään, eli matkaa tulee Vihtiin hiukan liikaa Koitetaan hoidella se kuntoon omin käsin ja toisten neuvoilla
Onnistui muuten viimein kirjautuminen karavaanari.infoon.. kolmannella kerralla Ja piti heti alkaa siellä pätemään
Veppe kirjoitti:
Pannulle oli jo joku tehnyt sokeripalakytkentöjä. Ei näyttänyt kovin alkuperäisiltä. olisiko lisätty sähköpannu jälkikäteen
Kytkennät ovat täysin alkuperäisiä. Sokeripalasta lähtevät johdot menevät sekä uros että naaras liitimiin. Toinen vesipumpulle ja toinen pannun sisään, eikö vaan?
Jos liittimiä ei ole niin sitten on viritys, eli lisätty jälkikäteen diodit jotta saadaan kaasulämmityksen kiertovesipumppu toimimaan myös sähkölämmityksellä. Kytkentä sinänsä on hyvä, mutta kun kiertovesipumppu hajoaa niin se polttaa diodit.
Pannulle oli jo joku tehnyt sokeripalakytkentöjä. Ei näyttänyt kovin alkuperäisiltä. olisiko lisätty sähköpannu jälkikäteen
Kytkennät ovat täysin alkuperäisiä. Sokeripalasta lähtevät johdot menevät sekä uros että naaras liitimiin. Toinen vesipumpulle ja toinen pannun sisään, eikö vaan?
Jos liittimiä ei ole niin sitten on viritys, eli lisätty jälkikäteen diodit jotta saadaan kaasulämmityksen kiertovesipumppu toimimaan myös sähkölämmityksellä. Kytkentä sinänsä on hyvä, mutta kun kiertovesipumppu hajoaa niin se polttaa diodit.
Viimeksi muokannut mjo33400, 29.5.2006 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Veppe kirjoitti:
2) Miksi sähköohjauksen merkkivalot palaa, vaikka katkaisen 230 V:n sähkön? Ei kai tuossa sentään 12 volttinen sähköpatteri ole? Ei se ole, toisen sängyn alla on sähkömötikkä, jonka voi kytkeä pistorasiaan.. Tällä hetkellä toiminnan testaus meneillään. Täytyy kohta käydä vilkaisemassa, onko sisällä lämmennyt lainkaan, vai onko vaunu palanut maan tasalle
Huomasin vasta nyt ongelmasi, vaihda diodit jotka on siihen sokeripalaan kytketty, ainakin toinen vuotaa ( on oikosulussa ) kun ohjauspaneelin ledit palaa ja vika on tullut sen viallisen kiertovesipumpun takia. Diodit kestää vain yhden Ampeerin virran ja jos kiertovesipumppu ei pyöri kunnolla niin virtaa menee jopa kaksi Ampeeria.
Tossa minun yllä olevissa kuvissa se viimeinen jossa näkyy se punainen johto joka lähtee diodilta ja menee ohjauspaneelille, siinä kun diodi on oikosulussa saa ohjauspaneelin diodit ohjauksen.
2) Miksi sähköohjauksen merkkivalot palaa, vaikka katkaisen 230 V:n sähkön? Ei kai tuossa sentään 12 volttinen sähköpatteri ole? Ei se ole, toisen sängyn alla on sähkömötikkä, jonka voi kytkeä pistorasiaan.. Tällä hetkellä toiminnan testaus meneillään. Täytyy kohta käydä vilkaisemassa, onko sisällä lämmennyt lainkaan, vai onko vaunu palanut maan tasalle
Huomasin vasta nyt ongelmasi, vaihda diodit jotka on siihen sokeripalaan kytketty, ainakin toinen vuotaa ( on oikosulussa ) kun ohjauspaneelin ledit palaa ja vika on tullut sen viallisen kiertovesipumpun takia. Diodit kestää vain yhden Ampeerin virran ja jos kiertovesipumppu ei pyöri kunnolla niin virtaa menee jopa kaksi Ampeeria.
Tossa minun yllä olevissa kuvissa se viimeinen jossa näkyy se punainen johto joka lähtee diodilta ja menee ohjauspaneelille, siinä kun diodi on oikosulussa saa ohjauspaneelin diodit ohjauksen.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Hyvä pointti! Minkähänlaiset diodit siihen kävis? Ei näkynyt noissa mitään merkintöjä, tai pitää ottaa suurennuslasi käyttöön
Sehän tosiaan toimii tuo lämmitys sillä sähköpatruunalla, eli siltä osin kaikki ok, vain kiertovesipumppu on sökö.. No, kesällä ei tarvi ja talvella en käytä vaunua Katsotaan jaksanko sitä vielä korjata. Täytyy nyt mittailla ekaks, kunhan ehtis.. Eikös dioditesterillä (siis yleismittarin jatkuvuusmittauksella) pitäis nähdä, onko diodi rikki, eli näyttäisi molempiin suuntiin jatkuvuutta? Vai näkyykö vasta suuremmalla virralla?
Sehän tosiaan toimii tuo lämmitys sillä sähköpatruunalla, eli siltä osin kaikki ok, vain kiertovesipumppu on sökö.. No, kesällä ei tarvi ja talvella en käytä vaunua Katsotaan jaksanko sitä vielä korjata. Täytyy nyt mittailla ekaks, kunhan ehtis.. Eikös dioditesterillä (siis yleismittarin jatkuvuusmittauksella) pitäis nähdä, onko diodi rikki, eli näyttäisi molempiin suuntiin jatkuvuutta? Vai näkyykö vasta suuremmalla virralla?
Diodin tyyppi esim. 1N5062 TAI 1N4006 ja jos siellä ei ole sopivaa kauppaa niin voin lähettää sinulle pari diodia. Mittauksen voi tehdä esim. ohmialueella, estosuunnassa näyttää ääretöntä ja päästosuunnassa noin 560 ohmia. Diodin on pakko olla rikki kun ohjauspaneelin diodit saa jännitettä sitä kautta.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Kyllä Jyväskylästä putiikkeja löytyymjo33400 kirjoitti:Diodin tyyppi esim. 1N5062 TAI 1N4006 ja jos siellä ei ole sopivaa kauppaa niin voin lähettää sinulle pari diodia. Mittauksen voi tehdä esim. ohmialueella, estosuunnassa näyttää ääretöntä ja päästosuunnassa noin 560 ohmia. Diodin on pakko olla rikki kun ohjauspaneelin diodit saa jännitettä sitä kautta.
Mittailin ja ihmettelin. Tuloksia:
- Diodit ehjät, molemmissa päästö n. 460 V, esto ääretön
- Hehkun yli on vain jotain 0,4 V. Hehkulta maihin 1,86 V. Oli muuten uusi hehku..
- Vesitermostaatin yli on 8,7 V
- Pyrostaatilta maihin 9 V
Jos noilla kahdella viimeisellä nyt mitään merkitystä on
Sitten tutkin myös kaasun kulun. Availin kaasuputkien liitokset "joka välistä" ja kaasu kulki kaasuventtiilille saakka.
Ei napsu ei. Kaasu kulkee paineenalentimelta kaasuventtiilille asti, muttei siitä eteenpäin. Kaasuventtiili kaput? Se kyllä lämpenee aika paljon, kun ohjaus on ollut hetken pitempään päällä, eli viittaako johonkin vai ei mihinkäänpeehoo7 kirjoitti: Näin ne on yleensä käyntiin lähtenet.
- roikka kiinni verkkoon ja tarkistus että akkulaturi toimii.
- lisämaadoitus esim. starttikaapelilla pannunkyljestä rukoaisaan.
- jos pumppu pyörii niin virtaakin tulee.
- napsahtaako magneettiventtiili ja kuuluuko kaasun sihinä (haiseeko kaasu)
- jos napsahtaa onko pullo auki ja tuleeko kaasu läpi paineenalentimesta
- jos ei napsahda maadoita hehkunjohto ja jos nyt napsuu uusi hehku
Veppe kirjoitti:
Mittailin ja ihmettelin. Tuloksia:
- Diodit ehjät, molemmissa päästö n. 460 V ( 460 ohmia ) , esto ääretön
- Hehkun yli on vain jotain 0,4 V ( pitää olla noin 2,4-2,7 volttia, mittasit ilmeisesti hehkun navasta hehkun runkoon ). Hehkulta maihin 1,86 V, ( käytitkö tässä maapisteenä pannun runkoa vai vesitermostaatin mustaa johtoa ). Oli muuten uusi hehku..
- Vesitermostaatin yli on 8,7 V. ( Mikä oli mittauksen maapiste ).
- Pyrostaatilta maihin 9 V. ( Tässä ilmeisesti maapiste sama kuin yllä ).
Jos noilla kahdella viimeisellä nyt mitään merkitystä on ( On isokin merkitys ).
Tässä vielä kuva jossa mittauspaikat punaisina pisteinä ja jännite tarkoittaa akun jännitettä.
Aina kun mitataan pannun jännitteitä on mittauksen maapisteenä käytettävä vesitermostaatin mustan johdon liitosta ja siirrettävä plus-johtoa mitattavaan pisteeseen.
Sinuna tarkistaisin vesitermostaatin kiinnitysruuvien kunnon. Hehku saa maadoituksen sitä kautta, eli aukaise kiinnitysruuvit pari kierrosta ja ruuvaa uudestaan kiinni sekä puhdista hyvin abikoliittimet.
Mittailin ja ihmettelin. Tuloksia:
- Diodit ehjät, molemmissa päästö n. 460 V ( 460 ohmia ) , esto ääretön
- Hehkun yli on vain jotain 0,4 V ( pitää olla noin 2,4-2,7 volttia, mittasit ilmeisesti hehkun navasta hehkun runkoon ). Hehkulta maihin 1,86 V, ( käytitkö tässä maapisteenä pannun runkoa vai vesitermostaatin mustaa johtoa ). Oli muuten uusi hehku..
- Vesitermostaatin yli on 8,7 V. ( Mikä oli mittauksen maapiste ).
- Pyrostaatilta maihin 9 V. ( Tässä ilmeisesti maapiste sama kuin yllä ).
Jos noilla kahdella viimeisellä nyt mitään merkitystä on ( On isokin merkitys ).
Tässä vielä kuva jossa mittauspaikat punaisina pisteinä ja jännite tarkoittaa akun jännitettä.
Aina kun mitataan pannun jännitteitä on mittauksen maapisteenä käytettävä vesitermostaatin mustan johdon liitosta ja siirrettävä plus-johtoa mitattavaan pisteeseen.
Sinuna tarkistaisin vesitermostaatin kiinnitysruuvien kunnon. Hehku saa maadoituksen sitä kautta, eli aukaise kiinnitysruuvit pari kierrosta ja ruuvaa uudestaan kiinni sekä puhdista hyvin abikoliittimet.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Pikku lapsus tuli kirjoittaessa No, menköön sen piikkiin, että muuten mittailin jännitteitämjo33400 kirjoitti:Veppe kirjoitti:
Mittailin ja ihmettelin. Tuloksia:
- Diodit ehjät, molemmissa päästö n. 460 V ( 460 ohmia ) , esto ääretön
Maapisteenä käytin vaunun aisaa, kun ei muutakaan neuvottu No, täytyy vissiin tehdä sitten mittaukset taas uusiksi. Menee tosin varmaankin viikonlopulle, kun meinaa loppuviikko pitää kiirettä..
Vesitermostaatin liittimet oli kaikenkaikkiaan aika paksussa ruosteessa. Otin kyllä Abikoja irti ja hinkkailin vastakkain, mutta ei paljon ollut vaikutusta.. Saattaahan se tietty olla, että siellä on just joku yksi ratkaiseva liitos, mikä on sitten pahasti hapettunut
No piti sitten kuitenkin heti innoissaan käydä mittailemassa Ennen mittailun aloittamista ruuvailin noita termostaatin ruuveja ja vielä vähän ravistelin liitoksia. Ja kuinka ollakaan, kun napsautin sitten ohjauksen päälle, lähti kaasu vuotamaan ja pannu tohisemaan Ei se tosin tuntunut lämpiävän kovasti, mutta kaasu kyllä haisi. Minusta se tohina oli kyllä sellaista, että siellä jokin paloikin, eikä vain kaasu tohissut... Anyway, nykäisin sitten uhallanikin siitä punaisesta vivusta ja tottahan pannu sammui, eikä lähtenyt enää uudestaan käyntiin
No, olin kuitenkin mittaukset tehnyt (tällä kertaa ohjeiden mukaan) seuraavin tuloksin:
- hehku: 1,65 V
- Pyrostaatti, molemmat navat 8,8 V
- Vesitermostaatti, molemmat +-navat 9 V
- Vesitermostaatin maasta aisaan jännite-ero 0,3 V
Eli jos nuo pitäis olla jotakuinkin 12 V nuo noin 9 volttiset, niin kaiketi on liikaa jännitehäviöitä matkan varrella Pitänee harkita lisävaloreleen hankkimista..
Ja unohdin mitata sen oleellisen, eli sen liittimen maan ja vesitermostaatin maan erotuksen. Enkä enää jaksa mennä uudestaan ruuvailemaan kantta auki Noo, katsotaan tämä myöhemmin..
Voiko pannun lämpenemisnopeudesta päätellä jotain? Pitäisikö siinä kannen päällä tuntua kuinka pikaisesti lämmintä? Kun tälläkin kertaa tuntui se kaasuventtiili lämpenevän enempi kuin pannu
No, olin kuitenkin mittaukset tehnyt (tällä kertaa ohjeiden mukaan) seuraavin tuloksin:
- hehku: 1,65 V
- Pyrostaatti, molemmat navat 8,8 V
- Vesitermostaatti, molemmat +-navat 9 V
- Vesitermostaatin maasta aisaan jännite-ero 0,3 V
Eli jos nuo pitäis olla jotakuinkin 12 V nuo noin 9 volttiset, niin kaiketi on liikaa jännitehäviöitä matkan varrella Pitänee harkita lisävaloreleen hankkimista..
Ja unohdin mitata sen oleellisen, eli sen liittimen maan ja vesitermostaatin maan erotuksen. Enkä enää jaksa mennä uudestaan ruuvailemaan kantta auki Noo, katsotaan tämä myöhemmin..
Voiko pannun lämpenemisnopeudesta päätellä jotain? Pitäisikö siinä kannen päällä tuntua kuinka pikaisesti lämmintä? Kun tälläkin kertaa tuntui se kaasuventtiili lämpenevän enempi kuin pannu
No niin, mittaukset osoittavat, että jännitehäviö aiheuttaa pannun toimimattomuuden,
Kun pannu käynnistyy niin pannun pyöreä kansi alkaa lämmetä aika nopeasti ja sivuille syntyy vesihöyryä kahden ensimmäisen minuutin aikana.
Pannussasi on arina täynnä ruostettä, joka aiheuttaa palamisen pohjan puolella ja ilmeisesti käyntimeteli on aika kova.
Pohja irti pannusta ja kunnon puhdistus, eli ruosteet harjataan ja puhalletaan pois.
Jännite mittaus:
Ensin mitataan akun jännite käynnistyshetkellä ( vertailujännite ).
Sitten mitataan ohjaupaneelin tulojännite ( nasta 1 ), maa on nasta 8, pitää olla lähellä samaa kuin akun jännite, 200:n millivoltin heitto sallitaan.
Sitten mitataan ohjaupaneelin ulostulojännite ( nasta 5 ), ei saa erota edellisestä mittauksesta, maa edelleen nasta 8.
Sitten mitataan pannun sisäänmenojännite ( pannun liittimestä ), joka ei saa olla paljoa pienempi kuin akun jännite ja tässä kohtaa todennäköisesti jännite on alhaisempi, eli sama kuin mittaamasi vesitermostaatin 9 volttia.
Syy tähän on todennäköisesti ikkunakytkin tai pannun puoleisessa päässä vaunun sisäpuolella oleva abiko-liitinrima, jossa on hapettumaa.
Kaikki edellä mainitut mittauskohtien liittimet on puhdistettava hyvin.
Yksi vikapaikka on sulakerima, joka ilmenee siinä vaiheessa kun mittaat ohjaupaneelin nastan 1:n jännitettä ja vertaat sitä akun jännitteeseen. Jos sulakeriman sulakkeet ovat samanlaisia kuin mersussa niin sulakkeiden pyörittely auttaa kosketuksen paranteluun.
Kun olet mittaamassa vaunulla niin voit soittaa minulle, niin voidaan puhelimessa korjata se vaunu.
Yv:nä saat numeron.
Lisäreleen kytkentä hävittää jännitehuolet takuuvarmasti.
Kun pannu käynnistyy niin pannun pyöreä kansi alkaa lämmetä aika nopeasti ja sivuille syntyy vesihöyryä kahden ensimmäisen minuutin aikana.
Pannussasi on arina täynnä ruostettä, joka aiheuttaa palamisen pohjan puolella ja ilmeisesti käyntimeteli on aika kova.
Pohja irti pannusta ja kunnon puhdistus, eli ruosteet harjataan ja puhalletaan pois.
Jännite mittaus:
Ensin mitataan akun jännite käynnistyshetkellä ( vertailujännite ).
Sitten mitataan ohjaupaneelin tulojännite ( nasta 1 ), maa on nasta 8, pitää olla lähellä samaa kuin akun jännite, 200:n millivoltin heitto sallitaan.
Sitten mitataan ohjaupaneelin ulostulojännite ( nasta 5 ), ei saa erota edellisestä mittauksesta, maa edelleen nasta 8.
Sitten mitataan pannun sisäänmenojännite ( pannun liittimestä ), joka ei saa olla paljoa pienempi kuin akun jännite ja tässä kohtaa todennäköisesti jännite on alhaisempi, eli sama kuin mittaamasi vesitermostaatin 9 volttia.
Syy tähän on todennäköisesti ikkunakytkin tai pannun puoleisessa päässä vaunun sisäpuolella oleva abiko-liitinrima, jossa on hapettumaa.
Kaikki edellä mainitut mittauskohtien liittimet on puhdistettava hyvin.
Yksi vikapaikka on sulakerima, joka ilmenee siinä vaiheessa kun mittaat ohjaupaneelin nastan 1:n jännitettä ja vertaat sitä akun jännitteeseen. Jos sulakeriman sulakkeet ovat samanlaisia kuin mersussa niin sulakkeiden pyörittely auttaa kosketuksen paranteluun.
Kun olet mittaamassa vaunulla niin voit soittaa minulle, niin voidaan puhelimessa korjata se vaunu.
Yv:nä saat numeron.
Lisäreleen kytkentä hävittää jännitehuolet takuuvarmasti.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Unohdin mainita, että kun sait pannun käyntiin ja se kerkesi lämmetä noin minuutin ja sitten ajastinreleen vipua vetäessä sammui niin syy on siinä, että pyrostaatti katkaisee kaasuventtiilin vetokäämin jännitteen noin 50 sekunnin kuluttua siitä kun pannu syttyy ja palautuu toiminta-asentoon noin 2 minuutin kuluttua pannun sammumisen jälkeen.
Sen takia pannu ei käynnistynyt heti uudestaan.
Sen takia pannu ei käynnistynyt heti uudestaan.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Pannu kävi siis varttitunnin, ennenkuin nykäisin vivusta Mutta joo, voi olla etten malttanut odottaa edes tuota kahta minuuttiamjo33400 kirjoitti:Unohdin mainita, että kun sait pannun käyntiin ja se kerkesi lämmetä noin minuutin ja sitten ajastinreleen vipua vetäessä sammui niin syy on siinä, että pyrostaatti katkaisee kaasuventtiilin vetokäämin jännitteen noin 50 sekunnin kuluttua siitä kun pannu syttyy ja palautuu toiminta-asentoon noin 2 minuutin kuluttua pannun sammumisen jälkeen.
Sen takia pannu ei käynnistynyt heti uudestaan.
Edit: Kannattaa näköjään tehdä yksi asia illassa Nyt menin vain huvikseen kokeilemaan pannun toimintaa, niin heti pösähti käyntiin ja meni minuutti, niin oli jo kansi kuumana (väänsin molemmat lisäsyötöt ykköselle) Ilmeisesti siellä eilen vain kaasu vuoti, eikä mikään palanut. Tai sitten paloi niin heikosti, ettei lämmittänyt yhtään..
Kiitokset mjo33400:lle Kosketushäikistähän nuo syttymisongelmat johtuivat, kuten arvelitkin (tai et arvellut, vaan tiesit.. ) llmeisesti se käynnistyy nyt noista alhaisista jännitteistä huolimatta hyvin, koska hehku on uusi? Allekirjoituksensa mittainen mies