Huolettomia kilometrejä - bensalla vai dieselillä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Huolettomia kilometrejä - bensalla vai dieselillä?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Heitänpä tähän kysymyksen avoimeksi mielipiteille ja toivon mukaan ennenkaikkea myös kokemuksille.

Meikäläisen CLK-hankinta tässä edelleen vauhdittumassa. Nykyisen väyrysen kanssa jo kertaalleen vannoin maksettuani vuoden sisään 4300 euroa dieselpumpun kahdesta remontista, että tämä oli sitten jo viimeinen diesel Mersu. Polttoainesäästö valuu korkoineen dieselkorjaamoon.

Sitten taas laskeskelin, että 270 CDI verrattuna 200K säästää maantiejossa päivän dieselveron jo noin 35 km kohdalla takaisin, joten kyllä se CDI:n vääntö ja taloudellisuus houkuttelisivat. Otetaan tämä laskelma lähtöarvona, eikä aleta vääntää tarkemmin polttoainekluista.

Kun katsoo tätä palstaa, niin CDI-vika siellä CDI-vika täällä jne. jne. ja satasia ja tonneja palaa mustana savuna ilmaan.

Bensakoneisista kompressori 200:sta taas ei tunnu valitusta löytyvän lainkaan. Onko tässä todella näin, että tämän päivän bensakoneet ovatkin normaalikäytössä CDI:tä varmempia ja huolettomampia?

Saksassa kun katsoo hintoja, niin 2005 CLK 200K ovat karkeasti alk. 10 000 eur ja vastaavat CDI:t alk. 7000 euroa. Kilometrejä mittarissa löytyy kummastakin valikomasta 100-150 000 haarukasta paljon. Liekö sitten bensapelin kilometrit kohdallaan ja dieselien puolitettu, vai mikä ihme kääntää hinnat noin? Vai ovatko CDI:t Saksassakin niin paljon epävarmpia ja bensavehkeet varmempina halutumpia? Viekö CDI-korjaustarve säästön edelleen?

Tähän alustukseen mielipiteitä ja kokemuksuia, jos mahdollista, kiitos :wink:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Voi voi kun se on justii toi pikkukompura jossa jakoketju murheena. Eli moottori tyyppiä m271. No, vaihtaa sen määrävälein niin eikai sekään maailmaa kaada.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Re: Huolettomia kilometrejä - bensalla vai dieselillä?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joe Cool kirjoitti:Bensakoneisista kompressori 200:sta taas ei tunnu valitusta löytyvän lainkaan.
Lueskeleppa tollasen 200K:n jakopäästä tarkemmin :wink:
Hintoihin vaikuttaa varmasti myös haluttavuus, itse en ikipäivänä ostaisi CLK:ta tai muutakaan sporttia pakettiauton moottorilla.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

herää kysymyksiä

A) miksi dieselpumppu hajosi kahdesti vuodessa
B) miksi ei takuu korvannut
C) missä oli niin kallis remontti

Mutta asiaan... Mikä CLK malli on kyseessä? siis korimalli?
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
MHe
Viestit: 1158
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Lienee W209, vanhempaa kun ei diisselinä saanut... ja pakettiautokyssäriin, niin on tuo 270CDI paperillakin inansa ripeempi kun 200 kompura :o
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No niin, hyviä kommentteja alkaa sadella ja lisää päänvaivaa. Malli on tosiaan tuo C209, CLK oli sitä vuodesta 2003 ja kun mainitsin 2005 mallin, niin samaan se ampuu.

Ja 2005 sen elektroniikan uudistumisen ja vähän nanolakankin takia (facelift). Liekö se elektroniikka sitten seuraava kädenvääntö, oliko vanhempi kuitenkin parempi :lol:

Lisää vaan mielipidettä kehään. Pitääpä illalla lueskella sitä 200K jakopäätä. Mutta millä kilometreillä se sitten keskimäärin hajoaa, jos joku jaksaa oikaista...

PS. Se kallis dieselremontti oli toisessa ketjussa ja tosiasia, ei jaksa sitä enää murehtia, vaikka yhä kyrsii :twisted:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jaa joo nonii ainaki CLK 270cdi on helvetin hieno auto varsinkin kun siihen laittaa vähä ohojelmaa koneeseen.

Kompuroista hajaa myös kompuran vapaapyörä sekä kaikkea muuta ,mm kaasuläppähärveli. En ole aivan varma oliko tässä IHI vai Eatonin kompressori, mutta ainakin Eatonin kompura hajoaa kun siinä on ns ikuiset öljyt sisässä, jotka kestää vain max parisataa tonnia. Ja Mielusti vaihtaisin nekin n 100tkm välein. Ihissä taisi olla auton moottoriöljy joka mekaniikkaa voitelee jos en aivan täysin väärin muista.

Minusta CLK:n pienin moottori mitä kannattaa harkita on nimenomaan 270CDI ja bensakoneeksi ei kannata harkita mitään neloskonetta.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
mach71
Viestit: 49
Liittynyt: 20.10.2010 23:03
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja mach71 »

Minulla oli tuommonen -04 clk 270 pari vuotta sitten lastutetuna.
Kulki yllätävän hyvin ja pienellä polttoaineen kulutuksella(talvirajoituksilla alle viidellä litralla helposti)
Kääntyvä takapenkki tuo tavaran kuljetus tilaa yllättävän paljon.
Clk:sta jäi mukava meiniki semmoisen voisi ostaa vaikka uudelleenki.

Sitten tuosta m271 moottorista isännälle tuommosen -04 e200 kompressorin joskus hommasin ja siihen 140tkm kohdalla tehtiin jakopää remontti niin piti jo vaihtaa pyörätkin kun olivat niin kuluneet.

Olisi varmaan ihan hyvä paketti tuo ckl tuolla kompura koneella kun vaihtaa tarpeeksi tiheään jakoketjua.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Pikkukompura on eatonin ja 32 amgeessä on ihin tekemä ruuviahdin. Onko sulla sergey tarkempaa tietoa tuosta ihistä että kiertääkö sielä moottoriöljy? Vaihteessahan sielä on sellaset spesiaaliöljyt mutta on vaan tullu mieleen että eikai sielä kompuran takapäässä mitkään kestovoidellut laakerit oo :shock:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nokun mä ostin kerran AMG IHI:n ja muistaakseni siinä oli moottoriöljynkierto. Napa nimimerkki sen sit osti. Sehän IHI on Lysholm tyyppinen ja niissä on iha yleistä että vaihteistossa kiertää moottoriöljy. Näissä en ole ikinä kuullut että olisi ollut vikaa, jenkkifoorumeillakin jotkut ajanteet jo 400t miles ilman ongelmia.

ks kuvassa vesicoolerin letku + öljyletku mutta kuvan IHI ei ole mersusta!
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

mach71 kirjoitti: Clk:sta jäi mukava meiniki semmoisen voisi ostaa vaikka uudelleenki.

Sitten tuosta m271 moottorista...140tkm kohdalla tehtiin jakopää remontti niin piti jo vaihtaa pyörätkin kun olivat niin kuluneet.

Olisi varmaan ihan hyvä paketti tuo ckl tuolla kompura koneella kun vaihtaa tarpeeksi tiheään jakoketjua.
Niin, onhan tuossa 270 CDI:ssä vääntöä liki tuplat 200K verrattuna. Mutta toisaalta olen ajanut Saksassa C-sarjan vuokra-autolla tuota kompurakonetta, ja aivan hyvin sillä pärjäsi Saksan moottoriteilläkin. 200 kmh löytyy kevyesti ja Suomessa ei käyttöautoon tehoja tarvitse oikeasti kuin puolet tuonkaan tehoista. Eli teholle en laske pätkääkään tässä. Jos minun pitää nautti liikenteessä, lähden Harrikalla tien päälle, käyttöatot ovat käyttöautoja ja luotettavuus on tärkeintä.

Sitä luotettavuutta en ole likipitäenkään väyrysellä E 290 TD kokenut, mitä odotin edellisen 10 vuoden ajorupeaman jälkeen 124-korisella 1995 E250 Dieselillä.

Siksi tässä panee epäilemään tuota CDI:täkin, kun vikakertomuksia on taulu täynnä.

Mutta tuo jakoketjun vaihto sanotaanko 100-120 000 välein 200K:ssa kuulostaa aika hurjalta huollon tarpeelta. Onko se hommana miten iso ja kallis? Kaiketi jakopää auki ja uutta palikkaa sisälle. Mutta en ole sitä konetta katsonut edes sillä silmällä, että miten jakopäähään pääsee käsiksi.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29255
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olisiko noin kuuden tunnin homma, kun on tarvittavat työkalut.
Joe Cool
Viestit: 116
Liittynyt: 30.10.2007 23:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

dealer kirjoitti:Olisiko noin kuuden tunnin homma, kun on tarvittavat työkalut.
Eli kun ensimäistä kertaa ryhtyy itse tekemään, niin erikoistyökalujen metsästyksineen vanhan kaavan mukaan 1h pajalla on 1 pv tallilla sellainen viikon homma :oops: :wink:

Osineen osaavalla villillä pajalla maksanee sitten tonnin luokkaa? Ja virallisen pakettihinnoittelun mukaan merkkihuollossa sitten 3 000 ...? Vai kuinka?

Onko tämä siis oikeasti niin, että jos Saksasta hakee vaikka 120 000 ajetun 200K:n, niin ensin tulliin ja sitten suoraan jakopään remppaan?


Miten tuo 270CDI suutin- ja hehkujumppa, eli vuotavien suutinten ja jumittavien hehkujen vaihto.

Miten usein se sitten käytännössä on edessä?
Mitenhän työläs ja kallis juttu tuo on?
Onko tämä isompi juttu, kuin näissä vanhoissa?


Itse olen hehkut vaihtanut tarvittaessa 1 kerrallaan tuohon edelliseen E250D ja nykyiseen E290 TD. Tulpat ovat maksaneet jotain n. 20 e/kpl.

Suuttimia on pitänyt tähän väyryseen vaihdattaa silloin dieselpumpun vaihdon yhtydessä, kun vanha pumppu oli työntänyt suuttimet täyteen jauhettua pumppurunkoa.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Joe Cool kirjoitti:
dealer kirjoitti:Olisiko noin kuuden tunnin homma, kun on tarvittavat työkalut.
Eli kun ensimäistä kertaa ryhtyy itse tekemään, niin erikoistyökalujen metsästyksineen vanhan kaavan mukaan 1h pajalla on 1 pv tallilla sellainen viikon homma :oops: :wink:

Osineen osaavalla villillä pajalla maksanee sitten tonnin luokkaa? Ja virallisen pakettihinnoittelun mukaan merkkihuollossa sitten 3 000 ...? Vai kuinka?

Onko tämä siis oikeasti niin, että jos Saksasta hakee vaikka 120 000 ajetun 200K:n, niin ensin tulliin ja sitten suoraan jakopään remppaan?


Miten tuo 270CDI suutin- ja hehkujumppa, eli vuotavien suutinten ja jumittavien hehkujen vaihto.

Miten usein se sitten käytännössä on edessä?
Mitenhän työläs ja kallis juttu tuo on?
Onko tämä isompi juttu, kuin näissä vanhoissa?


Itse olen hehkut vaihtanut tarvittaessa 1 kerrallaan tuohon edelliseen E250D ja nykyiseen E290 TD. Tulpat ovat maksaneet jotain n. 20 e/kpl.

Suuttimia on pitänyt tähän väyryseen vaihdattaa silloin dieselpumpun vaihdon yhtydessä, kun vanha pumppu oli työntänyt suuttimet täyteen jauhettua pumppurunkoa.
M271 koneen jakopääremppa maksaa esim. oulun veholla 1100€ osineen, jos rattaat uusiksi tuohon parisen tonnia lisää... Mut Ylivieskassa osaavilla mersupajoilla n. 250 € halvempi teettää... Mut itellä on nyt 212 tkm ajettu 180K (M271) eikä mitään tietoo onko jakopääremonttia tehty... :roll: ITe en oo teettäny, ajattelin tässä ku köyhä oon et ajan tolla niin kauan ku se kestää ja haen sit jostain sen tehokkaamman moottorin... :twisted:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

CDI ei ole sen kummempi korjata kuin 290 turbokaan. Itseasiassa minusta se CDI remppaaminen on paljon helpompaa työtä. Varaosat ei ole sen kalliimpia tai halvempia. Tuossa kun pihassa on nyt kumpaakin, 290 turbo ja 220CDI niin ei ole vaikea valita kumman ottaa. CDI on hyvä vehje.

Silti CLK on bensa-auto ja kompurakoneen kettinki ei ole kuitenkaan mikään ominaisuus, ei sitä tarvi odottaa että se hajoaa aivan varmasti. niistä vain kirjoitellaan paljon netissä ja totuus lienee vähän iisimpi mitä tekstit. Kukaanhan ei netissä ikinä kehu mitään paitsi OM601:stä.

Minä unohtaisin nää saivartelut onko joku kallis tai halpa remontoida. Autot on aina kalliita remontoida ja toisissa vika on siellä ja toisissa taas täällä, vielä ei ole keksitty hyvää autoa joka kestäisi mitä vain.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

En nyt ihan sanoisi että 290 koneiseen osat on saman hintaisia kun cdi koneiseen. Jos lähdetään käymään läpi listaa suuttimet, hehkujen vaihto, painesäädin, paineanturi, moottorinohjainyksikkö niin kyllä melkeein sanoisin että kunnossa oleva 290 tulee yli puolet halvemmaksi. Sekin on kyllä tosiasia että onhan tuo cdi koneinen ajomukavuudeltaan vähän toiselta planeetalta... :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29255
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

290:ssä on polttoainepumppu aika kallis ja työläs remontoitava, samaten kannentiivistevuodot ulospäin oma hommansa.
Toisessa vaakakupissa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eihän sitä vp37:aa vai mikäsoli kannata remppuuttaa, päätiivisteet voi vaihella ite jos vuotaa ja muihin tarpeisiin pumppuja on kai jo purkuna pilvinsynkin. Pumpun käyttöpyörän laakeri jos renaa, niin suht ikävä remppa sekin, eikä lie harvinainen. Myös tuo kannentiivisteestä nesteen ulosmarssi aiheuttaa herkästi palkkatilin ohimarssin. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”