Elikkä itsellä W201.. -92 1,8. Käyntiongelmia luonnollisestikin ja vedon puutetta... Ongelmat olleet jo joitakin vuosia. Mutta auto ei ollut ajossa kuin satunnaisesti, niin ei niin paljoa häirinnyt...
Nyt tarkoituksena saada tuo "moottorinohjaus" kuntoon.
Itselle kertynyt aika paljon materiaalia (bosch). Tarkoituksenani olisi saada kertymään mahdollisimman paljon informaatiota (omaa ja muiden tietoutta) yhden topicin alle jotta se helpottaisi muita ko vaivojen kanssa taistelevia
Eli omassa oireet... Laiskuus... Joutokäynti vaeltaa (kunjoutokäynti ventiili kiinni) reilummassa kiihdytyksessä puutuu totaalisesti jos kaasu pohjassa. Sammuu joskus kun kytkimen painaa pohjaan.
Nopeana korjauksena. Lisäilma ventiilistä liitin irti. Sammuilu ja ja joutokäynnin seilaaminen loppui. Uusittu lämpöanuri, ja imuilman anturi. Sekä myös määränjakajan läpän asentoa mittaava anturi. Sekä se perinteinen YJ rele.
Laitoin Laajakaista lambdan kiinni että näkee mitä tapahtuu kun oireilee. Niin epäilykseni oli oikea. Jostain syystä menee laihalle. Maantie ajossa afr huitelee siinä 15,2-15,4 välissä. Taloudellisuutta ajatellen ihan ok. Kun painaa kaasua niin minkäänlaista kiihdytysrikastusta ei tule. Vaan menee suoraan stokiometriselle eli 14,7 ja pysyy siinä. Sitten kun painaa kaasun pohjaan (viimeinen sentti) niin lähtee kipuamaan 13,8 tienoolle mutta parin sekunnin jälkeen tärähtää afr 18... Ja meno loppuu kuin seinään.
Se mikä tuosta tekee ristiriitaista niin päästöt on hyvät. Lambda 1 hc 50-60 väliin co 0,05 ja polttaa hyvin eikä jäännös happea...
Luulen että ke3-jet vaatii perus säädön uudelleen. Sekä puhdistus. Ja jokin asia sekoittaa järjestelmää kun,mennään täyskaasu kiihdytykselle. Voinee johtua perussäädön tarpeesta. Koska käsittääkseni Lambda putoaa pois täyskaasu kiihdytyksessä. Ja jos perussäätö liian laihalla niin tuo olisi loogista.
Eräs anturi kyllä vielä vaivaa. Eli en ole löytänyt kytkiksistä, ja mersun omia ei ole käytössä. Sijainti on siinä imusarjan alla sylinterikannessa 2-3 syl välissä alhaalta ylöspäin ruuvattu. Muistaakseni puna/vihreä johto,menee. Eli maadottava.
Kirjoittelen lisää sitä mukaa kun edistyn. Ja ideat aina tervetulleita
M102 KE3-Jet säätäminen/Vian haku.
Elikkä edistystä tämän suhteen. Aikanaan tuli uusittua tuo määränjakajan läpän asentoa mittaava potikka. Mutta perussäätö kumminkin hieman metsässä... Siellä oli 0,5v keskimmäisen ja ylimmäisen nastan välissä.
nyt säädetty 0,7v ja sitten säädin seoksen kohdilleen. Eli pulssisuhde 50-53.
no eipä ole tuossa autossa ollu päästöt joutokäynnillä olleet ikinä noin hyvät.
Co 0,00. Lambda 1,008 ja Hc 29.
kaasuunvastaavuus ja käynnistyminen parani samalla. Humppaaminen ja sammuilu loppui kokonaan.
samalla kun säätelin sitä potikkaa niin huomasin sen vaikuttavan myös joutokäynti nopeuteen. Ja ei ole mikään miellyttävin säätää...
edelleen olevat oireet...
tyhjäkäynti edelleen liian matala, syötön katkaisu moottorijarrutuksessa ailahtelee, eli ei aina toimi. Ja vedot häviää edelleen kaasu pohjassa.
nyt afr tippuu enään "vain" 16:sta.
Nyt tuli tehtyä johdot eha:lle jotta pääsee mittaamaan sen toimintaa.
kytkin mittarin sarjaan ehan kanssa muistaakseni mustaan johtoon.
kylmäkäynnistys ok. Eli 20mA. Ja siitä alkoi sitten pikkuhiljaa tippumaan ajossa. Mutta jäi tasakaasulla pyörimään siihen 6-8mA:n tienoolle. Eikä juurikaan käyny miinuksella, muulloin kuin moottorijarrutuksessa. Ja silloinkin piti olla yli 2500rpm jotta syötönkatkaisu kytkeytyi. Silloin lukemaksi tuli ~ -60
mA. Ja joutokäynnillä oli 0,5-1,5mA plussan puolella.
Eli varmaankin sielläpäin... Mutta jos jollakulla tarkempaa tietoa niin apu kelpaa
Mutta.... Kun on täysi veto päällä ja kierrokset menee yli 4500rpm ja kaasu on pohjassa. Ni samaan aikaan kun afr pomppaa 16:sta niin Eha tippuu 0,00mA tai käy hetkellisesti jopa miinuksella.
Eli käsittääkseni eha toimii oikein, mutta sitä ohjataan väärin.
toinen lieveilmiö on myös kylmällä koneella. Eli kun lämmöt lähtee nousemaan 40 ast ni kone käy tovin aikaa laihalla. Afr pyörii siin 15-15,5. Ja kun lämmöt noussee yli 60:n ni ilmiö poistuu. Johtuu.....? Mistä?
Eli mitkä kaikki ohjaa tuota eha:n toimintaa?
ja vaikuttaako tuo määränjakajan potikan säätö ehan toimintaan?
nyt säädetty 0,7v ja sitten säädin seoksen kohdilleen. Eli pulssisuhde 50-53.
no eipä ole tuossa autossa ollu päästöt joutokäynnillä olleet ikinä noin hyvät.
Co 0,00. Lambda 1,008 ja Hc 29.
kaasuunvastaavuus ja käynnistyminen parani samalla. Humppaaminen ja sammuilu loppui kokonaan.
samalla kun säätelin sitä potikkaa niin huomasin sen vaikuttavan myös joutokäynti nopeuteen. Ja ei ole mikään miellyttävin säätää...
edelleen olevat oireet...
tyhjäkäynti edelleen liian matala, syötön katkaisu moottorijarrutuksessa ailahtelee, eli ei aina toimi. Ja vedot häviää edelleen kaasu pohjassa.
nyt afr tippuu enään "vain" 16:sta.
Nyt tuli tehtyä johdot eha:lle jotta pääsee mittaamaan sen toimintaa.
kytkin mittarin sarjaan ehan kanssa muistaakseni mustaan johtoon.
kylmäkäynnistys ok. Eli 20mA. Ja siitä alkoi sitten pikkuhiljaa tippumaan ajossa. Mutta jäi tasakaasulla pyörimään siihen 6-8mA:n tienoolle. Eikä juurikaan käyny miinuksella, muulloin kuin moottorijarrutuksessa. Ja silloinkin piti olla yli 2500rpm jotta syötönkatkaisu kytkeytyi. Silloin lukemaksi tuli ~ -60
mA. Ja joutokäynnillä oli 0,5-1,5mA plussan puolella.
Eli varmaankin sielläpäin... Mutta jos jollakulla tarkempaa tietoa niin apu kelpaa
Mutta.... Kun on täysi veto päällä ja kierrokset menee yli 4500rpm ja kaasu on pohjassa. Ni samaan aikaan kun afr pomppaa 16:sta niin Eha tippuu 0,00mA tai käy hetkellisesti jopa miinuksella.
Eli käsittääkseni eha toimii oikein, mutta sitä ohjataan väärin.
toinen lieveilmiö on myös kylmällä koneella. Eli kun lämmöt lähtee nousemaan 40 ast ni kone käy tovin aikaa laihalla. Afr pyörii siin 15-15,5. Ja kun lämmöt noussee yli 60:n ni ilmiö poistuu. Johtuu.....? Mistä?
Eli mitkä kaikki ohjaa tuota eha:n toimintaa?
ja vaikuttaako tuo määränjakajan potikan säätö ehan toimintaan?
Ainakin tuntuu tuolla määränjakajan potikan säädöllä olevan suuri vaikutus EHA:n toimintaan.
Seoksen säädöllä ei ollut merkitystä kuin 1mA suuntaan tai toiseen kun käänsi puoli kierrosta seos ruuvia.
Kun tuon potikan sääti uudelleen Aiemmin oli 750mv ja nyt 500mv.
Niin eha alkoi laihentamaan seosta huomattavasti eli nyt joutokäynnillä
on -6- -8mA ehalla virtaa. Ja toiminta muuttui huomattavasti eli kylmäkäynnistyksen jälkeen. menee seokset AFR 10 ja alle...
Eikä seoksensäädöllä saa seoksia kohdalleen. Eli Lambdakorjausta...
No pitää tuota jatkaa tuossa myöhemmin uudelleen...
Sitten se pistoke joka on ECU:n luoka jossa 7 asentoa ja lukee KAT.
Sillä voi tehdä hienosäätöä moottorin toimintaan.
Vaikuttaa lähinnä kylmäkäynnistyksiin ja lämpiämisvaiheeseen.
1:nen on tehtaan perusasento, omassa oli 2:nen.
Minulla on kyllä tiedossa kaikkien noiden asentojen vaikutus.
Mutta lisään ne tänne jossain vaiheessa.
Ko säädin vaikuttanee eniten lisäilmaluistin ja kylmäkäynnistys suuttimen ja jossain määrin EHA:n "karttoihin"
Eli tuolla säädöllä voi ilmeisestikkin kompensoida osien kulumista.
Omassa autossa esissä varmaankin p-a paineiden tsekkaus, ja luultavastikkin säätö...
Eipä tuota ole tullu ikinä tehtyä.... Mutta selvinnee varmasti tehdessä
Seoksen säädöllä ei ollut merkitystä kuin 1mA suuntaan tai toiseen kun käänsi puoli kierrosta seos ruuvia.
Kun tuon potikan sääti uudelleen Aiemmin oli 750mv ja nyt 500mv.
Niin eha alkoi laihentamaan seosta huomattavasti eli nyt joutokäynnillä
on -6- -8mA ehalla virtaa. Ja toiminta muuttui huomattavasti eli kylmäkäynnistyksen jälkeen. menee seokset AFR 10 ja alle...
Eikä seoksensäädöllä saa seoksia kohdalleen. Eli Lambdakorjausta...
No pitää tuota jatkaa tuossa myöhemmin uudelleen...
Sitten se pistoke joka on ECU:n luoka jossa 7 asentoa ja lukee KAT.
Sillä voi tehdä hienosäätöä moottorin toimintaan.
Vaikuttaa lähinnä kylmäkäynnistyksiin ja lämpiämisvaiheeseen.
1:nen on tehtaan perusasento, omassa oli 2:nen.
Minulla on kyllä tiedossa kaikkien noiden asentojen vaikutus.
Mutta lisään ne tänne jossain vaiheessa.
Ko säädin vaikuttanee eniten lisäilmaluistin ja kylmäkäynnistys suuttimen ja jossain määrin EHA:n "karttoihin"
Eli tuolla säädöllä voi ilmeisestikkin kompensoida osien kulumista.
Omassa autossa esissä varmaankin p-a paineiden tsekkaus, ja luultavastikkin säätö...
Eipä tuota ole tullu ikinä tehtyä.... Mutta selvinnee varmasti tehdessä
Vika selvisi. EHA oli tukkeessa tms... Asiasta enemmin linkin takana.
siellä myös jonku verra tehtaan ohje/mitta arvoja.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... d44c27067a
siellä myös jonku verra tehtaan ohje/mitta arvoja.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... d44c27067a