Ittelläni on -93:n 420:n ja kolmisen vuotta sitten vaihdettiin isomman rempan yhteydessä myös virranjakajien kannet ja pyörijät. Samassa meni vaihtoon se kuuluisa biohajoava johtosarja, laturi uusittiin, hihna, yms...
Startatessa ja käydessä vikaa alkoi ilmaantua n.1,5v rempan jälkeen, tosin vähäisessä määrin etten enempiä kiinnittäny siihen huomiota. Aattelin jotta johtuu vähäisistä ajamisista kun keräilee kosteutta paikkoihin.
Nomutta, viime kesänä sitten kerran konepesun jälkeen, joita käyn noin kerran/kk, vaunu ei enää startannukkaan ollenkaan, pyöritti kyllä ihan intona, mutta eipä käynnistyny... #*#* ja ¤¤## pääsi pari kertaa kun mukulat oli mukana matkassa ja tietty silloin tankki tekee stopin. No kaverille soitto jotta vie meijjän viisaammat kotiin niin mä yritän hoitaa tän toosan huoltoon. Hinuri paikalle ja huoltoon.

Ekan huollon yhteydessä ei löytyny vikaa; tankki sai levätä viileässä hallissa ja kun ottivat sen tarkasteluun 2:n päivän päästä nii sehän kävi ja kukkui hienosti. Koeajoa ei ollu koska pensa oli älyttömän vähissä.
Hain tankin ja lähin ajelemaan kohti pensistä, tankkasin ja kun piti starttaa nii eikös tuo kehveli tehny saman ku pesun jälkeen. Hepanvehkeet! Sain nilkutettua sen pois mittarilta ja 1,5 tunnin odottelun jälkeen sain senverran konetta käyntiin jotta uskalsi olla narun päässä hinattavana, sitä kun ei viitti kokeilla tankilla ilman tehostimia.
Kotipihalla sitten muutamana päivänä käynnistelyä ja aina vaan huonommaksi meni käynti levosta huolimatta, kunnes torppasi kokonaan käynnin. Tankki taas hinurin päälle ja huoltoon...
Siellä löytyi virranjakajien kansien alta helmeilevää kosteutta ja "juoruviivoja" läpilyöntien /kunnarien merkiksi. Kuivaten ja koeajolle, auto halliin ja soittoa mulle jotta "hyvin toimi koeajossa, voit hakea pois". Kun olin 2:n tunnin päästä lähössä niin kaveri soittaa jotta "älä tuu, ei tää mitään käy..." No siitä sitten päättelemään jotta surkeat espanjalaiset Poschin varaosakannet eivät näköjään kestä Suomen ilmastoa. Vaihtoon kannet ja pyörijät, uutta osaa tilalle niin johan toimi taas ku unelma.
Sitten pääseme ajatuksen kliimaksiin. Miksi helevetissä nämä kannet on ku pesusienet ja horii itteensä kosteuden ja noin happanee 2:ssa vuodessa jotta on pakko vaihtaa? Kilometrejäkään ei ollu noille kansille kertyny ku noin 2.000! Eihän tää käy tyhmän järkeen millään tavalla!
Kosteus kun ei haihtunu kansista mihinkään edes 1:ssä viikossa niiden ollessa mulla kotona avoimena ja tuulettumassa. Autossa ei ole konehuoneessa mitään vuotoja jotka aiheuttais moista roiskuntaa kansiin. Saman totesi myös Poschin setä, kun otin yhteyttä Poschin Suomen päämajaan ja toimitin kannet ja pyörijät sinne tarkkailuun. Hän kun otti kuvia tankin konehuoneesta. Mitä toi kosteus voi olla? Ei haissu millekään eikä ollu tahmanen sormissa, vaikutti ihan normaalilta vedeltä. Mutta miten hemmetissä se kerääntyy kansiin niin tiiviisti ettei haihdu pois edes vapaassa ilmatilassa?
Sama juttu Poschin konttorilla kansien tuulettamisessa, siellä aikaa kului 3 vikkoa, kannet hengittämässä toimiston pöydällä ja kosteus se vaan muhii kansissa ku liiskattu kärpänen tuvan seinässä!!!
Eipä osannu Poschin setä sanoa mitään, ei osannu Küntteri eikä Helmutti Saksastakaan sanoa diagnoosia vaikka saivat tarkat kuvat. Mutta eipä suostuneet tietenkään korvaamaan uusia kansiakaan, kun johonkin se raja pitää kuulemma vetää ja nyt se osu (yllättäen) siihen 2:een vuoteen.
500e meni siinä riemussa ja käteen jäi 2v vanhat paperilla lopulta kuivatut kannet ja pyörijät. Korjaaja sanoi jotta pistä ne kiertoilmauuniin 100:n asteeseen 5:ksi tunniksi niin varmaan kuivuu. Kuivuu juu, mutta emäntä tykkää ajatuksesta...

Ehdotuksia? Joulupullo Roopert Poschille?

PS: SECiin vaihdettiin aikanaan 2003 virranjakajan kansi eikä ollu koskaan mitään vastaavia ongelmia, vaikka käytiin konepesussa ja ajettiin myös talvella. Liekö ollu kansi aitoa preussilaista tuotantoa, eikä espanjalaista appelsiinin kuorta...