Jahas, oltiin reissussa ja meni tietysti pimeään asti kun se tulee nyt niin äkkiä. Tuli siinä sitten tehtyä epämieluisa havainto; pitkät valot ei toimi ja kaikki tietää että nämä w124 orkkisvalot on muutenkin surkeat. Olispa ollut aikamoista tulla säkkipimeässä kotiin (lyhyet ei näytä paljoa pskaakaan) vaan sai onneksi edes sumarit päälle. On voineet olla toimimatta niin kauan kun auto on mulla ollut kun en ole juuri pimeässä ajellut. Ja polttimot on uudet. Auto on siis w124 230CE -89
Eli olisi muutama kysymys: Mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään? No tietysti liitokset, ja sielläkö on jossain joku boksi joka ohjailee noita valoja? missä tämä sijaitsee?
Sitten niihin perushuonoihin valoihin palatakseni, näitähän on paranneltu paksummalla johdolla ja releytyksellä. Minkäs paksuista piuhaa niihin on laiteltu ja sehän varmaan pitää vaihtaa sitten valokatkaisijalle asti? Ja jos joku jaksaisi vääntää rautalangasta tuollaisen releytyksen periaatteet, ja millaisia releitä käytetään jne. Entä jos tekee tuon releytyksen niin kannattaako myös laittaa paksummat johdot vai auttaako jo jompikumpi merkittävästi?
Tulipas taas kyseltyä paljon kun ei mittään tiedä no jospa joku viisaampi taasen auttaisi.
124 valoista
Poksi on sulakkeitte takana sen kannen alla. Siis konehuoneessa jarrutehostimen luona.
Oisko monitoimiviiksi loppu? Tai kosketus häröä siellä.
Suosittelisin 2,5 neliön johtoa releytyksiin. Tavalliset "lisävaloreleet" toimii. Nykyset valoille menevät johot poikki ja ne ohjaamaan releen kelaa. akulta + releen kautta polttimolle sitte. Näin yksin kertasin tehä mut sitte palaa kyllä vikavalo aina mittaristossa, tartteis kierrättää se ajovalon johto sen poksin kautta et pelaa oikein. suosittelen et kummallekki puolen omat releet ettei kokonaan pimene keula jos vikaa tulee, vain toinen puoli sitten mykistys. Samalla valojen maajohotkin kenties tarkistaa, neo umpioitten alla eli umpio pois, yleesä ruostuu ja huono maakontakti sitten. Samalla ku umpio on käes ni lasi pois ja pölyn putsaus heijastimista ja lasin. Heijastimia voi uusia jos on ne menny huonoksi.
Itellä sama rele homma eessä ko en senoneita ja lisävaloja ala laittamaan autoon, ja ton vikavalon pittää pelata oikein kuten tehtaalta tullessaan.
Oisko monitoimiviiksi loppu? Tai kosketus häröä siellä.
Suosittelisin 2,5 neliön johtoa releytyksiin. Tavalliset "lisävaloreleet" toimii. Nykyset valoille menevät johot poikki ja ne ohjaamaan releen kelaa. akulta + releen kautta polttimolle sitte. Näin yksin kertasin tehä mut sitte palaa kyllä vikavalo aina mittaristossa, tartteis kierrättää se ajovalon johto sen poksin kautta et pelaa oikein. suosittelen et kummallekki puolen omat releet ettei kokonaan pimene keula jos vikaa tulee, vain toinen puoli sitten mykistys. Samalla valojen maajohotkin kenties tarkistaa, neo umpioitten alla eli umpio pois, yleesä ruostuu ja huono maakontakti sitten. Samalla ku umpio on käes ni lasi pois ja pölyn putsaus heijastimista ja lasin. Heijastimia voi uusia jos on ne menny huonoksi.
Itellä sama rele homma eessä ko en senoneita ja lisävaloja ala laittamaan autoon, ja ton vikavalon pittää pelata oikein kuten tehtaalta tullessaan.
Viimeksi muokannut Dixon, 21.12.2013 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E46 330D & E46 328i
no tietysti käänsin katkaisimesta valot päälle enkä ole mitään automatiikkaa huomannut, valot menee päälle kun ne kääntää katkaisijasta päälle. Niin ja eihän ne sumaritkaan olis palaneet jos ei valot olisi päällä. Kiitokset dixonille kattavasta vastauksesta. Monitoimiviiksi on ehkä vähän rempula, vilkku menee päälle vähän tunnottomasti eikä lähde aina pois itsekseen. Ja kyllähän se vikavalo pitää toimia oikein jos tuota releytystä lähtee rakentamaan.
Niin joo, vielä noista releistä, pitääkö siis olla varsinainen lisävalorele vai olisiko esim motonetin valikoimissa käyttökelpoisia "yleisreleitä" kun näkyy olevan vaikka minkälaista http://www.motonet.fi/fi/haku?q=rele&pagenum=1
Niin joo, vielä noista releistä, pitääkö siis olla varsinainen lisävalorele vai olisiko esim motonetin valikoimissa käyttökelpoisia "yleisreleitä" kun näkyy olevan vaikka minkälaista http://www.motonet.fi/fi/haku?q=rele&pagenum=1
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481869/Yleisrele-12V30A
Toi esimerkiksi. Sillä sanoinki "lisävalo"rele ko noi mielletään sellasiksi.
Toi esimerkiksi. Sillä sanoinki "lisävalo"rele ko noi mielletään sellasiksi.
E46 330D & E46 328i
edelleen fiksaamatta valot kun on jotenkin pärjännyt sumareilla niin ei ole huvittanut tuolla pakkasessa alkaa tuhraamaan tämän kanssa. Nyt kun sitten ajattelin että no katsotaas nyt, vaan sittenhän se menikin vaan ihmettelyksi. Eli tarkennusta asiaan: ajovaloissa ei toimi pitkät eikä myöskään lyhyet Eli selvästikään niille ei tule virtaa, mutta minne se oikein jää. Monitoimiviiksi ei liene syyllinen kun lyhkäsetkään ei toimi. Pitää tutkia tuleeko valokatkaisijalle virtaa, mutta toimiihan sekin kyllä jotenkin kun parkit palaa. On tää vähän kummallista.
nyt on sitten niiltä osin valot ja vilkut kunnossa kun inssillä oli valittamista (lyhyet+pitkät+etuvilkkupolttimo väärän värinen) vaan annahan ollakkaan. Hätävilkut ei vilkuta kuin vasemmalle ei ne välttämättä vilkkuneet aikaisemminkaan, toisaalta niistä ei kyllä ole vikalistassa mainintaa. Ja palaneen polttimon valo vaan herjaa, syttyy parkkiasennossa sekunnin-kahden päästä