NelivetoPemari koeajettu !
NelivetoPemari koeajettu !
Nyt se (minulta) puuttunut koeajo on tehty ja vieläpä oikein sopivassa kelissä märällä jääpolanteisella tiellä.
Ensin tärkein: lyökää kynsille, jos enää ikinä moitin kytkeytyvää nelivetoa rajaamatta X-Drivea ulos hyljeksittävistä kuskin kiusaksi jatkuvasti kaarretasapainoa eessuntaas heiluttelevista arvontalaatikoista. Säätää se Bemarikin, mutta se sentään säätää kuskin avuksi eikä kokeillakseen, onko jätkä hereillä ottamaan yllärin kiinni.
Eli uusi F30 dieselin, automaatin ja nelivedon yhdistelmänä on siis mielestäni sairaan hieno ajaa. Lisään tämän yksityiselle ajettavien nelivetojen listalla ennestään olevien quattron, 4Maticin ja manuaalivaihteisen Subarun kanssa.
Muutama muu havainto:
+ ketterä, ajettava neliveto, kääntyy ratista, kaasun nostolla kääntyy lisää ilman ESP:tä.
+ ESP:n puuttumiskynnys ei rajaa minun talviajoani lainkaan. Omistaja kertoi sen edeltänyttä E60 sallivammaksi
+ mukavat istuimet
+ kaunis käyntiääni vaikka omistajalla onkin ikävä edeltänyttä bensakuutosta
+ vaihteisto, selkeä hyvän mehulingon looginen toiminta ilman nykimisiä
- Aika kova rengasmelu jo 60 nopeudessa (ContiIce nastat ovat Ceessä hiljaiset)
- polanteisella tiellä kiihdyttäessä vetely tuntuu etuvetoisen tapaan
- uusikin 300 on halvemman tuntuinen kuin vanha (E60) viissatanen
- automaatti ei osaa moottorijarrutusta edes pakkovaihdolla.
(eipä sitä tosin ohjaamisen kannalta tarvitakaan, vaan ainoastaan hidastamiseen)
Kiva auto, mutta renkaat kannattaa valita huolella.
4Maticin koeajosta on aikaa, mutta siitä jäi mielikuvaksi yhdellä sanalla sanottuna "rauhallinen", mitä BMW ei tietenkään yritäkään olla.
Ensin tärkein: lyökää kynsille, jos enää ikinä moitin kytkeytyvää nelivetoa rajaamatta X-Drivea ulos hyljeksittävistä kuskin kiusaksi jatkuvasti kaarretasapainoa eessuntaas heiluttelevista arvontalaatikoista. Säätää se Bemarikin, mutta se sentään säätää kuskin avuksi eikä kokeillakseen, onko jätkä hereillä ottamaan yllärin kiinni.
Eli uusi F30 dieselin, automaatin ja nelivedon yhdistelmänä on siis mielestäni sairaan hieno ajaa. Lisään tämän yksityiselle ajettavien nelivetojen listalla ennestään olevien quattron, 4Maticin ja manuaalivaihteisen Subarun kanssa.
Muutama muu havainto:
+ ketterä, ajettava neliveto, kääntyy ratista, kaasun nostolla kääntyy lisää ilman ESP:tä.
+ ESP:n puuttumiskynnys ei rajaa minun talviajoani lainkaan. Omistaja kertoi sen edeltänyttä E60 sallivammaksi
+ mukavat istuimet
+ kaunis käyntiääni vaikka omistajalla onkin ikävä edeltänyttä bensakuutosta
+ vaihteisto, selkeä hyvän mehulingon looginen toiminta ilman nykimisiä
- Aika kova rengasmelu jo 60 nopeudessa (ContiIce nastat ovat Ceessä hiljaiset)
- polanteisella tiellä kiihdyttäessä vetely tuntuu etuvetoisen tapaan
- uusikin 300 on halvemman tuntuinen kuin vanha (E60) viissatanen
- automaatti ei osaa moottorijarrutusta edes pakkovaihdolla.
(eipä sitä tosin ohjaamisen kannalta tarvitakaan, vaan ainoastaan hidastamiseen)
Kiva auto, mutta renkaat kannattaa valita huolella.
4Maticin koeajosta on aikaa, mutta siitä jäi mielikuvaksi yhdellä sanalla sanottuna "rauhallinen", mitä BMW ei tietenkään yritäkään olla.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: NelivetoPemari koeajettu !
Tämä oli minustakin jännää, kun yhdellä uuden kopan kolmosella ajoin. Kierrokset kyllä nousevat, kun miinusta takoo kepistä mutta mitään hidastuvuuteen viittaavaakaan ei tunnu. Kai sille pitää sitten soppaa antaa, ettei se jarruta.740 GLE kirjoitti:- automaatti ei osaa moottorijarrutusta edes pakkovaihdolla.

Millainenhan penari on manuaalilla? Toimiiko siinä moottorijarrutus?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: NelivetoPemari koeajettu !
Juuri näin. Comfort asetuksilla noin odottaakin tapahtuvan, mutta eco-asennossa moottorijarrutuksella säästäisi polttoainetta ja pyrkivän ajotavan asetuksella taas odottaisin vetopyörien pyrkivän seuraamaan kaasun asetusta tosiajassa?Roisto kirjoitti:Tämä oli minustakin jännää, kun yhdellä uuden kopan kolmosella ajoin. Kierrokset kyllä nousevat, kun miinusta takoo kepistä mutta mitään hidastuvuuteen viittaavaakaan ei tunnu.740 GLE kirjoitti:- automaatti ei osaa moottorijarrutusta edes pakkovaihdolla.
250D ja uusi BMW on nyt koeajettu, joten jossain välissä pitää käydä lounasreissu Ceellä matkustajana kuuntelemassa BMW-kuskin palaute. Arvaankohan oikein, että ensimmäinen palaute on, että eihän vajaavetoinen mee mihkään ja se on hyvä, koska ohjaus on vaarallisen tunnoton

Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Kyllähän ainoastaan tyhmä jättää pistämättä tarvittavat €urot saadakseen 520dX:n. Tuo 3:n on kuten C mersulla ns. Pyrkyrimalli joita ostaa pienituloiset kairalla merkin takia....turhakkeita autoiksi, ahtaita, meluisia ja kalliita ominaisuuksiinsa nähden. Samat ominaisuudet saa murto-osalla korealaisessa paketissa.
Jos jotain positiivista niin ulkonäkö puhuttelee molemmissa....bikkubemarissa tuulilasikin on tosin kuin vanhassa hyvässä ladassa lähes nenässä kiinni.
.
Jos jotain positiivista niin ulkonäkö puhuttelee molemmissa....bikkubemarissa tuulilasikin on tosin kuin vanhassa hyvässä ladassa lähes nenässä kiinni.
.
Joo, valitaan tosiaan tuo ylempi vaihtoehto 250D, koska siinä saa samat ominaisuudet ihan rehellisesti, ilman murtautumistakin.todellauupunut kirjoitti:Kyllähän ainoastaan tyhmä jättää pistämättä tarvittavat €urot saadakseen 520dX:n.
kalliita ominaisuuksiinsa nähden. Samat ominaisuudet saa murto-osalla korealaisessa paketissa.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Re: NelivetoPemari koeajettu !
Toimii. Kävin puolison kanssa testaan uutta X5 3.0d manuaalina. Takapotkun omistajana, niin ihanku kesällä olis X5 ajanut. Ero yöllä ja päivällä.Roisto kirjoitti:740 GLE kirjoitti:- automaatti ei osaa moottorijarrutusta edes pakkovaihdolla.
Millainenhan penari on manuaalilla? Toimiiko siinä moottorijarrutus?
t.
Risto
Itsellänihän on siitä hyvä vertailutilanne näihin eri valmistajien nelivetoihin, että verrokkiautona on Subaru Outback diesel, jonka ratista käytännössä hyppään testattavan auton puikkoihin. Koeajot pyrin tekemään aina samaa reittiä käyttäen, joilla tiedän Subaruni käytöksen ja siten pystyn vertaamaan koeajettavan auton käytöstä aina tilanteen mukaan.
On noita eri valmistajien nelivetoja tullut koeajettua, enimmäkseen sattuneesta syystä Baijerilaisia. X1, X3, 320ix (F30), 320dx (F31,E91) tulee äkkiseltään mieleen. X3 oli noista manuaalilaatikolla, muut automaatilla ja diisselillä, paitsi tuo 320ix. Viitosta (F10) olen ajanut vain takavetoisena, jota sitä tosin eniten näistä em. baijerilaisista (sattunnesta syystä). Eniten noista nelikoista pidin itse tuosta F31 farkusta. Oli vielä Sport-paketilla, joka pitää sisällään mm. urheilujakkarat. Onhan se kolmonen tietenkin ahdas autoksi, mutta kyllähän senkin kokoisella pärjää hyvin arkiajoissa.
X1 on mielestäni taasen ylihinnoiteltu pieni ja meluisa kikkare bemarilta, jonka on pitänyt tuoda auto pieneen sitimaasturiluokkaan, en ostaisi koko rakkinetta. Kolmen päivän ajan ajoin sillä, kun oli sijaisautona, enkä enää istuisi moiseen laitteeseen. X3 oli manuaalilootalla, mutta mikäli siirtää kokemukset Viitosen automaatista, niin en yhtään ihmettelisi, miksei siinä voisi vaikka jopa olla seuraava pirssi, vaikkakin omaa taipumusta muutamien yksilöiden osalta jäädä kiinni miltei tasaiselle... Onnistuinhan minä siinäkin Subarun diiseliautomaatin kanssa, eli voitaneen leikkisästi sanoa, että Bemari on tehnyt vihdoin nelivedon, joka on Subarun veroinen.
Ja näin loppuun todettakoon, että uusi X5 on aika kadehdittavan oloinen laite. Itse tosin näin moisen ensimmäistä kertaa jo ennen euroopan virallista esittelyä, oli tuotu erään Suomalaisen BMW-liikkeen avajaistilaisuuteen erikoisjulkaisua varten. Oli jopa malliston huippuversio, X5 M50d, joka sekin itsessään on jo aika hulppea laite, niin varusteiltaan, kuin suoritusarvoiltaan.
On noita eri valmistajien nelivetoja tullut koeajettua, enimmäkseen sattuneesta syystä Baijerilaisia. X1, X3, 320ix (F30), 320dx (F31,E91) tulee äkkiseltään mieleen. X3 oli noista manuaalilaatikolla, muut automaatilla ja diisselillä, paitsi tuo 320ix. Viitosta (F10) olen ajanut vain takavetoisena, jota sitä tosin eniten näistä em. baijerilaisista (sattunnesta syystä). Eniten noista nelikoista pidin itse tuosta F31 farkusta. Oli vielä Sport-paketilla, joka pitää sisällään mm. urheilujakkarat. Onhan se kolmonen tietenkin ahdas autoksi, mutta kyllähän senkin kokoisella pärjää hyvin arkiajoissa.
X1 on mielestäni taasen ylihinnoiteltu pieni ja meluisa kikkare bemarilta, jonka on pitänyt tuoda auto pieneen sitimaasturiluokkaan, en ostaisi koko rakkinetta. Kolmen päivän ajan ajoin sillä, kun oli sijaisautona, enkä enää istuisi moiseen laitteeseen. X3 oli manuaalilootalla, mutta mikäli siirtää kokemukset Viitosen automaatista, niin en yhtään ihmettelisi, miksei siinä voisi vaikka jopa olla seuraava pirssi, vaikkakin omaa taipumusta muutamien yksilöiden osalta jäädä kiinni miltei tasaiselle... Onnistuinhan minä siinäkin Subarun diiseliautomaatin kanssa, eli voitaneen leikkisästi sanoa, että Bemari on tehnyt vihdoin nelivedon, joka on Subarun veroinen.

Ja näin loppuun todettakoon, että uusi X5 on aika kadehdittavan oloinen laite. Itse tosin näin moisen ensimmäistä kertaa jo ennen euroopan virallista esittelyä, oli tuotu erään Suomalaisen BMW-liikkeen avajaistilaisuuteen erikoisjulkaisua varten. Oli jopa malliston huippuversio, X5 M50d, joka sekin itsessään on jo aika hulppea laite, niin varusteiltaan, kuin suoritusarvoiltaan.
Ei tunnekkaan. Toi oli erikoismalli suoraan maahantuojalta, 6 te ku laittaa lisää, niin saa manuaalin ja ei ole normaalisti suomen tuonnissa mukana.jkvi kirjoitti:Ei ainakaan hinnastot tunne manuaaliversiota F15:sta.Eldorado kirjoitti:Saako uuden x5:n manuaalilla? Minä olen ollut siinä käsityksessä että ne on aina automaatilla.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Aivan mainio "sijoitus" tuo 6t€ manuaaliin.....myydessä saa vielä 12t€ vähemmän aikanaan.JMTN kirjoitti:Ei tunnekkaan. Toi oli erikoismalli suoraan maahantuojalta, 6 te ku laittaa lisää, niin saa manuaalin ja ei ole normaalisti suomen tuonnissa mukana.jkvi kirjoitti:Ei ainakaan hinnastot tunne manuaaliversiota F15:sta.Eldorado kirjoitti:Saako uuden x5:n manuaalilla? Minä olen ollut siinä käsityksessä että ne on aina automaatilla.
.
Ei se niin huono sijoitus ole. Manuaalit ovat muutenkin käytettynä kalliimpia. Mersulla niitä ei ole kuin 10% käytettyinä myytäää olevista Eemeleistä. Vm 2003-2007.todellauupunut kirjoitti:Aivan mainio "sijoitus" tuo 6t€ manuaaliin.....myydessä saa vielä 12t€ vähemmän aikanaan.JMTN kirjoitti:Ei tunnekkaan. Toi oli erikoismalli suoraan maahantuojalta, 6 te ku laittaa lisää, niin saa manuaalin ja ei ole normaalisti suomen tuonnissa mukana.jkvi kirjoitti: Ei ainakaan hinnastot tunne manuaaliversiota F15:sta.
.
Bemarilla manuaali prosentti oli suurempi melkein 30%. 500 sarjalaista katselin. Siellä halvin manuaali maksoi 7500€ halvin automaatti taas irtosi 3500€. Tutkin niitäkin hädissäni hetken viime vuonna kun näytti että ei helposti löydy facelift 6-koneista manuaali mersua. Edes saksasta.
Sitten tuota prosentteja pienentää se kun myyjät eivät niitä osaa erottaa toisistaan kun väsäävät ilmoitusta Mobileen. Siis Manuaalia ja Automaattia.
Mitä tuosta voi päätellä. No ainakin sen että tällaisia juntturoita jotka tykkää ajaa manuaalilla ja olla korjaamatta voimansiirtoa on vaan jossakin peräkylillä muutamia muuallakin kuin minä yksin täällä Kiimingissä.
Ai niin vaimokin haluaa automaatti mersun. Ja CDI:n...

Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Ei näy Saksan listoillakaan. Olisi mukava saada muutama kuva moisesta harvinaisuudesta.JMTN kirjoitti:Ei tunnekkaan. Toi oli erikoismalli suoraan maahantuojalta, 6 te ku laittaa lisää, niin saa manuaalin ja ei ole normaalisti suomen tuonnissa mukana.jkvi kirjoitti:Ei ainakaan hinnastot tunne manuaaliversiota F15:sta.Eldorado kirjoitti:Saako uuden x5:n manuaalilla? Minä olen ollut siinä käsityksessä että ne on aina automaatilla.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
12 t€:lla saa kolme vaihteisena.....jkvi kirjoitti:Ei näy Saksan listoillakaan. Olisi mukava saada muutama kuva moisesta harvinaisuudesta.JMTN kirjoitti:Ei tunnekkaan. Toi oli erikoismalli suoraan maahantuojalta, 6 te ku laittaa lisää, niin saa manuaalin ja ei ole normaalisti suomen tuonnissa mukana.jkvi kirjoitti: Ei ainakaan hinnastot tunne manuaaliversiota F15:sta.

.
Muutamia muita syitä tiedän kyllä, mutta mitä tekemistä auton hinnalla on manuaalin tai automaatin valinnan kanssa?kondivo kirjoitti:Tarkoittaa varmaankin, että tuli luettua manuaalia (ohjekirjaa) ennen koeajoaKuka kehno nykyaikana ottaa tuon hintaluokan auton käsin veivattavalla vaihteistolla?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Ostaessaan on tosiaan hyvä pitää mielessä, että X5:n ja muutaman muunkin Suomessa harvinaisen auton kanssa voi käydä juuri noin.todellauupunut kirjoitti:Aivan mainio "sijoitus" tuo 6t€ manuaaliin.....myydessä saa vielä 12t€ vähemmän aikanaan.JMTN kirjoitti:Ei tunnekkaan. Toi oli erikoismalli suoraan maahantuojalta, 6 te ku laittaa lisää, niin saa manuaalin ja ei ole normaalisti suomen tuonnissa mukana.jkvi kirjoitti: Ei ainakaan hinnastot tunne manuaaliversiota F15:sta.
Jos muiden ostajien mielestä kyseiseen autoon sopii vain automaatti, tulee Suomen ainoasta manuaalivaihteisesta vain hinnalla myytävä epäkurantti yksilö, olipa muuten kuinka hyvä auto tahansa.
Ensimmäisen automaattini ostin yli 20 vuotta sitten ja nytkin on talossa yksi. Mutta minun autossani on ainakin 10 tärkeämpääkin valintaa kuin automaatin ja manuaalin välillä. Mutta vaikka Ceen ostinkin manuaalina, en silti uskaltaisi ostaa E-sarjalaista kuin automaattina. Ei siksi, että minä sitä tarvitsisin, vaan koska Rouva ja meidän automme seuraava ostaja tarvitsevat.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Varmaan jossain tapauksessa manuaalikin voi olla arvokkaampi, vaikka yleensä käykin päinvastoin? Omaani tuotaessa automaatti olisi nostanut rajalla perusvarusteisen 200 CDI Classicin hinnan tasoihin hyvin varustellun manuaali 220 CDI Avan kanssa.HannuS kirjoitti:Ei se niin huono sijoitus ole. Manuaalit ovat muutenkin käytettynä kalliimpia.
Valinta on useimmille täysin selvä, enkä lähde moittimaan kumpaakaan. Sehän on hyvä, että jokainen saa mieleisensä.
Audille ja Bemulle propsit siitä, että tarjoavat valinnan mahdollisuuden ostajalle, eli nelivedon sekä automaattina että manuaalina.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.