Kakanollaysidee eli Kaappi, lyhyt historia.

jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Miten hemmetissä meinaat saada turbon mahtumaan sinne? Tuntuu, että konehuone on total full.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

STT:n uutisia: Kaappimersun konehuoneeseen on saatu mahtumaan turbo :ope: Tarkemmat tiedot toteutuksesta löydät verkkosivuiltamme: viewtopic.php?p=591523#591523 :read:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Tarkemmat tiedot toteutuksesta löydät verkkosivuiltamme: töttöröö
Odotellaan kaikessa rauhassa pölyn laskeutumista autotalliresidenssissä, jotta STT saa uutissivun päivitettyä :kake:



Edit: Alkoi kiinnostaa ihan tosissaan tuo asennuspaketin saatavuus, ja löysinkin STT:n sivun ----> klik

Potkua tulee 88hp ---> 118hp ja vääntöä 172nm ---> 230nm. Tuon voimalatauksen jos haluaa, niin joutuu ostamaan koko setin STT:ltä.
On yksi iso mutta tässä projektissa: jovilla on jo turbo ym roipetta :nocando:

Mutta vaikeudet on tehty voitettavaksi ja jovi tunnetusti modifoi ja säätää turbon konepellin alle tuttuun tapaansa :wink:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kiitoksia luottamuksesta, saapi nyt nähhä miten tuossa käypi :oops:
jovihava viimo kesänä kirjoitti:Myös moniurahihnan sirkutus on poissa, ainakin toistaiseksi. Toivottavasti pysyykin poissa, ainakaan kiristimen ylä kiinnike ei näyttäisi enää vuotavan öljyä.
Kestihän se poisa kait ihan viikon verran, sitten alkoi taas tuttu sirkutus, jokin siellä jakopäänaamataulussa tihkuttaa öliyä niin että hihina sai taas öljykylvyn ja turposi aloittaen tutun viserryksen :?

Mutta männä viikolla tuo sirkutus sai ihan uusia rouheampia sävyjä ja latauksen merkkivalo alkoi hehkua tyhjäkäynnillä. Muutenkin lataus heikkeni merkittävästi, jännitemittari joka yleensä on koneen käydessä terhakkaasti 14V pykälässä heilui nyt jossain 11-12V välimaastossa.

Kytkin mentaalisen staarin kuvitteellisen OBD-väylän kautta Kaapin mainframeen ja lukasin mieleen tulevat hälyt, sieltähän ensmäisenä nousi että Alternator broken, visit autokatos, ja mieleen hiipi epäilys että vapaakytkin oli löytänyt sisäisen Mandelansa ja oli päättänyt muuttua täysin vapaaksi, ilman sitä kytkintä :nocando:

Onneksi olin jemmannnut varalle vaihtolaturin, 120A vapaakytkimettömän huolletun Boschin, joten eikun laturinvaihtoon. Nesteet piti laskea pois koska ylävesiletku piti irroittaa, muuten ei pääse moniurahihnankiristimen jousta löysäämään. Pohiapanssari poise kanssa ja ähräm sähräm ruuvit irti laturista. Etenkin laturin yläruuvin kanssa meinasi välissä sinni loppua kun sitä pääsi kääntämään kiintoavaimella vain 1/8 kierroksen kerrallaan ja räikkä ei väliin mahhu. Jenkaakin oli laitettu parin tuuman verran, lisäksi vielä ruuvi oli niin pitkä että vähän aikaa näytti että joutuu irroittamaan flektin että saa sen pois, ja se taas olisi tarkoittanut syylärin irroittamista :? Onneksi kuitenkin ruuvin sai tulemaan lievällä väkivallalla flektiä irroittamatta :bondage:

Vapaakytkin oli tosiaan leiponut, käsin pyörittelemällä jumissa kumpaanin suuntaan, mutta varmasti kuormaa vasten luistaa

Tunnelmakuva autokatoksesta:
Kuva

Paketin olisi toki saanut kasaan tontilta löytyvillä osilla, mutta halusin vaihtaa vereksen moniurahihnan ja laittaa laturiin uudet hiilet joten keikka Motonettiin ja Tarviketorille oli tarpeen. Ostin samalla lyhyemmän yläpultin laturin kiinnittämiseen ettei taas joutuisi kohtelemaan flektiä kaltoin asennuksessa.

Kuva

Siinäpä sitten laturi valamiina asennukseen
Kuva

Ja paikallaan
Kuva

Asennus oli mutkaton toimenpide ja lataus alkoi pelaamaan, joten remontti voitaneen todeta onnistuneeksi 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nesteet piti laskea pois koska ylävesiletku piti irroittaa, muuten ei pääse moniurahihnankiristimen jousta löysäämään.
Nyt ei sytytä :? oisko kuvaa kohteesta, tai varmaankin on julkaistunakin joten pyydetään linkkiä kuvaan ?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Meinaakko että kohde on jo joka mahdollisesta kulmasta kuvattu? :lol:

Tuoltahan se näyttää kun pellin avvaa:
Kuva
Kyllähän tietenkin näppärät ja sirokätiset sen tuolta välistäkin kikkailee, mutta ihte todennut helepoimmaksi kääntää vesiletkun veke niin tulee ihan eri tavalla näkyvyyttä ja tillaa :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Tuolta näyttää kun laittaa kaksion huonekalut pieneen yksiöön.
Saakelin pienet kolot siellä on. Niin lähellä, mutta niin kaukana.
Koko keula saisi olla saranoilla siirrettävissä sivuun kun remppaamaan alkaa, mielummin vielä sähköllä.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Vähän kahtelin kateellisena kaverin -06 sprintteriä, oli ihan eri lailla kaikki näkösällä :huh:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipa se tosiaan ahtaasti. Vaihdoitko polttoainesuodattimen samalla ?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jovihava kirjoitti:Ja paikallaan
Kuva
Mistä vehkeestä tuo laturi oli? Näyttäisi olevan vähän levemmälle hihnalle alunperin tehty. Näppärä tieten säädellä hihna kulku kohdilleen, kun on pari lisäuraa. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuo on kait jostain W210 300TD:stä pois, liekkö niissä enemmän uria hihinassa?
jartuo kirjoitti:Koko keula saisi olla saranoilla siirrettävissä sivuun kun remppaamaan alkaa, mielummin vielä sähköllä.
Siinä olisi kyllä ideaa :)
dealer kirjoitti:Olipa se tosiaan ahtaasti. Vaihdoitko polttoainesuodattimen samalla ?
En alakanu, vasta viime kesänä vaihettu :idea:

Yks mitä edelleen ihimittelen on se että miksi kone haluaa olla apparin puolella, vetää vinoon moottorin tyynyillä. Ihan kun joku sitä puskis sinne, mutta en mitenkään tajua että mikä se voi olla :nocando:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jovihava kirjoitti:
Yks mitä edelleen ihimittelen on se että miksi kone haluaa olla apparin puolella, vetää vinoon moottorin tyynyillä. Ihan kun joku sitä puskis sinne, mutta en mitenkään tajua että mikä se voi olla :nocando:
viisas kone
haluaa pysyä kauenpana turpottajasta ja samalla saa ahtimen asennuksen näyttämään mahdottoalle :lol:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Oliskohan tuo niin jounikas :ei_tajuu:

Joskus aika aikaa sitten, eräänä syksyisenä päivänä ajelin Kaapilla Oulusta kohden Joensuuta. Olin valinnut reitiksi Kainuun läpitte menvän, se on käsittääkseni nopeampi kuin Savon läpi menevä, ei ainakaan niin kier... siis mutkikas. Toisaalta Savolainen tiemaisema on mielenkiintoisempi ja moniulotteisempi jos kohta vähemmän mäkinen Kainuulaiseen verrattuna.

Ihan tarkkaan en muista miksi, mutta jostain syystä ensimmainen stoppi oli jo Muhoksella, kylän siinä päässä jossa Jiitekin firma ei ole, eli itäpään Nesteellä. Mikään ihan suosikkipaikkani se ei ole varsin, mutta kylläpä tuolla vessassa käy ja tarvittaessa myös tankkaa. Kärsii minusta jotenkin sellaisesta sieluttomuudesta, vaikka aika yleistähän se on tänä pänä.

Yhtä kaikki, vessassa kävin ja sieltä tultuani katseeni osui poistokoriin. Tämäkin huoltamo kantoi pitkää historiaa ihan oikeana huoltamona, eikä vain nykyformaatin mukaisena kalja-, ja sipsimyymälänä. Tätä perintöä oltiin purkamassa tästäkin asemasta pois ja eksoottimemmat autotarvikkeet olivat rankalla kädellä karsittavien listalla. Korissa silmiin pisti heti toisia isompi pitkula paketti, Osramin valmistama karttavalo. Paketti oli selvästikin lojunut hyllyssä pitkiä aikoja ja useaan kertaan avattu, varmaankin kylän junnujen toimesta jotka olivat haaveilleet että tästä kun laitan ja alan rakentelemaan omaa ralliautoa, eskorttia tai tojotaa rallipoluille. Mutta sitten kuitenkin on jäänyt ostamatta kun kallis on hinta ja eikä sitä vielä karttavalolla pääse edes F-ryhmään. Jos vaikka sitä uuden wunderbaumin laittaisi vaihteluksi.

Totesin tuotteen laadukkaaksi ja kohtuuhintaiseksi joten nappasin sen korista ja suorin kassalle maksamaan, ajatuksenani ehkä joskus värkkäillä se Kaappiin apukuljettajan paikalle valaisemaan naistenlehtien lueskelua Rouvan kanssa reissatessa.

Siis tällainen sieltä tarttui mukaan:
Kuva

Tosiaan muutaman vuotta tuo on pyörinyt tallin hyllyssä odottellen vuoroaan, josko nyt olisi sen aika?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

No kaikkihan ihmiselämässä lähtee päätöksestä että nyt. Siitä sellaisesta jonka oikein maistaa suussaan ja joka jo itsessään saapi aikaan heti välittömän voimien lisääntymisen ja kasvavan innostuksen päätöksen aihetta kohtaan. Joten päätin että nytpä laitan lopultakin sen karttavalon Kaapin hyttään.

Ajattelin lähestyä asiaa puhtaasti käytännönläheisestä kulmasta eli asennus sellaiselle paikalle että sitä voi käyttää sekä kuljettaja ja apukuljettaja tarvittaessa ja että sähköt saa ilman kattoverhoilun tms purkua ja johtojen vetämisiä toteutettua, joten asennuspaikaksi valikoitui sisävalon lähialue kattoverhoilussa. Irrotin kattovalon, kairasin kattoverhoiluun pienen reiän johtojen vetoa varten ja itsekkään asiaan oikein uskomatta kokeilin 4.5mm puuruuveilla että tarttuisiko se miten kattoverhoiluun.

Kyllähän se jollain tavalla asettui, mutta ei oikein vakuuttanut, etenkään kun puuruuvit eivät niin sanotusti pohjanneet vaan niitä olisi saanu pyöritellä kiinnipäin vaikka kuin kauan ilman mainittavampaa kiristysmomentin nousua. Ei kelepaa.

Läpiruuvaaminen vaikkapa M4 ruuveilla kävi mielessä, mutta taustapuoli on niin paksu ja hankalassa paikassa että totesin senkin hankalaksi.

Sitten kaivelin ohutlevyproppuja, sellaisia joille porataan 9.5mm reikä ja kiritään ruuvilla (tai jos sattuu löytymään niin erityisillä pihdeillä) niin että proppu laajenee isoksi kiinnityspinnan taakse.

Sellaiset siihen sitten
Kuva

Samalla käytin irti tuon kattovalon ja pesin sekä vaihdoin palaneen lampun paikalle ledilampun. Harmi kun ei sattunut olemaan kahta, ovat selvästi erivärisiä.

Tekasin johdotuksen ja ruuvasin karttalampun paikalleen ja kattovalon myös. Tuommoinen siitä sitten tuli:
Kuva
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Lähentelee tuommoinen pieni punainen
Kuva
:huh:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

jovihava kirjoitti:Lähentelee tuommoinen pieni punainen
Tuohon liittyen vois melkein alottaa kyselyn meseläisille, että kumman ottasit?

Itte kallistusin tuahon oikianpuolimmaiseen :shock:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

:happy:

Kyllähän minä tuon vasemmanpuoleisen ottaisin jos ileman saisin kumman hyvänsä. Saisi myydessä kuitenkin paremmin, voisi ostaa halavemman pitokohteen ja käyttää erotuksen vaikka lainanlyhennyksiin :kuningasajatus:

Eikun se ei tainnut olla tämän idea :oops:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

jovihava kirjoitti::happy:

Kyllähän minä tuon vasemmanpuoleisen ottaisin jos ileman saisin kumman hyvänsä. Saisi myydessä kuitenkin paremmin, voisi ostaa halavemman pitokohteen ja käyttää erotuksen vaikka lainanlyhennyksiin :kuningasajatus:

Eikun se ei tainnut olla tämän idea :oops:
Niijoo, myisit vasemmanpualeisen poies, ja siitä saaduilla rahoilla ostaasit seittemän (7) valkosta kaappia :tuumaus:
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kyllä ihan yksi kaappi riittää, mutta hinnanerotuksella sitten ilmastointi, ilmajouset, se turpo asennutettuna, ylimaalaus, lukkoperä 3.9 välityksellä, 722.5 automaattilaatikko... :contract:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

jovi kirjoitti:... :contract:
Lista jatkuu päätyen tämän tapaiseen :escape:

Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eeei, kyllä suunta on enemmä tuohon päin:
Kuva
:kuume:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

:shock:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Onko sulla apumiehen penkki orkkis vai oletko senkin vaihtanut toiseen?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Molemmilla puolin on ysitonnarisaapin jakkarat. Ei oikein ne normijakkarat sopineet omalle ruumiinrakenteelle ja eihän sitä viihti yhteensopimatonta paria pittää :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok, eli sulla on kaksi penkkiä rinnakkain vai kolme?
Vai onko sulla Saabin takapenkki vai millainen kombinaatio?
Ajattelin itsekkin katsella jos löytyisi jostain jotain kivampaa noiden tilalle?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Mulla on eessä vaan kaksi penkkiä, eli Saabin etupenkit. On ne sen verran leveitä että kolmea ei mahtuisi rinnakkain, tai voisi mahtua, mutta vaihdekeppi olisi aika tavoittamattomissa :?

Paripenkkejähän tietysti löytyy uudemmista pakuista jos sulla on kolmipaikkainen hyttä.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kaappi muuttui tänään bokseritiisseliksi ääniltään ja tuntumaltaan :shock:

Kiersin auton ympäri, mutta missään ei näkynyt Subarun merkkejä, joten aloin epäillä että alkoikohan tuo käydä neljällä :?

Pienoinen löpöntuoksu leijaili auton ympärillä, mutta muuta kummoistra oiretta nyt ei ollut, paitsi tietysti tehottomuus :nocando:

Avasin konepellinkin, ja totesin että sieltä näkyy edelleen syylärin yläpää ja öljyntäyttökorkki, ja oikein tiiraamalla onnistuin selvittämään että moottori on edelleen paikallaan siellä jossain :P

Oisko suutinputki löysällä tai joku suutin sipannut? Reikä männässä? :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Diagnoosi oli että nelosen suutinputki oli katkipoikki suuttimen päästä, sievästi olikin :) Ja irroitettaessa kävi vilmi että pumppua lähinnä oleva suutinputkien kannake oli katkennut, liekkö syyllinen putken katkeamiseen :?

Uuskäytetty putki on nyt odottamassa asennusta, kiitosta JiiTeelle 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Putki vaihdettu, bokseri häädetty :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29222
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

[nettiauto]6339054[/nettiauto]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Linttaklubi”