Raskas kalusto
Pelittikö meseläisten raskas kalusto ilman ongelmia nyt kun tuli nopeasti kylmät pakkaset? Ittellä meni bulk-yhdistelmän osalta ihan ok:sti. Kärrystä oli yks jarru jääs ja yhden luukun tiivisteen sai laitella paikalleen kun oli päässy jäätymään ja avatessa repsahti.
Yhden vyökapelli- ppv:n bongasin 19 -tien varresta ilman veturia sekä Scandic Transin jakeluauton, jossa oli jotain hankalampaa hämminkiä ku oli jo eilen Lapuan Shellillä konepelli auki.
Yhden vyökapelli- ppv:n bongasin 19 -tien varresta ilman veturia sekä Scandic Transin jakeluauton, jossa oli jotain hankalampaa hämminkiä ku oli jo eilen Lapuan Shellillä konepelli auki.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Renault kuorma-autot vahvistavat asemaansa
Suomessa on nyt myynnissä täysin uusi Renault Trucks mallisto ja Renault-kuorma-autoilijat voivat käyttää Volvon Truck Centereitä.
Viime vuoden aikana Renault Trucks Finland yhdistettiin osaksi Volvo Finland Ab:tä. Tämä oli luontevaa, sillä nyt Volvo Finland edustaa kuorma-autovalmistajan molempia merkkejä. Yleensä tällainen yhdistyminen tarkoittaa myös toimintojen integroimista ja henkilöstön vähentämistä. Nyt on tehty toisin päin, sillä resursseja on lisätty muun muassa uudella Renault Trucks tuotepäälliköllä.
Volvo Finlandin tavoitteena on nostaa Renault kuorma-autojen myynti aivan uudelle tasolle. Siinä auttaa aivan uusi mallisto, josta ensimmäisenä esitellään T- ja D-mallisarjat. Vahvin panostus kohdistuu Master paketti- ja kevytkuorma-autoihin. Lisäksi uutuutena Suomeen tulee Renault Trucks D 2.0 enintään 7,5 tonnin painoluokkiin. Nämä pienemmät mallit täydentävät hyvin Volvo Finlandin tarjonnan Volvo-mallien alapuolella.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... -asemaansa
Suomessa on nyt myynnissä täysin uusi Renault Trucks mallisto ja Renault-kuorma-autoilijat voivat käyttää Volvon Truck Centereitä.
Viime vuoden aikana Renault Trucks Finland yhdistettiin osaksi Volvo Finland Ab:tä. Tämä oli luontevaa, sillä nyt Volvo Finland edustaa kuorma-autovalmistajan molempia merkkejä. Yleensä tällainen yhdistyminen tarkoittaa myös toimintojen integroimista ja henkilöstön vähentämistä. Nyt on tehty toisin päin, sillä resursseja on lisätty muun muassa uudella Renault Trucks tuotepäälliköllä.
Volvo Finlandin tavoitteena on nostaa Renault kuorma-autojen myynti aivan uudelle tasolle. Siinä auttaa aivan uusi mallisto, josta ensimmäisenä esitellään T- ja D-mallisarjat. Vahvin panostus kohdistuu Master paketti- ja kevytkuorma-autoihin. Lisäksi uutuutena Suomeen tulee Renault Trucks D 2.0 enintään 7,5 tonnin painoluokkiin. Nämä pienemmät mallit täydentävät hyvin Volvo Finlandin tarjonnan Volvo-mallien alapuolella.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/Auto ... -asemaansa
Ei ollu onneks meidän kalusto kuvassa. Kylmäkoneen akku kyl simahti veturista...kondivo kirjoitti:C-klasse kirjoitti:Pelittikö meseläisten raskas kalusto ilman ongelmia nyt kun tuli nopeasti kylmät pakkaset?
Ryskis
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Norjasta varmaan tuo kuva. Weckman Steelin maataloukärryt tunnetaan nimellä Tuhti:
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/kone ... 1a450.aspx
tukkirekan vaunut taasen ovat A. Weckman & Kumppanit Oy:n tuotteita:
https://plus.google.com/102390932961171 ... l=fi&hl=fi
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/kone ... 1a450.aspx
tukkirekan vaunut taasen ovat A. Weckman & Kumppanit Oy:n tuotteita:
https://plus.google.com/102390932961171 ... l=fi&hl=fi
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Nykyajan malmijuna on Kemiläisen Kuljetus S. Suorsa Ky:n uusien massasääntöjen mukainen 76 tonnin ajoneuvoyhdistelmä, jonka Oulun Veho Hyötyajoneuvojen Jarno Hietasaari luovutti asiakkaalle joulukuussa. Vetoautona on uusi Mercedes-Benz Arocs 3251L 8x4.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
-Näitä Arocseja ei ole liikenteessä liiemmin vielä näkynytkään. En vain ymmärrä mitä mieltä on ottaa 510 hv-versio 76 tonnisena. No kohta varmaan joku alkaa taas sössöttää, kuinka väännöllä se yhdistelmä mäet nousee eikä teholla. Kumma vaan, ettei 15,6 litran isolohkoja näy vielä missään.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
-Näitä Arocseja ei ole liikenteessä liiemmin vielä näkynytkään. En vain ymmärrä mitä mieltä on ottaa 510 hv-versio 76 tonnisena. No kohta varmaan joku alkaa taas sössöttää, kuinka väännöllä se yhdistelmä mäet nousee eikä teholla. Kumma vaan, ettei 15,6 litran isolohkoja näy vielä missään.
Yks rahtari täs hetki sitten valittelikin, kun 76 -tonnisessa on vain 520 hv V8. Ei se oikein kiihdy. Mä ajan 55t yhdistelmää 420 hevosella, mikä nyt vielä menee niin ettei kiihdytyksessä takana tulevat ainakaan näkyvästi saavuta. Se on muutenkin vähä monimutkaisempi juttu, kenen kantsii noita painavia yhdistelmiä hankkia ja kuinka tiet kestää.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Hitto ja sen lainen kun en saanut kaapatuksi fotostaattia töissä viikolla käyneestä Mersusta. Oisko ollu -91 v. 3335 Powerliner, tuplaturbo V8. Neliakselinen, rautajousilla ja tykkivanteilla. Mistä lie tuotu?
Sai hetken takoa rautakankea kiilojen syrjään jotta irtaantu pyörät.
Paikalleen laitto vaati myös "Trilex"-vanteilla kärsivällisyyttä, kaksi vannetta, välivanne ja kiilat ei heti heittämällä mene kohilleen.
Mutta oli siinä juluman kokoset napavälitykset kun ei vanteet niinkään rajota.
Sai hetken takoa rautakankea kiilojen syrjään jotta irtaantu pyörät.
Paikalleen laitto vaati myös "Trilex"-vanteilla kärsivällisyyttä, kaksi vannetta, välivanne ja kiilat ei heti heittämällä mene kohilleen.
Mutta oli siinä juluman kokoset napavälitykset kun ei vanteet niinkään rajota.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
350.00km/vuosi on karkeesti tonni päivässä. Kolmessa vuorossa turpeenajossa se tulee täyteen kyllä autolle. 3v/reilu miljoona ja alusta vaihtoon. Yhelle kuskille 350t oiskin aikas kova tavote vuoteen.kondivo kirjoitti:Vuoden lopulla näkee, onko ollut kannattava hankinta tuollainen tyyris yhdistelmä. Ajokilometrejä on tullut tähän mennessä 30.000km, vuotuinen ajosuorite on 350.000km. Pienellä kulutuksella kuulemma menee: tiesi naamakirja.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Euro 6-aikakaudella moottorin tehojen rajoittavaksi tekijäksi nousee yhä erikoisemmassa asemassa päästöt. Jopa kuorma-autoissa ja yhdistelmien vetureissa moottoreiden ylimitoittaminen tehojen suhteen alkaa kostautumaan muussakin muodossa, kuin pelkästään polttoainekuluissa. Katalysaattoreiden toimintalämpötilat tulevat olemaan yhä kuumempia, ja sitä myöten pakoputkistojen pitää pysyä tarpeeksi lämpiminä jatkuvasti. Enää ei riitä, että vedetään turbo punahehkuun pelkästään ylämäissä. Siksi jokainen 76-tonninen yhdistelmäkään ei välttämättä tule olemaan 730- tai 750 hevosvoimainen. Riippuu ajoreittien profiileista hyvinkin raakasti.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
-No mitäs järkeä tällaisissa 750 hv puolikkaanvetureissa sitten on:thabandit^ kirjoitti:Euro 6-aikakaudella moottorin tehojen rajoittavaksi tekijäksi nousee yhä erikoisemmassa asemassa päästöt. Jopa kuorma-autoissa ja yhdistelmien vetureissa moottoreiden ylimitoittaminen tehojen suhteen alkaa kostautumaan muussakin muodossa, kuin pelkästään polttoainekuluissa. Katalysaattoreiden toimintalämpötilat tulevat olemaan yhä kuumempia, ja sitä myöten pakoputkistojen pitää pysyä tarpeeksi lämpiminä jatkuvasti. Enää ei riitä, että vedetään turbo punahehkuun pelkästään ylämäissä. Siksi jokainen 76-tonninen yhdistelmäkään ei välttämättä tule olemaan 730- tai 750 hevosvoimainen. Riippuu ajoreittien profiileista hyvinkin raakasti.
Yleensä olen pitänyt ajoneuvoyhdistelmissä yleisohjeena 100hv/10t eli tuollaiseen puolikkaaseen sopiva teholukema olisi n. 500hv, normaalitäysperävaunuyhdistelmään n. 600 hv ja näihin superrekkoihin ja lavetinvetureihin tehokkainta mitä löytyy.
Viimeksi muokannut Laaksonen, 22.1.2014 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Kyllä, mm. Scaniassa on katalysaattori, joka pitää sisällään tuon SCR-kataysaattorin. SCR-katalysaattorihan pelkistää typen oksidit juurikin urean avulla. Ja näin toimiakseen on katalysaattorin oltava tarpeeksi kuuma.
Kannattaa muistaa, että teitä on useita ja erilaisia, erityisesti Keski-Euroopassa. Italia ja Norja tuntuvat suosivan tehokkaita rekkavetureita, tosin tieprofiilitkin ovat "hieman" eriävää sorttia Suomeen verrattuna. Göteborgissa Volvon tehtaalla oli tuliterä kaksiakselinen ja 700 hevosvoimainen FH16 Globetrotter juuri lähdössä Italiaan omistajalleen ja tehtaan väki kertoi tällaisille tehokkaille rekanvetureille kohdemaiksi juurikin Keski-Euroopan, mm. Italia.
Täällä kun katsotte, niin suurin osa rekan vetureista tuntuu olevan 400-420 hevosvoimaisia. Turverekkojen veturit yleensä 480-500hv, mutta näitäkin on vain osa. Yhdistelmät sitten erikseen, näissäkin teholuokitukset pyörivät pääasiassa 500-600 hv nurkilla.
Erään kuljetusyrityksen omistajan kanssa juteltuani aiheesta, heillä on vain muutama reitti, jossa on oikeasti tarvetta yli 700 hevosvoimaiselle autolle. Muistaakseni JKL-Joutseno väli on tällainen, joka täysillä yhdistelmämassoilla mennen tullen panee koneet koetukselle. Tieprofiili on hyvin mäkinen, tosin taitava kuljettaja pystyy pelaamaan tälläkin välillä rullauksen avulla.
Kannattaa muistaa, että teitä on useita ja erilaisia, erityisesti Keski-Euroopassa. Italia ja Norja tuntuvat suosivan tehokkaita rekkavetureita, tosin tieprofiilitkin ovat "hieman" eriävää sorttia Suomeen verrattuna. Göteborgissa Volvon tehtaalla oli tuliterä kaksiakselinen ja 700 hevosvoimainen FH16 Globetrotter juuri lähdössä Italiaan omistajalleen ja tehtaan väki kertoi tällaisille tehokkaille rekanvetureille kohdemaiksi juurikin Keski-Euroopan, mm. Italia.
Täällä kun katsotte, niin suurin osa rekan vetureista tuntuu olevan 400-420 hevosvoimaisia. Turverekkojen veturit yleensä 480-500hv, mutta näitäkin on vain osa. Yhdistelmät sitten erikseen, näissäkin teholuokitukset pyörivät pääasiassa 500-600 hv nurkilla.
Erään kuljetusyrityksen omistajan kanssa juteltuani aiheesta, heillä on vain muutama reitti, jossa on oikeasti tarvetta yli 700 hevosvoimaiselle autolle. Muistaakseni JKL-Joutseno väli on tällainen, joka täysillä yhdistelmämassoilla mennen tullen panee koneet koetukselle. Tieprofiili on hyvin mäkinen, tosin taitava kuljettaja pystyy pelaamaan tälläkin välillä rullauksen avulla.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
Joopa joo.
2009 menin Barcelonan kautta Budabestiin. Kärry yks akselinen että pääsi keskustoihin ja kuormaa 4 tonnia. Rivieran ja Genovan välis useita nousuja ettei 1840 surkimus jaksanu mennä suurimmalla vaihteella ja tuo on vain rantatie. Jos olis ollu normaali kärry ja maksimi 25t paino oltais noustu 20-30km/h mäkiä ylös.
2009 menin Barcelonan kautta Budabestiin. Kärry yks akselinen että pääsi keskustoihin ja kuormaa 4 tonnia. Rivieran ja Genovan välis useita nousuja ettei 1840 surkimus jaksanu mennä suurimmalla vaihteella ja tuo on vain rantatie. Jos olis ollu normaali kärry ja maksimi 25t paino oltais noustu 20-30km/h mäkiä ylös.
Eihän tossa 3351:ssä Arocsissa ees täyty 76t tehotarve, eikös se ollu jotain 517hv mikä oli minimi?
Kyllä noi kaikki 76tonniset pitäis kieltää alta 16 litrasilla koneilla -> Ei alle 600hv noille. Järkevät ostaakin 680, 730 / 700, 750:llä koneilla noi.
Ja vielä ku ottaa huomioon, mersun 510 heppaa ei mun kokemuksien ja mieltymysten mukaan oo todellakaan sama kuin ruottalaismerkkien 510heppaa...
Saati Renun 420 heppaa, se on yhtä tehokas ku 7 litranen 285:n Volvo.
Kyllä noi kaikki 76tonniset pitäis kieltää alta 16 litrasilla koneilla -> Ei alle 600hv noille. Järkevät ostaakin 680, 730 / 700, 750:llä koneilla noi.
Ja vielä ku ottaa huomioon, mersun 510 heppaa ei mun kokemuksien ja mieltymysten mukaan oo todellakaan sama kuin ruottalaismerkkien 510heppaa...
Saati Renun 420 heppaa, se on yhtä tehokas ku 7 litranen 285:n Volvo.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Kumma, ettei Ivecolta sitten ole tullut mitään 13-litraista 560 Stralista tehokkaampaa, huhuja Fiat Powertrain Technologiesin 16 litraisesta koneesta italovankkureihin on tosin ollut jo vuosia:thabandit^ kirjoitti:Italia ja Norja tuntuvat suosivan tehokkaita rekkavetureita, tosin tieprofiilitkin ovat "hieman" eriävää sorttia Suomeen verrattuna. Göteborgissa Volvon tehtaalla oli tuliterä kaksiakselinen ja 700 hevosvoimainen FH16 Globetrotter juuri lähdössä Italiaan omistajalleen ja tehtaan väki kertoi tällaisille tehokkaille rekanvetureille kohdemaiksi juurikin Keski-Euroopan, mm. Italia.
http://www.transportnewsbrief.co.uk/fea ... employees/
Tällaiseen nuppiin 510 hv-versio onkin varmaan aivan riittävä:
Tammikuussa ei lunta vielä ollut maassa, kun Juha Nurmi Liedon Vehosta luovutti kauniin sinisen Actros 2551L:n Kanttikoskelle Turkuun. Talvisia maanteitä varten auto on varustettu taitavan kuljettajan lisäksi ajovakauden hallintajärjestelmällä (ESP) sekä sähköohjatuilla levyjarruilla. Toivotamme turvallisia kilometrejä uudelle Actrosille!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Edelleen odottelen OM 473 (15,6 ltr) versioita.
Tammikuussa ei lunta vielä ollut maassa, kun Juha Nurmi Liedon Vehosta luovutti kauniin sinisen Actros 2551L:n Kanttikoskelle Turkuun. Talvisia maanteitä varten auto on varustettu taitavan kuljettajan lisäksi ajovakauden hallintajärjestelmällä (ESP) sekä sähköohjatuilla levyjarruilla. Toivotamme turvallisia kilometrejä uudelle Actrosille!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Edelleen odottelen OM 473 (15,6 ltr) versioita.
Hyvin tuo mersu on pärissy kesälöpöllä, eikä muitakaan onkelmia ole ollu.
Painoista voin sen verta sanoa et 480-550 tähtikeulala on liikkunu tähänkin asti 70t yhistelmä ilmanettä olis kukaan suuremmin kiroillu takana. myös tolla jkl-joutseno välillä.
Eikä ole uponnunna myöskään syrjäkylien pikkuteille ees ykköspyörillä.
ja kaikki testithän oli tehty suljettujen rajojen sisällä enneko joku
valopiä kerkee valittaan...
Jossai netisä oli joku laakerivikapalo kuva niin het oltii itkemässä et nuo on niihen painokorotusten syytä,,,, onko se painon syy jos ei pijetä huolta et kalusto on kunnosa...
Painoista voin sen verta sanoa et 480-550 tähtikeulala on liikkunu tähänkin asti 70t yhistelmä ilmanettä olis kukaan suuremmin kiroillu takana. myös tolla jkl-joutseno välillä.
Eikä ole uponnunna myöskään syrjäkylien pikkuteille ees ykköspyörillä.
ja kaikki testithän oli tehty suljettujen rajojen sisällä enneko joku
valopiä kerkee valittaan...
Jossai netisä oli joku laakerivikapalo kuva niin het oltii itkemässä et nuo on niihen painokorotusten syytä,,,, onko se painon syy jos ei pijetä huolta et kalusto on kunnosa...
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Mb W300 tdt 4matic
Mb C 250 dt (perävikanen)
Mb C 250 tdt (kahtotaan mikä tuloo)
Chevrolet Silverado 2500HD
Kuorma-autojen moottorithan ovat vielä nykyäänkin melko matalaviritteisiä; esim. Sisussa olleessa CATin C18-moottorissa oli ominaisteho 34,8 hv/l (630 hv / 18,1 ltr), Ivecon V8:ssa 30.2 hv/l (520 hv / 17,2 ltr), Scania R730:ssa jo selvästi parempi 44.5 hv/l (730 hv / 16,4 ltr), MANin V8:ssa 42,0 hv/l (680 hv / 16,2 ltr) ja Volvon FH16:ssa paras 46,6 hv/l (750 hv / 16,1).
Mielestäni vielä maltillisella virityssuhteella 50 hv/l Mersun 15,6-ltr OM473:n teho olisi 780 hv, jolla tehokuninkuus irtoaisi mukavasti.
Mielestäni vielä maltillisella virityssuhteella 50 hv/l Mersun 15,6-ltr OM473:n teho olisi 780 hv, jolla tehokuninkuus irtoaisi mukavasti.
Viimeksi muokannut Laaksonen, 26.1.2014 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miten tämä on mahdollista nykyaikana, kun on kaikenmaailman navigaattorit käytössä ja eikö reittien huolellinen etukäteis-suunnittelun pitäisi poistaa kaikki mönkään menemisen mahdollisuudet. -----> klik Tulee mieleen työntekijän halpa hinta, yhdistettynä ammattitaidottomuuteen ja yhteisen kielen kohtaamattomuuteen.
Tuosta tuli mieleen tämä Vauhdilla Chigagoon (Planes, Trains, Automobiles) -leffan moottoritiekohtaus:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ks5skp7sWl4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ks5skp7sWl4[/youtube]