BMW näyttää mallia MB:lle dieselien kehityksessä
Volvo taasen on ollut henkilöautodieseleissä pitkään sivuosassa, vaikka merkki toi kuorma-autoihin ensimmäisen turbodieselin jo 60 vuotta sitten:
http://www.metsatrans.com/Lehdet/50v.turbolla.pdf
-merkkikäytti pitkään mm. VAG:n tekemiä dieseleitä henkilöautoissaan esitellen oman henkilöautodieselinsä (D5) vasta 2000-luvulla erottuaan täysin kuorma-autoyksiköstään Fordin omistusvuosinaan.
http://www.metsatrans.com/Lehdet/50v.turbolla.pdf
-merkkikäytti pitkään mm. VAG:n tekemiä dieseleitä henkilöautoissaan esitellen oman henkilöautodieselinsä (D5) vasta 2000-luvulla erottuaan täysin kuorma-autoyksiköstään Fordin omistusvuosinaan.
Toyota laajentaa BMW:n dieseleiden käyttöä:
http://www.carscoops.com/2014/02/toyota ... f-bmw.html
-aikoinaan Opel käytti Omegassaan Bemarin 3-litraista R6-dieseliä.
http://www.carscoops.com/2014/02/toyota ... f-bmw.html
-aikoinaan Opel käytti Omegassaan Bemarin 3-litraista R6-dieseliä.
Paras tapa kirjoituksiinsa vastakaikua on kirjoittaa jotain väärin. Tuota 24V-versiota käytettiin tämän mukaan faceliftissä:
http://www.autowiki.fi/index.php/Opel_Omega_B
http://www.autowiki.fi/index.php/Opel_Omega_B
Niinhän se on joo. Nuo on tehdaslähtöisinä agressiivisempia kuin mersun riiselit mutta kyllähän se vaan niin taitaa olla, että mersu se suunnan näyttää ja bemari softaa koneet jo tehtaalla. Vai mitä Tuikku on mieltä nyt bemaria pidempään jo kiristelleenä?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
tais olla kuitenkin 2,5 vainLaaksonen kirjoitti:Toyota laajentaa BMW:n dieseleiden käyttöä:
http://www.carscoops.com/2014/02/toyota ... f-bmw.html
-aikoinaan Opel käytti Omegassaan Bemarin 3-litraista R6-dieseliä.
range roverissa on ollu 3,0d konettakin
Viimeksi muokannut xr, 22.2.2014 6:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
multa ei kysytty mutta vastaan eikös suomalainen vastaa vaikka ei oo kysyttykäänXUX63 kirjoitti:Niinhän se on joo. Nuo on tehdaslähtöisinä agressiivisempia kuin mersun riiselit mutta kyllähän se vaan niin taitaa olla, että mersu se suunnan näyttää ja bemari softaa koneet jo tehtaalla. Vai mitä Tuikku on mieltä nyt bemaria pidempään jo kiristelleenä?
bemussa on softaus nostaa reippaammin suoritus kykyä eli varaa on huomattvasti enemmän
toki vanhaan w202 ja w210 200cdi malliin tulee huomattava lisä teho niissä voi saada 400m loppunopeutta nostettua 25km/h
joku 2007 tai uudempi 530d kun softataan niin sitä ei moni usko minkälainen tykki siitä tuleekaan
jos bmw 123d softataan niin se puskee enempi tehoa ulos kun mersun ohjelmoitu kuutos cdi pannu vaikka on litran pienempi tilavuus
voin kertoa että aika vikkelästi kulkee 280-290hv teholla 120 mallin koppi
mersu on laiska jos ei ole 420cdi konetta
Jos miettii W210/E39 aikakautta niin mersun koneessa on taas potentiaalia huomattavasti paremmin, näyttää jääneen melko pitkälti M57 tehot (184/193) 250hv tuntumaan maksimissaan. Liekkö loppuu kannesta tila tavaralla virrata vai suuttimet/kp-pumppu.
EDIT: Ei siis omia käytännönkokemuksia, mitä nyt sivusta vain seuraillu muutamien hölmöilyitä noitten M57 kanssa. M57N jne. sitten erikseen.
EDIT: Ei siis omia käytännönkokemuksia, mitä nyt sivusta vain seuraillu muutamien hölmöilyitä noitten M57 kanssa. M57N jne. sitten erikseen.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Eipä ole 3 litrunen kutos diesel bemari mikään kuuraketti...ei vakiona eikä oikiastaan lastullakaan. Kaivinkonemaista äänimaailmaa kyllä löytyy.xr kirjoitti:multa ei kysytty mutta vastaan eikös suomalainen vastaa vaikka ei oo kysyttykäänXUX63 kirjoitti:Niinhän se on joo. Nuo on tehdaslähtöisinä agressiivisempia kuin mersun riiselit mutta kyllähän se vaan niin taitaa olla, että mersu se suunnan näyttää ja bemari softaa koneet jo tehtaalla. Vai mitä Tuikku on mieltä nyt bemaria pidempään jo kiristelleenä?
bemussa on softaus nostaa reippaammin suoritus kykyä eli varaa on huomattvasti enemmän
toki vanhaan w202 ja w210 200cdi malliin tulee huomattava lisä teho niissä voi saada 400m loppunopeutta nostettua 25km/h
joku 2007 tai uudempi 530d kun softataan niin sitä ei moni usko minkälainen tykki siitä tuleekaan
jos bmw 123d softataan niin se puskee enempi tehoa ulos kun mersun ohjelmoitu kuutos cdi pannu vaikka on litran pienempi tilavuus
voin kertoa että aika vikkelästi kulkee 280-290hv teholla 120 mallin koppi
mersu on laiska jos ei ole 420cdi konetta
.
todellauupunut kirjoitti:Eipä ole 3 litrunen kutos diesel bemari mikään kuuraketti...ei vakiona eikä oikiastaan lastullakaan. Kaivinkonemaista äänimaailmaa kyllä löytyy.xr kirjoitti:multa ei kysytty mutta vastaan eikös suomalainen vastaa vaikka ei oo kysyttykäänXUX63 kirjoitti:Niinhän se on joo. Nuo on tehdaslähtöisinä agressiivisempia kuin mersun riiselit mutta kyllähän se vaan niin taitaa olla, että mersu se suunnan näyttää ja bemari softaa koneet jo tehtaalla. Vai mitä Tuikku on mieltä nyt bemaria pidempään jo kiristelleenä?
bemussa on softaus nostaa reippaammin suoritus kykyä eli varaa on huomattvasti enemmän
toki vanhaan w202 ja w210 200cdi malliin tulee huomattava lisä teho niissä voi saada 400m loppunopeutta nostettua 25km/h
joku 2007 tai uudempi 530d kun softataan niin sitä ei moni usko minkälainen tykki siitä tuleekaan
jos bmw 123d softataan niin se puskee enempi tehoa ulos kun mersun ohjelmoitu kuutos cdi pannu vaikka on litran pienempi tilavuus
voin kertoa että aika vikkelästi kulkee 280-290hv teholla 120 mallin koppi
mersu on laiska jos ei ole 420cdi konetta
Asiasta voisin olla erimieltä. kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoen.
.
Asiasta voisin olla erimieltä. kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoen.todellauupunut kirjoitti:Eipä ole 3 litrunen kutos diesel bemari mikään kuuraketti...ei vakiona eikä oikiastaan lastullakaan. Kaivinkonemaista äänimaailmaa kyllä löytyy.xr kirjoitti:multa ei kysytty mutta vastaan eikös suomalainen vastaa vaikka ei oo kysyttykäänXUX63 kirjoitti:Niinhän se on joo. Nuo on tehdaslähtöisinä agressiivisempia kuin mersun riiselit mutta kyllähän se vaan niin taitaa olla, että mersu se suunnan näyttää ja bemari softaa koneet jo tehtaalla. Vai mitä Tuikku on mieltä nyt bemaria pidempään jo kiristelleenä?
bemussa on softaus nostaa reippaammin suoritus kykyä eli varaa on huomattvasti enemmän
toki vanhaan w202 ja w210 200cdi malliin tulee huomattava lisä teho niissä voi saada 400m loppunopeutta nostettua 25km/h
joku 2007 tai uudempi 530d kun softataan niin sitä ei moni usko minkälainen tykki siitä tuleekaan
jos bmw 123d softataan niin se puskee enempi tehoa ulos kun mersun ohjelmoitu kuutos cdi pannu vaikka on litran pienempi tilavuus
voin kertoa että aika vikkelästi kulkee 280-290hv teholla 120 mallin koppi
mersu on laiska jos ei ole 420cdi konetta
Kun testiin laitetaan 320cdi(197hv/470nm) ja 3,0d (M57N 204hv/410nm).
Softataan koneista vakiosuuttimilla ja turbolla kaikki irti, niin bemarin koneesta lähtee enemmän voimaa.
R6 koneista kyse, koska bemmillä ku ei ole V6.sta
Tuli jo sen verran itkua ja kitinään yv.nä, että voi laittaa vaikka V6 (224hv/510nm) vastaan.
Viimeksi muokannut JMTN, 22.2.2014 10:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt tuli sen verran yleistävästi tuo että pitääpä esittää tarkentava kysymys,todellauupunut kirjoitti: Eipä ole 3 litrunen kutos diesel bemari mikään kuuraketti...ei vakiona eikä oikiastaan lastullakaan. Kaivinkonemaista äänimaailmaa kyllä löytyy.
.
mikä konemalli kyseessä? Noita kun on samoja pohjia olevaa konetta jokunen tehoversio.
M57 (E38/E39/E46/E53)
-184hv
-193hv
Se peruskone, ei potentiaalia kuuhun asti. Lampeen tai järveen ehkä.
M57N (E46/E53/E60/E61/E65/E83)
-204hv
-218hv
-272hv
Ei tälläkään kuuhun mennä, pidemmälle vain järveen tai lampeen.
M57N2 (E60/E61/E65/E70/E71/E83/E90/E91/E92)
-231hv
-286hv
Ei hätyytellä kuuta tälläkään, valopylvästä jo hyvinkin.
Sitten uudemman polven kone, täyttää kyllä 3l/R6 -määritelmän.
N57 (E70/E71/E90/E91/E92/E93/F01/F02/F07/F10/F11/F12/F13/F25/F30/F31)
-204hv
-245hv
-258hv
-306hv
-313hv
-381hv
Ei tälläkään kuuhun pääse, mutta samalla vauhilla menee jo 2 valotolppaa nurin.
Sitten mitä ääniin tulee, niin kaikki dieselit on kaivinkonemaisia ääniltään. Ei nuo laula mitenkään kovin hienosti, ei mersun eikä bemarin koneet. Eikä kyllä muidenkaan.
EDIT: N/N2 koneissa on potentiaalia mutta eipä tuo perus 57 mikään erikoinen ole, tosin ikäisekseen melko käyttömukava kones. Liikkuu jotenkuten, ei syö ihan törkeesti ja helppo huoltaa jos(=kun) tarvii. Softaamalla nyt saa jotain pientä extraa päälle mutta ei tuo pitkälle riitä.
EDIT2: Muutenkin olen vähän sitä mieltä että jos meinaa mutuilla näitä niin laittelee sitten verrokeista teknisiä tietojakin. Tämähän nyt menee vähän linjalle, W210 320cdi on laiska verrattuna bemarin kutosdieseliin, sitten vain unohdin mainita että vertasin 535d 286 kaakkiseen sitä.
EDIT3: JMTN, tuo vertailu ei ole ihan tasainen. Vertaat M57N konetta polvea vanhempaan, ellen väärin muista niin tuo väyrysen kone on vielä 1350bar railipumpulla kun bemari taas on jo 1600bar. W210 320 kone kestää vertailun miten päin vain perus M57, siinä kun potentiaalia on vaan kertaluokkaa enemmän ja suuttimia tarjolla.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Hyvät on softat xr:llä kun kaupalliset firmat lupaa tolle 123d:lle noin 240 hevosvoimaa softattuna. Tollaselle 530d:lle luvataan sitten jotain 260 hepan pintaan, kyllä en tykiksi kuuna päivänä sanoisi, ihan ripeäksi perusautoksi ehkä.
Ja joo tiedän että vääntöä tulee miljoona newtonia mutta ei se kovemmissa vauhdeissa enää mitään auta.
Ja joo tiedän että vääntöä tulee miljoona newtonia mutta ei se kovemmissa vauhdeissa enää mitään auta.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
M57306D3...197/400 tehot?Mulqvist kirjoitti:Nyt tuli sen verran yleistävästi tuo että pitääpä esittää tarkentava kysymys,todellauupunut kirjoitti: Eipä ole 3 litrunen kutos diesel bemari mikään kuuraketti...ei vakiona eikä oikiastaan lastullakaan. Kaivinkonemaista äänimaailmaa kyllä löytyy.
.
mikä konemalli .....
Ja minusta tämä ei ole edes ripeä perusauto, jos vertaa saman tehoiseen 2.0 Turbo koneeseen bensalla.
.
Oisit nyt hyvä mies edes maininnut että mihin vertaat.
Ei dieselit ikinä kestä vertailua bensaan, mutta tämänhän jo tiesitkin. Hyvä provo silti, toisinaan trollaat keskusteluissa jo niin sujuvasti että olisi tittelin paikka. "Mesen virallinen trolli" tms.
Ei dieselit ikinä kestä vertailua bensaan, mutta tämänhän jo tiesitkin. Hyvä provo silti, toisinaan trollaat keskusteluissa jo niin sujuvasti että olisi tittelin paikka. "Mesen virallinen trolli" tms.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Mikä mielestäni onkin vienyt Mersun kehitystyön moottoreissa täysin sivuraiteille, onkin juuri pakkomielteinen panostus isoihin ja tehokkaisiin bensiinimoottoreihin vaikka merkin ydinosaamisaluetta sekä kevyessä että raskaassa kalustossa kuuluisivat olla dieselit. Henkilöautopuolella Audi ja BMw ovat tehoissa jo aikoja sitten karanneet tähtimerkin ulottumattomiin ja kuormureissa taasen ruotsalaiset ovat jo kauan jakaneet tehoherruuden. Toivottavasti parin vuoden päästä tuleva OM656 nostaisi tehot jälleen 300:n paremmalle puolelle.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Kiitos, tittelin voi liittää tuohon luupään perään.Mulqvist kirjoitti:Oisit nyt hyvä mies edes maininnut että mihin vertaat.
Ei dieselit ikinä kestä vertailua bensaan, mutta tämänhän jo tiesitkin. Hyvä provo silti, toisinaan trollaat keskusteluissa jo niin sujuvasti että olisi tittelin paikka. "Mesen virallinen trolli" tms.
Enpä tuotakaan ollut aikaisemmin huomanna.
Mutta nyt ei kyllä ollut tarkoituskaan trollata, tuo kohta vertauksessa koski ainoastaan "raketti" osuutta, kyllähän tuossa koneessa on paljon ominaisuuksia jossa hakkaa mennentullen bensakoneen, mainitaan nyt vaikka kulutus. Saman tehoisella (käytännön arvot) varustetulla bensakoneella kulutus olisi melko helposti 4L/100 suurempaa.
Äsken muuten oikein mietin että mitä työkonetta tuo kuulostaa....bussia!
Niin, enkä olisi ostanut jos ei tuossa olisi ollut sitä jotakin.
Vertailussa mersun vastaaviin koneisiin on molemmissa hyviä puolia, esim. Bemarin iso kutonen on minusta kierrosherkempi...ainakin vakiona.
.
kyllä ne kaupallisetkin voi tehoja saadaJiin kirjoitti:Hyvät on softat xr:llä kun kaupalliset firmat lupaa tolle 123d:lle noin 240 hevosvoimaa softattuna. Tollaselle 530d:lle luvataan sitten jotain 260 hepan pintaan, kyllä en tykiksi kuuna päivänä sanoisi, ihan ripeäksi perusautoksi ehkä.
Ja joo tiedän että vääntöä tulee miljoona newtonia mutta ei se kovemmissa vauhdeissa enää mitään auta.
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=250555&page=3
huonostihan se on jossei paripyttyä pitemmästä 57 koneesta saa samaa
Ihan OT:ta mutta sitä vaan hämmästelen että miksi ihmeessä nuo tuommoset E30 avot on pääsääntöisesti raiskattu. Sehän on todella klassikon näköinen spartalaisine muotoiluineen eikä kaipaa mitään tuuninkipuskureita, helmasarjoja tai kanttivaloja
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Orkkis tai jopa M-technik II ois valla kiva kesä pelinä, ois ihan nostalginen kampe. Tietysti mistä löytää sellaasen jossa ois koria jälellä, sehän se vasta pulma onki.
E30 tourinki M57N koneella vähän kiinnostas, ois kohtuullinen kulutus ja kohtalainen suorituskyky samassa.
E30 tourinki M57N koneella vähän kiinnostas, ois kohtuullinen kulutus ja kohtalainen suorituskyky samassa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Jotkut noista on raiskattu jopa tunkemalla nokalle V12:
http://www.garrydaines.co.uk/dreamgarage_bmwe30v12.html
On muuten mielenkiintoista nähdä, päätyykö Mineissä käytetty 1,6-litrainen PSA:n diesel kohta esim. F30:n faceliftissä myös BMW:n nokalle. Näin ollen BMW ja Mercedes molemmat turvautuisivat pikkudieseleissään ranskalaisiin.
Mersun isoimmat dieselit 12.809 cm³ OM 471 ja 15.569 cm³ OM473 ovat taasen detroittilaisilla lohkoilla.
http://www.garrydaines.co.uk/dreamgarage_bmwe30v12.html
On muuten mielenkiintoista nähdä, päätyykö Mineissä käytetty 1,6-litrainen PSA:n diesel kohta esim. F30:n faceliftissä myös BMW:n nokalle. Näin ollen BMW ja Mercedes molemmat turvautuisivat pikkudieseleissään ranskalaisiin.
Mersun isoimmat dieselit 12.809 cm³ OM 471 ja 15.569 cm³ OM473 ovat taasen detroittilaisilla lohkoilla.
Volvo vetää heittämällä ohi:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset ... 2770&lang=
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset ... 2770&lang=
Hyvältä näyttää taas kerran paperilla, mutta tuohon kun lisätää ne volvon jo perinteiksi muodostuneet 30% ilmoitettu/mitattu päästö- ja kulutusarvo kaunistelut, niin ollaan suurinpiirtein käytönnöntasollaMariini kirjoitti:Volvo vetää heittämällä ohi:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset ... 2770&lang=
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Bemariahan on myös syytetty kulutus ja päästölukemien kaunistelusta, ainakaan autotestaajat eivät millään meinaa päästä lähellekään ilmoitettuja kulutuslukemia. Vai olisko niin että ko. merkin autot houkuttelevat ajamaan erityisen epätaloudellisesti...
Yleensäkin autotehtaiden ei pitäisi itse ilmoittaa noita kulutuksia vaan nekin pitäisi testata puolueettomasti kuten kolaritestit tehdään.
Yleensäkin autotehtaiden ei pitäisi itse ilmoittaa noita kulutuksia vaan nekin pitäisi testata puolueettomasti kuten kolaritestit tehdään.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Tämä on kyllä myös mun mielestä aivan käsittämätöntä ettei näitä päästö- ja kulutusmittauksia ole jo siirretty kolmannelle osapuolelle, varsinkin nykypäivänä kun asian suhteen hössötetään muutenkinEldorado kirjoitti:Yleensäkin autotehtaiden ei pitäisi itse ilmoittaa noita kulutuksia vaan nekin pitäisi testata puolueettomasti kuten kolaritestit tehdään.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Törmäystesteissä EuroNCAP:n tuleminen -97 oli tärkeä edistysaskel, koska sen myötä saatiin vihdoin puolueettomia kolarimittauksia. Osittainen kiitos tästä kuuluu FIA:lle. Puolueettomien kulutus/päästömittauksienkin tekemiseen luulisi ennen pitkää löytyvän jonkin objektiivisen tahon esim. EU, ISO tai OECD.
Viimeksi muokannut Laaksonen, 26.2.2014 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Luupiä
- Viestit: 2269
- Liittynyt: 14.11.2010 10:24
Kaikki lukemat ovat alustavia !.Mariini kirjoitti:Volvo vetää heittämällä ohi:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset ... 2770&lang=
Kovia lukuja, kaverini ei ole D5 (V70) päässyt litraa lähemmäs ilmoitettua kulutusta vaikka on lukenut oppikirjoista neuvoa matalan kulutuksen ajoon.
Mutta niin on kyllä nämä bemarinkin ilmoittamat täyttä puppua, varsinkin bensiini koneisissa...
.
Omasta 123d:stä (240) ajattelin jos 90 heppaa saisi STT turbollaJiin kirjoitti:lupaa tolle 123d:lle noin 240 hevosvoimaa softattuna
Ja nimenomaan kaksinkertainen luupäätodellaluupää kirjoitti: Kiitos, tittelin voi liittää tuohon luupään perään. Smile
Enpä tuotakaan ollut aikaisemmin huomanna.
wiimax.fi