Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.
Kärcherin RMS 81 ASF pesuaine, mitä käytän esipesussa on pH-arvoltaan 9 1% seoksella. Jos nyt innostun ensin pesemään talouden autot jollakin hieman tujummalla liuottimella ja sipaisen pintaan vaikkapa paljon kehutun Colliniten 476s vahan niin voiko tuota Kärcherin pesuainetta käyttää?
Onhan Kärcherillä jotain "Autoshampoo" -nimistä ainetta harrastelusarjaan, mutta harrasteluvehkeet ja -aineet tuskin ovat ainaskaan parempia laadultaan tai hinta-laatu suhteeltaan. Varsinaiseen pesuun varmaan menettelee ihan Bilteman tai Sonaxin yms. vahashampoo sitten? Kuinka kuumaa pesuvettä tuo vahapinta kestää?
Olen ennemmin vahaillut autoja Korrekin ja Turtle Waxin nestemäisillä tuotteilla, mutta koko homma tuntui turhalta kun kesälläkin lähti vahat kyljistä aikas nopsaan. Talvella taas ei voi vahata kotona kaikes rauhas ja siinä menee (suuri) osa viehätyksestä! Tämä Collinite nyt sitten muuttaa ilmeisesti kaiken ainakin nettijuttujen mukaan
Onhan Kärcherillä jotain "Autoshampoo" -nimistä ainetta harrastelusarjaan, mutta harrasteluvehkeet ja -aineet tuskin ovat ainaskaan parempia laadultaan tai hinta-laatu suhteeltaan. Varsinaiseen pesuun varmaan menettelee ihan Bilteman tai Sonaxin yms. vahashampoo sitten? Kuinka kuumaa pesuvettä tuo vahapinta kestää?
Olen ennemmin vahaillut autoja Korrekin ja Turtle Waxin nestemäisillä tuotteilla, mutta koko homma tuntui turhalta kun kesälläkin lähti vahat kyljistä aikas nopsaan. Talvella taas ei voi vahata kotona kaikes rauhas ja siinä menee (suuri) osa viehätyksestä! Tämä Collinite nyt sitten muuttaa ilmeisesti kaiken ainakin nettijuttujen mukaan
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Jos on kerta tarkoitus vahata pesun jälkeen kunnollisella vahalla niin jätä se vahashamppoo pois.
Mitä puhtaampi pinta, sitä paremmin vaha tarttuu eli kestää pidempään. Jos käyttää vahashamppoota niin se sun collinite yrittäisi tarttua siihen shamppoon jättämään vahapintaan eikä raakaan lakkaan. Tällöin se collinite kestää pinnassa abaut sen mitä se vahashamppoon vaha... Eli noin viikon. Ehkä.
Eli pesase vaikka tömäkällä liukkarilla mielummin kuin vahashamppoolla silloin kun on tarkoitus vahata. Kärcherin litkusta en osaa sanoa mutta itse käytän esimerkiksi Motoxin Tehopesua niin esipesuun kuin käsipesuun ennen vahausta.
Säästät sen vahashamppoon sitten jälkimmäisiin pesuihin avittamaan sitä vahattua pintaa
Vahojen kuumuudenkesto vaihtelee. Riippuu lähinnä enimmälti siitä kuinka paljon vahassa on carnaubaa tai muita luonnonvahoja vai onko laisinkaan. Puhdas carnaubavaha ei kestä lämpöä juurikaan, esimerkiksi tummissa autoissa voi nähdä auringonpaisteessa hauskaa pilveilyä mikä juurikin johtuu tästä carnaubavahasta. Carnauba luovuttaa itsestään öljyjä lämmössä ja nämä öljyt näkyvät sitten sateenkaaren väreissä pinnassa kun lämpö nousee. Karkea arvio puhtaan carnauban lämmönkestosta on noin 40-80C ennenkuin alkaa tapahtumaan hassuja.
Toisessa ääripäässä taas on sitten synteettiset vahat eli sealantit jotka eivät välttämättä sisällä yhtään carnaubavahaa taikka luonnonvahaa vaan ovat melkolailla täysin laboratoriossa valmistettuja synteettisistä aineista. Nämä kestävät yleensä kemikaalejakin paremmin kuin carnaubat ja lämpöä huomattavasti enemmän. Puhutaan luokkaa 150C pinnan lämpötila ennnenkuin alkaa tapahtumaan omituisuuksia.
Välimaastoon asettuvat kaikki loput sitten. Mitä enemmän carnaubaa, sitä vähemmän kestää lämpöä.
Collinitet ovat niinsanottuja hybridejä. Eli sisältävät kyllä carnaubaa vaihtelevissa määrin mutta myöskin kiitettävästi synteettisiä ainesosia. Tarkkaa lämpötilaa on paha sanoa mutta vaatinee kyllä yli 100C ennenkuin alkaa käyttäytymään hassusti.
Toki nämä kaikki ovat hyvin hyvin karkeita noinsuurinpiirteinsinnepäin arvioita. Vahan ja vahan välillä on erittäin paljon eroja. Vaikka ottaisit kahden eri valmistajan carnaubapurkin kouraan joissa molemmissa seisoo sisältävän 38% brasilialaista T1 carnaubaa niin ne lisäaineet siellä joukossa tekee niin isoja eroja näiden kahden vahan välille ettei niistä voi antaa mitään kovinkaan tarkkaa yleisohjetta Sama koskee sealantteja. Eli jotain suuntimaa tästä ohjeesta voi ottaa, mutta tarkemmin ei voi sanoa ennenkuin kerrotaan täsmällisemmin mistä tuotteesta puhutaan.
Silti toki, en itse menisi lähellekään noita lämpöä jos tarkoitus on pitää vaha pinnassa. Kädenlämpöinen vesi riittää normaalisti pesuun, ehkä karva lämpimämmäksi voi kääntää jos tuntuu siltä. Mutta pysyisin silti alle 50C kokoajan. Sitten kun on tarkoitus poistaa vaha pinnasta, silloin voi antaa hönkää enemmänkin.
Mitä puhtaampi pinta, sitä paremmin vaha tarttuu eli kestää pidempään. Jos käyttää vahashamppoota niin se sun collinite yrittäisi tarttua siihen shamppoon jättämään vahapintaan eikä raakaan lakkaan. Tällöin se collinite kestää pinnassa abaut sen mitä se vahashamppoon vaha... Eli noin viikon. Ehkä.
Eli pesase vaikka tömäkällä liukkarilla mielummin kuin vahashamppoolla silloin kun on tarkoitus vahata. Kärcherin litkusta en osaa sanoa mutta itse käytän esimerkiksi Motoxin Tehopesua niin esipesuun kuin käsipesuun ennen vahausta.
Säästät sen vahashamppoon sitten jälkimmäisiin pesuihin avittamaan sitä vahattua pintaa
Vahojen kuumuudenkesto vaihtelee. Riippuu lähinnä enimmälti siitä kuinka paljon vahassa on carnaubaa tai muita luonnonvahoja vai onko laisinkaan. Puhdas carnaubavaha ei kestä lämpöä juurikaan, esimerkiksi tummissa autoissa voi nähdä auringonpaisteessa hauskaa pilveilyä mikä juurikin johtuu tästä carnaubavahasta. Carnauba luovuttaa itsestään öljyjä lämmössä ja nämä öljyt näkyvät sitten sateenkaaren väreissä pinnassa kun lämpö nousee. Karkea arvio puhtaan carnauban lämmönkestosta on noin 40-80C ennenkuin alkaa tapahtumaan hassuja.
Toisessa ääripäässä taas on sitten synteettiset vahat eli sealantit jotka eivät välttämättä sisällä yhtään carnaubavahaa taikka luonnonvahaa vaan ovat melkolailla täysin laboratoriossa valmistettuja synteettisistä aineista. Nämä kestävät yleensä kemikaalejakin paremmin kuin carnaubat ja lämpöä huomattavasti enemmän. Puhutaan luokkaa 150C pinnan lämpötila ennnenkuin alkaa tapahtumaan omituisuuksia.
Välimaastoon asettuvat kaikki loput sitten. Mitä enemmän carnaubaa, sitä vähemmän kestää lämpöä.
Collinitet ovat niinsanottuja hybridejä. Eli sisältävät kyllä carnaubaa vaihtelevissa määrin mutta myöskin kiitettävästi synteettisiä ainesosia. Tarkkaa lämpötilaa on paha sanoa mutta vaatinee kyllä yli 100C ennenkuin alkaa käyttäytymään hassusti.
Toki nämä kaikki ovat hyvin hyvin karkeita noinsuurinpiirteinsinnepäin arvioita. Vahan ja vahan välillä on erittäin paljon eroja. Vaikka ottaisit kahden eri valmistajan carnaubapurkin kouraan joissa molemmissa seisoo sisältävän 38% brasilialaista T1 carnaubaa niin ne lisäaineet siellä joukossa tekee niin isoja eroja näiden kahden vahan välille ettei niistä voi antaa mitään kovinkaan tarkkaa yleisohjetta Sama koskee sealantteja. Eli jotain suuntimaa tästä ohjeesta voi ottaa, mutta tarkemmin ei voi sanoa ennenkuin kerrotaan täsmällisemmin mistä tuotteesta puhutaan.
Silti toki, en itse menisi lähellekään noita lämpöä jos tarkoitus on pitää vaha pinnassa. Kädenlämpöinen vesi riittää normaalisti pesuun, ehkä karva lämpimämmäksi voi kääntää jos tuntuu siltä. Mutta pysyisin silti alle 50C kokoajan. Sitten kun on tarkoitus poistaa vaha pinnasta, silloin voi antaa hönkää enemmänkin.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
PH-arvohan ei itsessään kerro vahaturvallisuudesta mitään, muistelisin jostain lukeneeni että esimerkiksi Bilt Hamberin Auto-foam olisi ph-arvoltaan jotain 11 luokkaa ja tämähän on siis se maailman vahaturvallisin esipesuaine. Omassa käytössä on JL-Tuotteiden RK-24 esipesussa ja sen ph 1% seoksena on jotain 12,7, vaahdottimen kautta tulee noin 6-7% seos ja sen ph:sta ei ole itselläni hajuakaan mutta en ole saanut tuon kanssa vahoja vielä mistään poistettua edes viikottaisessa käytössä. Hiilivetyliuottimet on pahoja vahapinnoille, sisältääkö tuo Kärsserin aine?C-Klasse kirjoitti:Kärcherin RMS 81 ASF pesuaine, mitä käytän esipesussa on pH-arvoltaan 9 1% seoksella. Jos nyt innostun ensin pesemään talouden autot jollakin hieman tujummalla liuottimella ja sipaisen pintaan vaikkapa paljon kehutun Colliniten 476s vahan niin voiko tuota Kärcherin pesuainetta käyttää?
Nämä halvat vahshamppoot sisältävät lähinnä silikonia eikä vahaa jolloin lopputulos voi olla päinvastainen kuin se haluttu lopputulos. Ja hinnaltaankin nuo useimmiten ovat melko kalliita verrattuna laadukkaisiin pesuaineisiin kun katselee laimennussuhteita jotka noissa ovat usein luokkaa 1:100 - 1:200 välillä, esim Dodo Juicen Sour Power maksaa noin 20€ 500ml pullo ja seossuhde on 1:600 ja kesäkäytössä voi lantrata 1:800 suhteellakin, hinta-laatusuhteeltaan varmasti paras ja varmasti vahaturvallinen shamppoo on Chemigal Guysin Citrus Wash & Gloss, seossuhde on aivan käsittämätön 1:4000, tosin suolaan yms talvilikaan toimii paremmin 1:2000 suhde. tuo tekee siis 2,5-5 millilitraa ämpärilliseen vettä ja 476 millilitran purkki maksaa noin 15 euroa.Onhan Kärcherillä jotain "Autoshampoo" -nimistä ainetta harrastelusarjaan, mutta harrasteluvehkeet ja -aineet tuskin ovat ainaskaan parempia laadultaan tai hinta-laatu suhteeltaan. Varsinaiseen pesuun varmaan menettelee ihan Bilteman tai Sonaxin yms. vahashampoo sitten? Kuinka kuumaa pesuvettä tuo vahapinta kestää?
Dodoa tuolta ja CG löytyy täältä.
Tuon pitäisi olla melko kestävää vahaa ainakin verrattuna markettilitkuihin, vielä paremmin kestävää Colliniteä on 915 mitä tuolta netistä olen noista lukenut, omakohtaisesti en ole kokeillut kumpaakaan.Olen ennemmin vahaillut autoja Korrekin ja Turtle Waxin nestemäisillä tuotteilla, mutta koko homma tuntui turhalta kun kesälläkin lähti vahat kyljistä aikas nopsaan. Talvella taas ei voi vahata kotona kaikes rauhas ja siinä menee (suuri) osa viehätyksestä! Tämä Collinite nyt sitten muuttaa ilmeisesti kaiken ainakin nettijuttujen mukaan
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Omakohtaisesti on tullut kokeiltua sekä Collin 915 että 476. 476 on vähemmän kranttu levittämisen jälkeiselle kuivumisajalle. Voi siis tilanteesta riippuen levittää koko auton kerrallaan ja pyyhkiä sitten pois. 915 kuivaa nopeammin ja on muodostunut tavaksi levitellä pari paneelia kerrallaan ja pyyhkiä pois.
Keston kantilta ei mitään merkitystä. Molemmat kestää aika hyvinkin pitkälti täysin saman ajan, eniten vaikuttaa miten pintaa pesee ja kuinka usein.
Keston kantilta ei mitään merkitystä. Molemmat kestää aika hyvinkin pitkälti täysin saman ajan, eniten vaikuttaa miten pintaa pesee ja kuinka usein.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Kiitoksia erittäin kattavista vastauksista! Pitääkin ruveta tilailemaan noita pesuaineita ja vahoja. Nuo ammattilaisaineet on kyllä todella riittoisia ja siten edullisia näihin market-tuotteisiin verrattuna. Saas nähdä, käykö täs nyt niin että kohta on purkkeja rivis niinku naisilla kauneudenhoitotuotteita .
Pitää tutkia tuota Kärcherin aineen koostumusta. Mitä netistä selvittelin niin vaikuttais siltä, että vahat kestää lieviä liuotinseoksia ihan hyvinkin. Syksyllä hommasin 10l kanisterin tuota Kärcherin ainetta ja sillä on pesty rekkaa, henkilöautoja ja työkoneita tarpeen vaatiessa ainetta säästelemättä. Vieläkin on 2l jäljellä ja tää talvi on kuitenkin teettäny paljon pesua.
Pitää tutkia tuota Kärcherin aineen koostumusta. Mitä netistä selvittelin niin vaikuttais siltä, että vahat kestää lieviä liuotinseoksia ihan hyvinkin. Syksyllä hommasin 10l kanisterin tuota Kärcherin ainetta ja sillä on pesty rekkaa, henkilöautoja ja työkoneita tarpeen vaatiessa ainetta säästelemättä. Vieläkin on 2l jäljellä ja tää talvi on kuitenkin teettäny paljon pesua.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Eilen suoritin kolmannen pesun Washcoatille, mittarissa 123 kilometriä ja 10 päivää testin aloituksen jälkeen ja edelleen toimii ihan hyvin Pesuaineisiin tein sen verran muutosta että esipesuun JL-tuotteiden RK-24 ja kinnasteluun Chemigal Guys Citrus wash & gloss.
Videota.
Keli ulkona näyttää siltä ettei seuraavaakaan pesua tarvi kauaa odotella (lunta satelee joten eiköhän sielä suola tiellä lennä).
Videota.
Keli ulkona näyttää siltä ettei seuraavaakaan pesua tarvi kauaa odotella (lunta satelee joten eiköhän sielä suola tiellä lennä).
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Auton kyljet on aikasta karheet ilmeisesti suolan jäljiltä. Kärcherin aine esipesuna ja Sonaxin vahapesulla ei lähde sileäksi. Lujasti on kiinni, vaikka autoa on pestykin. Olisko sitte liikaa pesty pelkällä painepesurilla...
Tänään tuli lähetys nettikaupasta eli tuo Chemical Guysin Citrus Wash etc. -aine. Koitanko seuraavaksi sillä vai lähdenkö ostamaan jotain erityistä ainetta? Yks vaihtoehto olis myös kaksinkertainen esipesu ja jälkimmäisellä esipesulla ottais hanskan käteen.
EDIT: Asiaa lisää tutkittuani taidankin hommata pienpoistoainetta. Sonaxilla ja Glymillä ainakin on valikoimissaan.
Tänään tuli lähetys nettikaupasta eli tuo Chemical Guysin Citrus Wash etc. -aine. Koitanko seuraavaksi sillä vai lähdenkö ostamaan jotain erityistä ainetta? Yks vaihtoehto olis myös kaksinkertainen esipesu ja jälkimmäisellä esipesulla ottais hanskan käteen.
EDIT: Asiaa lisää tutkittuani taidankin hommata pienpoistoainetta. Sonaxilla ja Glymillä ainakin on valikoimissaan.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Ny tuntuu että on sellainen tapaus. Varsinkin etulokasuojista lähtee sellainen hiekkapaperi joka ei tunnu lähtevän vaikka sitä on pesty moneen kertaan ja erikseenkin vielä. Tuntuu että pesuhanska vaan ottaa damagea ja karheus ei edes väheneJaniH kirjoitti:Joskus ei auta muu kuin pienpoistoaineella käsitellä kyljet että saa karheuden pois.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Automaaliikkeestä rasvanpoistoainetta "rasvista" on litrahinnaltaan reilusti halvempaa kuin esim. Glymin tar remover ja lisäksi vielä tehokkaampaa.
Suihkepullolla levitys, anna vaikuttaa jonkinaikaa älä päästä kuivumaan pintaan ja pyyhi pois liinaa/pehmeää paperia käyttäen. Muista vaihtaa puhdas pinta pyyhkeestä riittävänusein ja huuhtele lopuksi rasviksen jämät pois.
Sitten pääseekin vahaushommiin jos maalipinnalle suojaa haluaa. Toivottavasti ei enää hirveästi suolata teitä niinei tarvitsisi tuota rasvista hirveästi köytellä omaan autoon.
Ootko kokeillu citrus wash&glossia seoksena 30-40ml 8 litraan vettä. Takavuosina vielä tehosi kuin unelma suolaan mutta nyt parina viime vuotena ainakin täällä oulun seudulla käytettävään suolaliuokseen ei tehoa enää niin hyvin. Hyvin kumminkin
Suihkepullolla levitys, anna vaikuttaa jonkinaikaa älä päästä kuivumaan pintaan ja pyyhi pois liinaa/pehmeää paperia käyttäen. Muista vaihtaa puhdas pinta pyyhkeestä riittävänusein ja huuhtele lopuksi rasviksen jämät pois.
Sitten pääseekin vahaushommiin jos maalipinnalle suojaa haluaa. Toivottavasti ei enää hirveästi suolata teitä niinei tarvitsisi tuota rasvista hirveästi köytellä omaan autoon.
Ootko kokeillu citrus wash&glossia seoksena 30-40ml 8 litraan vettä. Takavuosina vielä tehosi kuin unelma suolaan mutta nyt parina viime vuotena ainakin täällä oulun seudulla käytettävään suolaliuokseen ei tehoa enää niin hyvin. Hyvin kumminkin
Motonetistä Liuotinpesuainetta, maksaa jotain vähän reilu 30€ 10 litraa, sumutetaan raakana mielellään kuivaan pintaan, annetaan vaikuttaa tovin aikaa välillä lisää suihkien ettei pääse kuivumaan, sitten kevyesti mikrokuituliinalla/hanskalla pyyhitään piki irti, huuhdellaan pinta erittäin hyvin. Toki myös moni muu hiilivetypohjainen liuotin toimii.C-Klasse kirjoitti: EDIT: Asiaa lisää tutkittuani taidankin hommata pienpoistoainetta. Sonaxilla ja Glymillä ainakin on valikoimissaan.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Näin tein ja hyvin onnistui. Esipesin lujasti väkevällä seoksella Kärcherin RMS 81 ASF:llä, kuivasin lastalla ja eiku työstämään. Ei oo mitenkään raskasta käsiteltävää tuo vaha, kun se ei päässy kai liiaksi jämähtämään.
Oon kans joskus vahannu Korrekin nestemäisellä TFX -vahalla syksyn kylmillä hyvällä menestyksellä, mutta silloin se olikin pakkotilanne!
Oon kans joskus vahannu Korrekin nestemäisellä TFX -vahalla syksyn kylmillä hyvällä menestyksellä, mutta silloin se olikin pakkotilanne!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vito W639 109 CDI
Pikkuisen lipsahti taas homma käsistä. Tarkoitukseni oli puhdistaa rouvan pörriäinen ja laittaa sitten joku Biltema-vaha pikaisesti pintaan. Mutta naapuri tuli vinoilemaan, että pikkuisen kun DAS-kiilloitinta näyttäisi, niin hyvä tulisi... No, eihän siinä sitten muu auttanut.
Ensin siis shampoopesu, sitten claybaria, sitten pikkuisen fiksailua, sitten Poorboysin kiilloketta, ja lopuksi Collinitea suojaksi. Meni vähän yli alkujaan suunnittelemani parituntinen.
Ensin siis shampoopesu, sitten claybaria, sitten pikkuisen fiksailua, sitten Poorboysin kiilloketta, ja lopuksi Collinitea suojaksi. Meni vähän yli alkujaan suunnittelemani parituntinen.
-T
Ja sehän oon mä,on pakko turvautua ammattilaiseen ei sitten millään saanu tota mustaa jyllistä semmoseksi että ois kehdannu ajaa,entinen omista käyttänyt(myös minä erehdyin)jollain s#####nan myytiauto/autoliike fiksarilla(mulla ei maksanu mitään(en suostunu),entisestä en tiedä)ristus minkä näköinen maalipinta pitäs lailla kieltää nuo autoliikkeen yhteydessä olevat autopesu/fiksaamot menee ihmisten rahat oikeesti hukkaan no zemppiä janille volvon kanssa
ja kuinka digikamera valehtelee.......
eikös näytäkin hyvältä....totuus on tossa janin kuvissa!!!!
ja kuinka digikamera valehtelee.......
eikös näytäkin hyvältä....totuus on tossa janin kuvissa!!!!
Kertokaapas tämmöiselle näpertelijälle, että millä arsenaalilla olisi hyvä käydä tuollaisen eemelin (h*lvetin kovan) maalipinnan kimppuun? Prestan aineita (UCCL & SR) käytin syksyllä mutta näillä harjapesu ym. jälkien poisto tuntui mahdottomalta, vaikka kivan kiillon sai aikaiseksi. Laikka oli maaliliikkeestä ostettu (muistaakseni) Autoglymin tekele, minkä pitäisi olla melko leikkaava mutta silti tuntui että naarmuille ei tapahtunut noilla aineilla oikeasti yhtään mitään vaikka kuinka reilusti työsti
Nyt olisi suunnitelmissa kokeilla Meguiars M105 Ultra Cut Compound & M205 Ultra Finishing Polish Ultimate-yhdistelmää ja lopuksi Collinite 476S Super Doublecoat pintaan? Mielipiteitä ja parempia ehdotuksia viisaammilta otetaan vastaan
Nyt olisi suunnitelmissa kokeilla Meguiars M105 Ultra Cut Compound & M205 Ultra Finishing Polish Ultimate-yhdistelmää ja lopuksi Collinite 476S Super Doublecoat pintaan? Mielipiteitä ja parempia ehdotuksia viisaammilta otetaan vastaan
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Hyvä vaha se on ja helposti levittyvä. Oman mieltymykseni mukaan vahaan mieluusti useammin kuin 2x vuodessa. Eiköhän tuota vielä teknisestiottaen pinnassa olisi pidemmilläkin vahausväleillä, mutta kun tiellä lentää päälle tiesvaikkamitä mikä ei tahdo enää lähteä enää pelkillä foameilla, niin putsauksen jälkeen on kiva vahatakin.sonikki kirjoitti:Tämä selma Tuo 476S on vissiin ihan hyvä perusvaha näissä käyttöautoissa? Tarvii vissiin kuiteski vetäistä 2x vuodessa pintaan vaikka peseskelisi foameilla?
Tästä päästäänkin aasinsillalla siihen, että ei olisi auton puhdistamisella bisneksen tekeminen helppoa, jos haluaisi tarjota asiakkaalle omien standardiensa mukaista jälkeä:
Kevättalvella kävin ryvettämässä farmarimme ruotsalaisen tienhoitajan liuoksissa. Niissä tuntui olevan joku hiukan eri resepti kuin Destian liuoksissa, koska tatina ei tahtonut lähteä niillä kikoilla pois, joita olin käyttänyt aikaisemmin Suomessa. Niinpä jouduin ajan puutteen vuoksi tyytymään siihen että autossa oli sotkua kyljissä vaikka sitä kuinka pesi.
Tänään sitten vihdoin päätin tehdä autosta puhtaan.
Tämänpäiväinen prosessi meni:
1. Foam-pesu.
2. Pienirrottaja.
3. Foam-pesu.
4. Sonax claybar. (Tämän kokemukseni mukaan Turtlen claybar kestää huonommin, mutta toimii tehokkaammin.)
5. Foam-pesu.
6. Kiillotus Poorboy's glazella. (Aloitin Menzernan kiillokkeella, mutta se tuntui liian leikkaavalta, joten palasin tuttuun ja varmaan.)
7. Dodo Juice Diamond White-vaha. (Edellä puhuttu Collinite on kyllä paljon helpommin työstettävää...)
Jos tuohon laskisi itselleen minkäänmoisen tuntihinnan, niin loppusummaksi tulisi niin korkea ettei sitä kukaan tässä maassa maksaisi. Onneksi itselle oma työ on ilmaista, koska harrastuksesta ja pienestä kylähulluudestahan tässä on kyse.
Tässä kolme iltahämärässä otettua kuvaa puhdistetusta C-Mersusta:
Ykkönen
Kakkonen
Kolmonen
-T
Pistetäämpäs muutama kuva Pumban volvosta...
Tältä se näytti tullessaan:
10 tunnin jälkeen alkoi jo näyttämään hieman paremmalta:
Kunnes pyyhin pinnan isopropanoolialkoholilla:
Ne samat hologrammit minkä takia auto tuotiin oli siellä edelleen... Tässä vaiheessa (perjantai-iltana hieman yli 7) päätin lähteä kotiin ja vetää kännit... Tämä ei kumminkaan onnistunut vaan popsin siinä ensin aamupalan jonka jälkeen huomasin että jääkaapissa on vain yksi pullo Karhu-olutta ja kauppaan en jaksanut lähteä (300 metriä olisi pitänyt kävellä tai 500 metriä ajaa autolla) joten tempasin sen yhdellä ryypyllä nassuun ja painelin sänkyyn. Aamulla 3:30 alkoi puhelin herättelemään ja hallilla olinkin pirteänä joskus puoli viiden maissa. Tällä kertaa aloitin hieman rajummalla setillä kuin perjantaina jolloin sain vaihtoautofiksarin hologrammit poistettua, tämän jälkeen siirryin vaahtomuoveihin, ensin karkeahko vaahtomuovi leikkaavan tahnan kanssa jonka jälkeen siirryin viimeistelysteppiin kun useimmiten se riittää mutta tällä kertaa ei riittänytkään vaan sinne jäi sellaista mikroskooppisen pientä naarmua luultavasti tuon karkeamman vaahtomuovin jäljeltä, tämähän tosin tuli näkyviin vasta loppupesun yhteydessä mutta kuvasatoa ennen auton ulosvientiä:
Hyvältä näyttää, sitten vaahdot niskaan, kinnasta, lisää vaahtoa, huuhtelu, kuivaus, vahaus ja ei muuta kuin auto ulos aurinkoon odottamaan omistajaansa:
Ja ulkona odottaa kiva yllätys:
Käytinkös mie vahan poispyyhintään kyljystä vaiko mitä? Tuohon pintaan kun jäi sitä pientä naarmua ja loppua kohden sitä tuli mikrokuituliinalla kiillotusaineita pois pyyhkiessä lisää niin vaha on jäänyt niissä naarmuissa pyyhkiytymättä kunnolla ja muistuttelee kevätauringossa rasvaisuudestaan, tai sitten siellä on edelleen hologrammia...
En kumminkaan enään ehtinyt autolle mitään tekemään joten päätin antaa sen olla tällä kertaa tälläinen:
Kyllä siihen nyt kiiltoakin sentään vähän tuli:
Näillä yritettiin pärjätä:
Tällä kertaa Volvon maalipinta vei voiton mutta olen jo syynkin selvittänyt, harppaus oranssista hex + Scholl S17+:sta siniseen hexiin ja S30+:aan oli liian suuri, olisi vaatinut ainakin yhden välivedon oranssia miedommalla laikalla, esim vihreällä hexillä ja leikkaavalla aineella ennen viimeistelyä...
Noh, vedetään toinen 18 tunnin rykäisy tuolle joskus
Tältä se näytti tullessaan:
10 tunnin jälkeen alkoi jo näyttämään hieman paremmalta:
Kunnes pyyhin pinnan isopropanoolialkoholilla:
Ne samat hologrammit minkä takia auto tuotiin oli siellä edelleen... Tässä vaiheessa (perjantai-iltana hieman yli 7) päätin lähteä kotiin ja vetää kännit... Tämä ei kumminkaan onnistunut vaan popsin siinä ensin aamupalan jonka jälkeen huomasin että jääkaapissa on vain yksi pullo Karhu-olutta ja kauppaan en jaksanut lähteä (300 metriä olisi pitänyt kävellä tai 500 metriä ajaa autolla) joten tempasin sen yhdellä ryypyllä nassuun ja painelin sänkyyn. Aamulla 3:30 alkoi puhelin herättelemään ja hallilla olinkin pirteänä joskus puoli viiden maissa. Tällä kertaa aloitin hieman rajummalla setillä kuin perjantaina jolloin sain vaihtoautofiksarin hologrammit poistettua, tämän jälkeen siirryin vaahtomuoveihin, ensin karkeahko vaahtomuovi leikkaavan tahnan kanssa jonka jälkeen siirryin viimeistelysteppiin kun useimmiten se riittää mutta tällä kertaa ei riittänytkään vaan sinne jäi sellaista mikroskooppisen pientä naarmua luultavasti tuon karkeamman vaahtomuovin jäljeltä, tämähän tosin tuli näkyviin vasta loppupesun yhteydessä mutta kuvasatoa ennen auton ulosvientiä:
Hyvältä näyttää, sitten vaahdot niskaan, kinnasta, lisää vaahtoa, huuhtelu, kuivaus, vahaus ja ei muuta kuin auto ulos aurinkoon odottamaan omistajaansa:
Ja ulkona odottaa kiva yllätys:
Käytinkös mie vahan poispyyhintään kyljystä vaiko mitä? Tuohon pintaan kun jäi sitä pientä naarmua ja loppua kohden sitä tuli mikrokuituliinalla kiillotusaineita pois pyyhkiessä lisää niin vaha on jäänyt niissä naarmuissa pyyhkiytymättä kunnolla ja muistuttelee kevätauringossa rasvaisuudestaan, tai sitten siellä on edelleen hologrammia...
En kumminkaan enään ehtinyt autolle mitään tekemään joten päätin antaa sen olla tällä kertaa tälläinen:
Kyllä siihen nyt kiiltoakin sentään vähän tuli:
Näillä yritettiin pärjätä:
Tällä kertaa Volvon maalipinta vei voiton mutta olen jo syynkin selvittänyt, harppaus oranssista hex + Scholl S17+:sta siniseen hexiin ja S30+:aan oli liian suuri, olisi vaatinut ainakin yhden välivedon oranssia miedommalla laikalla, esim vihreällä hexillä ja leikkaavalla aineella ennen viimeistelyä...
Noh, vedetään toinen 18 tunnin rykäisy tuolle joskus
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Jostain syystä volvon perusmustat on v-mäisiä kiillottaa kun yritti mitä tahansa niin aina tuntuu jäävän holoa.
Megun 101 ja 205 combo toimivin tähän mennessä joilla holoja ei jää tuhon volvon mustaan.
Scholl s17 on siitä vekkuli aine että jättää holoa jos työstää liian pitkään eli pitää käyttää juuri päinvastoin kuin on oppi selkärangassa
Megun 101 ja 205 combo toimivin tähän mennessä joilla holoja ei jää tuhon volvon mustaan.
Scholl s17 on siitä vekkuli aine että jättää holoa jos työstää liian pitkään eli pitää käyttää juuri päinvastoin kuin on oppi selkärangassa
Nää voi jättää pois,ylläpito vois poistaa moiset postauksetJiin kirjoitti:Maikki: http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=20&t=71
Ole mies ja hoida asiasi kuntoon.