Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Kärcherin RMS 81 ASF pesuaine, mitä käytän esipesussa on pH-arvoltaan 9 1% seoksella. Jos nyt innostun ensin pesemään talouden autot jollakin hieman tujummalla liuottimella ja sipaisen pintaan vaikkapa paljon kehutun Colliniten 476s vahan niin voiko tuota Kärcherin pesuainetta käyttää?

Onhan Kärcherillä jotain "Autoshampoo" -nimistä ainetta harrastelusarjaan, mutta harrasteluvehkeet ja -aineet tuskin ovat ainaskaan parempia laadultaan tai hinta-laatu suhteeltaan. Varsinaiseen pesuun varmaan menettelee ihan Bilteman tai Sonaxin yms. vahashampoo sitten? Kuinka kuumaa pesuvettä tuo vahapinta kestää?

Olen ennemmin vahaillut autoja Korrekin ja Turtle Waxin nestemäisillä tuotteilla, mutta koko homma tuntui turhalta kun kesälläkin lähti vahat kyljistä aikas nopsaan. Talvella taas ei voi vahata kotona kaikes rauhas ja siinä menee (suuri) osa viehätyksestä! Tämä Collinite nyt sitten muuttaa ilmeisesti kaiken ainakin nettijuttujen mukaan :lol:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Jos on kerta tarkoitus vahata pesun jälkeen kunnollisella vahalla niin jätä se vahashamppoo pois.
Mitä puhtaampi pinta, sitä paremmin vaha tarttuu eli kestää pidempään. Jos käyttää vahashamppoota niin se sun collinite yrittäisi tarttua siihen shamppoon jättämään vahapintaan eikä raakaan lakkaan. Tällöin se collinite kestää pinnassa abaut sen mitä se vahashamppoon vaha... Eli noin viikon. Ehkä.

Eli pesase vaikka tömäkällä liukkarilla mielummin kuin vahashamppoolla silloin kun on tarkoitus vahata. Kärcherin litkusta en osaa sanoa mutta itse käytän esimerkiksi Motoxin Tehopesua niin esipesuun kuin käsipesuun ennen vahausta.
Säästät sen vahashamppoon sitten jälkimmäisiin pesuihin avittamaan sitä vahattua pintaa :)

Vahojen kuumuudenkesto vaihtelee. Riippuu lähinnä enimmälti siitä kuinka paljon vahassa on carnaubaa tai muita luonnonvahoja vai onko laisinkaan. Puhdas carnaubavaha ei kestä lämpöä juurikaan, esimerkiksi tummissa autoissa voi nähdä auringonpaisteessa hauskaa pilveilyä mikä juurikin johtuu tästä carnaubavahasta. Carnauba luovuttaa itsestään öljyjä lämmössä ja nämä öljyt näkyvät sitten sateenkaaren väreissä pinnassa kun lämpö nousee. Karkea arvio puhtaan carnauban lämmönkestosta on noin 40-80C ennenkuin alkaa tapahtumaan hassuja.

Toisessa ääripäässä taas on sitten synteettiset vahat eli sealantit jotka eivät välttämättä sisällä yhtään carnaubavahaa taikka luonnonvahaa vaan ovat melkolailla täysin laboratoriossa valmistettuja synteettisistä aineista. Nämä kestävät yleensä kemikaalejakin paremmin kuin carnaubat ja lämpöä huomattavasti enemmän. Puhutaan luokkaa 150C pinnan lämpötila ennnenkuin alkaa tapahtumaan omituisuuksia.

Välimaastoon asettuvat kaikki loput sitten. Mitä enemmän carnaubaa, sitä vähemmän kestää lämpöä.
Collinitet ovat niinsanottuja hybridejä. Eli sisältävät kyllä carnaubaa vaihtelevissa määrin mutta myöskin kiitettävästi synteettisiä ainesosia. Tarkkaa lämpötilaa on paha sanoa mutta vaatinee kyllä yli 100C ennenkuin alkaa käyttäytymään hassusti.

Toki nämä kaikki ovat hyvin hyvin karkeita noinsuurinpiirteinsinnepäin arvioita. Vahan ja vahan välillä on erittäin paljon eroja. Vaikka ottaisit kahden eri valmistajan carnaubapurkin kouraan joissa molemmissa seisoo sisältävän 38% brasilialaista T1 carnaubaa niin ne lisäaineet siellä joukossa tekee niin isoja eroja näiden kahden vahan välille ettei niistä voi antaa mitään kovinkaan tarkkaa yleisohjetta :) Sama koskee sealantteja. Eli jotain suuntimaa tästä ohjeesta voi ottaa, mutta tarkemmin ei voi sanoa ennenkuin kerrotaan täsmällisemmin mistä tuotteesta puhutaan.

Silti toki, en itse menisi lähellekään noita lämpöä jos tarkoitus on pitää vaha pinnassa. Kädenlämpöinen vesi riittää normaalisti pesuun, ehkä karva lämpimämmäksi voi kääntää jos tuntuu siltä. Mutta pysyisin silti alle 50C kokoajan. Sitten kun on tarkoitus poistaa vaha pinnasta, silloin voi antaa hönkää enemmänkin.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

C-Klasse kirjoitti:Kärcherin RMS 81 ASF pesuaine, mitä käytän esipesussa on pH-arvoltaan 9 1% seoksella. Jos nyt innostun ensin pesemään talouden autot jollakin hieman tujummalla liuottimella ja sipaisen pintaan vaikkapa paljon kehutun Colliniten 476s vahan niin voiko tuota Kärcherin pesuainetta käyttää?
PH-arvohan ei itsessään kerro vahaturvallisuudesta mitään, muistelisin jostain lukeneeni että esimerkiksi Bilt Hamberin Auto-foam olisi ph-arvoltaan jotain 11 luokkaa ja tämähän on siis se maailman vahaturvallisin esipesuaine. Omassa käytössä on JL-Tuotteiden RK-24 esipesussa ja sen ph 1% seoksena on jotain 12,7, vaahdottimen kautta tulee noin 6-7% seos ja sen ph:sta ei ole itselläni hajuakaan mutta en ole saanut tuon kanssa vahoja vielä mistään poistettua edes viikottaisessa käytössä. Hiilivetyliuottimet on pahoja vahapinnoille, sisältääkö tuo Kärsserin aine?
Onhan Kärcherillä jotain "Autoshampoo" -nimistä ainetta harrastelusarjaan, mutta harrasteluvehkeet ja -aineet tuskin ovat ainaskaan parempia laadultaan tai hinta-laatu suhteeltaan. Varsinaiseen pesuun varmaan menettelee ihan Bilteman tai Sonaxin yms. vahashampoo sitten? Kuinka kuumaa pesuvettä tuo vahapinta kestää?
Nämä halvat vahshamppoot sisältävät lähinnä silikonia eikä vahaa jolloin lopputulos voi olla päinvastainen kuin se haluttu lopputulos. Ja hinnaltaankin nuo useimmiten ovat melko kalliita verrattuna laadukkaisiin pesuaineisiin kun katselee laimennussuhteita jotka noissa ovat usein luokkaa 1:100 - 1:200 välillä, esim Dodo Juicen Sour Power maksaa noin 20€ 500ml pullo ja seossuhde on 1:600 ja kesäkäytössä voi lantrata 1:800 suhteellakin, hinta-laatusuhteeltaan varmasti paras ja varmasti vahaturvallinen shamppoo on Chemigal Guysin Citrus Wash & Gloss, seossuhde on aivan käsittämätön 1:4000, tosin suolaan yms talvilikaan toimii paremmin 1:2000 suhde. tuo tekee siis 2,5-5 millilitraa ämpärilliseen vettä ja 476 millilitran purkki maksaa noin 15 euroa.
Dodoa tuolta ja CG löytyy täältä.
Olen ennemmin vahaillut autoja Korrekin ja Turtle Waxin nestemäisillä tuotteilla, mutta koko homma tuntui turhalta kun kesälläkin lähti vahat kyljistä aikas nopsaan. Talvella taas ei voi vahata kotona kaikes rauhas ja siinä menee (suuri) osa viehätyksestä! Tämä Collinite nyt sitten muuttaa ilmeisesti kaiken ainakin nettijuttujen mukaan :lol:
Tuon pitäisi olla melko kestävää vahaa ainakin verrattuna markettilitkuihin, vielä paremmin kestävää Colliniteä on 915 mitä tuolta netistä olen noista lukenut, omakohtaisesti en ole kokeillut kumpaakaan.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Omakohtaisesti on tullut kokeiltua sekä Collin 915 että 476. 476 on vähemmän kranttu levittämisen jälkeiselle kuivumisajalle. Voi siis tilanteesta riippuen levittää koko auton kerrallaan ja pyyhkiä sitten pois. 915 kuivaa nopeammin ja on muodostunut tavaksi levitellä pari paneelia kerrallaan ja pyyhkiä pois.
Keston kantilta ei mitään merkitystä. Molemmat kestää aika hyvinkin pitkälti täysin saman ajan, eniten vaikuttaa miten pintaa pesee ja kuinka usein.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Kiitoksia erittäin kattavista vastauksista! Pitääkin ruveta tilailemaan noita pesuaineita ja vahoja. Nuo ammattilaisaineet on kyllä todella riittoisia ja siten edullisia näihin market-tuotteisiin verrattuna. Saas nähdä, käykö täs nyt niin että kohta on purkkeja rivis niinku naisilla kauneudenhoitotuotteita :shock:.

Pitää tutkia tuota Kärcherin aineen koostumusta. Mitä netistä selvittelin niin vaikuttais siltä, että vahat kestää lieviä liuotinseoksia ihan hyvinkin. Syksyllä hommasin 10l kanisterin tuota Kärcherin ainetta ja sillä on pesty rekkaa, henkilöautoja ja työkoneita tarpeen vaatiessa ainetta säästelemättä. Vieläkin on 2l jäljellä ja tää talvi on kuitenkin teettäny paljon pesua.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Tilasin Colliniten 476:n, Chemical Guysin Citrus Wash & Glossin ja ison mikrokuituliinan kotimaisesta nettikaupasta. Nyt vaan odotellaan sopivaa aikaa ja keliä ja tietysti tuotteita tulevaksi!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Eilen suoritin kolmannen pesun Washcoatille, mittarissa 123 kilometriä ja 10 päivää testin aloituksen jälkeen ja edelleen toimii ihan hyvin :) Pesuaineisiin tein sen verran muutosta että esipesuun JL-tuotteiden RK-24 ja kinnasteluun Chemigal Guys Citrus wash & gloss.

Videota.

Keli ulkona näyttää siltä ettei seuraavaakaan pesua tarvi kauaa odotella (lunta satelee joten eiköhän sielä suola tiellä lennä).
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Auton kyljet on aikasta karheet ilmeisesti suolan jäljiltä. Kärcherin aine esipesuna ja Sonaxin vahapesulla ei lähde sileäksi. Lujasti on kiinni, vaikka autoa on pestykin. Olisko sitte liikaa pesty pelkällä painepesurilla...

Tänään tuli lähetys nettikaupasta eli tuo Chemical Guysin Citrus Wash etc. -aine. Koitanko seuraavaksi sillä vai lähdenkö ostamaan jotain erityistä ainetta? Yks vaihtoehto olis myös kaksinkertainen esipesu ja jälkimmäisellä esipesulla ottais hanskan käteen.

EDIT: Asiaa lisää tutkittuani taidankin hommata pienpoistoainetta. Sonaxilla ja Glymillä ainakin on valikoimissaan.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

siihen suolan jämähtämiseen ei auta mikään muu kuin säännöllinen kinnaspesu aina välillä.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Joskus ei auta muu kuin pienpoistoaineella käsitellä kyljet että saa karheuden pois.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

JaniH kirjoitti:Joskus ei auta muu kuin pienpoistoaineella käsitellä kyljet että saa karheuden pois.
Ny tuntuu että on sellainen tapaus. Varsinkin etulokasuojista lähtee sellainen hiekkapaperi joka ei tunnu lähtevän vaikka sitä on pesty moneen kertaan ja erikseenkin vielä. Tuntuu että pesuhanska vaan ottaa damagea ja karheus ei edes vähene :shock:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Automaaliikkeestä rasvanpoistoainetta "rasvista" on litrahinnaltaan reilusti halvempaa kuin esim. Glymin tar remover ja lisäksi vielä tehokkaampaa.

Suihkepullolla levitys, anna vaikuttaa jonkinaikaa älä päästä kuivumaan pintaan ja pyyhi pois liinaa/pehmeää paperia käyttäen. Muista vaihtaa puhdas pinta pyyhkeestä riittävänusein ja huuhtele lopuksi rasviksen jämät pois.

Sitten pääseekin vahaushommiin jos maalipinnalle suojaa haluaa. Toivottavasti ei enää hirveästi suolata teitä niinei tarvitsisi tuota rasvista hirveästi köytellä omaan autoon.

Ootko kokeillu citrus wash&glossia seoksena 30-40ml 8 litraan vettä. Takavuosina vielä tehosi kuin unelma suolaan mutta nyt parina viime vuotena ainakin täällä oulun seudulla käytettävään suolaliuokseen ei tehoa enää niin hyvin. Hyvin kumminkin :ope:
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

C-Klasse kirjoitti: EDIT: Asiaa lisää tutkittuani taidankin hommata pienpoistoainetta. Sonaxilla ja Glymillä ainakin on valikoimissaan.
Motonetistä Liuotinpesuainetta, maksaa jotain vähän reilu 30€ 10 litraa, sumutetaan raakana mielellään kuivaan pintaan, annetaan vaikuttaa tovin aikaa välillä lisää suihkien ettei pääse kuivumaan, sitten kevyesti mikrokuituliinalla/hanskalla pyyhitään piki irti, huuhdellaan pinta erittäin hyvin. Toki myös moni muu hiilivetypohjainen liuotin toimii.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Pitää hinkkailla nuo lokasuojan seudut ainakin vielä. Tuntuu, niinku pikkuhiljaa olis pesujen myötä sileytyneet. Meneekö hommat ihan tuskaisiksi jos nyt nakkaa Colliniten vahat auton pintaan? +11 varjossa eikä olis mitään kiirusta just nyt.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Anna mennä vaan. Collinitea tullut laiteltua monesti +5C lämmöissäkin ilman ongelmia.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Näin tein ja hyvin onnistui. Esipesin lujasti väkevällä seoksella Kärcherin RMS 81 ASF:llä, kuivasin lastalla ja eiku työstämään. Ei oo mitenkään raskasta käsiteltävää tuo vaha, kun se ei päässy kai liiaksi jämähtämään.

Oon kans joskus vahannu Korrekin nestemäisellä TFX -vahalla syksyn kylmillä hyvällä menestyksellä, mutta silloin se olikin pakkotilanne!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Joo, nuilla kiinteillä vahoilla onnistuu hyvin kymässäkin vahata, niille kun on useimmiten jopa parempi ettei ne kuivahda pintaan.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Pikkuisen lipsahti taas homma käsistä. Tarkoitukseni oli puhdistaa rouvan pörriäinen ja laittaa sitten joku Biltema-vaha pikaisesti pintaan. Mutta naapuri tuli vinoilemaan, että pikkuisen kun DAS-kiilloitinta näyttäisi, niin hyvä tulisi... No, eihän siinä sitten muu auttanut.

Kuva

Ensin siis shampoopesu, sitten claybaria, sitten pikkuisen fiksailua, sitten Poorboysin kiilloketta, ja lopuksi Collinitea suojaksi. Meni vähän yli alkujaan suunnittelemani parituntinen. :roll:
-T

Kuva
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Eräs foorumilainen toi kaaransa hoidettavaksi:

Kuva

Kuva

Kuva

Huomiseksi luvassa siis myllytystä kaihtamatta hikeä ja verta :)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Ja sehän oon mä,on pakko turvautua ammattilaiseen ei sitten millään saanu tota mustaa jyllistä semmoseksi että ois kehdannu ajaa,entinen omista käyttänyt(myös minä erehdyin)jollain s#####nan myytiauto/autoliike fiksarilla(mulla ei maksanu mitään(en suostunu),entisestä en tiedä)ristus minkä näköinen maalipinta pitäs lailla kieltää nuo autoliikkeen yhteydessä olevat autopesu/fiksaamot menee ihmisten rahat oikeesti hukkaan :twisted: no zemppiä janille volvon kanssa :!:


ja kuinka digikamera valehtelee.......

Kuva

eikös näytäkin hyvältä....totuus on tossa janin kuvissa!!!!
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kertokaapas tämmöiselle näpertelijälle, että millä arsenaalilla olisi hyvä käydä tuollaisen eemelin (h*lvetin kovan) maalipinnan kimppuun? Prestan aineita (UCCL & SR) käytin syksyllä mutta näillä harjapesu ym. jälkien poisto tuntui mahdottomalta, vaikka kivan kiillon sai aikaiseksi. Laikka oli maaliliikkeestä ostettu (muistaakseni) Autoglymin tekele, minkä pitäisi olla melko leikkaava mutta silti tuntui että naarmuille ei tapahtunut noilla aineilla oikeasti yhtään mitään vaikka kuinka reilusti työsti :shock:
Nyt olisi suunnitelmissa kokeilla Meguiars M105 Ultra Cut Compound & M205 Ultra Finishing Polish Ultimate-yhdistelmää ja lopuksi Collinite 476S Super Doublecoat pintaan? Mielipiteitä ja parempia ehdotuksia viisaammilta otetaan vastaan :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

M105:n tilalle M101. Glymin laikalla voit heittää vesilintua. Parempia on esim. Meguiarsin tai chemical guysin hexlogic laikat.

M101villalaikalla tai megun punaisella leikkaavalla. M205 megun keltaisella kiillotuslaikalla ja jos virtaa vielä riittää niin kierros M205:sta viimeistelylaikalla.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tämä selma :) Tuo 476S on vissiin ihan hyvä perusvaha näissä käyttöautoissa? Tarvii vissiin kuiteski vetäistä 2x vuodessa pintaan vaikka peseskelisi foameilla?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

sonikki kirjoitti:Tämä selma :) Tuo 476S on vissiin ihan hyvä perusvaha näissä käyttöautoissa? Tarvii vissiin kuiteski vetäistä 2x vuodessa pintaan vaikka peseskelisi foameilla?
Hyvä vaha se on ja helposti levittyvä. Oman mieltymykseni mukaan vahaan mieluusti useammin kuin 2x vuodessa. Eiköhän tuota vielä teknisestiottaen pinnassa olisi pidemmilläkin vahausväleillä, mutta kun tiellä lentää päälle tiesvaikkamitä mikä ei tahdo enää lähteä enää pelkillä foameilla, niin putsauksen jälkeen on kiva vahatakin.

Tästä päästäänkin aasinsillalla siihen, että ei olisi auton puhdistamisella bisneksen tekeminen helppoa, jos haluaisi tarjota asiakkaalle omien standardiensa mukaista jälkeä:

Kevättalvella kävin ryvettämässä farmarimme ruotsalaisen tienhoitajan liuoksissa. Niissä tuntui olevan joku hiukan eri resepti kuin Destian liuoksissa, koska tatina ei tahtonut lähteä niillä kikoilla pois, joita olin käyttänyt aikaisemmin Suomessa. Niinpä jouduin ajan puutteen vuoksi tyytymään siihen että autossa oli sotkua kyljissä vaikka sitä kuinka pesi.

Tänään sitten vihdoin päätin tehdä autosta puhtaan.

Tämänpäiväinen prosessi meni:

1. Foam-pesu.

2. Pienirrottaja.

3. Foam-pesu.

4. Sonax claybar. (Tämän kokemukseni mukaan Turtlen claybar kestää huonommin, mutta toimii tehokkaammin.)

5. Foam-pesu.

6. Kiillotus Poorboy's glazella. (Aloitin Menzernan kiillokkeella, mutta se tuntui liian leikkaavalta, joten palasin tuttuun ja varmaan.)

7. Dodo Juice Diamond White-vaha. (Edellä puhuttu Collinite on kyllä paljon helpommin työstettävää...)

Jos tuohon laskisi itselleen minkäänmoisen tuntihinnan, niin loppusummaksi tulisi niin korkea ettei sitä kukaan tässä maassa maksaisi. Onneksi itselle oma työ on ilmaista, koska harrastuksesta ja pienestä kylähulluudestahan tässä on kyse.

Tässä kolme iltahämärässä otettua kuvaa puhdistetusta C-Mersusta:

Ykkönen

Kakkonen

Kolmonen
-T

Kuva
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Pistetäämpäs muutama kuva Pumban volvosta...
Tältä se näytti tullessaan:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

10 tunnin jälkeen alkoi jo näyttämään hieman paremmalta:

Kuva


Kuva

Kunnes pyyhin pinnan isopropanoolialkoholilla:

Kuva

Ne samat hologrammit minkä takia auto tuotiin oli siellä edelleen... Tässä vaiheessa (perjantai-iltana hieman yli 7) päätin lähteä kotiin ja vetää kännit... Tämä ei kumminkaan onnistunut vaan popsin siinä ensin aamupalan jonka jälkeen huomasin että jääkaapissa on vain yksi pullo Karhu-olutta ja kauppaan en jaksanut lähteä (300 metriä olisi pitänyt kävellä tai 500 metriä ajaa autolla) joten tempasin sen yhdellä ryypyllä nassuun ja painelin sänkyyn. Aamulla 3:30 alkoi puhelin herättelemään ja hallilla olinkin pirteänä joskus puoli viiden maissa. Tällä kertaa aloitin hieman rajummalla setillä kuin perjantaina jolloin sain vaihtoautofiksarin hologrammit poistettua, tämän jälkeen siirryin vaahtomuoveihin, ensin karkeahko vaahtomuovi leikkaavan tahnan kanssa jonka jälkeen siirryin viimeistelysteppiin kun useimmiten se riittää mutta tällä kertaa ei riittänytkään vaan sinne jäi sellaista mikroskooppisen pientä naarmua luultavasti tuon karkeamman vaahtomuovin jäljeltä, tämähän tosin tuli näkyviin vasta loppupesun yhteydessä mutta kuvasatoa ennen auton ulosvientiä:

Kuva

Kuva

Kuva

Hyvältä näyttää, sitten vaahdot niskaan, kinnasta, lisää vaahtoa, huuhtelu, kuivaus, vahaus ja ei muuta kuin auto ulos aurinkoon odottamaan omistajaansa:

Kuva

Ja ulkona odottaa kiva yllätys:

Kuva

Käytinkös mie vahan poispyyhintään kyljystä vaiko mitä? Tuohon pintaan kun jäi sitä pientä naarmua ja loppua kohden sitä tuli mikrokuituliinalla kiillotusaineita pois pyyhkiessä lisää niin vaha on jäänyt niissä naarmuissa pyyhkiytymättä kunnolla ja muistuttelee kevätauringossa rasvaisuudestaan, tai sitten siellä on edelleen hologrammia...
En kumminkaan enään ehtinyt autolle mitään tekemään joten päätin antaa sen olla tällä kertaa tälläinen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kyllä siihen nyt kiiltoakin sentään vähän tuli:

Kuva

Näillä yritettiin pärjätä:

Kuva

Tällä kertaa Volvon maalipinta vei voiton mutta olen jo syynkin selvittänyt, harppaus oranssista hex + Scholl S17+:sta siniseen hexiin ja S30+:aan oli liian suuri, olisi vaatinut ainakin yhden välivedon oranssia miedommalla laikalla, esim vihreällä hexillä ja leikkaavalla aineella ennen viimeistelyä...

Noh, vedetään toinen 18 tunnin rykäisy tuolle joskus :)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Kerrot vaan koska niin saa ton pakanamaan kartan kuntoon :lol: Kiitos kuitenkin viimeisestä,miehen työ meinaan ei ole helppo työmaa tuo :shock:
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jostain syystä volvon perusmustat on v-mäisiä kiillottaa kun yritti mitä tahansa niin aina tuntuu jäävän holoa.

Megun 101 ja 205 combo toimivin tähän mennessä joilla holoja ei jää tuhon volvon mustaan.

Scholl s17 on siitä vekkuli aine että jättää holoa jos työstää liian pitkään eli pitää käyttää juuri päinvastoin kuin on oppi selkärangassa :ope:
Jiin
Viestit: 80
Liittynyt: 07.11.2005 14:39

Viesti Kirjoittaja Jiin »

Maikki: http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=20&t=71

Ole mies ja hoida asiasi kuntoon.
Avatar
pumba
Rauma-giäloppi
Viestit: 1338
Liittynyt: 18.10.2010 22:38
Paikkakunta: West side Finland

Viesti Kirjoittaja pumba »

Jiin kirjoitti:Maikki: http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=20&t=71

Ole mies ja hoida asiasi kuntoon.
Nää voi jättää pois,ylläpito vois poistaa moiset postaukset :x
Jiin
Viestit: 80
Liittynyt: 07.11.2005 14:39

Viesti Kirjoittaja Jiin »

Syystä että? Vai tarkoittaako "se rennompi vaihtoehto" ettei epärehellistä kauppiasta saa muistuttaa että hän on velassa usealle ihmiselle?

Ylläpito voi tosiaan poistaa tän jos näin kerran on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”