Tekniikanvaihto OM603 Tehoton. Mitä pumpun kytkennät ovat?
Mokkula kai sitten tuollainen egr:ään liittyvä kun on ollut manuaali. Nyt tosin automaatti moottorin perässä, 722.375, Sprinterin 4 vaihteinen. Voisiko tuota egr mokkulaa käyttää jotenkin automaatin säätöä varten, vai pitääkö hankia automaattimokkula?
Luultavasti koko tehottomuusongelma ei johdu huonosta polttoainesaannista, muutenhan se vaikuttaisi vasta kun on vaihde päällä ja kaasupoljin painettuna. Nyt tuntuu olevan jo heti tyhjäkäynnistä lähtien.
Tämän auton (1980 Chevrolet Caprice) polttoaineputki on varmasti tarpeeksi hyvin virtaavaa mallia kun on rukkinut janoista bensaveekasia.
Sekä tulo- että paluuputkistot testattu, ja virtaavat vapaasti. Ennen pumppua Mersuun kuuluva karkeasuodatin, eli polttoaineen saanti on käsittääkseni kunnossa.
Ajoitukseen ei ole koskettu. Huomenna uusi testiajo, niin sitten näkee jos tuo tyhjäkäynti solenoidi vaikuttaa vetoon.
Luultavasti koko tehottomuusongelma ei johdu huonosta polttoainesaannista, muutenhan se vaikuttaisi vasta kun on vaihde päällä ja kaasupoljin painettuna. Nyt tuntuu olevan jo heti tyhjäkäynnistä lähtien.
Tämän auton (1980 Chevrolet Caprice) polttoaineputki on varmasti tarpeeksi hyvin virtaavaa mallia kun on rukkinut janoista bensaveekasia.
Sekä tulo- että paluuputkistot testattu, ja virtaavat vapaasti. Ennen pumppua Mersuun kuuluva karkeasuodatin, eli polttoaineen saanti on käsittääkseni kunnossa.
Ajoitukseen ei ole koskettu. Huomenna uusi testiajo, niin sitten näkee jos tuo tyhjäkäynti solenoidi vaikuttaa vetoon.
- Karvanaama
- Viestit: 856
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Testiajo tuli tehtyä. Automaatin vaihtohetkivaijeri hirtettynä täysille, stoppari hirtettynä ylös ja baanalle
Nollasta sataan kävi 35 sekunnissa.
Ahtopaine kierroksilla runsas 0,5 Bar, nyki 0,7 Bar:in kohtaan vaihtaessa.
Veikkaan että manuaalilaatikolla ennen turbotusta olisi kestänyt joku runsas 20 sekuntia (tämä auto painaa kuin lastattu Mersu)...
No, joka tapauskessa tuli testattua että tuo korkea tyhjäkäynti solenoidi ei anna lisää polttoainetta kierroksilla, ja että tulos oli sama stoppari ylöshirtettynä ja ei.
Onko tämä nyt ihan oikein, että ilman pumpun minkäänlaista säätöä, turbo ottaa pois noin puolet tehosta?
Nollasta sataan kävi 35 sekunnissa.
Ahtopaine kierroksilla runsas 0,5 Bar, nyki 0,7 Bar:in kohtaan vaihtaessa.
Veikkaan että manuaalilaatikolla ennen turbotusta olisi kestänyt joku runsas 20 sekuntia (tämä auto painaa kuin lastattu Mersu)...
No, joka tapauskessa tuli testattua että tuo korkea tyhjäkäynti solenoidi ei anna lisää polttoainetta kierroksilla, ja että tulos oli sama stoppari ylöshirtettynä ja ei.
Onko tämä nyt ihan oikein, että ilman pumpun minkäänlaista säätöä, turbo ottaa pois noin puolet tehosta?
No jos lähtökohtasesti pumppu on ollut sellaisissa säädöissä, että savutus on ollut hyvin maltillista, niin turbo ei kyllä lisää tehoa yhtään.
Ehkä jopa alentaa sitä. Ei tosin noin rajusti.
Saatko mitattua pakopainetta? Voisiko putkisto olla tukossa?
Ehkä jopa alentaa sitä. Ei tosin noin rajusti.
Saatko mitattua pakopainetta? Voisiko putkisto olla tukossa?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pumpun säätö
Pumpun takakansi on auki.
Mikään näkemäni pumpun säätöohje ei näytä tällaista pumppua. Kuva otettu hetkis sitten omasta pumpusta, ja kirjaimet laitettu kuvaan jotta väärinkäsityksiä ei tulisi.
A-kohtaan keskelle tulee nykimisen eston solenoidi
Tietääkö kukaan mistä lähdetään säätämään tämän näköistä pumppua?
Pumppu: 1991 300 D W124

Mikään näkemäni pumpun säätöohje ei näytä tällaista pumppua. Kuva otettu hetkis sitten omasta pumpusta, ja kirjaimet laitettu kuvaan jotta väärinkäsityksiä ei tulisi.
A-kohtaan keskelle tulee nykimisen eston solenoidi
Tietääkö kukaan mistä lähdetään säätämään tämän näköistä pumppua?
Pumppu: 1991 300 D W124

- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
C = vain huippu kierrosluvun säätö (kuormittamattoman moottorin maksimi kierrosluku)
ei nosta vetävien kierroksien leikkaantumis kohtaa
jos kone on kiertänyt alunperin 5300 rpm ja vetävät kierrokset on alkanu rajoittumaan esim. 4700 rpm vaikka tuon ruuvin ruuvaa kiinni asti niin yhä delleen syöttö alkaa rajoittumaan 4700 rpm kierroksilla vaikka kone kiertäisi paikallaan 7000 rpm
ei nosta vetävien kierroksien leikkaantumis kohtaa
jos kone on kiertänyt alunperin 5300 rpm ja vetävät kierrokset on alkanu rajoittumaan esim. 4700 rpm vaikka tuon ruuvin ruuvaa kiinni asti niin yhä delleen syöttö alkaa rajoittumaan 4700 rpm kierroksilla vaikka kone kiertäisi paikallaan 7000 rpm
niinpä kun tällöin yleensä käpälöidään syöttöruuviakinaniemiko kirjoitti:Kummasti silti vetää pitemmälle kun tuosta kääntää. Vaikuttaa myös vetäviin kierroksiin ryntäyskierrosten ohessa.

mutta jos tehdas säädöillä oleva om60x viedään tehopnkkiin ja mitataan teho ja sen jälkeen vain tuota C ruuvia ruuvataan niin väitän että hevoset ei lisäänny
No niin. Vihdoinkin löytyi aikaa säätää pumppua.
Taas viitaten tuohon ottamani kuvaan, irrotin A:n lukitusmutterin ja säädin vastapäivään kaksi ja puoli kierrosta. Samoin E:stä.
Säädin vivuston tarpeen mukaan, eli mahdollisimman pieni klappi, ettei se kanna.
Lopuksi nypin nykimiseston solenoidin tapin pois, ja hioin solenoidin sisäpinnan sileäksi, jotta se varmasti ei ottaisi nykimiseton tappiin.
Näin nollasta sataan hoituu 15 sekuntia nopeammin
Nyt tuntuu jo siltä että on ainakin 110 heppaa!
Taas viitaten tuohon ottamani kuvaan, irrotin A:n lukitusmutterin ja säädin vastapäivään kaksi ja puoli kierrosta. Samoin E:stä.
Säädin vivuston tarpeen mukaan, eli mahdollisimman pieni klappi, ettei se kanna.
Lopuksi nypin nykimiseston solenoidin tapin pois, ja hioin solenoidin sisäpinnan sileäksi, jotta se varmasti ei ottaisi nykimiseton tappiin.
Näin nollasta sataan hoituu 15 sekuntia nopeammin

Nyt tuntuu jo siltä että on ainakin 110 heppaa!
Tyhjäkäynti ruuvin vaikutus loppuu kun sen säätö tulee päähän. Eli tyhjäkäynti ei tipukkaan kun ruuvia avaa.
Siinä on se "kotisepän" syötönsäädön raja kun ei enää saa tyhjäkäyntiä aisoihin.
Eli siitä pisteestä pikkusen syöttöä pienemmälle jotta tyhjäkäynti säätyy ruuveista sopivaksi.
Siinä pumpun takapäässä ylhäällä oleva säätöruuvi on tyhjäkäynnin hienosäätö. Siinä saa pikkusen myös tiputettua käyntiä. mutta ei kannata pyöritellä jos ei ole tarve.
Hienosäätöruuvi siis takakannen ulkopuolella.
Jos syötönsäädön jälkeen kierrokset jää huutamaan korkealle tai tippuu hitaasti niin syöttöruuvin yläpuolella olevalla säädöllä saa hitaasti laskevat kierrokset tippumaan nopeammin.
Säätö (B) on aika herkkä eikä ruuvia pidä pyöritellä suinpäin.
Ennen tätä säätöä kannattaa varmistaa ettei kaasuvivusto kanna ja jätä kaasua "auki"
Siinä on se "kotisepän" syötönsäädön raja kun ei enää saa tyhjäkäyntiä aisoihin.
Eli siitä pisteestä pikkusen syöttöä pienemmälle jotta tyhjäkäynti säätyy ruuveista sopivaksi.
Siinä pumpun takapäässä ylhäällä oleva säätöruuvi on tyhjäkäynnin hienosäätö. Siinä saa pikkusen myös tiputettua käyntiä. mutta ei kannata pyöritellä jos ei ole tarve.
Hienosäätöruuvi siis takakannen ulkopuolella.
Jos syötönsäädön jälkeen kierrokset jää huutamaan korkealle tai tippuu hitaasti niin syöttöruuvin yläpuolella olevalla säädöllä saa hitaasti laskevat kierrokset tippumaan nopeammin.
Säätö (B) on aika herkkä eikä ruuvia pidä pyöritellä suinpäin.
Ennen tätä säätöä kannattaa varmistaa ettei kaasuvivusto kanna ja jätä kaasua "auki"
Yritin säätää lisää syöttöä. Kun olin kääntänyt neljänneskierros lisää, niin se ikäänkuin meni pohjaan (käänsin ruuvia vastapäivään). Ennestään olin lisännyt syöttöa 2,5 kierrosta. Viimeinen vartti kierros ei vaikuttanut käytännössä yhtään. Säädin tyhjäkäynnin ruuvin myös pohjaan.
Onko mahdollista että syöttö olisi todella miksimissaan?
Voiko enää säätää? Mustaa savua kun ei tule nimeksikään, ja vielä tuntuu tehot olevan turboineen suurinpiirtein samat kuin ennen turbon asentamista.
Onko mahdollista että syöttö olisi todella miksimissaan?
Voiko enää säätää? Mustaa savua kun ei tule nimeksikään, ja vielä tuntuu tehot olevan turboineen suurinpiirtein samat kuin ennen turbon asentamista.
Pumpun säätäminen
Voisiko joku vastata tuohon: Kun työttöruuvi on ruuvattu maksimiin voiko sitten tehdä mitään?
Tuntuu ihmeelliseltä että olisin saanut syöttöä täysille ilman mitään käyntihäiriöitä ja ilman että tulee mitään mustaa pakoputkesta.
Tuntuu ihmeelliseltä että olisin saanut syöttöä täysille ilman mitään käyntihäiriöitä ja ilman että tulee mitään mustaa pakoputkesta.