W123 langin tasonsäädön korjauksesta.
W123 langin tasonsäädön korjauksesta.
W123 langin tasonsäätö on tällä hetkellä sellaisessa tilassa, että perä ei jousta yhtään. Hommasin siihen käytetyt ehjät paineakut ja ne olisi tarkoitus vaihtaa. Kun auto oli pukeilla perä ylhäällä pari päivää ja laskin sen alas niin jonkin aikaa perä jousti normaalisti ja sitten taas palasi normaaliksi. Eli varmaankin tuo joustamattomuus johtuu paineakkujen kalvojen rikkoontumisesta?
Nyt sitten tarvisi neuvoja ja vinkkejä noiden vaihtoon. Aika ahtaassa paikassa tuntuvat olevan ne putkien kiinnityksen ja paineakun kaksi kiinnitysmutteria. Yksi on helposti käsillä. Langissahan nuo ovat kokonaan auton alla eikä sisällä kuten farmarissa. Kyselin Veholta putkia venttiililtä paineakkuille ja olivat aika hintavia. Onko noiden putkien koko sama kuin jarruputkissa? Voisi teettää mitan mukaan sinne uudet niin tulisivat halvemmaksi. Sellaisesta löijytystä kuparista. Meneekö nuo putket yleensä rikki paineakkuja vaihtaessa?
Sitten se tasonsäätöventiili vuotaa. Onko siellä välissä millaiset tiivisteet ja millainen se on purkaa ja kasata? Tuntuu, että sieltä sauman välistä tihkuttaa. No paikat pitää pestä kunnolla ja tutkia sitten lisää.
Lentääkö silloin öljyt vauhdilla ulos, jos perä on pukkien päällä ja renkaat reilusti ilmassa? Tai tuleeko sieltä miten öljyä, kun liitoksen aukaisee?
Nyt sitten tarvisi neuvoja ja vinkkejä noiden vaihtoon. Aika ahtaassa paikassa tuntuvat olevan ne putkien kiinnityksen ja paineakun kaksi kiinnitysmutteria. Yksi on helposti käsillä. Langissahan nuo ovat kokonaan auton alla eikä sisällä kuten farmarissa. Kyselin Veholta putkia venttiililtä paineakkuille ja olivat aika hintavia. Onko noiden putkien koko sama kuin jarruputkissa? Voisi teettää mitan mukaan sinne uudet niin tulisivat halvemmaksi. Sellaisesta löijytystä kuparista. Meneekö nuo putket yleensä rikki paineakkuja vaihtaessa?
Sitten se tasonsäätöventiili vuotaa. Onko siellä välissä millaiset tiivisteet ja millainen se on purkaa ja kasata? Tuntuu, että sieltä sauman välistä tihkuttaa. No paikat pitää pestä kunnolla ja tutkia sitten lisää.
Lentääkö silloin öljyt vauhdilla ulos, jos perä on pukkien päällä ja renkaat reilusti ilmassa? Tai tuleeko sieltä miten öljyä, kun liitoksen aukaisee?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: W123 langin tasonsäädön korjauksesta. Alemman saa poist
Paineet pitäisi saada näppärimmin purettua sieltä paineenpoistoruuvista (~ilmausruuvi). Letku nokkaan (mutterin), toinen pää purkkiin ja varovasti aukaisemaan. Ruuvi voi vaan olla sen verran jumissa, että on helpompaa avata varovasti jompaa kumpaa pallukan putkista ja koettaa valuttaa öljyt hihaa pitkin talteen.Heavy kirjoitti:Lentääkö silloin öljyt vauhdilla ulos, jos perä on pukkien päällä ja renkaat reilusti ilmassa? Tai tuleeko sieltä miten öljyä, kun liitoksen aukaisee?
Onko se sinun venttiilisi takapuolelta semmoinen neliön mallinen (vanhempi) vai semmoinen soikulan mallinen (MTV:n logo) (uudempi)? Tuo vanhempi näyttäisi olevan kasattu pulteilla ja siellä välissä olisi joku o-renkaan tapainen. Sitä ei varmaankaan kuitenkaan ole tarkoitettu purettavaksi ja Veholta tuskin löytyy osia. Uudempi on kasattu takakannen avulla ja on varmasti vielä kettumaisempi purkaa. Oletko jo katsonut tänne?
OT: Jos 123:n langissa pallot on siellä alla, onko muukin jousitushässäkkä tehty sedanin tyyliin?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: W123 langin tasonsäädön korjauksesta. Alemman saa poist
Kiitos linkistä! Tuossapa onkin paljon tietoa kuvien kera.Roisto kirjoitti:Paineet pitäisi saada näppärimmin purettua sieltä paineenpoistoruuvista (~ilmausruuvi). Letku nokkaan (mutterin), toinen pää purkkiin ja varovasti aukaisemaan. Ruuvi voi vaan olla sen verran jumissa, että on helpompaa avata varovasti jompaa kumpaa pallukan putkista ja koettaa valuttaa öljyt hihaa pitkin talteen.
Onko se sinun venttiilisi takapuolelta semmoinen neliön mallinen (vanhempi) vai semmoinen soikulan mallinen (MTV:n logo) (uudempi)? Tuo vanhempi näyttäisi olevan kasattu pulteilla ja siellä välissä olisi joku o-renkaan tapainen. Sitä ei varmaankaan kuitenkaan ole tarkoitettu purettavaksi ja Veholta tuskin löytyy osia. Uudempi on kasattu takakannen avulla ja on varmasti vielä kettumaisempi purkaa. Oletko jo katsonut tänne?
OT: Jos 123:n langissa pallot on siellä alla, onko muukin jousitushässäkkä tehty sedanin tyyliin?
t.
Risto
KL-Varaosien sivuilla on tällainen tuote:
13191 Hydr.takaiskunvaimentimen säätöventtiilin korjaussarja
Hinta: 76,00 EUR
Eli tuolla ilmeisesti saa korjattua sen säätöventtiilin. Mitähän tuossa korjaussarjassa tulee mukana?
Kyllä minä luulen, että on tehty jousitus, ym juuri sedanin tyyliin. Koskaan en ole kurkistanut sedanin alle jossa on tasonsäätö, mutta olettaisin olevan täysin samanlainen.
Kannattaako siis ensin ottaa se venttiililtä tuleva putki irti ja sen jälkeen iskunvaimentimelle menevä letku vai onko tuolla järjestyksellä väliä? Paljonkohan öljyä pitää noiden pallojen vaihdon jälkeen lisätä? Pärjääkö parilla litralla? Onko se ilmausruuvi tuossa 14 sivulla alemmassa kuvassa 11a? Tuleeko tuolta sitten minkä verran öljyä, jos tuota ruuvia saa aukaistua vai pitääkö sitä vain aukaista, että enin paine pääsee purkautumaan? Tuo säätöventtiili näyttää juuri samalle kuin mikä minulla on langissa. Siis tuo joka on sivulla 14 ja alemmassa kuvassa.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Re: W123 langin tasonsäädön korjauksesta. Alemman saa poist
Terve,
Kappas vaan. Tuota ei vissiin olekaan tehty kertakäyttölaitteeksi.
Täällä on räjäytyskuva 123:n hydrauliikkasysteemistä. Tuossa on yksi korjaussarja (10) ja siinä on jonkinlaisia tiivisteitä. Takakannen tiivistettä siinä ei vaan näytä olevan. Lieköhän se KL:n tuote periaatteessa sama.
Kyllä ne paineet pitäisi siitä 11a-ruuvista tulla pihalle. Jos saat siitä paineet pois, niin pallojen putkien irrotusjärjestyksellä ei ole väliä. Jos tyhjennysruuvi ei suosiolla aukea, niin aukaise ensin se putki, josta saa kätevimmin öljyt pois. Molempien puolten paineet pitäisi hävitä, jos toisen puolen letkun saa auki. Öljyä tuolta ruuvin takaa tulee desilitrasta litraan, riippuen pallojen paineesta. Loppu palloihin varastoituneestä öölistä todennäköisesti poistuu vasta, kun irrotat pallolle menevät putket. Jos molemmat pallot ovat sököt, niin niistä poistuu yhteensä semmoisen litran verran lientä. Kunnossa oleviin ei mene ihan niin paljon (kaasun tilavuus isompi).
t.
Risto
Kappas vaan. Tuota ei vissiin olekaan tehty kertakäyttölaitteeksi.
Täällä on räjäytyskuva 123:n hydrauliikkasysteemistä. Tuossa on yksi korjaussarja (10) ja siinä on jonkinlaisia tiivisteitä. Takakannen tiivistettä siinä ei vaan näytä olevan. Lieköhän se KL:n tuote periaatteessa sama.
Kyllä ne paineet pitäisi siitä 11a-ruuvista tulla pihalle. Jos saat siitä paineet pois, niin pallojen putkien irrotusjärjestyksellä ei ole väliä. Jos tyhjennysruuvi ei suosiolla aukea, niin aukaise ensin se putki, josta saa kätevimmin öljyt pois. Molempien puolten paineet pitäisi hävitä, jos toisen puolen letkun saa auki. Öljyä tuolta ruuvin takaa tulee desilitrasta litraan, riippuen pallojen paineesta. Loppu palloihin varastoituneestä öölistä todennäköisesti poistuu vasta, kun irrotat pallolle menevät putket. Jos molemmat pallot ovat sököt, niin niistä poistuu yhteensä semmoisen litran verran lientä. Kunnossa oleviin ei mene ihan niin paljon (kaasun tilavuus isompi).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Re: W123 langin tasonsäädön korjauksesta.
Eihän W123 ole mikään kertakäyttöauto Tiedän yhden asentajan joka noita kertoi korjailleensa joten täytyy jossakin vaiheessa häneltä tiedustella tuota säätöventtiilin tiivistys asiaa.Roisto kirjoitti:Terve,
Kappas vaan. Tuota ei vissiin olekaan tehty kertakäyttölaitteeksi.
Täällä on räjäytyskuva 123:n hydrauliikkasysteemistä. Tuossa on yksi korjaussarja (10) ja siinä on jonkinlaisia tiivisteitä. Takakannen tiivistettä siinä ei vaan näytä olevan. Lieköhän se KL:n tuote periaatteessa sama.
Kyllä ne paineet pitäisi siitä 11a-ruuvista tulla pihalle. Jos saat siitä paineet pois, niin pallojen putkien irrotusjärjestyksellä ei ole väliä. Jos tyhjennysruuvi ei suosiolla aukea, niin aukaise ensin se putki, josta saa kätevimmin öljyt pois. Molempien puolten paineet pitäisi hävitä, jos toisen puolen letkun saa auki. Öljyä tuolta ruuvin takaa tulee desilitrasta litraan, riippuen pallojen paineesta. Loppu palloihin varastoituneestä öölistä todennäköisesti poistuu vasta, kun irrotat pallolle menevät putket. Jos molemmat pallot ovat sököt, niin niistä poistuu yhteensä semmoisen litran verran lientä. Kunnossa oleviin ei mene ihan niin paljon (kaasun tilavuus isompi).
t.
Risto
Tuossa kokeilin irrotella putkia noista uusista paineakuista. Siis niitä pienempiä. Ne oli katkaistu putkista, kun olleet varmaan niin tiukassa. Toinen lähti oikein hyvin, mutta toinen ei lähtenyt suosiolla. Huomenna pitää ottaa järeämmät konstit käyttöön. Tuli vain sellainen mieleen, että mahtaako ne putket aueta sieltä paineakuista auton alla miten? Eli pitääköhän tehdä niin, että katkaisee putket ja laittaa uudet putket suosiolla? Sellainen vain tuli mieleen, että jos ne säätöventtiilin öljyssä uitetut päät irtoaisivat paremmin ja koko paketin saisi kerralla pois, mutta eipä mahda onnistua. Onko mitään hyviä vinkkejä miten aukoa noita putkia? On sellaiset silmukkalenkkiavaimet, mutta eipä tuntunut tarpeeksi tiukassa oleva toisen paineakun putki aueta sellaisellakaan. Pari viikkoa sitten kävin ruiskuttelemassa ruosteenirrotinta sinne joka paikkaan.
Onko muuten iskarille menevä letku samantyyppisellä kiinnityksellä, kuin tuo venttiilille menevä putki, mutta isompaa kaliperia? Sinne hommasin Veholta ne neljä kupariprikkaa. Tuossa näkyy ne letkut ja muut ja tämä kuvan pitäisi olla juuri langista. Mutta tulipa sellainen mieleen, että onko W123 farkussa nuo pallot myös auton alla ja vasta W124 farkussa sisällä vai miten?
Huomenna kuitenkin olisi tarkoitus nostaa laite pukeille ja pestä painepesurilla paikkoja alta puhtaaksi. Samalla voi vähän koittaa, että mitä putket ja liitokset sanoo. Niin ja pitää käydä varaosaliikkeessä kysymässä onko sitä putken kokoa heillä, jos väännättäisi uudet putket siellä, kun Veholla oli niin kalliit.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Kiitos tarjouksesta, mutta täältä pohjanmaalta on vähän turhan pitkä matka lähteä sinne asti Paikallinen autotarvike liike tekee täällä putkia mittojen mukaan. Kävin tänään kysymässä ja onnistuu tehdä.jyrki kirjoitti:Putken Halkaisija on 6mm.
Halvimmalla pääset ku otat vanhat malliksi ja meet hydrauliikkalikkeeseen ja teetät siellä . saat ootellessa mukaan.
Jos asustat helsingin suunnalla, niin tuu tänne niin saat melkeen ilmasiks.
Eli aloitin tänään remontin. Aluksi irrotin paineakun kiinnitysmuttereita. Kahteen pääsi käsiksi ja kolmanteen pääsi vasta, kun putken sai edestä pois. Putki ei lähtenyt millään irti paineakusta, joten päätin irrottaa sen venttiilistä ja sitten ottaa paineakun putkineen pois sieltä. Niin se onnistui, mutta olisi kannattanut katkaista putki niin olisi ollut juuri sellainen oikea malli taivutella uusi. No pitää ottaa siitä suuntaa ja sitten taivutella se oikeaan muotoon paikan päällä. Eikä sitä niin mahdottomasti tarvinnut vääntää.
Paineita päästin pois siitä ilmausruuvista. Se aukesi kaikista helpoiten. Mitä arvelette saako toisen puolen putken vedettyä ilman perämurikan laskemista? Siellä murikan takana on sellainen putkien kannake jonka pultin sain onneksi auki vaikka oli tiukassa ja vähän ahtaassa. Pitää varmaankin katkaista se putki suosiolla sieltä paineakun päästä ja sitten vetää se ehjänä pois sieltä.
On muuten älyttömän sotkuista hommaa tehdä pihalla auton alla maaten. Oli allekirjoittanut älyttömän öljyinen homman jälkeen. Huomenna teetän uuden putken toiselle puolelle ja koitan saada sen puolen kasattua. SItten puran toisen puolen ja sama homma. Saapa nähdä miten remontti etenee...
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Hyvä homma, että putkenteko onnistui. Oliko ne ihan normaaleilla jarruputken päillä?
Hmm: noita PDF:iä kun katselin, niin tuli mieleen, että onkohan tuohon omaan venttiiliin vaihdettu joskus vääränlainen ilmausruuvi. Jossain ohjeessa varoitettiin, ettei uudempiin venttiileihin saa laittaa semmoista teräväkärkistä ruuvia. Jos poraukset on erilaiset, niin sehän voi jäädä kantamaan ja jumittaa kiinni. No, eipä tuota varmaan tarvitse isommin aukoa.
t.
Risto
Been there, done that. Kaiken lisäksi se hydrauliikkaliemi tuntuu tarttuvan oikein hyvin kiinni kaikkeen. Vielä kun itselläkin vuosi se paineenpurkuruuvi, niin jokapaikka oli semmoisessa ruskeassa öljy-pöly -töhnässä.Heavy kirjoitti:On muuten älyttömän sotkuista hommaa tehdä pihalla auton alla maaten. Oli allekirjoittanut älyttömän öljyinen homman jälkeen.
Hmm: noita PDF:iä kun katselin, niin tuli mieleen, että onkohan tuohon omaan venttiiliin vaihdettu joskus vääränlainen ilmausruuvi. Jossain ohjeessa varoitettiin, ettei uudempiin venttiileihin saa laittaa semmoista teräväkärkistä ruuvia. Jos poraukset on erilaiset, niin sehän voi jäädä kantamaan ja jumittaa kiinni. No, eipä tuota varmaan tarvitse isommin aukoa.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Roisto kirjoitti: Been there, done that. Kaiken lisäksi se hydrauliikkaliemi tuntuu tarttuvan oikein hyvin kiinni kaikkeen. Vielä kun itselläkin vuosi se paineenpurkuruuvi, niin jokapaikka oli semmoisessa ruskeassa öljy-pöly -töhnässä.
Hmm: noita PDF:iä kun katselin, niin tuli mieleen, että onkohan tuohon omaan venttiiliin vaihdettu joskus vääränlainen ilmausruuvi. Jossain ohjeessa varoitettiin, ettei uudempiin venttiileihin saa laittaa semmoista teräväkärkistä ruuvia. Jos poraukset on erilaiset, niin sehän voi jäädä kantamaan ja jumittaa kiinni. No, eipä tuota varmaan tarvitse isommin aukoa.
t.
Risto
Joo, tarttuu todella hyvin esimerkiksi tukkaan. Saanut haistella sitä hydrauliikkaöljyä tässä pari päivää
No niin nyt on vaihdettu toiselle puolelle paineakku ja uusi putki laitettu. Menin eilen vääntelemään sen vanhan putken suoraksi, että sain paineakun helposti pois ja se oli suuri virhe. Kesti kauan taivutella uusi putki sinne ilman mallia. Ei siitä nyt kovin hyvän näköinen tullut, mutta on kuitenkin uusi. En suosittele toimimaan noin. Eli vanha mallina niin homma helpottuu älyttömästi. Ja vielä enemmän tulee mukavuutta peliin, jos raskii ostaa Veholta valmiit putket. Se ventiilin päähän tuleva putki ei vain jostain syystä suostu tiivistymään vaan tuntuu vuotavan? Muutenkin se venttiili vuotaa koko ajan. Pitäisi varmaan viedä se sille asentajalle joka noita venttiileitä on korjaillut, niin saisi sen tiivistymään. Tai ainakin kysellä, että miten tiivistäminen tapahtuu.
Nyt sitten olisi toinen puoli jäljellä. Se putki on siinäkin pallossa todella ruosteessa ja paikallaan ei oikein pääse pihdeillä vääntelemään sitä. Se putki kulkee perämurikan takaa ja jarru- sekä polttonaineputkien takana. Tätyy nyt tuumailla miten etenee sen kanssa. Putki sinne täytyisi vaihtaa. Onko kellään kokemusta saako sitä vaihdettua ilman murikan laskua? Siellä murikan takana on sellainen putkien kannake. Niin ja se ventiilin pääkään ei suostunut aukemaan siitä putkesta. No nyt on kuitenkin paineakku rosterimuttereilla kiinni eli enää ei tarvitse niiden kanssa tapella.
Joo, kyllä se on ihan samaa tavaraa kuin jaurruputkissa.Roisto kirjoitti:Hyvä homma, että putkenteko onnistui. Oliko ne ihan normaaleilla jarruputken päillä?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Voisihan sinne jotain juttua laittaa tästä. Tuumailin tuossa, että voisi laittaa sitten, kun saa sen säätöventtiilin kunnostuksen tehtyä niin olisi myös siitä infoa. Harmi, kun niin monesta W123:sta on tasonsäätöjä heitetty mäkeen. Hieno varuste toimiessaan ja rikkinäisenkin saa kyllä korjattua.HVM kirjoitti:Oisko tässä Heavy ainesta pikku korjauskertomukseksi mekkaan?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Nyt olisi varmaan aika kirjoitella tänne päivitystä. Eli tasonsäädössä oli seuraavanlainen ongelma. Perä oli kivikova eikä joustanut yhtään. Myöskin venttiili tiputti öljyä tasaiseen tahtiin. Vika siis oli noissa paineakuissa, koska perä ei joustanut. Hommasin käytetyt ehjät paineakut. Vanhat paineakut ovat suuremmat kooltaan sekä painoltaan ja ne voidaan korvata uudemmilla ja pienemmillä. Kokoero on selkeästi havaittavissa. Muutos tapahtui toukokuussa 1978. Eli Kesäkuussa 1978 oli jo nuo uudemmat paineakut käytössä. Itsellä oli nuo vanhat paineakut juuri tuota vanhempaa mallia. Ne siis korvaantuivat näillä uudemmilla.
Langissa paineakut sijaitsevat vetoakselin yläpuolella ja kaikki putket, ym ovat alustassa. Mitään ei ole sisäpuolella kuten farmarissa ilmeisesti on. Paineakku on kiinni kolmella mutterilla. Yksi on niin, että venttiililtä tuleva putki on hieman tiellä.
Tasonsäätöhän toimii niin, että keulalla on hydrauliikkaöljylle säiliö. Sieltä hydrauliikkapumppu pumppaa öljyä paineputkea pitkin perässä olevaan tasonsäätöventiiliin. Siitä sitten lähtee putket paineakuille. Yksi putki kumpaankin paineakkuun. Säätöventtiililtä lähtee myös paluuputki hydrauliikkasäiliöön. Hydrauliikka säiliössä on myös oma suodatin, joka on myös syytä vaihtaa. Vaihtoa varten pitää aukaista paluuputken liitos säiliön korkin vierestä. Sitten korkin saa auki ja suodatin nousee pois. Jos tästä korkin läheisyydestä tihkuaa niin korkin tiivistävä O-rengas on loppuunkulunut tai rikki.
Järjestelmä on itsestään ilmaava, mutta tasonsäätöventtiilissä on kuitenkin ilmausruuvi, josta saa päästettyä ilmoja pois, jos siihen ilmenee tarvetta. Sitä kautta myös saa päästeltyä paineet pois järjestelmästä. Tämä olisikin hyvä tehdä ennenkuin avaa liitoksia, koska painetta järjestelmässä on. Tai pääseehän ne pois liitostakin avaamalla, mutta tuota kautta öljyt saa talteen eikä ne tule korjaajan päälle. Itsellä oli takapyörät ilmassa joten iskareilla ei ollut kuormaa. Eipä siellä alla muuten mahtuisikaan värkkäämään.
Kallistuksenvakaajasta säätöventiiliin tulee tanko. Kun auton kuorma lisääntyy niin kallistuksenvakaaja liikkuu ja tanko liikkuu myös. Tämä sitten liikuttaa säätötangon välityksellä tasonsäätöventiilin vipua ja ventiili päästää lisää öljyä virtaamaan paineakulle. Paineakun sisällä on kalvo ja se toimi ikäänkuin jousena painaen isakrille öljyä. Ehjässä paineakussa on kaasu toisella puolen kalvoa. Jos tämä kalvo on rikkoontunut sieltä paineakusta niin se on täynnä öljyä eikä jousta yhtään. Tästä seuraa, että perä ei jousta yhtään vaan on täysin kivikova.
Tasonsäätöä voi säätää säätöventtiilin luota. Kun tankoa lyhentää niin perä nousee ja päinvastoin. Eli juuri peilikuvana toimii tämä systeemi tässä. Myös herkyyttä pystyy säätämään vaihtamalla säätötangon kiinnityskohtaa. Eli sitä kuinka herkästi tämä tanko liikkuu. Toiminnan voi testata ajamalla auto montun päälle ja laittamalla se käyntiin. Sitten kun vääntää sitä kallsituksenvakaajalta tulevaa vipua kumpaankin suuntaan niin näkee toimiiko tasonsäätö. Aika pian vääntämisestä alkaa tapahtua. Oli mahtava fiilis kunnostuksen jälkeen, kun perä alkoi nousta ja laskea Itse hommasin Kl-Varaosilta täysin uuden säätötangon. Siinä on ne nivelet ehjät eikä tarvitse tapella ruostuneiden kierteiden kanssa.
Minulla oli sellainen onglema, että säätöventtiilin toisesta paineakulle lähtevästä putkesta oli kierteet rikki. Tämä putki vuoti koko ajan. Hain hajottamolta toisen venttiilin ja siitä sai ehjän kannen. Siitä oli tosin syöpynyt pohja täysin ja oli lähes puhki. Käytin langia tässä paikallisella korjaamolla tuon ventiilin korjauksen vuoksi. Korjaaja on asiantuntija tasonsäädön kanssa eikä siinä kauan aikaa mennytkään, kun tasonsäätö oli täysin kunnossa. Vanhasta venttiilistä otettiin takakansi ja uudesta etukansi. Tasonsäätöventtiili ei ole kauhean monimutkainen sisältä. Kun aukaisee niin kannattaa katsoa, että jousi ja yksi kuula ei lennä lattialle. Sitten siellä taisi olla yksi O-rengas. Tuolla tallissa se vanha on joten siitä pitäisi vielä tarkemmin tutkia sitä. Tähän säätöventtiiliin saa korjaus-sarjan. Itsellä siihen ei ollut tarvetta. Sääöventiili on siinä peräpalkissa kiinni sellaisessa telineessä ja kuusiokolopultit pitää aukaista, jotta venttiilin saa irti. Jokaista ei kuitenkaan pidä aukaista, koska muuten aukeaa koko venttiili.
Minulla on kaikki putket tehty nyt kupariputkesta, mutta suosittelen säästämään vanhan putken malliksi niin uuden taivuttelu helpottuu. Itse en tehnyt tätä ja hommassa oli moninkertainen työ, koska putki menee monelle mutkalle. Paineakulta lähtee letku iskarille. Vanhasta painekusta täytyy ottaa tämä liitin irti ja vaihtaa uuten paineakkuun. Siellä välissä on kupariprikka joka on syytä uusia. Se mikä oli mystistä tässä minun tapauksessa niin venttiililtä paineakuille lähtevissä putkissa oli sisällä teräslankaa. Itse oli joku sinne laittanut. Se miksi näin oli on täysi arvoitus, kenties haluttu hidastaa nesteen virtautuvuutta. Syytä tähän voi vain arvailla.
Minun piti saada tasonsäätö väliaikaisesti pois toiminnasta. Pumppuhan ei saa pyöriä kuivana ja takaa oli putket auki. Talliin siirto ilman joka paikan öljyämistä oli hankalaa. Koitin ottaa pumpun välistä roottorin pois. Pyöreä teräspala jossa risti keskellä. Akselit kuitenkin ottivat sen verran kiinni, että öljy virtasi edelleen. Laitoin roottorin takaisin ja pumpun paikalleen. Sitten otin paineputken irti siitä kohdin mistä alkaa metalliputki. Johdin tämän putken sitten hydrauliikkasäiliöön ja laitoin sen sinne öljynmittatikun reiästä. Väliin tarvi pari letkua jotta sen sai pienentymään sopivasti. Tällä tavalla ajelu onnistui. Eli jos matkan aikana posahtaisi putki niin tässä olisi yksi keino jatkaa matkaa jousien varassa sitten kylläkin.
Nyt taonsäädössä on uudet öljyt ja öljynä on ZH-M. Samalla tosiaan, kun vaihtaa öljyt niin kannattaa vaihtaa se edellä mainittu suodatinkin. Suosittelen korjaamaan tason säädön jossa siinä esiintyy vikaa. Näin hienoa varustetta ei saa missään nimessä mennä poistamaan. Kun tämä asia on kunnossa niin W123:sen perä ei roiku koskaan maassa suurennallakaan kuormalla. Remontin jälkeen lang oli kuin uusi auto ajaa. Perä jousti mukavasti eikä minkäänlaista ylimääräistä kovuutta ollut havaittavissa kuten aiemmin oli.
Langissa paineakut sijaitsevat vetoakselin yläpuolella ja kaikki putket, ym ovat alustassa. Mitään ei ole sisäpuolella kuten farmarissa ilmeisesti on. Paineakku on kiinni kolmella mutterilla. Yksi on niin, että venttiililtä tuleva putki on hieman tiellä.
Tasonsäätöhän toimii niin, että keulalla on hydrauliikkaöljylle säiliö. Sieltä hydrauliikkapumppu pumppaa öljyä paineputkea pitkin perässä olevaan tasonsäätöventiiliin. Siitä sitten lähtee putket paineakuille. Yksi putki kumpaankin paineakkuun. Säätöventtiililtä lähtee myös paluuputki hydrauliikkasäiliöön. Hydrauliikka säiliössä on myös oma suodatin, joka on myös syytä vaihtaa. Vaihtoa varten pitää aukaista paluuputken liitos säiliön korkin vierestä. Sitten korkin saa auki ja suodatin nousee pois. Jos tästä korkin läheisyydestä tihkuaa niin korkin tiivistävä O-rengas on loppuunkulunut tai rikki.
Järjestelmä on itsestään ilmaava, mutta tasonsäätöventtiilissä on kuitenkin ilmausruuvi, josta saa päästettyä ilmoja pois, jos siihen ilmenee tarvetta. Sitä kautta myös saa päästeltyä paineet pois järjestelmästä. Tämä olisikin hyvä tehdä ennenkuin avaa liitoksia, koska painetta järjestelmässä on. Tai pääseehän ne pois liitostakin avaamalla, mutta tuota kautta öljyt saa talteen eikä ne tule korjaajan päälle. Itsellä oli takapyörät ilmassa joten iskareilla ei ollut kuormaa. Eipä siellä alla muuten mahtuisikaan värkkäämään.
Kallistuksenvakaajasta säätöventiiliin tulee tanko. Kun auton kuorma lisääntyy niin kallistuksenvakaaja liikkuu ja tanko liikkuu myös. Tämä sitten liikuttaa säätötangon välityksellä tasonsäätöventiilin vipua ja ventiili päästää lisää öljyä virtaamaan paineakulle. Paineakun sisällä on kalvo ja se toimi ikäänkuin jousena painaen isakrille öljyä. Ehjässä paineakussa on kaasu toisella puolen kalvoa. Jos tämä kalvo on rikkoontunut sieltä paineakusta niin se on täynnä öljyä eikä jousta yhtään. Tästä seuraa, että perä ei jousta yhtään vaan on täysin kivikova.
Tasonsäätöä voi säätää säätöventtiilin luota. Kun tankoa lyhentää niin perä nousee ja päinvastoin. Eli juuri peilikuvana toimii tämä systeemi tässä. Myös herkyyttä pystyy säätämään vaihtamalla säätötangon kiinnityskohtaa. Eli sitä kuinka herkästi tämä tanko liikkuu. Toiminnan voi testata ajamalla auto montun päälle ja laittamalla se käyntiin. Sitten kun vääntää sitä kallsituksenvakaajalta tulevaa vipua kumpaankin suuntaan niin näkee toimiiko tasonsäätö. Aika pian vääntämisestä alkaa tapahtua. Oli mahtava fiilis kunnostuksen jälkeen, kun perä alkoi nousta ja laskea Itse hommasin Kl-Varaosilta täysin uuden säätötangon. Siinä on ne nivelet ehjät eikä tarvitse tapella ruostuneiden kierteiden kanssa.
Minulla oli sellainen onglema, että säätöventtiilin toisesta paineakulle lähtevästä putkesta oli kierteet rikki. Tämä putki vuoti koko ajan. Hain hajottamolta toisen venttiilin ja siitä sai ehjän kannen. Siitä oli tosin syöpynyt pohja täysin ja oli lähes puhki. Käytin langia tässä paikallisella korjaamolla tuon ventiilin korjauksen vuoksi. Korjaaja on asiantuntija tasonsäädön kanssa eikä siinä kauan aikaa mennytkään, kun tasonsäätö oli täysin kunnossa. Vanhasta venttiilistä otettiin takakansi ja uudesta etukansi. Tasonsäätöventtiili ei ole kauhean monimutkainen sisältä. Kun aukaisee niin kannattaa katsoa, että jousi ja yksi kuula ei lennä lattialle. Sitten siellä taisi olla yksi O-rengas. Tuolla tallissa se vanha on joten siitä pitäisi vielä tarkemmin tutkia sitä. Tähän säätöventtiiliin saa korjaus-sarjan. Itsellä siihen ei ollut tarvetta. Sääöventiili on siinä peräpalkissa kiinni sellaisessa telineessä ja kuusiokolopultit pitää aukaista, jotta venttiilin saa irti. Jokaista ei kuitenkaan pidä aukaista, koska muuten aukeaa koko venttiili.
Minulla on kaikki putket tehty nyt kupariputkesta, mutta suosittelen säästämään vanhan putken malliksi niin uuden taivuttelu helpottuu. Itse en tehnyt tätä ja hommassa oli moninkertainen työ, koska putki menee monelle mutkalle. Paineakulta lähtee letku iskarille. Vanhasta painekusta täytyy ottaa tämä liitin irti ja vaihtaa uuten paineakkuun. Siellä välissä on kupariprikka joka on syytä uusia. Se mikä oli mystistä tässä minun tapauksessa niin venttiililtä paineakuille lähtevissä putkissa oli sisällä teräslankaa. Itse oli joku sinne laittanut. Se miksi näin oli on täysi arvoitus, kenties haluttu hidastaa nesteen virtautuvuutta. Syytä tähän voi vain arvailla.
Minun piti saada tasonsäätö väliaikaisesti pois toiminnasta. Pumppuhan ei saa pyöriä kuivana ja takaa oli putket auki. Talliin siirto ilman joka paikan öljyämistä oli hankalaa. Koitin ottaa pumpun välistä roottorin pois. Pyöreä teräspala jossa risti keskellä. Akselit kuitenkin ottivat sen verran kiinni, että öljy virtasi edelleen. Laitoin roottorin takaisin ja pumpun paikalleen. Sitten otin paineputken irti siitä kohdin mistä alkaa metalliputki. Johdin tämän putken sitten hydrauliikkasäiliöön ja laitoin sen sinne öljynmittatikun reiästä. Väliin tarvi pari letkua jotta sen sai pienentymään sopivasti. Tällä tavalla ajelu onnistui. Eli jos matkan aikana posahtaisi putki niin tässä olisi yksi keino jatkaa matkaa jousien varassa sitten kylläkin.
Nyt taonsäädössä on uudet öljyt ja öljynä on ZH-M. Samalla tosiaan, kun vaihtaa öljyt niin kannattaa vaihtaa se edellä mainittu suodatinkin. Suosittelen korjaamaan tason säädön jossa siinä esiintyy vikaa. Näin hienoa varustetta ei saa missään nimessä mennä poistamaan. Kun tämä asia on kunnossa niin W123:sen perä ei roiku koskaan maassa suurennallakaan kuormalla. Remontin jälkeen lang oli kuin uusi auto ajaa. Perä jousti mukavasti eikä minkäänlaista ylimääräistä kovuutta ollut havaittavissa kuten aiemmin oli.
Viimeksi muokannut Heavy, 25.5.2006 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Ei tartte arvailla Eli mersun insinöörit on kaikessa viisaudessaan keksineet laittaa putken sisään äänenvaimenninlangan. Tämän on tarkoitus vähentää virtauksesta tulevia "kohinoita" tai vastaavia ääniä. Eli siis orggisputkessa on nuo langat.Heavy kirjoitti:Se mikä oli mystistä tässä minun tapauksessa niin venttiililtä paineakuille lähtevissä putkissa oli sisällä teräslankaa. Itse oli joku sinne laittanut. Se miksi näin oli on täysi arvoitus, kenties haluttu hidastaa nesteen virtautuvuutta. Syytä tähän voi vain arvailla.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Nyt on saatu keula laskettua oikealle korkeudelle ja perääkin pitäisi saada laskettua jonkin verran. Kun säätötangon säätä niin pitkäksi kuin saa eli alimpaan korkeuteen niin siltikään perä ei tule tarpeeksi alas. Eli pitääkö se tasonsäätöjärjestelmä jonkinlaisen peruspaineen siellä eikä päästä perää täysin alas? Takana on kolmosen kumit jousien päällä. Eli onko niin, että noilla jousilla ja kolmosen kumeilla tuota ei saa tarpeeksi alas, vaan kumit pitäisi vaihtaa vaikka ykkösiin?
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Terve,
Oikeaoppinen säätöhän pitäisi ilmeisesti tehdä jousilla ja kumeilla siten että se peruspaine + soppeli jousi-kumi -yhdistelmä pitää tyhjän perän tarkoitetulla korkeudella. Sitten säätötanko sopivan mittaiseksi ja kiinni.
t.
Risto
Juuri niin. Elikkä siellä murkulan sisällä on jonkinmoinen venttiili, joka pitää muutaman baarin peruspaineen, eikä päästä putkia tyhjiksi. Huomasit varmaan, että perä oli huomattavasti alempana, kun putket olivat irti ja siis peruspaine harakoilla.Heavy kirjoitti:Takana on kolmosen kumit jousien päällä. Eli onko niin, että noilla jousilla ja kolmosen kumeilla tuota ei saa tarpeeksi alas, vaan kumit pitäisi vaihtaa vaikka ykkösiin?
Oikeaoppinen säätöhän pitäisi ilmeisesti tehdä jousilla ja kumeilla siten että se peruspaine + soppeli jousi-kumi -yhdistelmä pitää tyhjän perän tarkoitetulla korkeudella. Sitten säätötanko sopivan mittaiseksi ja kiinni.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eli sii sitä ei saa tippumaan jousien varaan tai lähelle sitä säätämällä tangosta? Mietiskelin vain, että eihän venttiilissä voi olla mitään vikaa? Katselin tuolta KL-varaosien sivuilta ja kolmosen kumi on 19mm, kakkosen 14mm ja ykkönen 9mm. Eli ei tuolla kyllä ihmeitä saa aikaan, jos vaihtaa kolmosesta ykköseen. Nyt on renkaan ja kaaren välissä suuri rako. Voisikohan se sitten olla, että tuossa on niin ylikorkeat jouset takanakin, kuten oli edessäkin? Muttta, kun se kuitenkin painui reilusti alemmas, kun tasonsäätö oli pois toiminnasta.Roisto kirjoitti:Juuri niin. Elikkä siellä murkulan sisällä on jonkinmoinen venttiili, joka pitää muutaman baarin peruspaineen, eikä päästä putkia tyhjiksi. Huomasit varmaan, että perä oli huomattavasti alempana, kun putket olivat irti ja siis peruspaine harakoilla.
Oikeaoppinen säätöhän pitäisi ilmeisesti tehdä jousilla ja kumeilla siten että se peruspaine + soppeli jousi-kumi -yhdistelmä pitää tyhjän perän tarkoitetulla korkeudella. Sitten säätötanko sopivan mittaiseksi ja kiinni.
t.
Risto
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Terve,
Mullakin oli takana aika väsyt jouset ja väliaikaisesti nostin perää tankoa säätämällä. Kun sitten vaihdoin alle uudet jouset, niin ajattelin, että laitetaanpa varulta kakkosen kumit ykkösten tilalle. Se oli virhe. Perä nousi edellisestä asetuksesta ja kun alle katsoi, niin venttiili oli koko ajan tyhjennysasennossa. Farkussa / langissa osa perän painosta on peruspaineen takia myös iskareilla, vaikka tangosta / venttiilistä säätäisi perän niin alas, kuin saa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että noilla kumeilla perän korkeus säätyy pikkuisen enemmän kuin mitä kumin paksuus on. Jousihan ei ole ihan siellä navan kohdalla vaan vähän navasta niveliin päin. Elikkä vaihdolla kolmosesta ykköseen voisi pudotus olla luokkaa 15 mm.
Nyt kun pistin alle ne madallusjouset niin perä tipahti turhankin alas kolmosen kumeilla. Prkl Pitänee tuhota yksi pari ykkösen kumeja ja veistellä niistä jotkut viiden millin liistakkeet ja toivoa, että jouset pysyvät paikoillaan.
t.
Risto
Mullakin oli takana aika väsyt jouset ja väliaikaisesti nostin perää tankoa säätämällä. Kun sitten vaihdoin alle uudet jouset, niin ajattelin, että laitetaanpa varulta kakkosen kumit ykkösten tilalle. Se oli virhe. Perä nousi edellisestä asetuksesta ja kun alle katsoi, niin venttiili oli koko ajan tyhjennysasennossa. Farkussa / langissa osa perän painosta on peruspaineen takia myös iskareilla, vaikka tangosta / venttiilistä säätäisi perän niin alas, kuin saa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että noilla kumeilla perän korkeus säätyy pikkuisen enemmän kuin mitä kumin paksuus on. Jousihan ei ole ihan siellä navan kohdalla vaan vähän navasta niveliin päin. Elikkä vaihdolla kolmosesta ykköseen voisi pudotus olla luokkaa 15 mm.
Nyt kun pistin alle ne madallusjouset niin perä tipahti turhankin alas kolmosen kumeilla. Prkl Pitänee tuhota yksi pari ykkösen kumeja ja veistellä niistä jotkut viiden millin liistakkeet ja toivoa, että jouset pysyvät paikoillaan.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Eikö ohje ole niin, että auton pitäisi olla jousien varassa ja sitten siitä pikkaisen nostaa tasonsäätöä. Mutta miten se voi olla jousien varassa, jos sitä ei saa niin alas laskettua? Niin, mutta sinähän tosiaan sanoitkin, että joka tapauksessa on osa painosta iskarien varassa. Sitähän voisi kokeilla ensin laittaa ykkösen kumit ja jos se ei auta niin antaa jousille rälläkkää.Roisto kirjoitti:Terve,
Mullakin oli takana aika väsyt jouset ja väliaikaisesti nostin perää tankoa säätämällä. Kun sitten vaihdoin alle uudet jouset, niin ajattelin, että laitetaanpa varulta kakkosen kumit ykkösten tilalle. Se oli virhe. Perä nousi edellisestä asetuksesta ja kun alle katsoi, niin venttiili oli koko ajan tyhjennysasennossa. Farkussa / langissa osa perän painosta on peruspaineen takia myös iskareilla, vaikka tangosta / venttiilistä säätäisi perän niin alas, kuin saa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että noilla kumeilla perän korkeus säätyy pikkuisen enemmän kuin mitä kumin paksuus on. Jousihan ei ole ihan siellä navan kohdalla vaan vähän navasta niveliin päin. Elikkä vaihdolla kolmosesta ykköseen voisi pudotus olla luokkaa 15 mm.
Nyt kun pistin alle ne madallusjouset niin perä tipahti turhankin alas kolmosen kumeilla. Prkl Pitänee tuhota yksi pari ykkösen kumeja ja veistellä niistä jotkut viiden millin liistakkeet ja toivoa, että jouset pysyvät paikoillaan.
t.
Risto
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Nöy.Heavy kirjoitti:Eikö ohje ole niin, että auton pitäisi olla jousien varassa ja sitten siitä pikkaisen nostaa tasonsäätöä.
Aivan.Heavy kirjoitti:Mutta miten se voi olla jousien varassa, jos sitä ei saa niin alas laskettua? Niin, mutta sinähän tosiaan sanoitkin, että joka tapauksessa on osa painosta iskarien varassa.
Mersu sanoo näin (sivu 4).
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tuli viime viikonloppuna kokeiltua omasta röntästä että toimiiko se tasonsäätö ollenkaan. No sehän toimi niin kuin pitääkin, siinä vähän aikaa innoissaan testailin ja sitten katselin auton pohjaa pitkin, mitä v*ttua?! Paluuputki takajalkatilan kohdalla ruikkii mehuja pihalle melkosta syöttöä. No ei auttanu ku taittaa ja puristaa putkea vähän läjään (melkein kaikki tavara oli tyhjentynyt pöntöstä) ja ajella keskustaan isän työpaikalle.
Olin jo irrotellut pohjasta kaikki putken kiinnityshilppeet ja tallilla irrotin itse venttiilin korista että pääsee paremmin käsiksi ko. kapineeseen. Irrotin paluuputken venttiistä ja huomasin että eihän se teettäminen taidakkaan onnistua (hassu se helvetin pää siinä). Pistin putken venttiiliin takaisin kiinni ja katkaisin putkesta 30cm pätkän siltä alueelta mistä se vuotikin. Uutta pätkää tilalle ja kiinnitys hoitui liittimillä. Päivän ajelin ja hyvin tuntuu pitävän.
Isä meni ja katkaisi pumppu->venttiili putkenkin joten siihen piti tehdä sama homma Saa nähdä koska korkkaa uudestaan, paluuputki näytti olevan melko haperoa tavaraa muutenkin mutta menoputki on jossain vaiheessa uusittu.
Vois päivällä napata pari kuvaa ja laittaa näytille.
Olin jo irrotellut pohjasta kaikki putken kiinnityshilppeet ja tallilla irrotin itse venttiilin korista että pääsee paremmin käsiksi ko. kapineeseen. Irrotin paluuputken venttiistä ja huomasin että eihän se teettäminen taidakkaan onnistua (hassu se helvetin pää siinä). Pistin putken venttiiliin takaisin kiinni ja katkaisin putkesta 30cm pätkän siltä alueelta mistä se vuotikin. Uutta pätkää tilalle ja kiinnitys hoitui liittimillä. Päivän ajelin ja hyvin tuntuu pitävän.
Isä meni ja katkaisi pumppu->venttiili putkenkin joten siihen piti tehdä sama homma Saa nähdä koska korkkaa uudestaan, paluuputki näytti olevan melko haperoa tavaraa muutenkin mutta menoputki on jossain vaiheessa uusittu.
Vois päivällä napata pari kuvaa ja laittaa näytille.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Joo tämmönen viritelmä tuli kyhättyä.
http://personal.inet.fi/koti/juhke/IMG_4342.JPG
Säikähin alussa että prkl se vuotaa vieläkin mutta ei se sitten ole tiputellu ainakaan parin päivän aikana.
http://personal.inet.fi/koti/juhke/IMG_4342.JPG
Säikähin alussa että prkl se vuotaa vieläkin mutta ei se sitten ole tiputellu ainakaan parin päivän aikana.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Niin no nuo katkaisin ihan rälläkällä ja sitten liittimien sisällä on helmet. Elikkä putken päistä ei tarvinnu ku viilalla vähän pyöristää ja kiriä liitin päälle. Luovutin koko putken vaihdon siinä vaiheessa kun irrotin venttiilistä pään ja tarkistin montako perhosta lompakosta lentelee.
Siellä oli semmonen hassu että putken pää oli pyöreä ja sen läpi meni pultti ja hemut meni sen pultin kautta, luulen että teettäminen ei olisi onnistunut vaan kääntyä suoraan KL:n puoleen. Tämä remppa tuli nyt maksamaan sellaset 10e.
Siellä oli semmonen hassu että putken pää oli pyöreä ja sen läpi meni pultti ja hemut meni sen pultin kautta, luulen että teettäminen ei olisi onnistunut vaan kääntyä suoraan KL:n puoleen. Tämä remppa tuli nyt maksamaan sellaset 10e.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
Vähän samanlainen pikakorjaus on meidänkin S124 pohjassa. Paluuputki syöpyi puhki. Koska ainoana materiaalina oli paineletkua (15 bar) ja klemmareita saatavilla tähään hätään, niin parsitiin niillä reikä umpeen. Ajattelin silloin, että jos kestäisi kotiin asti. Hyvin on kestänyt jo 4000 km ja ihan kuiva on...
En kyllä suosittele sellaista viritystä, mutta näyttäisi sellainenkin kestävän...
S123 teetin koko paluuputken 10 mm hydrauliletkusta ja hyvin toimis sen 5000 km ennen seisontaan laittamista.
Oli muuten helppo pujotella letkua... Maksoi jotain 25 € meilläpäin ja odotellesaan valmistui varttitunnissa.
En kyllä suosittele sellaista viritystä, mutta näyttäisi sellainenkin kestävän...
S123 teetin koko paluuputken 10 mm hydrauliletkusta ja hyvin toimis sen 5000 km ennen seisontaan laittamista.
Oli muuten helppo pujotella letkua... Maksoi jotain 25 € meilläpäin ja odotellesaan valmistui varttitunnissa.