Ongelmia jakopäissä..
EPC:n mukaan kiristäjiä oli jo varmaan 7 tai 8 eri korvaavuutta. Ihan eri näköinen se uusin kiristäjä öljykanavien osalta. Kannattaa se kiristin ainakin vaihtaa varuiksi, lisää kestoikää huomattavasti ketjulle yms. Ei oo paha homma vaihtaa pelkkä kiristin.
Toinen mikä syö noita ketjuja ym. on 30tkm huoltovälit
Toinen mikä syö noita ketjuja ym. on 30tkm huoltovälit
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
En tiedä varmaksi mutta epäilen että riippuu paljolti huoltopaikasta että mitä sinne sähköiseen huoltokirjaan on kirjailtu.338LM kirjoitti:Pitäisikö näkyä sähköisen huoltokirjan tulosteissa kuten 105tkm kohdalla tehty kaikkien suuttimien vaihto näkyi?
Minulla on Veholla vaihdettu jakoketju ja hilut, mutta sitä ei näy sähköisessä huoltohistoriassa.
Loistavaa tietää että ei tule konkurssia vaikka menisikin kiristin ja tarkistus omaan piikkiin. Pakko se on kuitenkin tehdä ihan heti. Muuten kyllä 250CDI oli positiivinen yllätys, jopa BMW 3L 235HP dieselin jälkeen. Ja ruokaa syö hämmästyttävän vähän!Aki P kirjoitti:EPC:n mukaan kiristäjiä oli jo varmaan 7 tai 8 eri korvaavuutta. Ihan eri näköinen se uusin kiristäjä öljykanavien osalta. Kannattaa se kiristin ainakin vaihtaa varuiksi, lisää kestoikää huomattavasti ketjulle yms. Ei oo paha homma vaihtaa pelkkä kiristin.l:
Ja tuoltako se näyttää??
Tän perusteella on sitten niin maan perusteellisen hankalassa paikassa...jos siis ylemmässä kuvassa oikealla reunalla ketjua oleva mulikka on se hydr kiristin :
Näinpä- eipä ole tietokoneisiin luottaminen kun ihminen ei hienoon systeemiin tietoja syötä..Meissenkeri kirjoitti: En tiedä varmaksi mutta epäilen että riippuu paljolti huoltopaikasta että mitä sinne sähköiseen huoltokirjaan on kirjailtu.
Minulla on Veholla vaihdettu jakoketju ja hilut, mutta sitä ei näy sähköisessä huoltohistoriassa.
Muuten, itsekään en oikein usko longlife öljyihin. Mutta uskon silti tilavuuteen ja kertolaskuun. 10L öljytilalla voi ajaa tasan kaksi kertaa niin pitkästi kuin 5L öljytilalla..
Voisko AKI laittaa kuvan tai osanumeron mikä on viimeisin versio tuosta kiristimestä?Aki P kirjoitti:EPC:n mukaan kiristäjiä oli jo varmaan 7 tai 8 eri korvaavuutta. Ihan eri näköinen se uusin kiristäjä öljykanavien osalta. Kannattaa se kiristin ainakin vaihtaa varuiksi, lisää kestoikää huomattavasti ketjulle yms. Ei oo paha homma vaihtaa pelkkä kiristin.
Toinen mikä syö noita ketjuja ym. on 30tkm huoltovälit
Taitaa olla samoja koneita usessa, eri mersu malleissa.
Lääkäriaika varattu 8pv päähän, Kokkolan käyttöautoon.
Kuulemma kiristin ja ohjuri 2h homma. Jos todetaan että ketju venynyt hylkyrajalle = ketju ja rattaat vaihtoon kanssa niin sitten on "kauhea homma"... Paljonkohan sitte prkl euroina mahtais ollakaan.
Eikä kulemma pysty etukäteen sanomaan meneekö mersun piikkiin vai omaan. Kuulemma syötetään järjestelmään "korjauskoodi" tai jokin semmoinen- ja kone sanoo hoitaako MB asian.
Kuulemma kiristin ja ohjuri 2h homma. Jos todetaan että ketju venynyt hylkyrajalle = ketju ja rattaat vaihtoon kanssa niin sitten on "kauhea homma"... Paljonkohan sitte prkl euroina mahtais ollakaan.
Eikä kulemma pysty etukäteen sanomaan meneekö mersun piikkiin vai omaan. Kuulemma syötetään järjestelmään "korjauskoodi" tai jokin semmoinen- ja kone sanoo hoitaako MB asian.
Kuulemma takseissa ne imasee vanhan ketjun avulla uuden tilalle, eikä konetta tarvii ottaa ulos...ei kuulemma niin paha homma enää veholla. Jos rattaatkin vaihtuu, niin isompi homma.
Väittivät että loppuviimein vika olisi ketjun huonossa materiaalissa että venyy.
Ite en noista tiedä, yhden isomman taksifirman kalustovastaavan kanssa höpisin tuosta...tiedä sitten mikä totuus.
Väittivät että loppuviimein vika olisi ketjun huonossa materiaalissa että venyy.
Ite en noista tiedä, yhden isomman taksifirman kalustovastaavan kanssa höpisin tuosta...tiedä sitten mikä totuus.
ex: W124 260 -90, nykyinen S211 220 cdi -07
Ainakin ovat kehittäneet työkaluhässäkän (linkki2), jolla ketjun voi näppärästi vaihtaa paikoillaan. Härvelissä on hammaspyörä, joka pitää ketjupyörät synkronissa, kun kampiakselilta punotaan moottoria ympäri.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tuommonen saueri tuli hommattua het alakuun kun näki mitä nuo on. Osalla merkkiliikkeistä EI ole tuollaistaRoisto kirjoitti:Ainakin ovat kehittäneet työkaluhässäkän (linkki2), jolla ketjun voi näppärästi vaihtaa paikoillaan. Härvelissä on hammaspyörä, joka pitää ketjupyörät synkronissa, kun kampiakselilta punotaan moottoria ympäri.
t.
Risto
Tuo synkronointi on periaatteessa hyvä mutta käytännössä epätarkka kun ei saa niin tarkasti kohalleen. Oikeen hirvitti lähteä pyörittää kun hyppi ja napsu ja pomppi menemään, mutta pysyy kuitenkin. Yläpyörätkin pystyy vaihtaan yläkautta.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1673
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Mikä olis hyvä huoltoväli? Itellä C220cdi vm. -10, se kuulunee myös riskiryhmään (Delphin suuttimet ja yksirivinen ketju)?Aki P kirjoitti:EPC:n mukaan kiristäjiä oli jo varmaan 7 tai 8 eri korvaavuutta. Ihan eri näköinen se uusin kiristäjä öljykanavien osalta. Kannattaa se kiristin ainakin vaihtaa varuiksi, lisää kestoikää huomattavasti ketjulle yms. Ei oo paha homma vaihtaa pelkkä kiristin.
Toinen mikä syö noita ketjuja ym. on 30tkm huoltovälit
Itse meinaan ainakin puolittaa öljyn vaihtovälin. Eli jos näissä kuuluu vaihtaa öljyt 30tkm välein, niin vaihdatan kyllä max. 15tkm välein vaikka tohon 350cdi mosaan menee jonkun verran öljyä
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Onko OM651 BE-dieseliä kaksiriviselläkin ketjulla?bercedes menz kirjoitti:Mikä olis hyvä huoltoväli? Itellä C220cdi vm. -10, se kuulunee myös riskiryhmään (Delphin suuttimet ja yksirivinen ketju)?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1673
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
En mää näistä mitään ymmärrä, mut luulin sen vanhemman moottorin (olisko sitten tuo 651) olevan kaksirivisellä ketjulla.740 GLE kirjoitti:Onko OM651 BE-dieseliä kaksiriviselläkin ketjulla?bercedes menz kirjoitti:Mikä olis hyvä huoltoväli? Itellä C220cdi vm. -10, se kuulunee myös riskiryhmään (Delphin suuttimet ja yksirivinen ketju)?
Kävin tänään Veholla ja huoltotietojen mukaan mun autoon ei ole vaihdettu ketjunkiristintä eikä suuttimia. Tiskillä tosin sanottiin, että vm. -10 ei olis ongelmallinen suuttimien puolesta ts. Delphi olis korjannu ongelmat jo tuohon mennessä.
Epäilen että kakkaa puhuvat. Oma tehty 6/2010, ja sähköisen huoltokirjan mukaan kaikki suuttimet vaihdettu takuuseen 2013 huollon yhteydessä Saksassa.bercedes menz kirjoitti:En mää näistä mitään ymmärrä, mut luulin sen vanhemman moottorin (olisko sitten tuo 651) olevan kaksirivisellä ketjulla.740 GLE kirjoitti:Onko OM651 BE-dieseliä kaksiriviselläkin ketjulla?bercedes menz kirjoitti:Mikä olis hyvä huoltoväli? Itellä C220cdi vm. -10, se kuulunee myös riskiryhmään (Delphin suuttimet ja yksirivinen ketju)?
Kävin tänään Veholla ja huoltotietojen mukaan mun autoon ei ole vaihdettu ketjunkiristintä eikä suuttimia. Tiskillä tosin sanottiin, että vm. -10 ei olis ongelmallinen suuttimien puolesta ts. Delphi olis korjannu ongelmat jo tuohon mennessä.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 30.4.2014 23:20
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 30.4.2014 23:20
Tuossa kuvattu kiristimen vaihto, ketjun vaihto ja ylärattaiden vaihto.
Ei käytetty erikoistyökaluja, käsin syöttää/painaa uutta ketjua samalla kun kaveri veivaa konetta.
Videolinkin laitoin alkamaan siitä kun vanha kiristin irtoaa.
http://youtu.be/dyc9c8CrGak?t=3m10s
Ei käytetty erikoistyökaluja, käsin syöttää/painaa uutta ketjua samalla kun kaveri veivaa konetta.
Videolinkin laitoin alkamaan siitä kun vanha kiristin irtoaa.
http://youtu.be/dyc9c8CrGak?t=3m10s
Auto käytetty huollossa Kokkolan käyttöautossa.
Kiristin mersun piikkiin uusiksi. Mersun työkalulla mitattu ketjun venymä 78mm, hylkyraja 82mm. Epäilivät että 78 on lähellä uutta ketjua. Työkalu asennetaan kiristäjän tilalle mittausta varten.
Seisonnan jälkeinen metallinen nakuttava ääni ei poistunut. Korjaamon työnjohtaja sanoi että voi kuulua suuttimista, suuttimia ohjataan kuulemma "tyhmänä" avoimessa säätöpiirissä käynnistyksen aikana.
Samalla kampanjan mukainen johtosarjan (?) tarkistus, sekä kyselyä kuskin penkin revenneestä tekonahasta. Penkistä olisi pitänyt pulittaa 500EUR että laitetaan kuntoon...
Kiristin mersun piikkiin uusiksi. Mersun työkalulla mitattu ketjun venymä 78mm, hylkyraja 82mm. Epäilivät että 78 on lähellä uutta ketjua. Työkalu asennetaan kiristäjän tilalle mittausta varten.
Seisonnan jälkeinen metallinen nakuttava ääni ei poistunut. Korjaamon työnjohtaja sanoi että voi kuulua suuttimista, suuttimia ohjataan kuulemma "tyhmänä" avoimessa säätöpiirissä käynnistyksen aikana.
Samalla kampanjan mukainen johtosarjan (?) tarkistus, sekä kyselyä kuskin penkin revenneestä tekonahasta. Penkistä olisi pitänyt pulittaa 500EUR että laitetaan kuntoon...
Osaava verhoilija tekee puoleen hintaan alkuperäistä paremman:338LM kirjoitti:kyselyä kuskin penkin revenneestä tekonahasta. Penkistä olisi pitänyt pulittaa 500EUR että laitetaan kuntoon...
viewtopic.php?t=37126
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Morjensta! Ensinmäisen viestin kirjoittelen tänne foorumiin,saas nähdä tuleeko perille?.338LM kirjoitti:Auto käytetty huollossa Kokkolan käyttöautossa.
Kiristin mersun piikkiin uusiksi. Mersun työkalulla mitattu ketjun venymä 78mm, hylkyraja 82mm. Epäilivät että 78 on lähellä uutta ketjua. Työkalu asennetaan kiristäjän tilalle mittausta varten.
Seisonnan jälkeinen metallinen nakuttava ääni ei poistunut. Korjaamon työnjohtaja sanoi että voi kuulua suuttimista, suuttimia ohjataan kuulemma "tyhmänä" avoimessa säätöpiirissä käynnistyksen aikana.
Samalla kampanjan mukainen johtosarjan (?) tarkistus, sekä kyselyä kuskin penkin revenneestä tekonahasta. Penkistä olisi pitänyt pulittaa 500EUR että laitetaan kuntoon...
Vaihtoivatko/vaihtavatko siis ketjun autoosi?
Minkä aikaa sekunneissa kylmäkäynnistyksessä kuuluu "räpätys-ääni"? Kuuluuko myös lämpimänä käynnistettäessä? Vai kuuluuko k.o ääni kokoajan käydessä? Mitkä öljyt?
Omassa w212 vaihdettiin ketju + muita hilppeitä n.230tkm kohdalla. Alkuun käynnistykset olivat äänettömiä. Pikkuhiljaa kilometrien karttuessa kylmäkäynnistyksiin tuli "räpättävä-ääni" , joka kesti n.5-10.sekuntia käynnistyksen jälkeen. Ääni on selkeästi erottuva.
n.350tkm kohdilla sama käynnistysääni tuli myös lämpimänä. Vein auton ketjunmittaukseen, jossa vaihdettiin uusi kiristin samalla, koska vanhan kuitenkin irroittavat mittauksen ajaksi. Mittaustulos oli, ettei venymää ketjussa. Uudella kiristimellä ääntä ei ole enää tullut. Öljynvaihtovälinä olen pitänyt 20-25tkm.
Myös moottorin käyntiääni on ollut "karkea" , ilmeisesti johtuen suuttimista. Suuttimien arvoja on korjailtu kerran Vehon toimesta ja käynti muuttui hieman. Käy edelleen mielestäni karkeasti.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Samat lainalaisuudet pätevät ketju/hammasratashommiin oli sitten kyseessä auton moottori, moottoripyörä tai polkupyörä: Löysä ketju hakkaa hammaspyörät pilalle ja lopulta löysä ketju takertuu johonkin kiinni, tai takertuu kuluneisiin hammaspyöriin kiinni ja repäisee itsensä poikki. Autonmoottorissa on tyypillisesti seurauksena täystuho ja tuhansien eurojen remontti.
Auton kännistyksen jälkeen ei moottorista pidä kuulua mitään ylimääräisiä metallisia ääniä.
Kun kyseessä on OM651-moottori, niin varmin ja oikea tapa ehkäistä ongelmat, on nostaa moottori pöydälle jossa vaihdetaan uusimpien aktioiden mukaiset hammasrattaat, kiristin ja ketju. Nämä on suomiautoissa tehty takseille.
Ketjujen ja kiristimien vaihdot ovat pelkkää kosmetiikkaa. Ketjuhammaspyörät pitää uusi samalla jos meinaa saada autosta semmoisen että se kestää ns. eliniän.
Viestin liitteenä on esimerkkikuva kuluneesta ketjuhammaspyörästä.
Auton kännistyksen jälkeen ei moottorista pidä kuulua mitään ylimääräisiä metallisia ääniä.
Kun kyseessä on OM651-moottori, niin varmin ja oikea tapa ehkäistä ongelmat, on nostaa moottori pöydälle jossa vaihdetaan uusimpien aktioiden mukaiset hammasrattaat, kiristin ja ketju. Nämä on suomiautoissa tehty takseille.
Ketjujen ja kiristimien vaihdot ovat pelkkää kosmetiikkaa. Ketjuhammaspyörät pitää uusi samalla jos meinaa saada autosta semmoisen että se kestää ns. eliniän.
Viestin liitteenä on esimerkkikuva kuluneesta ketjuhammaspyörästä.
662vai mikä nyt olikaan vanhemman moottorin numerointi,niin oli hartikaisella jalkopäähän ketjun ja hammaspyörien vaihdossa.
Oli kyllä vanhat osat surkean näköiset,oli keripukki syönyt kaluston todella huonoon kuntoon.
En kysellyt miksi näin oli käynyt?
Kyllä varmasti on öljyllä ja vaihtovälillä vaikutusta asiaan,en tahtoisi uskoa mersun huonosta laadusta.
Kun juuri tuo jakopäähän on niitä turhia huoltokohteita,kun ne tehtäisiin tarpeeksi lajiksi jo uutena.
Pitäisi kestää ainakin 500000 km.
Ei se varmasti paljon lisäisi hintaa uutena ja kestävyys ja samalla jälleenmyynti hinta oisi paremmalla tasolla.
No jospa F1 oisi apua keston suhteen tulevaisuudessa.
Oli kyllä vanhat osat surkean näköiset,oli keripukki syönyt kaluston todella huonoon kuntoon.
En kysellyt miksi näin oli käynyt?
Kyllä varmasti on öljyllä ja vaihtovälillä vaikutusta asiaan,en tahtoisi uskoa mersun huonosta laadusta.
Kun juuri tuo jakopäähän on niitä turhia huoltokohteita,kun ne tehtäisiin tarpeeksi lajiksi jo uutena.
Pitäisi kestää ainakin 500000 km.
Ei se varmasti paljon lisäisi hintaa uutena ja kestävyys ja samalla jälleenmyynti hinta oisi paremmalla tasolla.
No jospa F1 oisi apua keston suhteen tulevaisuudessa.
Myös M113 moottoreissa on viimeaikoina tullut vastaan erikoisia venumia. Ihme että mailmalta ei ole kuulunut enempää asiasta liityen näihin vanhoihin bensakaseihin.
viewtopic.php?t=48478
viewtopic.php?t=48478
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
- Vaihdettu pelkkä kiristin, kampanjan mukaan. Ketju mitattiin mutta ei venymää.Urkki kirjoitti: Vaihtoivatko/vaihtavatko siis ketjun autoosi?
Minkä aikaa sekunneissa kylmäkäynnistyksessä kuuluu "räpätys-ääni"? Kuuluuko myös lämpimänä käynnistettäessä? Vai kuuluuko k.o ääni kokoajan käydessä? Mitkä öljyt?
Myös moottorin käyntiääni on ollut "karkea" , ilmeisesti johtuen suuttimista. Suuttimien arvoja on korjailtu kerran Vehon toimesta ja käynti muuttui hieman. Käy edelleen mielestäni karkeasti.
- Aina kun auto on seisonut tovin, lämpimäksi ajonkin jälkeen, käynnistyksen jälkeen kuuluu vieno hieman metalliselta kuulostava naputus, pari sekuntia. Ei räpätys vaan ikäänkuin naputtava ääni. Tämä ääni oli ennenkin, ja on edelleen kiristinpäivityksen jälkeen
- Autoon vaihdettu kaikki uudet suuttimet Saksassa kamppiksen mukaan, näillä uusilla ajettu nyt n. 30tkm. Mittarissa kaikkiaan 145t nyt.
- Oma ääni voi varmaankin kuulua myös suuttimista- kokemuksesta tiedän että suutin voi päästää ilmoille yllättävänkin terävää metallista naputusta