Voimansiirron osien irrottelusta/kestävyydestä
Voimansiirron osien irrottelusta/kestävyydestä
Morjes! Vähän tietoja kyselen ennenkuin rupeen korjailemaan tässä lähiaikoina!:) Auto on vm.85 200D 4 vaihtenen manuaali.
Lähteekö kardaaniakseli laatikosta irti ihan vetämällä kun on ensin irroittanut kardaanin perästä irti yms kannattimista? Jos ei lähde, niin miten se lähtee? Pitäisi se stefa vaihtaa sekä perä tiivistää uudelleen että pysyisi ölpät sisällä....
Ja mites tuo perän irroitus, onko siellä jotain pyöräntuentaan liittyviä pultteja jotka vaikuttavat pyöränkulmiin, eli joutuuko ne säätämään ko.homman jälkeen?:)
Perämurikanhan joutuu irroittamaan kokonaan jos haluaa sen stefan sieltä vaihtaa, eikö? Kaikkea tätä ennen kuitenkin puhdistan nuo vaihteiston ns. Huohotusletkut. Onkos siellä ihan letkut siellä niiden päällä jossain? Ja miten siihen vaihteiston huohotinletkuun pääsee käsiksi näin kun käytössä ei ole muuta kuin tunkki, tuleeko kuinka ahdas homma:)?
Olisko vielä hyviä vinkkejä vaihteitoöljyn täyttö "propun" aukasuun, piukassa oli kun koulussa joskus koitin avata sitä, joten silloin jäi öljytkin lisäämättä...
Öljynlisäys ja huohottimien puhdistus on tälläinen väliaikaisratkaisu jolla päästään kuukausi kaksi ajamaan jotta tulee se aika että voi nuo osat purkaa autosta, kuitenkin sen verran iso homma että menee siinä tunkilla tehdessä tovi, ja autoa tarvitaan joka päivä....
Sitten vielä lisäkysymys kytkimen kestoon näissä 200diisseli koneissa, kyseessä 4 vaihteinen manuaali, miten noi on kestänyt ns. Normikäytöllä, nyt mittarissa 470tkm ja pelottaa että milloin kytkin kulahtaa loppuun, sen verran ajettu jo kuitenkin....
Ja mitäs öljyä tuonne laatikkoon? Ilmeisesti hyvin tarkka öljystä, onko se sitä mobilin atf220 öljyä mitä olen kuullut että sinne sopii? ja mikäs se täyttömäärä oli? Noin suunnilleen ainakin...?:)
Lähteekö kardaaniakseli laatikosta irti ihan vetämällä kun on ensin irroittanut kardaanin perästä irti yms kannattimista? Jos ei lähde, niin miten se lähtee? Pitäisi se stefa vaihtaa sekä perä tiivistää uudelleen että pysyisi ölpät sisällä....
Ja mites tuo perän irroitus, onko siellä jotain pyöräntuentaan liittyviä pultteja jotka vaikuttavat pyöränkulmiin, eli joutuuko ne säätämään ko.homman jälkeen?:)
Perämurikanhan joutuu irroittamaan kokonaan jos haluaa sen stefan sieltä vaihtaa, eikö? Kaikkea tätä ennen kuitenkin puhdistan nuo vaihteiston ns. Huohotusletkut. Onkos siellä ihan letkut siellä niiden päällä jossain? Ja miten siihen vaihteiston huohotinletkuun pääsee käsiksi näin kun käytössä ei ole muuta kuin tunkki, tuleeko kuinka ahdas homma:)?
Olisko vielä hyviä vinkkejä vaihteitoöljyn täyttö "propun" aukasuun, piukassa oli kun koulussa joskus koitin avata sitä, joten silloin jäi öljytkin lisäämättä...
Öljynlisäys ja huohottimien puhdistus on tälläinen väliaikaisratkaisu jolla päästään kuukausi kaksi ajamaan jotta tulee se aika että voi nuo osat purkaa autosta, kuitenkin sen verran iso homma että menee siinä tunkilla tehdessä tovi, ja autoa tarvitaan joka päivä....
Sitten vielä lisäkysymys kytkimen kestoon näissä 200diisseli koneissa, kyseessä 4 vaihteinen manuaali, miten noi on kestänyt ns. Normikäytöllä, nyt mittarissa 470tkm ja pelottaa että milloin kytkin kulahtaa loppuun, sen verran ajettu jo kuitenkin....
Ja mitäs öljyä tuonne laatikkoon? Ilmeisesti hyvin tarkka öljystä, onko se sitä mobilin atf220 öljyä mitä olen kuullut että sinne sopii? ja mikäs se täyttömäärä oli? Noin suunnilleen ainakin...?:)
Laatikossa pulteilla kans kiinni kartaani, sitte "vetäsemällä" lähtee.
Perämurikan jos irrottaa vaa ni vetarit pois ja 3 kpl pultteja + kartaani. Ellei oo ASD (ja tai ABS) perä.
Laatikkoon jotaki punasta atf öljyä. Muuta vaatimusta ei juurikaan taija olla manuaalissa.
Lootan propun aukasuun ni lisää jatkoa avaimeen et lähtee auki.
Perämurikan jos irrottaa vaa ni vetarit pois ja 3 kpl pultteja + kartaani. Ellei oo ASD (ja tai ABS) perä.
Laatikkoon jotaki punasta atf öljyä. Muuta vaatimusta ei juurikaan taija olla manuaalissa.
Lootan propun aukasuun ni lisää jatkoa avaimeen et lähtee auki.
E46 330D & E46 328i
Seeelvä:) pitääpi tuota katsella ens viikonloppuna kun koettaa lisätä öljyä. Hankala vaan avainta saada mahtumaan sinne täyttöproppuun kun on se kori niin lähellä ettei saa kunnolla edes hylsyä sinne kiinni:( tietääkö joku missäpäin se on se huohotinletku sille laatikolle:0? Onko se helposti nähtävissä siinä vai onko se jossain laatikon päällä piilossa:)
Niiiin, ja osaako joku teistä kertoa mimmosilla kilsoilla noista kytkin kulahtaa loppuun??? Normikäytöllä? Teho sitä ei ainakaan pääse kyllä kuluttamaan: D
Pitää varmaanki samalla vetarit tarkastaa, vissiin syöpyy noista helpolla poikki jostain kumin alta?
Niiiin, ja osaako joku teistä kertoa mimmosilla kilsoilla noista kytkin kulahtaa loppuun??? Normikäytöllä? Teho sitä ei ainakaan pääse kyllä kuluttamaan: D
Pitää varmaanki samalla vetarit tarkastaa, vissiin syöpyy noista helpolla poikki jostain kumin alta?
Sitten ko on kardaani saatu irti niin lähteekö se "tumppi" missä akseli on kiinni niin miten se lähtee siitä vaihdelaatikosta irti että pääsee sen stefan vaihtamaan?? Kun eikös tasauspyörästössä taasen pidä irrottaa koko murikka jotta sen tumpin irti mihin akseli kiinnittyy?:0 intoa olis korjata mutta ei halua mitään lisäyllätyksiä korjauksen aikana....
Autoa on tosiaan se 30tuntia vähintään korjattu tässä viikon sisällä kun haluan kaikki viat siitä poies, olisi mukava ajella ehjällä mersulla ettei tarvi pelätä millon joku laatikko hajoaa sen takia että öljyt loppuu kesken....
Autoa on tosiaan se 30tuntia vähintään korjattu tässä viikon sisällä kun haluan kaikki viat siitä poies, olisi mukava ajella ehjällä mersulla ettei tarvi pelätä millon joku laatikko hajoaa sen takia että öljyt loppuu kesken....
JOs puhut siitä kolmiosta johon kardaani kiinnittyy niin sielä kolmion sisällä on monikantanen,olikohan 32mm?? "peltiruuvi jossa lukitus,sen kun saat auki (mutterimopo kannattaa olla lähimaastossa ja mieluusti pitkä hylsy) niin kolmio lähtee ihan vetämällä ja stefa onkin siinä sitten ihan silmillä,perämurikkaa ei tarvi tuon kardaanin stefan takia irrotella japoskistefoista en sitten tiedäkkään mitään
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Mä oon katkassu hylsysta pätkän ja listalla vääntäny. Eikai noissa huohotin letkua ole, joku tötterö taitaa olla lootan päällä. Vetiköhän jotain 1,5l öljyä 5lovinen manuaali.Saku124 kirjoitti:Seeelvä:) pitääpi tuota katsella ens viikonloppuna kun koettaa lisätä öljyä. Hankala vaan avainta saada mahtumaan sinne täyttöproppuun kun on se kori niin lähellä ettei saa kunnolla edes hylsyä sinne kiinni:( tietääkö joku missäpäin se on se huohotinletku sille laatikolle:0? Onko se helposti nähtävissä siinä vai onko se jossain laatikon päällä piilossa:)
Niiiin, ja osaako joku teistä kertoa mimmosilla kilsoilla noista kytkin kulahtaa loppuun??? Normikäytöllä? Teho sitä ei ainakaan pääse kyllä kuluttamaan: D
Pitää varmaanki samalla vetarit tarkastaa, vissiin syöpyy noista helpolla poikki jostain kumin alta?
Poskistefoja varten vissii pittää murikan kansi aukasta et saa jokku sokat pois ja tumpit lähtee sitten vetämällä. Enno ite purkanu mutta täältä monesti lukenu. Eli perä irti autosta.
Vetarinsuojakumin alta ruostuu akseli ja syöpyy. Siitä pikku klemmarin kohalta.
E46 330D & E46 328i
Kiitoksia kovasti vastauksista!:) joo puhistelen tuossa ens viiko loppuna nuo huohottimet, ainakin perästä, ja toki laatikostakin jos löydän sen sieltä helposti! Samalla lisää vaihteistoölppää (atf220) ja sitte taas kovaa ajoa, ja kattelee tietty kuukauden päästä vaikka että onko ruiskinu öljyjä pellolle lisää, sen kyllä huomaa kun kardaani viskoo sen öljyn jokapuolelle siitä juuresta:D
Mää oon joskus aukassu täyttöropun niin että kun se kuusiokolon kanta on 14mm niin oon laittanu lista-avaimen valmiiksi hylsymallin kuusiokoloon ja sitte pukannu hylsyn täyttöroppuun ja sitte on ollu heleppo väännellä siitä lista-avaimesta.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
Proppu saatu auki, 14mm kuusiokolohylsy ja metrin putkitongilla siitä kiinni ja auki vääntämään, lenkkiavain kun oli hylsyssä kiinni niin pyörähti ympäri, jatkovarttakin oli siinä lenkkiavaimessa mutta ympäri pyörähti.
Peräöjyt tuli samalla vaihdettua, ja se huohotin putsattua, tukossa se oli kyllä joten ehkä vuoto johtui siitä? Perästä tuli noin 8dl öljyä, ruskeahkoa todella likaisen näköistä, ja jotenkin vaahtoisan oloista.
Vaihdelaatikosta tuli öljyä silmällä katsoen ehkä vain puoli litraa, korkeintaan litra:D eipä ollut paljoa jäljellä, varmaan ikinä vaihdettu niitä, todella tummaa ja paksua, sekä tyhjennyspropun magneetti niin täynnä metallipurua kuin siihen sitä mahtumaan sai:D
Mutta yksi kysymys hommasta jäi, missä on vaihdelaatikon huohotuspaikka??? Löysin kardaanin kiinnityskohdan läheltä eli laatikon perältä yhden muovisen valkoisen korkintapaisen, mutta se oli umpinainen eikä liikkunut mihinkään, mikälie??
Samalla sitten tuli pohjasta löydettyä 3 reikää:0... Yksi pieni siitä helmasta, sitten eturoiskeläpän takaa siitä helmasta oli aika haperoa peltiä, ja sitten kuskin nurkan tunkkauspaikan toisella puolella oli noin 10cm x 10cm paikka mikä pitää hitsata:D... Sekä löytys sieltä todella väljä kallistuksenvakaajan korihela, heilus varmaan sentin koko homma siellä helan sisällä:D
Mutta niin, kertokaas misä on huohotin vaihdelaatikolle????
Peräöjyt tuli samalla vaihdettua, ja se huohotin putsattua, tukossa se oli kyllä joten ehkä vuoto johtui siitä? Perästä tuli noin 8dl öljyä, ruskeahkoa todella likaisen näköistä, ja jotenkin vaahtoisan oloista.
Vaihdelaatikosta tuli öljyä silmällä katsoen ehkä vain puoli litraa, korkeintaan litra:D eipä ollut paljoa jäljellä, varmaan ikinä vaihdettu niitä, todella tummaa ja paksua, sekä tyhjennyspropun magneetti niin täynnä metallipurua kuin siihen sitä mahtumaan sai:D
Mutta yksi kysymys hommasta jäi, missä on vaihdelaatikon huohotuspaikka??? Löysin kardaanin kiinnityskohdan läheltä eli laatikon perältä yhden muovisen valkoisen korkintapaisen, mutta se oli umpinainen eikä liikkunut mihinkään, mikälie??
Samalla sitten tuli pohjasta löydettyä 3 reikää:0... Yksi pieni siitä helmasta, sitten eturoiskeläpän takaa siitä helmasta oli aika haperoa peltiä, ja sitten kuskin nurkan tunkkauspaikan toisella puolella oli noin 10cm x 10cm paikka mikä pitää hitsata:D... Sekä löytys sieltä todella väljä kallistuksenvakaajan korihela, heilus varmaan sentin koko homma siellä helan sisällä:D
Mutta niin, kertokaas misä on huohotin vaihdelaatikolle????
Saattaa tosiaan myös olla ettei huohotin tukossakaan ole, paljon suojasemmassa paikassa, joten voisi kuvitella että olis puhdas, eikä tuo laatikon päästä niin hirveesti vuoda. Laatikon päällä ehkä oli enemmän öljyä, siinä startin päällä ja laatikon päällä yleisesti. Hankala sanoa mistä vuotaa tarkalleen ottaen.
Mutta siis moottorin ja laatikon kiinnityskohdasta konepellin kautta katottuna, eli ylhäältä katsottuna laatikko on puhdas pakosarjan puolelta. Startti taas on öljyssä ja sieltä ehkä mistä vuotaakaan niin leviää myös laatikon päälle öljy. Mistähän tuolta vois öljyä vuotaa. Siis jostain kannen takaa, vain startin päälle ja sieltä leviää laatikon päälle. Hankala nähdä sinne kun pitäs kannen taakse nähdä ja sitten siinä tulee jo se koripelti vastaan. Oudointa vielä ettei moottori kuluta yhtään öljyä. Voisko suodattimen jalka vuotaa sinne startin, laatikon päälle? Onko paha homma tiivistää uudelleen?
Vai olisko siellä muita paikkoja mitkä voisi vuotaa? Ei itellä tule mieleen kuin suodattimen jalka.
Mutta siis moottorin ja laatikon kiinnityskohdasta konepellin kautta katottuna, eli ylhäältä katsottuna laatikko on puhdas pakosarjan puolelta. Startti taas on öljyssä ja sieltä ehkä mistä vuotaakaan niin leviää myös laatikon päälle öljy. Mistähän tuolta vois öljyä vuotaa. Siis jostain kannen takaa, vain startin päälle ja sieltä leviää laatikon päälle. Hankala nähdä sinne kun pitäs kannen taakse nähdä ja sitten siinä tulee jo se koripelti vastaan. Oudointa vielä ettei moottori kuluta yhtään öljyä. Voisko suodattimen jalka vuotaa sinne startin, laatikon päälle? Onko paha homma tiivistää uudelleen?
Vai olisko siellä muita paikkoja mitkä voisi vuotaa? Ei itellä tule mieleen kuin suodattimen jalka.
Mää oon melekeen siinä luulosa ettei manuaaliaskissa ois semmosta oikeen erillistä huohotinta, sen verran monta pyöriny irtaallaan kätösissä, se mitä oot veikannu huohottimeksi on saattanu olla mittarinpyörittäjän tulppa? Se on vaihelaatikkoa takaapäin katsoessa oikealla puolella vastapuolella mittarin vaijeria.
Veikkaisin öljyvuodon tulevan kannen takapäässä olevasta kuusiokolopultista (5mm kannalla pitäs olla) tai vähä epätodennäköisemmin öljynsuodatinjalasta.
Veikkaisin öljyvuodon tulevan kannen takapäässä olevasta kuusiokolopultista (5mm kannalla pitäs olla) tai vähä epätodennäköisemmin öljynsuodatinjalasta.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
http://images.neoriginal.ru/index.php?c ... 3154c5436dSaku124 kirjoitti: Mutta yksi kysymys hommasta jäi, missä on vaihdelaatikon huohotuspaikka??? Löysin kardaanin kiinnityskohdan läheltä eli laatikon perältä yhden muovisen valkoisen korkintapaisen, mutta se oli umpinainen eikä liikkunut mihinkään, mikälie??
Mutta niin, kertokaas misä on huohotin vaihdelaatikolle????
Linkin kuvassa osa 85. (tosin kuva on 5-vaihteisesta laatikosta (717.4)
Paineilmalla voi kokeilla, hengittääkö?
Omaani olen tehnyt huolto-ohjeen 2601: Vaihteistoöljyn vaihto (717.4), Mobil ATF 220 Dexron II D, MB 236.7 1,5 L. Kiristys 60 Nm (punaista) puhalla huohotin auki
ja huolto-ohje 3501: Vetopyörästö-öljyn vaihto, Mobil HD-A 85W-90, GL-5,
MB 235.0 1,1 L. Kiristys 50 N, puhalla huohotin auki
autodidakti
Mitäs tuolla 5mm kantasen kuusiokolopultin takana sitten on? Ja täytyypi kattoa tota öljynhuohotinta laatikosta sitten kun pääsee nosturille vaikka. Stefan vuoto on hankala hahmottaa että hikoileeko vaan vai vuotaako hieman kun moottoriöljyä vuotaa jonkun verran sinne laatikon päälle ilmeisesti tuon 5mm kuusiopultin takaa. Onkos se sitten joku propun tapainen vai mikä se on:0?