Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta
Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta
Terve.
Sellasta tällä kertaa, tuli hankittua 730tkm ajettu 1988 vuoden w124 250D sedan mersu. Vanhan omistajan mukaan automaattilaatikko vaihdettu 650tkm kohdalla. Auto kulkee kuin juna, mitä nyt vähän tyhjäkäynnillä tärisee paikallaan. Muutaman päivän ajelin sillä asiallisesti, ja totesin muutamat puutteet joista nyt yritän täällä foorumilla kysellä. Samalla kysyn myös muutakin autoon liittyvää, elkää tuomitko jos meni väärälle alueelle tai väärään osioon.
Ongelmat ovat seuraavat:
- auto tärisee tyhjäkäynnillä aivan helvetin kovaa, hieman kaasua ja tärinä lakkaa, nostanko tyhjäkäyntiä ja unohdan asian vai...?
- automaatti on tavallinen mersun automaatti P-R-N-D-3-2, ja kaikki vaihteet toimii, eikä luista N:llä. Ongelmana on kuitenkin se että D:llä lähtiessä liikkeelle, tuntuisi kuin auto lähtisi suoraan nelosvaihteella liikkeelle.
Pakko 2 se lähtee ekana ykkösvaihteella, noin 1500rpm kierroksia ja vaihtaa samantien kakkoselle. Sama juttu jos heittää kakkoselta kolmoselle, 1500rpm kohdalla vaihtaa samantien kolmoselle, ja jos D:lle laittaa niin samantien neloselle... Tämä ärsyttää sen takia että potkua tuntuisi edes vähän olevan, mutta kun ei edes kierrätä yhtään, niin lähdöt on kuten skootterilla ja aina tien tukkona. Vaihdot itsessään ovat todella pehmeitä, joten oletan että niitä jotakin laatikon paineita ei tarvitse nostaa vaan kysymys on jostain muusta?
Konepellin alla, venttiilinkopan päällä menee tälläinen viritys: http://cs616716.vk.me/v616716780/bc43/XSZOWRC3h_s.jpg ja tuota olen ihmetellyt viimeiset kaksi päivää. Ei tuntuisi olevan mitään vaikutusta, yritettiin pienemmällä rautalangalla, mutta silloin kaasu ei mene pohjaan. Paljon pidemmällä rautalangalla ei vaikutusta, sama kuin se että jätti koko rautalangan pois, ja tuo vaihdelaatikolle menevä vaijeri oli kokonaan irti kaasuvaijerista, ei mitään vaikutusta vaihtoihin kun vaihtaa edelleen samallatavalla 1500rpm kohdalla kokoajan.
Mitä teen väärin? Yritin auton alta katsoa vaihdelaatikkoa mutta eipä sinne oikein kädet tunnu mahtuvan, tai sitten pitää laihduttaa vaikka normaalipainoinen olenkin. Vaihdelaatikolle menevä vaijeri kyllä itsessään on kiinni, ei ole revennyt kun yrittää sitä poispäin autosta vetää.
Ideana ylläolevassa probleemassa on siis se että jos saisi nuo vaihteet vaihtumaan vaikka 4000rpm kohdalla ja ykkösvaihde pysyisi päällä edes sinne 30-40km rajoille, voisi pysytellä muun liikenteen seassa...
Sitten ongelmien jälkeen, on aika siirtyä tekniikka kysymyksiin:
- minulla on tallessa yhdestä vanhasta diesel autosta rusina Garretti. Katsoin että näitä on vissiin turbotettu joskus. Keneltä löytyisi pakosarjaa mahdollisesti suoraan bolt-on meiningillä tälläiseen
Haluaisin laittaa autoon turbon kiinni, onko tässä mitään isompaa ongelmaa liittyen polttoaineensyöttöön yms? Meinaan vaan että pakosarja modattuna turboon, turbolta öljynkierto koneen öljynkiertoon ja hukkaportista säätö koppiin, ahtoilma kiinni suoraan mustaan "ilmansuodatinrasiaan" ja helvetisti syöttöä enemmän? Tässä mitään ihmeellisempää?
- kuinka autossa nostetaan syöttöä? 4 vaihteisen automaatin väännön ja tehon kesto, onko kukaan kokeillut?
- onko automaattiin mahdollista saada ASD perä kiinni, ja jos on, niin voiko tähän perään kytkeä ON/OFF napin jolla pystyisi säätämään milloin perä on lukossa ja millon ei?
Siinäpä suurimmat, jotain varmasti tulee vielä aamulla mieleen kunhan kerkeää herätä. Kiitos vastanneille, ja mahdollisesti jos Helsinki-Tuusulan alueelta löytyy joku w124 welho joka haluaisi touhuta projektin parissa tai auttaa automaatin kanssa niin voi laittaa YV:tä privaan
Malinen
Sellasta tällä kertaa, tuli hankittua 730tkm ajettu 1988 vuoden w124 250D sedan mersu. Vanhan omistajan mukaan automaattilaatikko vaihdettu 650tkm kohdalla. Auto kulkee kuin juna, mitä nyt vähän tyhjäkäynnillä tärisee paikallaan. Muutaman päivän ajelin sillä asiallisesti, ja totesin muutamat puutteet joista nyt yritän täällä foorumilla kysellä. Samalla kysyn myös muutakin autoon liittyvää, elkää tuomitko jos meni väärälle alueelle tai väärään osioon.
Ongelmat ovat seuraavat:
- auto tärisee tyhjäkäynnillä aivan helvetin kovaa, hieman kaasua ja tärinä lakkaa, nostanko tyhjäkäyntiä ja unohdan asian vai...?
- automaatti on tavallinen mersun automaatti P-R-N-D-3-2, ja kaikki vaihteet toimii, eikä luista N:llä. Ongelmana on kuitenkin se että D:llä lähtiessä liikkeelle, tuntuisi kuin auto lähtisi suoraan nelosvaihteella liikkeelle.
Pakko 2 se lähtee ekana ykkösvaihteella, noin 1500rpm kierroksia ja vaihtaa samantien kakkoselle. Sama juttu jos heittää kakkoselta kolmoselle, 1500rpm kohdalla vaihtaa samantien kolmoselle, ja jos D:lle laittaa niin samantien neloselle... Tämä ärsyttää sen takia että potkua tuntuisi edes vähän olevan, mutta kun ei edes kierrätä yhtään, niin lähdöt on kuten skootterilla ja aina tien tukkona. Vaihdot itsessään ovat todella pehmeitä, joten oletan että niitä jotakin laatikon paineita ei tarvitse nostaa vaan kysymys on jostain muusta?
Konepellin alla, venttiilinkopan päällä menee tälläinen viritys: http://cs616716.vk.me/v616716780/bc43/XSZOWRC3h_s.jpg ja tuota olen ihmetellyt viimeiset kaksi päivää. Ei tuntuisi olevan mitään vaikutusta, yritettiin pienemmällä rautalangalla, mutta silloin kaasu ei mene pohjaan. Paljon pidemmällä rautalangalla ei vaikutusta, sama kuin se että jätti koko rautalangan pois, ja tuo vaihdelaatikolle menevä vaijeri oli kokonaan irti kaasuvaijerista, ei mitään vaikutusta vaihtoihin kun vaihtaa edelleen samallatavalla 1500rpm kohdalla kokoajan.
Mitä teen väärin? Yritin auton alta katsoa vaihdelaatikkoa mutta eipä sinne oikein kädet tunnu mahtuvan, tai sitten pitää laihduttaa vaikka normaalipainoinen olenkin. Vaihdelaatikolle menevä vaijeri kyllä itsessään on kiinni, ei ole revennyt kun yrittää sitä poispäin autosta vetää.
Ideana ylläolevassa probleemassa on siis se että jos saisi nuo vaihteet vaihtumaan vaikka 4000rpm kohdalla ja ykkösvaihde pysyisi päällä edes sinne 30-40km rajoille, voisi pysytellä muun liikenteen seassa...
Sitten ongelmien jälkeen, on aika siirtyä tekniikka kysymyksiin:
- minulla on tallessa yhdestä vanhasta diesel autosta rusina Garretti. Katsoin että näitä on vissiin turbotettu joskus. Keneltä löytyisi pakosarjaa mahdollisesti suoraan bolt-on meiningillä tälläiseen
Haluaisin laittaa autoon turbon kiinni, onko tässä mitään isompaa ongelmaa liittyen polttoaineensyöttöön yms? Meinaan vaan että pakosarja modattuna turboon, turbolta öljynkierto koneen öljynkiertoon ja hukkaportista säätö koppiin, ahtoilma kiinni suoraan mustaan "ilmansuodatinrasiaan" ja helvetisti syöttöä enemmän? Tässä mitään ihmeellisempää?
- kuinka autossa nostetaan syöttöä? 4 vaihteisen automaatin väännön ja tehon kesto, onko kukaan kokeillut?
- onko automaattiin mahdollista saada ASD perä kiinni, ja jos on, niin voiko tähän perään kytkeä ON/OFF napin jolla pystyisi säätämään milloin perä on lukossa ja millon ei?
Siinäpä suurimmat, jotain varmasti tulee vielä aamulla mieleen kunhan kerkeää herätä. Kiitos vastanneille, ja mahdollisesti jos Helsinki-Tuusulan alueelta löytyy joku w124 welho joka haluaisi touhuta projektin parissa tai auttaa automaatin kanssa niin voi laittaa YV:tä privaan
Malinen
Tuo tärinä kuullostaa rikkinäiseltä moottorin kumityynyltä, rautalanka patentti on joku pakokaasunkierrätys järjestelmän läpän ohjaus, mun mielestä voi ton koko systeemin poistaa.
Vaihto ongelma johtuu todennäköisesti kickdown vaijerin vääristä säädöistä/irrallaan olemisesta.
Turbon saa helpoiten toimimaan kun hommaa Om602 turbon pakosarjan ja ruuvaa ahtimen suoraan siihen. Öljynkierto kannen takapäästä kuusiokolopultin alta ja lohkon kylkeen jenga pakosarjan alle ja siitä takaisin. Heikoin lenkki näissä kapeissa koneissa on kiertokanget. Laatikko on 722.3 tai 722.4 ensiksi mainittu kestää paremmin tehoa ja vahvistettuna se kestäää aika reippaatkin tehot.
Vaihto ongelma johtuu todennäköisesti kickdown vaijerin vääristä säädöistä/irrallaan olemisesta.
Turbon saa helpoiten toimimaan kun hommaa Om602 turbon pakosarjan ja ruuvaa ahtimen suoraan siihen. Öljynkierto kannen takapäästä kuusiokolopultin alta ja lohkon kylkeen jenga pakosarjan alle ja siitä takaisin. Heikoin lenkki näissä kapeissa koneissa on kiertokanget. Laatikko on 722.3 tai 722.4 ensiksi mainittu kestää paremmin tehoa ja vahvistettuna se kestäää aika reippaatkin tehot.
250D -92
190D 2.2turbo
190D 2.2turbo
Re: Aloitteleva mesemies kyselee W124 250D 1988 autosta
Kannattaa toki myös muistaa, että hidas tuo on jo syntyessään. Tehtaan ilmoittama arvo automaatti 250D:lle 0-100km/h on huima 17 sek.Tyramies kirjoitti:Tämä ärsyttää sen takia että potkua tuntuisi edes vähän olevan, mutta kun ei edes kierrätä yhtään, niin lähdöt on kuten skootterilla ja aina tien tukkona.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Sen verran vielä unohtui, että kickdownikaan ei toimi, mutta releelle mikä on siinä akun takana, tulee kytkin pohjaan painettuna 11.80volttia eli tuntuisi ainakin kytkin toimivan... Mistä lähteä etsimään vikaa tai onko kellään lainata pk seudulla toimivaa kickdown relettä?
Mistäs tuon vaijerin löytää?
Mistäs tuon vaijerin löytää?
Kickdown patenttihan tuo lienee
Koitapa säätää patentti niin että kun kaasu on pohjassa, on patenttikin ihan piukkana
Saattapi olla että joku on jo murjonu laatikon säätöjä aiemmin, meniks näissä laatikolle alipaine pumpun persiistä ??
Koitapa säätää patentti niin että kun kaasu on pohjassa, on patenttikin ihan piukkana
Saattapi olla että joku on jo murjonu laatikon säätöjä aiemmin, meniks näissä laatikolle alipaine pumpun persiistä ??
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
tuohon "patentin" tilalle kuulu sellainen tanko jota voi säätää.
(joka sitten ohjaa vaihtoja, en muista kumminpäin oli, mutta toisinpäin siirtyy ylemmille kierroksille yms.)
1. vaihteella 40km/h on maksiminopeus, ellei kierroksia ole nostettu pumpusta.
Itsellä vaihtaa noin 15/20kmh viimeistään kakkoselle ja silloinkin yleensä ulahtaa rengas kuivalla asvaltilla..
joten turhaan rikkoa mitään.. kyllä sillä liikenteessä selviää
Jos kickdown ei toimi vaihtaa vain silloin kun kyseisellä vaihteella on maksimikierrokset saavutettu..
(tai näin ainakin jenkeissä,.. vanhoissa)
Hommaa se uusi tanko patentin tilalle maksaa äbout 10€..
ja sääda se sitten aina kaasu pohjassa..
Olisiko muuta kuvaa konehuoneesta..
ettei muihin tankoihin oli koskettu..
olethan tarkistanut, että kaasupohjassa --> ei vivustot liiku vielä?
Itsellä joku joskus säätänyt, niin että pedaali lattiassa oli vain puolikaasu
E.Kuvassa näyttäis että patentti liian kireällä?
(joka sitten ohjaa vaihtoja, en muista kumminpäin oli, mutta toisinpäin siirtyy ylemmille kierroksille yms.)
1. vaihteella 40km/h on maksiminopeus, ellei kierroksia ole nostettu pumpusta.
Itsellä vaihtaa noin 15/20kmh viimeistään kakkoselle ja silloinkin yleensä ulahtaa rengas kuivalla asvaltilla..
joten turhaan rikkoa mitään.. kyllä sillä liikenteessä selviää
Jos kickdown ei toimi vaihtaa vain silloin kun kyseisellä vaihteella on maksimikierrokset saavutettu..
(tai näin ainakin jenkeissä,.. vanhoissa)
Hommaa se uusi tanko patentin tilalle maksaa äbout 10€..
ja sääda se sitten aina kaasu pohjassa..
Olisiko muuta kuvaa konehuoneesta..
ettei muihin tankoihin oli koskettu..
olethan tarkistanut, että kaasupohjassa --> ei vivustot liiku vielä?
Itsellä joku joskus säätänyt, niin että pedaali lattiassa oli vain puolikaasu
E.Kuvassa näyttäis että patentti liian kireällä?
® Mesen linttaklubi