300 TE OM 103 käy huonosti
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU
300 TE OM 103 käy huonosti
Vihdoin tulpat, uusin ulkolämpömittarin anturin ja öljynpaineanturin jonka jälkeen moottori alkoi käydä tosi huonosti. Sammuilee, tussauttelee imusarjaan ja käy vajailla jopa isoimmilla kierroksilla. Tätä ennen moottori on käynyt mielestäni hieman liian pienille kierroksilla tyhjäkäyntiä, muuten se on toiminut hyvin, mutta nyt käy tosi huonosti, jos ollenkaan.
Olen tutkinut määränjakajan alla olevan kumikaukalon, joka on ehjä.
Irti olevia alipaineletkuja ei ole.
Ilmamäärämittarin 1 ja 3 pinnin välissä on 4,3 kOhm:n vastus, joka lienee speksien mukainen. Vastusarvo ei muutu tästä, vaikka kääntää vastusta säätöalueen laidasta toiseen. Vissiinkin pitäisi muuttua.
Ilmamäärämittarin 1 ja 2 pinnin välissä oleva vastus heittelee 1,5-4 kOhm:n välillä, kun painaa ilmamäärämittarin lautasta pikkuhiljaa alaspäin. Jossain kohtaa vastus alkaa kasvamaan tasaisesti 8 kOhm:in asti ja pienenee 5-6 kOhm:in painettaessa lautanen aivan loppuun.
Tyhjäkäyntiventtiili toimii.
Osaisiko joku viisaampi kertoa mikä autoa vaivaa.
Olen tutkinut määränjakajan alla olevan kumikaukalon, joka on ehjä.
Irti olevia alipaineletkuja ei ole.
Ilmamäärämittarin 1 ja 3 pinnin välissä on 4,3 kOhm:n vastus, joka lienee speksien mukainen. Vastusarvo ei muutu tästä, vaikka kääntää vastusta säätöalueen laidasta toiseen. Vissiinkin pitäisi muuttua.
Ilmamäärämittarin 1 ja 2 pinnin välissä oleva vastus heittelee 1,5-4 kOhm:n välillä, kun painaa ilmamäärämittarin lautasta pikkuhiljaa alaspäin. Jossain kohtaa vastus alkaa kasvamaan tasaisesti 8 kOhm:in asti ja pienenee 5-6 kOhm:in painettaessa lautanen aivan loppuun.
Tyhjäkäyntiventtiili toimii.
Osaisiko joku viisaampi kertoa mikä autoa vaivaa.
Moi,
Tuotahan voisi lähteä testaamaan siten, että irroittaa sen yj-releen, jonka jälkeen ruiskun pitäisi toimia täysin mekaanisessa tillassa. Jos käynnissä ei tapahdu oleellista muutosta, niin silloinhan voisi olettaa, että vika ei ole ruiskun sähköisellä puolella, vaan mekaanisissa osissa. Jos käynti taas paranee yj-releen irroittamalla, niin silloin voisi olettaa, että ohjauspuolella on häikkää. Eihän tulpanhodot ole vaurioituneet tulppien vaihdon yhteydessä? Jos on ollut huonossa hapessa tulpanjohdot, niin nehän voisi olla silloin irroittaessa voinut ottaa lopullisesti siipeensä. Semmoinen vaihtoehto tuli vielä mieleen, että voisihan uudessa tulpassakin periaatteessa olla valmistusvirhe, sitähän voisi testata vaikka vaihtamalla vanhat tulpat takaisin (ilmeisesti kuitenkin toimi niillä?) Viisaampi en varmasti ole, mutta tuommoisia konsteja tuli mieleen, jolla olisi helppo ja halpa lähteä vikaa rajaamaan.
Edit: Olit tuolla toisessa topicissa kysynyt starttipilotin käytöstä imuvuotojen etsinnässä. En jaksa sinne uutta viestiä laittaa, joten vastaan tähän. Starttipilottia suihkutetaan koneen käydessä potentiaalisiin vuotopaikkoihin ja jos kone nostaa kierroksia, niin solloin ko. kohdassa on tod. näk. ilmavuoto.
Edit2: Semmoinen tuli vielä mieleen, että onko m103:ssa tuommoinen samanlainen tulpattu letkulähtö imusarjassa kuin ao. kuvassa on ympyröity? Itse olin vahigossa telonut m102:sta tuon tulpan poikki vakionopeussäädintä asentaessa ja siitä tuli ihan tuntuvia käyntihäiriöitä.
-PTu
Tuotahan voisi lähteä testaamaan siten, että irroittaa sen yj-releen, jonka jälkeen ruiskun pitäisi toimia täysin mekaanisessa tillassa. Jos käynnissä ei tapahdu oleellista muutosta, niin silloinhan voisi olettaa, että vika ei ole ruiskun sähköisellä puolella, vaan mekaanisissa osissa. Jos käynti taas paranee yj-releen irroittamalla, niin silloin voisi olettaa, että ohjauspuolella on häikkää. Eihän tulpanhodot ole vaurioituneet tulppien vaihdon yhteydessä? Jos on ollut huonossa hapessa tulpanjohdot, niin nehän voisi olla silloin irroittaessa voinut ottaa lopullisesti siipeensä. Semmoinen vaihtoehto tuli vielä mieleen, että voisihan uudessa tulpassakin periaatteessa olla valmistusvirhe, sitähän voisi testata vaikka vaihtamalla vanhat tulpat takaisin (ilmeisesti kuitenkin toimi niillä?) Viisaampi en varmasti ole, mutta tuommoisia konsteja tuli mieleen, jolla olisi helppo ja halpa lähteä vikaa rajaamaan.
Edit: Olit tuolla toisessa topicissa kysynyt starttipilotin käytöstä imuvuotojen etsinnässä. En jaksa sinne uutta viestiä laittaa, joten vastaan tähän. Starttipilottia suihkutetaan koneen käydessä potentiaalisiin vuotopaikkoihin ja jos kone nostaa kierroksia, niin solloin ko. kohdassa on tod. näk. ilmavuoto.
Edit2: Semmoinen tuli vielä mieleen, että onko m103:ssa tuommoinen samanlainen tulpattu letkulähtö imusarjassa kuin ao. kuvassa on ympyröity? Itse olin vahigossa telonut m102:sta tuon tulpan poikki vakionopeussäädintä asentaessa ja siitä tuli ihan tuntuvia käyntihäiriöitä.
-PTu
virranjakajan kansi + pyörijä ja seoksien säätö, niillä omasta hävisi ongelmat, ja tehotkin tuntuivat olevan taas mukana menossa.
bosch osat mielellään kannattaa laitella.
bosch osat mielellään kannattaa laitella.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU
Kiitos PTu:lle ohjeista.
Olet sinä ainakin viisaampi, kuin minä. Olisi tyhmemmänkin pitänyt tajuta tulpan vaihdon jälkeisen huonon käynnin syyksi ymmärtää väärät tulpat. Todellakin luotin kaupan setän ammattitaitoon ja asensin uudet tulpat tarkastamatta ensin niitä ja senkin jälkeen huonon käynnin syytä piti etsiä ympäri autoa ja kirjoitella palstalle. Laitoin vanhat tulpat ja käynti parani oleellisesti.
No nyt on säädöt kuitenkin sen verran vihtauksillaan, että vaatii muutakin, kuin perstuntumaa ja absoluuttista musiikkikorvaa.
Muille keskusteluun osallistuneille: virranjakajan kannen ja pyörijän olen uusinut tässä yhteydessä.
Seoksen säätö on nyt päin peetä. Piti oikein työkalu tehdä, että sai sen sekaisin.
Meneehän nuo OM:t ja ämmät sekasin pienemmästäkin. On tuossa toisessa OM606.
Olet sinä ainakin viisaampi, kuin minä. Olisi tyhmemmänkin pitänyt tajuta tulpan vaihdon jälkeisen huonon käynnin syyksi ymmärtää väärät tulpat. Todellakin luotin kaupan setän ammattitaitoon ja asensin uudet tulpat tarkastamatta ensin niitä ja senkin jälkeen huonon käynnin syytä piti etsiä ympäri autoa ja kirjoitella palstalle. Laitoin vanhat tulpat ja käynti parani oleellisesti.
No nyt on säädöt kuitenkin sen verran vihtauksillaan, että vaatii muutakin, kuin perstuntumaa ja absoluuttista musiikkikorvaa.
Muille keskusteluun osallistuneille: virranjakajan kannen ja pyörijän olen uusinut tässä yhteydessä.
Seoksen säätö on nyt päin peetä. Piti oikein työkalu tehdä, että sai sen sekaisin.
Meneehän nuo OM:t ja ämmät sekasin pienemmästäkin. On tuossa toisessa OM606.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU
Huono käynti jatkui pitkään. Tyhjäkäynnillä ei meinannut käydä yhtään. Kiihdyttäessä toimi hyvin, mutta tasaisella kaasulla pudotti aivan kuin pari pyttyä pelistä.
Vaihdoin tyhjäkäynti venttiilin, yj-releen, ja lopulta ostin purkuautosta määränjakajan. Sekään ei auttanut. Sitten uusin vielä määränjakajan alla olevan kumilutteron, joka näytti olevan ehjä. Nyt auto toimii hyvin.
Määränjakajan alla olevan kumilutteron asentaminen on muuten vaikeaa. Sitä ei tahdo millään saada takaa paikalleen ja luulenpa, että suurin syyllinen käyntiongelmiin oli juurikin tuo huonosti paikalleen asentuva kaukalo ja sittenpä se imee ilmaa eikä käy kunnolla. Määränjakajan olin irrotellut autosta useaan kertaan.
Alkuperäisen määränjakajan ilmamääränmittarin potikka näytti kuluneelta, kuten toisessa ketjussa olevan jupasierran -92 300 CE. Minullakin on tuo -92. Metallia näkyi toisen laahaimen alkuosassa. En sitten tiedä pitäisikö se olla tuollainen vai ei. Nyt asentamassani vm. -90 määränjakajan ko. potikassa ei ollut metallia näkyvissä. Potikka oli muutenkin hieman eri näköinen. Muuten kaikki numerot olivat samoja, kuin alkuperäisessä.
Tiiselissä ei tällaisien potikoiden ja lutteroiden kanssa tarvitse pelata, mutta onpahan harrastuneisuutta.
Vaihdoin tyhjäkäynti venttiilin, yj-releen, ja lopulta ostin purkuautosta määränjakajan. Sekään ei auttanut. Sitten uusin vielä määränjakajan alla olevan kumilutteron, joka näytti olevan ehjä. Nyt auto toimii hyvin.
Määränjakajan alla olevan kumilutteron asentaminen on muuten vaikeaa. Sitä ei tahdo millään saada takaa paikalleen ja luulenpa, että suurin syyllinen käyntiongelmiin oli juurikin tuo huonosti paikalleen asentuva kaukalo ja sittenpä se imee ilmaa eikä käy kunnolla. Määränjakajan olin irrotellut autosta useaan kertaan.
Alkuperäisen määränjakajan ilmamääränmittarin potikka näytti kuluneelta, kuten toisessa ketjussa olevan jupasierran -92 300 CE. Minullakin on tuo -92. Metallia näkyi toisen laahaimen alkuosassa. En sitten tiedä pitäisikö se olla tuollainen vai ei. Nyt asentamassani vm. -90 määränjakajan ko. potikassa ei ollut metallia näkyvissä. Potikka oli muutenkin hieman eri näköinen. Muuten kaikki numerot olivat samoja, kuin alkuperäisessä.
Tiiselissä ei tällaisien potikoiden ja lutteroiden kanssa tarvitse pelata, mutta onpahan harrastuneisuutta.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15.11.2010 21:38
- Paikkakunta: JKLKHU