Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämmöiseltä näytti aamulla. Värivaihteua on edelleen, mutta tilanne ei näytä lainkaan yhtä surulliselta kuin illalla.

Kuva

Laitoin tuon päälle uuden kerroksen maalia. Taas tarvitsee odottaa kuivumista. Odottaminen on tuskaista aikaa tällaiselle malttamattoman luonteiselle ihmiselle.

Täytynee yrittää soittaa maalin myyneelle taholle, josko siellä tiedettäisiin kuivumisajoista jotain. Espanjansekaiset ohjeet eivät nähdäkseni tästä(kään) sano mitään.
-T

Kuva
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

sitten kun se on kosketus kuiva niin se on kuiva :) suosittelen myös nahkalakan laittamista tuohon päälle vielä jos sellaista sattui olemaan.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Laitoin tuon päälle uuden kerroksen maalia...
Nyt taisi vihdoin ja viimein tulla valmista. Olipahan aika hankalaa maalia. Projektin aikana tuli jo mieleen, että päivittäisiköhän Design Eugen penkit ja että mahtaisikohan eBay:stä löytyä kokonahkaista sisustaa purettuna. Sinnittelin silti loppuun saakka. Tämmöinen tuli.

Kuva
 
Lisää kuvia löytyy täältä: Klik. Klak. Klok. Kluk. Töks.
-T

Kuva
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Vahasin Mersun iltapuhteena. Lämpimässä ilmassa Collinite tuntuu purevan aika lujasti kiinni. Aika raskas oli kiillottaa. Ohjeen mukaan sitä pitäisikin käyttää kohtuu lämpimässä, että se ottaa parhaiten kiinni. Saas nähdä, onko käytännön eroa maaliskuussa tehtyyn vahaukseen.

Kyljistä alkoi kerros vähentyä roiskealueilta, katto ja konepelti olivat hyväs vahas. Takapaksin kannestakin oli heikentynyt kerros. Tällä vahalla mennään kevääseen.

Btw vahasin rouvan auton keväällä lämpimällä säällä ja vahapinta vaikuttaa tosi hyvältä vieläkin, paremmalta miltä omas autos. On sitä toki pestykin vähemmän, koska se on VW Reflexsilber hopeanharmaa.

EDIT: Typo
Viimeksi muokannut C-Klasse, 09.8.2014 1:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Et sanonut että mikä Collinite... Jos 915 niin paneeli kerrallaan levitys ja heti perään kiillotus.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Se on 476s, sori! En tiedä, tuntuiko homma tavallista raskaammalta kostean kuuman sään takia :?:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juu kuumalla se ottaa "palaa kiinni" tooodella hätäiseen, kannattaa paneeli kerrallaan sekin vetää näillä lämmöillä.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Katto ja konepelti ainakin kannattais vahata kahdes osas, ihan hies sai työstää niitä. Jollakin epäkeskolla varovasti olis saanu kuitenkin kevyesti kiillotetuksi.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Vahan kiillotus AINA käsin!
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Asia selvä! :oops:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep. Mutta levitys kandee tehdä koneella, menee niiiiiiin paljon kätevämmin ja nopeemmin :)
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Noo tuota, uudehkon C-mersun vahaukseen käsin menee 17 minuuttia, siis levitys ja poispyyhintä.

Tuli pitkästä aikaa harrasteltua:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 99a5d60946
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

laiskalle ei tuu koneen kanssa hikee pintaan :P
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Ite vetelin tänään Colliniten auton pintaan omin pikku kätösin ja vaikka suoritin vahauksen ihan antaumuksella (ei siis kiirehtien) niin ei tuo kauhean työläältä vaikuttanut eikä siinä nyt niin mahdottomasti mennyt aikaa.

P.S. Olen siis amatööri, joten voi olla, että tein jotain väärinkin...
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Ei se niin työlästä ole kuin moni väittää. :wink: Ilman konetta tulee oikein hyvä, eikä LSP:n (Last Step Product) kanssa yleensä mitään koneita käytetäkkään. Ei edes ammattilaiset joille aika on rahaa. Myllytyshommat on sitten oma lukunsa, niissä kone on must.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Jotain nestemäisiä AIO-tuotteita (All-In-One) ja Pre-Wax-Cleanereitä tulee leviteltyä koneella mutta ihan sen takia että ne jopa hyötyy siitä, esim Bilt Hamberin Cleanser-polish, Dodo Juice Lime Prime, Auto Finesse Tripple ja moni muukin sisältää hiovia ainesosia jotka teoreettisellä tasolla poistavat mikronaarmua. Käsin levitettynä kumminkaan ei saa leikkaavuutta edes nimellisesti näillä ja koneella voi saada sen nimellisen leikkaavuuden. Myös jotkut Glazet tykkäävät koneellisesta levityksestä.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Viikko sitten laitettu 2 kerrosta Optimum Opti-Coattia ja 1 kerros Optimum Opti-Sealia:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... 3868973837
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Vedin sitten Dodo Juice Iron Gloss sealantin koko loppuhöskän päälle, konepellin tosin vielä varmaan joutuu myllyttämään kun siihen jäi jotain ihmeellisyyttä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Taas on tällä rintamalla harjoiteltu, tosin kuvasaastetta ei ole luvassa. :cry: Kysymyksiä kuitenkin sitäkin enemmän. :D Janii? Susii?

Työmaana oli punaisen kiiltonsa menettänyt Sorsan poikanen.

Ensin pesin auton ja sitten tietenkin savetin. Eipä paljon tuntunut lähtevän, ilmeisesti vahaa oli niskassa aika hyvin? Minkälaisella aineella siitä edellisestä vahasta olisi päässyt eroon?

Kyseessä oli kuitenkin vain muutaman tunnin rykäsy, joten nykäisin koneen tulille. Laikkoina vaahtomuovi ja tahnana palveli Fareclayn G3. Laikkaan tarttui jonkin verran punaista väriä. Mistä tämä kertoo? Voiko noita punertavia laikkoja käyttää enää muuhun kuin toisiin punaisiin autoihin?

Punainen kiilto löytyi joka tapauksessa eikä hologrammejakaan syntynyt kuin ihan vähän yhteen nurkkaan. Tosin ajelin koko auton aika maltillisilla kierroksilla, puolella teholla. Tämä onkin muuten jäänyt vähän kysymysmerkiksi minulle. Milloin pitää mennä kaasu pohjassa ja milloin taas ajellaan hitaasti?

Lopuksi vielä nestemäistä vahaa niskaan pari kierrosta ja auto kiilsi ihan mukavasti. Sitten tietenkin menin opiskelemaan, että nämä nestemäiset vahat irtoavat muutaman pesun jälkeen. :ttu: Ensi kerralla sitten kovempaa tavaraa purkista. Levitetäänkö kovavahat muuten käsin vai koneella?
Kein siknatuur
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Sampo N. kirjoitti: 1. Minkälaisella aineella siitä edellisestä vahasta olisi päässyt eroon?

2. Laikkaan tarttui jonkin verran punaista väriä. Mistä tämä kertoo?

3. noita punertavia laikkoja käyttää enää muuhun kuin toisiin punaisiin autoihin?

4. Milloin pitää mennä kaasu pohjassa ja milloin taas ajellaan hitaasti?

5. Sitten tietenkin menin opiskelemaan, että nämä nestemäiset vahat irtoavat muutaman pesun jälkeen. :ttu:
6. Levitetäänkö kovavahat muuten käsin vai koneella?
1. Liuottimella, esim pineline
2. Punainen väri tarttui laikkaan koska ilmeisesti kyseessä on lakaton maali ja olet hionut maalissa olevia naarmuja
3. Laikkoja voi käyttää pesun jälkeen, kannattaa kuitenkin olla varovainen
4. Aine levitetään pienillä kierroksilla jonka jälkeen aloitetaan hiominen "nupit kaakossa" siten että kierroksia ja painetta vähennetään vedon loppua kohti. Keventäminen vähentää hologrammien riskiä
5. Osa nestemäisistä vahoista on hyvinkin kestäviä, osa taas vähemmän. Perus autoglymin kultainen ei ole sieltä kestävimmästä päästä, noin esimerkkinä.
6. Kovavahalla tarkoittanet kiinteää vahaa? Esim simoniz. Yleensä nämä levitetään käsin, koneella ei henkilöauton kokoisessa laitteessa saa ihmeempää ajansäästöä, tarkkuus vaan kärsii.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

OskuV kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti: 1. Minkälaisella aineella siitä edellisestä vahasta olisi päässyt eroon?

2. Laikkaan tarttui jonkin verran punaista väriä. Mistä tämä kertoo?

3. noita punertavia laikkoja käyttää enää muuhun kuin toisiin punaisiin autoihin?

4. Milloin pitää mennä kaasu pohjassa ja milloin taas ajellaan hitaasti?

5. Sitten tietenkin menin opiskelemaan, että nämä nestemäiset vahat irtoavat muutaman pesun jälkeen. :ttu:
6. Levitetäänkö kovavahat muuten käsin vai koneella?
1. Liuottimella, esim pineline
2. Punainen väri tarttui laikkaan koska ilmeisesti kyseessä on lakaton maali ja olet hionut maalissa olevia naarmuja
3. Laikkoja voi käyttää pesun jälkeen, kannattaa kuitenkin olla varovainen
4. Aine levitetään pienillä kierroksilla jonka jälkeen aloitetaan hiominen "nupit kaakossa" siten että kierroksia ja painetta vähennetään vedon loppua kohti. Keventäminen vähentää hologrammien riskiä
5. Osa nestemäisistä vahoista on hyvinkin kestäviä, osa taas vähemmän. Perus autoglymin kultainen ei ole sieltä kestävimmästä päästä, noin esimerkkinä.
6. Kovavahalla tarkoittanet kiinteää vahaa? Esim simoniz. Yleensä nämä levitetään käsin, koneella ei henkilöauton kokoisessa laitteessa saa ihmeempää ajansäästöä, tarkkuus vaan kärsii.
Lisätääns tuohon vielä, erittäin hyvin tuossakin mutta laajennetaan vielä vähäsen.
1. Pineline on helposti saatavilla, suht huokea ja toimiva kunhan käyttää reippaalla seoksella ettei lantraile liikaa. Toinen huokea ja hyvin toimiva on Motoxin Tehopesu Motonetistä. Molemmat näistä on ns bioliuottimia eli ympäristössä hajoavia ja saastuttamattomia.
Hiilivetyliuottimia on sitten myös, mm Polaric Noc-Wax tjsp sekä muistaakseni Motox Liuotinpesu nimellä, näitä käytetään aina raakana ja ovat erittäin tehokkaita mutta myöskin haitallisia. Pääosin maaöljy/bensa johdannaisia eli paloarkojakin mutta vähintäänkin ihoa ärsyttäviä.

2. Tämä tulikin jo hyvin. Kyseessä siis niinsanottu 1-kerrosmaali eli ilman lakkaa. Väripigmentti hioutuu kiillotellessa pinnasta ja tarraa laikkoihin. Täysin normaalia lakattomille väreille.

3. Tottakai voi. Peset ne vaan mahdollisimman hyvin niin ettei niistä enää irtoa pestessä väriä. Vaikka laikka jää vähän värjätyksi ei se menoa haittaa. Jos laikasta jää vielä toisenväriseen autoon vähän pigmenttiä kiillotellessa niin se kyllä peseytyy ja pyyhkiytyy pois samalla kun pyyhit/peset tahnajämät pinnasta pois. Ei ongelmaa. Se vähäinen määrä pigmenttiä mikä laikkaan jää muutaman kunnollisen fairypesun jälkeen on jo niin inerttiä että jos se sieltä laikasta pääsee vielä karkuun niin se ei kyllä mihinkään enää tartu. Pääasia että laikan kontaktipinta maalipintaa vasten on mahdollisimman puhdas ettei välissä ole kokkareita tai siruja tai edes karkeaa pölyä, nämä aiheuttavat enemmän naarmuja kuin mitä koko kiillottaminen edes poistaa.
Vinkkinä että muistakaan myös pestä ja putsata niitä laikkoja kesken työstön. Paneelin tai parin jälkeen käy huuhtaisemassa laikan puhtaaksi kraanan alla, näin laikka pysyy mahdollisimman puhtaana ja työn jälki on parasta mitä voi saada.
Itse pyyhkäisen jokaisen pienen alueen jälkeen laikkaa kevyesti paineilmalla tai vanhalla hammasharjalla. Nopea toimenpide tehtäväksi aina ennenkuin laittaa tahnaa laikalle, tällä lähtee jo iso osa tavarasta pois laikasta. Kun laikka alkaa näyttää tukkoiselta niin pesulle.
Laikka myöskin kuivuu nopeasti kun sen ensin puristaa käsissä kuivaksi, laittaa koneeseen kiinni, kone käyntiin laikka ilmassa ja kierrokset maksimiin. Varokaa vaan, sitä vettä myös roiskuu pitkälle... Hetki kierroksia ja laikka on kuiva. Tahnaa laikalle ja taas menoksi.

4. Erittäin hyvin kerrottukin jo tuossa yllä. Eli ensimmäisenä minimikierroksilla vaan levität tahnan pienelle alueelle, semmonen noin 30x30cm on melko sopiva alue, tämän jälkeen nostat kierroksia ja painat konetta pikkusen, kun tahna hajoaa värittömäksi, rasvaiseksi tai pinta alkaa näyttää kivalta, et paina konetta enempää ja tiputat kierrokset minimiin. Ajelet vielä pari kertaa alueen läpi. Hiljentäminen lopussa todellakin minimoi hologrammien määrää. Mitä enemmän kierroksia ja painetta työstövaiheessa, sitä enemmän kombinaatio hioo eli poistaa tavaraa pinnasta. Aluksi kannattanee ottaa varovaisemmin että tulee välineiden ja kyseisen maalipinnan kanssa tutuksi, sitten voi kokeilla isompiakin kierroksia ja/tai painetta. Kierrosten ja paineen määrää muuttelemalla löytää sen oman tyylin. Mitään absoluuttisen oikeaa tapaa ei ole, jokainen työtapa saa tuloksia aikaiseksi. Se pitää vaan löytää se oma tyyli.
Se että ajelit noin puoliteholla nyt kuulostaa juuri sopivalta tähän tapaukseen. Lakattomat maalit ovat yleensä melko pehmeitä joten kaasu pohjassa olisit todennäköisesti saanut melko nopeasti myös vahinkoa aikaiseksi. Todennäköisesti maalikerros olisi palanut puhki suht helposti jostain kohdasta ja pohjamaali olisi tullut esille. Joten oikean ratkaisun teit tällä kertaa :)

5. Markettitavarasta suurin osa kyllä. Harrastelijapuolelta löytyy enemmän kestäviä helposti. Ennenvanhaan oli sanonta että mitä vaikeampaa vaha on levittää pintaan sitä paremmin se myöskin pysyy pinnassa. Nykypäivänä ei pidä ihan niin hyvin paikkaansa koska poikkeuksia on enemmän, mutta silti melko paikkaansapitävä nykyäänkin.
Eniten kuitenkin vahan kestoon vaikuttaa pohjien puhtaus ja itse vahan levitys. Eli mitä puhtaammat pohjat saat aikaiseksi, sitä pidempään vaha kuin vaha kestää. Mitä tarkempaan saat vahan levitettyä, kuivatettua ja pyyhittyä pois, sitä paremmin vaha kuin vaha kestää. Ja tietysti se mikä vaikuttaa eniten on miten sitä pestään. Harjapesussa lähtee vaha kuin vaha nopeasti. Käsin pestynä käytetyt aineet vaikuttavat tietysti eniten. Vahaturvallinen esipesu, laadukas ja vahaturvallinen shamppoo sekä oikeat työskentelytavat niin kyllä se autoglymin kultainenkin kestää puoli vuotta helposti pinnassa ;)

6. Kaikki vahat mielellään käsin. Koska jos pinta on jo kiilloitettu koneella ja levität vahan vielä päälle koneella, on suurempi riski aiheuttaa uusia naarmuja pintaan kuin käsin. Ja vahan pois pyyhintä aina käsin, ei poikkeuksia.
Nestemäisiä voi helposti levittää koneella, ns kovavahoja eli paste-vahojakin voi levittää koneella. Ja koneella saa myöskin helpommin tasaisen ohuen kerroksen vahaa kuin käsin. Mutta kone on kömpelö eikä sillä mahdu jokaiseen paikkaan eikä niin kontrolloidusti kuin käsin.
Nopeuden kantilta molemmat on yhtä nopeita/hitaita.

Niin ja se ettei savella irronnut pinnasta juurikaan mitään kertoo joko siitä että pinta oli valmiiksi erittäin puhdas tai sitten jotain meni mönkään. Savi kuitenkin irrottaa pinnasta melkolailla tasan kaiken lian mitä siinä voi ollakaan. Jos pinta oli valmiiksi puhdas ja jotenkuten vahattu, vaha antautui jo pestessä niin liat lähti jo siinä eikä savelle jäänyt putsattavaa.
Toisaalta myöskin lakaton maali on niin huokoista että se imaisee pienemmät liat jo ihan maalin huokosiin sisälle eikä ne sieltä mihinkään lähde edes savella, ainoastaan kiillottamalla. Ja tämä taas tukkii laikkaa nopeammin.

Jos Sampolaiselle tai muillekin ei lontoon kieli tuota ongelmia ymmärryksessä kuunneltuna niin suosittelen kurkkailemaan juutuubista kaveria nimeltä Junkman2000 jolla on harrastelijanäkökulmasta juurta jaksaen selostettu kaikkea mahdollista niin pesemisestä vahaamiseen kuin kiillottamiseen erilaisilla koneilla ja tahnoilla sekä mitä vaan sieltä välistä.
Toinen erittäin hyvä myöskin ameriikkalainen tyyppi löytyy juutubista hakemalla AmmoNYC eli toveri nimeltä Larry Kosilla. Ammattilainen detaileri joka tekee työkseen tätä. Kaverin tyyli on nauttia autoista täysin rinnoin, ajaa niillä radalla ja sateessa ja piiskata niitä päivästä toiseen, mutta myöskin pitää ne äärettömän puhtaana. Eli ei mikään autojen säästelijä joka ajaa vain joka kolmas sunnuntai kunhan aurinko on puolipilvessä, vettä ei sada ja lämpötila on tasan +22-25C vaan mies oikeasti käyttää autojaan. Larry jaksaa videoillaan myöskin selittää aivan juurta jaksaen miksi hän tekee asiat näin eikä noin sekä tuntuu tietävän äärettömästi aiheesta. Kaveri myöskin kouluttautuu aivan jatkuvalla syötöllä pysyäkseen samalla tasolla.

Noilta parilta tyypiltä saa ihan esimerkein maustettuna erittäin pätevää tietoa ihan videoita katselemalla.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

ISO peukku Oskulle susilaiselle. :D

Taas viisastuin, tässähän pitää vielä hinkata oma kalusto tälle syksylle. :D

Täytyypä tutustua noihin juutuupi-kanaviin.
Kein siknatuur
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Fareclan tilalle kannattaa ehkä katsella joku parempi aine, esim sholl. Saat paremman lopputuloksen pienemmällä vaivalla. Samalla kannattaa miettiä vahaa, esim colliniten tuotteet on aika kestäviä ja helppoja. Myllytyksen ja vahan välissä täytyy sitten tehdä välipesu jotta saat laitettua vahan puhtaaseen pintaan. ;)

Pesukinnas.comista löytyy myös paljon juttua ;)
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Wolfie kirjoitti:Laikka myöskin kuivuu nopeasti kun sen ensin puristaa käsissä kuivaksi, laittaa koneeseen kiinni, kone käyntiin laikka ilmassa ja kierrokset maksimiin. Varokaa vaan, sitä vettä myös roiskuu pitkälle... Hetki kierroksia ja laikka on kuiva.
Wolfien vastaus oli erittäinkin tyhjentävä mutta jos käyttää epäkesko-kiillotuskonetta niin en suosittele tätä kuivausmetodia. Itse joskus menin kokeilemaan, laikka koneeseen kiinni, nappi pohjaan ja kiekko kutoseen, parin sekunnin päästä laikan vaahtomuoviosa lensi hallin toiseen päähän ja tarraosa jäi koneeseen. Ensin epäilin että vika oli liimauksessa mutta sama homma toistui toisellakin laikalla niin sen jälkeen olen epäkeskollakin työstäessä pitänyt rälläkkämallin käyttövalmiina laikkojen kuivausta varten.
Ja sellaisen hauskuuden olen monesti huomannut että kun työstön aloittaa puhtaalla laikalla jonka ottaa kuivana kaapista niin homma voi tökkiä alkuunsa mutta kun ensimmäisen kerran laikan pesee/huuhtelee ja kuivaa niin homma sujuu sen jälkeen jotenkin paljon helpommin. Voihan tämä tosin johtua siitäkin että ensimmäsiten paneelien jälkeen on parempi tuntuma laikan ja pinnan yhteistyöhön tai sitten se laikkaan kumminkin jäävä kosteus vaikuttaa jotenkin asiaan.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Hahaa, seuraavassa miitissähän voitas ottaa kisa kenen laikka lentää kauimmas. :lol:

Tahnan vaihto on tosiaan siintänyt mielessä jo pidempään ja pesukinnastakin on tavattu.

:D
Kein siknatuur
pt
Viestit: 792
Liittynyt: 25.10.2005 15:23
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Tuosa:
Kuva

Tuohon:
Kuva

Oikeastaan pelkällä pesulla ja kovavahalla, ei alettuja liikoja "hifistelemään," mutta jos vielä taloon jää, niin eiköhän sitä hoideta.

Kuva

Ovipahvitkin priimaa kaikkialla, kuten ovien alalaidat ja kaikki.


Kuten "omassa" topicissa" oli, niin hommahan ulkoistettiin, eli kunniaa ei voi ottaa kuin kohteen löytymisestä.

Pitää noiden muutaman kohdalla jossain vaiheessa Wolfien palveluitakin katsoa, kuhan nämä tästä lutviutuu taas..
W124 500E
W903 316cdi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Wolfie kirjoitti:Vahaturvallinen esipesu, laadukas ja vahaturvallinen shamppoo
Mistä näitä saa? Männä keväänä kysyin puljusta, jossa kävin auton pesettämässä sekä vahauttamassa ja sieltä ei osattu antaa neuvoa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tuolta löytyy oikeastaan kaikki tarvittava mitä autonhoidossa voi tarvita ja jos tykkää fiilistellä hyvistä tuoksuista ja silti laadukkaista aineista niin kannattaa kurkata tänne. Varsinkin tuo Dodo Juice Sour Power on namia shamppoota ylläpitopesuihin, näyttää ja tuoksuu omenamehulta, pesee erinomaisesti ja markkinoiden suurin carnabaupitoisuus jättää jopa kiiltoa pintaan.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Millähän asuntovaunua kannattaisi pestä? Voiko käyttää ihan BH:n autofoamia painepesurin foam lancella, kunhan ei painepesurilla huuhtele pois? Ja millähän tuota "kuulavasaroitua" kylkeä saa puhtaaksi, onnistuneeko ihan peruskintaalla? Peruspuhdas lähtökohta, eli ei mitään kauheampia tököttejä liene tarvista käyttää.
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Roisto kirjoitti:
Wolfie kirjoitti:Vahaturvallinen esipesu, laadukas ja vahaturvallinen shamppoo
Mistä näitä saa? Männä keväänä kysyin puljusta, jossa kävin auton pesettämässä sekä vahauttamassa ja sieltä ei osattu antaa neuvoa.

t.
Risto
Ensinnäkin vaihda paikkaa jossa käyt pesettämässä ja vahauttamassa. Jos ei ne osaa sua neuvoa mistä ostaa hyviä kamoja niin mitä ne sitten itse käyttäävät... Huonoja myyntimiehiä jos eivät edes omasta varastosta suostu myymään. Tai sitten niillä on huonot kamat käytössä :lol:
Kurkkaappa http://www.projectech.fi taikka http://www.shineld.fi taikka http://www.detailingshop.fi
Noilta kaikilta olen itse henkilökohtaisesti ostanut milloin mitäkin ja jokaisesta saa erittäin hyvää asiakaspalvelua sekä tietoa enemmän kuin tarvitsee :)

Ja luokyiolle, kyllä autofoamilla voi asuntovaunuakin pestä. Enkä keksi kovin äkkiä syytä miksei sitä saisi painepesurilla huuhdella poiskaan, itse ainakin huuhtelen painepesurilla...
Todennäköisesti ei lähde pelkällä autofoamilla puhtaaksi vaan vaatinee mekaanisen pesun eli kinthaalla ja shamppoolla. Jos ei yltä niin jakkaralla/tikkailla lisää mittaa. Pesuharjaa en voi suositella kovin äkkiä, niiden harjakset tuppaa olemaan niin jäykät että naarmua tulee vaikka minkä teet. Paitsi jos jostain löydät ihan villisian karvasta tehdyn harjan, semmoinen mullakin on. Nyrkkisääntönä mä olen pitänyt että jos pesuvälineellä kehtaisi omaa nahkaansa hinkata samaan malliin kuin autoa sillä pesisi niin anna mennä vaan. Jos oma nahka ei kestä semmoisella hinkuttaa niin se on liian karhea :)

Jos ei lähde puhtaaksi autofoamilla ja shamppoolla kinnastellen niin rajumpaa litkua käyttöön. Eli bioliukkaria, justiinsa malliin Pineline / Motox Tehopesu. Näitähän voi käyttää myös kinnastellen, mutta ei liu'u niin kivasti kuin shamppoolla... Toki voi käyttää bioliukkaria ja lorauttaa ihan karvan verran shamppoota mukaan tuomaan liukkauden :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”