Ajetaanko Saksassa ruohonleikkurin öljyillä?
Ajetaanko Saksassa ruohonleikkurin öljyillä?
Nonii, nyt joka tsiisuksen tuontiauton omistaja huoltokirja kouraan ja heti! Millaisia merkintöjä pumaskasta löytyy? Vai onko kirja ns. "toilet pumaska", eli tyhjä?
Sen verran jurppii ja vetää kateelliseksi tuo Suomi-autoilijoiden mittarinruuvauksella elvistely, että oma keskustelu tuonti-linttailijoille on pakko avata.
Ihmetellään nyt sitten vaikka millaista mämmiä se Manfred on näitten uitettujen romujen patoihin lapioinut, vai onko se vaihtanut voiteita ensinkään?
Omia siivilöitä on rääkätty pääsääntöisesti kummallisen merkkisillä 10W40 rasvoilla, ei ne natsit taida ymmärtää mitään synteettisten öljyjen päälle?
Entä sitten tämän nuukailun vaikutus tuontiromujen koneisiin? Onko pata "tattis" kun vispilä tuodaan Suomeen? Joko annan kotteroille viimeisen voitelun Teboilin 10W30 Moniasteella? Vai onko sekin liian hyvää tavaraa saksalaisen mittapuun mukaan?
No? Joko tapellaan?
Sen verran jurppii ja vetää kateelliseksi tuo Suomi-autoilijoiden mittarinruuvauksella elvistely, että oma keskustelu tuonti-linttailijoille on pakko avata.
Ihmetellään nyt sitten vaikka millaista mämmiä se Manfred on näitten uitettujen romujen patoihin lapioinut, vai onko se vaihtanut voiteita ensinkään?
Omia siivilöitä on rääkätty pääsääntöisesti kummallisen merkkisillä 10W40 rasvoilla, ei ne natsit taida ymmärtää mitään synteettisten öljyjen päälle?
Entä sitten tämän nuukailun vaikutus tuontiromujen koneisiin? Onko pata "tattis" kun vispilä tuodaan Suomeen? Joko annan kotteroille viimeisen voitelun Teboilin 10W30 Moniasteella? Vai onko sekin liian hyvää tavaraa saksalaisen mittapuun mukaan?
No? Joko tapellaan?
Hyvä HVM!
No, periaatteessa tuohon mun autoon sopii parhaiten juuri nuo mainitsemasi ruohonleikkurin öljyt, koska moottoritilavuus on about sama, eli mopon moottorilla mennään (190E 2.0).
Nyt kun kattelen tuota huoltokirjaa, niin mersun liikkeen leimoja sieltä löytyy, ja öljymerkkeinä jotain BP-Strato:a ja VISKO 5000 on yks. Mitähän lie? Litiumpohjaisia vaseliineja? Pitäis Googlata, jos jaksais...
Kummasti on nyt suomessa minulla ollessa ruvennut tulemaan jotain Mobil 1 0W-40 -leimoja huoltokirjaan.
Älä HVM anna ässälle viimeistä voitelua Teboilin 10W30 moniasteella... en ole ihan vakuuttunut Tepsan öljyjen laadusta. Hah, hah
Hmm... Eikös meillä kaikilla ole tuontiauto? Vai tehdäänkö mersuja suomessa jossain?
No, periaatteessa tuohon mun autoon sopii parhaiten juuri nuo mainitsemasi ruohonleikkurin öljyt, koska moottoritilavuus on about sama, eli mopon moottorilla mennään (190E 2.0).
Nyt kun kattelen tuota huoltokirjaa, niin mersun liikkeen leimoja sieltä löytyy, ja öljymerkkeinä jotain BP-Strato:a ja VISKO 5000 on yks. Mitähän lie? Litiumpohjaisia vaseliineja? Pitäis Googlata, jos jaksais...
Kummasti on nyt suomessa minulla ollessa ruvennut tulemaan jotain Mobil 1 0W-40 -leimoja huoltokirjaan.
Älä HVM anna ässälle viimeistä voitelua Teboilin 10W30 moniasteella... en ole ihan vakuuttunut Tepsan öljyjen laadusta. Hah, hah
Hmm... Eikös meillä kaikilla ole tuontiauto? Vai tehdäänkö mersuja suomessa jossain?
Hyvä kun otit asian esiin, HVM. Minua on nimittäin ihmetyttänyt miksi autoni mukana (perintökalleutena?) kulkee ruåtsinkielinen penkinlämmittimien käyttöohjekirja.
-Miksi kyseinen kirja löytyy, vaikka autossa ei ole penkinlämmittimiä (koskaan ollutkaan)
-Miksi ruåtsinkielisenä? Auto on suomiauto.
-Kuka helevetti tarvii penkinlämmittimiin kymmensivuisen ohjekirjan? Ai niin, ruåttalaiset.
edit. Castroli on kestänyt jo yli 1000km ilman että ö-paineet on pudonneet paljoa alipaineen puolelle.
-Miksi kyseinen kirja löytyy, vaikka autossa ei ole penkinlämmittimiä (koskaan ollutkaan)
-Miksi ruåtsinkielisenä? Auto on suomiauto.
-Kuka helevetti tarvii penkinlämmittimiin kymmensivuisen ohjekirjan? Ai niin, ruåttalaiset.
edit. Castroli on kestänyt jo yli 1000km ilman että ö-paineet on pudonneet paljoa alipaineen puolelle.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Ensimmäinen öljyn vaihto ja Per...e, ovatko pistäneet jotain Ryssän töhnijä....?
Lukee meinaan että ARAL Super Tronic 5W-40
Seuraava pari vaihtoa 10W/40
Tämän jälkeen siirrytty shellin 5W/ 30 aineeseen...
No onneksi tuli Ryöhkä ja pelasti tänne Suomeen ja autolla alkoi kissan, ei kun tuota mersun päivät...
Sen jälkeen on ruennut lukemaan huoltokirjassa Mobil 1 0W/40
Mahtaako olla sitten hyvää vai huonoa onkin sitten oma keskustelunsa,
Lukee meinaan että ARAL Super Tronic 5W-40
Seuraava pari vaihtoa 10W/40
Tämän jälkeen siirrytty shellin 5W/ 30 aineeseen...
No onneksi tuli Ryöhkä ja pelasti tänne Suomeen ja autolla alkoi kissan, ei kun tuota mersun päivät...
Sen jälkeen on ruennut lukemaan huoltokirjassa Mobil 1 0W/40
Mahtaako olla sitten hyvää vai huonoa onkin sitten oma keskustelunsa,
Mutta Helix ultralla, vaiko pelkällä Helixillä? Helixiäkin löytyy mineraliöljynä. Ultra on se täyssynteettinen, loput semisynteettisiä tai mineraalikuraa. Toivottavasti on kaataneet pataan sitä halvinta p*skaa ja ajaneet baanalla lämä pohjassa 500km päivään. Lukkojarrutus loppuun tottakai.Onanias kirjoitti:Kotteron mukana tulleen "huoltokirjan" perusteella pirkka-mersuun on sakemannit ruutanneet Shell Helixillä
Saksalaisiin laatuautoihin ei öljyjä vaihdella! Huonosti suunnitellun ja tehdyn väykyn väärennetyssä huoltokirjassa lukee seuraavaa:
24198 km Mehrbereichsöl gemäß DB-Vorschrift (moniasteöljyä mersun ohjeiden mukaisesti)
46993 km Aral 5-W-40
80152 km Aral 5-40
98349 km Mobil1 0W-40 suomiöljyä
126259 km Mobil 1RF Tiileriöljyä
Ja jos joku väittää että 33159 km samoilla öljyillä on liikaa, niin väärässä on. Minulle on sellainen rätinki Saksasta lähetetty että väykky on huollettu kaikkien ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti
24198 km Mehrbereichsöl gemäß DB-Vorschrift (moniasteöljyä mersun ohjeiden mukaisesti)
46993 km Aral 5-W-40
80152 km Aral 5-40
98349 km Mobil1 0W-40 suomiöljyä
126259 km Mobil 1RF Tiileriöljyä
Ja jos joku väittää että 33159 km samoilla öljyillä on liikaa, niin väärässä on. Minulle on sellainen rätinki Saksasta lähetetty että väykky on huollettu kaikkien ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Neste Turbo LXE 15w-40 koneessa ties kuinka monennetta vuotta
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Hmmm, katsotaanpas millaisilla leimasimilla Ahmed on onnistunut meikäläisen kirjaseen iskemään merkkinsä:
1) 30.Sep.1991: Werk Sindelfingen / Fahrzeugauslieferung
2) 21.04.92: 4635 km, Autosmeralda S.n.c, Esso S.Diesel 15/40
3) 15.6.92: 12978 km, Mercedes-Benz Kundendienst, Mercedes-Benz AG
4) 25.11.92: 20376 km, Autohaus Hans-Georg Birk, Aral Turbosal tai jotakin
5) 10.8.93: 32379, Autohaus Hans-Georg Birk, Aral Turbosal..
6) 23.3.94: 40311, Autohaus Hans-Georg Birk, Aral Turbosal..
7) 6.9.94: 49603, Autohaus H.-G. Birk Gmbh Mercedes Jahreswagen, Aral Turbosal
8 ) 11.4.95: 61318, Autohaus Bolz&Partner Gmbh Mercedes Jahreswagen, Shell 15/40
9) 21.11.95: 72535, Autohaus Bolz&Partner Gmbh Mercedes Jahreswagen, Shell 15/40
10) 4.6.96: 80825, G.Rathje, DEA Premium XL
11) 19.8.97: 107822, Renault Autohaus Harmsen, Super 10/40
12) 19.8.97: 107822, Renault Autohaus Harmsen, Super 10/40 (eka oli 100 tonnin huolto, tämä 110... )
13) 26.2.98: 118308, Renault Autohaus Harmsen, Vollsyntsch... ilmeisesti täyssynteettistä
14) 20.10.98: 132811, Renault Autohaus Harmsen, Vollsyntsch..
15) 13.7.99: 150634, Renault Autohaus Harmsen, Vollsyntsch..
16) 25.2.00: 165494, Subaru Autohandelsgesellschaft, Viva 10-40
17) 16.10.00: 185469, Subaru Autohandelsgesellschaft, Vollsynthshscshc 10/40
Liekö ollut DEA Premium niin hyvää, ettei tarvinnut vaihtaa kuin vasta 27 tkm jälkeen
Ja auto uitettiin joskus 2002 jouluna Suomeen lukemalla noin 220 tkm. Itse ostin 6/2004 290 tkm ja nyt on 366 tkm. Ja joka öljynvaihtoväli on ollut 15-20 tkm mulla, öljynä nyt viimeiset pari vaihtoa Mobil Delvac-1 5/40 tai jotakin Ja naputtaa muuten nostajat nykyään vähemmän kuin ostaessa
Edit: Mistäs muuten näkee, onko huoltovihko hankittu jälkikäteen? Takasivulla komeilee numerosarja 140 584 11 95. Tarkoittaako tuo W140 ja kirja painettu 11/95 On kyllä niin silkkihansikkain käsitelty tuota huoltovihkoa, että hullumpaa hirvittää
1) 30.Sep.1991: Werk Sindelfingen / Fahrzeugauslieferung
2) 21.04.92: 4635 km, Autosmeralda S.n.c, Esso S.Diesel 15/40
3) 15.6.92: 12978 km, Mercedes-Benz Kundendienst, Mercedes-Benz AG
4) 25.11.92: 20376 km, Autohaus Hans-Georg Birk, Aral Turbosal tai jotakin
5) 10.8.93: 32379, Autohaus Hans-Georg Birk, Aral Turbosal..
6) 23.3.94: 40311, Autohaus Hans-Georg Birk, Aral Turbosal..
7) 6.9.94: 49603, Autohaus H.-G. Birk Gmbh Mercedes Jahreswagen, Aral Turbosal
8 ) 11.4.95: 61318, Autohaus Bolz&Partner Gmbh Mercedes Jahreswagen, Shell 15/40
9) 21.11.95: 72535, Autohaus Bolz&Partner Gmbh Mercedes Jahreswagen, Shell 15/40
10) 4.6.96: 80825, G.Rathje, DEA Premium XL
11) 19.8.97: 107822, Renault Autohaus Harmsen, Super 10/40
12) 19.8.97: 107822, Renault Autohaus Harmsen, Super 10/40 (eka oli 100 tonnin huolto, tämä 110... )
13) 26.2.98: 118308, Renault Autohaus Harmsen, Vollsyntsch... ilmeisesti täyssynteettistä
14) 20.10.98: 132811, Renault Autohaus Harmsen, Vollsyntsch..
15) 13.7.99: 150634, Renault Autohaus Harmsen, Vollsyntsch..
16) 25.2.00: 165494, Subaru Autohandelsgesellschaft, Viva 10-40
17) 16.10.00: 185469, Subaru Autohandelsgesellschaft, Vollsynthshscshc 10/40
Liekö ollut DEA Premium niin hyvää, ettei tarvinnut vaihtaa kuin vasta 27 tkm jälkeen
Ja auto uitettiin joskus 2002 jouluna Suomeen lukemalla noin 220 tkm. Itse ostin 6/2004 290 tkm ja nyt on 366 tkm. Ja joka öljynvaihtoväli on ollut 15-20 tkm mulla, öljynä nyt viimeiset pari vaihtoa Mobil Delvac-1 5/40 tai jotakin Ja naputtaa muuten nostajat nykyään vähemmän kuin ostaessa
Edit: Mistäs muuten näkee, onko huoltovihko hankittu jälkikäteen? Takasivulla komeilee numerosarja 140 584 11 95. Tarkoittaako tuo W140 ja kirja painettu 11/95 On kyllä niin silkkihansikkain käsitelty tuota huoltovihkoa, että hullumpaa hirvittää
Meikän kotterossa näkyy ollen käytetty Mobil 5W-50 öljyä ja suomessa ekalla omistajalla Shell Helixiä 5W-40,miä sitte Castrol GTX Magnatec 5W-40 öljyä.Ny kesällä vois kokeilla tota uutuutta 10W-60 Edgeä.
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Jäi käpälään just viime viikolla tuollanen -95 200D.Käyttöönotto näyttäs olleen20.11.94
Eka öljynvaihto ollu vasta 12602km. kohdalla ,vaik ois pitäny olla jo 1000-5000 välillä. Vaihettu tuolloin Shell helise ja kynällä iso huom.AUFGANG. Sen jälkeen onki sitte hyvin epämääräisi välein merkintöjä.
Oletan ,että öljyt on vaihdettu vain syksyn keväin. mm.28.1.00 on merkintä Syntetiköl ja kilometrejä ois tuolloin ollu 116383.
Leimalliset merkinnät päättyvät 28.2.02 ,jossa ml.on276391km. ja oljystä vain viskositeetti 5W/30 ,ruksattu on myös Bremslyssigkeit erneuert.
Nyt ml. 534600 ja eilen laitoin sisään täys-synt. ja aivan piripintaan.
Eka öljynvaihto ollu vasta 12602km. kohdalla ,vaik ois pitäny olla jo 1000-5000 välillä. Vaihettu tuolloin Shell helise ja kynällä iso huom.AUFGANG. Sen jälkeen onki sitte hyvin epämääräisi välein merkintöjä.
Oletan ,että öljyt on vaihdettu vain syksyn keväin. mm.28.1.00 on merkintä Syntetiköl ja kilometrejä ois tuolloin ollu 116383.
Leimalliset merkinnät päättyvät 28.2.02 ,jossa ml.on276391km. ja oljystä vain viskositeetti 5W/30 ,ruksattu on myös Bremslyssigkeit erneuert.
Nyt ml. 534600 ja eilen laitoin sisään täys-synt. ja aivan piripintaan.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Ei haittaa, vaikka Fritz olisi ajellut millä vaan voiteilla, jos suomalaisten öljytottumuksiin vertaa. Se on kuitenkin pieni tekijä kansallisiin sääoloihin verrattuna. Kun lähdetään siitä, että Suomessa on 6 kk kylmää kautta, niin kylmäkäynnistysten määrä kuluttaa konetta enemmän kuin paraskaan autobahn-ralli edes mineraalirasvoilla.
Kaikki autoilijat eivät starttaa tallista, tai edes tolpasta - ainakaan joka kerta kun kiesi käynnistyy. Yhden kylmästartin sanotaan kuluttavan konetta n. 500 ajokilometriä vastaavan määrän. Etelä-Saksassa asuva Fritz lähtee aina lämpimästä, ainakin pääpiirteittäin.
Marras-maaliskuussa saattaisi keskimääräinen Matti Mersuilija laittaa padan tulille kylmiltään vaikka 5 kertaa viikossa 20 viikon aikana. Tulee 100 kylmästarttia eli 50.000 ylimääräistä ajokilometriä. Kymmenessä vuodessa Matin Mersulla on "ajettu" jo 500.000 km enemmän kuin Frizin mineraalipirssillä
Tämän kirjoituksen saa uskoa ja ottaa vakavasti täytenä totena tai sitten ei
Kaikki autoilijat eivät starttaa tallista, tai edes tolpasta - ainakaan joka kerta kun kiesi käynnistyy. Yhden kylmästartin sanotaan kuluttavan konetta n. 500 ajokilometriä vastaavan määrän. Etelä-Saksassa asuva Fritz lähtee aina lämpimästä, ainakin pääpiirteittäin.
Marras-maaliskuussa saattaisi keskimääräinen Matti Mersuilija laittaa padan tulille kylmiltään vaikka 5 kertaa viikossa 20 viikon aikana. Tulee 100 kylmästarttia eli 50.000 ylimääräistä ajokilometriä. Kymmenessä vuodessa Matin Mersulla on "ajettu" jo 500.000 km enemmän kuin Frizin mineraalipirssillä
Tämän kirjoituksen saa uskoa ja ottaa vakavasti täytenä totena tai sitten ei
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Voiko öljyntäyttöaukosta päätellä jotain moottorin pikeentymisasteesta vai pitääkö avata venttiilikoppaaJP74 kirjoitti:Mutta vetäähän se Fritz moottoritiellä lämä tiskissä, jota ei suomessa kuitenkaan kovin suuria annoksia pääse tekemään. Saksan tuonneista on moottorit monesti sisältä hirveässä mällissä, kun huonot öljyt pikeentyvät moottorin sisuksiin.
Melkein kannattaa irrottaa venttiilikoppa, niin näkee koneen puhtausasteen. Vaikka ois 800tkm ajettu suomiauto, mutta synteettisillä, niin osat kiiltää koneen sisällä. Joku 190tkm ajettu Saksantuonti bensa-auto voi olla taas koneen sisältä sentin pien peitossa, kiitos paskaöljyjen.veppe kirjoitti:Voiko öljyntäyttöaukosta päätellä jotain moottorin pikeentymisasteesta vai pitääkö avata venttiilikoppaaJP74 kirjoitti:Mutta vetäähän se Fritz moottoritiellä lämä tiskissä, jota ei suomessa kuitenkaan kovin suuria annoksia pääse tekemään. Saksan tuonneista on moottorit monesti sisältä hirveässä mällissä, kun huonot öljyt pikeentyvät moottorin sisuksiin.
Jatketaanpa samaan syssyyn. Jos kävisi niin, että paikat olisi piessä, niin kannattaako niille tehdä mitään? Toisin sanoen, voiko tulla vain enempi ongelmia, kun p*ska lähtee liikkeelle? Tietysti aina voi purkaa kaiken ja puhdistaa irrallaan kaikki osat, mutta ajattelin lähinnä jotain Forte-käsittelyäJP74 kirjoitti:Melkein kannattaa irrottaa venttiilikoppa, niin näkee koneen puhtausasteen. Vaikka ois 800tkm ajettu suomiauto, mutta synteettisillä, niin osat kiiltää koneen sisällä. Joku 190tkm ajettu Saksantuonti bensa-auto voi olla taas koneen sisältä sentin pien peitossa, kiitos paskaöljyjen.veppe kirjoitti:Voiko öljyntäyttöaukosta päätellä jotain moottorin pikeentymisasteesta vai pitääkö avata venttiilikoppaaJP74 kirjoitti:Mutta vetäähän se Fritz moottoritiellä lämä tiskissä, jota ei suomessa kuitenkaan kovin suuria annoksia pääse tekemään. Saksan tuonneista on moottorit monesti sisältä hirveässä mällissä, kun huonot öljyt pikeentyvät moottorin sisuksiin.
Hehheh... huumoriläjäys!
Jos automaatti niin väkisin P:lle tai manuaali niin pakille vain. Ai ettäkös ei muka mene vai . KokeillaankoHVM kirjoitti:Lukkojarrutus loppuun tottakai.
Nyt kun keskustelu kääntyi automaatteihin,niin onko automaattilaatikoiden rasvoissa eroja?
Työmaalta pöllitty teboilin atf ei pysy mersun lodjussa tuvassa,aina pyrkii ulos.Kaikkea kokeiltu,paitsi laatikon öljypohjan kiinni hitsaamista.
Onko niissä viskositeettejä,lähenkö huomenna oikeen kaupasta ostamaan paksumpaa atf:fää?
Työmaalta pöllitty teboilin atf ei pysy mersun lodjussa tuvassa,aina pyrkii ulos.Kaikkea kokeiltu,paitsi laatikon öljypohjan kiinni hitsaamista.
Onko niissä viskositeettejä,lähenkö huomenna oikeen kaupasta ostamaan paksumpaa atf:fää?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----