Tämä auto on nyt seisonut viikon päivät tallissa. Saatiin yks läikkä parkkipaikalle lisää kun kuskin puolen vetokseli tyrkkäsi mömmönsä ulos; luulin eka että jarruletku ois halennut, mutta jo valmiiksi karunnäköiset vetoakselin suojakumet alkavat ilmeiseti päätellä päiviään yks kerrallaan. Häätyy vaihtaa nuo akselit ennen seuraavia ajoja.
Ajo jatkuu siis tuolla Ässällä; laitetaanpas siitäkin muutama kuvatus ja tarinantynkää tähän samaan topikkiin:
Tämän auton hain siis eräältä voorumilaiselta valtavan suuret mersulasit päässäni v. 2009. Näinpä siis vain auton komeat muodot, en alkavia ruosteita eikä pienet jo ostohetkellä mainitut tekniikkamurheet (jäähdytinnestettä tippasee, sammuilee silloin tällöin) saaneet järkeä päähäni vieläpä suht korkeasta ostohinnasta huolimatta...

Noh, joskushan ne on oppirahat maksettava (ainakin kertaalleen).
479 000 km oli mittarissakin jo tuolloin, tosin autoon oli 300 000 km ajettu vaihtokone laitettu 430 000 km kohdalla...positiivinen asia oli, että auton mukana tuli melko kattava dokumentaatio, edellinen (ruotsalainen eläkeläis-)omistaja oli tallettanut aivan kaikki tapahtumat autollensa kansioon kuitteineen päivineen (oli käyttänyt autoa Espanjaan ajamiseen joka talvi, tuleehan siinä kilometrejä, oli ostanut auton n. 100 000 km kohdalla).
No eipä siinä auttanut kun alkaa sitten harrastamaan ja sitähän sitä onkin tehty tässä vuosien saatossa meleko monella tonnilla, jopa hauskaakin ja sitten myös vähemmän hauskaa on ollut; mukavia mieltä ylentäviä pikkuremppoja välillä ja sitten toisaalta tien päälle jäämisiäkin, ne tosin lähinnä omasta puutteellisesta tietotaidosta johtuen (pääsyypäänä bensapumpun rele; nyt onkin jo kolmas rele menossa, alkuperäinen kesti sen 20 vuotta, KL:stä ~100 €:lla ostettu KAE n. 2 vuotta, nyt on menossa eBaystä hommattu 50 € palikka, pitää kohta hommata jo seuraava varastoon tai ruveta opettelemaan tinaushommia!). Kerran ei auto lähtenyt käyntiin kun vaihteiston turvakytkin kulahti, tosin tuli silloin tuurilla kokeiltua käynnistystä vaihdekepin N-asennolla ja johan hörähti.
On vaihdettu alustaan Berliinin "Veholta" asti haettua alustan palikkaa (ylätukivartta, reaktiotangon palloniveltä ymsyms.), Saksasta tilatut 280 SE:n ja 380 SE:n etulokarit (sattuivat olemaan 172:lla värillä, toinen tosin vaatisi uudelleenmaalauksen). Kannentiiviste meni myös kolmisen vuotta sitten vaihtoon, puskurin kromeja on vaihdeltu ja tuli nahkasisustakin vaihdettua kankaisen tilalle, kaikenlaista muutakin "pikku"näperrystä on ollut ja tulee varmasti olemaan vielä jatkossakin (huolto-Excelissä jo pitkä lista...). Hyvinpä tuo tosin nyt tiellä kulkeekin, mittarissa tällä hetkellä >554 000 km ja ajellaan menemään kesät ja talvet suurimmaksi osaksi virne suupielessä, onhan tuo W 126 kuitenkin siitä hienoimmasta päästä Mercedeksen malleista
Kuvatuksia yhteisen taipaleen varrelta:
Tällä ei kovin kummoisia reissuja olla vielä tehty, pisin ajamani matka oli Oulusta Turkuun ja takaisin saman päivän aikana, 1330 km / 14 h, joten sillä lailla matka-auto-ominaisuudet tuli testattua hyväksi havaittua.
Paljon jäi kertomatta ja lisää tarinaa varmaan tulee kun elo jatkuu..