OM642 320CDi hehkurele probleema
OM642 320CDi hehkurele probleema
Mulla on nyt mesen tilalta ollu vaihteeksi jonku aikaa tuommonen meisselin tekniikalla oleva Chrysler 300C CRD 2010, tuossahan on tuo mesen 320CDi OM642 motti.
Alkukesästä huomasin vikakoodinlukijalla että pending tilassa oli välillä tuo hehkurele, mutta se välissä aina poistu ja pysy pidemmän aikaa poissa. Nyt tänään oli eka kerta kun ei antanut edes yrittää auton käynnistystä ja niinhän siellä koodinlukijalla oli nyt ihan aktiivisena vikakoodina tuo hehkurele moduli.
Käytin sen tänään irti ja puhdistelin liitokset mutta ei auttanut. Samalla mittasin hehkutkin, näytti 0.6 ohm jokaiselle hehkulle ja tuo mun yleismittari näyttää 0.5 ohm vaikka laittaa johtimet yhteen, eli se 0.1 ohm siellä pitäs olla hehkuilla kaiketi. Eihän noita oikeen mitata voi kun nehän on mittarilla mitattuna melkeen hehkut aina "oikosulussa" kun niissä on niin vähän vastusta. Mutta ainakaan poikki palaneita hehkuja ei siis ollut kun kaikissa oli joko vastus tai sitten kaikki on palaneet oikosulkuun mitä en usko kyllä.
Auto käynnistyy kyllä ihan ongelmitta 0.5s starttaamisen jälkeen tällä hetkellä mutta vikakoodi on aktiivisena koko ajan eli jossakin on vika. Kertaakaan ei ole tullut yksittäiselle hehkulle vikakoodia vaan koko ajan sen on näyttänyt suoraan tuota modulia.
Eli mitäpä teen? Ei huvittas hehkuja vaihtaa ihan huvikseen, mutta toisaalta jos yhdessä tai useammassa hehkussa on vika niin sehän voi polttaa uuden hehkureleenkin sitten vai voiko ja kuin todennäköistä se on? Oon foorumeilta lukenu, niin MB kuin sysleri forumeiltakin että tuota vikaa tuntuu olevan monella ja hehkureleen vaihdolla on selvinny.
Tuo hehkurele vaan maksaa sen reilut 200€, hehkut siihen päälle reilun satasen jos nekin uusii. Eli kannattaisko vaan kokeilla pelkällä hehkureleen vaihdolla vai onko liian suuri riski että sitten sen jälkeen saa vaihtaa vielä kertaalleen uuden hehkureleen ja vielä hehkut päälle? Jotenki tuntus että tuo pelkkä modulin vaihto pitäs riittää, mutta kun en tiedä onko näissä vehjeksissä tapana palaa hehkutkin helpolla ja sitä kautta rikkoa tuo moduli niin vähän arveluttaa. Oisko antaa vinkkiä ja onko teillä kokemuksia näistä ongelmista? Tuo pelkkä hehkurelehän on helppo ja nopea vaihtaa jos sillä vaan nyt selviäis.
Alkukesästä huomasin vikakoodinlukijalla että pending tilassa oli välillä tuo hehkurele, mutta se välissä aina poistu ja pysy pidemmän aikaa poissa. Nyt tänään oli eka kerta kun ei antanut edes yrittää auton käynnistystä ja niinhän siellä koodinlukijalla oli nyt ihan aktiivisena vikakoodina tuo hehkurele moduli.
Käytin sen tänään irti ja puhdistelin liitokset mutta ei auttanut. Samalla mittasin hehkutkin, näytti 0.6 ohm jokaiselle hehkulle ja tuo mun yleismittari näyttää 0.5 ohm vaikka laittaa johtimet yhteen, eli se 0.1 ohm siellä pitäs olla hehkuilla kaiketi. Eihän noita oikeen mitata voi kun nehän on mittarilla mitattuna melkeen hehkut aina "oikosulussa" kun niissä on niin vähän vastusta. Mutta ainakaan poikki palaneita hehkuja ei siis ollut kun kaikissa oli joko vastus tai sitten kaikki on palaneet oikosulkuun mitä en usko kyllä.
Auto käynnistyy kyllä ihan ongelmitta 0.5s starttaamisen jälkeen tällä hetkellä mutta vikakoodi on aktiivisena koko ajan eli jossakin on vika. Kertaakaan ei ole tullut yksittäiselle hehkulle vikakoodia vaan koko ajan sen on näyttänyt suoraan tuota modulia.
Eli mitäpä teen? Ei huvittas hehkuja vaihtaa ihan huvikseen, mutta toisaalta jos yhdessä tai useammassa hehkussa on vika niin sehän voi polttaa uuden hehkureleenkin sitten vai voiko ja kuin todennäköistä se on? Oon foorumeilta lukenu, niin MB kuin sysleri forumeiltakin että tuota vikaa tuntuu olevan monella ja hehkureleen vaihdolla on selvinny.
Tuo hehkurele vaan maksaa sen reilut 200€, hehkut siihen päälle reilun satasen jos nekin uusii. Eli kannattaisko vaan kokeilla pelkällä hehkureleen vaihdolla vai onko liian suuri riski että sitten sen jälkeen saa vaihtaa vielä kertaalleen uuden hehkureleen ja vielä hehkut päälle? Jotenki tuntus että tuo pelkkä modulin vaihto pitäs riittää, mutta kun en tiedä onko näissä vehjeksissä tapana palaa hehkutkin helpolla ja sitä kautta rikkoa tuo moduli niin vähän arveluttaa. Oisko antaa vinkkiä ja onko teillä kokemuksia näistä ongelmista? Tuo pelkkä hehkurelehän on helppo ja nopea vaihtaa jos sillä vaan nyt selviäis.
Dodge Charger R/T 440cid+TF727+3.55 1969
MB R129 SL500 1993
MB R129 SL500 1993
Näinhän se on, mutta toisaalta meneekin rahaa enempi turhaan jos hehkut on ehjät vielä. Silläpä kiinnostaakin se että kuinka todennäköistä on että viallinen hehku tappaisi ohjausmodulinkin samalla kun hehkujahan tuppaa menemään monista vehkeistä mutta ei ne silti aina vaadi ohjainmodulia samalla vaihtoon. Ja ei varmaan mikään muu voi rikkoa ohjausmodulia kuin oikosulkuun palanut hehku, kuinka usein nämä nykyhehkut palaa oikosulkuun vai meneekö ne vain poikki?dealer kirjoitti:Kerralla kun vaihtaa hehkut + releen niin saattaa säästyä rahaa.
Ja jos hehkuissa olisi vikaa niin tuntuisi että olisi edes joskus tajunnut yksittäisestä hehkustakin heittää vikakoodia, mutta tulee koodit vain hehkureleestä.
Dodge Charger R/T 440cid+TF727+3.55 1969
MB R129 SL500 1993
MB R129 SL500 1993
Meillä on vaihdettu pariin kolmeen autoon hehkurele kahteen kertaan kun asiakas ei ole antanut vaihtaa hehkutulppia samalla, nyt on sitten kerrottu että releellä ei ole takuuta ellei laiteta tulppia samalla.
Hehkuja mittaillen noista ei saanut selville että niissä olisi ollut vikaa, mutta niin vain rele hajosi kohta asennuksen jälkeen.
Varmaan on mahdollista että rele rikkoutuu omia aikojaan eli tulppa ei sitä riko, mutta kun ei siihen oikein varmuutta saa onko tulpasta johtuvaa.
Hehkuja mittaillen noista ei saanut selville että niissä olisi ollut vikaa, mutta niin vain rele hajosi kohta asennuksen jälkeen.
Varmaan on mahdollista että rele rikkoutuu omia aikojaan eli tulppa ei sitä riko, mutta kun ei siihen oikein varmuutta saa onko tulpasta johtuvaa.
wiimax.fi
Joo onpa tuolla munki kiesillä ajettu jo 290tkm enkä tiedä onko tulppia koskaan vaihdettu. Sama kai ne olisi vaihtaa, mutta saakohan noille sähköosille takuuta ollenkaan jos teen työn itse? Ja onko nuo hehkut vaikeassa paikassa tuossa moottorissa vaihtaa? Tuo modulin vaihto ainaki onnistuu 10 minuutissa mutta miten lie tulpat.
Dodge Charger R/T 440cid+TF727+3.55 1969
MB R129 SL500 1993
MB R129 SL500 1993
Käsittääkseni kone pitää olla lämmin ja suihkuttaa tulppien juureen CRC:tä niin irtoavat kohtuudella?dealer kirjoitti:Ei ole tulpat hankalassa paikassa, mutta älä väännä niitä poikki jos tuntuu olevan tiukassa tai alkaa todelliset ongelmat.
Pitää vaan selvittää tuo että onko osilla takuuta jos työn tekee itse.
Dodge Charger R/T 440cid+TF727+3.55 1969
MB R129 SL500 1993
MB R129 SL500 1993
Kannattaa olla semmonen momenttiavain joka toimii avaissuunnassa myös. 35Nm ei kannata ylittää. Jos esim viimeinen hehku siellä tulipellin vieressä ei aukea niin käy ajamassa kone uudestaan kuumaksi. Ja yritä uudestaan.Punisher kirjoitti:Käsittääkseni kone pitää olla lämmin ja suihkuttaa tulppien juureen CRC:tä niin irtoavat kohtuudella?dealer kirjoitti:Ei ole tulpat hankalassa paikassa, mutta älä väännä niitä poikki jos tuntuu olevan tiukassa tai alkaa todelliset ongelmat.
Pitää vaan selvittää tuo että onko osilla takuuta jos työn tekee itse.
Itse tekisin niin että jos yksi hehkuista ei aukea niin antaisin olla sen enkä vaihtaisi ollenkaan. Vaihtaisin vain releen. Staarilla näkee mikä hehku on "rikki". Jos se ei ole sama kuin se mikä ei aukea, niin on epätodennäköistä että uusi rele palaisi sen takia. Itse asiassa releessä on rakenteellinen heikkous ja se voi hajota omia aikojaan. Hopealangan juotos irtoaa ja kytkentä transistori ei saa virtaa.
Releessä on ylivirtatunnistus oikosulkujen ja lähtöpuolen katkenneen liitoksen varalta. Siksi hehkun oikosulkeutuminen ei pitäisi hajottaa relettä.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Varasin MB Osalle ajan hehkujen ja tuon hehkumodulin vaihtoon, saavat samalla siellä tsekata kunnon lukijalla onko siellä jotakin semmoistakin vialla mitä tuo mun noin 100€:n vähä perusmallia parempi lukija näyttää. Samalla vaihtaa polttoainesuodattimenkin talvea vasten.HannuS kirjoitti:Kannattaa olla semmonen momenttiavain joka toimii avaissuunnassa myös. 35Nm ei kannata ylittää. Jos esim viimeinen hehku siellä tulipellin vieressä ei aukea niin käy ajamassa kone uudestaan kuumaksi. Ja yritä uudestaan.Punisher kirjoitti:Käsittääkseni kone pitää olla lämmin ja suihkuttaa tulppien juureen CRC:tä niin irtoavat kohtuudella?dealer kirjoitti:Ei ole tulpat hankalassa paikassa, mutta älä väännä niitä poikki jos tuntuu olevan tiukassa tai alkaa todelliset ongelmat.
Pitää vaan selvittää tuo että onko osilla takuuta jos työn tekee itse.
Itse tekisin niin että jos yksi hehkuista ei aukea niin antaisin olla sen enkä vaihtaisi ollenkaan. Vaihtaisin vain releen. Staarilla näkee mikä hehku on "rikki". Jos se ei ole sama kuin se mikä ei aukea, niin on epätodennäköistä että uusi rele palaisi sen takia. Itse asiassa releessä on rakenteellinen heikkous ja se voi hajota omia aikojaan. Hopealangan juotos irtoaa ja kytkentä transistori ei saa virtaa.
Releessä on ylivirtatunnistus oikosulkujen ja lähtöpuolen katkenneen liitoksen varalta. Siksi hehkun oikosulkeutuminen ei pitäisi hajottaa relettä.
Olisihan tuon voinut itsekin tehdä mutta ajattelin että takuun jne. kannalta parempi tuo teettää kun on kokemusta että noiden sähköosien kanssa voi tulla yllätyksiä sitten takuun piirissä.
Olisikohan tuon hehkumodulin sitten voinut itse korjata jos se vika on noin yksinkertainen?
Dodge Charger R/T 440cid+TF727+3.55 1969
MB R129 SL500 1993
MB R129 SL500 1993
Hellouz pitkästä aikaa.
"Itse asiassa releessä on rakenteellinen heikkous ja se voi hajota omia aikojaan. Hopealangan juotos irtoaa ja kytkentä transistori ei saa virtaa.
Releessä on ylivirtatunnistus oikosulkujen ja lähtöpuolen katkenneen liitoksen varalta. Siksi hehkun oikosulkeutuminen ei pitäisi hajottaa relettä"
Se on juurikin noin tuon moduulin kanssa. Tappara-täti aukasi lootan ja mittasi liittimeltä piirilevylle ohmisesti (neulaa apuna käyttäen)... josko siellä olisi johtavuutta.. ei ollut ei. "Hopealangat" toimivat tämän lootan sulakkeina ja siksi repasin ne pois. Kaivoin puukolla kosteudensuoja-aineen pois ja rapsuttelin piirilevylle (hopealankojen liitoskohdan viereen) kuparia näkyviin. Sitten siihen kuumaa kolvia ja tinaa ..ja siihen kunnon piuhat kiinni. Piuhat kannesta läpi ja abiko-liitin toiseen päähän. Bostikkia lootaan ja kansi kiinni. TOIMII
Sorikka ettei tullut kuvia..
"Itse asiassa releessä on rakenteellinen heikkous ja se voi hajota omia aikojaan. Hopealangan juotos irtoaa ja kytkentä transistori ei saa virtaa.
Releessä on ylivirtatunnistus oikosulkujen ja lähtöpuolen katkenneen liitoksen varalta. Siksi hehkun oikosulkeutuminen ei pitäisi hajottaa relettä"
Se on juurikin noin tuon moduulin kanssa. Tappara-täti aukasi lootan ja mittasi liittimeltä piirilevylle ohmisesti (neulaa apuna käyttäen)... josko siellä olisi johtavuutta.. ei ollut ei. "Hopealangat" toimivat tämän lootan sulakkeina ja siksi repasin ne pois. Kaivoin puukolla kosteudensuoja-aineen pois ja rapsuttelin piirilevylle (hopealankojen liitoskohdan viereen) kuparia näkyviin. Sitten siihen kuumaa kolvia ja tinaa ..ja siihen kunnon piuhat kiinni. Piuhat kannesta läpi ja abiko-liitin toiseen päähän. Bostikkia lootaan ja kansi kiinni. TOIMII
Sorikka ettei tullut kuvia..
:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:...
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1936
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Hyvä vinkki tuo kuparin esille kaivaminen jotta tinaaminen onnistuisi mutta eikö mitään kotikonstia ole johtojen liittämiseksi alkuperäisiin liittimiin?
Luulin että hopealangat olisi virranrajoituspiirin vastus jonka yli jännitteenpudotus mitataan mutta näyttääkin olevan niin älykkäitä nuo trankut (mosfetit) että sisäisesti osaavat koko homman.
Silti voisi olla syytä siellä purkin sisällä olla se johdotuksen heikko kohta (sulake) kun syöttökaapeli on 10 neliömilliä niin sen hehkujen syöttöjohdon saa huonolla tuurilla hehkumaan.
Luulin että hopealangat olisi virranrajoituspiirin vastus jonka yli jännitteenpudotus mitataan mutta näyttääkin olevan niin älykkäitä nuo trankut (mosfetit) että sisäisesti osaavat koko homman.
Silti voisi olla syytä siellä purkin sisällä olla se johdotuksen heikko kohta (sulake) kun syöttökaapeli on 10 neliömilliä niin sen hehkujen syöttöjohdon saa huonolla tuurilla hehkumaan.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4283
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Niin ja se kun hekku ollan lähellä että palaa koko konehuonetähtikuljettaja kirjoitti:Hyvä vinkki tuo kuparin esille kaivaminen jotta tinaaminen onnistuisi mutta eikö mitään kotikonstia ole johtojen liittämiseksi alkuperäisiin liittimiin?
Luulin että hopealangat olisi virranrajoituspiirin vastus jonka yli jännitteenpudotus mitataan mutta näyttääkin olevan niin älykkäitä nuo trankut (mosfetit) että sisäisesti osaavat koko homman.
Silti voisi olla syytä siellä purkin sisällä olla se johdotuksen heikko kohta (sulake) kun syöttökaapeli on 10 neliömilliä niin sen hehkujen syöttöjohdon saa huonolla tuurilla hehkumaan.
Se pitää korjata samalla taval kuin vanhemman maalin rele
E: eli sopivan monta "karvaa" otta johdosta mitkä kolvailee sinne
niin sulavat sitten ne eikä se 10 neliöon johto
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Hellouz
Juh.. se on totta sekin että sulakkeita tarvii jotta ei pala koko kiesi. Moduulissa on kuitenkin monta kortonkia päällekkäin.. nimittäin sillä samalla "sulakelangalla" on bondattu sekä sisälle menevä sähkö että mosfeteiltä itse hehkuille lähtevä sähkö. Toki tätä em. korjausta voisi parantaa laittamalla johtosulakkeen väliin....
Harmittaa vieläkin kun ei tullut otettua kuvia... olisi ollut niin paljon helpompi selittää...
Yeah..
Juh.. se on totta sekin että sulakkeita tarvii jotta ei pala koko kiesi. Moduulissa on kuitenkin monta kortonkia päällekkäin.. nimittäin sillä samalla "sulakelangalla" on bondattu sekä sisälle menevä sähkö että mosfeteiltä itse hehkuille lähtevä sähkö. Toki tätä em. korjausta voisi parantaa laittamalla johtosulakkeen väliin....
Harmittaa vieläkin kun ei tullut otettua kuvia... olisi ollut niin paljon helpompi selittää...
Yeah..
:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:...
Ha.. löyty..
Niin... tämä ylläoleva toosahan on vain kuva netistä jossa langat näkyy tuolla punaisella rajatulla aluella, eli ei siis se minun moukaroima. Niitä lankoja tuossa oikealla on 3 paria aivan kuin kelpo kommenttia on saapunut. Hyytelön poistin mekaanisesti... => tarvitaan aimo annos kärsivällisyyttä ja vihtiä. Langat katkaisin kokonaan pois tieltä. Kuten aiemmin mainitsin, rapsuttelin puukonkärjellä kuparia esiin noiden bondipadien vierestä (reilusti). Sitten taas pitkää pinnaa ja kuumaa kolvia ja tinaa. Ei nimittäin hetikään tina sula kun on alumiinia levyn toisella puolella jäähdyttämässä. Sen kun esitinaa ja samoin sinne laitetava piuhat esitinaa, niin kyllä se hyvin menee. Sitten piuhat kannesta läpi... seuraavan kuvan mukaisesti...
Pahoittelen että en ottanut lootasta kuvia sen ollessa auki tai muuten vaan työnalla. Kun piuhat on nykimistestillä todettu tarttuneeksi levyyn => Bostikkia päälle, kansi kiinni, vähän kolvia muoviosiin että jäisi pysyvästi kiinni ja abiko liitin piuhoihin.
Niin... tämä ylläoleva toosahan on vain kuva netistä jossa langat näkyy tuolla punaisella rajatulla aluella, eli ei siis se minun moukaroima. Niitä lankoja tuossa oikealla on 3 paria aivan kuin kelpo kommenttia on saapunut. Hyytelön poistin mekaanisesti... => tarvitaan aimo annos kärsivällisyyttä ja vihtiä. Langat katkaisin kokonaan pois tieltä. Kuten aiemmin mainitsin, rapsuttelin puukonkärjellä kuparia esiin noiden bondipadien vierestä (reilusti). Sitten taas pitkää pinnaa ja kuumaa kolvia ja tinaa. Ei nimittäin hetikään tina sula kun on alumiinia levyn toisella puolella jäähdyttämässä. Sen kun esitinaa ja samoin sinne laitetava piuhat esitinaa, niin kyllä se hyvin menee. Sitten piuhat kannesta läpi... seuraavan kuvan mukaisesti...
Pahoittelen että en ottanut lootasta kuvia sen ollessa auki tai muuten vaan työnalla. Kun piuhat on nykimistestillä todettu tarttuneeksi levyyn => Bostikkia päälle, kansi kiinni, vähän kolvia muoviosiin että jäisi pysyvästi kiinni ja abiko liitin piuhoihin.
:halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm::halm:...