Kyytimiehen 270cdi
Tälle vuotta jouset uusittu, etuiskarit kesällä, takaiskarit ei vuoda. Täälläkin ollut joskus puhetta tuosta rasvanipan asennuksesta iskarin alapäähän, liekö kukaan oikeasti kokeillut? Apparin puoleinen kolahtelee, mutta ei vielä ihan niin paljon että vaihtaisin.
Kardaaniin vaihtui siis se takapätkä, Kangasalta ei tunnin penkomisen jälkeenkään löytynyt oikeanlaista eli tuo kardaani on 270 automaatista. Kovin vakuutti että tasapainotus osuu kohdalleen ku merkit vaan on oikein. Ei se nyt pahempikaan ole, mutta pirustako tuota tietää. Vois joutessaan vaihtaa vielä etulimpun vaikkei alla olevasta vääntelemälläkään mitään vikaa löydy.
Kardaaniin vaihtui siis se takapätkä, Kangasalta ei tunnin penkomisen jälkeenkään löytynyt oikeanlaista eli tuo kardaani on 270 automaatista. Kovin vakuutti että tasapainotus osuu kohdalleen ku merkit vaan on oikein. Ei se nyt pahempikaan ole, mutta pirustako tuota tietää. Vois joutessaan vaihtaa vielä etulimpun vaikkei alla olevasta vääntelemälläkään mitään vikaa löydy.
Ilmeisesti alatukivarren sisäpään pultit kyseessä? Niinkuin aiemmin mainittu, oli jo mukana alatukivarsia vaihtaessa mutta eipä vaihtanu ku vanhat oli ehjät..
Rengasnuoralla Jkl teetetty kaikki suuntaukset, suosituksia K-S / E-P missä kannattaisi teettää, noilla arvoilla ilm. Etupää riittää?
Vielä ku se jarruvaiva selkeis, vain eka voimakas jarrutus/ajokerta. Kevyt polkaisu/hidastelu ei vaikuta mut reippaampi tempaisee oikeelle. Sen jälkeen ei saman ajokerran aikana toistu vaikka yrittämällä yrittäis.
Rengasnuoralla Jkl teetetty kaikki suuntaukset, suosituksia K-S / E-P missä kannattaisi teettää, noilla arvoilla ilm. Etupää riittää?
Vielä ku se jarruvaiva selkeis, vain eka voimakas jarrutus/ajokerta. Kevyt polkaisu/hidastelu ei vaikuta mut reippaampi tempaisee oikeelle. Sen jälkeen ei saman ajokerran aikana toistu vaikka yrittämällä yrittäis.
Alatukivarsien pultteja juurikin tarkoitin, alkuperäisethän on suorat pultit ja ns. säätöpulteilla saa hiukan siirrettyä tukivartta jompaan kumpaan suuntaan..sv22 kirjoitti:Ilmeisesti alatukivarren sisäpään pultit kyseessä? Niinkuin aiemmin mainittu, oli jo mukana alatukivarsia vaihtaessa mutta eipä vaihtanu ku vanhat oli ehjät..
Rengasnuoralla Jkl teetetty kaikki suuntaukset, suosituksia K-S / E-P missä kannattaisi teettää, noilla arvoilla ilm. Etupää riittää?
Vielä ku se jarruvaiva selkeis, vain eka voimakas jarrutus/ajokerta. Kevyt polkaisu/hidastelu ei vaikuta mut reippaampi tempaisee oikeelle. Sen jälkeen ei saman ajokerran aikana toistu vaikka yrittämällä yrittäis.
Paikkoja joissa ainakin onnistuu on ainakin ylivieskassa ja seinäjoella, saattaa toki olla muuallakin
Ei sillä etten rengasnuoraan luottaisi, mutta ois se kiva ihan mersuista oikeasti tietävänsä firmassa käydä näyttämässä. Mietin et miten päin veetä suuntaukset saa jos ne vaan nyt löis alle ja suuntauttais myöhemmin, ts. sais siihen asentoon et vastais ihan suoraa pulttia.
Tässä töihin ajellessa tuli huomattua et taitaapi nyt olla huonompi, joko syy etupätkässä tai sitten ei vaan oo tasapainossa. Pitäis soitella sinne kangasalle ja kysästä et löytyiskö oikeasti 270 manuaalin kardaani. Pitää kokeilla vielä kertaalleen kannatinlaakerinkumin pultit löysätä ja kokeilla jos siinä ei sen ihmeempää olis.
Tässä töihin ajellessa tuli huomattua et taitaapi nyt olla huonompi, joko syy etupätkässä tai sitten ei vaan oo tasapainossa. Pitäis soitella sinne kangasalle ja kysästä et löytyiskö oikeasti 270 manuaalin kardaani. Pitää kokeilla vielä kertaalleen kannatinlaakerinkumin pultit löysätä ja kokeilla jos siinä ei sen ihmeempää olis.
Olihan jännä, ravistukset katos noin 30km ajaksi melko tyystin
Tyhmä olo taas vaihteeksi, monet kerrat asiaa ihmetellyt ja alla konttinut, laatikon kannaketta ja kardaanin tukilaakeri asetellut, tulipahan mieleen et eipä siitä hyötyä jos ne tekee erikseen...
Eli eilen auto ylös, tukilaakerin kumi, laatikon kannake, tukipalkki ja pakoputken kiinnike molemmista päistä ja sitten reilua heiluttelua. Moni olis voinut olla tyytyväinen, kuten sanottua harva nykyiselläänkään siinä vikaa tuntuu huomaavan, mutta pähkin kuitenkin jatkotoimia. Säätöpultit tukivarsiin, valkoinen vaseliini kardaanin booriin, taakse kaikki tukivarret uusiksi ja mahdollisesti vielä kardaanin tasapainotus. Myös 320cdi moottorin kumit harkinnassa. Mutta kuten sanottua, iloa kesti n. 30km ja oli entisensä. Eipähän muuta vaihtoehtoa taida olla kuin et kaikesta huolimatta pultit jäänyt löysälle ja päässyt taas vähän siirtymään.
Edellisessä pikselikorjauksessa kello tuli tehtyä huonosti, siinä se kumi lärpyke painunut vinoon, sisäreuna kasassa mutta ulkoreuna ok. Ärsytti taas pikselipuutos niin sai yölle harrastetta.
Tuollainen sieltä irtosi, pinseteillä sai nostettua pois.
Bilteman tiivistepahvi oli paras korvike, vähän ohuempaa on. Pikkuisen leveämpi suikale kuin kumi.
Tais neljäs olla sopiva, liian leveä niin ei mahdu takasin nippuun, ja hankala saada noin pienestä palasta suoraan leikattua. Kaks kerrosta sähköteippiä niin on saman vahvuinen.
Toiseen reunaan pieni viiste helpottamaan asennusta, tovi meni pujotellessa. Paketti takasin kasaan ja mittaristo paikoilleen, kaikkineen alle tunnin homma.
Tyhmä olo taas vaihteeksi, monet kerrat asiaa ihmetellyt ja alla konttinut, laatikon kannaketta ja kardaanin tukilaakeri asetellut, tulipahan mieleen et eipä siitä hyötyä jos ne tekee erikseen...
Eli eilen auto ylös, tukilaakerin kumi, laatikon kannake, tukipalkki ja pakoputken kiinnike molemmista päistä ja sitten reilua heiluttelua. Moni olis voinut olla tyytyväinen, kuten sanottua harva nykyiselläänkään siinä vikaa tuntuu huomaavan, mutta pähkin kuitenkin jatkotoimia. Säätöpultit tukivarsiin, valkoinen vaseliini kardaanin booriin, taakse kaikki tukivarret uusiksi ja mahdollisesti vielä kardaanin tasapainotus. Myös 320cdi moottorin kumit harkinnassa. Mutta kuten sanottua, iloa kesti n. 30km ja oli entisensä. Eipähän muuta vaihtoehtoa taida olla kuin et kaikesta huolimatta pultit jäänyt löysälle ja päässyt taas vähän siirtymään.
Edellisessä pikselikorjauksessa kello tuli tehtyä huonosti, siinä se kumi lärpyke painunut vinoon, sisäreuna kasassa mutta ulkoreuna ok. Ärsytti taas pikselipuutos niin sai yölle harrastetta.
Tuollainen sieltä irtosi, pinseteillä sai nostettua pois.
Bilteman tiivistepahvi oli paras korvike, vähän ohuempaa on. Pikkuisen leveämpi suikale kuin kumi.
Tais neljäs olla sopiva, liian leveä niin ei mahdu takasin nippuun, ja hankala saada noin pienestä palasta suoraan leikattua. Kaks kerrosta sähköteippiä niin on saman vahvuinen.
Toiseen reunaan pieni viiste helpottamaan asennusta, tovi meni pujotellessa. Paketti takasin kasaan ja mittaristo paikoilleen, kaikkineen alle tunnin homma.
Maanataina taas osat löysälle, heiluttelua, kiristys momenttiin -> meni huonommaksi En sen ihmeemmin kattonu sijainteja, silmällä piankin haluais laittaa vinoon. Eilen vaihteeksi uus yritys, ja tuossa pisti silmää kannatinlaakerin vinous, toiselta puolen keskellä, toiselta taas niin reunassa kun voi. Oletan et rungossa reiät suht suorassa linjassa. Pakoputken kannakekin väännätti melko pahoin. Tällä kertaa kannatin palkki joutaa olla paikoillaan, kokeilen miten kumin kiinnitysreiät istuu palkin reikiin kun laatikkoa nostaa. Mutta nähtävästi ongelma on sinänsä löytynyt, ratkaisu pitäis vielä löytää. Lankussa ei muistaakseni kertaakaan joutunut taistelemaan vastaavalla tavalla vaikka kardaani siitäkin oli melko usein irti.
Samoilla konttaamisilla löytyi pohjasta puuhaa, apparin etummaisen nostopisteen kohdalta joutunee hitsailla 10x10cm paikan. Ei toki läpi saa vielä painettua mut melko rapsakan oloista peltiä, massa revennyt sen verran.
Samoilla konttaamisilla löytyi pohjasta puuhaa, apparin etummaisen nostopisteen kohdalta joutunee hitsailla 10x10cm paikan. Ei toki läpi saa vielä painettua mut melko rapsakan oloista peltiä, massa revennyt sen verran.
Viime ajat mennyt nyt lähinnä ihmetellessä ku ei tunnu mitään syytä löytyvän mihinkään. Ravistelut odottelee inspiraatiota kardaanin irrottelusta, kesän mittaan vois käydä tasapainottelemassa.
Mutta jopa tuo rasittavuuteen asti oleva puolto ja velttoilu kummastuttaa. Ny sekä tukivarret tuettuina ja myös vapaassa riipunnassa puslia ja muita möllyköitä tullu väänneltyä eikä sitä väljää tuu oikein mistään. Vallan jarruttaessa puoltamiseen olen jarrut sulkenu jo pois syistä, joku siellä tuntuis antavan periksi, samaan viittaa se pienen nopeuksien ihme vempulointi, vaeltelee erityisesti alle 60 niinku mikäkin. Liekö syy etten osaa oikein välyksiä kokeilla. Ainoa väljä tuntui ku perä ilmassa otta renkaasta kiinni nin molemmin puolin pituussuunnassa sen verran sai väännettyä et huomas sen vähän liikkuvan, liekö sekin ihan asiaan kuuluvaa. Ja takana molemmin puolin ihan symmetrisesti. Hammastangon puslat taitaa olla ainoat joita en ole kokeillu. Huomenissa tarkotus lähteä Pohjanmaalla käymään ja kieltämättä houkuttaisi soittaa tuonne hyllykalliolle, jos vihdoin oikeasti ammattimies löytäis vian.
Edellämainittuun sen verran, kesärenkaiden paineiksi laitoin 2.7, toisella mittarilla 2.5. Kokeilin pudottaa edessä 2.2, ja ravistelu vähän helpotti mutta ihme venkoilu paheni huomattavasti. Kai pikkusen lussummat kumit pehmentää tärinöitä mutta toisaalta melko pienistä heitoista kyse. Noin ajelin muutaman päivän ja tänään taas nostin kaikkiin renkaisiin sen 2.6, täräjää pienillä nopeuksilla huomattavasti pahemmin.
Se ensimmäinen öljyvuoto nyt tuli tukittua, mutta tuo isompi tihkuminen, jos foorumeita uskominen, taitaa tulla imusarjan läpistä. Ei se taida kovin kummoinen homma olla muuten kuin et paljon tarvii purkaa. Pitäis härmään montun päälle mennä tekemään, pitää alkaa osia haalimaan kasaan valmiiksi. Mitäs muuta kuin tarvitaan kuin imusarjantiiviste ja 20mm pultteja reikien tukkeeksi?
Mutta jopa tuo rasittavuuteen asti oleva puolto ja velttoilu kummastuttaa. Ny sekä tukivarret tuettuina ja myös vapaassa riipunnassa puslia ja muita möllyköitä tullu väänneltyä eikä sitä väljää tuu oikein mistään. Vallan jarruttaessa puoltamiseen olen jarrut sulkenu jo pois syistä, joku siellä tuntuis antavan periksi, samaan viittaa se pienen nopeuksien ihme vempulointi, vaeltelee erityisesti alle 60 niinku mikäkin. Liekö syy etten osaa oikein välyksiä kokeilla. Ainoa väljä tuntui ku perä ilmassa otta renkaasta kiinni nin molemmin puolin pituussuunnassa sen verran sai väännettyä et huomas sen vähän liikkuvan, liekö sekin ihan asiaan kuuluvaa. Ja takana molemmin puolin ihan symmetrisesti. Hammastangon puslat taitaa olla ainoat joita en ole kokeillu. Huomenissa tarkotus lähteä Pohjanmaalla käymään ja kieltämättä houkuttaisi soittaa tuonne hyllykalliolle, jos vihdoin oikeasti ammattimies löytäis vian.
Edellämainittuun sen verran, kesärenkaiden paineiksi laitoin 2.7, toisella mittarilla 2.5. Kokeilin pudottaa edessä 2.2, ja ravistelu vähän helpotti mutta ihme venkoilu paheni huomattavasti. Kai pikkusen lussummat kumit pehmentää tärinöitä mutta toisaalta melko pienistä heitoista kyse. Noin ajelin muutaman päivän ja tänään taas nostin kaikkiin renkaisiin sen 2.6, täräjää pienillä nopeuksilla huomattavasti pahemmin.
Se ensimmäinen öljyvuoto nyt tuli tukittua, mutta tuo isompi tihkuminen, jos foorumeita uskominen, taitaa tulla imusarjan läpistä. Ei se taida kovin kummoinen homma olla muuten kuin et paljon tarvii purkaa. Pitäis härmään montun päälle mennä tekemään, pitää alkaa osia haalimaan kasaan valmiiksi. Mitäs muuta kuin tarvitaan kuin imusarjantiiviste ja 20mm pultteja reikien tukkeeksi?
Näköjään pakosarja ei lähde irti irrottamatta ahdinta, jää taas pakosarjan tiiviste vaihtamatta.. Näköjään tuo katin liitos on päässyt murtumaan uudelleen, pitää vähän parempi sauma saada.
Kyllä se ny etupäästä edelleen ränkkää, nyt vaan ku keksis mikä. Ylä ja ala tukivarret, tai siis niiden puslat, jämäkät, alapallot kunnossa jne. Jopa hammastangon puslat kunnossa. Tuommoinen tuli huomattua et pihassa kun rengasta painelee, yläreunasta tönäisee sisälle päin, kuuluu kolahdus. Ja vielä molemmin puolin. Nyt ku tilaisuus verrata lankkuun, niin eipä siinä vastaavaa ole. Kuulostais ja tuntuis tooooosi löysiltä laakereilta, mutta ylösnostettuna laakereissa ei mitään valtavaa liikettä tunnu. Jos taas ja jälleen kerran kokeilis niitä kiristellä tahi säädellä mutta ihmeellistä tuo on..
Kyllä se ny etupäästä edelleen ränkkää, nyt vaan ku keksis mikä. Ylä ja ala tukivarret, tai siis niiden puslat, jämäkät, alapallot kunnossa jne. Jopa hammastangon puslat kunnossa. Tuommoinen tuli huomattua et pihassa kun rengasta painelee, yläreunasta tönäisee sisälle päin, kuuluu kolahdus. Ja vielä molemmin puolin. Nyt ku tilaisuus verrata lankkuun, niin eipä siinä vastaavaa ole. Kuulostais ja tuntuis tooooosi löysiltä laakereilta, mutta ylösnostettuna laakereissa ei mitään valtavaa liikettä tunnu. Jos taas ja jälleen kerran kokeilis niitä kiristellä tahi säädellä mutta ihmeellistä tuo on..
Laakerivälyksen eliminoiminen autosta kuin autosta on varsin helppo homma, sen kun pyydät kaveria painamaan voimakkaasti jarrua samalla kun itse heiluttelet renkaita. Jos jarrut sattuu olemaan yhtään kunnossa, niin laakerivälyys eliminoituu tällä. Toisaalta ei laakereista saa kulumalla tullutta väljyyttä kiristämällä pois, ainoastaan ns. käyntivälyyden säätöä sillä voi tehdä (muu on itsepetosta).
Ennen:
Jälkeen
Tuon verran sai kiriä et vielä pikku välys löydettävissä, mutta loppui se kolina! Ei tosin luulis laakereiden käytöstä vielä kuluneen huonoiksi, 14tkm ja 6kk.. Ja viimeisin kerta ihan ammattilaisilla käyty asennuttamassa. En sieltä kyllä mitään muuta selitystä löytäny, mutta saahan se ny olla ihan helkutin löysällä että auto pyörillään ollessa kolahtaa. Eipä 124 kanssa tarvinnu tuonkaan kanssa tapella, laitto vaan laakerin paikoilleen, kireys sopivaksi, eikä tarvinnu ihmetellä eikä kiristellä jälkikäteen. Kuitenki 2v ja lähemmäs 40tkm menty ja vieläki näyttää olevan kunnos.
Kokeilin jopa etuapurunkoa väännellä, mutta kylläpähän sekin kiinni on. Onkohan mitään tolkullista tapaa kokeilla noita ylätukivarsien sisäpäiden välyksiä, vai otetaanko vaan suosiolla olka-akselista irti ja väännellään? Pallonivelet ainakin ihan ok, mutta jokuhan siellä pääsee joustamaan. Huomenissa sitten tulee alatukivarsien säätöpultit, näyttäis tuossa montun päällä olevan aika helppo homma vaihtaa, ku keksii missä asennossa ne vastaa normipultteja, ei riitä rahkeet säätöön mut ompahan sitten vaihdettuna.
EDIT: tuolta laakeri topikin lukaisin jälleen läpi, sen perusteella se et yleensä ottaen kolahtaa tarkoittais et pitäis vaihtaa koko laakerit? Vähän toki tuntuu pöllöltä noiden jatkuva vaihtelu, aattelis ettei ny iha kymppitonnin välein olis tarvetta. Voihan sitä huono tuuri seurata senkin verran että vaihto-olka-akseli on ollu lähtökohtaisesti huono ja se tekee tuon, mutta joku tolkku tähän pitäis löytyä.
Jälkeen
Tuon verran sai kiriä et vielä pikku välys löydettävissä, mutta loppui se kolina! Ei tosin luulis laakereiden käytöstä vielä kuluneen huonoiksi, 14tkm ja 6kk.. Ja viimeisin kerta ihan ammattilaisilla käyty asennuttamassa. En sieltä kyllä mitään muuta selitystä löytäny, mutta saahan se ny olla ihan helkutin löysällä että auto pyörillään ollessa kolahtaa. Eipä 124 kanssa tarvinnu tuonkaan kanssa tapella, laitto vaan laakerin paikoilleen, kireys sopivaksi, eikä tarvinnu ihmetellä eikä kiristellä jälkikäteen. Kuitenki 2v ja lähemmäs 40tkm menty ja vieläki näyttää olevan kunnos.
Kokeilin jopa etuapurunkoa väännellä, mutta kylläpähän sekin kiinni on. Onkohan mitään tolkullista tapaa kokeilla noita ylätukivarsien sisäpäiden välyksiä, vai otetaanko vaan suosiolla olka-akselista irti ja väännellään? Pallonivelet ainakin ihan ok, mutta jokuhan siellä pääsee joustamaan. Huomenissa sitten tulee alatukivarsien säätöpultit, näyttäis tuossa montun päällä olevan aika helppo homma vaihtaa, ku keksii missä asennossa ne vastaa normipultteja, ei riitä rahkeet säätöön mut ompahan sitten vaihdettuna.
EDIT: tuolta laakeri topikin lukaisin jälleen läpi, sen perusteella se et yleensä ottaen kolahtaa tarkoittais et pitäis vaihtaa koko laakerit? Vähän toki tuntuu pöllöltä noiden jatkuva vaihtelu, aattelis ettei ny iha kymppitonnin välein olis tarvetta. Voihan sitä huono tuuri seurata senkin verran että vaihto-olka-akseli on ollu lähtökohtaisesti huono ja se tekee tuon, mutta joku tolkku tähän pitäis löytyä.
Tuon verran apparin puolelta tuli kiristeltyä, mun laskuopilla molemmin puolin 1/10 kierrosta, liekö se paljon vai vähän. Tuossa tosiaan laakerin kiristelytopikista bongasin et jos ei oo väljää - liian kireä, jos on väljää on liian löysä, jos ei oo varma onko vai ei - sopiva. Suunnilleen silleen nyt kiritty, aavistuksen siitä pisteestä löysemmälle.
Se kardaani on sen puoli booria pois merkeistä, mut minkäs tekee. Kokeilin ihan piruuttaan myös ihan narun kanssa kattoa onko se linjassa, se kun on nyt se yleisin veikkaus, tuo kardaani.
Boori oli selkeän väljä ja samalla tuli tuupattua ihan huolella lisää sitä punaista vaseliinia väliin. Nyt on jämäkkä, saas nähdä alkaako jotain vaikutusta tulla.
Se kardaani on sen puoli booria pois merkeistä, mut minkäs tekee. Kokeilin ihan piruuttaan myös ihan narun kanssa kattoa onko se linjassa, se kun on nyt se yleisin veikkaus, tuo kardaani.
Boori oli selkeän väljä ja samalla tuli tuupattua ihan huolella lisää sitä punaista vaseliinia väliin. Nyt on jämäkkä, saas nähdä alkaako jotain vaikutusta tulla.
Nyt on se viimeinen ajatus kokeiltu, kardaani kävi maanantaina koneistamolla ja eilen sain takaisin nippuun. Ensimmäisenä totesivat että nivel hajalla Eli ihan turhaan tuli takapätkä vaihdettua. Kardaaniin loppuviimein tuli sitten kaikki mahdollinen, etulimppu pari viikkoa sitten, kohdistinholkit eteen ja taakse, nivel sekä kannatinlaakeri.
Etupätkä oli ok, heittoa 5g ja takapätkässä alunperin 30g heittoa. Grammamääräinen heitto ei kerro itelle mitään, mutta kuvasta päätellen ihan mukavasti lisää hitsattu.
Se oleellisin, lopputulos: Parempi, mutta en nyt sortuisi käyttämään liioiteltuja laatusanoja kuten paljon parempi tai vallankaan sanaa hyvä. Ei enää ravistele takapuoleen niin rajusti eikä enää muutenkaan enää niin voimakasta, mutta ongelma edelleen säilyy. Alkaa ideat käydä vähiin kun nyt kaikki on vaihdettu. Edelleen ihan puhtaasti nopeudesta riippuva ja jyrkkä vasen käännös vaikuttaisi kadottavan ongelmaa, vauhdilla liikenneympyrään ajaessa ilmenee. Tai sitten jokin osa on ehtinyt jo mennä uudestaan hajalle. Vieläkin vaikuttais apparin etupyörä kolisevan kun auto omalla painollaan renkaiden päällä.
Tuli tosiaan vaihdettua se viimeinen etupään vaihtamaton osa, apparin ylätukivarsi. Melko urakka vaikka yksinkertainen olikin. Sisälokari irti ja sieltä se vaihtoreikä löytyy.
Iphonen kameralla kurkkien sovitella lenkkiavainta mutterin päähän, semmosen jyrkällä mutkalla olevan ja pulttipyssyllä pitkällä jatkolla samalla ajella pultti irti. Takaisin laittaessa ilmastointiteipinpätkällä mutteri avaimeen kiinni ja kokeilemaan meneekö oikealle jengalle. Menihän se tarpeeksi kauan ku yritti.
Etupätkä oli ok, heittoa 5g ja takapätkässä alunperin 30g heittoa. Grammamääräinen heitto ei kerro itelle mitään, mutta kuvasta päätellen ihan mukavasti lisää hitsattu.
Se oleellisin, lopputulos: Parempi, mutta en nyt sortuisi käyttämään liioiteltuja laatusanoja kuten paljon parempi tai vallankaan sanaa hyvä. Ei enää ravistele takapuoleen niin rajusti eikä enää muutenkaan enää niin voimakasta, mutta ongelma edelleen säilyy. Alkaa ideat käydä vähiin kun nyt kaikki on vaihdettu. Edelleen ihan puhtaasti nopeudesta riippuva ja jyrkkä vasen käännös vaikuttaisi kadottavan ongelmaa, vauhdilla liikenneympyrään ajaessa ilmenee. Tai sitten jokin osa on ehtinyt jo mennä uudestaan hajalle. Vieläkin vaikuttais apparin etupyörä kolisevan kun auto omalla painollaan renkaiden päällä.
Tuli tosiaan vaihdettua se viimeinen etupään vaihtamaton osa, apparin ylätukivarsi. Melko urakka vaikka yksinkertainen olikin. Sisälokari irti ja sieltä se vaihtoreikä löytyy.
Iphonen kameralla kurkkien sovitella lenkkiavainta mutterin päähän, semmosen jyrkällä mutkalla olevan ja pulttipyssyllä pitkällä jatkolla samalla ajella pultti irti. Takaisin laittaessa ilmastointiteipinpätkällä mutteri avaimeen kiinni ja kokeilemaan meneekö oikealle jengalle. Menihän se tarpeeksi kauan ku yritti.
Puolen tunnin nyhräämisen jälkeen harkitsin purkamista mutta ulkona ripotteli nii ei viittiny sähköpuljakkeita altistaa ylenmäärin kosteudelle. Oli vähä tuurillaan et osu lenkki kohilleen, mut ens kerralla varmaan vähän näppärämmin.
Otinpa taas apparin puolen laakerin käsittelyyn, noin 1/5 kierros kireemmälle niin nyt alkaa olla ajo kohillaan. Vieläki 60+ vauhdissa ravistelee mutta epäilempä että kardaanin linjaus pitää tehä uusiksi. Kun etulimpun taannoin vaihdoin, löin laatikon poikkikannakkeen vaan pulttipyssyllä kii sen kummemmin kattelematta, sen ja kannatinlaakerin vois tuossa ajan kanssa puljata kunnolla linjaan kun osien pitäis olla ok.
Olis 200km jäljellä B-huoltoon, eli periaatteessa A kun ostaessa A-huollon kohilla teetin B-huollon. Öljylaatua pähkin, tekis mieli kokeilla sitä rekkoihin tarkoitettua Mobil Delvac 5w-40 öljyä, saman hintasta kuin se new life 0w40, jota tuonne merkkihuollossa tungetaan. Tai sitten edellisessä mersussa hyväksi havaittu valvolinen max life 5w-40. Jonkun taulukon mukaan käy kaikki 0-10w40 öljyt? Naftasuodattimen vaihdoin vois tehä vasta loppukesästä samalla kun niitä imusarjan läppiä tukkii, irti pa-putket kuitenki joutuu ottaa, siinä ehkä samalla vaivalla sujuu.
Otinpa taas apparin puolen laakerin käsittelyyn, noin 1/5 kierros kireemmälle niin nyt alkaa olla ajo kohillaan. Vieläki 60+ vauhdissa ravistelee mutta epäilempä että kardaanin linjaus pitää tehä uusiksi. Kun etulimpun taannoin vaihdoin, löin laatikon poikkikannakkeen vaan pulttipyssyllä kii sen kummemmin kattelematta, sen ja kannatinlaakerin vois tuossa ajan kanssa puljata kunnolla linjaan kun osien pitäis olla ok.
Olis 200km jäljellä B-huoltoon, eli periaatteessa A kun ostaessa A-huollon kohilla teetin B-huollon. Öljylaatua pähkin, tekis mieli kokeilla sitä rekkoihin tarkoitettua Mobil Delvac 5w-40 öljyä, saman hintasta kuin se new life 0w40, jota tuonne merkkihuollossa tungetaan. Tai sitten edellisessä mersussa hyväksi havaittu valvolinen max life 5w-40. Jonkun taulukon mukaan käy kaikki 0-10w40 öljyt? Naftasuodattimen vaihdoin vois tehä vasta loppukesästä samalla kun niitä imusarjan läppiä tukkii, irti pa-putket kuitenki joutuu ottaa, siinä ehkä samalla vaivalla sujuu.
Edelleen voimansiirtolinjassa ongelmaa vaikka todella paljon parempi aikaisempaan verrattuna. Jälleen kerran pultit irti, laatikon tukipalkki siirrelty tukikumin kohdalle ja tämän jälkeen kardaanin tukikumi kohilleen, ehkä noin viidennen kerran kuukauden sisään. Aiemmin valittelin muistaakseni siitä että tukilaakeri vääntyy kokoajan väärään asentoon. Tälläpä kertaa tuli huomattua ettei tukilaakeri millään asetu korin reikien kohdalle, eli tukilaakeri väännättää kardaania sivuun, ei montaa milliä mutta kuitenkin. Suurentelin reikiä ja nyt melkein kohdillaan. Taas vaihteeksi ensimmäiset 30km oli niinku piti mut ravistelu alkoi palailla -> linja pääsee muuttumaan. Vielä pitäis pikkusen tukilaakerista reikiä suurentaa, kertaalleen linjata ja vedellä pultit sitten pitkävartisella räikällä kiinni.
Katsastus odottelis ensviikolla, savut oli ok joten melko huoletta voi mennä konttorille. Luulen et apparin puolelta edestä koiranluu on sanonut sopimuksen irti, renkaat ilmassa vakaajan ja koiranluun kumin väliin jää 2-3mm rako, pyörät maassa ei tosin kovin väljältä tunnu.
Katsastus odottelis ensviikolla, savut oli ok joten melko huoletta voi mennä konttorille. Luulen et apparin puolelta edestä koiranluu on sanonut sopimuksen irti, renkaat ilmassa vakaajan ja koiranluun kumin väliin jää 2-3mm rako, pyörät maassa ei tosin kovin väljältä tunnu.
Huoh. Hiljaista ollu kesän mittaan kirjoittelu, mutta katsastus tuli ja meni, seisontajarru yllättäen ainoa huomautuksen kohde. Siinä valittelin näitä ihme ongelmia ja sitä mukaa väänteli paikkoja tarkemmin läpi, mutta mitään ei löytynyt, ainoastaan aavistus välystä kuskin etukoiranluusta.
Jossain kohtaahan tämä auto jopa korjaantui, siitä toisaalle kirjoittelinkin, mutta sitä riemua kesti noin 5tkm. Huoltoaseman pihaan kaartaessa kaikki oli ok, mutta lähtiessä alkoi pieni epämukava nypytys tuntua. Tätä muutaman päivän seurailin ja päätin pyöräyttää uudet koiranluut eteen. Ei vaikutusta. Pidemmällä koeajolla ajoin P-paikalle, siitä sitten lähdin takaisin tulosuuntaan, pyörät käännetty äärivasemmalle -> vaiva paheni. Mitään ääntä ei kuulunut, ei kuulu edelleenkään. Tästä viikko eteenpäin, ihan suoralla tiellä nätisti ajaessa alkoi samanlainen ravistelu kuin mitä pahimmillaan on ollut. Moneen kertaan nyt etu ja takapää kokeiltu läpi, ei välyksiä. Ainoa mitä en saa/tiedä miten kokeilla on tasonsäätöiskarit, mutta perä nököttää suorassa eikä osat kovin kummoisesti heilu. Mahdollisesti apparin puoleinen vähän vuotaa, mutta ei merkittävästi koska nesteitä ei katoile.
Koska oireet jälleen epämääräisiä, vauhdista riippuen vaihtelee mistä tuntuu tulevan, otin tälle päivälle kardaanin työn alle. Epäily oli kannatinlaakerin tukikumista, muuten kun kardaani kuitenkin hiljattain uusittu. Pakoputki pois ja ryömimään. Tukikumi ok, boorissa pyöritellen aavistus väljää mutta välystä toisin päin sen verran että kolahtaa, siis etupätkää ku nostaa ja takapätkää vetää alaspäin.
Tuosta tavaraa väliin ja kardaani paikoilleen, johan loppu kolina ja välykset. Riitä vaan motivaatio koota loppuun tuolla sateessa, jos huomenna sitten se koeajokin onnistuis. Kuva kertonee miksi jatkuva rassaaminen tympii vaikka periaattees mukavaa hommaa onkin.
Riittävän kokoinen talli ja monttu/nosturi ois kovin kiva..
Maanantaina kävi Ylämaalla moniurahihnan kiristimen vaihdossa, sieltä kerrottiin myös että tandempumppu taitaa olla menossa. Tuolla aikasemmin jo huomautettiin et pitäiskö vaihtaa korjaamoa, menee nyt torstaina Tähtihuoltoon, jos siellä ravisteluille löydettäis syy ja erikseen kysyin että kait teillä sentään auto laitetaan * päähän eikä boschin. Kuulemma * on käytössä. Tuolla moottoriosiossa testilaput kuvattuna mitä boschilla tuli ulos. Ja ompi tuo tandempumppu ainakin uutena sen verran arvokas etten nyt ilman toista mielipidettä ees harkitse vaihtoa, jos nyt muistellaan miten sen perän kanssa kävi Jos ei nytkään tule mitään tolkkua eikä tämä hajoa ihan tuhannen p***un päreiksi, niin eilen foorumia sieltä täältä lukiessa osui silmiin että ilmeisesti tuonne pohjoisempaan kun lähtis, löytyis paikka jossa viat löydetään ja ajoittain jopa innostutaan siitä että muilla korjaamoilla ei vikaa löydetä.
Toki tyhjäkäynnillä on alkanyt ravistaa ihan s**tan*sti, silloinkin kun tyhjäkäynti ei heilu, eikä suutinten korjausarvot ilmeisesti kuitenkaan selitä jos ei nyt yllättäen ihan veelleen joku mennyt. Epäilen moottorin kumityyny(n/jen) antautuneen, imusarjan reunasta kun nappaa kiinni niin saa kuskin reunaa nostettua ja painettua kasaan toista senttiä, sama juttu kun öljypohjasta käsin nostelee. Toki töissä salilla tulee käytyä, mutta ei penkistä ihan cdi koneen vertaa taida nousta. Ja tämä tapahtuu vielä rutinan kera. Käytin vasemman tyynyn irti ja peukaloilla painellen antoi periksi ja sisältä kuului narinaa. Turhan arvokas toisaalta ihan huvin päiten vaihdettavaksi, johan se nyt joulukuussa viimeksi vaihdettiin, mutta oireet sopis vahvasti. Selittäis melkeipä kaiken muun kuin sen että edelleen sammuttaessa vauhdista ravistelu jatkuu. Viimepäivinä tosin pahentunut ja sammuttaessa ehkä aavistuksen helpottaa. Lisäksi paikoillaan kaasua painaessa huomaa selvästi että kori vääntää oikealle ja sammuttaessa rymähtää.
Sen verta vielä imusarjan läppienpoistosta, nyt 4 tankillista vertaillut, 2 ennen poistoa ja 2 jälkeen. Ekat kaks tankkia todellinen kulutus 5,9L/100km (ajotietokone 5,1), eka tankki poiston jälkeen 5,2L/100 (ajotietokone 4,9) toinen tankki nyt kun viilennyt 5,6L/100km (ajotietokone sitkeästi 4,9 kun ajettuna 4400km)
Tullut sen jälkeen vielä noita O-renkaita uusittua pa-puolelle, lähinnä kun suodattimenkotelon ja pumpun välisestä letkusta kannenpäästä hajos se lukitus niin samalla kun putken vaihdoin vaihtelin O renkaat muualle paitsi korkeapainepumppuun, lähtevästä letkusta myös lukitus rikki, puuttuu se muovilirpake jolla se olis tarkoitus irrottaa. Eipä tuo vuoda, joten uusii sitten koko letkun kun aika koittaa.
Jossain kohtaahan tämä auto jopa korjaantui, siitä toisaalle kirjoittelinkin, mutta sitä riemua kesti noin 5tkm. Huoltoaseman pihaan kaartaessa kaikki oli ok, mutta lähtiessä alkoi pieni epämukava nypytys tuntua. Tätä muutaman päivän seurailin ja päätin pyöräyttää uudet koiranluut eteen. Ei vaikutusta. Pidemmällä koeajolla ajoin P-paikalle, siitä sitten lähdin takaisin tulosuuntaan, pyörät käännetty äärivasemmalle -> vaiva paheni. Mitään ääntä ei kuulunut, ei kuulu edelleenkään. Tästä viikko eteenpäin, ihan suoralla tiellä nätisti ajaessa alkoi samanlainen ravistelu kuin mitä pahimmillaan on ollut. Moneen kertaan nyt etu ja takapää kokeiltu läpi, ei välyksiä. Ainoa mitä en saa/tiedä miten kokeilla on tasonsäätöiskarit, mutta perä nököttää suorassa eikä osat kovin kummoisesti heilu. Mahdollisesti apparin puoleinen vähän vuotaa, mutta ei merkittävästi koska nesteitä ei katoile.
Koska oireet jälleen epämääräisiä, vauhdista riippuen vaihtelee mistä tuntuu tulevan, otin tälle päivälle kardaanin työn alle. Epäily oli kannatinlaakerin tukikumista, muuten kun kardaani kuitenkin hiljattain uusittu. Pakoputki pois ja ryömimään. Tukikumi ok, boorissa pyöritellen aavistus väljää mutta välystä toisin päin sen verran että kolahtaa, siis etupätkää ku nostaa ja takapätkää vetää alaspäin.
Tuosta tavaraa väliin ja kardaani paikoilleen, johan loppu kolina ja välykset. Riitä vaan motivaatio koota loppuun tuolla sateessa, jos huomenna sitten se koeajokin onnistuis. Kuva kertonee miksi jatkuva rassaaminen tympii vaikka periaattees mukavaa hommaa onkin.
Riittävän kokoinen talli ja monttu/nosturi ois kovin kiva..
Maanantaina kävi Ylämaalla moniurahihnan kiristimen vaihdossa, sieltä kerrottiin myös että tandempumppu taitaa olla menossa. Tuolla aikasemmin jo huomautettiin et pitäiskö vaihtaa korjaamoa, menee nyt torstaina Tähtihuoltoon, jos siellä ravisteluille löydettäis syy ja erikseen kysyin että kait teillä sentään auto laitetaan * päähän eikä boschin. Kuulemma * on käytössä. Tuolla moottoriosiossa testilaput kuvattuna mitä boschilla tuli ulos. Ja ompi tuo tandempumppu ainakin uutena sen verran arvokas etten nyt ilman toista mielipidettä ees harkitse vaihtoa, jos nyt muistellaan miten sen perän kanssa kävi Jos ei nytkään tule mitään tolkkua eikä tämä hajoa ihan tuhannen p***un päreiksi, niin eilen foorumia sieltä täältä lukiessa osui silmiin että ilmeisesti tuonne pohjoisempaan kun lähtis, löytyis paikka jossa viat löydetään ja ajoittain jopa innostutaan siitä että muilla korjaamoilla ei vikaa löydetä.
Toki tyhjäkäynnillä on alkanyt ravistaa ihan s**tan*sti, silloinkin kun tyhjäkäynti ei heilu, eikä suutinten korjausarvot ilmeisesti kuitenkaan selitä jos ei nyt yllättäen ihan veelleen joku mennyt. Epäilen moottorin kumityyny(n/jen) antautuneen, imusarjan reunasta kun nappaa kiinni niin saa kuskin reunaa nostettua ja painettua kasaan toista senttiä, sama juttu kun öljypohjasta käsin nostelee. Toki töissä salilla tulee käytyä, mutta ei penkistä ihan cdi koneen vertaa taida nousta. Ja tämä tapahtuu vielä rutinan kera. Käytin vasemman tyynyn irti ja peukaloilla painellen antoi periksi ja sisältä kuului narinaa. Turhan arvokas toisaalta ihan huvin päiten vaihdettavaksi, johan se nyt joulukuussa viimeksi vaihdettiin, mutta oireet sopis vahvasti. Selittäis melkeipä kaiken muun kuin sen että edelleen sammuttaessa vauhdista ravistelu jatkuu. Viimepäivinä tosin pahentunut ja sammuttaessa ehkä aavistuksen helpottaa. Lisäksi paikoillaan kaasua painaessa huomaa selvästi että kori vääntää oikealle ja sammuttaessa rymähtää.
Sen verta vielä imusarjan läppienpoistosta, nyt 4 tankillista vertaillut, 2 ennen poistoa ja 2 jälkeen. Ekat kaks tankkia todellinen kulutus 5,9L/100km (ajotietokone 5,1), eka tankki poiston jälkeen 5,2L/100 (ajotietokone 4,9) toinen tankki nyt kun viilennyt 5,6L/100km (ajotietokone sitkeästi 4,9 kun ajettuna 4400km)
Tullut sen jälkeen vielä noita O-renkaita uusittua pa-puolelle, lähinnä kun suodattimenkotelon ja pumpun välisestä letkusta kannenpäästä hajos se lukitus niin samalla kun putken vaihdoin vaihtelin O renkaat muualle paitsi korkeapainepumppuun, lähtevästä letkusta myös lukitus rikki, puuttuu se muovilirpake jolla se olis tarkoitus irrottaa. Eipä tuo vuoda, joten uusii sitten koko letkun kun aika koittaa.
Joo, sillä tämän kans viittinytkin tapella kun pääsee pienellä kulutuksella.
Sateesta huolimatta auto kasaan ja koeajolle. Hetkittäin tuntui että vähän ois auttanut boorin täyttäminen, mutta tuo ravistelu pahenee mielestäni koko ajan. Ravistelee tosin edelleen vaikka vauhdissa sammuttaa, mutta kylläpä tuo tyhjäkäyntiravistelukin etenee ihan huolella. Ihan kiusallani vaihdoin 320cdi:n moottorin tukikumin, mutta eipä vaikuttanut yhtää mitään. Löytyy siis joko 270 tai 320 kumi kuskin puolella joutilaana, FEBI molemmissa valmistaja.
Kauhunsekaisia ajatuksia heräili että nytkö se vauhtipyörä, suutin, tms. joku tolkuttoman kallis osa menny/menossa, ja vasta torstaina aika vikojen selvittelyyn, uskaltaako ees käyntiin pistää. Jotenkin en tuota silti vauhtipyöränä ensisijaisesti pitäisi edelleenkään, joten nypin kaikki liittimet konehuoneesta irti, putsailin ja laittelin takasi -> ei vaikutusta. Ja kun tuosta tandempumpustakin mainintaa, uskaltauduin ihan pitää käynnissä ja tonkia pellin alustaa. Sieltä ensimmäisenä tulee vastaan hirveä kitinä! Ja lisähuomiona, kun laittaa käyntiin menee pari - muutama sekunti ennenkuin alkaa ravistella, sen verran että ehti kabiinista konehuoneen puolelle. Jostain laturin suunnilta se kuuluu, appiukko oli vieressä myös kuuntelemassa, ja vesipumppu - laturi - mikäserullaniidenvälisnyon linjalta mekkala kuuluu. Ja sammuttaessa kuulostaa siltä et metalli hirttäis metallia vasten, laturin vapaarullalta se oman tietämyksen mukaan vahvasti kuulostais. Luulen että käyn huomenna antamassa hieman palautetta, ei sillä etteikö nyt viikossa ehdi tapahtua vaikka mitä mutta sieltä sanottiin että vapaarullassa jotain nypytystä, mutta ei hätää, ei tarvi pelätä että se olis hajoamassa
Että hieman kiukkuinen olo tässä alkaa olla, samassa tuokin lie vaihtunut kun hihnat ja kaikki purettuna, mutta nyt sitten uudestaan jälkikäteen viedä tuosta syystä niin ärsyttää. Ja siihen nyt vielä se, että yritähän nyt saada selvitettyä mikä autoa vaivaa kun tuon vuoksi, kai, ravistelee sen verran huolella että herkästi muut vaivat jää piiloon.
Sateesta huolimatta auto kasaan ja koeajolle. Hetkittäin tuntui että vähän ois auttanut boorin täyttäminen, mutta tuo ravistelu pahenee mielestäni koko ajan. Ravistelee tosin edelleen vaikka vauhdissa sammuttaa, mutta kylläpä tuo tyhjäkäyntiravistelukin etenee ihan huolella. Ihan kiusallani vaihdoin 320cdi:n moottorin tukikumin, mutta eipä vaikuttanut yhtää mitään. Löytyy siis joko 270 tai 320 kumi kuskin puolella joutilaana, FEBI molemmissa valmistaja.
Kauhunsekaisia ajatuksia heräili että nytkö se vauhtipyörä, suutin, tms. joku tolkuttoman kallis osa menny/menossa, ja vasta torstaina aika vikojen selvittelyyn, uskaltaako ees käyntiin pistää. Jotenkin en tuota silti vauhtipyöränä ensisijaisesti pitäisi edelleenkään, joten nypin kaikki liittimet konehuoneesta irti, putsailin ja laittelin takasi -> ei vaikutusta. Ja kun tuosta tandempumpustakin mainintaa, uskaltauduin ihan pitää käynnissä ja tonkia pellin alustaa. Sieltä ensimmäisenä tulee vastaan hirveä kitinä! Ja lisähuomiona, kun laittaa käyntiin menee pari - muutama sekunti ennenkuin alkaa ravistella, sen verran että ehti kabiinista konehuoneen puolelle. Jostain laturin suunnilta se kuuluu, appiukko oli vieressä myös kuuntelemassa, ja vesipumppu - laturi - mikäserullaniidenvälisnyon linjalta mekkala kuuluu. Ja sammuttaessa kuulostaa siltä et metalli hirttäis metallia vasten, laturin vapaarullalta se oman tietämyksen mukaan vahvasti kuulostais. Luulen että käyn huomenna antamassa hieman palautetta, ei sillä etteikö nyt viikossa ehdi tapahtua vaikka mitä mutta sieltä sanottiin että vapaarullassa jotain nypytystä, mutta ei hätää, ei tarvi pelätä että se olis hajoamassa
Että hieman kiukkuinen olo tässä alkaa olla, samassa tuokin lie vaihtunut kun hihnat ja kaikki purettuna, mutta nyt sitten uudestaan jälkikäteen viedä tuosta syystä niin ärsyttää. Ja siihen nyt vielä se, että yritähän nyt saada selvitettyä mikä autoa vaivaa kun tuon vuoksi, kai, ravistelee sen verran huolella että herkästi muut vaivat jää piiloon.
no sehän kertois sen tärryytyksen syyn jos laturin pyörä sökönä
kulutuksesta sen verta et oma rönttä E270 varmari imuroipi kummiski sen 6,5 ylöspäin...ja matka ajua 100km päivässä suuntaansa. imusarjan läpyskät poistettu ja samallatakimmaiset katit tyhjätty. hiukan tippu kulutus.
kaasujalkaa taas en kyllä oo oppinu keventämään.. renkaina 225-40-18..
kulutuksesta sen verta et oma rönttä E270 varmari imuroipi kummiski sen 6,5 ylöspäin...ja matka ajua 100km päivässä suuntaansa. imusarjan läpyskät poistettu ja samallatakimmaiset katit tyhjätty. hiukan tippu kulutus.
kaasujalkaa taas en kyllä oo oppinu keventämään.. renkaina 225-40-18..
S211 270cdi -04
W166 350cdi -14
W126 280 -83 rojekti
W166 350cdi -14
W126 280 -83 rojekti
Tulihan sitten käytyä Pegan luona kahvittelemassa ja samallahan syynäiltiin ja ihmeteltiin mikähän tuota mahtaa riivata. Seuraavalla kerralla lupaan tuoda pullat mukana Oikein mukava ja kaikinpuolin miellyttävä reissu, poislukien se mitä sieltä löytyi.. Hauskaa sinänsä ettei paikalliset korjaamot onnistuneet tässä hommassa, johan sitä selvyyttä alkoi tulla.
Yllärilöydöksenä vesipumppu vaihtokunnossa, viileänä akselissa välystä ja pientä vuotoakin havaittavissa. En varmaan itse ois huomannut ennenkuin ois leikannut lopullisesti kiinni.
Tehostimenpumppu ravistaa ihan tolkuttomasti, ettei ole epäselvää senkään suhteen. Ne ei ihan mahdottomia hommia sinänsä ole, päivässä pitäis jopa allekirjoittaneen niistä selvitä.
Mutta, kytkin todettiin loppuunajetuksi ja ainoaksi ongelmaksi nousee nyt vauhtipyörä. Sillä hintaa enemmän kuin kytkinpaketilla + painelaakerilla, eikä se tuntunut varsinaisesti ja ihan selkeästi oireilevan. Mutta jos siinä on vikaa, itehän en tuota ala pihassa tunkkien varassa vaihtaa, ei uusia kytkinpalikoita sinne kannata laittaa ja sen verranhan siihen työtäkin menee ettei kahteen kertaan sitä viitsi teettää. Ajattelin tosiaan englannista tilata, sachs valmistajana, koko paketti 695€ + 50€ rahti, vesipumpun verran halvempi kuin alvadilta.
Tarkoitus olis viikonloppuna vaihtaa tuo vesipumppu, lupasin kaverin escorttiin jakopään vaihtaa lauantaina (niin, minä ), se sentään tuohon talliin mahtuu. Nyt kun sen tehostimenpumpun vielä sais, jos tuo kytkin vielä kuukauden pari kestäis.
Niin, suoranaista ratkaisua siihen miksi moottori tärisee ylimääräistä tai miksi kolahtaa sammuttaessa ei löytynyt, mutta taitaa olla melko toivotonta metsästää sitä ennenkuin em. asiat hoidossa, tiiä vaikka korjaantuiskin. Voihan se vauhtipyörä tuon tehä vaikka ei luistata?
Yllärilöydöksenä vesipumppu vaihtokunnossa, viileänä akselissa välystä ja pientä vuotoakin havaittavissa. En varmaan itse ois huomannut ennenkuin ois leikannut lopullisesti kiinni.
Tehostimenpumppu ravistaa ihan tolkuttomasti, ettei ole epäselvää senkään suhteen. Ne ei ihan mahdottomia hommia sinänsä ole, päivässä pitäis jopa allekirjoittaneen niistä selvitä.
Mutta, kytkin todettiin loppuunajetuksi ja ainoaksi ongelmaksi nousee nyt vauhtipyörä. Sillä hintaa enemmän kuin kytkinpaketilla + painelaakerilla, eikä se tuntunut varsinaisesti ja ihan selkeästi oireilevan. Mutta jos siinä on vikaa, itehän en tuota ala pihassa tunkkien varassa vaihtaa, ei uusia kytkinpalikoita sinne kannata laittaa ja sen verranhan siihen työtäkin menee ettei kahteen kertaan sitä viitsi teettää. Ajattelin tosiaan englannista tilata, sachs valmistajana, koko paketti 695€ + 50€ rahti, vesipumpun verran halvempi kuin alvadilta.
Tarkoitus olis viikonloppuna vaihtaa tuo vesipumppu, lupasin kaverin escorttiin jakopään vaihtaa lauantaina (niin, minä ), se sentään tuohon talliin mahtuu. Nyt kun sen tehostimenpumpun vielä sais, jos tuo kytkin vielä kuukauden pari kestäis.
Niin, suoranaista ratkaisua siihen miksi moottori tärisee ylimääräistä tai miksi kolahtaa sammuttaessa ei löytynyt, mutta taitaa olla melko toivotonta metsästää sitä ennenkuin em. asiat hoidossa, tiiä vaikka korjaantuiskin. Voihan se vauhtipyörä tuon tehä vaikka ei luistata?
Ens kerralle hommattava se maalitussikin ett saa dampperiin merkkejä ja sit suunnittelin tossa systeemiä millä näkis vapiseeko se dampperi.
Verrattain meilenkiintoinen tapaus näin maallikon näkökulmasta, jotain hämärää on mutta mistä johtuu.
Onkohan näissä 270cdi koneissa apu/ tasapaino akselia? Tossa illasta koklasin yhtä 220cdi väykkää eikä siinäkään tollai vaihekeppi naputtanut
Verrattain meilenkiintoinen tapaus näin maallikon näkökulmasta, jotain hämärää on mutta mistä johtuu.
Onkohan näissä 270cdi koneissa apu/ tasapaino akselia? Tossa illasta koklasin yhtä 220cdi väykkää eikä siinäkään tollai vaihekeppi naputtanut
Kyllähän se kultatussin viiva sen näyttää ettei ne rinkulat ole toisiinsa nähden liikkuneet, mutta vaikee siitä muuten mitään sanoa. Sais pumput ensin vaihdettua, kyllähän se tehostin jo sen verran mekkaloi ja ravisti että peittää aika paljon alleen. Äänekoskelta saattais pumppu löytyä, illan mittaan pitäis osanumero varmistua, samoilla lämpösillä vaihtaa molemmat pumput. Ajattelin termostaatinkin nykäistä uusiksi jos talvellakin tarkenis ajella. Vaikka motonettiä nyt sattuneista syistä vältellyt, niin melkein 40€ hintaeroa 92 asteen termostaatilla KL:ään verrattuna, yleensä termarit ihan tainnu tuolla Mahlerin tekeleitä olla joten eikai ne ihan p**kaa ole. Haastetta tuo vaan tallin ahtaus, kyllähän tuon sinne saa mahtumaan muttei ovia saa enää auki. Pitää peräluukun kautta ryömiä ulos, hyvä että on farkku. Mitä tuossa ehdin kattoa niin ei taida sen enempää joutua purkamaankaan kuin flekti koteloineen vesipumppua varten ja EGR tehostimenpumpun edestä.
Valuuttaa pitää nyt jostain raapia kasaan sen verran että sais tuon kytkinpaketin laittaa tilaukseen. Pitää vielä kysellä missä se edullisimmin vaihtuis, ei se taida mitään avaruustiedettä olla mutten ala itse punnertaa pihassa pukkien päällä. Vois kepin puslat vaihdattaa samalla, jos vaihteet menis mukavammin päälle kun ei ois niin törkeen veltto. Alapuolelta kun sitä poikkitankoa vääntelee niin puslat antaa periksi ettei varmaan sen kummempaa vikaa tarvinne etsiä.
Nyt selkeästi on tullut lisää oireita, loivaan ylämäkeen kun 1500rpm tienoilta rauhallisesti vedättää alkaa ravistelemaan huolella, muutenkin rauhallisissa kiihdytyksissä tuntuu värinää olevan. Sitten taas kun vauhtia ja kierroksia on reippaammin niin meno tasaantuu kuin ihmeen kaupalla. Tulee vaan herkästi sanomista jos sen 140 lasissa joutuu kokoajan ajaa..
Valuuttaa pitää nyt jostain raapia kasaan sen verran että sais tuon kytkinpaketin laittaa tilaukseen. Pitää vielä kysellä missä se edullisimmin vaihtuis, ei se taida mitään avaruustiedettä olla mutten ala itse punnertaa pihassa pukkien päällä. Vois kepin puslat vaihdattaa samalla, jos vaihteet menis mukavammin päälle kun ei ois niin törkeen veltto. Alapuolelta kun sitä poikkitankoa vääntelee niin puslat antaa periksi ettei varmaan sen kummempaa vikaa tarvinne etsiä.
Nyt selkeästi on tullut lisää oireita, loivaan ylämäkeen kun 1500rpm tienoilta rauhallisesti vedättää alkaa ravistelemaan huolella, muutenkin rauhallisissa kiihdytyksissä tuntuu värinää olevan. Sitten taas kun vauhtia ja kierroksia on reippaammin niin meno tasaantuu kuin ihmeen kaupalla. Tulee vaan herkästi sanomista jos sen 140 lasissa joutuu kokoajan ajaa..
Pumput vaihdeltu, äkkiseltään näyttäis nesteet pysyvän. Kytkinosat laitettu tilaukseen, saas nähä koska tulee.
Eihän se ulina tosin vieläkään loppunu, joten välirulla vielä vaihtoon. Tuossa nesteitä lisäillessä ajattelin kokeilla sitä rest-nappulaa jos sillä nesteet kiertelis ihan omaa tahtia kohilleen. Menee vielä kiertovesipumppukin uusiksi, virtaa tulee muttei inahdakkaan. Tuosta oli juttua et jotkut (tarvike)pumput pyörittää väärään suuntaan, milläs tuon kokeilee? Ainakin KL:n sivuilla pumpun mukaan tarjottiin tykötarpeet liittimen uusimiseen, liekö tuo sit semmonen?
Eihän se ulina tosin vieläkään loppunu, joten välirulla vielä vaihtoon. Tuossa nesteitä lisäillessä ajattelin kokeilla sitä rest-nappulaa jos sillä nesteet kiertelis ihan omaa tahtia kohilleen. Menee vielä kiertovesipumppukin uusiksi, virtaa tulee muttei inahdakkaan. Tuosta oli juttua et jotkut (tarvike)pumput pyörittää väärään suuntaan, milläs tuon kokeilee? Ainakin KL:n sivuilla pumpun mukaan tarjottiin tykötarpeet liittimen uusimiseen, liekö tuo sit semmonen?
Muista oliko täällä vai naapurifoorumilla asiasta, just et kone lämmin mut puhaltaa sisälle kylmää paikallaan vai ajossa, ei het muistu. Kuiteski, ilmeisesti ongelmana oli väärinpäin pyörittävä pumppu. Oletan nyt et veden pitäis mennä vesipumpulta kv-pumpulle josta menee närhenmunille? Helpostihan tuon nyt sit kokeilee kunhan suunta vaan selvä.
Tosiaan tälläinen löytyy KL:stä, jotenkin tuo mukaan tarjottavat liittimen teko vehkeet mietityttää. On tuo tosin pari euroa halvempi motonetin aitoon boschiin. Kait sieltä osaavat kertoa tuon merkityksen.
Uskaltauduin vihdoin koeajolle remonttien jäljiltä. Eipä se hajonnut, ei vikavaloja, ei paineella nesteitä lennellyt, kait siis voiton puolella.
Sunnuntain jäljiltä kun löin käyntiin, se sama vikinä jatkui, siis se sama joka alunperin johti kiristimen, tehostimenpumpun, vesipumpun ja laturinrullan vaihtoon. Eihän siinä sitten jääny kuin se välirulla joka maanantaina tarttui mukaan mykäksi todetun kiertovesipumpun kanssa. Tänään iltapäivällä ehti ruuvata ne paikoilleen, samalla uudet pa-letkujen pitimet. Ja sama helvetin kitinä senku jatkuu!!! Otan ja tungen rullan sisustaan ja ruuviin vaseliinia jos ei muu auta! Se taas lämpösenä lakkaa et kait se joku laakeri tms mahtaa olla. Tosin nyt kaikki pitäis olla ehjättynä ettei pitäis nyt sitten minkään olla hajoamassa. Vesipumppuhan oli kyl aivan selkee, nyt ku sitä irrallisena kokeilee nii kylläpä on niin väljä akseli et oli aika vaihtaa.
Tehostimenpumppu tuntuu ihan samalta kuin vaihdettu, loppu vaan se jurina ja olipahan mukava ajella, sikses, selkeästi pehmeämmin ja kevyemmin ratti liikkuu, ite on ollu sen ihmeemmin pistäny jäykkyyttä merkille kun vähitellen heikentyny, mut ero on huikea.
Pegan juttusille lähdin sen ihmeellisen sammumisen, kolahduksen ja tärisevän tyhjäkäynnin vuoksi, niille nyt ei tapahtunut mitään. Tässä kohtaa toivon että se on se vauhtipyörä. 2000rpm jälkeen pihassa huudattaen loppuu ravistelu. Taitaa itseasiassa paremmin kuvaava sana nypytys, nypyttää rattiin, polkimiin ja vaihdekeppiin. Kytkinpoljin nypyttää samaan tahtiin muiden kanssa kun sitä sentin verran painaa, ihan pohjaan painaessa täristää lisää (poljin, ei muut). Ja kun kolahdus tulee mielestäni ei-konehuoneesta sammuttaessa, voishan sen vp:n suunnalta tulla. Mielestäni muutenkin kytkin menny nyt lyhyessä ajassa huonompaan, joko ite unohtanu miten ajetaan tai sitten kytkin kaupunki nopeuksissa nyppii enemmän.
Perjantaina kertoivat et kytkintilaus on siirtynyt käsittelyyn, jännityksellä ootellen koska tulee. Taitaa järjestään kaikki korjaamot veloittaa sen 70+€/h, et sinne Tähtihuoltoon varmaan vien vaihdettavaksi. En taloustilanteesta huolimatta yritä pukkien päällä ominpäin vaihtaa, viimeksi kytkintä tapellu capriin, siitäki 7v ja tiedä yhtään onko tuommosen kytkimen, erityisesti hydraulisen painelaakerin kanssa jotain outoa ja erikoista.
Sunnuntain jäljiltä kun löin käyntiin, se sama vikinä jatkui, siis se sama joka alunperin johti kiristimen, tehostimenpumpun, vesipumpun ja laturinrullan vaihtoon. Eihän siinä sitten jääny kuin se välirulla joka maanantaina tarttui mukaan mykäksi todetun kiertovesipumpun kanssa. Tänään iltapäivällä ehti ruuvata ne paikoilleen, samalla uudet pa-letkujen pitimet. Ja sama helvetin kitinä senku jatkuu!!! Otan ja tungen rullan sisustaan ja ruuviin vaseliinia jos ei muu auta! Se taas lämpösenä lakkaa et kait se joku laakeri tms mahtaa olla. Tosin nyt kaikki pitäis olla ehjättynä ettei pitäis nyt sitten minkään olla hajoamassa. Vesipumppuhan oli kyl aivan selkee, nyt ku sitä irrallisena kokeilee nii kylläpä on niin väljä akseli et oli aika vaihtaa.
Tehostimenpumppu tuntuu ihan samalta kuin vaihdettu, loppu vaan se jurina ja olipahan mukava ajella, sikses, selkeästi pehmeämmin ja kevyemmin ratti liikkuu, ite on ollu sen ihmeemmin pistäny jäykkyyttä merkille kun vähitellen heikentyny, mut ero on huikea.
Pegan juttusille lähdin sen ihmeellisen sammumisen, kolahduksen ja tärisevän tyhjäkäynnin vuoksi, niille nyt ei tapahtunut mitään. Tässä kohtaa toivon että se on se vauhtipyörä. 2000rpm jälkeen pihassa huudattaen loppuu ravistelu. Taitaa itseasiassa paremmin kuvaava sana nypytys, nypyttää rattiin, polkimiin ja vaihdekeppiin. Kytkinpoljin nypyttää samaan tahtiin muiden kanssa kun sitä sentin verran painaa, ihan pohjaan painaessa täristää lisää (poljin, ei muut). Ja kun kolahdus tulee mielestäni ei-konehuoneesta sammuttaessa, voishan sen vp:n suunnalta tulla. Mielestäni muutenkin kytkin menny nyt lyhyessä ajassa huonompaan, joko ite unohtanu miten ajetaan tai sitten kytkin kaupunki nopeuksissa nyppii enemmän.
Perjantaina kertoivat et kytkintilaus on siirtynyt käsittelyyn, jännityksellä ootellen koska tulee. Taitaa järjestään kaikki korjaamot veloittaa sen 70+€/h, et sinne Tähtihuoltoon varmaan vien vaihdettavaksi. En taloustilanteesta huolimatta yritä pukkien päällä ominpäin vaihtaa, viimeksi kytkintä tapellu capriin, siitäki 7v ja tiedä yhtään onko tuommosen kytkimen, erityisesti hydraulisen painelaakerin kanssa jotain outoa ja erikoista.
Ihme pölläily jatkuu edelleen. Kaikesta syynäämisestä ja ehjäksi toteamisesta huolimatta etupään alustan osia edelleen epäilen pahimmaksi nypytysten aiheuttajaksi. Varmaksi pysty sanoa, mutta jokseenkin vähä hellittää kun vasemmalle kääntää, ei oikein ole paikkoja joissa tarpeeksi suurella nopeudella jyrkkiä käännöksiä vois kokeilla. Ja nyt taas tullut esiin tuo jarruttaessa puoltaminen, tai no, vääntää siis rattia reilusti. Eilen illalla 50 vauhdista hidastelu valoihin, kevyt ote ratista ja väänsi reilut 90 astetta vasemmalle. Ei toistu heti, jos sitä alkaa kokeilemalla kokeilla niin eipä se jarruttaessa puolla. Tuo on ainoa selkeä muu oire nypyttelyn lisäksi. Jarruista ei sitä ongelmaa löydy, ei sillä kun ei muualtakaan alustasta. palat ok, satulat ihan oikeassa momentissa, levyt syynätty moneen kertaan eikä merkittävää heittoa. Viimeksi kun näytillä aiheen vuoksi oli, epäilivät että takapäästä jostain tulee mutta hyvin epämääräisesti ja vauhdin mukaan tuntuu vaihtelevan paikantuminen, mutta kyllä tuo edestä nyt tuntuis tulevan. Mutta tosiaan, ikäänkuin siellä olis jossain sen verran väljää et ajon jälkeen jarruttaessa pääsee elämään sen verran että vedättää ja sitten tovin pysyy siinä asennossa ettei heti toistu. Mut ihmetyttää, ainoat vain kerran vaihdetut osat on ylä ja alatukivarret ja olka-akseli, muuthan jo vaihdettu useamman kerran.
Takapään sähköistä selvisi sen verran et molempiin tulee sama 12.48V, siis virta ja maajohtoon. Tuskin johdot yhteen ovat menneet kun sulakkeet ehjiä ja toisaalta välillä ihan itekseen toimivat. Vois kokeilla, jos jostain lainalle sais, toista valaistusboksia jos siitä se vika löytyis.
Kytkinosia edelleen odotellessa, joten pitää siihen asti jotain muuta puuhaa keksiä. Lisävalot vois vihdoin askarrella paikoilleen, herätevirta releelle pitäis vaan etsiä. Ei viitsis liittimen päästä ottaa ku rele ois sulakerasian lähelle tarkotus saada. Pitää kattoa saisko sen suoraan kabiinista valojen sulakerasian takaa tai jos löytäis oikean johtonipun niin ottaa mahdollisimman juuresta.
Takapään sähköistä selvisi sen verran et molempiin tulee sama 12.48V, siis virta ja maajohtoon. Tuskin johdot yhteen ovat menneet kun sulakkeet ehjiä ja toisaalta välillä ihan itekseen toimivat. Vois kokeilla, jos jostain lainalle sais, toista valaistusboksia jos siitä se vika löytyis.
Kytkinosia edelleen odotellessa, joten pitää siihen asti jotain muuta puuhaa keksiä. Lisävalot vois vihdoin askarrella paikoilleen, herätevirta releelle pitäis vaan etsiä. Ei viitsis liittimen päästä ottaa ku rele ois sulakerasian lähelle tarkotus saada. Pitää kattoa saisko sen suoraan kabiinista valojen sulakerasian takaa tai jos löytäis oikean johtonipun niin ottaa mahdollisimman juuresta.