CDI imusarjaremontti

Katso myös W202
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

CDI imusarjaremontti

Viesti Kirjoittaja Generig »

Nonniin, väyrynen se taas ilmoittaa itsestään. Ongelmahan on seuraava: ajoittaista rytkytystä tyhjäkäynnillä ja todella paksua savutusta. Mylly on 270 cdi eli 5 mukinen versio.

Foorumin juttuja luskellessa ja IRC:in suosituksia noudattaen tulin siihen johtopäätökseen että imusarjassa sijaitsevat läpät jumittelevat tai ovat jopa irti. Niinpä happea ei kulje tarpeeksi ja savutus alkaa. Alunperin jumiutuminen tapahtuu karstoittumisen seurauksena joka taas johtuu pakokaasujen kierrätyksestä.

No auto pajalle ja tuomio tuli nopeasti. Imusarja on vaihtokunnossa. Sen verran systeemit falskaa ja jumittelevat. Ilmeisesti muuta järkevää tapaa korjata ei oikein olekkaan. No väliaikaisesti läppiä siirtävä tanko on nyt nippusiteellä jumitettu auki asentoon ja samainen tanko luonnollisesti irrotettu moottorista joka sitä siirtää. Tulos oli että savutus kyllä häipyi mutta kyllä vetokin on huonompi. En osaa oikein arvioida miten vaikutus loppujen lopuksi näkyy mutta yhtä repivästi ei enää mennä. Tässä noin 100km ajon aikana myös vikatila ilmeni kertaalleen ja se sitten poistui sammuttamalla auto ja käynnistämällä uudelleen. Vikatilaa ei ole esiintynyt koskaan aiemmin noin 31 tuhannen ajamani kilometrin aikana.

Neloskoneissa ne läpät kaiketi voi arkistoida lähimmälle hyötykäyttöasemalle mutta vitonen tuntuu olevan hieman arempi muutoksille. Tiedä sitten miksi. Ei kait se elektronikka on niin herkällä että pienikin muutos vaikuttaa näin.

Jatkoa seuraa jahka asiat selviää tarkemmin. Nyt mennään hetkisen auki jumitetuilla imusarjan läpillä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Mielenkiintoista...

Ja kiitos sulle Generig :lol:

Nyt mietit että mistäkö :?:

Mun sivistämisestä siis. Olen luullut että tuo koko "läppävika" on vaan pikku koneiden ongelma (lue: 4-sylinteriset), että siihen ne on asennettu tuomaan alavääntöä jne.

Ihka oikeesti oon luullut ettei niitä ole enää usemapi sylinterisissä konehissa, niinku 270 ja 320. Nyt korjaantui sekin väärinkäsitys mun tyhmästä päästä.

Mitens, kun oon luullut että nuo läpät vaikuttaa lähinnä alavääntöihin, niin miten sulla kun pönkkäsit ne auki. Huomaako eron?
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Normaalissa ajossa ei eroa huomaa mutta nyt aamulla kun kaupunkiliikennettä tuli rullattua niin eron kyllä huomaa. Kyllä sieltä alavääntöjä uupuu mutta sen kyllä kompensoi automaattinen laatikko. Käytännössä kaasujalka pitää vaan olla hieman painavampi että auto liikkuu kuten ennen. Sellainen terhakkuus ajosta on poissa.

Itsehän en osaa autolle mitään tankkausta erikoisempaa tehdä ja tässäkin tapauksessa auto oli Foorumin yhden tukijalan pajalla hoidossa (Lucky-Dogilla). Joka tapauksessa jumittaminen on tehty varsin perinteisesti nippusiteellä. Ensin se ohjauskisko otetaan irti sitä ohjaavasta moottorista ja sitten nippusiteellä auki-asentoon.

Kutoskoneen läpistä en osaa sanoa, voi ihan hyvin olla että siellä ei tälläisiä virityksiä nähdä. 270 koneellisia autojahan on aikasta vähän tarjolla. Voisin kuitenkin kuvitella että tuo vitos kone on jopa herkempi läppien kanssa kuin nelonen. Arveluni perustuu siihen, että 270 ajetaan vielä vähemmin "tehoin" kuin neloskoneita. Polkemista ei tarvita sitäkään vähää normaaliliikenteessä kuin noissa neloskoneissa.

Olen ymmärtänyt että läpät ovat auki koko ajan jos kierrokset ylittävät 2500 rpm. Niinpä tuolla yhdistelmällä täytyisi olla vauhtia koko ajan yli 130 km/h että ne läpät auki pysyisivät. Normaalissa ajossa ne läpät eivät juuri auki käy.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
P.M.N.
Viestit: 171
Liittynyt: 30.9.2005 12:05
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Samanlaiset läppäsysteemit löytyy kyllä kuusimukisestakin.
MB S210 320 cdi Avantgarde
MB R129 500SL 1991
MB 124 CE230 1991 sportline
Honda CBR 1100 XX 1998
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Turhan heppoisiksi tekevät noi imusarjan läppäsydeemit :evil:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Ainakin nelosiin saa sekä muovista että jotain metalliseosta olevaa imusarjaa. Onko niissä eroa näiden läppien toteutuksen suhteen kenties?
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Samallalailla ne menee rikki ja käsittääkseni se imusarja tulee valmistenumeron mukaan joko muovisena tai alumiinisena 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Mene Generig potkimaan paikallisen Vehon huoltopäällikön pöytää. Ja pyydä sitä kaivamaan Vehon takaisinkutsukirje esille. Veho on kuulemma vaihdellut jonkin aikaa imusarjoja tehtaan piikkiin, mutta eivät enää tee sitä. Ainakaan vapaaehtoisesti. Kyseessä on valmistus/suunnitteluvika, joten kannattaa käydä :quarrel: rähjäämässä jos vielä vaikka korjaisivat sen tehtaan piikkiin.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Idea on hyvä ja helppo toteuttaa. Veholle siis. Hieman kyllä skeptisesti suhtaudun että mitään saisi aikaan mutta eipä se mitään maksa kysyä/räyhätä.

Mitenkäs Jusamb sulla meni imusarjan kanssa? Dealeri sille vierihoitoa antoi mutta onko asia edennyt sen jälkeen?
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Nonniin, soitto paikalliselle mersun huolto-organisaatiolle (Käyttöauto) suoritettu. Mersun huoltopäällikkö oli hyvin asialla ja tiesi heti mistä puhutaan. Kaivoi jopa huoltokutsut esiin ja niissä seisoi: 100 tuhatta kilometriä tai 4 vuotta. Tuona aikana tehdas korvaa "good will" hengen mukaisesti imusarjan kokonaan tai osittain. Näin ollen tehdas ei enää meikäläisen auton kustannuksiin osallistu. Koska auto on uitettu, ei VEHO itsessään osallistu hommaan millään tavalla.

Myönsi muuten heti että varsinkin 200 ja 220 koneissa näitä on vaihdettu paljon, varsinkin aiemmin. Nytkin kun niitä vaihdetaan vain silloin tällöin niin tälle viikolle mahtuu 2 kappaletta. Aika hassusti totesi myös että taitaa olla ajotavasta kiinni koska vanhat papparaiset saavat sen imusarjan tukkoon :lol: NicNac oli siten oikeassa; enemmän kuovittamista vaan! No oman selustan suojaamiseksi täytyy todeta, että se oli jo tuollainen kun sen ostin :roll: mutta pahentunut se vika kyllä on.

Vaikka en apua saanut niin soitosta jäi miellyttävä kuva. Mies tiesi mistä puhui ja myönsi ongelman olemassa olon. Ja kaivoipa huoltokutsut esiinkin.

Edit: viisaampi antaa periksi joten minä en

Soitinpa toiseen Käyttöautoon. "Kuulostaapa tutulta" oli ensimmäinen reaktio. Pyysi ensimmäisenä auton alusta numeron ja sen perusteella katsoi mitä huoltokutsuja on. Lukemat: 100 tuhatta tai 3 vuotta. Näinpä pientä gäppiä syntyi mutta tulos oli kuitenkin sama.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Generig kirjoitti:Nonniin, soitto paikalliselle mersun huolto-organisaatiolle (Käyttöauto) suoritettu. Mersun huoltopäällikkö oli hyvin asialla ja tiesi heti mistä puhutaan. Kaivoi jopa huoltokutsut esiin ja niissä seisoi: 100 tuhatta kilometriä tai 4 vuotta. Tuona aikana tehdas korvaa "good will" hengen mukaisesti imusarjan kokonaan tai osittain. Näin ollen tehdas ei enää meikäläisen auton kustannuksiin osallistu. Koska auto on uitettu, ei VEHO itsessään osallistu hommaan millään tavalla.
Laitetaan sitten bad williä Stuttgarttiin. Pitää nyt viikonloppuna tehdä se kirjelmä valmiiksi ja sitten vain odotellaan.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Kyllä kait se nyt on uskottava että ei toimi 270 cdi toimi jumitetuilla läpillä. Vikatiloja on kertynyt nyt 6 kertaa. Normaali ajossa kaikki ok mutta risteykseen pysähtyessä sitten vikatila iskee joskus.

Yllättävän hyvin kyllä liikenteen mukana pysyy vähän vähemmilläkin tehoilla. Kaupunkimatelussa aivan normaalisti.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Voisko siihen viritellä jotain ahtopaine-henkistä viritystä ohjaamaan läppiä? sopivan herkkä painekello läppiä liikuttaan vai meneekö läppäzydeemi aivan mekaanisesti tohjoksi? :shock:
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pääseekö mersussa irtoamaan ja tippumaan läpät koneen sisälle hajottamaan moottorin?Jos ei niin saatte väyryskuskit olla onnellisia siitä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Ensiksi suosittelut. Viekää auto LD:n pajalle jos haluatte autonne kuntoon ja vielä jutella mukavia samalla.

Elikkäs, tänä aamuna jätin armaan metallihevoseni toiseen kotiinsa, LD:n johtotähtikorjaamolle. Nyt se imusarjan vaihto tuli ajankohtaiseksi kun osat olivat tulleet ja olin saanut kyllikseni turhan rauhallisesta vikatilassa ajelemisesta. Imusarja tuli vaihdettua, soiteltiinpa vielä perään että nyt kun tuossa on esteetön tilaa vaihtaa termostaatti niin olisiko sille tarvetta. No ei ollut, se on vuosi sitten vaihdettu mutta fiksusti tehty se soitto.

Imusarja oli aika lohduttoman näköinen. Heti sen EGR venttiilin takaa imusarjan alkaessa oli aivan järjetön määrä sitä monkaa. Varsinkin keskimmäiselle mukille menevät imukavat olivat kauttaaltaan vuorattu sillä samalla möhnällä. Sitä tavaraa oli siis paljon, ei ihme että ahdistaa ja läpät eivät liiku. Läppämekanismiin en tarkemmin jaksanut tutustua mutta siellä ne olivat. Testeri oli muuten näyttänyt vikatilan aiheuttajaksi jotain läppien moottorin vikaa. Samalla EGR putki ja venttiili oli puhdistettu.

Tuloksena on nyt vikatilaton savuttamaton auto. Normaali CDI:n huntu tietenkin pukkaa pakoputkesta mutta niin sen kuuluukin. Käynti muuttui ehkä hivenen terävämmäksi. Vetoa on hyvin, paremmin kuin jumitetuilla läpillä.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Auto tuntuu taas oikein hyvältä kaikinpuolin. Kovasti se laatuvaikutelmaa tipauttaa kun ollaan joka toinen hetki vikatilassa. Nyt mielessä liikkuu se, että miten imusarjan karstoittumisen saa jatkossa estettyä tai ainakin riskiä vähennettyä.

Mutta ei niin hyvää että ei huonoakin... pari suutinta alkaa kuulemma olla pian vaihtokunnossa :roll:
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

jari_w123 kirjoitti:Pääseekö mersussa irtoamaan ja tippumaan läpät koneen sisälle hajottamaan moottorin?Jos ei niin saatte väyryskuskit olla onnellisia siitä.
Eikö ne ole vaan automaatti bemareissa?
Ja läpät olikohan muovia, mutta niitä pitävät rauta-aksilat tekevät gutaa palotilassa.. :lol:
Jos ei kulje niin kromaa se.
Benz
Viestit: 19
Liittynyt: 15.10.2006 19:54
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Benz »

nimimerkki Generig:

Todella mielenkiintoista asiaa sillä isännän E270CDI vm. 00 ajettu 209tkm.
Juuri samat on oireet kuin sinulla.

Ollaan tässä suunniteltu kyseistä imusarja remppaa.

Lähinnä tässä syys-kesästä asti alkanut ongelma vaivaamaan, viime talvena pientä "rytkytystä" käynnissä kovilla pakkasilla aamulla kylmä kone webasto päälle jne.. laturi kuormittuu niin ihan luonnollista, mutta nyt vielä +10 asteen lämpötiloissa ajonlämmin kone ja lyö käyntiin niin tyhjäkäynnillä huomattava kierroluvun heijaus ja rytkyttävä käynti joten ilmeisesti sama vaiva.

Savua tulee, no osa on tietenkin suorasuihkutus tekniikallekkin tyypillistä voimakkaammassa kiihdytyksessä, mutta kyllä nyt tuntuu että siinäkin normiraja olisi ylittynyt.
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Voi harmi, kerran naputtelin jo järkevän vastauksen mutta se on bittitaivaassa...

Tuo "rytkyttäminen" taitaa olla se ensimmäinen asia josta sen imusarjaremontti tarve muodostuu. Savuttaminen ei niin tunnu ihmisiä haittaavan. Kunnon pajalla voivat kokeilla testerillä läppien liikkuvuutta, analyysi on aika helppo tehdä käsittääkseni.

Tiilerihän kirjoitti jotain tähän myös, mitähän se oli... Neloskoneessa ne läpät voi ainakin hirttää auki asentoon ja antaa sillä tavalla lisää aikaa aika arvookaaseen imusarjan vaihtoon. Joskushan ne läpät ovat vain irronneet siitä ohjauskiskosta. Tulos on kuitekin sama. Omassa yksilössä se nippusiteiden kanssa läpät jumiin -tekniikka aiheutti vikatiloja. Kertaakaan ennen lukitsemista ei auto mennyt vikatilaan, ei myöskään imusarjan vaihdon jälkeen ole sellaista ilmennyt. Syy-yhteys on mielestäni selvä. Sitä en kuitenkaan tiedä, että miksi näin tapahtui.

Savun muodostus oli itselläni luokkaa superturbo. Siis taivas musteni, linnut lopettivat laulamisen ja lapset pillahtivat hervottomaan paniikki-itkuun. Imusarjan vaihdon jälkeen savutusta esiintyi mutta selvästi pienempänä. Nykyään savua ei juuri tule, riippuen nyt vähän miten ajelee, olisiko kanavat muutenkin putsaantuneet kenties... Pitkien siivujen jälkeen pölläyttää mutta ei enää toisella kiihdytyksellä. Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin EGR lopettaa toimintansa noin 2500 rpm ja samoihin aikoihin myös läpät aukeavat. Normaalissa ajossahan tätä rajaa ei ylitetä juuri missään eli EGR sotkee imusarjaa jokaisella kilometrilla. Nelosella ajellessa 2500rpm menee rikki noin 110km/h ja vitosella 130km/h. Kannattaako siis kenties ajella nelosella että EGR ei pyöritä skeidaa imusarjaan ja läpät on auki?
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Karalan Mika saa ohjelmallisesti sen kierrätyksen kokonaan pois päältä.
Ei pikeenny enää.
Eikä tule vikatiloja eikä herjoja näyttöön.

Vikatila on johtunut varmaan siitä, ettei ohjelman mukainen ahtopaine ole toteutunut sinne ennalta määritellyissä rajoissa.

Se kuluminen varmaankin johtuu juuri siitä, mitä itsekkin arvailit, että kun se piki jäykistää niitä läppiä ja osa osista on muovia ja osa metallia, niin käy ajan kanssa niin, että metalliosat syövät ne muoviosat niin väljiksi, ettei yhteiselo ja -toiminta enää oikein suju.

Maailma pelastuu, kun sitä paskaa ei pöllyytelläkään ilmaan, vaan se kipataan tiivistettynä kaatopaikalle.
Jonkun tollon mielestä vaikkapa biodiesel, tai jokin muu yhdiste polttoaineessa, joka tekisi niistä päästöistä täydellisesti luonnon kierrossa hajoavat, olisi paaaljon parempi.
.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29271
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Neloskoneisista olen lukinnut imusarjaläppiä auki, ensiavuksi, ja hyvin toimii.
Jos (uudemmissa) sähkömoottorilta tuleva tanko jää paikalleen, vikatilaan menee - eli se pitää muistaa irrottaa niin että se pääsee liikkumaan vapaasti.

Olen kokeillut myös poistaa läpät kokonaan ja tukkia reiät; toimii.

Viimeksi CDI imusarjaa vaihdettiin työpaikallani tämän viikon tiistaina, C jolla ajettu ~150000 km.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tänään vaihdettiin 200CDI:hin imusarja. Oireina viallisella imusarjalla oli sammahtelu liikkeelle lähdössä ja ajoittainen nykiminen ja savun pölläyttely kiihdytyksessä. Lisäksi alkoi imusarjan tienoilta lopulta kuulua voimakasta ahtopaineen vuotoääntä. Tämä yksilö on muovisella imusarjalla varusetettu.

Viallisessa imusarjassa oli ainoastaan ensimmäinen läppä liikuttelutangolta päin katsottuna toiminassa. Yhdystanko muille läpille oli irronnut, 2. ja 3. läppä jääneet satunnaiseen asentoon, 4. läppä irronnut kokonaan ja ahtopaineet tulivat ulos irronneen läpän akselin reiästä. Karstaa imusarjassa kohtuullisen paljon. Lienee edellisten omistajien jäljiltä ja nyt sitten minun reippaammalla ajotyylillä lähti karstat liikkeelle ja särki läppämekanismit. Samalla putsattiin takaisinkierron putki/venttiilihässäkkä.

Tietääkö muuten joku onko noihin muovisiin imusarjoihin olemassa mitään korjaussarjaa? Muutenhan tuo vanhakin olisi aivan toimiva kun vain puhdistaa ja saisi sen yhden läpän jostain ja vielä asennettua paikalleen ja yhdystangon kiinnittäisi.

Nyt ei sammahtele enää liikkeelle lähdössä ja tehojakin tuntuu turbon toiminta-alueella olevan jonkin verran enempi.
Myötätuuli
Viestit: 18
Liittynyt: 22.6.2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Myötätuuli »

Monethan teistä on jo huoltanut näitä imusarjoja puhdistamalla ja saanut täten lisäaikaa ko. arvokkaalle osalle
Mitä ainetta olette käyttäneet töhnän liotukseen ja lähteekö paska pois mekaanisesti rapsuttamalla vai tarvitaanko hommaan dremeliä timantti kärjellä?
pasa
Viestit: 17
Liittynyt: 06.3.2006 20:40

Viesti Kirjoittaja pasa »

Olikohan se proline vai proclean merkkistä jotain liuotinta, sain kaverilta....toimi erittäin hyvin metälliseen imusarjaan. En tiedä mistä saa...voi olla jotain teolliseen käyttöön tarkoitettua. Lähti kiiltävälle metalli pinnalle ilman sen suurempia apuvälineitä vain pulloharjalla.
mbw210e
Viestit: 9
Liittynyt: 09.2.2007 20:11
Paikkakunta: itä-suomi

imusatsi

Viesti Kirjoittaja mbw210e »

ne läpät voipi huoletta poistaa sieltä.eivät vaikuta tehoihin eikä päästöihin.tukkii vaan akseleiden reijät huolella ettei ole vuotoja.omasta lähti ne läpykkeet välittömasti pois.
Avatar
miksi
Viestit: 199
Liittynyt: 03.11.2006 23:15
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja miksi »

tota... miksi ette tuki sitä egr venttiliä, joka nostaa sitä moskaa koneeseen. sen tarkotushan on vain muuttaa palamis tapahtuman lämpötilaa estäen samalla päästöjen kasvamista. mutta ei sen tukkiminen ei näy missään mittareissa ainakaan konttorilla, en sitten tiedä osako se auton tietojärjestelmä tunnistaa kulkeeko siellä kaasua vai ei.. valaiskaa jos olen ihan mettässä
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Noita EGR:iä on kaiketi tukittu vanhemmissa malleissa onnistuneesti. Uudemmat eivät sitä kestä eikä varsinkaan jos on automaaginen laatikko. Jotain tekemistä alipaineiden kanssa. Lastulla saa EGR:än toimintaa järkeistettyä mutta tukkimaan sitä ei voi lähteä.

Näin kertoo isot pojat, itse en tiedä mistään mitään. Ikinä.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Yritänpä yksinkertaistaa asiaa ja jos menee liikaa överiksi niin eiköhän nuo prot korjaa 8) .

Eli;

Ensimmäiset EGR laitteet olivat ns. tyhmiä eli eivät omanneet minkäänlaista takaisinkytkentää siitä että toimivatko vai eivät.

Esim. oma 290TD ei omaa minkäänlaista ohjauselektoniikan takaisinkytkentää toiminnastaan ja yksinkertainen laakerikuulatulppaus alipainelinjan oikeassa kohdassa toimii loistavasti.

Viimeisimmät malliversiot käyttävät ilmamassamittari-EGR-imuläppä-ahtopaine viestejä/toimilaitetietoja ja jos joku arvo mättää niin vikatila on tosi.

Eli tähän välimaastoon mahtuu hyvin monta eri toimintavaihtoehtoa ja EGR:n poistosovellusta.

Joku muistaakseni on onnistunut, tai ainakin hyvin lähellä onnistumista moottorinohjauksen viilauksessa siten että EGR saataisiin pelistä pois ohjelmamuutoksella ilman vikakoodeja.

Menikö lähellekkään oikein :roll: ?
. . .
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

zyys kirjoitti: Menikö lähellekkään oikein :roll: ?
Meni! Eli se ilmamäärän muuttuminen on avainsana jolla haistellaan EGR:n toimintaa. Joten ei onnistu cdi:ssä mikään yksinkertainen tulppausoperaatio vaan moottorinohjaus menee vikatilaan jos ilmamäärä ei vähene samalla hetkellä kun takaisinkierto kytkeytyy päälle.
Avatar
jusamb
Väyrys-Fani
Viestit: 3861
Liittynyt: 30.9.2005 12:52
Paikkakunta: Näillä main

Viesti Kirjoittaja jusamb »

Meissenkeri kirjoitti:
zyys kirjoitti: Menikö lähellekkään oikein :roll: ?
Meni! Eli se ilmamäärän muuttuminen on avainsana jolla haistellaan EGR:n toimintaa. Joten ei onnistu cdi:ssä mikään yksinkertainen tulppausoperaatio vaan moottorinohjaus menee vikatilaan jos ilmamäärä ei vähene samalla hetkellä kun takaisinkierto kytkeytyy päälle.
Nelipyttysissä pitäisi onnistua, sen takaisinkiertoa ei taideta valvoa mitenkään? Nimim. läppien säätörauta ollut kirjahyllyssä viimeiset 30.000 km :D :D
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

jusamb kirjoitti: Nimim. läppien säätörauta ollut kirjahyllyssä viimeiset 30.000 km :D :D
Oletko ajatellut esitellä sitä näille kuuluisille "stailaajille" , jotka tv:ssä tekee ihmisten koteihin stailauksia?

Oishan se hienoo kun T.Loman esittelis tv:ssä ihanan koristeen arkipäivästä :lol: . Omistajan autonosa tuo kodikkuutta arkeen , eikä mielestä häviä autonmerkki millä ajaa? :wink: Siksi se on sijoitettu keskeiselle paikalla yöpöydälle. :boing_boing:
big jopo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”