OM642 jakoketjun venymä
OM642 jakoketjun venymä
OM642 eli diesel V6 jakoketjusta, kuvat nimimerkiltä Sorsso ja hänen luvallaan:
Auto -06 facelift W211, ajettu 274000 km. Nykyinen omistaja oli ostanut auton keväällä ja heti kohta kiinnittänyt huomiota ylimääräiseen rallattavaan ääneen moottorista, silloin ajettu noin 267000.
Tässä kuvassa kiristin 274000 km ajetulla ketjulla:
Tässä kuvassa kiristin toisesta autosta jolla ajettu vajaa 200000 km:
Tässä kuvassa kiristin 274000 km ajetusta autosta ketju vaihdettuna:
Tältä näytti vanhalla ketjulla kun kampiakselin pyörä oli merkissä:
Tuosta kun pyöritti kuvan merkin kohdalleen oli kampiakseli 15 astetta pielessä, hylkyraja taisi olla 11 astetta.
Kurkkikaahan korkeista
Auto -06 facelift W211, ajettu 274000 km. Nykyinen omistaja oli ostanut auton keväällä ja heti kohta kiinnittänyt huomiota ylimääräiseen rallattavaan ääneen moottorista, silloin ajettu noin 267000.
Tässä kuvassa kiristin 274000 km ajetulla ketjulla:
Tässä kuvassa kiristin toisesta autosta jolla ajettu vajaa 200000 km:
Tässä kuvassa kiristin 274000 km ajetusta autosta ketju vaihdettuna:
Tältä näytti vanhalla ketjulla kun kampiakselin pyörä oli merkissä:
Tuosta kun pyöritti kuvan merkin kohdalleen oli kampiakseli 15 astetta pielessä, hylkyraja taisi olla 11 astetta.
Kurkkikaahan korkeista
wiimax.fi
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
omassa huomasin semmosen jutun ku kurkkasin korkista nii oli vähä vähempi ulkona mitä kuvassa 2. noo siinä vaihoin hammastankoon öljyt huuhtelemalla ja auto oli käynnissä välillä, nii meinasin ottaa kuvan että miten vähä se on ulkona tuommosessa 270tkm ajetussa nii oliki samanlailla ku ekassa kuvassa eli vaikuttaa mihin kohtaan kone sattuu sammumaan... nii ja tuohon venymiseen että on sen verta pitemmpi tuo v moottorin ketju. saman verran venymää per silmä mitä rivikoneen ketjussa, mutta niitä on enempi nii "kertaantuu" pitemmällä ketjulla. tämä on siis vain minun pöhölössä päässä liikkunu ajatus asiasta.
Viimeksi muokannut jupi, 19.11.2014 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
on toki käyny mielessä tuo kiristin homma ki ku on 2 kertaa kylmäkäynnistyksessä tullu semmonen pieni loplotus noin sekunnin ajan. sitte taas jos lämmität vepastolla tai roikalla nii ääntä ei oo kuulunu. eikä kyllä aina kylmänäkään.
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Meillä on M271 moottorinen S203:nen johon on tehty täys jakopääremontti 20tkm sitten edellisen omistajan toimesta. Meillä moottoriöljyt vaihdetaan siihen 7500km välein. Varmaan turhaa jonkun mielestä, mutta mielestäni kustannuksena olematon. Tarkoitus kun olisi pitää kyseinen auto useita vuosia.Aki P kirjoitti:Väitän että näitä ketjun venymiä tulee noilla 30tkm huoltoväleillä herkemmin kuin 15tkm.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Voihan se öljy kohtalaisesti kestääkin, mutta sen öljyn sekaan sotkeentuu aina likaa eikä se kaikki jää suodattimeen. Magneetilla varustetussa öljypropussa, jos autossa sellainen on, on aina metallia, kun öljyt vaihdetaan. Eikä se öljy ilman nokea mustaksi muutu, sitäkin kiertää moottorissa öljyn mukana vaikka öljy itsessään olisikin vielä ominaisuuksiltaan kunnossa.nalle05 kirjoitti:joo toi on aika halpaa remonttia siihen nähden mitä se säästää oikeita korjauksia, ite vaihdan kans öljystä riipuen 10000-15000 välein,en usko että mitkään öljy kestää kunnossa 30000km
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Aika pahalta se kuulostaa kun rallattaa. Tuossa Jeep crd:ssä on sama OM642
http://youtu.be/GopD_qPGx9s
Öljynvaihto varmasti kannattaa tehdä 10.000 km välein. Se on nimittäin hyvin pieni öljynpuhdistaja tuossa koneessa.
http://youtu.be/GopD_qPGx9s
Öljynvaihto varmasti kannattaa tehdä 10.000 km välein. Se on nimittäin hyvin pieni öljynpuhdistaja tuossa koneessa.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Kiristimen asennosta ei pysty lainkaan päättelemään ajettuja kilometrejä. Ihme homma sinänsä, on ollut 450tkm taulussa ja ketju ei kovin venynyt - sitten taas jossain 250tkm ja kiristin pahoin ulkona jo.
Missä vaiheessa mahtaa sitten kilahtaa, aloitusviestini kuvissa oltiin puolitoista hammasta pielessä kuten näkyy eikä vielä hajonnut mutta käyntiääni muuttui remontissa huomattavasti nätimpään suuntaan.
Missä vaiheessa mahtaa sitten kilahtaa, aloitusviestini kuvissa oltiin puolitoista hammasta pielessä kuten näkyy eikä vielä hajonnut mutta käyntiääni muuttui remontissa huomattavasti nätimpään suuntaan.
wiimax.fi
Vähän yli 380tkm menty ja rallattaa (ottaa kiinni) 0,5s vain kun päästää kaasupolkimen nopeasti ylös n.5000-6000rpm:stä. Tuo kiristimen reikäkin näkyvissä mutta tuntuu toimivan OK enkä olisi huomannut venymistä ilman tätä forumin vinkkiä.
Alkoi kiinnostamaan että olisiko jollakin kokemusta ja/tai vertailutietoa miten tuo ennakon muuttuminen vaikuttaa moottorin toimintaan normaaliajossa siis silloin kun ketju venynyt n. tuohon reikään asti? Teho, kiihtyvyys, käynnistyvyys, alkaako kuluttamaan merkittävästi jotain muuta mekaanista osaa(mikä kilahtaa ensin) yms? Katkeamisvaara ei taida kuitenkaan olla yleisin syy vaihtoon...
Alkoi kiinnostamaan että olisiko jollakin kokemusta ja/tai vertailutietoa miten tuo ennakon muuttuminen vaikuttaa moottorin toimintaan normaaliajossa siis silloin kun ketju venynyt n. tuohon reikään asti? Teho, kiihtyvyys, käynnistyvyys, alkaako kuluttamaan merkittävästi jotain muuta mekaanista osaa(mikä kilahtaa ensin) yms? Katkeamisvaara ei taida kuitenkaan olla yleisin syy vaihtoon...
Niin minä ainakin odotin jotain muutakin muutosta kuin tuon käynnistys rolahduksen häviämisen, mutta eipä kyllä oikein muu sitten muuttunut. Kulutus olisi kyllä saanut vähän pudota.Riku1111 kirjoitti:Vähän yli 380tkm menty ja rallattaa (ottaa kiinni) 0,5s vain kun päästää kaasupolkimen nopeasti ylös n.5000-6000rpm:stä. Tuo kiristimen reikäkin näkyvissä mutta tuntuu toimivan OK enkä olisi huomannut venymistä ilman tätä forumin vinkkiä.
Alkoi kiinnostamaan että olisiko jollakin kokemusta ja/tai vertailutietoa miten tuo ennakon muuttuminen vaikuttaa moottorin toimintaan normaaliajossa siis silloin kun ketju venynyt n. tuohon reikään asti? Teho, kiihtyvyys, käynnistyvyys, alkaako kuluttamaan merkittävästi jotain muuta mekaanista osaa(mikä kilahtaa ensin) yms? Katkeamisvaara ei taida kuitenkaan olla yleisin syy vaihtoon...
Alkavalla viikolla tulee W212 OM642 ketjun vaihtoon, katsotaan onko samanlainen työmaa kuin muihin malleihin niin selviää hintataso.
Ketjun venymää ei voinut samalla tapaa tarkistaa, öljykorkista ei näy kiristintä.
Ketjujumppaa on riittänyt, viimeksi toissapäivänä W221:een. Tulollaan myös pari M271-koneista mutta se on toinen juttu se...
Ketjun venymää ei voinut samalla tapaa tarkistaa, öljykorkista ei näy kiristintä.
Ketjujumppaa on riittänyt, viimeksi toissapäivänä W221:een. Tulollaan myös pari M271-koneista mutta se on toinen juttu se...
wiimax.fi