Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Morjens,
Olen tässä pari päivää ajelut remontin jälkeen koettaen koluta kaikki koloisimmat tiet. Takapään kolina tuntuu hiljenneen iskarin vaihdolla. Vanhassa oli kyllä vastusta sisään ja ulospäin retuuttaessa mutta ponnekaasut olivat ilmeisesti kadonneet – ei jaksanut ponnistaa itse ulospäin yhtään.
Remontissa työllistivät eniten peräkontin sivupahvien ja sisälokarin irrotus. Normi-iskarissa ei tarvitse irrottaa sisälokaria mutta tässä on jäykkyyden säädön johdon liitin piilossa sisälokasuojan alla.
t.
Risto
Olen tässä pari päivää ajelut remontin jälkeen koettaen koluta kaikki koloisimmat tiet. Takapään kolina tuntuu hiljenneen iskarin vaihdolla. Vanhassa oli kyllä vastusta sisään ja ulospäin retuuttaessa mutta ponnekaasut olivat ilmeisesti kadonneet – ei jaksanut ponnistaa itse ulospäin yhtään.
Remontissa työllistivät eniten peräkontin sivupahvien ja sisälokarin irrotus. Normi-iskarissa ei tarvitse irrottaa sisälokaria mutta tässä on jäykkyyden säädön johdon liitin piilossa sisälokasuojan alla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Tuntuu tämmöinen parin asteen plussakeli olevan polttoaineen kulutuksen kannalta pahempi kuin 10–15 asteen pakkanen. Työpaikan tolppin ei tule sähköä alle -5 asteen. Pakkasella moottorin lämpötila on startatessa noin 25–30 astetta ja nollakeleilla likellä nollaa.
Pitäisi varmaan käyttää pirssiä jossain alustan tarkastuksessa. Ratti ei enää ole ajellessa suorassa, vaan sitä pitää vängätä tielle päin. Ainakin vänkärin puolen etutuennan reaktiotanko on sisäpäästään aika selevää kamaa.
Torstaina vien pesuun ja vahaukseen. Jospa se oisi vähän aikaa helepompi pitää itsekin puhtaana.
t.
Risto
Tuntuu tämmöinen parin asteen plussakeli olevan polttoaineen kulutuksen kannalta pahempi kuin 10–15 asteen pakkanen. Työpaikan tolppin ei tule sähköä alle -5 asteen. Pakkasella moottorin lämpötila on startatessa noin 25–30 astetta ja nollakeleilla likellä nollaa.
Pitäisi varmaan käyttää pirssiä jossain alustan tarkastuksessa. Ratti ei enää ole ajellessa suorassa, vaan sitä pitää vängätä tielle päin. Ainakin vänkärin puolen etutuennan reaktiotanko on sisäpäästään aika selevää kamaa.
Torstaina vien pesuun ja vahaukseen. Jospa se oisi vähän aikaa helepompi pitää itsekin puhtaana.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Pientä päivitystä... Vaihtelin joutessani öljyt, kun noilla Castrolin Edgeillä (0W-40 / 229.5) oli ajeltu 16,7 tkm. Periaatteessa lupaavat tuolle luokitukselle 20000 mutta itsellä ei hermo kestänyt pitää noin pitkää väliä. Melko mustaa ainetta sieltä tuli. Täytyy nyt katsoa, paljonko vuodessa tulee, pitääkö vaihtaa kesken vuotta.
Kävin syssyllä katsastuksessa ja katsuri hoksi pientä välystä kuskin puolen etupyörän laakerista. Neuvoi seuraamaan, mihin se kehittyy. Kuukausi takaperin kokeilin sitä pikkuisen kiristää. 2 sadasosaan sen säädin mutta vielä siihen välys jäi. Uutta laakeria siis kaupasta ja vaihtohommiin. Mitään ihmeempäähän tuossa ei ole 124:een verrattuna paitsi stefa, johon on integoitu magneettinen ABS-kehä. Myös sisempi laakeri näytti isommalta kuin 124:n vastaava. Jännä, että Mersu myy vain kokonaista napapakettia.
Värkkäsin tämmöisen "erikoistyökalun" stefan asennukseen. Saapahan sen tasaltaan sisään eikä ole ainakaan magneettinen.
Aiemminkin jo valittelin oikean reaktiotangon sisäpäätä:
Tarkastelin muutenkin alustaa ja törmäsin tähän:
Eli joutaa koko keppi vaihtoon. Millaisilla vehkeillä olette irroitelleet noita palloniveliä? Tuohon on vähän hankalaa lyödä vasaralla kylkeen. Täällä on yhdennäköinen tarina. Tuommoinen kapistus ei kovin monta kymppiä kustantaisi.
Iski myös uteliaisuus, mitä siellä testerin välijohdon mustassa boksissa on. Onko siellä oikeasti joku sovitinpiiri vai pelkkää tyhjää? Ilmeisesti ihan halavimmissa testereissä on tavattu myös jälkimmäistä. Kyllä sieltä piirilevy löytyi:
Nuo johdot on kyllä melko jäykkää materiaalia varsinkin kylmällä. Varmaan jostain löytyisi piuhaa, josta saisi vähän nuoskemmat kaapelit. Lisäksi se OBD-liitin on niin maan perusteellisen kömpelö, että sen meinaa aina potkaista irti. Suomen elektroniikkaliikkeistä en ole vielä bongannut mitään hyvää liitintä. Pitänee suunnata katse ulukomaille.
t.
Risto
Pientä päivitystä... Vaihtelin joutessani öljyt, kun noilla Castrolin Edgeillä (0W-40 / 229.5) oli ajeltu 16,7 tkm. Periaatteessa lupaavat tuolle luokitukselle 20000 mutta itsellä ei hermo kestänyt pitää noin pitkää väliä. Melko mustaa ainetta sieltä tuli. Täytyy nyt katsoa, paljonko vuodessa tulee, pitääkö vaihtaa kesken vuotta.
Kävin syssyllä katsastuksessa ja katsuri hoksi pientä välystä kuskin puolen etupyörän laakerista. Neuvoi seuraamaan, mihin se kehittyy. Kuukausi takaperin kokeilin sitä pikkuisen kiristää. 2 sadasosaan sen säädin mutta vielä siihen välys jäi. Uutta laakeria siis kaupasta ja vaihtohommiin. Mitään ihmeempäähän tuossa ei ole 124:een verrattuna paitsi stefa, johon on integoitu magneettinen ABS-kehä. Myös sisempi laakeri näytti isommalta kuin 124:n vastaava. Jännä, että Mersu myy vain kokonaista napapakettia.
Värkkäsin tämmöisen "erikoistyökalun" stefan asennukseen. Saapahan sen tasaltaan sisään eikä ole ainakaan magneettinen.
Aiemminkin jo valittelin oikean reaktiotangon sisäpäätä:
Tarkastelin muutenkin alustaa ja törmäsin tähän:
Eli joutaa koko keppi vaihtoon. Millaisilla vehkeillä olette irroitelleet noita palloniveliä? Tuohon on vähän hankalaa lyödä vasaralla kylkeen. Täällä on yhdennäköinen tarina. Tuommoinen kapistus ei kovin monta kymppiä kustantaisi.
Iski myös uteliaisuus, mitä siellä testerin välijohdon mustassa boksissa on. Onko siellä oikeasti joku sovitinpiiri vai pelkkää tyhjää? Ilmeisesti ihan halavimmissa testereissä on tavattu myös jälkimmäistä. Kyllä sieltä piirilevy löytyi:
Nuo johdot on kyllä melko jäykkää materiaalia varsinkin kylmällä. Varmaan jostain löytyisi piuhaa, josta saisi vähän nuoskemmat kaapelit. Lisäksi se OBD-liitin on niin maan perusteellisen kömpelö, että sen meinaa aina potkaista irti. Suomen elektroniikkaliikkeistä en ole vielä bongannut mitään hyvää liitintä. Pitänee suunnata katse ulukomaille.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tommosella lähtee reaktiotanko tai alapallon kartio kätevästi irti. Tosin lekalla lähtee vielä helpommin kun lyö mutterin päähän.
http://www.tooloutlet.fi/Tuotteet/Käsit ... etäjä/4483
Olisha se koko linkki kiva laittaa mutta ei se vaan täällä onnistu mitenkään niin olkoot..
http://www.tooloutlet.fi/Tuotteet/Käsit ... etäjä/4483
Olisha se koko linkki kiva laittaa mutta ei se vaan täällä onnistu mitenkään niin olkoot..
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Terve,
Siis tämmöinen?
Tuommoinen mulla jo on. 124:een olen sillä muutaman raidetangon vaihtanut. Siihenkin tosin vähän turhan kapea. Ei taida käydä tähän reaktiotankoon, kun sen reikä ei ole samanlaisen "tangon" päässä kuin esim. raidetanko. Ei yllä tuonne pallolle asti eikä muutenkaan saa asennettua sinne suojakumin alle noiden luiskien takia.
t.
Risto
Siis tämmöinen?
Tuommoinen mulla jo on. 124:een olen sillä muutaman raidetangon vaihtanut. Siihenkin tosin vähän turhan kapea. Ei taida käydä tähän reaktiotankoon, kun sen reikä ei ole samanlaisen "tangon" päässä kuin esim. raidetanko. Ei yllä tuonne pallolle asti eikä muutenkaan saa asennettua sinne suojakumin alle noiden luiskien takia.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Jos nivelongelma on vielä akuutti, niin mulla on tuon Diilerin näyttämän kuvan kaltaisen lisäksi semmoinen saksimallinen. En muista mihin Volvon niveleen sen hommasin, kun tuo edellä mainittu ei mahtunut?
Voisin vaikka vaihtaa ELM327:n, jos sulla sattuu olemaan ylimääräinen
Voisin vaikka vaihtaa ELM327:n, jos sulla sattuu olemaan ylimääräinen
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
multa löytyy kans yks työkalu jolla siskon farkusta lähti tuo reaktiotangon pallonivel ainaki irti koitin kattoa kuvanki motonetin sivuilta mutta ei löyvy tuolta netistä...
T.Sankari
edittiä, tommonenha se o ku vähä etti nii löyty
T.Sankari
edittiä, tommonenha se o ku vähä etti nii löyty
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Moro,
Kyllähän se mokkula mulla on. Oli edellisessä paikallismiitissä mukana mutta olit justiinsa silloin kaukomailla. Pitääkö järjestää joku ex tempore -kahvittelu, niin voisin sen palauttaa? Voisi myös vilkaista sitä vempelettä.
To-la on aikalailla tyhjää täynnä.
t.
Risto
Kyllähän se mokkula mulla on. Oli edellisessä paikallismiitissä mukana mutta olit justiinsa silloin kaukomailla. Pitääkö järjestää joku ex tempore -kahvittelu, niin voisin sen palauttaa? Voisi myös vilkaista sitä vempelettä.
To-la on aikalailla tyhjää täynnä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Reaktiotanko on vaihdettu – pitäisi joskus pistää kuvat tänne. Oli siis aika tarkastuttaa alusta ammattilaisella ja suuntauttaa, jos mitään ei löydy tahi kun löytyneet väljät osat on vaihdettu. Vehoa en ole vielä testannut mutta muuten aika huonosti tuntuvat Oulussa löytävän 211:n väljät paikat. Nytkin todettiin alustan olevan kunnossa mutta kun vein pirssin Point-S:lle suutaukseen, totesi asentaja, että etuvasemman alatukivarren sisäpusla on irtoamassa vulkanoinnistaan. Puhallettiin siis peli poikki, ja aloin selvittelemään tukivarren vaihtoa. Huomisaamuksi sain vaihtoajan ja taas ensi tiistaille suuntausajan. Ensi torjantaina pitää kuitenkin lähteä Vaasaan eikä viitsi rikkinäisellä autolla enempäänsä ajella. Muuten oisi voinut suunnitella TI-vaihtoa.
Hukkaan heitetty: 45 eurimoa rahaa ja pari tuntia aikaa, jotka oisi voinut olla vaikka töissä tienaamassa. Oisikohan sinne Point-S:lle voinut ensin varata ajan alustan tarkistukselle ja sitten vasta suuntaukselle tms? Pojot kuitenkin sinne, että tästä väljän puslan paikannuksesta ei peritty mitn.
t.
Risto
Reaktiotanko on vaihdettu – pitäisi joskus pistää kuvat tänne. Oli siis aika tarkastuttaa alusta ammattilaisella ja suuntauttaa, jos mitään ei löydy tahi kun löytyneet väljät osat on vaihdettu. Vehoa en ole vielä testannut mutta muuten aika huonosti tuntuvat Oulussa löytävän 211:n väljät paikat. Nytkin todettiin alustan olevan kunnossa mutta kun vein pirssin Point-S:lle suutaukseen, totesi asentaja, että etuvasemman alatukivarren sisäpusla on irtoamassa vulkanoinnistaan. Puhallettiin siis peli poikki, ja aloin selvittelemään tukivarren vaihtoa. Huomisaamuksi sain vaihtoajan ja taas ensi tiistaille suuntausajan. Ensi torjantaina pitää kuitenkin lähteä Vaasaan eikä viitsi rikkinäisellä autolla enempäänsä ajella. Muuten oisi voinut suunnitella TI-vaihtoa.
Hukkaan heitetty: 45 eurimoa rahaa ja pari tuntia aikaa, jotka oisi voinut olla vaikka töissä tienaamassa. Oisikohan sinne Point-S:lle voinut ensin varata ajan alustan tarkistukselle ja sitten vasta suuntaukselle tms? Pojot kuitenkin sinne, että tästä väljän puslan paikannuksesta ei peritty mitn.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hohhoijaa. Uusiksi meni. Kirjoitin jo tekstit ja kaikki ja sitten töhöilin jotain esikatselun kanssa, jolloin kaikki meni bittiavaruuteen.
Reaktiotanko on siis nyt vaihdettu. Mitään isompaa ongelmaa tuossa ei tullut. Pallonivelkin lähti kettuilematta reiästään alla olevalla työkalulla. Liekö ollut kunnolla kiinnikään, kun ei tarvinnut edes vasaralla peitää?
Jonkin verran oli lyöpyneen naköinen keppi. Mitään valmistajatietoja en siitä löytänyt – tuskin oli siis alkuperäinen, vaikka olikin vielä vanhemman mallin puslalla.
Vähän tuon ulosvetäjän haarukka jää kapoiseksi, jos on tarvis ottaa pallukka irti kumi ehjänä. Jos semmoista tarvista tulee, niin pitää tuota hieman koettaa säätää.
Muutenkin pitänee käydä työkalukaupassa. 124:ssa pärjäsi aika hyvin, kun pakista löytyi 10-, 13-, 17- sekä 19-millin avaimet eri olomuodoissaan. Sitten tieten isompina 22- ja 27-milliset. Näissä uudemmissa on tarvittu 16-, 18- ja viimeisimpänä löydöksenä 21-millistä (reaktiokepin mutterit). Onneksi oli 21-millin hylsy, jolla sain mutterit irti. Uusi pallon mutteri piti enste saattaa alkuun sorvilla. Kun kartio nappasi, kiinni saattoi jatkaa hylsyllä. E-torxeista en tähän hätään jaksa sanoa mitään.
t.
Risto
Reaktiotanko on siis nyt vaihdettu. Mitään isompaa ongelmaa tuossa ei tullut. Pallonivelkin lähti kettuilematta reiästään alla olevalla työkalulla. Liekö ollut kunnolla kiinnikään, kun ei tarvinnut edes vasaralla peitää?
Jonkin verran oli lyöpyneen naköinen keppi. Mitään valmistajatietoja en siitä löytänyt – tuskin oli siis alkuperäinen, vaikka olikin vielä vanhemman mallin puslalla.
Vähän tuon ulosvetäjän haarukka jää kapoiseksi, jos on tarvis ottaa pallukka irti kumi ehjänä. Jos semmoista tarvista tulee, niin pitää tuota hieman koettaa säätää.
Muutenkin pitänee käydä työkalukaupassa. 124:ssa pärjäsi aika hyvin, kun pakista löytyi 10-, 13-, 17- sekä 19-millin avaimet eri olomuodoissaan. Sitten tieten isompina 22- ja 27-milliset. Näissä uudemmissa on tarvittu 16-, 18- ja viimeisimpänä löydöksenä 21-millistä (reaktiokepin mutterit). Onneksi oli 21-millin hylsy, jolla sain mutterit irti. Uusi pallon mutteri piti enste saattaa alkuun sorvilla. Kun kartio nappasi, kiinni saattoi jatkaa hylsyllä. E-torxeista en tähän hätään jaksa sanoa mitään.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mites kävi? Loppuiko Ristolla kolinat etupäästä?
Minä tutkin tuosta omasta reaktiotangon ja kallistuksenvakaajan nivelet ja uusin yläpallot ja kiristin laakerin. Silti vain kolisee. Nyt taidan laittaa iskarit tilaukseen sekä iskarin yläpään tyynyn ja laakerin.
Minä tutkin tuosta omasta reaktiotangon ja kallistuksenvakaajan nivelet ja uusin yläpallot ja kiristin laakerin. Silti vain kolisee. Nyt taidan laittaa iskarit tilaukseen sekä iskarin yläpään tyynyn ja laakerin.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
oma oli jonkun tonnin hiljaa kun vaihtoi reaktiot, alapallot, vakaajan nivelet ja laakerit. nyt taas kuuluu vaimea kolina kuskinpuolelta koloisella tiellä yläpallot taitaa mennä seuraavana uusiksi kun edellisestä vaihdosta alkaa olla 150tkm huoltokirjan mukaan.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Moro,
Pyörän kulmat on nyt säädetty, ja ihan hyvältä tuntuu – hirveästi ei ole vaan nyt tuuleskellut. Lähinnä aurausta säädettiin.
Myös se epäonninen alustan tarkistus sai sitten positiivisen käänteen. Soittivat ko. pajasta, että olivat selvittäneet syyn: tietokatkos työn oheistuksessa. Nuoren asentajan kaverina oisi pitänyt olla kokeneempi kaveri apuna neuvomassa normitarkistuspaikat. Olivat katsoneet yhdessä vain takapään mutta eivät etupäätä. Ainakin näin kerrottiin. Enivei, lupasivat seuraavan käynnin yhteydessä huojennusta laskusta. No hard feelings.
t.
Risto
Pyörän kulmat on nyt säädetty, ja ihan hyvältä tuntuu – hirveästi ei ole vaan nyt tuuleskellut. Lähinnä aurausta säädettiin.
Myös se epäonninen alustan tarkistus sai sitten positiivisen käänteen. Soittivat ko. pajasta, että olivat selvittäneet syyn: tietokatkos työn oheistuksessa. Nuoren asentajan kaverina oisi pitänyt olla kokeneempi kaveri apuna neuvomassa normitarkistuspaikat. Olivat katsoneet yhdessä vain takapään mutta eivät etupäätä. Ainakin näin kerrottiin. Enivei, lupasivat seuraavan käynnin yhteydessä huojennusta laskusta. No hard feelings.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hmm. Pihaan ajaessani alkoi jostain kuulua narinaa. Tallissa painelin nurkkia ja äänilähde on jossain oikeassa etunurkassa. Niinkuin se kuuluisi jostain yläpäästä. Pitäisi melkein valjastaa joku kaveri painelemaan ja sitten kuulostelisi ja tunnustelisi. Onko näissä ollut ongelmia tasonsäätöanturien välitangoissa? Kuulosti vähän samalta kuin 124:n farkun välitanko, kun se on kuiva.
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Olipa taas vähän joutoaikaa, joten ajattelin korjata takaluukun kannen akvaarioilmiön ja avauskahvan. Tuossahan on se perusominaisuus, että kun sataa vettä tai käyttää autoa pesussa, jää kannen ja rekisterikilventausmuovin väliin vettä loiskumaan. Syy tähän on alareunassa oleva vaahtomuovin pala, joka tukkeutuu. Takaluukun kahva ei puolestaan jaksa itsekseen palautua perusasentoon, vaan sitä pitää käsin avittaa. Yleensä tuleekin avattua luukku avaimesta taikka kuskin ovesta.
Hommahan lähtee siitä, että irrotetaan varoituskolmio, luukun sisäverhoilun nastat / niitit, saranoiden muoviverhoilut (ml. reiän ympärykset, Oho! Katso kuvat! ), luukun alareunan muovi (ruuveilla), sisätilan valo (kammetaan oikea reuna ulos ja liitin irti) sekä lopuksi varoituskolmion kannake (ruuvi, klipsu väännetään auki ja liu'utetaan värkkiä vasemmalle). Nyt verhoilun pitäisi olla irti.
Sen jälkeen irrotetaan rekisterikilpi, kilven kaukalon reunamutterit (hyvin näkösällä), keskipultti (mutteri on sisäpuolella, se ei irtoa vaan se pultti jää lopulta kännyyn). Näiden jälkeen, otetaan joku muovinen lasta, jolla kammetaan yläreunan klipsut irti (suoraan ulos- / poispäin pellistä). Sitten liu'utetaan kaukaloa alaspäin ja sen jälkeen voidaan ihailla törkymäärää, joka kaukalon alle on kertynyt.
Reunamutteri:
Mutterin vastakappale & klipsu:
Keskimutteri & -pultti:
Lukko on kiinni kahdella kahvan molemmin puolin löytyvillä pultilla. Kun ne on irti saa kahvan pois sisäpuolelta. Vielä pari liitintä (valkoinen & musta, menevät saman värisille katkaisijoille) sekä vaijeri irti, ja paketin saa kantaa pöydälle.
Tutkailin sitä kahvahässäkkää tarkemmin, kun koetin saada kahvaa sutjakammaksi. Sähköinen avaus ei näköjään tapahdu kahvan kautta vaan moottori on suoraan lukkolaitteessa. Vaijeri, joka salvalle menee, on vain "hätäkäyttöä" varten. Tavallisesti kahva käyttää vain mikrokytkintä, joka sitten liipaisee tiedon moottorille (boksien kautta mutta joka tapauksessa).
Lukon saa avainta 90 astetta pyöräyttämällä myös tilaan, ettei se aukea keskuslukolta. Tällöin lukkopesä painaa toista mikrokytkintä, joka ilmeisesti kertoo boksille, ettei lukkoa saa avata.
Hätäkäytössä avaintä pyöräytetään 45 astetta vastakkaiseen suuntaan. Tällöin lukkopesä päästää kahvassa olevan kynnen vaijerin kammelle ja kun kahvasta vedetään, vääntää kynsi vaijerin kampea, jolloin lukko aukeaa.
Normitila:
Avainta käännetty ja kahvaa vedetty.
Niijjoo. WD-40-altistuksen ja kevyen akselin koputtelun jälkeen alkoi jousivoima taas riittää kahvan palautukseen.
Vaahtomuovi on jo heitetty mäkeen.
Nyt on kiva asentaa kaukalo uudelleen paikoilleen.
t.
Risto
Olipa taas vähän joutoaikaa, joten ajattelin korjata takaluukun kannen akvaarioilmiön ja avauskahvan. Tuossahan on se perusominaisuus, että kun sataa vettä tai käyttää autoa pesussa, jää kannen ja rekisterikilventausmuovin väliin vettä loiskumaan. Syy tähän on alareunassa oleva vaahtomuovin pala, joka tukkeutuu. Takaluukun kahva ei puolestaan jaksa itsekseen palautua perusasentoon, vaan sitä pitää käsin avittaa. Yleensä tuleekin avattua luukku avaimesta taikka kuskin ovesta.
Hommahan lähtee siitä, että irrotetaan varoituskolmio, luukun sisäverhoilun nastat / niitit, saranoiden muoviverhoilut (ml. reiän ympärykset, Oho! Katso kuvat! ), luukun alareunan muovi (ruuveilla), sisätilan valo (kammetaan oikea reuna ulos ja liitin irti) sekä lopuksi varoituskolmion kannake (ruuvi, klipsu väännetään auki ja liu'utetaan värkkiä vasemmalle). Nyt verhoilun pitäisi olla irti.
Sen jälkeen irrotetaan rekisterikilpi, kilven kaukalon reunamutterit (hyvin näkösällä), keskipultti (mutteri on sisäpuolella, se ei irtoa vaan se pultti jää lopulta kännyyn). Näiden jälkeen, otetaan joku muovinen lasta, jolla kammetaan yläreunan klipsut irti (suoraan ulos- / poispäin pellistä). Sitten liu'utetaan kaukaloa alaspäin ja sen jälkeen voidaan ihailla törkymäärää, joka kaukalon alle on kertynyt.
Reunamutteri:
Mutterin vastakappale & klipsu:
Keskimutteri & -pultti:
Lukko on kiinni kahdella kahvan molemmin puolin löytyvillä pultilla. Kun ne on irti saa kahvan pois sisäpuolelta. Vielä pari liitintä (valkoinen & musta, menevät saman värisille katkaisijoille) sekä vaijeri irti, ja paketin saa kantaa pöydälle.
Tutkailin sitä kahvahässäkkää tarkemmin, kun koetin saada kahvaa sutjakammaksi. Sähköinen avaus ei näköjään tapahdu kahvan kautta vaan moottori on suoraan lukkolaitteessa. Vaijeri, joka salvalle menee, on vain "hätäkäyttöä" varten. Tavallisesti kahva käyttää vain mikrokytkintä, joka sitten liipaisee tiedon moottorille (boksien kautta mutta joka tapauksessa).
Lukon saa avainta 90 astetta pyöräyttämällä myös tilaan, ettei se aukea keskuslukolta. Tällöin lukkopesä painaa toista mikrokytkintä, joka ilmeisesti kertoo boksille, ettei lukkoa saa avata.
Hätäkäytössä avaintä pyöräytetään 45 astetta vastakkaiseen suuntaan. Tällöin lukkopesä päästää kahvassa olevan kynnen vaijerin kammelle ja kun kahvasta vedetään, vääntää kynsi vaijerin kampea, jolloin lukko aukeaa.
Normitila:
Avainta käännetty ja kahvaa vedetty.
Niijjoo. WD-40-altistuksen ja kevyen akselin koputtelun jälkeen alkoi jousivoima taas riittää kahvan palautukseen.
Vaahtomuovi on jo heitetty mäkeen.
Nyt on kiva asentaa kaukalo uudelleen paikoilleen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Aloin vaihtamaan sitten sitä vänkärin puolen umpiota ja kuskin puolen lampun pesuria. Niinhän se yleensä on, että jotain ylimääräistä aina löytyy.
Jo aiemminkin olin ihmetellyt niitä ihme lokeroita, jotka ovat etuylätukivarren alapuolella. Lokeroissa on n. 1,5 senttiä korkeat laidat ja arvaatte varmaan, että suola ja hiekka tekevät sinne pesänsä. Nyt pitäisi jaksaa ottaa etutolpat pois, että saisi nuo kunnolla putsattua.
t.
Risto
Aloin vaihtamaan sitten sitä vänkärin puolen umpiota ja kuskin puolen lampun pesuria. Niinhän se yleensä on, että jotain ylimääräistä aina löytyy.
Jo aiemminkin olin ihmetellyt niitä ihme lokeroita, jotka ovat etuylätukivarren alapuolella. Lokeroissa on n. 1,5 senttiä korkeat laidat ja arvaatte varmaan, että suola ja hiekka tekevät sinne pesänsä. Nyt pitäisi jaksaa ottaa etutolpat pois, että saisi nuo kunnolla putsattua.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Pitääpä koettaa pari fotostaattia muistaa ottaa. Muutama jekutuspaikka siinä on – lähinnä puskurin irrotuksessa.
Saisikohan sen ilmatolpan pois, jos ottaisi alatukivarren sisäpäästä ja kallistuksen vakaajasta irti? Ei sattunut mukaan nyt se pallonivelen pullauttaja mukaan. Säädöthän tuskin menevät kovin paljon pieleen, kun siellä ei kunnon säätöjä ole. Vai kui?
t.
Risto
Saisikohan sen ilmatolpan pois, jos ottaisi alatukivarren sisäpäästä ja kallistuksen vakaajasta irti? Ei sattunut mukaan nyt se pallonivelen pullauttaja mukaan. Säädöthän tuskin menevät kovin paljon pieleen, kun siellä ei kunnon säätöjä ole. Vai kui?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Mie sain ne kolot siellä tukivarsien takana/alla puhtaaksi kohtuu hyvin kun aikani puutarhaletkulla laskin sinne vettä. Tokihan se vesi sinne vähäksi aikaa jää mutta varmasti kuivuu kun on pätkän ajellut.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79
Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680 -79
Eihän se haittaa jos lapsi on isänsä näköinen kunhan on muuten terve!
Joo. Noin varmaan saapi paikat hiekasta tyhjiksi. Itellä vaan pitää putsata sieltä "hapettumat" ja suhauttaa maalit päälle. Se ei onnistu kunnolla ilman purkamista.tenutähti kirjoitti:Mie sain ne kolot siellä tukivarsien takana/alla puhtaaksi kohtuu hyvin kun aikani puutarhaletkulla laskin sinne vettä. Tokihan se vesi sinne vähäksi aikaa jää mutta varmasti kuivuu kun on pätkän ajellut.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vaihdoin jousituksen suodattimen samalla, kun puskuri oli irti.
Vanha ja uusi. Mannin suodatin WK 32/6 on sama kampe. Kuutisen euroa Saksasta riippuen ostopaikasta.
Pakkohan sinne oli myös kurkistaa sisään. Ilmeisesti jonkin verran oli kosteuttakin kulkenut tuosta läpi.
t.
Risto
Vanha ja uusi. Mannin suodatin WK 32/6 on sama kampe. Kuutisen euroa Saksasta riippuen ostopaikasta.
Pakkohan sinne oli myös kurkistaa sisään. Ilmeisesti jonkin verran oli kosteuttakin kulkenut tuosta läpi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna